Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Criterion Games Criterion Games
Spojené království
Spojené království
Založeno 1993
Založeno 1993
Criterion Games, také známí jako Criterion Software, započali svou kariéru již v roce 1993 v anglickém Guildfordu. Společnost byla roku 2004 odkoupena gigantem Electronic Arts. V roce 2006 EA zavřelo jednu vedlejší pobočku Criterionu a o rok později je sloučilo se svým dalším studiem v Guildfordu, čímž vzniklo jedno mamutí studio EA UK. Jádro původního týmu ale stále působí jako celek a EA stále vydává pokračování jejich původních her pod záštitou loga Criterion.

Criterion své působení započali na PC scéně hrou Scorched Planet (1996 - PC), o rok později následovanou Sub Culture (1997 - PC) a o další rok později méně známou závodní hrou s motorkami Redline Racer (1998 - PC). Poté se již začali soustředit spíše na konzolový trh.

Trio her Trickstyle (1999 - PC, Dreamcast), Deep Fighter (2000 - PC, Dreamcast), Suzuki Alstare Racing (2000 - Dreamcast) vyšlo již na konzoli Dreamcast a následující hry byly až do roku 2009 čistě konzolové.

Největší slávu pánům z Criterionu přinesla ale série Burnout. První díl zaznamenal obrovský úspěch na poli arkádových závodů i přes značnou popularitu tehdy kralující série Need for Speed. Po prvním díle Burnoutů (2001 - PS2, Xbox, GameCube) následovala poměrně originální hra exkluzivně pro PS2 jménem Airblade (2002 - PS2), která používala principy série Tony Hawk ve sci-fi podání. Ta ale nezaznamenala příliš velký úspěch i přes poměrně pozitivní kritiku. Ten samý rok ještě stihli vydat Burnout 2: Point of Impact (2002 - PS2, Xbox, GameCube).

Další díl série Burnout již vydali pod taktovkou EA, kde je vidět vliv vedení EA na samotné hře, nicméně Criterion nezklamali a i třetí díl, Burnout 3: Takedown (2004 - PS2, Xbox) se setkal s obrovským úspěchem. Stejně tak čtvrtý díl Burnout Revenge (2005 - PS2, Xbox) uháněl ve stopách série. Jako bokovku vydali Criterion ještě jeden díl Burnoutů na konzoli PSP, který se podle některých recenzentů stal nejlepší závodní hrou na dané platformě. Jde o Burnout Legends (2005 - PSP, Nintendo DS).

Poslední hrou od kompletního původního týmu se stala originální střílečka Black (2006 - PlayStation 2, Xbox), která se proslavila zejména díky famózní grafice na již dosluhující generaci konzolí a velmi věrně zpracovaným zbraním a destrukcí prostředí.

Prozatím poslední hrou vydanou Criterionem, respektive EA UK, je Burnout Paradise(2008 - PS3, Xbox 360, 2009 - PC), první díl série Burnout vydaný mimo jiné i na PC.

Studio Criterion má ale na kontě také další, méně známý, ale o to významnější, triumf. Jde o RenderWare middleware game engine. Ten nejenže pohání všechny jejich hry (včetně Burnoutů pro PSP i posledních Burnout Paradise), ale i spousty dalších her. V době jeho největší slávy šlo tedy o přímého, méně známého konkurenta slavného Unreal enginu. RenderWare pohání desítky her různých studií, například trojkovou sérii GTA, Max Payne 2: The Fall of Max Payne nebo konzolovou verzi Battlefield 2. RenderWare byl tedy volně k prodeji, ale po odkoupení Criterionu společností EA a poklesu zájmu o engine (přece jenom nešlo o hotový balík jako Unreal Engine) si jej EA nechalo pouze pro svá interní studia. Nicméně jej ale využívají dodnes.
Criterion Games, také známí jako Criterion Software, započali svou kariéru již v roce 1993 v anglickém Guildfordu. Společnost byla roku 2004 odkoupena gigantem Electronic Arts. V roce 2006 EA zavřelo jednu vedlejší pobočku Criterionu a o rok později je sloučilo se svým dalším studiem v Guildfordu, čímž vzniklo jedno mamutí studio EA UK. Jádro původního týmu ale stále působí jako celek a EA stále vydává pokračování jejich původních her pod záštitou loga Criterion.

Criterion své působení započali na PC scéně hrou Scorched Planet (1996 - PC), o rok později následovanou Sub Culture (1997 - PC) a o další rok později méně známou závodní hrou s motorkami Redline Racer (1998 - PC). Poté se již začali soustředit spíše na konzolový trh.

Trio her Trickstyle (1999 - PC, Dreamcast), Deep Fighter (2000 - PC, Dreamcast), Suzuki Alstare Racing (2000 - Dreamcast) vyšlo již na konzoli Dreamcast a následující hry byly až do roku 2009 čistě konzolové.

Největší slávu pánům z Criterionu přinesla ale série Burnout. První díl zaznamenal obrovský úspěch na poli arkádových závodů i přes značnou popularitu tehdy kralující série Need for Speed. Po prvním díle Burnoutů (2001 - PS2, Xbox, GameCube) následovala poměrně originální hra exkluzivně pro PS2 jménem Airblade (2002 - PS2), která používala principy série Tony Hawk ve sci-fi podání. Ta ale nezaznamenala příliš velký úspěch i přes poměrně pozitivní kritiku. Ten samý rok ještě stihli vydat Burnout 2: Point of Impact (2002 - PS2, Xbox, GameCube).

Další díl série Burnout již vydali pod taktovkou EA, kde je vidět vliv vedení EA na samotné hře, nicméně Criterion nezklamali a i třetí díl, Burnout 3: Takedown (2004 - PS2, Xbox) se setkal s obrovským úspěchem. Stejně tak čtvrtý díl Burnout Revenge (2005 - PS2, Xbox) uháněl ve stopách série. Jako bokovku vydali Criterion ještě dva díly Burnoutů na konzoli PSP, které se podle některých recenzentů staly nejlepšími závodními hrami na dané platformě. Jde o Burnout Legends (2005 - PSP, Nintendo DS) a jeho ještě úspěšnější následovník Burnout Dominator (2007 - PSP, PS2).

Poslední hrou od kompletního původního týmu se stala originální střílečka Black (2006 - PlayStation 2, Xbox), která se proslavila zejména díky famózní grafice na již dosluhující generaci konzolí a velmi věrně zpracovaným zbraním a destrukcí prostředí. Za zmínku rozhodně stojí "patero přikázání" zvané "5 rules of guncraft," které chtěli vývojáři dodržet při tvorbě hry (http://www.criteriongames.com/black/behindthescenes/vfx/). Nejznámější jsou Every bullet is your baby (každý náboj je tvé dítě) a Bigger and Louder (větší a hlasitější). Doprovodná videa: Black Monday, Black Tuesday, Black Thursday, Black Wednesday a Black Friday.

Prozatím poslední hrou vydanou Criterionem, respektive EA UK, je Burnout Paradise(2008 - PS3, Xbox 360, 2009 - PC), první díl série Burnout vydaný mimo jiné i na PC.

Studio Criterion má ale na kontě také další, méně známý, ale o to významnější, triumf. Jde o RenderWare middleware game engine. Ten nejenže pohání všechny jejich hry (včetně Burnoutů pro PSP i posledních Burnout Paradise), ale i spousty dalších her. V době jeho největší slávy šlo tedy o přímého, méně známého konkurenta slavného Unreal enginu. RenderWare pohání desítky her různých studií, například trojkovou sérii GTA, Max Payne 2: The Fall of Max Payne nebo konzolovou verzi Battlefield 2. RenderWare byl tedy volně k prodeji, ale po odkoupení Criterionu společností EA a poklesu zájmu o engine (přece jenom nešlo o hotový balík jako Unreal Engine) si jej EA nechalo pouze pro svá interní studia. Nicméně jej ale využívají dodnes.
Oficiální stránky vývojáře (http://criteriongames.com/)
Oficiální stránky vývojáře (http://criteriongames.com/)