Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Petr Marek • 40 let • Sítotiskový mág • Plzeň (ČR - kraj Plzeňský)

Komentáře

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 90
Rád bych se podělil o pár dojmů. Nejdřív vyjmenuju několik bugů / nesmyslů, který mě fakt sraly, a který podle mě (vzhledem k tomu, že se jedná o hru z roku 2018) měly bejt už dávno opravený:

-zastřelíš králíka šípem, obereš z něj maso, šíp si vezmeš zpátky, zvedneš se a čumíš na králíka, kterej vypadá furt stejně a navíc má ten šíp pořád v sobě!?
-seš "přeplej" na chůzi, ale zasekáváš se o schody (běžně u Sázavskýho kláštera).
-letíš na koni jak raketa, ale neuhne před tebou ani slepice, natož člověk...nakonec se zasekneš na fleku o keř :/
-naleješ do mísy víno a najednou vypadá jak voda. Obecně u alchymie mi přišlo, že ty barvy jsou pořád nějaký náhodný...
-lidi mluví, ale neotevírá se jim pusa a nebo se jim otvírá, ale zas nic neříkaj :D
-dostaneš se do šarvátky stráží a lapků. Chceš pomoct strážím, ale omylem v potyčce o jednoho z nich škrtneš zbraní...ve vteřině seš za zmrda a všichni jdou po tobě, pecka!
-ultimátní joke je, když zaplatíš Bernardovi za nějakej vyšší level se zbraněma nebo obrany 520 grošů, pak jedeš do lesa a tam zaplatíš stejnou částku bábě, který čouhá sláma z vlasů, za to, aby tě naučila líp sbírat kopřivy :D
-quest převlek, se kterým je fakt sraní, abys nakonec zjistil, že je úplně k hovnu, respektive ten následnej quest, kterej ti slibovali ( vymlácení lapků v okolí Skalice ), neexistuje!

...no prostě si nedokážu představit, že bych to hrál hned po vydání, to muselo bejt celkem peklo.

Hele vyblil jsem to tady hezky, ale věc se má tak, že jsem si tu hru neuvěřitelně užil a strávil v ní téměř 140 hodin!! To je u mě v posledních 15ti letech fakt úkaz. Navíc jsem si hned po dohrání na GOG koupil balík všech DLC. No prostě je to fakt super, když se v nějaký hře cejtíš jako doma a přesně takovej pocit u KCD mám :)

Pro: Středověká atmosféra, příroda, hudba, obtížnost, délka hry

Proti: Neopravené bugy

+23

Railroad Tycoon 3

  • PC 85
Výborná odpočinková hra. Dvojka je moje srdcovka, takže mi trvalo poměrně dlouhou dobu, než jsem si zvyknul na přechod do 3D prostředí (s odstupem času vidím jedinou nevýhodu ve snížené přehlednosti). Ale vyplatilo se!

Základní systém je pořád stejný, takže vozíte lidi, suroviny a výrobky do míst, kdy jsou potřeba. Hlavní změny se týkají především ekonomické stránky hry, kdy hraje roli cena produktu v místě nakládky a cílové stanice. K tomuto účelu slouží barevná mapa, která vám ukáže zaprvé to, kde je daná surovina k dispozici, ale hlavně to, kde se dá levně koupit a kde draze prodat. Takže se vám může stát, že povezete dřevo přes půl mapy, ale ve výsledku nevyděláte téměř nic, zatímco někdy na krátkou vzdálenost právě se zohledněním aktuálního stavu nabídky / poptávky vyděláte majlant. Nově přibylo také zobrazení aktuální ceny poptávky v různých stanicích, takže se můžete rozhodnout, kam zrovna danou zásobu odvézt, aby se to maximálně vyplatilo. Velice důležitou součástí je také nákup průmyslových budov (továren, dolů, hotelů atd.), bez čehož se ve většině misí nedá uspět na medaili lepší než bronzovou, protože pokud se vám povede výhodně koupit případně postavit nějaký provoz v místě, kde je zpracovávaná surovina (a nebo se tam dá levně přivézt), může vám to každý rok vynášet velice zajímavé částky.
Cena provozu je také nově variabilní a hýbe se podle ekonomické bilance za poslední roky. Takže můžete narazit na nezásobovanou ocelárnu, kterou je možné koupit za 1,7M dolarů (i když cena stavby byla 3,4M), ale také například na ocelárnu, která má aktuální cenu 6M, protože každý rok vydělá přes 600k. Všechny tyto novinky nejspíše vedly vývojáře k přidání možnosti "all cargo", kdy už sami nerozhodujete o tom (i když pořád máte určitou omezenou možnost výběru, prostě už si jen nenaklikáte přesně vagón po vagónu), co přesně se z dané stanice poveze, ale automaticky se vybere a naloží zboží s nejvyšší marží. Tahle skutečnost mi zezačátku celkem vadila, ale s přihlédnutím ke všem změnám, které hru dělají variabilnější a složitější než předchozí díl, musím uznat, že ono by to dost dobře jinak nejspíš nešlo. Další zajímavostí je pohyb zboží nejen po železnici, ale jsou zde zohledněny i další možnosti dopravy, takže pokud postavíte ve městě vlakovou stanici, jejíž rádius nepokryje danou výrobní budovu, nezoufejte, zboží se tam stejně dostane, i když s přirážkou za dopravu...

K sérii RRT patří neodmyslitelně soundtrack, který je tady snad ještě lepší než ve dvojce a úvodní skladba vám vykouzlí úsměv na tváři pokaždé, když hru spustíte :) Takže pokud máte rádi vláčky a chcete si trochu rozšířit obzory v tom, jak funguje ekonomika (troufám si tvrdit, že se tu dá opravdu celkem dost věcí naučit / pochopit), je tohle ideální volba!

Pro: Různorodá náplň misí v kampaních, soundtrack, detailnější ekonomické prostředí, relax :)

Proti: Zezačátku nepřehledná 3D grafika a určité dílčí zjednodušení, které ale bylo nutné...

+13

Thief: The Black Parade

  • PC 95
Není to tak dávno, co jsem se tu rozplýval nad kvalitami FMka (pro neznalce Fan Missions) Thief 2X: Shadows of the Metal Age, které mě moc bavilo a pohladilo mojí zlodějskou duši. No a najednou o pár měsíců později se tu z ničeho nic objeví The Black Parade! Záležitost, která je ve všech ohledech ještě o několik pater výše - příběh, level design, rozlehlost misí a nové nápady. Prostě něco, o čem si donedávna mohl nechat každý fanoušek série jenom zdát.

Nadšenci z Feuillade Industries odvedli neuvěřitelný kus práce a své veledílo v mnoha ohledech opravdu vymazlili. Za to jim patří můj obrovský dík a obdiv!

Thief: The Black Parade je ideální zábavou pro tmavé zimní večery, takže zrovna nastává ta správná doba ;)

Pro: Level design, atmosféra, rozsáhlost hry / herní doba, nové nápady, množství textů / svitků

Proti: Zrovna koník mě nenadchnul :D

+9

Oh No! More Lemmings

  • PC 90
Oh Yes! More Lemmings...údajně se jedná o datadisk k prvnímu dílu, ale co se týče rozsahu a hlavně času strávenému u hry, tak si troufám tvrdit, že je tohle větší nálož :)

Asi tak před měsícem a půl jsem dostal geniální nápad, že si hluchá místa v práci (víceméně celý měsíc a půl byl hluchý :D) vyplním těmito oldschoolovými perlami. Rozehrál jsem oba kousky najednou, což se později ukázalo jako dobrý tah, protože když se zaseknete na jednom vypečeném levelu, můžete si "odskočit" vedle a nebo naopak.

Jak už tady psala Crejzi, tak někdy opravdu nebudete mít blízko k frustraci, když je potřeba načasovat kliknutí na příslušného Lumíka (dokonce nemůžu souhlasit s tím, že můžete kliknout o "sekundu dříve či později", protože i v průběhu jedné sekundy se můžete Xkrát ukliknout :D. Ono to někdy může vypadat skoro nehratelně, ale pokud si hráč osvojí dané herní mechanizmy a naučí se využívat "pomůcky", které mu hra nabízí (a přiznávám, že jsem se některé dozvěděl i v hodně pokročilých stádiích), tak se tím dá projít celkem bez rozbitých myší a klávesnic :)

Rozhodně bych doporučoval používat pauzu (na numerické klávesnici č.9), která je v některých levelech vyloženě nezbytná; pokud potřebujete trefit Lumíka, který se v "houfu" pohybuje doleva nebo doprava, musíte držet stisknutou šipku patřičným směrem; pokud začnete stavět schody těsně před blockerem, tak se od něj stavař otočí a bude stavět dál na druhou stranu; a co jsem třeba vůbec netušil, tak se dá blocker podkopat a vesele se přidá zpátky ke šlapajícím Lumíkům :). Těch vychytávek je samozřejmě víc, ale tyhle mi přijdou jako zásadní...

Každopádně tuhle pecku doporučuji každému, kdo má rád výzvy a logické hry obecně, protože se jedná o kultovní návykovou záležitost. Pokud by se někdo bál, že pro něj bude víc jak 30 let stará grafika neskousnutelná, tak vůbec nemusí mít strach, protože existují verze, které běží pod win 10 a vypadají pořád skvěle!

Pro: Narůstající obtížnost, herní prostředí se specifickým kouzlem a atmosférou, silný pocit satisfakce po úspěšném dokončení vypečených levelů :D

Proti: Někdy vám může některý level slušně pocuchat nervy, ale o to sladší je pak jeho dokončení ;)

+13

Thief 2X: Shadows of the Metal Age

  • PC 85
Tak jo, tohle se povedlo!

Kdybych tuhle záležitost nezahlídnul na DH, vůbec bych netušil, že nějakej Thief 2X vůbec existuje. Každopádně klobouk dolů před partou, která má tohle zdánlivě amatérský dílko na svědomí. Jak už tady poznamenal H34D, ona je ta hra opravdu srovnatelná s úrovní prvních dvou dílů. Dokonce si troufám tvrdit, že kdyby ji vypustilo Looking Glass Studio někdy v roce 1999 jako spin off ke Garrettovi, tak tu dneska mluvíme o kultovní trilogii.

Nebudu tu popisovat detaily ze hry, to už je v prvním komentáři zvládnuto perfektně. Víceméně sem píšu jenom proto, abych apeloval na fanoušky původního Thiefa, aby si tohle zahráli. Ona už trojka lehce vybočovala z tý kouzelný atmosféry (kterou máme všichni tak rádi) a čtyřku jsem radši vůbec nehrál, protože Phoenixovo komentář mi celkem jasně potvrdil, čeho jsem se obával. Tady si ale původní fandové přijdou na své!

Jedinou nevýhodu Thiefa 2X vidím v nutnosti spouštění hry přes Thief 2 FMs (bližší info v diskuzi), s čímž jsem se chvilku pral. Každopádně snaha se vyplatila a odměnou mi bylo tohle oldschoolový pohlazení po mojí temný zlodějský duši :)

Pro: Atmosféra, příběh, nostalgie

Proti: Spouštění přeš FMSel

+13

Wasteland 2

  • PC 75
Že Wasteland 2 není nástupcem původních Falloutů tu už zmínila hromada lidí, ale ruku na srdce (i když jsme si to všichni přáli), ono by to vlastně ani nešlo. Oba světy jsou si až extrémně blízké, ale kultovnost a specifičnost Falloutů je bez dané licence samozřejmě utopie. Je to celkem jednoduché - dokážete si představit "něco jako Fallout" bez přiléhavých modrožlutých oblečků, pipboye, stimpaků, energo zbrojí atd.? S tímhle prostě autoři nic dělat nemohli a my se na ně za to nemůžeme zlobit, že jo...

Za co se na ně ale zlobit můžeme, tak to je samozřejmě dost zásadní množství bugů a nesmyslů, které bylo v jejich silách opravit. Já jsem hru rozehrával někdy v půlce roku 2015 (ehm...ano, hrál jsem ji s většími nebo menšími přestávkami přes rok a půl), takže by se dalo předpokládat, že už to bylo vychytáno patchema, ale ne :/. Jak už tady někdo zmiňoval (a mě hodně mrzelo), tak se člověk často setkával s tím, že začal mluvit s nějakou postavou, u které byl popis, který absolutně neseděl s obrázkem NPC a navíc grafické provedení bylo do třetice také ještě úplně mimo. Dokonce jsem se snad setkal i s tím, že NPC měl být muž a na obrázku byla žena nebo obráceně. Dokonce jsem si chvíli říkal, jestli to není naschvál, jako nějaký pseudojoke, ale asi ne. Předpokládám tedy, že to prostě nedávali časově, protože se (jak by mohla napovídat moje herní doba) jedná o kurevský rozsáhlou hru! Řeknu to asi takhle...i kdyby byla poloviční, tak bych se o ní pořád nebál říct, že je hodně dlouhá :D

Jasný, hoven je tam kotel - fakt velkej, ale...proč teda 80%? No řekl bych to asi takhle...prostě mi to po čase přirostlo k srdci :). Po uvědomění si (a prvotním zklamání), že to Fallout není a nebude, mi začínalo postupně docházet, že mám co do činění s něčím, co se nebojí srovnání a jde si celkem sebevědomě vlastní cestou. Prostě jsem si časem uvědomil, co je to značka Wasteland. Ona totiž ta "texasko/vyprahlá/kovbojská" atmosféra umí být taky dost slušná :).

Jestli se tady ale něco opravdu povedlo, tak to byl (často černý) humor, který se tak kostrbatě a naivně snažilo pár smetáků z Bethesdy dostat do jejich pseduofalloutů. Ono když to člověk v sobě nemá, tak to prostě a jednoduše nejde...tady to ale naopak funguje velice dobře! Setkáte se tu s ním opravdu naprosto všude. Až narazíte na bezďáka jménem Scotchmo, tak ani neuvažujte nad tím, že byste ho nevzali do party ;) Další věcí, která mě nepřestávala bavit po celou dobu hraní, byl arsenál zbraní a jejich vylepšení. Měl jsem skupinu, kde byl každý člen zaměřen na 1-2 bojové dovednosti a musím říct, že to bylo super a využil jsem většinu top zbraní. Jestli jsem si něco opravdu užíval, tak to byla salva 6ti brok.nábojů z jackhammeru do skupiny nepřátel, to dokázalo nadělat fakt ultimátní paseku :D. Také se tu objevovala řada předmětů, které se daly někde použít, ale člověk musel hodně přemýšlet kde. Na konci hry jsem jich měl u sebe hodně, takže jsem toho musel dost prošvihnout. Bavily mě rozmanité lokace i nepřátelé, líbil se mi soundtrack, líbilo se mi toho hodně. Každopádně zdejší komentáře jsou hodně povedené a s většinou jejich obsahu se ztotožňuji, takže to tu nebudu recyklovat...

Co mě ale tedy bohužel mrzelo dost byla jakási sterilnost "rozhovorů". Ono totiž ani tak nešlo o to s někým mluvit, jako z něj jenom prachsprostě vytahat informace. Takže v 95% případů jste se prostě jenom vyptávali na určitá témata jako: "What about X..what about Y and what do you think about Z" atd. To bylo vyloženě špatně. On tomu bohužel dost nahrával sytém, kterým jste rozhovory vedli. Mohl se do nich totiž zapojit každý člen vaší skupiny, aniž by to měnilo nabídku možných odpovědí (ehm...spíš otázek teda). Jenom pokud měl někdo nějaký komunikační skill, tak se po označení jeho postavy daná možnost zviditelnila (respektive zaktivnila, protože jste ji viděli u všech ostatních postav, akorát ji nemohli použít bez daného skillu na dané úrovni) :/.

Každopádně jsem si hraní užil. Neskrývám, že už hraju hry málo a kolikrát mi to i dává zabrat, a taky proto jsem byl moc rád, že jsem tuhle dotáhnul do konce. Největší radost mám z toho, že tu vzniklo něco, co bylo uděláno se správným přístupem (a teď myslím spíš ten lidský, než profesionální...ono je to ale kolikrát mnohem důležitější). Myslím, že Wasteland půjde hodně nahoru a už v dalším díle se tvůrci poučí z nedostatků, o kterých od fanoušku bezpochyby dobře vědí, a posunou svoji značku o pěkný kousek výš. V tomhle jsem určitě optimista ;)

Pro: Atmosféra, humor, zbraně a jejich vylepšení, velký potenciál do budoucna

Proti: Bugy na úkor délky hry

+13

Oddworld: New 'n' Tasty!

  • PC 90
New'n'Tasty nabízí přesně to, co říká - je to nové a chutné :). Měl jsem sice trošku obavy, aby jedna z mých nejoblíbenějších klasik nepřišla remakem k úrazu, ale po pár obrazovkách jsem už byl v naprostém klidu. :)

Z toho nejdůležitějšího (tedy atmosféry) se nevytratilo vůbec nic. Hra je stále stejně svižná, kouzelná a roztomilá, jako byla před 17ti lety (kurva tolik?) a to i v jejím kompletním 3D pro(pře)vedení. Z toho jsem měl popravdě největší strach, takže musím tvůrcům poděkovat za to, jak to skvěle zvládli. Dokonce bych se ani nebál tvrdit, že se jim to podařilo posunout ještě o level výš. A to je u tak graficky (rozumněj umělecky :)) náročné hry jako Abe's Oddysee co říct..

Napadá mě jediné mínus a to byla relativně citelně snížená obtížnost (nebo možná nápaditost?) po návratu do Rapture Farms. Už si nevybavuji, jestli to tak bylo i v původním provedení, ale zhruba od poloviny hry mi to zachranování Mudokonů přišlo nějaké jednodušší..

Nicméně každému vřele doporučuji (jak pamětníkům, tak i těm, kterým (zatím) Abe nic něříká). Já už se pomalu těším na nový Exoddus. :)

Pro: Původní kouzelná atmosféra, grafické zpracování

Proti: Nižší obtížnost v druhé polovině hry

+20

Arx Fatalis

  • PC 90
Tak jsem dohrál další ze svých mnoha restů a musím říct, že jsem byl nadmíru spokojen, protože s takhle hutným RPG jsem se za posledních x let nesetkal. Zdejší pochvalné komentáře jsou bezpochyby na místě..

Největší radost mi udělala temná atmosféra, která spolu s (od začátku) vyšší obtížností dávala tušit, že se bude jednat o něco vyjímečného..

Když jsem poprvé zavítal do City of Arx, tak se opět dostavill ten zvláštní tajemný pocit, který jsem kdysi zažíval při hraní svých prvních her a u kterého jsem už nevěřil, že se může ještě někdy objevit :). Bylo to pro mě jako zjevení, zahrát si po těch novodobých bezduchých "hitech" něco, v čem je opravdu cítit to správné HC pojetí, kterým si řada starších RPG titulů získala tolik oddaných fandů..

Nechci zde popisovat podrobnosti, protože dost výstižné komentáře tu v tomto ohledu jsou. Tuto hru bych chtěl hlavně doporučit všem, kteří ji zatím nehráli a žízní po tom, co kdysi bylo, protože svět Arx není pouze kouzelný a podmanivý, ale hlavně poctivý..

Doporučuji hrát verzi 1.21 v eng (běží na Win7 a ta angličtina není nikterak složitá)! Kromě grafických bugů jsem se nesetkal s ničím, co by mi mělo hraní znepříjemňovat..

Pro: Atmosféra, obtížnost, staré dobré oldschool RPG

Proti: Grafické bugy

+41

Broken Sword II: The Smoking Mirror

  • PC 60
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale že by tohle měla bejt jedna z nejopěvovanějších adventur?? Už první díl mi přišel docela nadhodnocenej, ale tohle je vážně moc...
Beru, že na svojí dobu to asi mělo pěknou grafiku a povedenej soundtrack, ale na mě to prostě působilo tak, že dobrá polovina hry je tam jednoduše jen pro prodloužení hrací doby. Nebo snad někdo rozumí tomu, proč se George (po zjištění, kde se skrývá poslední kámen) zdržuje takovejma blbostma, jako je namáčení palačinek do sirupu a házení buchet do keře?? Nebo proč přemlouvá nějakýho přiblbýho režiséra, že místo jeho kaskadéra vyleze do jeskyně na skále místo toho, aby se prostě sebral a vylezl tam sám?? Nebo proč musí říkat kameramanovi, kterýmu zapadnul vozejk s kamerou do písku, že může použít příruční kameru, která se mu válí u nohou?? Co to je za blbost??? No nic, zas tak hrozný, jak se asi může zdát z toho, co píšu to nebylo...ale zaslouženejch 84%? To pochybuju...možná, kdyby mi bylo 12 a přemejšlením bych se moc nazabejval.

Pro: Většina z první půlky hry

Proti: Většina z druhý :)

+11 +12 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Po dvanácti letech od vydání tohodle veledíla jsem ho konečně dohrál i já :) Byl to vážně jedinečnej zážitek (o čemž svedčí i dnešní noc, kdy se moje sny odehrávaly v nemilosrdnym světě Planescape). Konečně, ale hlavně bohužel, jsem tím taky dokončil poslední dobrodružství z dílny geniálních Black Isle, který mi ještě před smrtí zbejvalo. Jsem přesvědčenej o tom, že zlatej věk RPG her, na kterejch se pracovalo především srdcem, skončil s posledním vydechnutím tohodle kultovního studia...

Co se týče hry samotný tak první, co mě napadne, když si ji vybavím, jsou rozhovory! Ty rozhovory!! Za celou mojí herní kariéru se mi nestalo, že bych si pustil hru na dvě hodiny a z toho jednu a půl strávil jenom čtením. U PST se vám tohle stane a neee jednou...ale co je hlavní, budete moc rádi, že se vám to stalo. Protože v tomhle je Torment mezi RPG bez debat králem. Nejen že budete mít po jeho dohrání pocit, že jste byli součástí jednoho z nejoriginálnějších počinů herního průmyslu ale taky, že jste přečetli masivní bichli :) (poklona překladatelům)

Planescape je špičkový RPG, na který současný počiny vzhlíží od někud né z úrovně kotníků, ale chodidel. Když člověk vidí ten propastnej rozdíl, tak mu nezbývá než si uchovat ty vzácný vzpomínky hezky v teple, protože takovýhle skvosty by se daly spočítat na prstech jedný ruky...

Hodnocení...hm. No, říkal jsem si, že ve srovnání s druhým Falloutem má u mě přece jenom pořád lehce navrch postapokaliptickej bratříček, takže by to mělo bejt 95%. Ale stačilo 24 hodin, kdy se mi to trochu rozleželo v hlavě a jsem přesvědčenej o tom, že to bude plnej počet, protože...no kdo to hrál, ten ví proč ;) A kdo ne, tak nezbývá, než se probudit v márnici...

Pro: Vynikající rozhovory, neuvěřitelně propracovaný postavy, černej humor, originální příběh, masivní herní doba

Proti: V dnešní době nepoužitelný rozlišení, který jde bohudík zvýšit neoficiálním patchem

+33

Divine Divinity

  • PC 80
Velmi povedený "kecací" RPGčko, který má narozdíl od svejch známějších bratrů akčnější pojetí. Zahrál jsem si ho i přes úvodní obavy o grafiku a jakousi "neoriginalitu"(podle recenzí). Ale člověk si musí všechno vyzkoušet sám, aby na věc získal kvalitní(tedy vlastní:) názor...

Grafika mi přišla vážně líbivá, povedená a vůbec mi nijak nevadila...asi proto, že člověk už teďka nepřemejšlí nad tim, jestli je hra z roku 1998 nebo 2002, ale jednoduše počítá s tim, že je starší. Ale jak říkam, i na 20" to vypadá slušně...
To, že DD není samo o sobě nijak extra originální, je sice pravda, ale pokud si to člověk zahraje v dnešní době(jakož i já), kdy už žádný originální RPG pecky nevycházej a poslední pořádný hrál před X lety, tak bude zaručeně spokojenej.

Bohužel jsem na starý kolena zjistil, že 100+ hodinová hratelnost(která mi kdysi tak vyhovovala, a byla pro mě vlastně i jakousi zárukou kvality) už asi není nic pro mě...protože jsem ZATÍM nebyl schopnej hru dojet dokonce. Ale savy mam schovaný a časem to dotáhnu ;)

Pro: Kvalitní oldschool RPG, slušná ukecanost, která už se dneska moc nevede, volnost

Proti: Asi časová náročnost, která už dneska taky neni moc v kurzu :) a taky linearita bojů

+17 +18 −1

Hidden & Dangerous

  • PC 85
Hidden & Dangerous byla ve svý době první hrou, která ve větším měřítku oslovila i zahraniční zájemce o návykovou PC zábavu a dokázala, že i u nás jsou schopní vývojáři (pamatuju si to celkem dobře, protože tenkrát jsme s kámošema měli jěště přehled snad o všem, co zrovna vycházelo :) Navíc si troufám tvrdit, že potom ji už překonal jenom Flashpoint a Mafia...
Většinu misí jste odehráli v týmu 4 britských vojáků, kteří měli rozdílný vlastnosti (přesnost střelby, rychlost atd.) a před začátkem jste si je mohli vybrat z nějakých 20ti. Také jste jim museli přidělit vybavení podle účelu mise v závislosti na tom, kolik toho vůbec unesou...Mezi členama týmu se dalo libovolně přepínat a mohli jste ostatním zadávat příkazy jako následuj mě, kryj se, lehni si atd...na svojí dobu věc nevídaná :) Taky tady byla možnost posílat je na určitý místa na mapě, ale dost často se stávalo, že milý vojáček to vzal přes řeku, kde se utopil nebo se někde zasekl...Cíle misí byly nápaditý a zajímavý a snad nikdy se nestalo, že byste měli prostě jen něco někde vyřezat. Často se jednalo o vyhození nějakýho zařízení nebo komplexu do vzduchu.
Jak už jsem zmínil, velkým problémem byl samostatnej pohyb vojáků po mapě, ale tim největšim byla skutečnost, že vám čas od času někdo padnul mrtvej k zemi bez jakýkoliv příčiny...často se to stávalo na stejnejch místech. Takže jediný zápory vidim vážne pouze v systémovejch chybách.

Pro: Originalita, obtížnost, znovuhratelnost, náplně misí

Proti: Bugy

+16

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

  • PC 70
Bohužel je ze hry docela dost cejtit, že to neni originální titul, ale předělávka. Jednoduše tam chybí taková ta "láska ke svýmu dítěti" :), která je třeba u Posla Smrti celkem zřejmá. Je pravda, že původní hra byla velice kvalitní a remake si určitě zasloužila už jenom proto, že tenkrát se o ní moc nevědělo a tím pádem si ji moc lidí neužilo.

Decentní "odfláknutí" je asi nejvíc znát na animaci postavy při manipulaci s předmětama. Příklad: postava vezme do ruky koště a animace vypadá celkem obstojně a slušně se na to kouká...ale po chvíli má vzít do ruky vázu a vodu z ní vychrstnout na zásuvku. Jenže milý pan Holan nic nedrží a nemastnej neslanej pohyb rukou směrem ke stěne je doprovázenej pouze šplouchnutím. Takhle je to zhruba v 50% případů. Je prostě jasný, že kdyby nad tim vývojáři strávili o trochu víc času, tak by to bylo znát. Další věcí, který moc nerozumim je jakoby nesympatičnost hlavní postavy...nemyslim tim hlas(ten byl fajn), ale hlavně celkovej vzhled. Hrozný hadry, nevýraznej obličej, připosraná chůze(že to bude inteligentní člověk byste si asi na první pohled neřekli)...no prostě většina ostatních postav vypadala mnohem líp než náš hrdina :) A když už jsem u tý kritiky, tak bych taky ocenil, kdyby se dabing víc blížil reálnýmu rozhovoru. Protože jsem měl dost často pocit, že je ta gameska určená pro cizince, kteří maj za sebou jen pár lekcí češtiny, tak aby ty slovíčka všechny stíhali pobrat :) (to je ale ostatně neduh většiny našich adventur).

Přeze všechny moje výtky se jedná o nadprůměrnej kousek. Hráči, kteří se starym Poslem Bohů nepřišli do styku si ho určitě užijou o poznání víc a vřele jim ho doporučuju. Pro ty ostatní (což je i můj případ) to zas taková zábava není no...

Pro: zajímavej příběh, decentní soundtrack příjemně podkreslující atmosféru, těch pár hlavolamů, no prostě ucházející adventurka

Proti: místama zřejmý šití horkou jehlou, táhnoucí se rozhovory, vizáž hlavní postavy

+36

Star Wars: Knights of the Old Republic

  • PC 70
Je pravda, že příběh je vážně povedenej a zajímavej a o překvápka neni nouze. Na herní prostředí se taky pěkně kouká...každá planeta je jiná a něčim typická. Zapojení ostatních členů posádky do děje je určitě taky silnej klad (je pravda, že ze všech lidí sem měl minimálně jednou každýho sebou venku..). Boje se světelnejma mečema taky vypadaly hodně dobře to néžené :) Těch kladů je tam opravdu hodně, ale jednoduše to prostě nestačí...

Jak už tady někdo psal, tak obrovskou slabinou sou rozhovory...hra se tváří, že máte na výběr z X možností, ale ve výsledku v mnoha případech nemáte na výběr vlastně vůbec nebo se přes 4 typy odpovědí dostanete vždycky jen ke dvěma možnym výsledkům :( To je podle mě největší slabina novodobejch RPG (bohužel mám kvůli tomu i strach rozehrát Dragon Age). Lidi z Bioware maj zkušenosti s jedněma z nejlepších RPG všech dob, tak proč to kurva neni vidět? Další věcí, která mě teda dost vytáčela, byla koridorovitost většiny cest...to mi u RPG prostě nesedí. 90% inventáře mi bylo k ničemu (v mečích jsem jen párkrát vyměnil krystaly a kvanta stimulantů na sílu apod. sem nepoužil vůbec, protože to prostě nebylo potřeba) snad jen 47 vylepšenejch lékarniček mi bylo k dobru při final fightu...no žádná sláva.

Ano, KOTOR je určitě nadprůměrný RPG, ale ať se na mě nikdo nezlobí, že by si zasloužil 90% a 25tý místo v žebříčku všech her? Tomu teda fakt moc nerozumim. Leda že by 9 hráčů z 10ti byli težký fanoušci Star Wars :)

Pro: Příběh, herní prostředí, soundtrack, HK47 :)

Proti: Rozhovory, koridory, inventář, jednoduchost

+8 +21 −13

Railroad Tycoon II: The Second Century

  • PC 90
Datadisk k RT2 nepřináší nic moc novýho, co bysme neviděli v plný hře. Pokračuje ve stejnym stylu...takže tu sou 3 kampaně po 6ti misích. První kampaň se odehrává od počátku 20týho století, druhá končí okolo r.2000, třetí (nejzajímavější) na ní navazuje a pokračuje až do vzdálený budoucnosti. Právě u týhle kampaně jsou celkem zajímavý mise, který se odehrávaj v závislosti na imaginárnim politickym vývoji v Evropě.

Jednotlivý scénáře bych rozdělil na 3 typy. První je klasickej...nejčastěji se jedná o dosažení určitejch zisků společnosti a případně spojit určitý místa. (dokonce se objevily 2 mise, který se odehrávaly přímo ve městech a za úkol bylo zřídit něco jako MHD dopravu). Další typ spočívá ve splnění nějakejch požadavků s přidělenejma vlakama, takže hráč nemůže stavět nádraží ani kupovat lokomotivy. Nakonec třetí druh scénářů spočívá v rozvoji výnosů svojí vlastní osoby. Ty mi dávaly nejvíc zabrat, protože neustále sledovat vývoj ceny akcií, skupovat jich co nejvíc, ale přitom se nedostat s nákupní silou do mínusu...to je vážně strašně obtížný!

Pro: Originální mise s úvodníma filmečkama, hratelnost RT2, obtížnost

Proti: Nic moc novýho

+6

Fallout 3

  • PC 50
Dlouho sem se rozhodoval, jestli k týhle hře budu psát komentář nebo se na to radši vykašlu. Ale tak nakonec něco sesmolim teda...

Falout 3...asi nejočekávanější věc v celý historii PC her a určitě nejočekávanější hra, co se týče mojí maličkosti. Už rok a půl před vydánim sem čekoval VŠB skoro každej den, zvědavej, co novýho se o F3 objeví. Dokonce to byl jeden z důvodů, proč sem si pořizoval novýho compa...

Čas do vydání se krátil a na netu se začaly více či méně množit skeptický názory lidí, že F3 bude spíš FPS než RPG, že to bude Oblivion s puškama a že to vlastně Bethesda celý posere atd. "Nebudu dělat závěry, dokaď si to nezahraju" říkal sem si..

Problém byl v tom, že sem si to zahrál :) Ze začátku to nevypadalo zle...pěkný prostředí, rozjezdový questíky celkem zajímavý, hezká grafika atd. Bohužel počáteční "nadšení" opadlo asi tak 10x rychleji než podobný poblouznění, který mě postihlo právě u Oblivionu. Stalo se přesně to, co sem si přál nejmíň...že se to skeptický předsmrtný volání o pomoc, který sem velkoryse přehlížel, ukázalo víc než opodstatněný :(

Nebudu tady vypisovat veškerý píčoviny, který si na nás vývojářskej tým připravil...ale největší problém je v tom, že člověk má při hraní pocit, jako by ta hra byla dělaná pro malýho smrada, kterej sedí poprvý u počítače. Těch kurevskejch zjednodušení na každym kroku je prostě tolik, že by to dohrála i cvičená opice(což je samozřejmě pravej opak F2). U těch stále stejnejch rozhovorů, kde bylo nadslunce jasnější, co mam říct, abych dosáhl kýženýho výsledku mi bylo ke konci už fakt na blití. Těžce naivní pokus o černej humor byl v 99% spíš k pláči než k smíchu. Hlavní příběh byl slaboučkej a kraťoučkej...

No Bethesda si prostě vzala sousto, na který už tak posledních 10 let nemá zdaleka potenciál. A o tom, kam poslala značku FALLOUT svejma DLC výtvorama, radši ani nebudu mluvit :(((( Poslední věc Bethesdy, za kterou se hráč RPG nemusel stydět byl Morrowind...

Jo abych nezapomněl...první věc, kterou sem musel udělat, abych aspoň trošku přivodil atmosféru starejch dobrejch Falloutů spočívala v nahrání klasickýho soundtracku místo těch sraček, co tam byly původně..jo musí se nechat, že nápad s oldies rádiem byl opravdu dobrej..teď mě vlastně žádnej jinej, kterej by Bethesda vyplodila nenapadá...

Pro: Rádio s 60kama

Proti: Hlavní příběh, rozhovory s NPC, kurevská jednoduchost, naivní víra vývojářů v sebe sama, chabý RPG prvky...no vlastně 90% celý hry :(

+18 +21 −3

Half-Life 2

  • PC 80
Řeknu to jednoduše...když jsem kdysi hrál HL1, tak sem z toho byl fakt unešenej. Od začátku hry jsem se nezastavil a pořád se něco dělo...super atmosféra a do tý doby nevídaný věci. Tenkrát jsem ho dohrál minimálně třikrát a nepřestával mě bavit. Doteď si pamatuju vetšinu levelů...
Najednou je tu HL2...rozehraju nástupce kultovní FPSa a říkam si: "recenzce, který jsem zatim četl, tak ho jenom vychvalovaly. Bude to určitě pecka" :)
No nebudu to natahovat...když si na tu "pecku" vzpomenu dneska, tak se mi možná vybaví povedenej strašidelnej level, kde jsem po mutantech střílel ozubený kola...dál že jsem někde musel někam shodit ledničku, aby se mi otevřely vrata a nebo že jsem měl u sebe část hry velkýho robotího parťáka. Že bych to hrál znova, mě vlastně ani nenapadlo...
Neříkam, že je HL2 špatná hra, to né. Ale jako nástupce jedničky by to prostě mělo bejt lepší...

Pro: Malé HW nároky, nadprůměrná zábava, hratelnost

Proti: O dost slabší než první díl + to co sem psal

+19 +25 −6

Railroad Tycoon II

  • PC 95
Railroad Tycoon II je snad jediná hra, ke který sem se za posledních 10 let od jejího vydání několikrát vrátil. Hlavní důvod spočívá v tom, že člověk u ní dokáže krásně relaxovat :) Nikdo po něm nestřílí, nemusí zběsile klikat atd. Hezky v klídku si staví železnici...kouká, kde co postaví, kam bude co dovážet nebo jaký sou zrovna nový lokomotivy :) Celou dobu vám k tomu hraje takovej pěknej country soundtrack, kterej tý pohodový atmosféře ještě přidává na síle a samozřejmě sympatická grafika, která je líbivá i v současnosti... Samozřejmě, že taková idylka to zase neni pořád..hlavně v pokročilejích levelech už člověk musí trošku vědět, jak to chodí, protože častokrát s ním sou na mapě další konkurenti. Další věcí je ekonomická stránka hry, která je pro neznalce (jakož i mě) celkem náročnej oříšek...je ale pravda, že pro úspěšný dohrání do ní člověk nějak extra moc zasahovat nemusí zase...

Pro: Pohodička, propracovanost, soundtrack, kvalitní nenásilná zábava :)

Proti: možná složitost ekonomický stránky hry, ale jak pro koho určitě..

+7

Thief: Deadly Shadows

  • PC 90
Ano, ano, ano! Takhle se maj dělat hry!! Takhle by měli vypadat nástupci kultovních sérií! Vývojáři v tomhle případě vzali to nejlepší z prvního dílu a vyvarovali se chyb z druhýho...tím pádem vzniknul skvělý třetí. Temná atmosféra z jedničky je zde doplněna působivou hrou světla/stínu a na svou dobu úžasnou grafikou, která vypadá výborně i v současnosti na 20" displeji. Opět se dočkáme "futuristickýho" zvukovýho doprovodu od Erica Brosiuse (má na svědomí například nezapomenutelnej OST ze System Shocka 2), kterej jako by nějakým prapodivným způsobem do toho magickýho středověku přirozeně zapadal :) Příběh je opět o několik příček nad většinou "her", který v současnosti herní průmysl produkuje. Dokonce bych si troufal tvrdit, že se jedná o jednu z mála her za poslední roky, který za ten čas opravdu stály. Na závěr bych snad jen vyzdvihnul level v Kolébce Shalebridge, kterej byl ještě temější a strašidelnější než samotný Město Mrtvých z prvního dílu. Nezbývá než doufat, že čtvrý pokračování nezkazí svým mladším bratrům reputaci...

Pro: Temná atmosferá srovnatelná s jedničkou, příběh, grafika, celková rozsáhlost

Proti: snad jen občas otravný probíhání mezi čtvrtěma města

+14

Posel Bohů

  • PC 85
Tak tahle adventurka vás určitě nedostane svojí grafikou, ale pokud to překousnete, tak budete štědře odměněni. Já osobně bych jí řadil na špičku český tvorby v tomhle směru. Největší devízou hry pro mě byla atmosféra...už jen ten začátek: "při stavbě dálnice byla objevená zasypaná německá štola z WW2" :) Semtam se našly opravdu težký hlavolamy a skládanky, který dokázaly slušně pocuchat nervy... Jinak si doteďka pamatuju konec hry, což se mi taky vetšinou nepodaří. Před pár lety se objevila adventura N.I.B.I.R.U jako remake původní hry...další důkaz, že scénář asi za něco stál.

Pro: Atmosféra, náročnost, leveldesign

Proti: asi grafika nebyla nic extra už tenkrát :)

+23