Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Assassin's Creed Origins

  • XOne 75
V mém případě je AC Origins teprve druhým dílem série ( po úvodním ), který jsem si zahrál a můžu naprosto jasně prohlásit, že šlo o nejdelší a nejrozsáhlejší hru, kterou jsem kdy hrál a dohrál, protože podobné desítky a desítky hodin, které jsem u ní strávil, nebyly nikdy věnovány ničemu jinému. Velkou zásluhu na tom má i snaha odkrýt kompletní lokace na mapě s tím spojené nalezení všechny pokladů, vyhubení divé zvěře, vykoštění nepřátel a splnění veškerých questů, ještě že se při cestování dají používat odkryté teleporty a koně s velbloudy na kratší vzdálenosti.

Děj se odehrává pár desítek let před narozením mesiáše a hlavní herní postavou je Bayek, poslední člen bratrstva Medjay a zakladatel celého asasínského řádu, který pochází ze  Síwy a který chce najít a pomstít se vrahovi svého syna. Při tomto pátrání musí plnit různé vedlejší a hlavní úkoly a likviduje tak jednoho lumpa za druhým až k finálnímu padouchovi. Při tom si při získávání dovednostních bodů leveluje svoje schopnosti a vylepšuje výstroj a výzbroj.  

Za největší klad považuju rozhodně grafickou stránku, hlavně Egypt, to je pastva pro oči, jako bych tam byl u těch pyramid byl, a za druhé solidně postavený příběh a vložené souboje na moři. Záporem je za mě repetetivnost lokací a z toho plynoucí herní délku– najít poklad, zabít zvíře, vyčistit camp vojáků a tam zabít velitele – já se vydal cestou likvidace všech i někdy v předstihu před questy, bohužel mě tam pak několikrát poslal příběh znovu a samozřejmě šmejdi byli zase tam v plné polní. Kolem a dokola lepší nadprůměr, ale ke konci už jsem skřípal zubama – 75 %
+6

Little Kitty, Big City

  • PC 85
Idealni hra pro lidi, co byli v Japonsku a chybi jim. Projdete si typicke japonske mesto a uzijete si jeho zakouti z perspektivy kocky.

Pro milovniky kocek je to zase prilezitost si hrave na kocku zahrat - spat na vyhratych mistech, shazovat veci ze stolu, bat se okurek...

Pro ostatni zas vhodna hra pro trochu relaxu, maleho kociciho skadleni a pohadkoveho delani pratel.

Je to kratka hra, ktera vlastne jde dohrat hodne rychle, ale zaroven vybizi k prozkoumavani a delani delsi radky kocicich vylomenin.

Jedina vytka co mam jsou obcasne spatne uhly kamery na skoky, ale casem clovek odhadne spravne vzdalenost i bez toho a obecne design urovni napomaha tomu, ze to nebyva problem. Na krase mozna ubira to, ze obcas narazite pri vetsim pruzkumu na mista, kde jste mozna nemeli byt a bud tam nic poradne neni nebo blbne grafika (prochazite stenou treba).

Pro: relax, japonske mesto

Proti: obcas kamera, netusim jak zrusit skok

+10

Rock Paper Scissors

  • PC 80
Tuhle hru jsem měl nejraději. Její kouzlo bylo v různé taktice, jak porazit kamaráda a vždy šlo vymyslet něco nového.

V podstatě to je jednoduchá hra, která znázorňuje ještě jednodušší primitivní hru kámen, nůžky a papír. A to v originální šachové podobě, což bylo super. Grafika hry byla jednoduchá, zvuky taktéž. Dokonce obsahovala pěkné animace použití zbraní.

Největší mínus téhle hry je její smrt. Dneska si to už nezahrajeme. Existuje sice mobilní kopie, ale ta nestojí ani za řeč. Ale třeba se dočkáme, jiné legendární hry z ICQ se reinkarnovaly na prohlížeče.
+5

Ready Or Not: Home Invasion

  • PC 70
Home Invasion je prvním DLC pro hru Ready Or Not. Navazuje dějově na předešlé momenty hry a přidává do ní nové mise. Los Sueňos totiž zasáhl hurikán Antonio, který vystoupal až k rekordní páté kategorii. V oblasti je nouzová situace vyvolaná masivními škodami na majetku a životním prostředí. Lidé bez domova a ti, kteří přišli o střechu nad hlavou začali hledat útočiště mimo ulici a neváhají vnikat do cizích obydlí. Jak se situace se zesilujícím hurikánem zhoršuje, je do oblasti povolán tým SWAT.

Na místo tedy přicházíte opět vy a váš tým. Zavítáte na nové lokace zachvácené neustávajícím chaosem. Bude třeba například vniknout do rozpadajícího se objektu, kde nalezli útočiště ozbrojené skupiny závislé na drogách, squatteři nebo bezdomovci. Dále budete klidnit atmosféru v oblasti, kde řádí tamní gangy a kde se o sto šest rabuje. No a abychom se s týmem nepotulovali jen v chudinských čtvrtích, také se vydáme do honosného sídla, opět okupovaného všemožnými kriminálními živly.

Atmosféra hry je stejně dobrá, jako mise ve vanille. Troufnu si říct, že jsou i lépe navržené a barevnější. Opět půjdete zjednávat pořádek do míst, kde je zmatek a střílet se bude vydatně. Opět bude hlavním tahákem plnění misí na co nejvyšší stupeň F, E, D, C, B, A, A+ a S. Novinkou je i přítomnost živlu, která oblast značně znepříjeňuje. Po okolí se válí nepořádek v podobě polámaných větví, odpadků a často máte omezený pohyb směrem k cíli.

Teď k tomu, co mi na DLC vadilo. V podstatě jen dva, ale neprosto zásadní, faktory. Prvním je výrazně jednodušší obtížnost zejména díky nízkému počtu vašich nepřátel a druhou je krátkost. Home Invasion vás totiž provede jen třemi misemi a já osobně jsem měl vše hotovo na nejvyšší hodnocení během pěti hodin hraní. Hra mohla být klidně dvakrát tak delší, takhle jde jen o zábavu na jedno odpoledne.

Pro: lepší grafika, nové lokace, nové tematické zaměření, nové zbraně, uniformy

Proti: výrazně jednodušší než vanilla verze hry, příliš krátké

+7

The Banner Saga 3

  • PC 80
Dohrání trilogie Banner Sagy od prvního setkání s úvodním dílem mi trvalo přes devět let. Nechce se mi tomu ani uvěřit, nicméně opět se tu zrodil důkaz, že na to dobré se vyplatí počkat. A to trilogie The Banner Saga bezesporu je.

Na této sérii jsem byl vždycky fascinován tím nápadem, konceptem, jak je hra vystavěna. Krásně namalovaná pozadí, do toho mnohdy epická rozhodnutí, která některým hlavním hrdinům nejenom rozčísne účes na ksichtě, ale mnohdy jim i rozkopne díru na téměř jistý hrob. No a do toho všeho neuvěřitelné množství hlavních hrdinů, se kterými se setkáte na bitevním poli v prostředí tahových soubojů. Jo, ten námět tu tvůrci měli vymyšlený skvěle. To klobouk dolů.

Třetí díl této série ale troskotá na něčem úplně jiném. Dokazuje totiž, že celá ta trilogie měla být jedna ucelená hra. Není na něm totiž vůbec nic nového. A ano, pravda, na dvojce také nebylo. Takže tak, jak začíná jednička, tak i končí trojka. Stejná hra, pokračování děje a snaha o epické rozuzlení. Ale opravdu tomu tak je? Těžko říct. Možná ano, možné ne. Záleží, jak se hrou probíjíte. Rozhodně je to ale tak, jak si zasloužíte.

Osobně jsem s třetím dílem této série měl ale přeci jen trochu problém. A ne, nezastírám to, z určité části jsem si ho udělal sám. Především proto, že jsem mezi druhým a třetím dílem měl velkou přestávku, takže jsem na hlavní hrdiny stihnul zapomenout. To se to pak těžce připomíná a ještě hůře se to pak do finále rozehrává.

Proto, a budu se opakovat, si myslím, že tato hra měla zůstat jednou hrou a pak bychom mohli mluvit o opravdovým zážitku hodným do zápisu herní historie, protože jako celek nevím, jestli existuje hra, která by pro hráče měla horší, radikálnější nebo explicitně více nervy drásající rozhodnutí pro chod dalšího děje, než je tomu zde. A možná i právě proto jsem tuto sérii vždy tak miloval a zůstane mi navždy v srdci.

Kdyby The Banner Saga byla napsána knižně, zasloužila by si srovnání s těmi nejlepšími. Takhle je z ní v podstatě indie tahová strategie, která je pro určitou sortu lidí, kteří na ní narazí. Pokud ale budete mít štěstí a tahové souboje Vám nebudou cizí, rozhodně neprohloupíte. Ve skrytu duše se totiž skrývá o herní drahokam. Drahokam, který si budete chtít pustit od začátku, uceleně, se všemi hrdiny, připomenout si jejich slávu i pád. Zavzpomínat na ty neuvěřitelné bitvy, kde se z chlapců stávali muži a kde se z čarodějnic vyklubaly dobrodějky. Tak to totiž je. Tak to fantasy světy mnohdy nabízí. Nečekané momenty ve světě, který je tak fantastický, jak si hráč a fanoušek žánru může jen vysnít. A přesně to The Banner Saga plní do puntíku.
+15

Super Solvers: Challenge of the Ancient Empires!

  • PC 75
Super Solvers je další z řady her, na které rád vzpomínám hlavně proto, jak jsme ji se spolužáky hodně hrávali na základce. Tehdy jsem tedy vůbec neznal celý název, ale jen jako SSA, pod kterým tato hra ve třídě na disketách kolovala. Vzpomínám si, že jsem hru tehdy určitě dohrál, avšak úplně si nevzpomínám, jestli jsem s ní měl nebo neměl problémy.

Nyní jsem si po letech zopakoval všech 20 úrovní a základní obtížnosti s názvem "Explorer" jsem proletěl jako nůž máslem. Oblíbil jsem si hlavně oblast v Egyptě, kde jsou úrovně založeny na střílení paprsků do zrcadel a vhodného odrážení a pak také Řecko a Řím, kde je potřeba aktivovat symboly ve správném pořadí. Celkově se mi hodně líbí, že že jsou tlačítka či páky a jejich efekty vždy v rámci jedné obrazovky, stačí se tak soustředit na vše, co je aktuálně vidět. Nikdy se nestane, že by nějaké tlačítko otevíralo plošinku na druhé straně úrovně.

Na závěr každé úrovně je potřeba vyřešit puzzle, kde je vždy nějaký obrázek, socha či předmět z dané doby na daném místě i s krátkým popiskem. Po puzzle pak následuje IQ test, kde je potřeba odhadnout jaké symboly pokračují v řadě. Hra tak má i mírný edukativní dopad.

Pokud je hra pro někoho až příliš snadná, je možné si ji zahrát i na obtížnost "Expert". Prvních 16 úrovní jsou prakticky stejné, ale nepřátele jsou o něco rychlejší, pohybují se trošku jinak, apod. Stejně tak je zde mnohem méně jablek doplňující životy. Každá sebemenší chybka pak může zamrzet. Korunu tomu nasazují poslední 4 úrovně, které jsou zcela odlišné od základní obtížnosti. Náročnost těchto úrovní je již skutečně hodna svému názvu "Expert" a neustálé opakování prvních místností kvůli pozdější blbé chybě pro mě bylo často dost frustrující.

Celkově jsem se hrou spokojen. Určitě mi zahrála na nostalgickou notu, která mi vyvolala řadu vzpomínek a současně mě i trošku potrápila. Naštěstí to trápení nebylo nijak dlouhé, takže vůbec neubíralo na zábavnosti.
+6

Fahrenheit

  • PC 80
Pro svůj jubilejní pětistý komentář jsem si chtěl vybrat něco speciálního. Zvolil jsem Fahrenheit, jedinou adventuru z období 1984-2009, která tu za daný rok (2005) má nejvíce hodnocení a nemám ji dohranou. Samozřejmě jsem Fahrenheit znal, ale vyhýbal jsem se mu jak čert kříži. Kdysi jsem nedokázal vyřešit ani první kapitolu (z 44!). Odrazovala mě šílená nelinearita (hraní za vraha i poldy), konzolové ovládání, podivné pohyby myší, akční mezihry i rozptyl hodnocení zde a spousta kritiky.

Fahrenheit není rozhodně typická adventura, vlastně se žánru dotýká jen zlehka a není podobný ničemu co jsem kdy hrál. Ve chvílích největší frustrace jsem hru nazýval simulátor "šipkované", hra Vás nenechá chvíli v klidu a je to opravdu akční, nervydrásající, nelineární interaktivní film s obrovským důrazem na to interaktivní.

Jak začít? Asi příběhem. Na ten tu všichni nadávají, jak se ke konci příšerně zkazí, jak to nedává smysl atd... no já si nemůžu stěžovat. Příběh (možná i díky stylu hraní) mě strhnul jako už dlouho nic ne a mám přesně opačný názor než většina lidí zde. První půlka je totiž trošku nuda. Hrdinou je Lucas Kane, obyčejný chlápek co pracuje v bance, jeho brácha je kněz, před nedávnem ho opustila přítelkyně. No a Lucas je v kavárně posednutý, v tomto stavu si vyryje do rukou podivné symboly a následně ubodá náhodného muže. Co teď? Uklidit stopy a zmizet. Jako Lucas se schováváte, snažíte se zjistit co a proč se stalo, lidi kolem Vás začnou umírat. Jedna smrt ke konci je opravdu srdcervoucí, jiné můžete zabránit. Přichází podivné vize, schopnosti... 

Druhá část hry je práce dvou detektivů, tak trošku chodících klišé policajtských filmů. Carla Valenti je osamělá dívka s kamarádem gayem, která nemá na vztahy čas. Tyler Miles vypadá a mluví jako černošský gangsta (minulost v gangu), má přítelkyni co chce aby s prácí skončil protože o něj má strach. Nad sebou mají uřvaného tlustého kapitána. A ti dva sbírají stopy, porovnávají důkazy a stahují smyčku, která má vyvrcholit zatčením jako z učebnice... jenže nestane se. Lucas prokáže neskutečné schopnosti a uniká.   

A zatímco všichni nadávají, já si přerod poměrně tradiční kriminálky v mysteriozní/sci-fi thriller neskutečně užil. Ano určitě to má spoustu logických děr, nesmyslů, dost se to inspiruje vizuálně Matrixem - všichni umí karate a tak je tu několik bojových scén. A dál už asi nebudu ani naznačovat. I když mě hra místy příšerně štvala, ten příběh a jak to bude dal mě nedovolil přestat. Zaprvé tomu pomáhají osobní životy hrdinů, které klišoidní postavy příjemně mění a jak se blíží konec dojde k několika nečekaným rozhodnutím (Tyler opouští policii aby byl se svou láskou, Carla a Lucas se nečekaně sblíží). Nechybí ani deprese či třeba přirozený sex.

A zadruhé jsou tu opravdu dechberoucí akční scény - za mě bortící se dům, andělé či street akce s policií. Ve finále se z hrdiny stává další Neo a je to úchvatné. V rámci příběhů je spousta věcí, které můžete udělat tak či onak, ale v zásadě rozhodnutí příběhu závisí až na finálním souboji, kde jsem si pochopitelně šel pro ten nejlepší ze tří konců.

Hratelnost je... originální. Některé věci mě štvaly od začátku do konce, některé byla v pohodě, některé jsem se naučil a s tím jak se blížil konec příběhu a zároveň jsem si byl jistější rostlo i moje hodnocení. Ovládání je z konzolí a je na ránu. V 3D prostoru se pohybujete šipkami s pevnou kamerou. Jedno tlačítko slouží na měnění kamer, druhé na rozhlížení, třetí na rozhlížení z vlastního pohledu a přesto občas něco nefunguje, občas bloudíte a do konce si to nesedlo.

Pokud se něco dá použít, hra po Vás chce specifické pohyby myší (většinou nahoru/dolů/vlevo/vpravo), ale dojde i na čtvrt, půl obloučky či kombinace. Většinou v šibeničním časovém limitu (když například šplháte); totéž platí v rámci akčnosti i v rozhovorech (včetně časového limitu). V rozhovorech se taky nikdy nemůžete zeptat na vše, což mě taky štvalo.

Základ hry je pak moje nenáviděné šipkování. V akčních sekvencích blikají ne jedna, ale hned dvě sady šipek (doporučení č. 1: WASD a kurzorové šipky), někdy je to lehčí, někdy brutální. Kupodivu jsem se v průběhu hraní tohle peklíčko naučil a většinou procházel. Ale tohle šipkování je prostě u všeho - u akčních scén, ze kterých díky tomu nic nemáte, u tance, hraní na kytaru, basketu, tréninku, dokonce i u pitvy nebo rozhovorů kde nemáte šanci číst titulky. Vřele doporučuji hrát na easy, kde hra toleruje občasný přehmat. Kromě toho je tu časté drcení tlačítek (vlevo/vpravo) na zničení klávesnice, ideálně v kombinaci s předchozím takže přehmatáváte.

Co dál? Je tu centrování kurzoru (u dýchání ve stresu) které se dá. Střílečka na střelnici v pohodě díky tréninku z FPS. Pak jsou tu dvě naprosto mimořádně otravné stealth akce. Doporučení č. 2: Hra se nedá ukládat, ale ukládá sama formou checkpointů i v rámci kapitol. Takže pokud něco poserete, ideálně je dát Stop a z menu Continue a zkusit to znovu.

No a pak je tu průzkum. Ale ani tady Vás hra nenechá v klidu. Jednak musíte vše potřebné stihnout, než někdo zavolá/přijde/dojde Vám časový limit. Pak jsou tu rozeseté bonusové kartičky, životy velmi umně skryté, v rámci limitů většinou nemáte šanci vše prozkoumat. A to hlavní - hrdinové mají psychický stav. Kdejaká hovadina (stará fotka, telefonát, zprávy, špatná volba v rozhovoru) je rozhodí; některé ty věci jsou nevyhnutelné v rámci příběhu. Takže nikdy netušíte při takovém průzkumu jak se sníží/zvýší psychický stav, po pár kapitolách můžete mít psychickou trosku, která si to hodí/udá se/vzdá to.

Takže (ne)doporučení č. 3: Zahrajte si to s návodem. Já si našel jeden na gamefaqs s lokacemi kartiček a životů, s doporučením co udělat a čemu se vyhnout, abych ze hry měl co nejvíce, dověděl se co nejvíce z příběhu a vyhnul se tomu stát se psychickou troskou. Samozřejmě spousta lidí to odsoudí, ale já si tak užil příběh na maximum bez frustrace z toho že netuším co a jak, bez děr v příběhu... a stejně to vše ostatní jsem si musel ušipkovat, umačkat, udýchat, proplížit, prošplhat a prosprintovat. A díky tomu je to u mě krásných 80%.
+19

EA Sports UFC 4

  • PS5 65
Vloni jsem se regulérně zamiloval do MMA, což vygradovalo až k tomu, že jsem se koncem roku odhodlal po mnoooha letech zapnout sportovní hru. Bavil jsem se vlastně slušně, teoreticky i lépe, než na kolik jsem to hře nakonec spočítal, jenže UFC 4 má skoro ve všem tak obrovské rezervy až se to do hodnocení přeci jen promítlo. Být to první díl, dalo by se nad lecčím přivřít oči, ale se čtyřkou v názvu (a možností opisovat od série UFC Undisputed vydavatele THQ) mi prostě připadá, že se na celkové kvalitě hry podepisuje v současnosti nulová konkurence a lenost EA věci výrazněji dotahovat. Proč udělat jednu pořádnou UFC hru, když můžu s drobnými úpravami vydávat číslované díly jednou za dva roky, že ano?

Nebudu ale hned plivat, hru pro mě zpočátku prostě táhlo moje nadšení "pro věc". Byl jsem zvědavý na to, jak autoři jednotlivé aspekty sportu zpracovali do hry a i na normální obtížnost jsem zpočátku bojoval napínavá utkání i v nižší lize. Mód kariéry jsem nakonec prošel dvakrát, jelikož poprvé jsem se do toho pustil prostě blbě. Chtěl jsem se přes nižší ligu prodrat do UFC a poté k titulu metodicky a trpělivě. Do UFC jsem přešel až s nějakými zkušenostmi na skóre 10:2 a těšil se, jak začnu dělat "vlny" v light heavyweight divizi s tím, že při své cestě vypleskám šaška Hilla a neodvratně změřím síly i s naším nejúspěšnějším bojovníkem v UFC Jirkou Procházkou. Ouha, než jsem se přes smyšlené panáky prokousal do rankingu, Hill i Procházka (a spousta dalších) pověsily rukavice na hřebík. Během první kariéry jsem tak i mezi contendery měl spoustu reálně neexistujících pitomců a zápasy začaly být velmi generické a stereotypní. Atlety hra posílá do důchodu zdánlivě náhodně. Jon Jones tak vesele zápasil třeba v 45 letech, zatímco spousta mladších už byla roky na odpočinku. Při druhém pokusu o kariéru to bylo přeci jen lepší a v middleweight jsem využil veškeré možné zkratky. Snad již celkově ve čtvrtém utkání tak na mě čekal Anderson "Spider" Silva a přes nabídku přestupu o divizi vzhůru jsem nakonec narazil i na onoho Procházku (Hilla ne, tomu hra postupně vypočítala skóre 14:11 a držel se v rámci divize dole).

Problém je ale v tom, že už poprvé vás postupně přestane kariéra bavit. Vyjma utkání jde prakticky jen o neustálý dril úderů v tělocvičně a odklikávání generických okének ve snaze získat více fanoušků a budování hypu před zápasem. Herní smyčka kariéry se tak sestává ze stereotypní přípravy na utkání po cca 15-20 minut, poté zápas, který klidně skončí během minuty a následuje opět dril v tělocvičně.

Měl jsem trochu obavu ze soubojového systému samotného. Přeci jen jsem měl pochyby, jak logicky přízemní MMA obstojí ve srovnání s šílenostmi, které předvádí klasické bojovky typu Mortal Kombat. Potěšilo mě, jak zábavné souboje (v postoji, zem je voser) dokáží být. Technik je slušné množství, byť rozhodně nejsou úplně vyvážené (což ale platí i v reálu). Doteď vlastně nevím, jaké výhody má někoho řezat do oblasti břicha, když kopanec do hlavy nebo do lýtka způsobí soupeři podstatně větší neplechu. Zároveň mi velmi dlouho trvalo pochopit, jak vlastně fungují souboje na zemi a některé mechaniky jsou mi záhadou doposud. Do některých pozic jsem se při boji na zemi nedostal, ať už jsem dělal cokoliv.

Hlavní důvod spíše jen lehce nadprůměrného hodnocení však spočívá v omáčce kolem soubojů samotných. Hra je z podstaty věci simulátor, proto zamrzí, jak moc prvků vám pocit "že tam fakt jste" nabourává. Komentář je sice v podstatě kvalitní a postarali se o něj Jon Anik a Daniel Cormier (tedy jako v reálu), šíleně se však opakuje a mnohdy absolutně nedává smysl. Utkvěla třeba situace, kde jsem asi po dvaceti sekundách trochu WTF sestřelil jediným kopem Adesanyu a během vyhodnocení utkání se poté oba komentující rozplývali nad tím, jak napínavé a vyrovnané utkání to bylo a že se žádný z účastníků nemá za co stydět, vždyť do toho dali všechno! Jindy zase Jona Jonese představují tím stylem, že jde o mladého nadějného sportovce (i když mu je v tu dobu již přes čtyřicet), který má ambice stát se legendou divize jako Chuck Liddell, či ehm... Jon Jones. Podobných situací je hra plná a pocit ze hry to strašně kazí. Stejně tak hapruje představování bojovníků, kdy Bruce Buffer u vyrobeného borce přečte vždy jen přezdívku. Když si vyberete některé z před vytvořených jmen, přečte zase jenom příjmení... no a někdy se na to Bruce vysere úplně a místo představení je ticho. Divných zejména zvukových bugů je hra až překvapivě plná.

Přiznám se, že mě úplně neuchvátila ani grafika. Hra je z roku 2020, což není zase tak dlouho, ale tipoval bych jí o dost víc. Někteří bojovníci vypadají relativně k světu, jiní hodně podivně či nechtěně legračně (opět zmíním podivně širokého Procházku). Vizuál celkově není nic moc. Animace jsou naštěstí ok snad až na některé zvláštně vypadající submise. Naprosto dementní mi přišly podivné pózy, které fighteři dělají před zápasem. Možnost oslavy vítězství robotickým tancem bych ještě pochopil, ale když se rozhodčí oponenta zeptá, zda je "READY" a on začne dělat prapodivné taneční kreace.... to fakt do podobné hry nepatří. Vyjma kariéry toho hra pro jednoho hráče příliš zajímavého nenabízí. Online je fajn, ale dostával jsem v něm od veteránů šíleně naloženo, takže jsem to v rámci snahy zachovat si alespoň nějakou důstojnost brzy zabalil.

Našlo by se toho ještě spoustu, proč mi hra přišla podstatně slabší, než by mohla být. Pro fanouška však přesto nejde o špatnou zábavu a asi si dokáži představit, že to za pár ročníků zase klidně zkusím. Prostoru pro zlepšení je ale vážně hodně.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Souboje jsou většinou zábavné; slušná variabilita úderů; když vše funguje jak má, dýchne na vás UFC atmosféra

Proti: Opakující se komentář, který velmi často nesedí k dění na obrazovce; zvukové bugy; poměrně nudná a stereotypní kariéra; slabší grafika

+6

Whispers of Prague: The Executioner's Last Cut

  • PC 95
Narazil jsem na Whispers of Prague během Steam Winter Sale za pár dolarů a musím říct, že to byl fakt super kup. Jasně, grafika není úplně na úrovni AAA her – bylo vidět, že tam AI dost pomáhala – ale to mi vůbec nevadilo. Naopak, mělo to svůj specifický styl, který k té atmosféře hry seděl.

Příběh mě hned vtáhl. Není to žádný přelomový thriller, ale upřímně? To vůbec nevadí. Funguje, drží pohromadě a ty klišé, co tam sem tam problesknou, k tomu vlastně sedí. Dokonce mě párkrát překvapily zvraty, které jsem nečekal, což beru jako velké plus.

Co se mi líbilo nejvíc, byla ta atmosféra – temná, melancholická, a ten pocit, že procházím Prahou, jakou si představuju z nočních příběhů. Soundtrack tomu přidal neskutečně moc, takže ten dvouhodinový hudební zážitek už mám i jako samostatnou záležitost na poslech.

A achievementy? Tohle mě fakt bavilo. Hra mi vydržela na pár dní, protože jsem chtěl získat všechny a prozkoumat všechno, co šlo. Byla to perfektní kombinace odpočinku a výzvy. Je fakt, že pro nalezení tajné místnosti v podzemí Mydlářovy kaple jsem se musel kouknout do návodu, ale když se na to dívám zpětně, je ten postup vlastně docela logický. 

Pokud máte rádi příběhové hry a nevadí vám indie tituly s omezeným rozpočtem, Whispers of Prague za ty peníze stojí. Pořád se mi v hlavě vrací některé scény a rozhodně bych tuhle hru doporučil každému, kdo chce něco trochu jiného, než jen klasické mainstreamové tituly.
+13

Slide-A-Lama

  • PC 80
  • Browser 80
Naprostá legenda z legendárního ICQ. ICQ letos zaniklo ale tahle hra žije dál! Sice už to není taková sranda jako před x lety, kdy jsme to hráli hodně v pubertě ale i tak je stále dobře hratelné.

Spousta z vás tuhle hru určitě zná. Je to podobné výherním automatům a pomocí logiky i náhody je potřeba nahrát co nejvíce bodů.

Co se týče hraní v roce 2024, je to prakticky stejné. Jediný rozdíl je v tom, že se hraje proti random lidem, což myslím na ICQ nebylo. Hra je stejně chytlavá jako před lety, obsahuje stejné zvuky, má lepší barvy a i lamy mají více barev oblečků.

Pro: Nestárnoucí legenda z ICQ, která po letech funguje naprosto skvěle i na nových systémech v prohlížeči. Servery fungují a hráči jsou stále dost aktivní.

Proti: Někdy zdlouhavé, hra nefunguje v prohlížeči v mobilu, což je celkem škoda.

+14

The Awesome Adventures of Captain Spirit

  • PC 80
The Awesome Adventures of Captain Spirit je bezplatná hra zasazená do univerza Life is Strange , která slouží jako epilog k druhému dílu této série. Hlavní postavou je desetiletý Chris, chlapec žijící se svým otcem v zasněženém maloměstečku. Chrisův život není jednoduchý – žije jen s tátou, který má blízko k alkoholu. Důvod proč žijou sami dva je odhalován během hraní a není třeba v rámci recenze zacházet do větších detailů. Tento příběh, stejně jako ostatní díly Life is Strange , nabízí široké možnosti interakce s prostředím i dialogovými volbami.

Děj se odehrává během jednoho dne, kdy vám otec slíbí, že po skončení sportovního zápasu v televizi půjdete vybrat vánoční strom. Do té doby se ale Chris musí zabavit. A jak se může desetiletý kluk zabavit jinak než pomocí své bujné fantazie? Hráči tak mohou nahlédnout přímo do Chrisova imaginárního světa, díky čemuž hra překračuje hranice běžného dětského dne a otevírá dveře do jeho snového vesmíru.

Hlavní náplní hry je splnění několika úkolů, které Chris potřebuje dokončit, aby mohl čelit svým imaginárním nepřátelům. Například si musíte vyrobit superhrdinský kostým, k čemuž potřebujete různé předměty rozmístěné po domě a okolí. Hra tak klade důraz na průzkum prostředí, které i přes relativně malou plochu nabízí spoustu zajímavého obsahu. Navzdory tomu, že se celá hra odehrává na ploše Chrisova domu a jeho zahradě, dokázali tvůrci naplnit tento prostor detaily a interakcemi, které udrží hráče při hraní a nezačnou se nudit.

Hru lze dokončit během dvou hodin, což z ní dělá ideální ochutnávku pro ty, kteří se sérií Life is Strange zatím neměli zkušenost. Mechaniky a styl vyprávění jsou stejné jako v jiných hrách z tohoto universa, a proto je Captain Spirit výborným úvodem do světa Life is Strange . Na konci hry se navíc objeví pěkné propojení s druhým dílem, které dokáže nalákat na toto pokračování.

Pro: Pojetí konceptu LiS zase trochu jiným stylem - pomocí fantazie malého kluka, krátká herní stopáž, hra je zdarma

+14

Subnautica: Below Zero

  • PC 80
Jednička byla senzační, takže byla jen otázka času, kdy se dostanu i na tenhle kousek. Prvních pár hodin hraní bylo zas plných zážitků z přežívání a drobného objevování světa kolem a těch pár tajemství, co skrývá. Ale pak se dostavoval pocit, že sice zimní prostředí je taky fajn, pod vodou je to celkem jedno, ale těch pár úvodních pozemských lokalit a ostrůvků stálo za to a objevování tam bylo dost, ale stejně nemá tolik co nabídnout. Nicméně s tím, co jsem se dostal na rozlehlé kilometrové zamrzlé pláně, tak se hra najednou stala úplně něčím jiným, jakýmsi walking simulátorem, kde se dá občas něco sebrat a kde se ukrutně špatně orientuje. To pak nenapraví ani těch pár příběhových míst, která zde byla dost zajímavá a ukázala toho nejvíc z celé hry. Tohle nebyla Subnautica tak jak jí znám a mám rád.

Nakonec i to potápění nebylo úplně ono, zčásti je to určitě tím, že člověk už hodně reálií zná z dřívějška a tak se kdejaký wow efekt ani nedostaví. Z části je to relativně malou herní mapou a nedostatkem míst, která by stála za zapamatování. I ta zdejší fauna jakoby zkrotla a tam, kde jsem v jedničce drkotal zuby a takřka nedýchal strachem, tak zde jsem se s nějakým tím predátorem skoro srdečně pozdravil a odešel bez větších škod a zranění. Zdejší ponorka nebyla žádný zázrak a úplně by mi stačil ten miláček z prvního dílu, nemyslím tu obří bestii, ta by tu ani neměla šanci v mnoha jeskyních prolézt dál. Takový Prawn jsem ani nevyrobil a nějak mi nechyběl, což taky nesvědčí o úplně promyšlených herních schématech. Ale takové Tučně v živé i robotické formě, to byl jeden z nejlepších aspektů hry.

Ale ne, hra je ve svém jádru pořád hodně fajn. Hráč neznalý jedničky si jí užije tak o čtvrtinu víc si myslím. Volnému potápění a nalézání různých zákoutí, jako i tvorbě vlastní základny se zas tolik her rovnat nemůže. I ta setkání s ostřílenou ženskou postavou v pozadí, ale i s mimozemskou postavou ve vlastní hlavě mě hodně bavila. Stejně tak pár lokalit v čele se skleníkem.

Pokud vznikne nějaký další díl, tak musí být na jiné planetě (s nějakým tím naznačeným příběhem v pozadí, musí jít hlavně o přežití a musí se točit hlavně kolem toho potápění, to jsou nejsilnější prvky, které Subnautika nabízí. Tak uvidíme.

Pro: mnoho potápění, tvorba základny, tučně, setkání

Proti: pevnina je obrovská, prázdná a matoucí, mapa je menší bez větších lákadel, mnoho aspektů hry už při druhém hraní tolik nebaví

+11

Final Fantasy VII Remake

  • PC 90
Naschvál som si FF VII remake nechával ako posledný komentár výzvy i roka, aby mi naozaj potvrdil to, čo som už tušil pri dohraní v marci - lepšiu hru som tento rok nehral.

Pôvodný Final Fantasy VII som kedysi nedohral ani do polovice, ale hra ma očarila už pri vydaní na pc v roku 1998. Poznám veľmi dobre soundtrack, mnohé postavy, videl som viackrát film Advent Children... Až je to zvláštne, mať taký silný vzťah s hrou, ktorú som nedohral. Možno je to aj tým, že reálne som ju vedel zohnať a tým pádom zahrať až o veľa rokov neskôr, kedy som si aj po Advent Children a rôznych spin-offoch, ktoré ukazovali postavy a lokácie v modernom háve, hovoril, "aké by to bolo krásne, keby aj FF VII vyzerala takto cool a zároveň aj hrateľnosť by modernizovala."

A síce som si musel počkať riádne dlho, ale stálo to za to. Hra vyzerá krasne, znie krajšie než kedykoľvek predtým, postavy a situácie sú zábavné, nemáte pocit, že ten, koho nemáte v družine hrá druhé husle, postavy reagujú častejšie než v Baldur's Gate 3 a ešte pribudli aj zaujímavé podpríbehy, lokácie a postavy, ktoré azda s výnimkou nudných puzzlov s gigantickými robotickými rukami a Train Graveyard nikdy nepôsobili ako vata, ale rozšírenie lore lokácii či postáv. Aj motorkové naháňačky a bitky ma veľmi bavili. Nepáčili sa mi akurát príbehovo nové whispers, ktoré vytvárali viac dejových trhlín, než ich uzatvárali, ale to asi posúdim viac až v pokračovaní.

Jediné, čo mi prišlo zbytočné, bol záver, ktorý bol japonsky extrémne epický a nelogický, aj vzhľadom na to, že sme vlastne ešte len na konci prvej kapitoly pôvodnej hry. Ale nevadí, hra je aj napriek tomu naozaj dobrodrúžstvom počas ktorého mi záležalo na postavách a aj keď som pôvodný Midgard z originálneho FF VII poznal dobre, tu som ho videl z iného - hlbšieho a malebnejšieho hľadiska. Zároveň som veľmi rád, že vývojári modernizovali súbojový systém, ktorý je oveľa zábavnejší než už dnes naozaj archaické ATB s čakaním na svoj "ťah". Vďaka tomu mohlo pribudnúť aj viacero rôznych mechaník a boss fighty sú rozhodne variabilnejšie a zaujímavejšie, ako aj herné štýly jednotlivých postáv.

Už od dohrania sa neviem dočkať vydania Final Fantasy VII Rebirth na pc a preto viem, že mojim hlavným herným cieľom na rok 2025, bude práve ten, keďže Remake bol mojim najherným zážitkom za rok 2024.

Pro: rozšírenie a vylepšenie originálnej látky, hudba, vizuál, dabing, postavy a rozšírené lore

Proti: zbytočne epický záver, Whispers, pár menších blbostí spomenutých v texte.

+19

Trek to Yomi

  • PC 80
Samurajských her není nikdy dost – to jsem si říkal po dohrání vynikajícího Ghost of Tsushima a hledal něco podobného. Trek to Yomi mi přišlo pod ruku a mile mě překvapilo. Ve hře se, jak bývá v tomto žánru zvykem, vydáváte na cestu pomsty po událostech, které na začátku změní život hlavního hrdiny.

Stylizace je hlavním tahákem hry. Černobílá estetika inspirovaná Kurosawovými filmy v kombinaci se zrnitým filmovým filtrem dodává jedinečnou atmosféru. Hudba využívající tradiční nástroje jemně dokresluje prostředí, aniž by působila rušivě.

Hra se odehrává ve 2.5D , což znamená, že souboje probíhají v bočním pohledu, zatímco průzkum světa využívá kameru za postavou. Tento přístup dává samurajským duelům dynamiku a napětí. Nepřátelé mají různé zbraně – od katan po kopí či luky – a postupně získáváte jejich zbraně i speciální vybavení, jako vrhací zbraně. Nábojů je však málo, což vás motivuje bojovat převážně mečem, jak se na samuraje sluší.

Soubojový systém je nápaditý. Každý nepřítel vyžaduje jinou taktiku, což udržuje hru svěží. Postupně odemykáte nová komba, která přidávají hloubku. Boss fighty jsou férové, dobře vybalancované, a přesto představují výzvu – zejména finální souboj, který testuje vaše dovednosti.

Lineární struktura hry je osvěžující, protože díky ní hra neztrácí tempo a nabízí různé lokace napříč šesti kapitolami. V druhé polovině narazíte na pár jednoduchých hádanek, které zpestřují hratelnost. Závěrečná rozhodnutí ovlivňující konec příběhu jsou příjemným bonusem a logicky zapadají do vyprávění.

Trek to Yomi bych doporučil všem, kdo milují samurajskou tematiku v kombinaci s akčním žánrem. I když jde o kratší hru, její vizuální styl, atmosféra a soubojový systém stojí za to.

Pro: Stylizace, soundtrack, combat

+5

The Mammoth: A Cave Painting

  • PC 50
Ako už z popisu vyplýva - jednohubka z game jamu, ktorá nemala nejaké veľké ambície, ale v podstate ako celok funguje. Osobne mi akurát prišlo divné, že na pomery jaskynnej maľby je plocha málo "vrásčitá" a kresby mamutov sú až priveľmi detailné oproti lovcom, ktorí naozaj pôsobia ako z pravekej maľby, zatiaľ čo mamut pôsobí o čosi modernejšie.

Predpokladám, že hra neponúka viac možností udalostí, aby nám dodala environmentalné posolstvo, ktoré je bohužiaľ stále aktuálne a netýka sa len pravekých lovcov. Záchranou ostatných by sa toto posolstvo negovalo. Samozrejme na poli 5 - 10 minút ťažko očakávať nejaké hlbšie mechaniky alebo príbeh, preto je vizuál v podstate jediným dôvodom, prečo takúto hru zapínať. Ak teda nemáte radi mamuty do úrovne, že chcete hrať každú hru, v ktorej sa vyskytujú

Pro: vizuál, posolstvo

Proti: nie veľmi zábavné

+6

Far Cry: Primal

  • PC 70
Před hraním Far Cry Primal jsem byl mírně skeptický. Po zklamání z šestého dílu a tragického New Dawn, kde Ubisoft využil stejnou mapu jako obsahovala FC5, jsem očekával další recyklaci s minimem inovací. Tentokrát jsem však byl mile překvapen. Primal sice využívá mapu Far Cry 4, ale díky novému zasazení do doby kamenné působí natolik jinak, že jsem si toho během hraní tolik nevšímal.

Hlavní náplní hry je budování vlastní vesnice, což do pravěkého prostředí perfektně zapadá. Postupně vesnici vylepšujete skrze různé postavy, které vám za splnění úkolů odemknou nové perky nebo mise. Tento systém však občas sklouzává do typického Ubisoftího grindu, kdy musíte sesbírat určitý počet surovin, abyste mohli pokračovat v hlavním příběhu. I přes tyto momenty je budování vesnice osvěžující mechanika, která k sérii přináší něco nového.

Zajímavým prvkem je také možnost ochočování zvířat. Šavlozubí tygři, vlci nebo mamuti nejenže skvěle zapadají do boje, ale přinášejí i variabilitu a strategii do jinak tradičního Far Cry gameplaye. Zbraně si můžete craftovat a postupně vylepšovat, což hezky ladí k pravěkému zasazení. Příběh je, jak už u Ubisoftu bývá zvykem, spíše průměrný. Nenadchne, ale ani neurazí. Vedlejší mise a aktivity pak patří do šablony „splň a zapomeň“ – často repetitivní a spíše na natažení herní doby než přidání skutečné hodnoty.

Co mě ale příjemně překvapilo, byla grafika. I po necelých devíti letech od vydání hra vypadá velmi dobře. Detailní prostředí a pěkně zpracovaná fauna i flóra přispívají k pohlcující atmosféře pravěku, kterou si nelze nezamilovat.

Far Cry Primal bych doporučil fanouškům série, kteří hledají něco trochu jiného, ale zároveň jim nevadí občasný grind. Pro ty, kdo mají s Ubisoftím přístupem problém, hra pravděpodobně nebude tím pravým. Pokud však toužíte po příběhovém open-worldu zasazeném do pravěku, je tohle solidní volba.

Pro: Grafika, combat s ochočenými zvířaty

Proti: Klasická ubisoftí šablona, kterou zachraňuje aspoň ten pravěký kabátek, grind  

+8

Call of Juarez: Bound In Blood

  • PC 70
Po dohrání prvního dílu mě moc nelákalo si zahrát druhý díl. Nicneříkající příběh a neustálé střílení nepřátel se mi protivilo z trailerů, které jsem na hru viděl. Když jsem ale Call of Juarez: Bound in Blood zapnul poprvé, malém mi spadla čelist. Dechberoucí grafika, příjemné ovládání a krásné prostředí mě málem očarovaly. Během prvních několika minut jsem měl pocit, že hraji pokračování, které překoná první díl. Nadšení postupně vyprchalo a já si uvědomil, jak šeredně jsem se mýlil.

Ve druhém díle jsme opět svědky tragédie rodiny McCallů. Znovu se setkáváme se zesnulými bratry prokleté rodiny a prozkoumáváme tak tragédii, která vedla k událostem prvního dílu. Na scéně se objevují Thomas a William McCallovi, bratři, které jsme v původním Call of Juarez neměli šanci poznat. Nebyl by to správný prequel, kdyby se v něm nevyskytovaly postavy, které sehrály důležitou roli v prvním díle. Manipulativní Juarez se vrací v plné kráse a po jeho boku i krásná Marissa, která stojí za počátkem tragédie bratrů McCallů. Jako poslední se vrací stoik Calm Water. Druhý díl nám odhaluje temnou minulost a násilnou povahu, které se v průběhu let vzdal.

Call of Juarez: Bound in Blood vám umožní hrát za Raye a Thomase McCallovi. Ovládání těchto postav funguje na podobném principu, který jsme mohli vidět v původním dílu. Pokud si chcete připadat jako správný Übermensch, vtělíte se do kůže Raye McCalla, kterého nezastaví ani balíček dynamitu. Zdali vám masakr nevyhovuje, vždycky je tu po ruce Thomas McCall, který váš herní zážitek zpestří o klidnější a sofistikovanější průchod hrou.

Už od dohrání Call of Juarez jsem byl zvědavý, co vedlo k tragickým událostem prvního dílu. Očekával jsem, že Bound in Blood mi toto „nahlédnutí do minulosti“ zpestří, ale nic takového nenabízí. Jediné, co nabízí, je nudné a nepřehledné běhaní z místa na místo a střílení po všech, kteří vám vstoupí do cesty. Příjemným zpestřením jsou vedlejší úkoly, které jsou zajímavější než hlavní dějová linie. Vedlejšáků je ale pár, tudíž si jich moc neužijete a společnost vám dělá jen příběh, který se po celou dobu vleče.

První Call of Juarez mám spojený s dechberoucí přírodou, kterou jsem se mnohokrát kochal. Nebylo místo, na kterém bych se nezastavil a nezkoumal každičký detail, který mi virtuální příroda nabízela.  To samé by se dalo říct i o druhém díle, ale příroda není natolik úchvatná, abyste se u ní dlouho zdržovali. Oproti prvnímu dílu jsou lokace přesycené zbytečnými detaily, které kazí zážitek z hraní. Při prozkoumávání okolí jsem měl pocit, že opravdu hraji videohru, kde každičký strom, keř, vět a kámen působí uměle. Tvůrcům se nepodařilo vyzdvihnout autentičnost okolí, jako tomu bylo v původním díle.

Obrovským zlepšením je ovládání. Mechanika byla zpočátku dost nepřehledná a trvalo mi drahnou dobu, než jsem si na nové věci zvykl. I tak jsem spokojený s tím, co Bound in Blood v rámci gameplaye přineslo. Příjemné ovládání, které i po několika hodinách neomrzí. Střílení nepřátel je záživnější a jízdy na koni ovladatelnější. Velké plus si zaslouží i duely. Z tanečních duelů se konečně staly přestřelky, při kterých zdůrazníte dominanci nad nepřítelem.

Call of Juarez: Bound in Blood jsem zpočátku neměl v plánu hrát. Po zakoupení výhodného balíčku, který mě stál pár eur, jsem se rozhodl, že by mé pozornosti neměl utéct ani tento díl. Nakonec se z toho vyklubal neuspokojivý prequel, který kromě kvalitního ovládání nenabízí nic zajímavého.

Pro: grafika, ovládání, duely, jízdy na koni, možnost hrát za dvě postavy, hudba

Proti: slabý příběh, nezajímavé postavy, vzhled lokací ubírá na autentičnosti

+12

Blasphemous 2 - Mea Culpa

  • Switch 65
Uf, tak toto bolo náročné.

Viem, že nie som nejaký starý harcovník metroidvanii, no po Blasphemous 2 toto DLC rozhodne náročnosťou prituhlo. Predovšetkým však v smere platformingu, využívaní nových enviromentálnych prvkov a aj environmentálnej schopnosti Mea Culpa - vracajúcej sa zbrane z jednotky.

Za najväčší problém náročnosti nepovažujem ani precision platforming (ktorý v základnej hre v podstate nebol), kde treba chainovať pomerne dosť pohybov bez toho, aby sa hráč čo i len raz dotkol zeme alebo padol. Ani to, že veľa z nich je časovaných, lebo hráč stlačil nejakú sochu/páku a ak to celé nevykoná v konkrétnom slede s konkrétnym počtom pohybov (niekedy treba oželieť dvojitý skok alebo vzdušný dash), tak sa mu cesta uzavrie a môže celú sekvenciu opakovať. Hlavným problémom je z môjho pohľadu to, že zatiaľ čo v základnej hre bolo krásne vidieť na obrazovke, čo je ďalší krok, ktorý treba vykonať, v prípade DLC je viacero pasáži mimo obrazu, čo znamená, že správny enviromentálny úkon musí hráč vybrať skôr, než vôbec uvidí, čo ho čaká. Tým pádom je aj napriek dobrým reflexom v niektorých prípadoch nemožné pasáže prejsť na prvý raz. No a vlastne ani na druhý alebo tretí, lebo neviem, čo je ďalšia prekážka mimo obrazu. Je však nutné dodať, že to neplatí o celom DLC, ale hlavne o asi o troch nepovinných pasážach s lootom a hlavne záverom DLC v Santa Vigilia.

Soundtrack od Carlosa Violu je opäť skvelý a dve nové prostredia zamrznuté mauzoleá a ich útroby ako aj strechy Santa Vigilie sú už na pohľad krásne a spolu so základnou hrou to podľa mňa patrí medzi špičku pixelartu. Okrem toho bola stará lokácia Crown of Thorns zväčšená na viac ako dvojnásobok a k väčšine lokácii z prvej polovice Blasphemous 2 boli taktiež pridané nové skratky a zákutia. Minimálne z hľadiska skratiek je to ale divné rozhodnutie, pretože na ich odomknutie hráč potrebuje aj tak end game schopnosti a reálne vlastne nemá vo väčšine prípadov už potrebu tieto skratky využívať alebo sa na tie miesta vracať.

Taktiež je škoda, že titulný meč Mea Culpa vie hráš získať v podstate až cca v 2/3 DLC, zbraň je to zábavná, aj keď po obdržaní sa v mnohom doslova stáva silnejšou verziou Ruego Al Alba z pôvodnej hry. Je však škoda sa k nej dostať tak neskoro a odomykať s ňou potom loot, ku ktorému už ako hráč nemám na konci hry žiadnu motiváciu. Aj v prípade hrania hry od začiatku totiž vyžaduje zisk zbrane postavu aj vybavenie na end game úrovni.

Hra obsahuje dvoch nových bossov a pár NPC, pričom prvý bullet hellový boss mi zavaril rozhodne viac než ten druhý, pohyblivý "šermiarsky". Okrem toho hra ponúka aj jeden nový koniec hry a pár vecami sa snaží viac naviazať na prvú hru, vrátane osudu Crisanty. Noví nepriatelia sú vizuálne pekní, ale mám pocit, že slúžia na naťahovanie hry a hráča. Treba pri nich totiž väčšinou hrať extrémne defenzívne, lebo zvyknú robiť AOE útoky každú chvíľu, zanechávať stopy miazmy alebo po smrti vybuchovať. A ich damage je dosť veľký, aj keď sa mu dá dobre vyhýbať. Len je to častokrát také to "úder, utek, úder, útek", čo je problematickejšie v skupinách nepriateľov. I tak mi prišiel však boj rozhodne ľahší, než platforming. Ale to som ja.

Na jednej strane ma DLC bavilo a pri mojej rýchlosti zabralo aj dosť času (10 hodín určite), ale niektoré dizajnérske rozhodnutia spomenuté vyššie urobili DLC zbytočne horším, rozpačitejším.

Pro: nové lokácie, hudba a vizuál, mea culpa

Proti: paradoxné "naťahovacie skratky", drobné bugy, horší enviromentálny pohyb, defenzívny boj

+6

Mouthwashing

  • PC 80
Audiovizuálně moc povedené. Atmosféra tísně a beznaděje na jedničku. Podobně krátké intenzivní zážitky (2 a půl hodiny herního času), u kterých vítězí kvalita nad kvantitou, mám strašně rád.

Herně je to poměrně primitivní point and click z pohledu první osoby. Prim tu hraje příběh a úžasná režie, kterým se gameplay klidí trochu z cesty, což je dobře. Na několika místech se sice autor pokouší přinést nové herní mechaniky, ale je to spíš na škodu. Nejsou tolik vyladěné a nabourávají tempo.

Nejvíc mě však zklamalo psychedelické finále plné symboliky, tolikrát viděné u jiných indie projektů. Do té doby se autorovi daří svého vnitřního Davida Lynche dávkovat velmi citlivě a smysluplně, ale v závěru bohužel spadne do absolutní onanie. Je to utahané a místo ohromení se člověk těší, až to bude mít za sebou.

Přesto po dohrání zůstává na patře hodně silný zážitek a spousta věcí k přemýšlení.

Pro: délky, atmosféra, příběh, režie

Proti: psychedelická onanie

+11

Vietcong

  • PC 85
Chtěl jsem si zase zahrát nějakou tu vzpomínkovou. No a Vietcong je přesně ta záležitost, na kterou jsem měl chuť.

Když bych si měl vybavit, jak jsem se k této hře dostal poprvé, tak to bylo u kamaráda na počítači, který mi tehdy řekl, že má nějakou střílečku v češtině. O to jsem zkrátka nemohl přijít.

Začalo to samozřejmě briefingy ve hře s velmi agresivním a otravným seržantem! Toho jsem začal nenávidět hned při prvním střetu. Tím si musel projít každý, kdo tuto hru hrál.

No a když jsem se na to kouknul po letech, tak nastal čas se kouknout na podrobnosti. O českém dabingu nemohu říci nic špatného. Jak se někde vyskytne, tak se mi to prostě líbí. Tady to nebyla výjimka. Na čem si dala hra záležet, je ovládání týmu, ve kterém každý voják představuje někoho jiného, od doktora přes stopaře až k radistovi. To bylo první, co mě prostě bavilo a byl jsem nadšen.

Co se ovšem u týmu trošku zadrhávalo, bylo jejich zasekávání se vzadu. To bylo bohužel místama otravné. I když jsem se snažil tým zavolat párkrát opakovaně, tak to bohužel nikam nevedlo.

Další věcí, která mě při prvním setkání, jako malého šokovalo, tak byli pasti. S tím jsem tak nějak nepočítal. Takže v pozdější fázi jsem už věděl, že se něco takového ve hře vyskytuje. No a když jde o střílečku tak samozřejmě je pro mě důležitý výběr zbraní a ten tam byl velmi rozmanitý. Moje oblíbené AK-47 nechybělo, takže jsem nebyl zklamán. :-)

I když jsem se toho bál, tak se mi nakonec povedlo hru dohrát a připomenout si zajímavý zážitek. A když už jsem načal tuto hru, tak zkusím dohrát i další díly.

-XXX-
+16