Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 50
No asi nemá smysl se v této hře nadále pitvat. Vše už bylo řečeno přede mnou a hra je opravdu ale opravdu výzva.

Pokud někoho nebaví genericky stejné mise jako mne, tak se bude opravdu trápit. To, že si projdete skvělý začátek, je jedna věc, ale jak mohl někdo dopustit, že někdo vzal do každé mise ctrl+c a ctrl+v a udělal tak celou hru, tomu nerozumím.

Tohle bylo asi nejhorší, to dohrát. Každá mise se skladá z toho, že musíte někam zajet, někoho tam odkráglovat nebo vyslechnout a jet na další. A takhle vlastně postupujete až do konce. Nemáte tam nic navíc a prostě jedete jak stroj až do konce. A tohle má jako člověka bavit? jasně, 10-12h to zvládnu, ale tak dlouho?

Hra opravdu není krátká a se svou obtížností vás celkem potrápí dlouho. A než se dostanete k něčemu zajímavému, to opravdu potrvá delší dobu a je potřeba se na to připravit. A že cestou zažijete i spoustu bugů, je taky dost zásadní věc, která ovlivňuje pohled na tuhle hru.

Ale abych nebyl jen negativní, přece jen jízdní model je dost zábavný a některé přestřelky taky. Občas má hra světlé chvilky a celkově i hlavní postava mne prostě bavila. I její motiv.

Ale zbytek už bohužel. Asi tuhle hru fakt už nechám na pokoji a na potřetí se do ní pouštět opravdu nebudu. Bylo to dlouho, co jsem to hrál poprvé a není potřeba už si nic připomínat. Zkrátka a dobře tahle série má už to lepší za sebou a doufejme, že to lepší ji zase teprve čeká.

Pro: hlavní postava, brutalita, místy i grafika, jízdní model aut

Proti: Všechno ostatní, od misí až po grafický bugy, bohužel

+15
  • PC 40
Po dvou velmi vysoko hodnocených hrách přišla šest let od vydání dvojky třetí Mafia a fanoušci série byli zvědaví, jak si povede. Děj hry zavedl hráče tentokrát do doby konce války ve Vietnamu, kdy se zhostili role vracejícího se válečného veterána Lincolna Claye, zoceleného tvrdou školou vietnamského pekla.

Hrál jsem zpočátku pouze demo na Steamu a bohužel na mě hra od první chvíle působila odfláknutě. Grafická stránka byla podle mě horší než druhý díl z roku 2010. Byla vybledlá, přehnaně kontrastní a přesvícená. Dále hra působila šíleně arkádově. Auta jezdila jak splašená a ovládala se neuvěřitelně jednodušše. Střelecký model se opět více přiblížil GTA. Celkově na mě hra udělala dojem, že se autoři snažili právě od konkurenční značky přetáhnout hráče a zacílit arkádovostí na mladší publikum.

Demo jsem po jeho dohrání odinstaloval z disku. Poslední kapka byla šílená únikovka z banky člunem v kanálech. Co to sakra bylo, takový nesmysl???!!! Ke hře jsem se vrátil po letech u bratrance a i poté jsem byl velmi zklamaný. Příběh byl velice upozaděný a v podstatě jedinou náplní bylo zabírání území nepřátelským gangům. A často i na opakovaných místech. Ale abych zde hru jen nekritizoval - co se autorům skutečně povedlo byl vozový park a dobová hudba. Zde jsem jako milovník muscle kár ze 70. let vyloženě slintal. Potěšily i zmíněné střípky a postavy z minulosti. Oproti tomu okamžité zavolání vozidla dle přání nebo zbraní???!!! Kde to opět jsme??? Tohle není hra, kde mávnutím kouzelnou hůlkou dostanete, co chcete!!!

Trojka byla pro mě velikým zklamáním a je pro sérii obrovským krokem zpět. Doufám, že se autoři poučili a čtyřka, která má vyjít příští rok, se více vrátí atmosférou a zdravým realismem zpět k prvním dvěma dílům. Tohle není GTA jednadvacátého století, ale hra ze 70. let století dvacátého a tak by měla i vypadat. Chybějící český dabing jsem nepovažoval za veliký nedostatek - jde přece o hru z prostředí USA. Stejně jako, že Lincoln je černoch. Považoval jsem jej za příjemnou změnu a s postavou se velmi rychle sžil. Hru znehodnotily jiné, zásadní věci.

Pro: vozový park a dobová hudba, interakce s postavami z minulosti, filmečky, příjemná změna hraní za černoškou postavu

Proti: grafická stránka, extrémně arlkádový model jízdy a střelby jako z GTA IV, v pozdější fázi hry jen zabíráte území, přivolání auta nebo zbraní, nesmyslná únikovka z banky, odfláknutý příběh ve střední hře

+17
  • PC 55
Herní výzva 2024 - 10. V záři reflektorů

Mafia 3 bohužel nenabízí ani z poloviny to co nabízí Mafia 1 a 2. Mě to příjde jako směsice her The Godfather, The Godfather II a ,,GTAček''. Tahle hra má bohužel víc mínusů než plusů, (nemá český dabing, otřesná grafika, věčně se opakující úkoly - dojeď tam, vymlať to, zajeď zpátky, zase se vrať, protože je tam šéf, kterého máš oddělat nebo přidat na svou stranu a to všechno od začátku ještě jednou než se odemkne příběhová mise), takže NE, tohle není Mafia. Toto mělo být vymyšleno formou vedlejších aktivit nebo misí (dobývání města) a příběh měl být čistě lineární, jako je tomu v případě prvních dvou her Mafia.

Příběh Mafia 3 je přitom dobrý, skvěle odvyprávěný, poutavý (teda akorát že je to naprosté kliše) a proto je nejlepší ze hry ten její úvod, kdy hra jede v parádním sledu událostí příběhu, tedy až do momentu vypálení Sammyho baru. Poté již nastává repetitivní chod hry, a proto tak nadějně rozběhnutý děj, pomalu umírá. Aspoň ty hlavní příběhové mise baví a jsou skvělé, akorát než se k nim hráč prokouše, to je holé utrpení. Neříkám jednou, dvakrát ale když to musíte dělat s každou čtvrtí ve městě až do konce hry, no tak to nazdar...

Jenom krátce k jízdnímu modelu: no CO TO JE??? Kde jsou ty jízdní vlastnosti aut z první a především druhé Mafie?
Mě prostě přijde, že každé auto se mi ovládá naprosto stejně, co se týče rychlosti, zatáčení a odolnosti a to i na nastavení simulace. Nemluvě o tom, že auta nemají dafakto žádný damage při nárazu. Jízdní model a fyzika hold katastrofa, v tomhle nedám dopustit právě na Mafii 2, nejlepší jízdní model a fyzika aut co jsem kdy ve hrách viděl.
Nepočítám do toho závodní hry.

Ve výsledku, hra jako taková to není špatná, pokud bych ji bral jako samostatnou v žánru městských akcí ale do série Mafia by patřit neměla a bohužel, patří. Doufám, že budoucí čtvrtý díl, ať už prequel nebo pokračování, takový rozhodně nebude a chlapci z Hangar 13 se sakramentsky poučí a vrátí se to ke klasice jako 1 a 2.

Pro: cutscény

Proti: grafika, absence českého dabingu, opakující se mise, jízdní model, celkový image hry jako GTA

+11
  • PC 85
Celkové hodnocení v době psaní komentáře 62% je pro třetí Mafii trestuhodně nízké a já jsem po těch desítkách hodin strávených v krásném New Bordeaux přesvědčen o tom, že si takovou bídu tato hra rozhodně nezaslouží. Minimálně v podobě, v jaké ji hráč může hrát teď - tedy v definitivní edici se všemi DLC a to vše bez větších technických problémů. Jasně, pořád to asi není úplně to, co by fanoušci od značky Mafia očekávali, přesto se však dle mého názoru jedná o vynikající hru.

Vzhledem k mnoha negativním ohlasům jsem od hry nic moc úchvatného neočekával. Čekal jsem nudný grind v prázdném otevřeném světě s absencí zajímavého příběhu a charakterů, což vždy pro mě dělalo Mafii Mafií. Zkrátka takovou typickou ubisofťárnu. Jaké pak ale bylo mé překvapení, že hra toho nabízí daleko více a že v tom všem ukrývá i svou svým způsobem kouzelnou duši, ústředním tématem toho všeho je pak bujarý a bez okolků naplno vyjádřený rasismus.

Prvních několik hodin je skvělým úvodem do dění a já si říkal, kdy už to přijde - kdy mě ta hra tak zklame, že mě přestane bavit a já se zapojím k tomu mohutnému davu plivajících lidí. Toto se ale až do závěrečných titulků nedostavilo, pořád jsem se na hraní těšil a užíval si každou minutu.

Po nabitém úvodu sice přichází lehké vystřízlivění v podobě opakujících se generických misí, kde je vašim jediným úkolem udělat ve čtvrti dostatečný bordel, abyste vylákali poskoka, který tam tomu šéfuje a mohli ho odkrouhnout. PřÍběhově mi však i tato repetitivní část dává smysl a hlavně díky velice zdařile zpracovanému pocitu ze střelby a vůbec celkově z ovládání mě ani tyto úseky nějak extra neobtěžovaly a užíval jsem si tak i tyto dějově chudší pasáže.

Hra má výborně zpracovaný jízdní model a zde přítomná dobová auta jsou nádherná. V mnoha z posledních mnou hraných městských akcí právě jizdní model dost kritizuju, ale zde opravdu nemám co vytknout (hráno v režimu simulace, hlavně na gamepadu). Projíždět se po New Bordeaux byla radost a zvlášť za doprovodu těch úžasných 60s skladeb. Vyzdvihnout musím i radia a jejich moderátory - extrémně rasistická a nekorektní show Native Son od Remyho Duvalla je na poli videoher skutečný unikát.

Příběhově se jedná o klasický námět pomsty, ale zpracován je zde velice zdařile. Lincoln vzhledem k okolnostem nezná jiný jazyk než jazyk násilí. Přesto jde poměrně překvapivě o dobře zpracovanou a zajímavou hlavní postavu. Mnohem více se však toto projevuje v rámci DLC, která jsou všechna příjemným zpestřením od těch repetitivních pasáží z původní hry. Ostatní charaktery jsou taktéž výborné - za všechny musím jmenovat faráře a Donovana - jejichž příběhy a zákulisí opět více rozvádí DLCčka.

Možná kdybych hru hrál v době vydání, měl bych z ní úplně jiný pocit a více chápal to zdejší nízké hodnocení. Ve své definitivní edici ale Mafia III nabízí luxusní a výborně zpracovanou porci zábavy. Proto bych všem těm, kdo hru znechuceně zahodili v období kolem vydání, doporučil, aby ji dali druhou šanci. A těm, které odrazuje (nejen) zdejší nízké hodnocení, radím, udělejte si obrázek sami - v tomto případě to platí daleko více než u jiných her.

Odehraný čas: 46,1 hodin
Herní výzva 2024 - kategorie. č. 10 - V záři reflektorů - Normal

Pro: příběh, charaktery, atmosféra, dobové zpracování, detaily, město, HUDBA, rádio, jízdní model, gunplay

Proti: drobné technické problémy, repetitivní pasáže

+23
  • PC 50
Když to vyšlo, zmohl jsem se na to iba tak plivat. Třetí Mafie, po tolika letech si mučos nasadím italskou rádiovku a užiju roleplay poctivého mafiósa. A vonohovno, místo toho hraju za černocha a užívám si roleplay oběti všudypřítomného rasismu. V rámci značky asi jako koukat na 12 let v řetězech a v půlce filmu se najednou fokus přepne na nějakého kolonistu. Nicméně to je již 7 let zpátky a já si řekl, že za tu dobu se má disciplína zajisté posunula a prostě to zvládnu dohrát. A vskutku! A ani to moc nebolelo! 

A samo že disciplína s tím má prdlajs co dělat, jen mě v této životní fázi už absolutně nezajímá nějaká věrnost značce a nemám tudíž problém si hru jednoduše užít takovou, jaká je, aniž bych se přitom zaobíral takovými externími nesmysly. Známku ovšem nechávám na dokonale průměrných 5/10, neb byť příběh je fajn, jeho výprava je přímo boží, soundtrack, leč omezený, je zcela famózní, a i té jízdě a střelbě jsem vcelku obstojně po těch letech přišel na chuť, tak to zásadní - tedy herní náplň sestávající z imrvére opakující se smyčky "běž tamto zničit, tamtoho zabít, tamtoho vyzpovídat, a pak se vrať na tamto místo a zab spešl borce, který místo jedné rány do hlavy potřebuje aspoň tři, a PAK ti za odměnu dáme příběhovou misi, v rámci které poběžíš, všechno vystřílíš, a na konci zabiješ spešl borce, jen v jiné kulise než posledně" mi kurevsky leží v žaludku stále a již navždy bude. 

Neměl jsem to problém dohrát, nemusel jsem se do toho nikterak závažně nutit, a když jsem se při východu slunce za hustého deště proháněl svou vytuněnou exotickou károu a z rádia na mě řvala Janis, ať čorknu kousek jejího srdénka, tak jsem si v minutových intervalech i vyloženě chrochtal blahem. Ale na titulky jsem koukal s hořkým knedlíkem v krku, alt+F4 jsem mačkal smířeně rezignovaně, a odinstalovat jsem to dával s osvěžujícím potvrzením, že čas opravdu všechy rány zahojí, ať už bylo zklamání sebevětší. Jsem rád, že jsem si to konečně zahrál celé, ale vůbec se svému mladšímu já nedivím, že z toho před těmi sedmi lety byl tak monstrózně otrávanej.

Pro: Smysl pro styl; atmosféra; OST; jádro hratelnosti

Proti: Nejrepetivnější herní náplň poslední dekády, nejen na poli AAA her; neskutečně sexy mockumentary výprava příběhu solidně maskuje to, jak je ten příběh sám o sobě vlastně brutálně obyčejnej

+20 +22 −2
  • PC 70
Od třetí Mafie jsem nečekal mnoho, a už vůbec jsem nečekal, že by se jednalo o právoplatného nástupce první české a druhé poločeské Mafie. Proto jsem k ní přistupoval spíše jako k nové značce, která sice vlastní jméno Mafia a odkazuje i k druhému dílu nejen skrze Vita, ale jinak je kompletně odlišná.
Ze všeho nejdřív zmíním, že spíš než Mafii mi tento díl připomněl The Godfather, jenž se dočkal pouhých dvou dílů a tak by sedla i ta číslice.
První, co si vezmu na paškál, je grafika. Ta nestojí za moc a oproti mnohem větší konkurenci v podobě GTA je hodně slabá. Ne, že by byla vysloveně ošklivá, ale působí to, jako by práce na ní skončily někde na půli cesty. Tomu dopomáhá i hodně špatné osvětlení, místy různé vtipné i nevtipné bugy, nevysvětlitelné propady FPS a ve hrách poměrně neobvyklá postava - Lincolnova bunda. Musím říct, že jsem ještě nikdy neviděl oblečení žijící si svým vlastním životem.
Další kolonkou jsou zvuky, ty jsou víceméně podařené a totéž platí i pro hudbu. Jen by jí mohlo být více, stejně tak rádiostanic, které jsou pouze tři a už v půli hry zjistíte, že Vám hraje víceméně to samé stále dokola.
Dabing je podařený, jen mě v soudobých hrách hrozně vadí, když nabouráte při dialogu a postava začne celou větu opakovat dokola. Proč? To samé platí pro stále se opakující hlášky při bourání, ale i třeba při vzdálení se jen na pár metrů.
Když už jsem zmínil tu jízdu, je na výběr několik typů ovládání, které nakonec není tak hrozné, jak to vypadalo z gameplay videí, vozidel je dostatek, ale hádám, že každý si vybere svoje nejoblíbenější, kterým bude jezdit nejčastěji. K tomu se vážou nově přidané služby - vyzvednutí peněz (jinak o část z nich během smrti přijdete) a úplatků, příjezd pojízdného obchodu ve formě dodávky a právě již zmíněná služba dovezení vybraného vozidla. To vše je zdarma a kdykoli k dispozici. A to rozhodně potěší!
Vedle těchto služeb jsou zde ještě vedlejší "protislužby" (nejsou zdarma, ale za službičky) jako zavolání si pomoci nebo krytí ostřelovačkou apod.
Zbraňový arsenál je bohatý a je z čeho vybírat. Pistole, samopaly, brokovnice, speciální zbraně, granáty, molotovy apod. Jen ruční zbraně (např. baseballka) zde chybí a tak si musíte vystačit pouze s pěstmi. Souboje jsou vydařené a to samé platí o přestřelkách, které jsem si hodně užíval.
Přejdu k misím, hlavní mise jsou fajn do doby, než zjistíte, že je to vlastně furt to samé dokola. Máte tři parťáky, mezi které je třeba rozdělovat získané čtvrtě, abyste získali různé výhody. Pro získání čtvrtí je vždy třeba splnit několik úkolů (zabij, znič, vystraš, vyslechni, ukradni), které se opakují, abyste vylakáli majitele vždy dvou podniků v dané čtvrti. Po jejich likvidaci či rekrutování vylákáte "bosse" čtvrti a tedy člena klanu Marcanových, proti kterým bojujete a jímž se chce Lincoln pomstít. Co je na těchto misích dobré, tak je to, že si lze většinou vybrat, zda na ně půjdete stealth či rambo stylem.
Právě možnost výběru, zda jedince zlikvidovat či najmout (lze pouze v případě využití štěnic), je zajímavá, ale vzhledem k tomu, že Vám jejich přežití vždy přidá do kšeftu peníze, které byste jinak museli získávat extrémně nudnými misemi (dovez zásilku něčeho odněkud - a to se ta místa ještě opakují, jen místo dovozu je jiné). Ale ani těm se nevyhnete, pokud stojíte o plné výdělky. Z těch jde samozřejmě něco do kapsy i Vám a pramení z nich množství získaných výhod.
Příběh třetí Mafie je jednoznačně nejslabší, slibný rozjezd (ač je Lincolnovo přežití dost nelogické) je vystřídán příběhem, ve kterém se na poslední chvíli objevují postavy, které zabijete. A to ve Vás nic nezanechá. Sem tam dojde ke zvratu, ať už čekanému či nečekanému, ale nic, co by ve Vás vysloveně zůstalo delší dobu. Snad jen kromě Lincolnových metod "trestání" všech, kdo se podíleli na likvidaci Lincolnovy "rodiny". Naopak musím ocenit způsob vyprávění příběhu, který se moc často neobjevuje, jen je škoda, že je Vám často vyspoilerováno to, co se teprve stane.
Právě nevyužitý potenciál postav sráží příběh o několik stupňů dolů a ještě k tomu je Vám závěr příběhu jasný už od začátku. Ale pozor! Na konci se objevuje možnost výběru z několika možností.
Město je docela dobře navržené, zpracované poměrně slušně, ale taky nic, co by vysloveně oslnilo. Podívejte se na GTA: San Andreas, kde člověk znal pomalu každý kout mapy, protože Vás to "nutilo" prozkoumávat. Tady sice jsou sběratelské předměty, ale tím prozkoumávání města končí.
Nakonec ještě ocením zpracování rasistické tematiky, která by mohla být propracovaná sice ještě více, ale je zpracovaná natolik dostatečně, aby vedla člověka k zamyšlení. Celkově zasazení do této doby se ukázalo být dobrým nápadem.

SHRNUTÍ: Třetí Mafia, kterou bych raději nazval třetím Godfatherem, není špatná hra, jen má s naší českou Mafií pramálo společného. Grafika je průměrná, osvětlení hrozné, objevují se bugy, propadající FPS, ale třeba taková Lincolnova samožijící bunda je hodně vtipná.
Po zvukové stránce je vše v naprostém pořádku, jen by mohlo být více písniček v rádiích.
Příběhová stránka je nadprůměrná, ale sráží ji nedostatečně propracované a zničehonic se objevující postavy, které vmžiku odkráglujete, nebo taky ne.
Hra je zbytečně natahována skrze stále repetentní mise, kde musíte vylákat majitele dvou podniků, o ty se postarat a pak teprve jít po krku někomu z klanu Marcanových, aby se děj posunul. O vedlejších misích raději ani nemluvě, krom těch od samotné trojice parťáků stojí většina z nich za starou bačkoru.
Zbraní je dostatek, jen chybí ty ruční, souboje jsou zábavné a hlavně přestřelky jsou povedené. UI by potřebovala ještě trochu vylepšit, ale není to nic hrozného.
Ve výsledku je třetí Mafia hrou nadprůměrnou, jen k ní nesmíte přistupovat jako k dalšímu dílu Mafie, nesmíte ji porovnávat s mnohem nákladnějším a propracovanějším GTÁčkem a hlavně od ní nesmíte očekávat kdovíjakou hitparádu.

Pro: Zajímavý příběh a jeho vyprávění, časové a místní zasazení, návrat některých postav, hratelnost (když zrovna neděláte totéž dokola), hudba, zbraně, rozdělování území a výhody, nelineárnost, možnosti voleb

Proti: Je to pokračování Mafia, stereotypnost, grafika, jízda, chybějící ruční zbraně, zpracování města neoslní, chybějící český dabing

+13 +15 −2
  • PC 55
První, co chci říct je, že Mafia je vůbec má jedna z nejoblíbenějších sérií vůbec. Ještě aby ne. Ale z trojky jsem měl obavy už dopředu, když jsem viděl popisky a recenze. Opět vypíchnu jen své pocity, protože tady většina padla.

Určitě první věc, která mě doslova pohledem ničila, tak byl hlavní hrdina a hratelnost. Od prvního pohledu to vůbec nepřipomínalo Mafii, takovou, jakou ji znám. Lincoln Clay, za kterého hrajete je v určitých momentech velmi brutální, což rozhodně nebyli jak Tommy Angelo či Vito Scaletta. Na Mafii mi taková brutalita rozhodně nesedí, hlavně, když už není v určitých momentech důvod. A vzhledově to na první pohled rozhodně nepřipomínalo Mafii, ale spíše GTA. To mi přijde docela smutné, hlavně, když jde o tuto sérii.

Co mě vytáčelo, tak byly bugy. Je to problém většiny hráčů, hlavně u mě jsou bugy problém, které nemám rád. Například, když jsem v jedné misi měl pokračovat dveřmi, které se nechtěli otevřít a po restartu to rázem šlo.

Teď se vyjádřím k misím. Některé mise byly fajn, ale pozdější fáze přestala tak trošku bavit. Hlavně takové to opakování misí, kde máte někoho zastřelit, nebo přesvědčit aby se přidal a toto se opakuji v 70% hry, což je trošku škoda. Zasloužilo by si určitě více. Hlavní linie tak špatná zase, co se týče misí, nebyla.

Ale abych ne pořád jen kritizoval, tak se mi líbily zbraně, což je pro mě vždy důležité. Velký výběr, který nikdy nemůže omrzet a vždy si vyberete. K tomu i zvuky zbraní jsou velmi fajn. Líbí se mi i město jako takové. Mrakodrapy, rodinné baráčky, čtvrtě, venkov. Prostě takové to klasické město v Americe, které se vám líbí. Hudbu a řízení komentovat nebudu, protože zde nebyla vůbec špatná, to rozebírám klasicky nakonec.

Celkové shrnutí: Není to prostě Mafie, na první pohled, což je u mě problém. Mafii jako sérii prostě miluji a trojka se opravdu nepovedla. Hodnotím ji jako průměr. Nemohu říci, že je to propadák, ale není to to, co se očekávalo. Je to obrovská škoda. 55%

Pro: Hudba, zbraně, město, auta, grafika

Proti: Připomíná spíš GTA, opakování misí, hlavní hrdina, místy brutalita

+29
  • PS4 65
Největším problémem hry je její jméno. Mít tak jiný název, s hodnocením by na tom byla lépe (minimálně v českých končinách). Na jednu stranu, nebýt toho názvu, nejspíš bych si ji ani nezahrál…a spousta dalších lidí.

Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 – 5. Na vážkách HARDCORE [„Dohraj hru, která má na žebříčku DH oranžové hodnocení (50 – 69 %).“] ---> Odůvodnění: V době psaní komentáře, měla hra hodnocení 62 %.  

Předešlé díly jsem dohrál teprve nedávno (mj. Mafia II jsem dohrál cca 3 týdny před touto hrou), stihnul jsem si je oblíbit, ale srdcovou záležitostí pro mě nejsou, na to je ještě brzo. Navíc, od svých přátel a obecně z internetu, jsem věděl, jaké kvality MAFIA III (ne)má. Šel jsem do této hry, abych měl dohranou celou sérii. Byl jsem připraven na nejhorší. Z toho důvodu, jsem si hru poměrně užíval, respektive mě nenudila, ani tolik netrávila, když jsem od ní nic nečekal.

Příběh má opět nejdůležitější roli. Bohužel, není tolik kvalitní, v porovnání s předešlými tituly, je však alespoň přijatelný, neoslní ale ani neurazí. Nejvíce se mi líbilo jeho retrospektivní dokumentární styl vyprávění, kdy je sice ve většině případů vyzrazeno vyústění daných událostí, ale s tímto aktuálním příběhem to není na škodu, nýbrž to je osvěžující.

S tím jsou spojené jednotlivé příběhové mise, které jsou hned po názvu, druhým největším bodem úrazu, na kterém hra celkově selhává. Mise jsou stereotypní, jsou to samé pořád dokola a dokola, jen zaobalené v jinačí dece. V podstatě je hlavních misí jenom malá hrstka, zbytek jsou klasické vedlejší aktivity, převlečené jako hlavní mise, kterým se bohužel nelze vyhnout. Co v jiné hře funguje jako vedlejší aktivita pro případné vyblbnutí, zde funguje jako hlavní úkol…a to není dobře. Ovšem, z důvodu, že jsem o této části byl předem informován kamarádem, jsem si tyto aktivity dokázal užívat, ale nezaujatým pohledem, uznávám, že tahle designová lenost, je hříchem. Oceňuji, že tvůrci alespoň dokázali stále se opakující úkoly nějak okecat, aby každý působil jinak.

Co pochválím, jsou postavy. Mají poměrně dobře napsané charaktery a dobré herecké výkony. Některé jsem si oblíbil, nemluvě o přítomnosti Vita Scaletty, který byl v rámci možností, věrně napsán ke své předloze v druhém díle. Dialogy taky patří k tomu lepšímu, včetně filmečků (cutscén).

Hratelnost je trochu rozmanitější, ale ne nutně lepší, než u předchůdců. Snaží se moc přiblížit sérii GTA, což je celkem na škodu, když série vynikali svým realističtějším pojetím. Ovládání je kostrbaté. Stealth jakžtakž funguje, střelba se zbraní byla zábava, ale někdy to bylo až moc hollywoodsky akční. Jízda autem poměrně v pohodě, fyzika nic moc ale nejsem expert. Hodně se mi líbili ukazatele odbočení při jízdě, kolikrát jsem ignoroval minimapu a kochal se okolním prostředím. Více her by si mohlo vzít příklad. K tomu jsem byl nadšený ze živého města a jeho atmosféry. Dobrý výběr hudby v rádiu potěšil. Originální soundtrack jsem snad vůbec nevnímal, nevzpomenu si na žádnou skladbu, což je celkem fail. Ještě mě potěšila mechanika předávání kontrol nad jednotlivými čtvrti, kdy se vyplatilo pečlivě vybírat, na základě toho, který spojenec mi nabídne jaké vylepšení nebo funkce.

S technickým zpracováním, jsem neměl moc problém. Až na pár lokací (hlavně bažiny) si hra udržovala stabilní počet snímků za sekundu na základní PS4. Grafika mě tolik neoslnila, ale vyložený hnus to není. Občas se mi stalo, že se zasekli cutscény, kdy běželi pouze titulky na obrazovce, samotný obraz už ne. Krom toho, obecně jsem moc bugů neměl, nebo mě tolik netrápili.

Závěrem musím říct, že mě hra díky velice umírněnému očekávání bavila. Jedná se však pouze o lehce nadprůměrnou (možná i průměrnou) akční hru ale hlavně se jedná o špatnou/podprůměrnou Mafii. Doporučuji pouze s nějakým počátečním zasvěcením, co od hry čekat, aby se minimalizovalo případné zklamání.

Pro: Postavy, retrospektivní vyprávění příběhu, živé město a jeho atmosféra, poměrně zábavná hratelnost, ukazatele odbočení

Proti: Název hry, stereotypní mise a úkoly, kostrbaté ovládání

+26
  • PC 60
Ak by nešlo o Mafiu tak by som to hodnotil možno viac ale toto Mafia nieje. Hangar 13 sa odklonilo od pôvodnej myšlienky hrania za talianskú mafiu a hrajete za týpka ktorý z talianskou mafiou nemá nič spoločné (až na to že sa im bude mstiť) a nieje ani talian. GTA štýl sa na túto hru vôbec nehodí a zbytočne to len umelo predlžuje hernú dobu.
-3 +6 −9
  • PC 80
Fucking Haitians man... 
 
Mafie Tři Sestry je pro mě nejlepší díl série po geniální jedničce. Mám to I, III, II a apendixovej remake na posledním místě, protože i dvojka s jednim varletem je lepší než hra bez koulí. Měl jsem výhodu koupě definitivní edice v trilogii za patnáct stovek. Skoro bez bugů, s ostřejší grafikou a dlcéčkama v ceně, takže to nejhorší na korporátní produkci se mě prakticky nedotklo. Co zůstává je typická roztříštěnost. Ostatně to byl příklad nedodělané dvojky. Při výrobě měli tým na mise, tým na dialogy, tým na jízdní model, tým na animace ksichtů, tým na animace běhu, tým na popisky předmětů, tým na menu, tým na submenu, tým na fonty v tom submenu... Trojka to má taky tak. Místo aby vymysleli jak příběh zakomponovat do hratelnosti a udělat z toho ucelený zážitek, máme tu kvalitní příběh vedle kvalitní arkádové hratelnosti vedle velmi kvalitního prostředí vedle klasickejch šlágrů. Videosekvence - z quest bodu na quest bod - videosekvence. Spěje to ke immersion-breaking stereotypu. Jenže Hangar má každou dílčí zkatalogizovanou složku ve svejch kanclech natolik dobrou, že to zároveň baví. S jedničkou tak tvoří trojka zajímavý kontrast, kdy místo umělecké výpovědi silného kreativce pro výběrového hráče honimíra, přijde horník z dolu (ajťák z open spacu), dá si nohy na stůl a odškrtá si jeden distrikt. 
... 
Příběhem kolosální projekt. Desítky postav a každá má svojí dikci, názor a vztah s ostatníma. Když mi Cassandra řekla při schůzce o rozdělování oblastí, že v mojí herně volitelný havajský košili vypadám jako když kočka sežere kanárka, bylo vymalováno. M3 je rozsahem i podrobnostma v pohodě román. Opravdu doporučuju hrát poctivě a klikat na NPCéčka dokud se nevykecaj, protože maj skutečný dějový pozadí a o Lincolnově světě se dozvíte mnohem víc. Na první pohled dementní Burke má rakovinu jater, Vito poslouchá nádherný italský opery zatímco si prohlíží fotoalbum s Vlastimilem Zavřelem, Donovan je roztomilej sociopat a s hlavní postavou má uvěřitelnou buddy chemii. A Lincoln je zabiják, kterýho natáhnete jako hračku na klíček, pustíte a von vám pozabíjí 15 tisíc lidí. I to je reflektováno. Vlastně k příběhu nemám žádnou výtku, leda že není pro mě. On nechce a proto mi to nevadí, ale kdyby chtěl, byl by kladen mnohem větší důraz na to, že z Claye se během dobývání města stává sadistickej maniak a projeví se to v sexu s Roxy. Třeba. 
... 
Celý se to odehrává v pintlich realistickejch kulisách OHROMNÝHO New Bordeaux. Rozlohou má třeba jen 5 kiláků autem, ale členitostí (jo GTA V jsem dohrál až potom)...wow. Najednou dává smysl sbírat collectibleblebleblebli, protože já jsem si úchvatný močály s krokoušema, slumy s pochcanou matrací a špinavym vožralou v interiéru, obilný moravský políčka (Faster, Baby!), koloniální ruiny obrostlý břečťanem okupovaný kultem vražednejch hipízáků (Sign of the Times), francouzskou čtvrť s rozkošnejma dvorkama a čajovnama, strašně pečlivě vymodelovaný doky, sklady a vůbec všechno! chtěl projít úplně celý. I když se nějaký modely baráků geometricky opakujou, detaily působí nově a autenticky. Moře práce doplněný o civilní projevy figurek:
 
- týpek u Burka na vrakovišti hází žabky do řeky 
- opilá ženská v hospodě je opřená rukou o zeď u jukeboxu a tancuje 
- dva prodavači kouří o pauze za krámem a jeden říká, že jít na Doors je jako náboženský vytržení
 
Obecně rutiny obyvatel sou dobrý a oproti remaku nevadí nerealističnost policejního chování - serou do vás všechno co maj i když jen cinknete autem do budky - protože dává smysl v akčním konceptu dílu. 
... 
Na hratelnosti mi pouze vadí, že drahá a docela důležitá (nejtěžší obtížnost) neprůstřelná vesta má poškození i když se vysekám v autě, jinak vlastně nic. Von celej ten systém asi funguje, protože fakt mi to vyšlo tak že než sem jel za Salem, tak sem měl na účtu 120 dolarů a splněno a nakoupeno všechno po čem srdce toužilo.

Pro: novelistický scénář, propracovaný model města, hratelnost s nohama na stole, ale nutící se zlepšovat (střední nebo těžká obtížnost)

Proti: 80000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 náklaďáků a lodiček, 5000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 zabij toho vola 

+24
  • PC 80
7. říjen roku 2016, den, kdy se internet nebezpečně otřásal v základech. Den, kdy se salvy rozčarování, vzteku a nenávisti kupily ze všech stran na jedno studio a jejich novou, nejočekávanější hru roku. Vydání Mafie 3 způsobilo takové pozdvižení, až by se jeden mohl divit, že nebyla podniknuta křížová výprava na brněnskou pobočku Hangáru 13. I já jsem mimo jiné v té době naskočil na vláčka Nasráčka a kudy jsem šel, respektive jel, tam jsem si odplivl na třetí Mafii. Uběhlo pět let a po druhém dohrání vcelku povedeného remaku první Mafie (poprvé dohrané v době vydání na PS4 a teď nedávno na PC) mě napadlo, že si ten tolik nenáviděný, zpackaný ďáblův exkrement zahraji… A k mému vlastnímu překvapení, jsem se až sám divil, jak mě tahle hra bavila.

Příběhově je Mafia 3 přímočařejší než její předchůdci. Místo časosběrného sledování osudu jednoho gangstera, zde máme jasně strukturovaný příběh o pomstě. Jistě, téma velmi profláklé (*mrk* *mrk* na God of War, GTA IV, Max Payne, Shenmue, The Last of Us 2 a tři zadky filmů a literatury…), ale přesto si dokázala třetí Mafie udržet moji pozornost až do konce. Zaujala mě samotná doba a atmosféra 60. let, která byla skvěle budována. Scénář je solidní – dialogy jsou dobře napsané a místy vtipné, postavy jsou sympatické a vesměs zajímavé. V tomto ohledu se musí vyzdvihnout skvělé herecké výkony. Bavilo mě neotřelé retrospektivní vyprávění skrze fiktivní dokument a líbilo se mi zachycení infrastruktury Marcanova zločineckého impéria. Mé největší výtky ale míří zejména k hlavní postavě, Lincolnovi, který je plochý a účelový, až to bolí. Nepřišlo mi, že by měl v sobě kousek osobnosti na rozdíl od Tommyho Angela nebo Vita Scaletty a nijak by mě nenapadlo, že by dokázal být bossem jakéhokoliv zločineckého syndikátu. Lincolnův charakterový vývoj mi přišel nulový a jediný moment, kdy dojde k nějakému zajímavému bodu v jeho charakteru je bohužel až na konci hry, přičemž tento moment stojí na rozhodnutí samotného hráče. Je to škoda, protože Lincoln je zajímavá postava, se kterou se dalo rozhodně lépe pracovat.

Co se týče hratelnosti… No… Nalijme si čistého vína… Mafia 3 je těžká over the top arkádovinka, která realismus původní Mafie neviděla naškrábnutý ani na hajzlpapíru… Přesto mi to vůbec nevadilo a dokázal jsem nad tím přimhouřit oči, protože mě ta arkádovost sedla a bavila. Ani na moment jsem se nenudil, a to jsem ve hře strávil 45 hodin.
Gunplay není vůbec špatný, je velmi zábavný a je zde celkem slušný repertoár zbraní a vybavení všeho druhu. Lincoln má i speciální schopnosti, jako zpomalení času, což jsem ale za celou hru nikdy nevyužil. Nejvíce jsem upřednostňoval tichou a postupnou likvidaci. Stealth funguje, i když může působit fádně, kdy se stačí schovat za překážku, hvízdnout a nic netušícího maníka kuchnout jak vánočního kapra. Navíc, když někoho zabijete před NPCéčkama, tak začnou jak zmatený včely pobíhat a řvát okolo, zatímco nepřátelé si pokojně chodí vlastními cestičkami. Ovšem nepotěší občas nelogická AI, kdy mi jednou jeden gangster obešel celý blok místo toho, aby si jednoduše otevřel dveře. Mimoděk mě překvapilo, že Lincoln jakožto vytrénovaný elitní voják nedokáže sprintovat déle než 5 sekund…
Jízdní model je hodně… řeknu opět to slovo… arkádový, přesto dle mého kvalitně zpracovaný a zábavný. Čím delší trasy jsem měl jezdit, tím spokojenější jsem byl, zejména když z rádia hrají pecky 60. let. Nejednou jsem si při přejíždění nebo při intenzivní honičce prozpěvoval Eve of Destruction, Long Tall Sally, King of the Road, The House of the Rising Sun, Son of a Preacher Man, Fortunate Son nebo Born to Be Wild. Dále jsem se seznámil s peckami jako Hold On, I'm Comin’, Heroes and Villains, Dance of the Hours, I Fought the Law nebo Bad Moon Rising. Soundtrack je zkrátka bezkonkurenční a nejlepší v sérii celkově.
Ovšem co může mnoho lidí odradit, leč právoplatně, jsou prvoplánové a repetitivní úkoly. Mezi příběhovými misemi, které jsou sami o sobě vesměs zajímavé, je vždy série menších úkolů, které stojí na bázi – vyslechni, zabij, znič nebo ukradni, akorát vždy stylizované do druhu byznysu, který se zrovna snažíte obsadit. Je to sice líné, ale kvůli zábavné hratelnosti mě to nijak zvlášť neobtěžovalo. Stejně tak mě neobtěžovalo si přes vysílačku na prasáka přivolat překupníka zbraní, ozbrojené posily, či si nechat přistavit auto… Pro mě trochu úsměvná a bizarní je možnost si přes vysílačku na moment zrušit pátrání, či když obrátíte auto vzhůru nohama, tak na vás vyskočí „stiskněte Levý Ctrl pro otočení vozidla“…
Co mě moc nepotěšilo byla umělá inteligence a série menších bugů, které byly ale povětšinu času spíše úsměvného rázu. NPC mi ráda skákala pod auto, což je tradicí celé série a vlastně i všech her tohoto žánru, nebo z náhodného důvodu vyskakovali řidiči z aut a utíkali o život pryč… Často jsem potkával zabořená auta do silnice, či jednou při útoků atentátníků se nepřátelé spawnuli do protijedoucího vozidla, a vzniklá kolize je vyhodila jak do vzduchu, tak i do vzduchu. Často se také bugovalo osvětlení, kdy Lincoln občas světélkoval jako zjevení panny Marie. Občas se ale stalo, že jsem byl nucen restartovat hru od posledního checkpointu, protože jsem nemohl u pár maníků aktivovat mise, ale nejednalo se o nic převratného, spíš to bylo lehce otravné…

Vizuál hry je to takový 50 na 50… Města, prostředí, budovy, předměty, vozidla nebo interiéry rozhodně vypadají hezky a dá se na ně koukat. Celkem příjemně mě zarazilo do kolika obytných prostorů se jde dostat, jak jsou vybaveny, a ještě více mě překvapilo, že pod městem je síť kanalizací, přes kterou se lze dostávat do různých objektů. Bohužel na to není nijak upozorňováno… Na druhou stranu jsou zde poté obličeje postav, které jsou… No… Minimálně zvláštně prazvláštní.

Co se týče DLCéček, tak si je dovolím okomentovat zde, protože mi přijde zbytečné psát těch pár řádků k jednotlivým dodatkům… Všechna DLC jsou zábavná a velmi příjemně zpestřují základní hru. Jedná se o nabité kraťasy, ze kterých ale čpí silný odér béčkovosti, kdy se i ta poslední kapka serióznosti, ze základní hry, vypaří a vývojáři se přímo utrhnou ze řetězu. Po každém DLC máte ještě pár (zbytečných) misí a u Faster, Baby! a Sign of the Times se dočkáte i mini pidi """manažerské""" minihry. Ve výsledku DLCéčka neurazí, ale taky neohromí… Spíše potěší a jak jsem říkal, jedná se o příjemné odreagování od rutinního obsazování podniků.

Do Mafie 3 jsem šel původně s očekáváním, že nemám nic převratného očekávat a pravděpodobně mě hra rychle přestane bavit, vypnu ji a zapomenu na ni… Ale puzzle se obrátily a já byl ve výsledku příjemně překvapen. Mafie 3 je pro mě hrou, kterou když jsem zapnul, tak jsem u ní vždy spokojeně vypnul a vždy se na pár hodin zabavil. Líbil se mi příběh, dobová atmosféra, soundtrack a zejména hratelnost... Na druhou stranu ale chápu to rozčarování, které třetí Mafie vyvolává a nikomu to ani nebudu rozmlouvat… Ten ubisoftí puch z toho smrdí na sto honů, ale já osobně jsem se u nejnenáviděnější hry (minimálně u nás) náramně bavil od začátku do konce. Jedná o solidní "gangsterskou" hru, nikoliv ale Mafia hru.

{HERNÍ VÝZVA 2021 - 8. HERNÍ NÁŠUP}
+32
  • PC --
Co když se zeptáme všemožných fanoušků, která česká hra je nejslavnější? Je to Mafia. První díl byl nejzábavnější a nejlepší. Druhý díl byl skoro taky tak dobrý. Pracovali na něm taky Češi. A co nám po dlouhých letech přináší díl třetí? No ani se radši neptejte. Jakmile to dostali do rukou Američani, tak to prostě šlo, kam by nemělo.

Do malého města New Bordeaux se vrátil americký veterán z Vietnamu, do svého rodného města, které je po smrti jeho přátel, musí znovu dobít a získat svoji nadvládu. Pomáhají mu členové klanů a mafie, jejíž hlavy si musí nejdříve získat. Po převzetí moci má od nich různé pomoci, dovezené auto, úschovnu peněz, vlastní tým pro přestřelky a další. Prostě není na to vůbec sám a hodně věcí mu život v městě přátelé usnadňují.

Prošel jsem už deseti hodinami hraní, tak snad mám dostatek informací k tomu, abych celou Mafii 3 dokázal prostě správně zhodnotit. Tím, že tento díl dostali do rukou Američani, tak se prostě rozhodli, že udělají jenom to, na co mají. Nejsou to tvůrci GTA a dalších megalomanských her, které lze hrát pořád a člověk v každém hraní objeví nový způsob hraní. Jsou to prostě ostatní tvůrci, kteří mají svůj rozpočet a s ním udělají jenom, na co mají.

Mafia 3 nám bohužel přináší příběh, který sice v prvotních hodinách přináší různorodost misí, ale v dalších hodinách přináší neustálé opakování misí, kdy se bohužel musíte několikrát vrátit na místo, aby jste 3x pobili ty samé nepřítele. V některých chvílích jsem si bohužel říkal, jestli se mi hra vůbec uložila, protože jsem prostě našel protivníky úplně na tom samém místě, jak posledně.

Snad po 20 hodinách (podle internetu) dojdu na konec se záživnějšími misemi, než bylo neustále opakování v tom samém místě.

Teď jsme probrali příběh, ale to ještě může hráče ještě bavit více, než samotný příběh, jsou drobnosti, které v městě dělat. V prvním díle jsme měli tramvaje, metro a taxíky. V druhém díle zůstali jenom taxíky, ale stále to bylo zábavné. V tom třetím jezdíte jenom auty, které si můžete ukrást jenom násilným způsobem, prostě jenom vysklít okno. Naštěstí zas máte nové lodě, které také můžete řídit.

Bohužel je ale vidět, že hra je vlastně jenom konzolový port. V den vydání byl počítač velmi omezen. GTA V hraji v přijatelném počtu snímků, Mafii 3 hrají něco kolem 30 fps. A to ještě do vydání prvního patche, byl počet snímků omezen max 30. Grafika nevypadá až tak dokonale, aby se mohl vymluvit na to, že je hra na grafickém vrcholu, aby byl počet snímků tak nízko. Je to prostě minimální optimalizace, aby si mohli hráči na PC zahrát hru v lepší kvalitě něž na nových konzolích. A ještě jsem si pořádně prohlídl youtube, abych viděl, jak vypadá hra v lepší kvalitě, než mám já. Bohužel rozdíl mezi minimální a maximální konfigurací je pouze v počtu snímků. Žádný rozdíl v grafice, který by se dal rozpoznat.

Nesmíme zapomenout i na bugy a chyby, kterým se vlastně tvůrci nevěnovali. Začnu je vyjmenovávat: vystoupení v plné rychlosti, kdy hlavní postava rovnou stojí, nerozbitná auta, bez minimálního poškození, slepá umělá inteligence, která si nevšimne mrtvoly vedle a sama vejde do střely a i počká na to, až ji zastřelíte a další. Nejslavnější chybou je prostě nefunkčnost zrcadel, kdy se je vlastním obrazu hlavní postavy snad jenom alternativní realita, která se náhodně generuje. Prostě tam Lincoln není, nebo se zasekne v pozici na velmi dlouho řadu sekundu. A to nepočítáme drobnosti, které byli už i v první mafii, například odlétávající puklice kol a další drobnosti. Například to nejlepší na to, abyste utekli od policajtů, je najet na koleje, kde nic nejezdí. Ani Vás policie nemůže po kolejích následovat (spíše to neumí). Po kolejích nejel ani vagónek, který mi Vám překážel.

Otázka, je to opravdu velké zklamání od dob první i druhé Mafie? Ano bohužel je. Příběh se dá jak tak přežít, ale opakují se mise, jenom s malými obměnami. Chybí další obsah, kdy lze jezdit jenom autem nebo lodí. Na drobnosti, které udělají život ve městě reálnější, se úplně zapomnělo. A bohužel grafická kvalita hry v souvislosti na plynulosti hraní a hodnotě fps není vůbec v přímé úměrnosti.

Proto musím Mafii 3 ohodnotit nízkým ohodnocením, které prostě výš dát nejde. 50 % je prostě málo a studio, které tuto hru stvořilo, by se mělo zamyslet na tím, jestli má být nějaké placené DLC, nebo zdarma. Asi bude placené, ale kvůli kvalitě zpracování celé hry, bych si přál, aby přídavné balíčky byly zdarma, aby vše, co tvůrci zapomněli a do hry nedali, bylo zdarma. Updaty, příběhové DLC i nová auta.

Pro: Pokračovatel Mafie I a Mafie II

Proti: Nejhorší příběh z trilogie Mafie

+3 +5 −2
  • PC 85
Tak konečně jsem dohrál i to bylinkářství (důrazně doporučuju nenechat si až na konec), takže se dá říct, že jsem to dojel komplet. Řeknu vám jedno. Mafia 3 je vcelku blbý pokračování jedničky nebo dvojky. To ale neznamená, že je to špatná hra. Chtěl tu někdo monstrózní gangsterské, v podstatě RPG? Ne? No tak bohužel, ale to jsme dostali.

Nemá smysl tu psát, co už tu psali všichni. Vidím to tak, že Mafia 3 mohla být velebená hra. Kdyby tam byla 10 - 15 hodinová story driven kampaň a to všechno ostatní byl jen přídavek po dokončení. Konečně bychom měli hru, u které by půlka lidí netápala, k čemu je tam vlastně ten open world, když v něm nejde nic dělat. Tvůrci to ale vzali z blbého konce a ten open world je stěžejní pro samotný postup ve hře. A to hráči Mafie samozřejmě nechtějí.

Nicméně jestli si vzpomenete na dobu před vydáním dvojky a na tehdy uniklé informace, tak dvojka v podobě, v jaké vyšla, byla nakonec strašně osekaná. Měla tam být hromada věcí, které se do hry nedostaly, které by kupříkladu daly smysl systému peněz, který byl úplně k ničemu. Krom hadrů to měly být kšefty, nemovitosti atd. Nic z toho tam není, ale všechno je to ve trojce. A tak jediným prokletím série zůstávají prázdné koleje, přičemž funkční vlak vidím až tak na Mafii 7. Co tím chci říct, že kdyby dvojka byla taková, jaká původně měla být, možná by se od trojky tak moc nelišila. Nepovinné mise? Ano! Závody? Ano! Vlastní kšeft s trávou? Ano! Možnost vlastnit nemovitost a náležitě si ji vymazlit? Ano! (a to se mi líbilo opravdu moc) Když dáte světu M3 šanci, dokáže pohltit a bavit desítky hodin.

Když teda přistoupíte na to, že M3 není pokračováním série ale samonosný gansterský kolos, tak jaký vlastně je? No podle mě dobrý. Ovládání a pocit z hraní je dotažen k dokonalosti (hráno s ovladačem), člověk nikdy nemá pocit, že s hrou bojuje. Postava poslouchá přesně a sázet headshoty jde snadno. Jízdní model v režimu simulace je, řekl bych, přiměřený nátuře celé hry. A tak to jediné, co vás bude štvát, jsou chodci, co vám neustále skáčou pod kola.

Co je samozřejmě průser je technická stránka věci. Hra je brutálně rozplizlá, ve FullHD vypadá, jako by se renderovala v 720p nebo dokonce 600p a do FullHD se nějak upscalovala. Efekt ala starý film sice nejdřív zaujme, ale celková vyblitost obrazu po čase štve. Potřeba dělat psí kusy, aby hra jela ve 120 Hz režimu, no to je taky kapitola sama pro sebe. Jednou se mi dokonce smazaly savy, naštěstí jsem je našel o složku vedle. Ale stejně jsem myslel, že mě vomejou. Trochu podezřívám z určité zprasenosti verzi z EGS. Že jsem musel po každém restartu hry znova a znova zapínat titulky, to už je jen taková třešnička na dortu. A 1440p ve 120 Hz jsem nerozchodil, kdybych se na hlavu postavil. Chtěl jsem se tak zbavit toho rozpliznutí na úkor plynulosti, ale ne, prostě jsem nepochodil a hra jela furt v 60 Hz režimu (a v 60 Hz režimu je freesync range u mojí bedny 48-60, čili úplně k prdu. To je jen taková technická).

A to je asi všechno. Trochu nestandardní komentář, ale nemá smysl psát to, co tu psali všichni. Ta hra se dala udělat tak, aby byla úspěšná. Dokonce i chápu absenci dabingu, protože těch dialogů je tam skutečně násobně víc, než v obou předchozích dílech dohromady. A vlatně mě docela mrzí, že je celkem nenáviděná, protože je tam v určitých aspektech vidět ohromný kus práce a velký smysl pro detail. Mluvím hlavně o asi nejvíc živoucím městě. Lidi se shlukují, baví se. Člověk na terásce si sedne, pak se zase zvedne a někam odejde. Na ulici hraje kapela a před ní tančí lidi (taktně přejdeme, že v hudbě je klarinet, ale mezi muzikanty klarinetista není). Detailů ve městě je fakt strašné množství a také počet přístupných interiérů nemá obdoby.

Jinak všem doporučuju hrát Definitive Edition kvůli DLC. Jistou repetitivnost základní hry to totiž slušně rozbije. DLC se vám ukáží jen jako body na mapě a já vůbec nevěděl, že nehraju základní hru. A to je asi vše. Za ty necelý 2 kila to byl vcelku kopec zábavy (EGS ukazuje 60 hodin).

Pro: Gameplay, atmosféra doby, M3 je tím, čím chtěla být už M2 (vedlejší aktivity, závody, Sammyho bar atd.)

Proti: Technické problémy, dementní chování chodců, neštastně pojatá kampaň, Lincoln vypadá jako brutálně nasypaná gorila, ne jako vietnamský veterán

+22
  • PC 90
Rozplizlé textury a propady fps ke 40 při jízdě městem, to tehdá nebyl moc dobrý start třetí Mafie. Nevím, jestli něco změnila Definitivní edice, patche, větší monitor s vyšším rozlišením nebo silnější GPU, ale dneska nejenže MIII vypadá celkem xvětu, ale vona si i hýbe 60fps rock solid při rychlé jízdě nočním městem! Textury by sice snesly ještě trochu ostrosti, vůbec celá hra je pořád mírně rozmatlaná, ale už se na to dá dívat, aniž bych blil nebo dostával tiky. 

Naprosto chápu výtky k hernímu designu trojky. Unikátní jsou pouze příběhové mise, mezi kterými je potřeba absolvovat opakující se grind, vedlejšáky jsou na jedno brdo ještě víc. Jenže jsem neměl pocit, že bych byl sevřený v nějakých kulisách. Lokace se opakují, ale jsou detailní a hezky udělané. Gunplay funguje, stealth funguje a cover systém taky funguje. Otevřený přístup dovoluje hráči vybrat svoje vlastní tempo, styl boje nebo směr útoku. Osobně jsem si oblíbil blitzkrieg na člunu - město je protknuto vodními kanály a pohyb po vodě je rychlý a bezpečný. 

New Bordeaux je obrovské a svojí členitostí a propracovaností si New Heaven a Empire Bay maže na chleba. Množství byznysů s detailními interiéry, výlohy se zbožím nebo i vchody, kam se dostat vůbec nemůžu, ale jsou prostě vymodelované, protože to někdo nechtěl ojebat 2D texturou... Bavilo mě tady být, nasávat atmosféru. Jezdit v nádherných hranatých kárách šedesátek, poslouchat fenomenální dobovou muziku, chodit po ulicích a kochat se. Především pak Centrum a Francouzká čtvrť v nočních hodinách mají úžasný vibe.

Obrovské plus patří autorům za to, že se do hry nebáli zapracovat rasovou segregaci. V rádiu, policejních hlášeních, video animacích nebo jen na chodníku. Dámy svírají křečovitě svoje kabelky a přidávají do kroku, když vidí dvoumetrového černocha stát opodál. Pánové se nebojí upozorňovat, že v luxusnějších čtvrtích nemá Lincoln co dělat a spousty podniků mají za výlohou cedule "No colors alowed", což dává personál najevo až do bodu, kdy může zavolat policii. 

Příběh je hodně rozmáchlý a figuruje v něm hromada jmen, které si hráč nemá šanci zapamatovat. I díky tomu je k dispozici deník nebo detailní popis záporáků a spřátelených kumpánů. Retrospektivní vyprávění mi vyhovovalo, postavy jsou parádně zahrané, nadabované a rozpohybované. I když se jedná o pouhou pomstu, byl jsem na konci napnutý jako kšandy. Ve stylu RDR jsou některé kritické momenty podkresleny hudbou a finální jízda vstříc zakončení v mé nejlepší káře patří mezi herní momenty, které se jen tak nezapomínají. Ani ten bossfight se nezvrhnul v souboj s polonesmrtelným Marcanem, ale skončil naprosto stylově...  

Mohl bych toho napsat ještě hromady. O napojení na příběh druhé Mafie, s Vitem a osudem Joea. O sběratelských předmětech, které nejsou jen obrázky nahotinek, ale taky dobovými články. O drobných detailech, jako je rušení rádia při vjezdu pod most, používání animace řazení v autech s manualem, gentlemenské vytahování žen z aut, zvuk rukou při zastavení se o karoserii nebo o natáčení kol při parkování. 

Mafia III toho přináší hodně, jen v trochu jiné podobě, než všichni čekali. Příběh není koncentrovaná jízda, na kterou jsou fanoušci zvyklý. Není to jednička nebo dvojka, ke kterým sednete a dohrajete na jedno sezení. Tady jsem strávil přes 80 hodin a nelituju jediné minuty. Je to mix mezi GTA a Mafií, který naprosto férově dostal čočku hned při vydání za špatný technický stav. Pokud jste, stejně jako já, MIII ve své době pohřbili, zkuste jí dát druhou šanci.

Hodnocení: ✰✰✰✰✰

Definitive Edition obsahuje všechny 3 příběhové DLC (komentáře):
Mafia III: Faster, Baby!
Mafia III: Stones Unturned
Mafia III: Sign of the Times
+27 +28 −1
  • PS4 75
Málokdy si tak okatě podá ruku dobré se špatným. Mafii III nelze upřít snahu o napravení hříchů předchozích dílů, kde se nadávalo na to, že absentují vedlejší mise a hra postrádá více konců. Vlastně by stačilo vzít to, co se kritizovalo hlavně v recenzích na dvojku (myšleno do míry herního obsahu) a trojka se, zcela upřímně, snaží mezery vyplnit. K tomu si udržela vysoké produkční kvality, takže má opravdu fantastický storytelling (celé to doku-rámování je hrozně sexy a má šmrnc), našlapaný soundtrack i velmi pěkný vizuál (po opravách). Hrdina je meh, ale to platilo víceméně zpočátku i pro Vita a jak jsme si k němu s odstupem našli cestičku. Lincoln má nicméně tu nevýhodu, že mu příběh nenabízí vykoupení. Vstoupí do něj jako tupé maso na zabíjení a navzdory budování zločinecké sítě z něj stejně i vyjde. A tady trojka citelně naráží. V prvé řadě nenechá postavu růst v rámci zločineckého impéria. Že to není o klasickém postupu skrz mafiánský potravní řetězec bych osobně ještě přežil (přeci jen nemusí každý díl být o tom samém). Ale Lincoln si mohl budovat reputaci ve městě a tím i vliv. Namísto toho je jakýmsi anonymním agentem v pozadí, což je možná odvážný, ale pro sérii nešťastný tah. Ale pořád jde podle mě o něco, s čím se hráč nakonec může smířit. Ale ta hratelnost... Tam, kde předchozí díly sypaly nápady, tam se Mafia III zmůže jen na "jdi a zabij" a málokterá mise z rutiny vybočí. Hodně tomu pomáhají DLCčka, která - jakmile si jimi člověk prokládá hlavní děj - dodají potřebné koření. Ale to základ neomlouvá. A jakoby té repetitivnosti nebylo málo, nějakého pablba napadlo, že se bossové objeví v místě, které už hráč vyčistil, takže se pocit toho samého pravidelně umocňuje. Uf. Navzdory veškeré kritice jsem si ale Mafii III dokázal nakonec užit. V prvé řadě pomohla zmíněná DLCčka, která hře zvedají body o nějakých 10%. A baví mě různé vedlejší postavy, otcem Jamesem počínaje a Donovanem konče (to je dle mého skutečná hvězda celé hry). Práce se společníky, kdy člověk získává nejrůznější výhody, má také své kouzlo a umí okořenit jednotlivé mise. Nemluvě o tom, že hraním člověk rozhodne o jejich osudu. Kdyby se nenatahovala herní doba opakováním téhož a vyhodilo se nějakých 10 hodin balastu, byla by to skvělá hra. Takhle je "jen" hodně slušná a v rámci série podobně nešťastně vybočující, jako třeba Doom 3. Pokus o něco jiného ale nutně z Mafia III nedělá špatnou hru. Jen nevděčného bratříčka, dvakrát tolik v případě natolik milovaného fenoménu, kde se nic neodpouští. Jak ostatně ukázaly některé reakce na DE jedničky, ono se fanouškům zavděčuje všeobecně blbě.
+16
  • PC 60
Tak jsem se po konečně regulérně odehrané hře rozhodl smazat své extrémně kritické hodnocení a napsat jej zbrusu nově, tentokrát beze vzteku z technických problémů. A zcela bych to mohl shrnout do jedné věty – není to vlastně špatná hra, ale je to špatná Mafia.

Když to vezmeme popořádku, tak co se týká grafiky, tak v tomhle ohledu je hra na vysoké detaily velmi hezká a koukatelná. Město působí vizuálně dobře, auta jakbysmet, postavy a animace obličejů jsou také fajn, odlesky a světlo vypadají reálně (vše počítáno na dobu vzniku, že Remastered vyšlo letos nemění nic, ve trojkách nedošlo k technickým změnám). Co se mi zpočátku nelíbilo, byl efekt deště – přišel mi takový dost nepřirozeně vypadající na monitoru. Časem jsem si na to zvyknul, ale prostě to není úplně ono, malinko mi to připomíná glitchující déšť z ranějších verzí KC:D (nebýt toho, že Vávra s M3 neměl nic společného, tak bych ho z toho podezříval :-) ). Pokud jde o zvuky, tak ty jdou standardní, dabing je fajn, nicméně pouze anglický – tradice českého dabingu zde přerušena, a jsou pouze titulky. Tahle skutečnost mi normálně vůbec nevadí, ale u Mafie…tam to prostě není ono. Je divné slyšet Vita s úplně jiným hlasem a anglicky. Co se mi ale v tomhle dílu hodně líbí, je rádio. Ano, hudba v předchozích dílech je zcela dobová a kvalitně vybraná, nicméně na můj vkus už příliš oldschool – moc dobře se mi neposlouchá. Za to ve trojkách – uhánět v autě pod taktovkou dodnes hraných rockových pecek, např. Born To Be Wild…to je trochu jiné kafe. A musím uznat, že mají i poměrně vychytané nějaké drobné detaily, jako když člověk zajede do tunelu, tak se rádio zašumí.

Další detaily jsou také povedené, třeba mód sledování vozidla, v M3 je asi nejpokročilejší, který jsem kdy hrál. Ono v jiných hrách se sledování nepřátelského vozidla dělí jen na daleko/akorát/blízko. Tady ne, hra bere v potaz i to, že jedete divně, ohrožujete chodce, prudce brzdíte…hezký a reálný detail. Co už není tak hezký detail, je hloupost nepřátel – stačí si vlézt za šikovný roh, písknout, počkat na stráže a zlikvidovat – a opakovat, dokud 3/4 stráží neleží na hromadě za Lincolnem. Není třeba žádné zásadní taktiky, ze zad třeba hráče obcházejí jen, pokud jim to vyjde k němu jako nejbližší trasa.

Co nemůže v takové hře chybět, je sbírání předmětů. U M3 je to tak na rozhraní akorát a přehnáno. Potěší již ze dvojky známé Playboye, nicméně nepotěší, že mnoho z nich je opravdu „známé“ už ze dvojek – stejné fotky. To neměli jiné, že se museli opakovat? Já vím, že je to pitomost, a o nic nejde, nicméně je to trochu divné. Další věc ke sbírání je TL-49 – komponenta potřebná k navázání odposlechu v částech města. Tady je sbírání trochu otrava, ale odposlech se dost hodí (ukáže pozice nepřátel a umožní zvýšit hodnotu společníkova kšeftu najmutím místního velitele). Nicméně je trochu vtipné, jak na začátku Donovan říká, že si ty komponenty musí Lincoln sehnat sám, protože jsou vzácné…hmm, tak proč se válejí skoro u každé popelnice ve městě? :-D Je jich tam opravdu příliš, i při napíchnutých všech skříních jich po mapě desítky zbydou. Dále tu máme Vargasovy erotické kresby – ty jsou povětšinou na hlavních stanovištích. A ještě časopis Hot Rod – OK, a pak časopis Pokání a plakáty komunistické propagandy – tohle vše je už bych řekl zbytečně navíc.

Velkou částí hry jsou auta, a tady budu jak chválit, tak hanět. Co musím pochválit, že na rozdíl od jiných openworldových her (třeba zrovna GTA mne v tomhle ohledu štve) je tu ježdění vlastním autem opravdu použitelné, protože po téměř každé misi (problémem jsou někdy ty, kde se přesedá v rámci mise do jiného auta) na hráče čeká jeho původní auto ve stavu, jak z něj vyběhl na misi – včetně poškození a tuningu. Nicméně úplně nejlepší je služba dovozu vozidla (od Burkeho – zmíním později). Na tomto seznamu máte výběr něco přes desítku aut (odemykají se postupně), které si můžete nechat kdykoli dovézt, a nikdy o ně nepřijdete – včetně jejich úprav. Něco jako osobní vozidla v GTA 5, ale s možností výběru. Super. Tuning vozidel taky potěší, připomíná dvojky – změna barev, instalace kompresoru, změna kol, polepy…a ve trojkách navíc jde změnit i barva interiéru, tónování skel a přední splitter a zadní křídlo. Jde změnit i značka, ale nejde jako ve dvojkách napsat jakákoli. Potud fajn, co ale není úplně fajn, je chování vozidel – i v režimu simulace je chování hodně arkádové. Sice se člověk po chvíli naučí ovládání natolik, že pak jezdí jak Schumacher, jenže řízení není žádná výzva, jako v předchozích Mafiích – tam bylo dobré ovládnutí vozidla klíčem k úspěšným honičkám. Dá se tu i závodit, ale nejsou za to ani nijak extra odměny, ani to není extra zábavné. Ale pro rozptýlení od zabíjení to jde.

Pokud jde o policii, která v Mafiích vždy byla na hráče jak pes (byť ve dvojkách ubrali), tak ve trojkách je to úplné dno – bohužel. Tady policii začnete zajímat pouze, pokud jim vrazíte do auta, nebo to před nimi prásknete do jiného auta či chodce. Jinak kolem nich můžete pálit klidně 150MPH, na červenou a v protisměru – je jim to fuk. A nejsou tu režimy pokuty/zatčení/útok. Buď po vás policie jde nebo ne. Nic mezi. Ostatní Mafie jsou v tomhle ohledu dál (a jednička nejlépe). Jediné co je tu navíc, že na hráče může policii zavolat kterékoli NPC z mapy, když vidí zločin. Aspoň něco.

Velkou částí hry jsou společníci – Cassandra, Burke a Vito (ano, ten ze dvojek). Těmto společníkům může hráč přiřadit získaná území a tím získat jejich loajalitu – tj. služby. Služby nabízí každý vlastní, u Cassandry se točí hlavně okolo zbraní a munice, Burke nabízí služby okolo vozidel a Vito má doplňkové (ale užitečné služby). Tyto služby hráči umožňují vždy zdarma přivolat vozidlo, přivolat sběrače peněz (sebrané peníze má Lincoln u sebe a při ztrátě života přijde o polovinu – musejí se pravidelně ukládat) a zavolat obchodníka se zbraněmi. Další služby od nich jsou (zdarma za splněný úkol či pak placené) jsou – útočný tým od Vita, uklidnění policie od Burkeho a vypnutí telefonů od Cassandry. K tomu hráč odemyká různá vylepšení postavy a vozidel. Pro vylepšení služeb nabízejí různé vedlejší mise.

Střelba a boj – na to nejsem nijak zvlášť odborník, tak asi jen krátce řeknu, že mne celkem vyhovoval. V přechozích dílech mi přišel propracovanější, ale jak říkám, neumím tohle úplně dobře zhodnotit.

A teď asi k tomu nejhlavnějšímu – příběh. A ten je trága. Kdyby se jednalo o běžnou openworldovou střílečku, tak by tenhle příběh – zabil jsi mi přítele, zabiju tebe a vše co je pro tebe drahé (nedal jsem spoiler alert, ale snad to není ani třeba), stačil. Ale to je na Mafii sakra málo. Tady člověk čeká příběh, zvraty, něco co chytne za srdce. A to vůbec není. Stejně tak hlavní postava, do Lincolna se prakticky nedá vcítit, chvílemi má člověk pocit, že hraje za vraždícího robota. Úplný opak předchozích dílů. I když – nechci předbíhat, ale dal jsem zatím první DLC – příběh Anny a kultu – a dopr…, takhle měla vypadat hlavní hra! Najednou tu byl příběh, zajímavé prvky (vyšetřování, hledání stop) a Lincoln tady ukázal, že není plecháč bez srdce. Proč tohle proboha nešlo v hlavní hře. Ano, já vím, že na mafii byl tenhle příběh až trochu příliš fantaskní (vraždící kult, halucinogenní droga – až jsem si musel zkontrolovat, že jsem omylem nespustil Far Cry), ale byl tu konečně příběh, který opravdu hráče zaujal a začal o něčem být.

A druhý největší problém, bugy. Díky nim jsem původně hru odsoudil jako nehratelný střep, protože při prvním rozehrání mi asi po půlce hry začala padat v intervalech 15-30 minut, takže jsem hru jen rychle proběhl, abych se aspoň dostal na konec. Při druhém rozehrání jsem asi po půlce skončil s úplně havarovanou hrou – prostě nešlo pokračovat, po úkolu se hra pokaždé zhroutila a nešlo s tím dělat nic. Zajímavé je, že ačkoli Remastered verze by neměla mít žádné technické změny, tak hra mi za celou dobu nespadla ani jednou (na úplně stejném HW). Takže nyní jsem ji mohl konečně regulérně dohrát, včetně vedlejších misí a sběratelek. Bohužel jiné bugy pořád jsou a umí otravovat hru – od levitujících či naopak propadlých do země aut, poskakujících mrtvol, po různé grafické glitche až po problémy, kdy přijdete k zadavateli úkolu a on vám pouze pořád opakuje obecné řeči a nejde začít úkol (řešení je načtení posledního záchytného bodu nebo restart hry).

Jak tedy tuto hru zhodnotit? Jako Mafie hra není dobrá (chybí ji pořádný příběh, řízení aut je moc arkádové a nenapínavé, policie je tu jen do počtu), tam bych dal tak 30%. Jako nonamové střílečce by to šlo lépe, tam bych dal tak 75% (velký mínus kvůli neopravovaným bugům). Když udělám takové shrnutí, mohlo by to být fifty fifty, nicméně jsem odehrál jeden z těch datadisků, a natolik mne bavil, že mi zlepšil celkový dojem ze hry – takže těch 60% bude adekvátních.

Pro: Vcelku solidní openworld střílečka

Proti: Není dobrá jako Mafie, chybí jí příběh a mnoho prvků z předchozích dílů

+20 +21 −1
  • PC 60
Urýchlený vývoj uškodil už tejto hernej sérií druhý krát. Hra je v niektorých aspektoch nadpriemerná ale aj podpriemerná. Skvelý story-telling je pokazený zlým dávkovaním, gunplay hlúpou umelou inteligenciou a tak by som mohol pokračovať. Mafia 3 nie je zlá hra. Ako hráč som sa pri nej aj bavil aj nudil.
+6 +8 −2
  • PS4 80
Po příšerné dvojce jsem Mafii přestal vnímat jako sérii, což mi dost pomohlo u zážitku ze třetího dílu. Silný příběh v nepřikrášlených kulisách, témata, která jsem ve hře nikdy předtím nepotkal a výborný gameplay, který mě bavil od začátku do konce.

Lincoln Clay si nedělá s ničím hlavu. Po dlouhé době tu máme skutečného gangstera, který zabijí hlava nehlava. Není tu žádný prvek morálky, žádná nutnost držet se zpátky, prostě tu máme mašinu na zabíjení, což působí neskutečně svěže. Navíc je to sympaťák, má jasnou motivaci a vypadá cool. Příběh se rozjede velice rychle parádní scénou, a pak Lincoln nejde zastavit.

Největší dominantou hry je gameplay/gunplay. Jedny z nejzábavnějších přestřelek, které jsem kdy ve hře potkal. Animace zasažených postav je perfektní, krev stříká všude kolem a během pár minut se místo přestřelky změní z útulné kanceláře na malé řeznictví. Hodně mě taky bavil jízdní model, jen škoda omezených možností vozového parku.

Spolurpáce s parťáky je dobrý nápad. Trochu nedotažený, ale na druhou stranu jsem se občas divil, jak parťáci na mé jednání reagují. Zcela úmyslně jsem jednoho úplně ignoroval, abych viděl zda to hra bude brát v potaz - bere.

Většina NPC, která musíte zabít, jsou skvěle napsané, až mi nejde na rozum, že se s nimi ve hře střetneme jen na pár sekund. Každá čtvrť je jiná, úkoly se opakují, ale ne nějak tragicky a "větší" mise jsou všechny parádní. Lincoln občas překvapí brutalitou, které se dopouští. A veškerá story kolem ku klux klanu byla skvělá. Celkově se mi hodně líbí, že autoři měli koule přijít s takovýmhle příběhem.

Zamrzí pár věcí - nedotaženost všeho - dějové linky, grafiky, zvuků a tak dále. Takovouhle městskou akci jsme tu měli milionkrát, New Orleans je víceméně bez ksichtu, chybí muzikanti v ulicích atd. Potěšilo ale, že mezi civilisty není žádný mistr světa v boxu ani střelec amatér, takže se skutečně chovají jako civilisté. A policajti KONEČNĚ reagují jen na to, co se děje v jejich blízkosti nebo pokud jim někdo zavolá. V odlehlejších částech města si můžete klidně házat s granátama a nikdo nepřijede.

Celou dobu mi ale přišlo, že hra byla utnuta ve vývoji příliš brzy. Například v cutscénách jsem měl vždy defaultní oblečení, i když jsem se převlékl a občas mi přišlo, že mise úplně nejdou za sebou jak mají. Ale popravdě jsem to moc neřešil - já se chtěl bavit, a to se mi povedlo.

Pro: hlavní postava, gunplay, jízdní model, příběh, zasazení, hudba (vhodně zvolená při misích a přestřelkách), mimika postav

Proti: občas grafika (hlavně nasvětlení), nedotaženost některých prvků, doufal jsem ve flashbacky z Vietnamu

+16 +20 −4
  • PC 60
Hodnocení 6/10 , Splněné Achievementy 34 z 85 , Curator

Děj Mafie III se odehrává v Americe okolo roku 1960, kdy zuřila vietnamská válka, hnutí občanských práv, Martin Luther King a R.F Kennedy byli zavražděni, protesty a nepokoje, všudypřítomný rasismus, jaderné zbrojení, přistání člověka na Měsíci. Do tohoto bláznivého období je zasazen příběh Lincolna Claye, černocha, veterána z války v Vietnamu, přijíždějícího domů do New Bordeaux (fiktivní verze New Orleans) kde vše začíná. Příběh je zajímavý a rozsáhlý a využívá kulturního pozadí této doby. Loupeže, nábory členů gangu, drogy, krádeže automobilů, prostituce, stavební činnost, podzemní obchod s otroky, zbraně, auta, závody. Kvalitní děj a akce.. vše co má akční hra mít. ALE!! Nicméně po čase vše upadá do rutiny a mise se stávají monotónními, hra postupně ztrácí svůj drive z první hodiny hraní a nedokáže udržet tempo, stává se nudnou, repetetivní open-world střílečkou. Několik skvělých okamžiků je vítanou přestávkou od monotónnosti během 30 hodinové hry, část v opuštěném výstavišti, vražedná sniperská bitva, skvělá automobilová honička se společníkem Vitem. Výjimečné mise se objevují, ale jsou utlačovány tuny nudných cílů, které musíte udělat abyste se dostali k další zajímavé části příběhu. Ve hře se objevují i zajímavé funkce (obchodník se zbraněmi, irský úderný tým, trezor) ale nestačí to.

Design a vzhled města jsou dobře zpracované, animace byla v pořádku, prostředí bylo ponořující zejména deštivé a noční výhledy, západ slunce, ale i technické zklamání v podobě podivného denního osvětlení, bláznivé oblohy. Hlavním vrcholem hry je však, dle mého soudu rozhodně zvukový doprovod. Hudba 60tek hraje po celou dobu hry, pecky od hudebníku jako jsou The Rolling Stones, Johnny Cash a další. Zvukový doprovod dalece zpříjemnil ubíjející cestování skrze celou mapu.

Závěrem říci že Mafia III je špatná hra, by bylo podhodnocení, má všechny komponenty které tvoří dobrou hru. Sama o sobě je to dobrá hra, která neurazí ani nenadchne, ale název Mafia III je výstřel do jiné galaxie. S jejími předchůdci I a II, které považuji za herní klasiku na kterou nedám dopustit se nedá srovnávat.
+18
  • PC 80
Mafie III je rozhodně něco naprosto jiného (horšího), než byly původní dva díly, ale jako člověk, který byl obklopen jen lidmi, co tuto hru jen a jen surově hejtili, musím říct, že zas takové odsuzování si nezaslouží. Není to nic extra, oproti prvním dílům je to ostuda, ale hra sama o sobě je to poměrně fajn.

Plusy: Příběh toho dílu je velmi zajímavý, akorát je škoda, že je děsně přerušovaný. Dostanete luxusní nájezd a pak Vás hodí do zabírání městských čtvrtí a než stihnete nějakou zabrat, vše o hlavním příběhu vypustíte z hlavy. Pak jen koukáte, jak vraždíte nějakého pána, co je prý důležitý, ale vlastně vůbec nevíte proč. Každopádně hlavně na začátku a na konci, kdy jedete opravdu jen hlavní příběh, v těchto momentech má hra grády, jaké by měla mít po celou dobu. Na tom mají samozřejmě zásluhu cutscény, které jsou zvláště v těch hlavních chvílích moc pěkné. Ve vedlejších úkolech nestojí za řeč. Velkým plusem je i hudba, přesněji ta,, co Vám pouští rádio -to je totiž nacpané peckami od Johnyho Cashe, Elvise Presleyho a tak dále. Poslední vyloženě pěkná věc, co mi leží na mysli je zpracování přestřelek, ty nikdy nebyly nudné a i když je to ve hře vzácností, najdete zde i silně luxusní levely jako je přestřelka na parníku anebo vloupání se na pohřeb a zdrogování všech přítomných. Zajímavý aspekt je také (něco jako rodinný přítel) kněz, který Vám sem tam za čas připomene, že to, co děláte, vlastně není ani špetku dobré, jelikož i když "jen kradete auto", zabíjíte u toho tři lidi. Hráče tahle skutečnost tří mrtvých lidí už dávno nenapadne, ale právě díky knězi máte šanci si ji připomenout.

Mínusy: Asi největší problém pro mě byla šílená repetetivnost, která ale dává naprostý smysl. Vaším úkolem je zajmout 9 městských čtvrtí a vývojáři si nedali tu práci, aby alespoň alespoň každé 3. čtvrti dali jiný nádech, takže vlastně děláte to stejně devětkrát za sebou. Další velmi silný nedostatek pro mě byl Lincon Clay sám o sobě, jelikož jeho charakter je naprosto nemožný. Na jednu stranu hrajete za skoro až brutálního blázna, kterému nevadí vykuchat člověka a pak ho ještě oběsit na soše uprostřed města, ale na druhou stranu hrajete za chlápka, co zachrání nevinného středně velkého podvodníka jen proto, že Vám prý nic neudělal, i když Vám jeho záchrana přinese akorát tak desítky potíží. Dalším velkým mínusem byly občasné bugy a poměrně časté grafické anomálie, v neposlední řadě ale i zbytečná přesycenost hry ať už sbírkovými předměty anebo miliardou rozvodových skříní (které Vám jsou ve výsledku taky k ničemu).

Pro: Začátek a konec příběhu, hudba, hlavní cutscény, zpracování přestřelek, přítomnost kněze

Proti: Neodůvodnělá brutalita hl. hrdiny, repetetivnost, přerušovaný příběh, spousta zbytečností, bug

+18