Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Halo: Combat Evolved Anniversary

Saber Interactive •  Certain Affinity •  Bungie Studios (původní verze)
15.11.2011
11.11.2014
03.03.2020
17.11.2020
70
59 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Heroes never die.

Halo: Combat Evolved Anniversary je po grafické stránce úplný remake úvodního titulu (2001) z Halo universa. Vývojáři ze Saber Interactive předělávku pod dohledem 343 postavili na vlastním enginu jménem Saber3D, jenž během hraní umožňuje přepínat mezi vzhledem původního titulu a jeho vylepšenou verzí. S multiplayerovou složkou vypomáhalo studio Certain Affinity. Anniversary plně sdílí příběhový obsah s originálem a přináší achievementy. "Terminály" jsou krátké videosekvence, které lze nalézt pouze při opětovném hraní kampaně ve vylepšením + režimu. Kompetetivní hru pro 16 hráčů doplňuje kampaňový online, LAN či gaučový co-op pro dva.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
První díl série Halo z Master Cheif kolekce je za mnou a můj názor na hru je vlastně stejný jako kdysi po dohrání originálu. Nejdříve se zaměřím na hru obecně a pak na kvalitu remasteru. Pro zasazení komentáře do kontextu uvedu, že jsem první Halo dohrál jednou na původním Xboxu a jednou starou PC verzi. Z dalších dílů jsem dohrál pouze Halo 3. Už v době vydání byla hra zajímavá především na konzolích. Tam její kvalita a především ovládání převyšovala jakoukoli konkurenci. Pro mě, jakožto primárně PC hráče, šlo o slušnou, ale jen lehce nadprůměrnou hru. Hlavní problém je design jednotlivých levelů. Hodně částí je jak přes kopírák a procházet x-krát jednu a tu stejnou místnost nebo skupinu chodem není moc zábavné. Upřímně i starý Wolfenstein 3D má ve většině lokací rozpoznatelnější styl. Tady jsem po hektičtější přestřelce několikrát vyrazil špatným směrem. Neplatí to ale vždy a především exteriérové mise jsou moc pěkné a samotné prostředí umí působit zajímavě. Dojem zase kazí nutnost projít některé mise později pozpátku, dává to smysl, ale šlo to vyřešit lépe - třeba otevřením alternativních cest. Navíc jsem měl pocit, že se opakují zrovna ty slabší mise.

Pochválit musím zbraně a umělou inteligenci. Lidské zbraně nabízejí celkem dobrý pocit ze střelby a mimozemské jsou zase zajímavé. Téměř každá zbraň má své využití a opravdu má smysl je střídat. Nepřátelé jsou často dostatečně šikovní, takže hlavní část hry - boje - funguje dobře. Mimo života má hráč k dispozici i dobíjející se štít. Dnes už nejde o nic převratného, ale tehdy šlo o moc dobrý nápad. Je to skvělý způsob práce se zdravým a mnohem lepší řešení než samo-uzdravování v krytu. Často bývá vyzdvihována možnost řídit vozidla. To ale není nic nového a zpracování zrovna neoslní. Ani jízdní model, ani ovládání se moc nepovedlo. Potěší tak jen možnost nasednout do vozidla s parťákem - jeden řídí a druhý střílí. Příběh je průměrný, ale svět je vykreslen dobře. Vše je navíc dále rozpracováno v novějších dílech i mimo hry. Lore tedy u Halo beru jako velké plus, poznávat zajímavé světy mě baví.

Remaster přinesl především zcela novou grafiku. Ta je sama o sobě dost povedená a engine navíc umožňuje přepínat do původního vzhledu. To je super funkce a často jsem si některé scény prohlížel v obou perspektivách. Nově jsou do úrovní vhodně zakomponovány Terminály, které hezky rozšiřují informační pozadí. Rozporuplné je hlavní menu. Sice nabízí hodně možností a mimo základní kampaně lze hrát i jiné sekvence misí. Vyladění obtížnosti je také hezky podrobné a herní pravidla jde slušně upravovat. Při prvním zapnutí ale působí dost zmateně a nepřehledně. Celkem mi trvalo zjistit, jak hrát běžnou kampaň. Jinak hra šlape jako po másle a technické zpracování musím pochválit.

Nakonec jsem si hru užil. Výhrad mám dost, ale hratelnost je zábavná a svět prostě stojí za prozkoumání. Žádný slabší úsek není tak dlouhý aby vyloženě otrávil a hra tak dobře plyne. Hrál jsem na obtížnost Heroic a bylo to tak akorát. Za zahrání Halo určitě stojí, ale z multiplatformního hlediska nejde o přelomový titul. Já budu časem pokračovat hraním Halo: Reach.
+24
  • PC --
První díl jsem hrál po vydání na PC ještě někde na střední, což už je něco mezi věčností a nekonečnem. Moc si z něj nepamatuju, ale už tehdy jsem mu dal mírně podprůměrných 70%, takže mě to muselo celkem bavit. Vzpomínky zůstaly snad jen na "legendární" Knihovnu, dost možná naprostý orgasmus generického level-designu. Když mi Monitor (inspirace pro Wheatleyho z Portal 2) otevíral první velké dveře Knihovny a já si říkal, že by to tak asi stačilo, pronesl poznámku, že nás čeká ještě deset takových. Fakt jsem nečekal, že to myslí vážně...

Autoři Halo se s tím vlastně vůbec nemazali a v půlce hry otočili hráče a nechali ho jít zase nazpátek určitými částmi, které znovu zasypali nepřáteli. A víte co? Zase mě to bavilo. Zatímco interiéry jim moc nešly, exteriéry se povedly a spolu s možností ovládat mimo-i-zemská vozidla představovaly celkem unikátní kombinaci variabilního gameplaye. Ten střídaly mírně hororové části, následované masomlejn momenty - na FPS z roku 2001 by to vlastně vůbec nebylo špatné ani na PC, natož pak na konzolovou exkluzivitu.

Nadstandardní bylo také chování Covenantů, které dokázalo nejen zvednout obočí z překvapivých manévrů, ale také škubnout koutkem z poťouchlých skopyčin. A ty granáty - Halo má nejlepší granáty v historii granátů! Master Chief s nimi hází tak přesně a daleko, že jsem je ve výskoku nepřátelům sázel mezi voči. Na dvě stě metrů. S otočkou.

Občas jsem si pomohl přepnutím na původní grafiku hry, ve které byli lépe vidět kamuflovaní nepřátelé, naopak ty tmavší pasáže zase prokoukly díky lepšímu nasvícení v nové grafice. Celkově remaster vypadá opravdu skvěle a možnost srovnání s původní verzí je vítaným bonusem. Hudba je luxusní a naprosto výjimečně jsem jí nejenže nevypnul, ale ani neztlumil.

Místy je to výzva a mnohokrát jsem potyčky opakoval. Díky jednomu autosavu, který se neustále přepisuje, se hráč může lehce dostat do svízelné situace, ze které není úniku. Hrál jsem na Heroic obtížnost a hned ve třetí úrovni mě hra nakopala do koulí takovým způsobem, že jsem musel celý level restartovat. S každým rage-quitem jsem viděl @Charllize: jaxe mi tam nahoře směje.

Byl pro mě regulérní motivací v hraní pokračovat. A vlastně jsem si to dost užil.

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: 11hod 59min
+23
  • PC 60
Science-Fiction Space Marine First Person Shooter: The Game 

Série Halo na mě vždycky působila poněkud generickým dojmem a první díl můj dojem potvrdil. Jen jsem nečekal, že ho potvrdí takhle hrozně moc.

Po krátkém úvodu na palubě pozemské vesmírné lodi mě hra vypustila na samotný Halo prstenec. Usednul jsem zvesela do vozítka a společně se s partou vesmírných mariňáků drsných jak levný hajzlpapír z Lidlu vydal zachraňovat... Hovno zachraňovat! Prostě jsme se vydali vykosit všechno, co nám stojí v cestě. Zprvu to byli podivní žvatlající tvorové, při jejichž nemilosrdné likvidaci jsem se cítil skoro až nepatřičně. Postupně se přidala další plejáda nepřátel složená z různých ras, ve hře popsaná jako uskupení Covenant. A to je vlastně celé. Hra naznačí zajímavý lore, ale příliš ho nevyužívá a je to především čistokrevná střílečka ze staré školy.

V exteriérech mi hra svou mírnou volností připomínala sérii Chrome, v (ohromně dlouhých) interiérech zase mého oblíbeného Chasera. Jen... je designově výrazně horší. Halo byl, pravda, první, ale asi jsem čekal, že pomyslná laťka bude nasazená o trochu vejš. Zmínky o copy paste designu jsem sice zaregistroval, ale že jsem odehrál už hodně stříleček a bavil se často i v podstatě u céčkových chujovin od CI, říkal jsem si, že to přeci nemůže být tak hrozné. Inu, je to hrozné. Fakt hrozné! Zatímco venkovní lokace jsou různorodé a vizuálně pěkné (dáno z velké části i remakem), interiéry jsou naprosté designérské dno (s vrcholem v levelu The Library), které bych zhejtil i u kdejaké levné budgetovky. A že takto svého času vypadal exkluzivní vlajkový titul, navíc pro mnohé skutečně kultovní a na západě velmi oslavovaný, nad tím mi teda zůstává rozum stát. A ta největší trapárna přijde v druhé polovině hry, kdy tvůrci místo nových neokoukaných misí nechají hráče projít všemi původními lokacemi (a ano, často i těmi interiérovými) zase hezky zpátky... v podstatě až na začátek. Akorát přidají pár trosek, výbuchů, počty nepřátel znásobí pěti a tu a tam to znásilní nekonečným respawnem, neférovými instakilly a rozbitým sejvováním.

Hodně věcí zachraňuje slušný gunplay a duchapřítomná AI, která reaguje velmi překvapivě - kryje se, uhýbá, ustupuje, občas hráče nepříjemně rushne a před velkým kalibrem bez ostychu prchne a nevyleze, dokud hráč neukáže slabinu. Paráda! Anniversary verze přináší markantní grafický update, který sice absolutně nectí spíše temnější vizuální feel původní hry, ale mnohé lokace nechává hodně výrazně prokouknout. Cením možnost instantně přepínat mezi verzemi. Hodně mě bavilo porovnávat look originálu a novodobé verze. A přiznám se, že jsem občas i sterilnost původní verze využil jako jakýsi cheat, abych lépe viděl nepřátele, kteří v upgradované verzi lehko splynuli s prostředím. Remake je výrazně barevnější a na oko hezčí, ale pochopitelné méně přehledný.

Odvařenej z toho ale nejsem. Ve své době možná událost (zejména kvůli mulťáku), ale dnes první Halo působí jako naprosto tuctová FPS s generickým designem úrovní a s absencí čehokoli, kvůli čemu bych si ho měl na delší dobu zapamatovat. Nehraje se špatně, mnohdy překvapí umělou inteligencí nepřátel a kdo má vyloženě rád klasické 3D střílečky ze staré školy, tak hraním asi neprohloupí, ale zároveň by měl myslet na to, že tohle Halo nenabídne nic, co by nebylo k vidění i jinde (a v lepším provedení).

Pro: exteriéry, chytlavý gunplay, různá vozidla, lore má potenciál, velmi dobrá AI, hudba

Proti: generický design, generický příběh, generické dialogy, generický zážitek

+19 +20 −1
  • PC 50
Halo - podstatná, legendární "xboxárna" která byla stavěná na piedestal nerdů a Xbox fandů již od svého prvopočátku. Halo jedničku jsem měl to (ne)potěšení již hrát díky nechutnému PC portu, který mě donutil v době tehdejší hru v rekordním čase odinstalovat z HDD. 

Těd je tu remaster a já si řikám: "Proč to, u všech ďasů, tehdá způsobovalo všem adolescentním geekům jejich první erektilní zkušenost v životě?" 

Některé věci jsou výborné a dostávající své pověsti, tak třeba hudba - takovou orchestrální kompozici by mohla závidět i kdejaká hollywoodská sebranka s mega rozpočem - hlavní theme má zapamatováni hodnou melodii, a obecně nemohu říct, že bych narazil na nudnou či nevhodnou skladbu. 

Pak je tu umělá demence, která je na rok léta páně 2001 opravdu jedinečná, tedy hlavně co se mimozemských potvoráků týká, vaši lidští nohsledi jsou platní jako filcky v rozkroku v posledním stádiu vývoje a tupí jsou jak rezavá brusle. Taky se mi velmi zamlouvá jak se různé typy nepřátel chovají v boji jinak. Někteří jsou agresivní a doslova se naserou a naběhnou na vás pokud je budete dráždit. Pak jsou tu malí prdi, kteří začnou panikařit, když uzří, že je situace prohraná apod. A art design je někdy opravdu hezký.....tím výčet pozitiv končí.

Obecně vzato je Halo generická, rádoby pompézní výplachovka s nulovou variabilitou v hratelnosti a level designu. Pravda, našli se asi celkem 2 situace, kde by se dalo mluvit o snaze být otevřenější a dát vám možnost se pohybovat volněji (viz. ovladatelná vozidla). 

Příběh je strohý a za nejméně plochý charakter v celé hře bych mohl označit poprsí Cortany, která je sama o sobě záživná jako zed. Master dick, tedy hlavní protagonista, je vojenská guma po lobotomii a jeho charisma by se nevešlo za nehet kojence.

Kvalita remasteru je taky pochybná, rozhodnutí aplikovat motion capture na staré cutscény je, velmi kulantně řečeno, dosti debilní, neb se ted všichni pohybují jako loutky na provázku, které ovládá opilý loutkář. Před dvaceti lety to mohla být na xboxu pecka, leč čas je nekompromisní bestie a dřív či později vám ukáže někdy nemilou pravdu, ani lepší textury nebo nasvícení tom fakt nepomůžou. První Halo zestárlo jako krabice mlíka. Což jen dokazuje mnohem lepší dvojka.
+17 +18 −1
  • PC 75
Ve světě Halo jsem absolutní nováček. Pamatuji si, jak jsem zasněně sledoval nový trailery a posmutněl si, že si nemůžu dovolit Xbox. Je to totiž snad jediná série, kterou jsem si chtěl vždycky zahrát a zajímalo mě, proč dostala hra kultovní status.

Upřímně tomu moc nerozumím. V tehdejším roce totiž nebylo tolik kvalitních fpsek na konzole, takže jediný, co mě napadá je, že hráči prostě utrhali ruce čemukoliv, co bylo kvalitní fpsko. Z dnešního pohledu se totiž první Halo nezdá být ničím, co by tehdy svět ohromilo. Je to jednoduše scifi béčkovka. Badass hlavní hrdina, nepřátelé jsou průměrní a dobře se do nich střílí. Příběh je absolutní béčko. Hlavní hrdina kosí mimozemšťany a zjistí, že existuje ještě jiná rasa, která se jmenuje Flood. Ti až nápadně připomínají zergy ze Starcraftu. Covenanti zase Protossy. Hlavní hrdina je v podstatě elitní vesmírnej mariňák. Dost to připomíná Starcraft, co?
Flood jsou bezmozci, kteří chtějí pohltit celý vesmír (asi?) a tudíž si zaslouží zničit. K tomu má pomoci speciální zbraň hromadnýho ničení - Halo. Zjistíte, že při aktivaci sice zničíte Flood, ale taky všechen život na biologickým spektru. To ale hlavní hrdina samozřejmě nemůže nechat jen tak. A to je vlastně celý příběh. Nic extra, ale jako blockbuster asi neurazí.
 

Samotný střílení je fajn i v dnešní době. Prostě oldschool střílečka bez nějakých keců nebo statistik. Prostě jdete dopředu, střílíte celkem cool zbraněma a nějak se dostáváte s touto taktikou až na konec. K tomu všemu se budete ocitat v klasických scifi kulisách (loď, planeta s vegetací, zmrzlá planeta a matoucí mimozemský interiéry). Naštěstí vaši výpravu doprovází povedený soundtrack, kterým je Halo proslavený. Tady chápu ten kultovní status.

Nejspíš bych se musel lépe vžít do tehdejší doby X360. Já totiž v tom nic světobornýho nevidím, sorry jako. Co mě ale potěšilo? I v dnešní době se to hraje příjemně. Hra naštěstí ví, kdy skončit. Herní doba se totiž pohybuje okolo 9h.

Pro: soundtrack, příjemná střílečka, arzenál

Proti: příběh, stereotypnost

+15 +16 −1