Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Halo: Combat Evolved

71
125 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
15.11.2001 Xbox
30.09.2003 PC
04.12.2007 X360
Vývojáři:
Bungie Studios, Gearbox Software (PC verze)
Oficiální stránky:
http://www.halowaypoint.com/en-us/games/ha…
Děj Halo: Combat Evolved sa točí kolem společenství mimozemských ras, souhrnně známých jako Covenant. Ti chtějí zničit rodící se pozemské mezihvězdné impérium s cílem vyhladit všechno lidstvo. Kapitán Keyes, velitel USS Pillar of Autumn, se rozhodl iniciovat "Cole protokol", aby zabránil mimozemským nepřátelům lokalizovat pozici Země. Při operaci však došlo ke ztroskotání vesmírné lodě lidí na jednom z prstenců Halo. Prostřednictvím únikového modulu se stihli zachránit voják Master Chief a umělá inteligence Cortana. Jejich kapitán byl však zajat, a tak zůstává úděl záchrany lidské rasy právě na Chiefovi.

Čeká na vás 10 misí, zasazených na různá místa, podíváte se nejen na povrch prstence, který přes svůj umělý původ působí jako planeta přírodního původu, ale i do podzemí, skrývajícího účel jeho existence. Co se týče zbraní, spolu s granáty můžete nést maximálně dvě najednou. Základní jsou automatická pistole, útočná puška, dojde i na sniperku, raketomet a roztodivné ručnice Covenantů. Hratelnost osvěžuje jízda ve vozidlech, kterých je zde čtvero druhů (Warthog, Ghost, Scorpion tank a Banshee). Pro multiplayerový mód existují mapy a zbraně, z nichž ne vše vychází z toho, co je k vidění v kampani.

Série Halo v roce 2004 pokračovala druhým dílem. V roce 2011 se Combat Evolved dočkalo remaku s názvem Halo: Combat Evolved Anniversary.


Poslední diskuzní příspěvek

Isair: Co vim tak to je stejne, ale nehral jsem ji. Jen to o neco lip vypada a bezi. Koneckoncu lze za chodu prepinat mezi puvodni verzi a…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
I think Halo is a pretty cool guy. He kills aliens and isn't afraid of anything...

Toto, na první pohled hloupoučké internetové meme, od jakéhosi severoamerického teengamera, v pár slovech geniálně vyjadřuje vše, co mají na sérii lidi rádi. Respektive maximum toho, co mohou mít rádi, protože o mnoho víc, než je v citátu výše, hra skutečně nenabízí.

Krátce po rozehrání jsem se skutečně domníval, že splynu se šťastným davem hráčů, kteří vtěleni do Master Chiefa, depersonifikovaného tak, že některým splývá s názvem hry, zabíjejí „alieny“ a kterým nic nenažene strach.
Bez povýšeného „nadhledu“ intelektuálního, evropského hráče, který hry nehraje, ale studuje, s encyklopedií na klíně a brýlemi s půlenými skly na nose, pohrdaje přitom svým americkým protějškem, kterému leze sláma z adidasek, se vám pokusím vysvělit, proč jsem se tak zkamal.

Úvodní scéna hry je správně působivá a navíc do ní zní ta dnes už notoricky známá melodie, tvořená souzvukem živelných houslí, elektrické kytary a chorálu galaktických mnichů... V té chvíli jsem si triumfálně otevřel pixlu Pepsi, následně překvapeně čelil explozi jejího zkarblovaného obsahu a po utření stolu jsem si z ní samolibě přisrkl na dobrou koupi.
Když jsem se dostal na povrch prstence, jen sem zíral na nádherné skyboxy nebe a oblouku Hala mířícícho do dáli a stáčejícího se zase zpět, i exotickou architekturu Covenantských struktur...

Grafika hry je čistá, textury v akceptovatelné kvalitě a mnohé s povrchovou úpravou šikovně zakrývající jejich nízké rozlišení. Přesto se na povrchy moc dobře kouká. Podobně řešení méně důležitých textur lze najít třeba ve Stalkerovi. Gearbox odvedl skvělou práci, což se bohužel už nedá tak docela říct o Bungie.

Halo u mě totiž drží neotřesitelný rekord upadnutí do ubíjejícího stereotypu a to za čas, přesahující něco málo přes půl hodiny. Stereotyp je tu definován bojem proti hejnům „želvíků“, s héliovými hlásky a ještěrek-štítonošů s čírem, bez jakékoli změny taktiky, či vzhledu, téměř do samého konce hry. To samé platí i o jejich vytáhlejších „tatíncích“, kteří mi jako jediní z celé druhově nevelké sestavy, ve větším počtu dokázali i zatopit. Pro zvuky, co vydávají bych ale marně hledal přirovnání. Hlavní je, že tito nezmaři vydrží relativně hodně a upouštějí granáty a výkonný prskomet.
Tím jsem s výčtem skoro u konce, což je na tak úmorně dlouhou hru šokující. A hromotluci evokující ježka Sonica na steroidech pestrosti nepřidají. Vaším úplně největším nepřítelem a katalyzátorem nudy se však nakonec ukáží být předlouhé, prefabrikované chodby.

Hratelnost funguje celou hru na bázi - prohazuj dvě zbraně, střílej a házej dva druhy granátů a k tomu omakavávej stále stejné pultíky, zda některý z nich něco nespouští. Bungie roztáhlo skrovný obsah, dostatečný stěží pro 5 hodin hraní, nejméně na dvojnásobek herní doby. Pasáže s vozítkem, které se chová jak marshmellow na ledě, nebo se vznášedlem Banshee, při manévrování hlavně hlučným a o to méně létavým, zprvu hře jen pomáhají - nicméně i ty začnou, zejména kvůli nevhodně rozmístěným checkpointům, po čase docela otravovat.

Aby jste s hraním nesekli, bude třeba za polovinou upadnout do stavu otupělosti, co do očekávání čehokoli nového, či prostě jiného, vyjma prostředí, které podléhá změně docela často. O to víc je ale udivující, jak to designéři z Bungie dokázali, že levely vypadají „pořád stejně“, i když se vzhledově mění. Halo tedy po dohrání vyvolává víc otázek než odpovědí a to nejen v příběhu. Mě by třeba zajímalo, proč se ještě v době teleportů ála Enterprise, připomínající éru kapitána Kirka ještě používá komunikace přes rádio?!

Pro: Očekávání Halo efektu podstatnou část hraní...

Proti: ...a zjištění že ani 8 let po premiéře není pozdě na to se zklamat.

+39 +40 −1
  • PC 70
Při prvním spuštění mě už v hlavním menu zaujal uchulahodící klášterní chór, hudba se úžasně poslouchá a výborně ke hře sedí. Vzhledem k pernamentní akci, jsem si ji ovšem moc neužil. Po nicmoc ingame uvedení do děje přišla první přestřelka. A jaká! Nepřátelé byli aktivní, furt se vrtěli a míhali, ale jen naoko, časem jsem zjistil, že moc rozumu nepobrali. Většinou tento nedostatek doháněli přesilou a zákeřností (vybíhali mi do zad z již vyčištěných lokací). Semtam se ke mně přidali spolubojovníci, bohužel ti nic nevydrží a jak jsem je rychle nabyl, tak rychle jsem je i pozbyl. Ve hře je celkem málo zbraní, ale to nevadí, stejně je možné sebou tahat jen dvě. Co mě ale zamrzelo, že základní samopal je k ničemu. Je rozdíl, vystřílet na jednoho hlístového zomboně celý zásobník ze samopalu nebo vše vyřešit jednou ďahou z brokovnice. Vozidla, lehko ovladatelná a výborně zpestřují monotónní řežbu, hlavně ta překážková dráha. Nejspíš z nich šlo vytěžit víc, plní vlastně roli pojízdné věžičky, zastavíte na nějakém pěkném místě, vlezete si za kulomet a pálíte na vše v dosahu, pak slezete, popojedete a znovu.

Největší prokletí téhle hry je opakování stejných lokací, vše se to jednou dá přežít, ale když se v půlce obrátíte a jdete skoro stejnou cestu zpátky? Nad tím musím kroutit hlavou. Pokud nebudete studovat, kde se zrovna nacházíte a zaměříte se jen na přestřelky (tedy na to, v čem tahle hra vyniká), budete se bavit.

Pro: Hlavně to střílení, vozítka, hudba

Proti: Cesta tam a zase zpátky, jednotvárné interiéry, jepičí spolubojovníci

+16
  • PC 95
V záplavě drsňáckých akcí září počin Bungie jako diamant v bahně afrického dolu. Hráč se vydává kvalitně zpracovaným příběhem do boje proti Covenantu - společenství mimozemských ras, sóluje i kryje záda AI parťákům, v boji proti zvláštně - až dětsky působícím nepřátelům. Pak se ovšem situace zvrhne hráč je postaven zcela nové výzvě hrozící pohltit celý vesmír. Flood opravdu dostojí svému názvu, při tom náporu nepřátel, které musí člověk dlouhé minuty u klávesnice zvládat se dostavuje nefalšované bojové šílenství.

Ve své době přinesl přineslo Halo kombinaci prvků, které nebyly často k vidění - Animace v herním i neherním engine, dlouhotrvající bitvy, zábavné dopravní bojové prostředky, různorodost taktik proti různým nepřátelům, nové dosud neviděné zbraně..

To vše by ale na supervysoké hodnocení nestačilo, kdyby nejtužši bitvy v Halo nepodbarvoval Soundtrack s velkým S, tančící kolem doslova božské ústřední melodie. Když zahrají ty správné tóny, hráči se vlije do žil krev Spartana, hrdiny směřujícího za cílem nejvyšším, za záchranou lidstva (ano, tak moc pod kůži se mi hra dostala).

Příběh stále graduje, až k opravdové třešnicce na dortu - k závěrečná misi. Takhle vypadá grandfinále.

Pro: hudba, příběh, inovace, hudba, variabilita zbraní a dopravních prostředků.. a hudba

Proti: level design některých misí, port z konzole

+16 +17 −1
  • PC 30
Celkem obyčejná FP akce, která se mi líbila především díky množství použitelných vozidel, skvělé hudbě, grafice a celkově zábavným přestřelkám. Také atmosféra nebyla občas vůbec špatná, čemuž napomohly i souboje mezi mutantama a cyborgama, což dávalo hráči pocit, že je součástí něčeho většího (skoro jako ve válce). Na druhou stranu bych hře vytknul desing levelů a často se opakující prostředí. Co mi ale vadilo opravdu nejvíce, bylo retardované ovládání vozidel (ovládaly se myši), něco takového jsem ještě v žádné hře neviděl a byl to opravdu debilní nápad, kolikrát po vybourání auta se otočit vozidlem zpátky byl opravdu nadlidský úkol. Dále mi vadila variabilita nepřátel, zhruba v půlce hry se seznámíte se všemi a pak již na vás nic nového nečeká (což mě trochu zamrzelo). Ale to co mě udrželo u této hry až do konce byly právě ty zábavné přestřelky , asi na to má také vliv kadence zbraní a jejich propracovanost a také si je hráč musí vybrat podle toho, v jaké situaci se zrovna nachází (může nosit pouze 2), což je také spíše k dobru, alespoň musíte trochu předvídat a být vždy připraven na další střetnutí s nepřítelem.

Pro: grafika, hudba a zvuky, vozidla, vcelku zábavné přestřelky.

Proti: opakující se prostředí, malá variabilita nepřátel a zbraní, ovládání některých vozidel, stereotyp.

+13 +14 −1
  • PC 75
První Halo má určitě něco do sebe. Perfektní sci-fi atmosféra a zajímavý, ač velice jednoduchý příběh. Akční pasáže jsou povedené. Závěrečný útěk je plný adrenalinu a jedná se rozhodně o důstojné zakončení prvního dílu série. Co se ale velice nepovedlo je design některých úrovní, tvorba interiérů pomocí metody zkopírovat a vložit, některé souboje jsou vyloženě stereotypní a nudné. Flux (zombíci, kam se podíváš) ze začátku překvapí, ale po 15 minutách nonstop střílení stále těch samých hnědých potvor ve stále stejných chodbách je na zabití. Ve výsledku je ale Halo výborná sci-fi akce s nezapomenutelným duem Master Chief (fakt charizmatický chlapík) a Cortanou.

Pro: atmosféra, vozidla, Master Chief, zbraňový arzenál

Proti: repetitivní prostředí (doslova), flux

+10