Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Death to Spies

  • PC 65
Hra, často přirovnávána k mé oblíbené sérii HITMAN, nemohla ujít mé pozornosti. I pustil jsem se tedy do jejího pokořování s chutí.

Ačkoliv audiovizuálně hra vypadá celkem k světu, opakování objektů je zde až příliš vidět. Pokud například plním misi v okupované vesničce, kde na poli pracují zemědělci, vypadají všichni naprosto stejně. No dobře, čert to vem.

Ač je vidět, že se autoři snaží i zvukově přiblížit hudebním orgiím, které doprovázely sérii pana 47 (Jesper Kyd), tak zde je muzika o několik levelů horší a zpravidla (nespustím poplach) dokonce nehraje žádná. Ubíjející ticho.

Kámenem úrazu je však podle mě především gameplay:
1) Autoři se domnívali, že bude super, když hráč bude celou hru čumět na minimapu - dozví se zde pozice všech nepřátel, výseč jejich pohledu i třeba to, jestli mě protivník pozná a spustí poplach.
WTF? Nechci používat mapu, která mi řekne, kdo je za zavřenými dveřmi - to mi pak moc špionážní nepřijde. A tak jsem se vydal cestou hardcore hráče - na mapu jsem se nedíval. Jakože to pak bude to pravý napětí.

2) Autoři ale tak moc s touto mapou počítali, že nijak graficky neodlišili ty, kdož prokouknou můj převlek od ostatních. Není to o hodnosti, není to o vizáži - je to více méně random. Tedy toto zkoušet metodou pokus-omyl bylo zdlouhavý a nakonec taky dost nerealistický.

3) Obtížnost - jsem samozřejmě zatáncem toho, aby hry byly obtížné! Ovšem zde je to až trapný - tedy třeba když řídím nákladní auto, pozná mě voják, kterej je za ním a sleduje tak pouze krytou korbu - do kabiny vidět nemůže.
Nebo třeba když někde dupnu a všichni se musí jít podívat (třeba z vedlejší místnosti) - je jedno, že v místnoti byli do nedávna živí nepřátelé a tedy kroky jistě vydávali i oni samotní. Nevadí. Nepřítel podle zvuku asi poná, že tohle musí bejt špion.

Takže si to shrňme. Aby to bylo hratelný člověk musí používat mapu, na které je vidět víc než v prostředím samotném. Obtížnost je vysoká tak moc, že bez mapy je hrát doslova trýzeň. Pokud si pak tvůrci představovali, že si udělám quicksave každý tři minuty, neodhadli můj typ hráče dobře. Naprosto pak hra ztrácí napětí.

Ač jsem tedy došel tímto hardcore stylem asi do půlky, nenalezl jsem v sobě sílu pokračovat.

Těm komu nevadí čumět na mapku celou hru a nechají si tak rádi vyrazdit, kdo je kde, pak si můžou tito hráči vesele ňáký procento přičíst. Pro mě je to za 65% a dokončovat se mi hru ani nechce, bohužel.

Pro: smysl pro detail, zpracování inventáře

Proti: nutnost mapy, opakování postav a objektů, obtížnost tlačící hráče do SAVE-LOAD metody

+6 +7 −1

Turok

  • PC 75
Původně jsem hru odložil po první zkoušce, nějak mi to přišlo jako trapná blbost, nakonec po přečtení doktorova vcelku pozitivního komentáře sem zas nabyl jakés síly a pustil se do toho.

Proti lineárním 3D nic nemám, obzvlášť pokud mají ucházející atmosféru. Do této škatulky by se dal zařadit právě Turok. Audiovizuálně se totiž hra celkem povedla, myslím si, dokonce jsem si trochu zesílil muziku, která mi přišla padnoucí k probíhajícím událostem a ač to byly celkem jednoduché smyčky, sedly a svou funkci splnily.

Člověk se ocitá v kůži hrdiny (vojáka) na planetě, která se podobá takovejm druhohorám a je třeba se bránit hladovým dinosaurům. Toto by mě osobně zcela postačovalo (a pasáže v pralese "hrdina vs fauna" se myslím dají považovat za to nejlepší), ale autoři se rozhodli tyto části prokládat boji s jakýmisi ozbrojenci (tlupy ozbrojenců!). Oba zmíněné druhy bojů mi přišly až moc hektické, což u divokých krvelačných dinosaurů zkousnout šlo, u nabíhajících panáků do mířidel už méně.

Přestože prostředí je přísný koridor, musím říct, že planeta se celkem povedla - dýchá z ní zajímavá dobrodružná atmosféra, stavby kolonie se mi taky líbily. Naopak interiéry stojí celkem za prd, všude jen náký schodiště a rampy k ničemu - všude se válí jakoby náhodou překážky, furt stejný objekty pořád dokola.

Se zbraněmi je to jakýsi divný - základní pistole, samopal, brokovnice mi přišly ok, futuristická pulzní puška mi sedla už méně, ale byla to asi zas nejpraktičtější zbraň ve hře. Ovšem rotační kulomet nebo ta "pistole - raketomet" mi potom moc nezaimponovaly. Neodpustím však autorům, že nenutí víc hráče používat luk a nůž. Především střelba z luku byla zpracována skvěle (škoda jen, že nešlo realisticky recyklovat šípy). Děj a atmosféra této hry přímo volá po nedostatku munice - naopak, všude se nachází tuny různejch zbraní až je to trapas. Škoda.

Dále jsem nepřijal zrovna s povděkem, že většinu hry hráč musí postupovat se spolubojovníkem nebo jejich skupinou. Nejen, že mi zpravidla moc nepomohli, ale taky často nějak nestíhali, zasekávali se a museli se ke mě teleportnout. Raději jsem byl sám.

Hra na dva večery, klasický lineární 3D. Dalo se to, dohrál jsem to ještě poměrně s chutí. Vysloveně doporučit tuto hru ale asi nemůžu, jelikož bůhvíjakých kvalit vskutku nedosahuje.

75%

Pro: Atmosféra druhohor, muzika, zpracování fauny, zpracování střelby lukem

Proti: Příliš hektické, krátké, spolubojovníci, interiéry, lidští nepřátelé a boje s nimi.

+9

Blitzkrieg: Burning Horizon

  • PC 85
Ještě mi ke kompletnímu dokončení prvního dílu scházel tento přídavek, i pustil jsem se do něj s chutí.
Jak je z popisu hry patrno, celou dobu řídíme jen německé jednotky a velkou část stráví DESERT FOX samozřejmě na africké pudě.

Ač se vždy zdají zprvu úkoly dost obtížné, je to jen zdání. To Rolling Thunder mě osobně přišel obtížnější (hrál jsem obojí na NORMAL). Délka tažení je uspokojující, nevím přesně, snad kolem 15ti misí, řekl bych. Jedna mise zpravidla zabere (mě) přes hodinu čistého času, mnohdy víc. Vzhledem k tomu, že jsou zde jen mise historické (rozuměj ne automaticky generované), každá z nich je něčím zajímavá a do jisté míry originální.

Jako negativum můžu zmínit snad jen místy nepřehlednou 2D mapu kdy není jasně patrno, kde se nachází nerovnost (tedy kam jednotky můžou a kam se nedostanou). Kolikrát jsem si musel zanadávat.

Kvalitní kus. Koho bavila původní hra, dostává zde kvalitně zpracovaný přídavek.
Můžu upřímně doporučit. Více v komentáři k původní hře.
85%

Pro: Původní koncept hry, odpovídající obtížnost, historičnost, detaily, tempo

Proti: 2D mapa, někdy podivné skriptování

+5

Heroes & Generals

  • PC 80
Díky tomu, že můj kůň Jesper Kyd zkomponoval muziku pro tuhle hru, řekl jsem si, že ji vyzkouším, ačkoliv zpravidla online akcím neholduju. Ale říkám si - je to zdarma, tak jeden večer zkusím - poslechnu si tu muziku...

V celku rychle jsem se tak přidal k rudé armádě a hned jsem okusil "ENCOUNTER" - tedy jakýsi "CAPTURE&HOLD team deadmatch". I ohrnul jsem hnedle nos nad nepříliš oku lahodivou grafikou i poměrně nerealisticky působícími zvuky (kdy jeden a tentýž zvuk výstřelu z Tokareva nebo kroků byl slyšet pořád dokola) - jinak žádná zvuková "kulisa války" - jen ticho. Nicméně celkem mě, přiznám se, ale bavilo kosit jantary a často jsem končil hru na prvních příčkách, i rovzpomenul jsem se na starý časy (Vietkong).

Inu to byl začátek.

Brzo jsem postoupil ze skupiny jantarů do ostré války a zde se mnohé mění, vše k lepšímu. Gameplay se stává o mnoho náročnějším a taktičtějším. Rázem jsem klesnul s poměrem K/D na méně než 0,7. Najednou teamy začaly spolupracovat, navzájem si velet, postupovat s rozumem, opatrně a strategicky. Bez koordinace družstev se nyní začínal zdát úspěch nedosažitelný. Nepřátelskej sniper na kopci je sakra problém a sejmout ho je opravdu kumšt vyžadoující často spolupráci, o tancích nemluvě. Zvuky najednou začaly bejt variabilnější díky různým zbraním a vojenské technice na place a najednou jsem pochopil, že zvukovou kulisu války netřeba :) - 40 hráčů ji hravě zvládně svým činěním navodit samo. Hra mě začala bavit.

MAPY
Map je vskutku celkem málo, ale jelikož se často bojuje na jiných stranách rozlehlých bojišť o jiné klíčové body, často to nevadí - tedy do známých prostor konflikt třeba ani nezavítá, ač mapu člověk zná. Osobně bych ale uvítal víc variability v počasí - mlhu jsem zažil jen párkrát, nepršelo vůbec - střídá se tak vlastně často den nebo noc. Mám-li však hodnotit level-design bojišt, pak zavítám k superlativům. Opravdu skvěle navržená bojiště, střechy, mosty, lesy, řeky. K prostředí se taky váže jedna další super vychytávka - časový zpoždění zvuku! Ano nedjřív kolem hlavy zasviští kulka, až pak je slyšet výstřel jak ve Flashpointu.

ZBRANE
Zbraně jsou drahý a člověk si nemůže dovolit vše. Nákup a upragde zbraně tak patří k památným okamžikům, kdy je třeba promyslet jakou roli chce člověk ve válce hrát. (já celou dobu vlastně používal jen vylepšenou (základní) SVT-40) Pocit ze střelby je výbornej - tedy nepřesnost, pušky kopou, taky je skvěle zpracovaná balistická křivka trajektorie střely - to zdaleka nemá každá hra! Sejmout tak někoho na 150 metrů je prostě o jakémsi cviku - je nutno nadměřovat, na cíle v pohybu je nutno mířit s ohledem na tento - tedy cíl musí do trajektorie jaksi vběhnout, realistické poškození (nepřítel je mrtev zpravidla na dvě rány nebo jeden headshot). Zbraně samozřejmě věrně kopírujujou historický předlohy.

BODY (XP)
Body nabývají pomalu. Hodně pomalu. TO JE DOBŘE. Je asi slušné tvůrcům poslat aspon nějakpou částku "za hru". To jsem udělal i já - poslal jsem jim jednou 20 euro (a pořídil si za ně slušivý maskovaný mundůr). Jinak právě to, že hráč musí mít jen to málo na co si horko těžko naexpí je podle mě dobrý - po bojišti tak zpravidla neběhají supermani s kulometama po kapsách. (pokud už se nějaký kulometčík najde, je pak velmi snadným cílem na delší vzdálenost)
Hra se tak dá v pohodě hrát i zadarmo bez nutnosti sypat do ní peníze, což je další nesporný +.

WAR
Poměrně fascinující (nevím jestli originální) je potom myšlenka války, kdy každej fight na mapě má význam v jakési totální válce odehrávající se na mapě evropy, nezřídka jsem bojoval v o ČR, ba dokonce jednou o své rodné město. Prostě vítěztví, co člověk vybojuje, má svou váhu a může se jednat i třeba o dobytí Berlína. Jeden takovýto boj pak může ukončit válku, která se vleče zpravidla víc jak půl měsíce reálného času. Často dýl, někdy míň.
Tyto války řídí sami hráči (generálové, kteří nakupují jakési práva na útočné teamy.) a ty potom umisťují na mapu evropy. I do tohoto jsem zkusil trochu přispět a ač jsem příliš času tomuto nevěnoval, mé útočné týmy zasahovaly do různých bojů a tím zvýšily možnost na vítězství zde bojujících hráčů.

NEGATIVA:
Do teď jsem vlastně psal jen o pozitivech, je čas na zápory:
Zvuky - samotný zvuky nejsou až tak hrozný, ale jejich použití se často nepovedlo - nejvíc je to asi patrný u malé variability kroků - třeba když běžím po pás ve vodě, ani to hezašplouchne (zvuk "zašplouchnutí" přitom hra obsahuje) Nebo třeba když hráč plave - to čvachtání je jeden a ten samej sampl nebo dva, pořád dokola. Taky třeba autoři mohli přidat animaci pro plížení (z pohledu první osoby)...

Vraky mizí okamžitě - jasně asi aby se to tam neucpalo. Přesto je úsměvně trapný když padne letadlo mě na hlavu (skoro) a okamžitě zmzí, neveme mě to ani health.
Jízda v dopravních prostředcích - jelikož se dá obtížně něco obrátit na střechu, nebo třeba nejde sletět dolů z motorky, asi si lze představit, co tam hráči vytváří za kaskadérský kousky, když jim nehrozí žádné (nebo malé) postihy.
Nevšiml jsem si, že by velitelé teamů mohli mezi sebou komunikovat jinak než obyčejným chatem. Třeba nějaká interaktivní mapa by se dost hodila a přispěla by k organizaci mužstva jako celku.

I přes výtky je to zábavná hra, pokud se sejde dobrej team, bejvá to opravdu taktická a chytrá střílečka, kde víc závisí na koordinaci, rozvaze, rozumném pohybu, volbě výhodné pozice a zkušené mušce než na strafech nebo divokejch běhačkách.

"Impossible to cross the river, snipers everywhere"
"Attacking Objective 1 from A line NOW!"
"Oh no, reinforces!, they have Tanks now..."
"F***** TANKS!"


Aktuální statistiky:
Herní čas: 95,8h
Gun: SVT-40 (čas: 77h) accuary: 23%
K/D: 3097/3647 == 0,85
Savior Kills: 160
Hodnost: Capitain


.. ne ještě asi nekončím, za mě 80%, dobrej kousek O:-)

Pro: game + level design, zpracování střelby, časové zpoždění zvuku, muzika, WAR mód

Proti: ozvučení, vraky/výbuchy, model řízení vozidel, málo map

+6 +7 −1

Fallout 4: Nuka-World

  • PC 60
V rámci projetí všech DLC k F4 jsem si nechal N-W nakonec. Obdobně jako FAR HARBOR i tento přídavek sliboval novou mapu, víc frakcí, novou muziku...

Brzy po příjezdu se z člověka okamžitě stává král (overboss) všech nájezdníků. To ale vlastně znamená, že místo, abych kraloval, tak vlastně plním pochybný prácičky pro tři nájezdnický frakce (ano všechny frakce jsou nájezdníci - zcela nelogický už od samýho začátku). Ač po mě NPC chce, abych všechny vyvraždil (což mám v plánu taky udělat) nejdřív poplním pár questů pro nájezdníky. Za zábavnej se dá ale považovat jen průzkum Nuka worldu, jinak mi zadávají úkoly: zabij nebo zotroč (což je zpravidla "zabij a pak zmáčkni enter"). A to dokonce vždy na druhém konci PŮVODNÍ mapy - Commonwealth. (ano nepoužívám FastTravel!).

Dobře, řekl jsem si, asi bude lepší je postřílet co nejdřív: Opravdu, víc dementní fight jsem snad nezažil. Vystřílel jsem celý náměstí a jakmile jsem potom vstoupil do jednoho z úkrytů frakcí sesypali se na mě všichni a ve vteřině jsem dostal přes 500 a více HP damage. WTF? Musel jsem tak poprvé využít ten zasranej PA, abych to vůbec zvládnul (ano nepoužívám ani PA ani WATS...).

Jako pomyslnou kapku, která už šplouchala na okraj džbánu, zmíním Q, kdy hledám star-cores, přičemž znám informaci, kde si jich kolik nachází. JAK BLBEC jsem to tam pořád prohledával, metr po metru - jedna chyběla. OK asi na to nemám - řekl jsem si. (ano návody taky nepoužívám!) Jak mě potom nadzvedlo, když jsem potom poslední star-core našel na vrcholku veže, kterej je však přístupnej až po zprovoznění hlavní elektrárny, tedy zhruba o XX hodin dál v ději.

Nejvíc mě však sralo to obecný zaměření: PROČ vytváří autoři takovýhle DLC, který jsou jenom o nájezdnících? Lidech, co rozsekaný údy a hlavy považují za "dekorace". Snad dnešní hráči touží po bezdůvodném zabíjení, zotročování nevinných (questy od frakcí) a snad později i vybíjení farmářů s vidinou vydírání "slušnejch" obyvatel?

SUMMARY: Ač byl Nuka-Wold (mapa) zpracovanej celkem hezky a i muzika nebyla úplně špatná, děj toho DLC je hrozně nemocnej a opravdu často trapnej, nelogickej - zápetka jak jsem se stal jednou pánem všech nájezdníků je tak hloupá, až se mi chce plakat.

60%

Pro: Hezká mapa, rozloha, muzika, herní doba, nové zbraně a itemy

Proti: děj, všechny frakce stejný, nedotažený Q, nelogický, nezábavný

+8 +9 −1

Fallout 4: Far Harbor

  • PC 90
Inu už ze startu nebudu zastírat, že to bylo dobrý. Asi nejlepší DLC k Falloutu obecně, co jsem kdy hrál.

Velká, hezky zpracovaná mapa - je plná novejch objektů, zvuků, má svou specifickou atmosféru. Tři frakce, mnoho questů, přičemž člověk sám volí pro koho chce/nechce pracovat.

Příběh není nikterak špičkovej, ale mě se zalíbil - člověk odhaluje jakési tajemství a osobně jsem opravdu neměl nejmenší tušení o tom, co DIMA v minulosti spáchal - když jsem objevil hrob v továrně, byl jsem opravdu překvapenej. Konců je očividně povícero - já dosáhnul asi jednoho z těch špatných - i tak se mi ale rozuzlení líbilo (Kasumi to sice nepřežila, zato ale ani jeden Synth nebo Atomák taky ne). Taktéž mě velmi zaujala tajemná postava konfesora Martina - do poslední chvíle jsem myslel, že jej někde potkám, nakonec jsem našel jen jeho příbytek (tedy myslím si, že ty vzkazy psal on) Jeho charakter jaksi proplouvá historií ostrova a snad se zdá, že jako jedinej dostal z toho všeho rozum. Vedlejší Q byly taky dobrý - obzvlášt mě překvapivě tak nějak "vzal" ten s Mariner (Rudá smrt).

Nový zraně a itemy - sic jsem si nic zpět do Bostonu neodnesl - na ostrově jsem novinky využil a povedly se.

Herní čas - skvělý, nevím přesně, asi jsem tam strávil přes 20 hodin. (Myslím, že jsem stihnul úplně všechny lokace)

Muzika je nová a je dobrá - radost posluchat, osobně se mi asi nejvíc zalíbil tento song: Our Island, ale ani ostatní nedělají vůbec ostudu, naopak!

Suma sumárum - vše, co jsem od DLC k F4 očekával, jsem dostal. Chyby se zde najít dají, ale je jich sakra málo a já tak můžu upřímně můžu tento přídavek doporučit. S předchozími počiny (DLC k F4) se to skoro nedá srovnat.

Regulérních 90%

Pro: Atmosféra, rozlehlá mapa, novinky, příběh, muzika, herní doba, hezký moře (vlny)

Proti: Část simulace odblokace vzpomínek, některé nelogičnosti

+13

Fallout 4: Automatron

  • PC 55
Mám to za sebou.

Hlavním přínosem tohoto DLC je bezesporu už v popisu avizovaná možnost vytvářet roboty. Někoho to možná bavit bude, mě moc společníci ve F4 nezajímali (vlk samotář) a tak jsem ji využil jen tolik, co se po mě chtělo. Možnosti jak robota sestavit jsou potom vskutku rozsáhlé.

Děj tohoto přídavku není až tak nejhorší, přecejenom pátrání po tajemném Mechanikovi - to zní lákavě. Bohužel jde jen o zabij toho, zabij toho, zabij toho a nakonec si vyber, jestli odpráskneš i mechanika.

Nebylo to až tak zlý, ale nebylo to plnohodnotný DLC, jak si to já představuju (mapa, víc questů). V případě, že netoužíte vyrábět robotické vojsko, nemá smysl se na nic moc těšit, bohužel.

Je zde potom k dipozici nový (ač dosti směšný) oblek, nebo jakejsi tesla kanón - já tyto předměty ponechal v továrně a ani si je neodnesl, možná jiní méně konzervativní hráči ocení i tyto.

55%

Pro: Možnost vytvářet (upravovat) roboty, námět

Proti: Příběh, absence nové mapy, málo nového obsahu, příliš krátké

+18

Project CARS

  • PC 75
Jedná se o bezesporu kvalitní hru ze závodnícké branže. Existující tratě, hezká grafika, vcelku realisticky se chovající model řízení, detailně zpracovaný vozy podle svých předloh (třeba mě velmi dobře známý interiér fordky včetně rádia atp. - chvílema jsem si připadal, že sedím opravdu v autě)

I pustil jsem se s chutí do své profesionální kariéry. Motokáry mě ale moc nevzaly a tak jsem se vrhnul přímo do automobilovejch okruhů. Celkem realisticky jsem se tak zúčastnil několika závodů, abych došel k závěru, že přestože u hry jako takové si nemám moc nač stěžovat, nebaví mě. Může za to asi má obecná nechuť k automobilové kultuře či co, ale prostě mě nic netáhnulo vpřed.

Brzy jsem tak kariéru vzdal a dal si místy několik nastavitelnejch tratí (nejvíc mě oslovil ten závod na dálnici), ale ani to nebylo na dlouhé hodiny zábavy.

Pro zapřisáhlý závodníky a automobilový nadšence zřejmě super volba, nevím proč jsem si myslel, že by to mohlo výraznějc bavit i mě, když mě tato problematika v podstatě výrazněji neoslovuje ani v reálu.

75%

Pro: Grafika, detaily, snaha o realistické zpracování

Proti: Za chvíli nuda

+4 +6 −2

Black Mesa

  • PC 90
Inu jakožto člověku, co starej HL požral (nejen ve své době) do plnejch, by se to snad nemohlo nebíbit. Black Mesa vymodelovaná i upgradenutá na jedničku. Lehce obměněno, přesto skvělej level design zachován.

Opět jsem si připomenul, jak bravurně VALVE tenkrát zvládli game design, kdy se často zcela mění prostředí i styl hry a i za X hodin hraní v kuse se kupodivu nedostavuje jakási únava či nabaženost, naopak.

Jediné, co bych vytknul je (tradičně) příliš rychlé tempo chůze (WALK). Je to prostě pořád regulérní sprint a mě toto opatrné procházení komplexem (kde se navíc kochám vpravo-vlevo) vadí. Proč tam tu chůzi sakra nepřidaj, když je to tak lehký! Nakonec jsem si to podle návodu nabušil do AUTOEXEC.CFG sám, bylo to na tři řádky...

Tento počin, myslím si, přiblíží Black Mesu a starýho HL mladší generaci, která by už nad čtverečkovanou grafikou a hranatýma modelama ohrnula nos. Ačkoliv se nejedná v mnoha směrech o originální dílo, výsledek je natolik vábnej, že ho můžu vřele doporučit.

Dobrá práce, díky za příjemný návrat ke kořenům mé herní kariéry. Neudržím se, nainstaluju asi dvojku.
O:)

90%

EDIT (29/11/2020)
Po kompletní verzi včetně Xenu:
-15%

Neuvětřitelné, kluci si řekli, že Xen vyladěj podle svýho. Ze začátku jsem byl trpělivej, říkal jsem si - Xen nikdy nebylo to pravý ořechový, je to HL, je to kult, člověk musí přivřít oči.

Chvíli jsem omlouval ty přebarvený jeskyně plný zářících krystalů, ale jakmile dojde na běžící pásy, došla mi trpělivost.
Xen je neuvětřitelnej shit, u kterýho jsem se nebavil ani vteřinu. Dohrával jsem z povinnosti. Přebarvený, prázdný levely, autorespawnující se nepřátelé.

Autoři (aby vůbec bylo myslitelný hru dohrát) museli přijít s nápadem nekonečné munice do nejlepší zbraně (nabíjet se tedy nemusí) a oblasti, kde se automativcky doplňuje zdraví a energie.

Zkurvili jste to, proč?
Crowbar Collective, evidetně hry dělat neumíte, škoda, že na to máte jinej názor.


Nemohl jsem se víc zmýlit, pokud jsem uvedl do "proti", že chybí XEN.
Pokud hru chcete rozjet, radím dobře, skončete v Lambda core, jinak si zkazíte krásnou vzpomínku na Black Mesa jako já.

Pro: BLACK MESA, HALF-LIFE, Dr. Freeman, atmosféra, inteligentní 3D, skvělé zpracování předlohy, dabing, Freeware!

Proti: Tempo chůze, někdy hrála muzika i když jsem ji měl vypnutou, chybí Xen

+25

Dead Space 3: Awakened

  • PC 55
No toto?

Proč tohle autoři zplodili? Asi si chtěli "nenápadně" otevřít vrata k DS4? No fuj.

Z příběhové stránky hloupost. Scénáristé už nevěděli, co tam nacpat, aby se dalo dál porcovat nekromorphy.

Z herní stránky taktéž katastrofa - stejní nepřátelé, jen jsou rychlejší a víc vydrží.

Nejhorší ze všeho je, že často člověk bojuje v jakési halucinaci - tedy respawn přímo před očima na denním pořádku. Že byla herní doba tak krátká, mě bohužel ani nezamrzelo, naopak jsem byl rád, že je to za mnou.

Už to asi radši nechte bejt, kluci.

55%

Pro: Audiovizuální zpracování

Proti: Natahování děje, halucinace, hratelost, zbytečný DLC

+11

Dead Space 3

  • PC 75
Tak jsem včera dokončil i díl třetí.

Ačkoliv graficky jsem snad zpozoroval jisté zlepšení a i zvuky včetně muziky jsou standardně na velmi dobré úrovni, něco tomu tentokráte chybělo:

Příběh nezačíná až tak úplně zle, ačkoliv je vidět, že scénáristé už museli hodně zaimprovizovat. Tentokráte tedy kvůli (opět) ženské bere Issac řezačku do pracky a hurá do vesmíru. Jakýsi úvod na oběžné dráze se mi vskutku dost líbil - scenérie ve volném vesmíru mě naplňovaly jakousi zvláštní příjemnou závratí. Samotná ledová planeta už nebyla zrovna to pravý ořechový. Místo stovky let staré ruiny zde člověk naráží na více-méně fungující základnu, kde se to navíc docela hemží i lidskými nepřáteli, pocit zoufalství a osamoceného boje o vlastní záchranu se nyní nedostavuje. (kdykoli lze jakoby odletět pryč)

Když si vzpomenu na první díl a tajemnost markeru, vůbec všeho okolo (postupně se stupňující halucinace hlavního hrdiny), působí tohle jako novodoběj americkej akční film - Často přehaně teatrální, ale ve výsledu jaksi plytkej a neosobitej.

Posádka lodi, tedy jakýsi Issacův pasivní doprovod mi nezaimponoval a raději bych se příběhem potácel sám na vlastní pěst. Parťák (tedy možnost hrát hru koopračně) je sice hezká, ale já vlk samotář ji nevyužil - zvláště u tohoto typu hry bývá stejně silnější zážitek, hraje-li člověk v noci a sám, myslím si.

Změna "inženýrské lavice" se jaksi nepovedla, stejně jako možnost sběru surovin se sem zcela nehodí a zpracování je dost zmatený. Raději bych si zbraň normálně koupil a vylepšoval uzlama jako v předchůdcích. Stejně jako minihry, který autoři nově přidali k těm zaběhlým, mi nepřišly ani challenge, ani zábavný - jen takový vyplnění prostoru - nic víc.

Boje jsou nyní jaksi rychlejší, víc předvídatelný (velká místnost? tak kdypak naběhnete kluci?), a víc podpásový - respawn nepřítele za mými zády není občasnej záměr autorů hráče znejistit, ale je to standard - děje se to furt.

Celkově říkám, že to není vůbec špatná hra, pobyt na oběžný dráze se mi dost zamlouval, ale asi to stačilo. Doufám, že se neobjeví na trhu DS4. Konec naznačuje, že ne. (datadisk ale...)

První díl vnímám jako umělěcký dílo, jako hru která padla z čista jasna na sakra úrodnou půdu, dvojka je stále kvalitní nadstávkou, trojka se však potom originálu svou hloubkou a atmosférou stěží byť jen přibližuje, bohužel.

75%

Pro: Grafika, zvuky, hudba, vesmír

Proti: Málo nových prvků, nezábavné minihry, nepovedná tvorba a vylepšování zbraní, ledová planeta

+12

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 60
Tak prozatím se můj subjektivní graf hodnocení her série COD neustále snižuje.
Nebudu příliš omílat už mnou dříve uvedené - zkrátím to.

Pořád stejnej tupej koncept hry - kdy se povětšinou rodí nekonečně blbečků a já se ženu kurážně proti nim (nebo prostě musím nějak splnit úkol), aby se rodit přestali (pravda jsou místa, kde respawn omezen - díky!). Nezřídka se mi stalo, že na mě panáci vybíhali z místností, který jsem před pár vteřinama vyčistil. Postrádá to taktiku, logiku - zůstává jen neustálé zabíjení, přebíjení a pocit pana všemocnýho, kterýho dávka z AK ani nezaštípne (pokud ano, jen na tři vteřiny).

To už známe - jasný. Tentokrát se ale rozhodli autoři hru zase o něco vylepšit:
◘Zrušení možnosti vyklánění.
◘Zrušení možnosti skrýt zaměřovací kříž.
◘Neskrytelnej údaj o směru kam jít (ten nevypnutelnej radar dole byl asi moc nepřehlednej a lidi asi v tom koridoru zřejmě dost ztráceli)
◘A na závěr ještě jedna specialitka - pokud mám v zásobníku míň jak třetinu nábojů, rozsvítí se veprostřed obrazovky nezdravě velkym písmem nápis NEED TO RELOAD (samozřejmě, že je automaticky nastaven autoreload - stačí prostě dál mačkat střelbu)
◘Taky nově, když schytám dávku ze samopalu, nejen že se obrazovka tradičně zalije rudou barvou - autoři se domnívali, že bude lepší když ještě k tomu vypíšou na monitor poskaující nápis: YOU NEED TO FIND COVER. Kdykoli se přiblížím k jakékoli překážce, vypíše se zase PRESS X TO JUMP.
- opravdu jak pro idioty.

Nic toho nejde vypnout, téměř nic krom kláves nejde ani nastavit (např. vyvážení zvuků, muzika je taky povinná) Cožpak COD je hra pro osmiletý děcka? Co mám teda hrát, když mě hra všude pošle, vše mi ukáže a dokonce mi říká, kdy mám nabíjet, jakou zbraň použít na helikoptéru i kde takovou najdu - vše, co považuju za zábavu dělat sám v rámci herní náplně. Neměl by to bejt raději už film?
Neuvěřitelné - ono se navíc podle komentářů nezdá, že by to někomu vadilo. :(

Co lze pochválit je snad zajímavý prostředí - především boje ve Washingtonu musely američany poměrně uchvátit. Zde mi to přišlo jaksi originální, nevím do jaké míry tomu tak opravdu je.

"We are the most powerful military force in history of man."
"Every fight is our fight."
"Because what happens over there, matters over there. We dont get to sit one out."
...
Taky se někomu při těchto slovech zvedal žaludek?

Tohle se opět opravdu moc nepovedlo.

60%

Pro: Grafika, lokace, existující zbraně

Proti: Level design, koncept, HUD, málo možností v nastavení, pořád stejné, AUTORESPAWN, bez nápadu

+14 +15 −1

Call of Duty 4: Modern Warfare

  • PC 65
Nedávno jsem si řekl, že dotáhnu COD, který mě minuly a doplním tak herní znalosti. (konkrétně ty díly, co se neodehrávaj za druhé světové války).

Ačkoliv grafika je standardně líbívá (i když občas nezdravě kulisoidní) a pocit ze střelby je jaksi realisticky působící (proč jen nešlo přepínat mód střelby?), tak zvuky mi přišly jaksi nevyvážený - v menu lze však nastavit jen obecnou hlasitost - kdeže ztlumit muziku nebo zeslabit neustálý hlášky vysílačky!

Jednotlivý mise jsou nalajnovány striktně, nevšiml jsem si jakékoli možnosti volby čehokoli kromě zbraně. Když mi tenhle koncept - nekonečnej respawn nepřátel, autoheal, přeskriptovanost - podali v hávu druhé světové, byl jsem díky historické atmosféře, skutečným předlohám bitev a teatrálnosti zobrazovaných historických scén ochoten zkousnout tento hloupý až tupý styl hry. Nyní je však vše jaksi ještě patrnější:

Hráč zde vystupuje v rolích několika hrdninů ve speciálních jednotkách a drtí tak vlny nepřátel, kteří se rodí za rohem. K úspěšnému zdolání levelu je nutno tyto hloupé panáky jaksi "přetlačit", stát na místě a přesně střílet - nefunguje. Tedy zcela nelogicky a trapně jsem se hnal neustále dopředu a hra mě za tyto taktické chyby odměňovala autosavem přesunutím pozice respawnu nepřátel někam o kus dál. Díky autohealu naštestí není problém schytat pár zásahů a po vteřině v krytu opět poklusem pokračovat vstříc ozbrojeným vřavám jako správnej americkej (britskej) patriot.

Ačkoliv levely samy o sobě ostudu nedělají, nemůžu říct, že by mi některý scény obzvlášť utkvěly v hlavě jako u předchozích dílů.

Na závěr ještě pohaním i příběh, kterej, ačkoliv si hraje na něco celistvějšího a promyšlenýho, mi přišel jak z ruky 14-ctiletýho pubertálního kluka, co rád po večerech čte Toma Clancyho - plnej klišé o atomovejch bombách a zlejch teroristech, co je rádi odpalujou.

Závěr: Řežba plná násilí obsahuje jen velmi krátkou SP kampaň. Hloupý příběh bych hře odpustil, ale naprosto nelogický ultrasprávňácký jednání hlavních postav, přeplácanost mnohdy zbytečnými skripty, nezdravá hektičnost a netaktické hrou vyžadované chování hráče hru sráží k vodám průměru. Multiplayer to možná částečně zachraňuje, já však nemám chuť jej zkoušet (příliš mě MP nebral ani u předchozích dílů) - možná tedy hodnotím moc přísně, ale nemůžu si pomoct - tohle už se prostě nepovedlo - jenom med kolem huby - a já se tak trochu hrozím, co mě čeká dál (Modern Warfare 2).

65%

Pro: Grafika, zbraně, zaměření optikou, možnost vyklánění a skrýt zaměřovací kříž

Proti: AUTORESPAWN s velkym A, hektičnost, přeskriptovanost, přeplácanost, příběh, tupej koncept

+10 +12 −2

Shaun White Snowboarding

  • PC 65
No jako poměrně vášnivej prknař (ne, že bych tam dával nějaký salta) jsem si řekl, že když letos vynechám Alpy, musím si je aspoň vynahradit virtuálně. Sáhnul jsem teda po tomto titulu.

Hned z prvu mě celkem okouzlila volná jízda, kdy jsem skutečně na svahu, kterej je zpracován velmi realisticky a možnost vyzout prkno a volně se tak pohybovat mi rovněž zaimponovala. Ve vyšších částech svahu to už bylo horší - laviny, jakýsi nekonečný propasti.

Zpracování jízdy samotné není úplně špatný - dobrý audiovizuální zpracování, uvěřitelný pohyby, nicméně celý je to hrozně arkádovitý - spadnout na zem je vlastně umění, na tyčku naskočím z jakéhokoliv směru i výšky zcela automaticky (tedy místo efektního plánovaného přeskoku přes spadlej strom změní jezdec náhle pohyb o 90 stupňů). Pád z tohoto slidu (na němž je poměrně těžký se udržet delší dobu) se rovná vlastně efektnímu seskoku, kde si můžu hodit trik.

Taky nemožnost nastavení kláves podle své libovůle mi sjezdy dost kazila, neboť jsem byl zvyklej hrát SUPREME na šipkách a tedy jsem používal k ovládání směru jízdy pravou ruku, zde jsem se musel chvíli přeučovat na levou... (vůbec obecná konzolovost je zde jaksi až ubíjející)

Doprovodná muzika. Ač se vskutku nejedá o můj šálek kávy, není až tak urážející, asi 3 písně jsem si celkem oblíbil, což mě až vystrašilo :) Stárnu...

Kampaň je řešena trochu obdobně jako u Tonyho Hawka, tedy nabídkou jakýchsi výzev, které člověk může postupně plnit. Typicky jde o projetí určité trasy, sebrání kolekcí nějakejch značek. Nejen, že je to potom celkem těžký, ale díky svahu, kde se nejde libovolně vracet i dost frustrující. Brzy jsem zjistil, že sbírání oněch mincí po svazích je hrozná nuda, především pak, když za ně není nijaká výrazná odměna, sice se něco jakoby odemkne ale nic o co by člověk opravdu usiloval. Jestli je ve hře víc jak 4 svahy a odemknou se později nevím, ale nic tomu nenasvědčovalo. Všechno je tedy, zdá se, jaksi přístupné hned na začátku.

Za chvíli jsem měl pocit, že hraju sice realisticky tvářící se hru, nicméně herní náplň i možnosti jízdy jsou velmi chudé a možná, řekl bych až, zaměřený na děti.

Kampaň mě tedy výrazně nebavila (druhou sérii mincí už jsem neřešil), ale slušně jsem si pár hodin zajezdil. To je dost málo.

Kvalitní Supreme snowboarding tak zůstává nepřekonán, bohužel.

65%

Pro: Grafika, pohyby jezdce, zvuky

Proti: Arkádovitost, konzolovitost, ovládání, nudná kampaň, přeplácaný

+5

Fallout 4

  • PC 90
...Fallouty jsem hrál samozřejmě všechny a jakožto série pro mě představují pomyslnou špičku herní scény. Novej přírůstek je v mnoha ohledech velmi rozporuplná hra:

Příběh poprvé sleduje předválečnýho hrdinu. Dívat se na pustinu očima člověka znalýho předválečnýho stylu života, je vskutku něco novýho a mě se to jaksi zalíbilo (jakoby tím do hry jaksi vstupoval sám hráč). Jakmile se potom člověk probouzí ve vaultu po 200+ letech, vydává se hledat své ztracené dítko. Ačkoliv nejsem sám ještě (k nespokojenosti mého okolí) rodičem, chápu, že právě záchrana potomka může býti snad maximální motivací člověka obecně. Oproti F3 nebo F:NV, kde jsem nenašel v hlavní úloze vskutku žádnou větší důležtost, mi zde bylo jasný, proč hrdina bere bouchačku do ruky a i přes mnohé mrtvoly putuje dál a dál. Příběh samozřejmě brzy rozkryje hlavní úkol, tedy volba přístupu k synthům a jejich tvůrcům - a tam už to pak skřípe na celý kolo, bohužel. Třeba motivace skupiny Railroad - no nevím nebylo by rozumnější ochraňovat obyčejný lidi, nežli (zvráceně) stroje? Dematerializátor? Nebo třeba ta klinika na vzpomínky? Nelze uvěřit, že by zrovna v období nukleární zimy vznikaly nevýznamnější objevy v lidské historii. Přitom stačilo prostě najít tajnej vchod/terminál a nemíchat do toho teleport/ba dokonce "surfing po neuronech"! Fuj. Příběh celkově tedy hodnotím jaksi rozporuplně - plytkej, přesto přeplácanej, přitom zároveň v něčem objevnej a netradičně vtahující. Povedlo se ale určitě minimálně to, že hra neskončí po závěru hlavní linky - člověk nemusí vést v patrnosti, co vše musí splnit, než ho hra bez milosti vykopne do menu.

Graficky je na tom hra skvěle. Že je ňáká textura občas máznutá, to mě nemůže urazit. Naopak chválím nejen textury, ale taky prostředí (třeba Glowing Sea!), design předválečnejch věcí (zbraně, stroje, továrny, auta, lampy, architektura, plakáty, obálky časopisů) i třeba počasí (sluneční svit, mlha). Každej kout mapy něco skrejvá a mě bavilo tyto objekty prozkoumávat, aniž by mě k tomu nějakej quest směroval - myslím, že jsem je osobně stihnul snad všechny lokace na mapě. Uf :)

Zvuky taky výborný = střelba, dabing, + 5% nahoru za soundtrack. Inon Zur má na svědomí všechny Fallouty už od Tatics, pokud vím. No zde to sedlo do maxima, opravdu mistrovskej kus. Konkrétně jsem si nejvíc oblíbil skladbuThe Stars My Solace. Pokud je nějakej song, kterej skvěle vyjadřuje beznaděj a zoufalství z největší lidské tregédie v dějinách, je to právě tento. Ostatně posuďte sami.

Rozhovory - tady se autoři rozhodli k větší změně a dopadlo to vskutku katastrofálně. Mám vždy 4 možnosti: Otázka (tedy zdržení odpovědi na úkor informace), vtip (tohle jsem raději vůbec nemačkal), ANO a NE. Hrozně málo lidí si zde s váma nějak promluví. Ti co ano, zpravidla odsypou svůj předem danej proslov a pak už s vámi budou maximálně obchodovat. Když to srovnám s F:NV, člověku se chce plakat.

SPECIAL
Systém SPECIAL jaksi zachován, ale dovednosti nahrazeny tunou perků (každej z nich má zhruba 5 levelů). Asi to bylo na děcka předtím moc složitý? Škoda. Vývoj postavy obecně však stále naštěstí funguje.

Herní doba
Jako vždy jsem maximálně spokojen, F4 je u mě snad rekord (tedy z Falloutů určitě). Bojím se to až napsat: Přes 125 hodin ve hře, tomu říkám poměr cena/délka.

Výstavba
Nakonec jsem si řekl, že nějakej ten baráček bych si taky vyzkoušet mohl. Sic mě to příliš nenaplňovalo, musím uznat, že je to vcelku zajímavě řešený a možnosti jsou pak vskutku neomezené!

Boje jsou potom nastavený jako 3d - oproti předchozím dílům zde střelba vyznívá tak nějak uvěřitelněji. Možnost ruční modifikace zbraní mě zezačátku příliš neoslovila, ke konci jsem naopak své zbraně tunil velice pečlivě (především kvůli větší udělované damage). Nepřátelé toho opět vydrželi příliš - aspoň jsem ale věděl, do kterejch perků mám zkušenosti vrážet. Ke konci už hlavy jen lítaly vzduchem na jednu ránu.

Za co (jako vždy) dávám Bethesdě velký plus, je jejich volnomysnost. Já totiž hraju Fallouty jaksi "jinak" a autoři se to nesnaží nijak měnit - to mi hrozně imponuje:
Ani jednou sem nevyužil VATS, ani jednou mě nedoprovázel některejch ze zbytečnejch a nesmrtelnejch kolegů, do POWER AMOURU jsem vlezl jen v tutoriální misi, pak už ani jedinkrát. Nemusel jsem ani používat FAST travel (no dobře po objevení institutu už ano, ale opravdu dlouho jsem chodil jen po svech)... Nevídaná volnost.

Zamyšlení
Jakoby hlavní negativum F4 všichni jakoby uvádí právě to, že jde o Fallout. Kdyby se jednalo o novou hru - takovou, kterou nemůžem srovnávat s legendární jedničkou a dvojkou, všichni by byli spokojeni, neboť by nemuseli bortit svá přehnaná či často přímo zcela přestřelená očekávání.
Já tohle neudělám. Budu hodnotit to, co se mě dostalo do rukou. Ne to, jak moc se výsledek odlišuje od toho, co jsem vnitřně tužebně očekával.


SUMMARY
Fallout 4 je hra plná kvalitního obsahu: výborné muziky, detailně zpracovanýho prostředí, vymazlenýho designu, tunou textů, zábavných miniher, fungujícího levelování postavy i místy poměrně nápaditejch Q. Sice rozhovory, roleplay a částečně i plytký příběh hru zase vysloveně kazí, nicméně jak jsem tyto negativa vnitřně zkousnul, postupně se můj názor stal schovívavějším. Až jsem nakonec došel k závěru, že je to vlastně výborná hra i když má svý nesporný chyby.

Díky za možnost zas jednou procházet se v noci ponurýma šedivýma troskama za tklivýho ambientu s loveckou puškou (předělanou na kalibr .50 BMG - to byly pecky pánové!) v ruce.

90%

Pro: FALLOUT, prostředí, volnost, střelba optikou bez kříže, úpravy zbraní, grafika, zvuky, HUDBA

Proti: Rozhovory, plytkost příběhu, mělkost charakterů, generičnost

+21

Dead Island Riptide

  • PC 65
Tak včera jsem to dotáhnul do finiše.

Grafika je hezká. Dobrý jsou i zvuky - především hudba, ta byla fakt velmi kvalitní. Tím bych asi uzavřel pozitiva hry.

Co teda mámev rukách?
Stejní hrdinové, téměř stejný prostředí, stejnej koncept, obdobný úkoly, pár novejch zbraní a nepřátel. Všechno, co si zasloužilo vylepšit, zůstalo, tak jak bylo - autoři očividně chtěli prodat stejnou hru podruhé, přičemž se vůbec nechtěli pouštět do úpravy jádra, jen vytvořili pár plytkejch charakterů a "novej" ostrov (složili ho samozřejmě povětšinou s již použitých textur a objektů).

Stále je nutno všude šmejdit po báglech a krást peníze. Ty peníze potom používám zcela nelogicky na opravu zbraní typu basebolová pálka (opravuju si je přitom sám ve svěráku), který se poškoděj po dvou minutách používání. Za pomoc s pár zombíkama mi třeba NPC říká: "díky z záchranu, není to moc, budeš to určitě potřebovat víc jak já" - a dává mi 2300$. Ženská mi běžně dá za konzervu s gulášem opakovaně asi 1200$, přestože jich má vedle v místnosti dvě plný krabice. Nerozumím, na co by lidem v těchto situcích byly právě peníze (papírky, co nejsou jíst), autoři to však vidí očividně jinak - čím větší částky doláčů - tím větší napětí? Asi.

Nějaké změny nastaly v počasí - častěji prší a vesnice jsou zaplaveny monzunovými dešti. Takže místo jeepu používáme loď. Cestování lodí je však otřesný - nejen, že nejde srazit zombíka a loď se o něj nelogicky zasekne, ale dokonce když jen nastoupím do lodi (a ani ještě nenastartuju motor) seběhnou se na mě VŠICHNI nakažení z okruhu 60 metrů. Dobrý, slezu, posekám to, nastoupím, jedu, á zombík, zaseknul jsem se o něj, zombík naskakuje, seskočím, fightujem. Dostal jsem ho! Nastoupím a celý na novo - seběhnou se na mě všichni okolí. Tihle "vodní zombíci" navíc očividně nemají problém s odporem vody a tak se rychlost jejich běhu ve vodě (hlobka 1m a víc) dá srovnat právě s maximálním výkonem motoru lodě. Tohle je prostě odfláknutý, nereálný a prvoplánový. Nepřišel jsem na to, jak se efektivně těmto vodním nepříjemnostem vyhnout, když už se mi to někdy podařilo projet bez zaseknutí, pak se výstup z ní rovnal jisté smrti jelikož se za mnou vytvořil řvoucí ohon desítky nakaženejch uhánějících za mnou.

Autorespawn neřátel, zdá se mi, je nějak zrychlenej, jdu něco najít a když du zpět, na stejných místech jsou stejný zombále, abych se jako nenudil.

Questy nedovolí hráči žádnou invenci, nic čím by narušil autory předepsanou linku - třeba najdu klíče, ale nejdou sebrat. Až když mi někdo řekne, že tam jsou, pak se teprve předmět zpřístupní. Nebo jindy zvolím jinou cestu, než chtějí autoři a quest nelze splnit, protože přestože jsem požadované přemístil, šel jsem ale přes střechu, trochu jsem si to tak zkrátil a voni chtěli, abych prošel barákem. No fuj. Chce to prostě nepřemejšlet a chodit podle značek na mapě a až tam zmáčknout USE.

HUD - i u předchůdce jsem stáhnul mod na skrytí veškerýho HUDu. I nyní jsem takovýto vyhledal, bohužel nefungoval tak dobře. Doufal jsem přitom, že pokud hráčská obec vytváří mody, autoři tuto volbu normálně zpřístupní, je-li o ni zájem... Samozřejmě nic. Stejný nastavení jak minule.

==> Co s tím HUDem všichni kua už maj? Šipka kam jít, ikona veprostřed obrazovky, pokud se jen skrčím, běžím. Ikona veprotřed obrazovky, když používám poškozenou zbraň, Ikona ve prostřed obrazovky při každé kravině. Cožpak tohle potřebujem? A PROČ to nejde vypnout? To hráč nepozná, že běží, jde v podřepu? To hráč neuvidí, že je zbraň poničená? Zobrazuje se to na obrazovce jako součást HUDU u zbraně, je to zpracovaný přímo graficky, proč ještě ikonu doprostřed obrazovky???

Jak bylo zprvu putování po tropickym hotelovym středisku zábavný (první díl), objevný a místy snad i atmosferický, tak je tohle jen pouhou nadstávkou, která se předloze zkrátka rovnat nemůže, přestože náplň hry je jaksi totožná. On i když je boj zpracovanej nápaditě a atmosfericky, po několika hodinách zestereotypní a bez přísunu nových herních prvků i omrzí. Jedinou herní výzvou je přitom právě boj se zombálema. Challenge to pak není vlastně žádná - po smrti se objevím pár metrů vedle a pokračuju v řežbě. Bosse jsem běžně dával až na X smrtí, No stress. Smrt herní postavy je "levnější" a zpravidla bohužel snad i jaksi výhodnější, jako použít lékárnu.

Hra na efektní řežbu a grafiku možná povedená, na herní mechanismy však velmi plytká a doporučit ji lze jen ortodoxním fanouškům prvního dílu. Ti, kdož očekávali zlepšení a minulej díl dohrávali bez prvotního okouzlení tropickym morem, budou zklamáni stejně jako já.

65%

Pro: Grafika, muzika = audiovizuální zpracování

Proti: Příliš stejné, nelogickej systém zničitelnosti a oprav zbraní, extrémně plytké NPC a dialogy, nenápadité questy, autorespawn zombálů, player autorespawn bez výraznějšího postihu, řízení lodě, furt to samý, ke konci už nuda

+13

Iron Storm

  • PC 85
K této hře mě táhnul především výbornej, myslím i poměrně originální, námět: tedy 1.světová neskončila a trvá do roku 1965, kdy se odehrává děj. Hustý!

THIS WAR IS 50 YEARS OLD, AND ITS STILL YOUNG...

Jakožto poručík James Anderson sloužící už v armádě mnoho let, dostává hráč za úkol sám proniknout za frontové linie a sabotovat strategicky veledůležitou továrnu na výbušniny (atomovky). Nejen sněhobílá barva vlasů hlavního hrdiny, ale i mnoho dalších drobností naznačuje, že konflikt je to vskutku vleklý a snad i jaksi bezvýchodný, válka zde působí jako jakási společenská i lidská přirozenost. Přestože grafika není dnes nijak oslnivá, plní svou funkci skvěle. Opravdu jsem si tak připomenul, že není potřeba graficky vše zobrazit. Stačí prostě udělat s rozumem dva bunkry, pár zákoutí a hráč si sám představí celou frontu. Beznaděj a válečné vyčerpání je totiž cítit z každé textury!

Bez větších úvodů si člověk nabere výbavu a vyráží rovnou na frontu, aby objevil tajný podzemní průchod za nepřátelské linie. Po cestě krom nepřátel člověk nachází i mnohé textové záznamy s hodnotnými informacemi, stejně jako může sledovat nepřátelské zprávy v "televizích", které jsem si oblíbil - skvěle nastíněná realita, kdy ekonomika i společnost je totálně spjata s válkou.

Herně se pak jedná o poctivý oldschoolový 3D, naštěsí není zaměřeno na strafy, ale spíš na rychlou mušku. Hru jsem rozehrál na střední obtížnost (na HARD bych si tentokrát opravdu netroufnul) a měl jsem místy sakra co dělat, abych vůbec prošel až do konce. Sniper mě dal s přehledem na jednu ránu, zásah běžnou zbraní chlastnul klidně polovic healthů o MINE-DOGS ani nemluvě. HUD je poměrně minialistickej a přímo jsem chrochtal blahem, když jsem nevěděl kudy dál a musel na to přijít. Žádnej nápis na obrazovce "USE XXX TO OPEN THE GATE" žádná šipka, žádná mapa! Nic člověku hra neservíruje a musí si poradit sám. Než jsem zjistil jak sejmout ten tank na náměstí dost to trvalo a pokud se jedná o poslední kolo (Berlin), tak chválím super rébus s zapínáním elektriky jednotlivých levelů - taky mi to dalo opravdu zabrat, než jsem se z toho vymotal.

LIGHT A CIGARETTE, GET A HEADSHOT!


Válečné prostředí je udělaný výborně a přestože je v celé hře jen 6 levelů, každej z nich nabízí odlišnou atmosféru i jinej styl hry. Třeba ten obrněnej vlak mi sednul snad nejvíc. I zbraně se mi zamlouvaly - ačkoliv to byly zbraně s futuristickým vzhledem, dalo se uvěřit, že pochází z roku 1960. Granáty jsou potom výborně zpracovaný (časovač, mnoho druhů), nechybí ani toxické (naplněné jedovatým chlorem). Taky musím pochválit tempo chůze, už dlouho mě v nastavení nepotkalo mě tolik sympatické, kdysi standardní AUTORUN: ON/OF.

Mezi negativa řadím nemožnost zaměřovat optikou zbraněni bez puškohledu (ale v té době se nejednalo o standard, nýbrž novinku), nemožnost střílet při vyklonění (což už zamrzí) nebo někdy směšné pohyby hlavní postavy (třeba při chůzi v podřepu), pokud se člověk přepne do pohledu 3.osoby.

Hra, která byla označována ve své době jako béčko na mě působí dnes jako skvělý 3d s obstojným audivizuálním zpracováním, příjemně tuhou obtížností (každá lékárna zahřála u srdce) a především zvláštní osobitou ponurou atmosférou, kterou by dnešní, efektama, enginama a bůhvíčím natuněný, střílečky mohly této 13 let staré hře závidět.

Kdo tenhle kousek minul, možná stojí za to doplnit herní znalosti...
Za mě poctivejch 85%

Pro: NÁMĚT, ATMOSFÉRA, OBTÍŽNOST(normal), prostředí, oldschool 3D, granáty

Proti: Při vyklonění nelze střílet, místy směšné pohyby hlavní postavy (pohled 3. osoby)

+11

Blitzkrieg: Rolling Thunder

  • PC 80
Tak nějak máme v rukách to stejný, co obsahovala původní hra. Změn je zde opravdu minimálně, možná nějaký nový jednotky, ale jinak se autoři rozhodli vymlátit z konceptu maximum tak, aby co nejvíce ozvláštnili již známé bez výraznějších novinek.

Celkem se uvedené i daří. Například díky absenci náklaďáků člověk nemá možnost doplňovat stavy družstev, jindy pěchota vůbec není k dispozici, jindy se hráč musí spolehnout na údery letectva atp. To nutí člověka objevovat nový taktiky, vést jednotky netradičním způsobem, využívat všech často na první pohled skrytých výhod, aby mohl pomýšlet na úspěch.

Zhruba v půlce se však často hráč již setká s časovym tlakem, ba dokonce místy i s automatickým vyráběním poslil nepřítele. Poslední misi (Plzeň) jsem tak nakonec dokončil jen s nemalým sebezapřením (nepřítel zde má výrobnu na tanky a neváhá ji náležitě využívat.) Obtížnost je tak místy celkem tuhá, měl jsem co dělat abych hru pokořil. Jsem rád, že jsem vydržel, stálo to za to.

80%

Pro: Dědí pozitiva původní hry - detaily, tempo, obtížnost, hudba, atmosféra, délka.

Proti: Časové limity, nepřítel si někdy může donekonečna tvořit jednotky, 2D, málo novinek

+7

Blitzkrieg

  • PC 90
Po znechucení snadností, jednoduchostí a medkolemhubymazajících mechanismů novějších strategických titulů, jsem sáhnul po strategii staré bezmála 13 let.

Grafika je ve 2d a to jsem, uznávám, považoval za příkoří, neboť místy je takováto statická mapa nepřehledná a nemožnost pohybovat svobodně kamerou tomu neprospívá. Jinak jsou ale textury udělaný moc hezky, prostředí se navíc překvapivě deformuje - po salvě děl je tak zem v těchto místech pokryta krátery a tyto postupem času nezmizí. Stejně tak je to třeba i s mrtvými těly svěřenců či nepřátel. Vraky zničených tanků sice mizí, ale to je herně žádoucí neboť by běžně ucpaly mosty a jiná zůžení.

Herní koncept je na svou dobu vcelku revoluční (asi ne zcela originální), kdy jednotky hráč nemůže tvořit, nýbrž je nucen šetřit s tím, co dostane na začátku mise a s tím se pojí i tempo a rozvážný styl hry. Třeba taková pěchota se přesunuje opravdu pomalu (nedejbože ve špatném terénu), což mě osobně vyhovovalo a zdálo se mi to realistický.

Jednotlivý úkoly jsou místy poměrně obtížný. Na střední obtížnost jsem dostal férově na hubu hned ve třetí misi. Díky nekompromisnosti a malé výdrži vojáků i tanků stačí jeden překvapivý nepřátelský útok z neočákavané strany a misi člověk může restartovat. Nakonec jsem musel často aplikovat taktiku přepadení, popřípadě pasti, neboť bežným způsobem se těžší mise odehrát vítězně prostě nedaly.

Mimo vhodného postupu je člověk nucen navíc i řešit zásobování, doplňování posil nebo protileteckou obranu a tak je zde válčení poměrně složitou komplexní činností. Každej voják má údaj o healthech i munici, dokonce se i přesně vypíše kterou dobovou zbraň má v ruce. Thumbs up!

Vskutku mě potom potěšilo, jak probíhá například oprava tanku: zavolám inženýrský auto, vystoupí dva technici, přejdou k tanku chvíli tam něco jakože povrtají. Pokud nemají dostatek náhradních dílů, zase nasednou, odjedou si k nejbližšímu skladu, tam opět vystoupí nanosí věci do auta a pak zase vyrazí zpět k porouchanému vozidlu. RESPECT! (když vzpomenu na sérii PANZERS, kde lítaly vduchem symboly klíčů, musím se pousmát)

Speciální kapitolou je artilerie, která může útočit téměř na kteroukoli pozici na mapě, ale zároveň se tak prozradí. Kolikrát je tak člověk nucen děla často přesouvat, aby nepřítel nevedl nálety či protisalvy právě na jejich pozici. Protože pak jde pálit i jaksi na slepo stává se z dělostřelectva velice zajímavej strategickej prvek, kterej mohdy rozhoduje o vítězi.

Délka hry je příkladná - 3 kampaně - mnoho historických misí, ještě víc těch náhodných - rozhodně to není nic na dva večery. Pravda, především ty random nejsou příliš navzájem odlišný, takže jsem měl nejednou pocit, že tohle misi jsem už hrál, ale i tak nemůžu říct, že bych na ně nadával - naopak.

Celkově nezbývá než uznale pokejvat hlavou a nainstalovat datadisky.

90%

Pro: obtížnost, složitost, taktické nároky, více možných alternativ pustupu, detaily, tempo hry, artilerie

Proti: 2D, autům se netočí kola, příliš rychlé reakce letadel

+13

Codename: Panzers - Cold War

  • PC 60
Třetí díl této poměrně proslavené série vyšel narozdíl od druhého pokračování celkem dost dlouhou dobou po předchůdci - bylo jasný, že dojde k větším změnám, doufal jsem, že budou rozumné.

Hned v úvodu je znát, jak to chtěli kluci vytunit - posunout na pole Áčkovejch strategií. Grafika je tedy fakt hezká, uznávám (i můj compl s i5 [4x3,4 GB], 8GB-RAM a GTX660 měl co dělat, aby to rozjel v slušnějch detailech bez sekání = super optimalizace na hru z roku 2009!) Bohužel vše originální, čím se pyšnily dva předchozí díly, autoři zcela nepochopitelně nezařadili nebo to tam nechali jenom na oko, aby se neřeklo:

Téměř kdykoli si lze nově volat posily, pro jistotu mi dá vždycky hra (i na ULTRA obtížnost) repair truck, tj. počítá se automaticky s tím, že hráč je debil a nakoupí jen vojáky a tanky. Tento repair-truck nově nejen, že umí opravovat jednotku i za jízdy a z úctyhodné dálky, ale aby to nebylo moc složitý, rovnou ho autoři sloučili s ammo-truckem - munice i dílů na opravy samozřejmě s sebou vozí nekonečné množství. Nutnost zásobování je tak sice jaksi zachována, ale taky neuvěřitelně zjednodušena. Celkově přibylo HUDU a ubylo voleb, stejně tak strategických výzev. Hra se setává spíš hektickou, náročnou na rychlost přivolávání posil a kontrolování jakýchsi "prestige points", kam nepřátelé posílají zase své respawnující se jednotky. Vojákům nelze již vybírat speciální vybavení, nelze jim navolit plížení, když někoho z družstva zabijou, lékař doplní jednotku zdravejma vojákama přímo při boji. (Tito lékaři ozdravují tak, že normálně bojujou, střílej na nepřítele a současně s tím doplňují healthy ostatním jednotkám. Pokud máte v armádce tři družstva mediků, je smrt kohokoli prakticky nemožná.)

Koncept vlastní armády, kterou si hráč hýčká, leveluje a postupně vybavuje je zcela pryč, většinou dostáváme jednotky hrou přiděleny a často si jich můžu docvičit, kolik se mě zachce (jsem omezen jen limitem maximálního počtu jednotek).
Pokud si autoři třeba někdy myslí, že bych měl nastražit nějaký miny, upozorní mě na to obrovskym svítivym obdélníkem přímo na mapě, kde je osmnáctkou písmem napsaný: "PLACE THE MINES HERE!". Tanky jezdí hrozně rychle a jsou nezdravě pohyblivý - připomínaj tak spíš malý modely než skutečný kovový kolosy z roku 1950. UI jednotek šla spíš dolů - přesun většího počtu družstev se rovná zmatenýmu pobíhání pěchoty kolem dokola, zatímco tanky se třeba běžně zaseknou jeden o druhýho a v pohybu dále vůbec nepokračujou. Díky nemožnosti nastavit vojákům plížení nelze tyto efektivně použít k průzkumu terénu. Na to máme nový (částečně neviditelný) jednotky, co na mapě blikaj, aby hráč jakože věděl, co použít aniž by nad tím musel přemejšlet.

K náplni misí musím poznamenat, že průběh byl často poměrně nenápaditej a občas si autoři vypomůžou časovym limitem na splnění daného úkolu, což nepovažuju za rozumný ani zábavný a nádech rozvážné taktické strategie to zcela kazí.

Ani se zvukovou stránkou jsem nebyl spokojen - málo basů, špatná vyváženost, při více zvucích naráz některé úpně vypadnou, jen hudba, uznávám, celkem ušla.

Všechny pozitiva činící hru specifickou vymizely, hra se soustředí spíš na dětskou generaci, myslím si, díky výraznému zjednodušení gameplaye, kterej už není ani tak obtížnej, už vůbec ne zábavnej, vše hráči podstrkuje pod nos a chalenge spočívá spíš v rychlosti doplňování posil, než v přípravě léčky nebo přepadu.

Tohle dohrávat fakt nebudu. 3. mise třetí části byla pro mě poslední. Krásný příklad, jak snaha přiblížit se mainstreamu kazí původní koncept, kterej stálo za to udržet.

Osobně tuhle hru doporučit nemůžu, narozdíl od obou dílů předchozích, bohužel.

60% (kdo si potrpí na WW2 a hezku grafiku, může přičíst +5%)

Pro: Grafika

Proti: Rychlost hry, zvuky, zjednodušené, místy dost snadné (ze začátku i na ULTRA obtížnost), pokaženej koncept vlastní armády, osekání herních i strategických voleb, hektičnost, nuda, možnost docvičování posil

+5