Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Secret of Monkey Island: Special Edition

15.07.2009
23.07.2009
22.04.2010
29.04.2010
12.11.2015
kompatibilní
83
71 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Remake slavné hry The Secret of Monkey Island v nové 2D High Definion grafice (celá hra je ručně překreslená do 1080i, všechny detaily jsou zachovány), s remasterovanou hudbou a zvuky a s novým dabingem (předabováno herci, kteří dabovali The Curse of Monkey Island), s novým interfacem a zjednodušeným ovládáním (menu s příkazy je defaultně schováno a lze jej kdykoliv vyvolat), s nápovědou, s možností přepnout se kdykoliv během hry do původní hry (starý vzhled, audio, titulky, ovládací panel apod.) zmáčknutím jedné klávesy.

Stručné shrnutí nejmarkantnějších rozdílů oproti původní verzi hry:

Grafika: původní hra byla nakreslena na počítači, Special Edition je celá (pozadí/postavy/animace) překreslena ručně.
Hudba a zvuky: původní hra byla ozvučena midi soubory, nyní je hra ozvučena nahrávkami živých nástrojů.
Prostředí: některé drobnosti, které se nedostaly do původní hry (ač měly) byly vzkříšeny ve Special Edition.

Co se nezměnilo: hra zůstala ve 2D, celý příběh zůstal zachován včetně easter eggů.


Poslední diskuzní příspěvek

@90210 (16.05.2016 21:39): Yop, taky se mi zdá ta vizuální stránka otřesná a Guybrush vypadá jako buzna, ale alespoň se to dá přepnout do originální verze (včetně ovládání), ne? S tím jsem to tedy kupoval, páč originál nevlastním a v remakované podobě to hrát nehodlám.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Kdy jindy si zopakovat tuto legendární adventuru než při oznámení pokračování samotným jejím tvůrcem, Ronem Gilbertem. Mému adventurnímu srdci byla vždy blíže produkce firmy Sierra, ale Monkey Island je jednou z her od LucasArts, kterou hodnotím také vysoko. Originál jsem hrál několikrát a tak jsem pro aktuální rozehrávku zvolil speciální edici. V té zůstává zachováno mnoho hlavních prvků - zábavný příběh, lokace i samotné hádanky. Tohle vše funguje stejně dobře jako při vydání a dává to v kontextu nastaveného stylu smysl. Na některé lokace a situace jsem se vyloženě těšil. Stále povedené a originální jsou i souboje pomocí urážek.

Hlavní změny se týkají technické stránky. Dabing se povedl na výbornou, hudba je nahraná v nejvyšší kvalitě, ale i stará MIDI verze zní skvěle, obzvláště na reálném hardwaru. Tohle je ovšem pro většinu lidí dostupnější a hraje parádní skladby kdekoli. Ovládání je sice trošku kostrbatější, ale jde spíše o zvyk - klávesové zkratky jsou stejně nejrychlejší. S grafikou je to trochu horší, sice není špatná, ale často nevystihuje podstatu originálu. Především postavy si někdy nejsou vůbec podobné a mnohem více se mi líbí původní verze. Hra sice nabízí možnost přepínat mezi původní a novou grafikou, ale to bohužel ovlivní i audio stránku. Nakonec jsem hrál v moderním kabátku a v jednotlivých lokacích přepínal pro porovnání - skvělá možnost, kterou jsem využíval na každé obrazovce. Problém je to u animací, přepnutí sice funguje také, ale nejde to vždy stíhat. Existuje nástroj pro vytvoření ultimátní verze pro ScummVM (původní grafika a nové audio), ale chtěl jsem si hru projít tak, jak to vývojáři zamýšleli. Při případné další rozehrávce ovšem této možnosti využiji. Fanoušky LucasFilm Games potěší i upravené easter eggy. Objevil změnu sošky Sama a Maxe za Purple Tentacla a hra potěší i fanoušky Grim Fandanga, které vyšlo až dlouho po původní verzi. Mimochodem, narážka na Sierru moderním zpracováním dost ztrácí.

Ve výsledku jde o velmi dobrou hru a remake, kterému k dokonalosti chybí jen pár položek v nastavení. Ideální by byla možnost v obou grafikách samostatně zapínat dabing a volit verzi soundtracku.
+24
  • PC 80
Herní výzva 2022 - 4. Zvířecí instinkt 

Kdysi v pradávných časech, když měl puberťák Karas ještě na stole obstarožitní 486, se mu na plotny disku dostal i první díl Opičího ostrova. Zkusil ho, ale protože neuměl anglicky ani nadávat, po pár obrazovkách ho uložil k ledu a šel se věnovat smysluplnějším činnostem (rozuměj Doomovi). Dnes je z puberťáka takřka čtyřicátník a na DOSovskou éru vzpomíná jen a jen s láskou. A protože tu máme Herní výzvu, nastal čas se k některým restům vrátit.

Přestože jsem ze hry na vlastní oči nikdy neviděl víc než jen několik prvních obrazovek, skrze nejrůznější recenze, screenshoty a vyprávění jsem měl o celé hře vcelku přesnou představu. Co se týká příběhu, nejedná se o žádnou megaperlu, ale to jemné protkání všudypřítomným humorem je tak mistrně zvládnuté, že jsem se nenudil ani chvilku. Kdybych tenkrát v devadesátých letech uměl anglicky nebo byla hra v češtině, pravděpodobně bych ji hrál pořád dokola. Naštěstí tu ale máme tuhle edici a já si mohl užít jak nové, tak staré vydání.

Hra se dá kdykoliv stiskem klávesy F10 přepnout do původní podoby a přiznám se, že jsem to používal každou obrazovku a porovnával, kde si s jakým detailem grafici vyhráli tenkrát i nyní. Musím říct, že se to v té moderní grafice nehraje špatně, ale pixel art je prostě pixel art a ta stará verze má tu atmosféru zkrátka lepší. Občas jsem sice trochu prskal na ovládání, ale nebylo to ještě tak hrozné. Plusové body získává tento remake dabingem, který je povedený a nahrazuje to trapné ticho staré verze.

Ve finále jsem rád, že je tento rest za mnou a můžu ze sebe shodit další tížítko. Díky možnosti přepnutí do staré verze můžu tohle dílo doporučit jak pamětníkům, tak těm, co se k originálu nedostali jako já.

Pro: Humor; dabing; přepínání mezi novou a starou verzí.

Proti: Trochu horší ovládání; některá grafika je horší než originál.

+19
  • PC 95
Původní verzi jsem nikdy nehrál a teď toho lituju. I přesto, že nově namalované scenérie jsou překrásné a plné bohatých detailů, alespoň polovinu hry jsem prošel přepnutou od původního vzhledu. Ten je prostě dokonalý, tečka. Nic víc netřeba říkat. Nezbývá než se rozplývat nad grafikou, která pomocí několika pixelů zvládá vykreslit mihotající plameny i širé mořské scenérie. Přes všechnu chválu, však jednu věc přináší i nová verze a tou je dabing. Nevím, zda byl přítomný i v CD verzi původní hry, v remasteru je přítomný pouze při hrání v nové grafice. A to je důvod, proč jsem nakonec neodehrál celou hru v původním vzhledu, dabing je totiž hodně povedený!
Samotná hra vůbec nezestárla. Vtípky jsou i po čtvrtstoletí svěží, tedy na rozdíl od odéru vznášející ho se ve SCUMM baru. Ostří mečů a urážek čas také neotupil a chytré gagy a hlášky připomínají spíše suchý anglický humor a jsou tak vhodné i pro neplavce. A logika řešení hádanek? Kéž by tuto hru měl každý začínající tvůrce za etalon kvality. To vše však měla už původní hra a remaster to pouze zdědil. I tak si zaslouží tu nejvyšší známku za to, že to vše přináší i dnešnímu hráči!

Herní výzva 2016, kat. 3

Pro: hůmor, vtipy, gagy a hlášky zděděné po orig., citlivá předělávka grafiky, dabing

Proti: skončilo to :(

+17
  • PC 95
The Secret of Monkey Island je pro mě srdcovkou. Jako pískle jsem hrál původní verzi a vlastně jsem vůbec neměl tušení, o co jde. Mile rád jsem si to všechno připomenul.

Special edition má oproti staré verzi kompletní dabing, živě nahraný soundtrack (mimochodem naprosto boží) a ručně kreslenou grafiku, která je příjemně pohádkově stylizovaná a barevná, jak se na vtipem hýřící adventuru sluší a patří.

Vtip je ostatně největší devizou Opičího ostrova. Vlastně neuplynula minuta, kdy bych se alespoň neuculil něčemu, co postavy ve hře trousí. Legendární hlášky při šermování pak všemu nasazují korunu. Stylem humoru se v mém případě vývojáři jednoduše trefili do černého. Musel jsem se smát, když jsem hrozně dlouho nevěděl, jak vzít zombie hlavě zneviditelňovací náhrdelník, což se vyřešilo tím, že jsem ji úpěnlivě prosil tak dlouho, až mi ho dala. Primitivní, vtipné, logické :).

Pokud jde o hádanky, většina z nich je protkána nějakou vtipnou situací, ale to neznamená, že by byly úplně primitivní. Jako např. v The Legend of Kyrandia jde hlavně o logické hlavolamy, které staví na hráčově nepozornosti. V souvislosti s tím nelze nezmínit, že v téhle hře není nutné skákat z okna po čtyřech hodinách neúspěšného luštění. Stačí stisknout tlačítko pro nápovědu a je vystaráno. Příjemné je, že nápověda nevykecá všechno hned, ale zpočátku třeba jen udá směr, kterým se hráč má vydat.

Asi největší radostí je, že v Monkey Islandu nelze něco podělat tak, že by bylo nutné začít hru znovu nebo se patlat s předešlými uloženými pozicemi (Kyrandie a tvoje dvě jablka, na tebe narážím).

Poslední skvělou věcí je možnost přepnout si hru do starého grafického rozhraní, kterou pravděpodobně ocení jen staří mazáci nebo mladí herní archeologvé. Jde však o sympatickou funkci.

The Secret of Monkey Island je povinností pro každého hráče adventur. To je prostě fakt :).

Pro: Remasterovaná grafika, hudba a dabing, příjemná atmosféra, vtip, hádanky, nápověda, hra není frustrující

Proti: Nenalézám nic

+13
  • PC 90
U remasterované verze druhého dílu jsem se náramně bavil, a tak když jsem zjistil, že je stejně tak "předělán" i první díl, bylo o náplni několika dalších volných večerů rozhodnuto. Grafika je opravdu povedená a je vidět, že si tvůrci opět pohráli s každým detailem. Občas jsem si jen tak pro zvědavost přepnul do staré verze a ač má své kouzlo, přišla mi všechna ta vylepšení v podobě dabingu postav, stálého hudebního podkresu a pop-up menu s možnostmi co dělat, povedená a zvyšující zážitek z hraní. Samotný příběh není nikterak zamotaný, úkoly jsou poměrně logické (ač občas s přihouřeným okem, jen občas trvá než po splnění úkolu zjistíte co vlastně máte dělat dál. Většinou však na toto zjištění nemusí člověk čekat nějak dlouho a tak jediné co mě trochu vadilo bylo závěrečné věčné přecházení mezi 3 lokacemi na Monkey islandu, které trvalo docela dlouho. To je však jen malá vada na kráse rozjezdu jedné z nejlepších adventurních sérií.

Pro: grafika, hudba, vtípky

Proti: občas zdlouhavé časté přesuny mezi lokacemi

+7