Kdo chce psa bít, hůl si vždy najde. Budu parafrázovat Chucka McGilla, když na zdejší hodnocení řeknu - "What a sick joke."
Snažím se už nějaké to desetiletí důvěřovat lidem, ale nějak mi to furt hapruje. Po kompletním dohrání Mafie 3 mě to akorát utvrdilo. Léta jsem se vyhýbal Mafii 3, kvůli vlažným českým recenzím i doporučení známých. A hned řeknu, že to byla velká chyba. Nyní, když byla ve výprodeji za neuvěřitelných 3 eura jsem se rozhodl hru konečně zkusit.
Úvodní devadesátiminutovka byla tak super, že jsem si říkal, jestli ty recenze na internetu nejsou psané od zaměstnanců Rockstaru či Ubisoftu. Pak se hra přepne na open word sand box hru a zpomalí se tempo. Po šesti dílech Far Cry mi repetitivní mise rozhodně žíly netrhají, navíc když střelba i jízda jsou tak dobře zpracované. Takhle dobře jsem si ve střílečce ze třetí osoby nezastřílel od doby Maxe Payne 3. Zpomalení času a zvýraznění nepřátel je sice nerealistické (Vávrovi musela prasknout nejedna žilka), ale zatraceně zábavně. Stealth většinou ve hrách nepreferuji, ale zde headshoty za pomocí pistolky s tlumičem byly nesmírně uspokojivé. Hlavní postava dvoumetrového metrákového kulturisty má taky v záloze nesčetně velmi účinných kontaktních zakončení.
V čem hra naprosto exceluje je osobitá, neokoukaná forma prezentace děje. Forma dokumentu opravdu nemá období, navíc cutscény jsou opravdu výtečné. Dialogy/monology jsou tak kvalitně napsané, že mi hned vyskočilo srovnání se seriálem The Wire, ve kterých jsou dialogy přirozené, nestrojené a přesto velmi silné. K tomu kvalitní dabing. Žádný větší scénaristický přešlap či hloupý dialog jsem v Mafii 3 nenašel. Klíčová témata odplaty a rasismu jsou díky kvalitnímu scénáři velmi dobře pojata. Výtečný konec, který emočně rezonoval, je jen třešničkou na dortu.
60. léta na americkém jihu jsou vykresleny bravurně. Všechny reálie jsou prezentovány přirozeně a vše klíčové z té doby je zachováno. Tři rádiové stanice, každé jinak zaměřené, nabízí přes 100 skladeb. Ale nenabízí jen skladby, ale i vysílání Černých panterů a jejich protiklad - rasisticky orientovaných komentářů, zpráv (zazní i komentář o invazi v ČSR), či relativně vtipně pojatých reklam, které odrážejí tehdejší dobu a satiricky poukazují např. na šovinismus.
Po technické stránce jsem Definitive Edition neměl co vytknout. Ano, při vydání to byl technický průšvih, ale dnes je to stabilní, dobře vypadající titul. Žádné propady fps ani záškuby nezaznamenal a já jsem na to velmi citlivý. Za 37 hodin jsem ale narazil na pár bugů, kde ale restart hry pomohl. A ano, postavy občas šly do kolize s nějakým menším objektem. Ale nic co by mi vyloženě vadilo. AI sice není nejchytřejší, ale vyloženě nedělala žádné psí kusy.
Repetitivnost v podobě neustálého ježdění je fakt frustrace. Této hře by extrémně pomohl fast travel system. To mě přivádí k dalšímu zklamání, že autoři mohli v Definitive Edition velmi lehce eliminovat negativa původní hry. Nejen přidáním zmíněného fast travelu (který by velmi, velmi, velmi pomohl nejen v těch generických side questech, mimochodem, ta repetitivnost v hlavních úkolech není tak hrozná, celá mapa včetně dvou podbossů a hlavního bosse se dá stihnout za hodinku a to ježdění je jen v rámci té menší mapky), ale také například lepší pojetí herní ekonomiky (money se vydělávají velmi těžce, ale utrácejí zatraceně rychle), kdy jsem ani za těch 37 hodin neodemkl všechny upgrady a zbraně, protože jsem měl furt hluboko do kapsy.
Hru rozhodně plánuji zahrát znovu, tentokrát bez vedlejších aktivit, ty jsou extrémně, nejen generické, ale i otravné. Dojíždění přes celou mapu na jih, abych vyzvedl náklaďák (hrůza), nebo kamion (větší hrůza), nebo loďku a pak náklaďák (největší hrůza) a dovezl ho znovu na sever, a to několikrát, vyhrává cenu nejnudnější a nejotravnější herní náplně. Jasně, nikdo mě ale nenutil dělat vedlejší úkoly, ale pak člověk přijde o pár dialogů od mé oblíbené Nicki či Emanuela. Koukal jsem na youtubery, že celá hra i s DLC (dvě z nich kvalitně napsané počiny) za 15 hodin. Zvážil bych také mod pro rychlejší naplnění škod ukazatele. Ve výsledku by z toho mohla být jedna dlouhá cutscénová jízda alá předchozí lineární díly Mafie.
Mafia 3 v podobě Definitive edition je velmi kvalitní hrou. Je zřejmě, že místní hráči jsou frustrováni, že hra má "zanedbatelnou" českou stopu a postrádá dabing. Některé možná naštvalo zjištění, že Mafia nemusí být jen italská. Když porovnáme hru například s Days Gone, kde jsem mlátil hlavou o stůl pokaždé, když naskočila cutscéna, nebo hlavní postava promluvila, tak zjistíme, že hráči jsou opravdu, opravdu nefér ve svých hodnocení. DG má od 20 procent vyšší hodnocení, a najednou hráčům nevadí, že veškeré mise ve hře působily genericky a repetitivně s opravdu neporovnatelně špatným příběhem. Všechny zdejší recenze jsem nečetl, ale často se zde skoro až papouškují další nefér a nerelevantní myšlenky, na které se dá říct jen - kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.
Snažím se už nějaké to desetiletí důvěřovat lidem, ale nějak mi to furt hapruje. Po kompletním dohrání Mafie 3 mě to akorát utvrdilo. Léta jsem se vyhýbal Mafii 3, kvůli vlažným českým recenzím i doporučení známých. A hned řeknu, že to byla velká chyba. Nyní, když byla ve výprodeji za neuvěřitelných 3 eura jsem se rozhodl hru konečně zkusit.
Úvodní devadesátiminutovka byla tak super, že jsem si říkal, jestli ty recenze na internetu nejsou psané od zaměstnanců Rockstaru či Ubisoftu. Pak se hra přepne na open word sand box hru a zpomalí se tempo. Po šesti dílech Far Cry mi repetitivní mise rozhodně žíly netrhají, navíc když střelba i jízda jsou tak dobře zpracované. Takhle dobře jsem si ve střílečce ze třetí osoby nezastřílel od doby Maxe Payne 3. Zpomalení času a zvýraznění nepřátel je sice nerealistické (Vávrovi musela prasknout nejedna žilka), ale zatraceně zábavně. Stealth většinou ve hrách nepreferuji, ale zde headshoty za pomocí pistolky s tlumičem byly nesmírně uspokojivé. Hlavní postava dvoumetrového metrákového kulturisty má taky v záloze nesčetně velmi účinných kontaktních zakončení.
V čem hra naprosto exceluje je osobitá, neokoukaná forma prezentace děje. Forma dokumentu opravdu nemá období, navíc cutscény jsou opravdu výtečné. Dialogy/monology jsou tak kvalitně napsané, že mi hned vyskočilo srovnání se seriálem The Wire, ve kterých jsou dialogy přirozené, nestrojené a přesto velmi silné. K tomu kvalitní dabing. Žádný větší scénaristický přešlap či hloupý dialog jsem v Mafii 3 nenašel. Klíčová témata odplaty a rasismu jsou díky kvalitnímu scénáři velmi dobře pojata. Výtečný konec, který emočně rezonoval, je jen třešničkou na dortu.
60. léta na americkém jihu jsou vykresleny bravurně. Všechny reálie jsou prezentovány přirozeně a vše klíčové z té doby je zachováno. Tři rádiové stanice, každé jinak zaměřené, nabízí přes 100 skladeb. Ale nenabízí jen skladby, ale i vysílání Černých panterů a jejich protiklad - rasisticky orientovaných komentářů, zpráv (zazní i komentář o invazi v ČSR), či relativně vtipně pojatých reklam, které odrážejí tehdejší dobu a satiricky poukazují např. na šovinismus.
Po technické stránce jsem Definitive Edition neměl co vytknout. Ano, při vydání to byl technický průšvih, ale dnes je to stabilní, dobře vypadající titul. Žádné propady fps ani záškuby nezaznamenal a já jsem na to velmi citlivý. Za 37 hodin jsem ale narazil na pár bugů, kde ale restart hry pomohl. A ano, postavy občas šly do kolize s nějakým menším objektem. Ale nic co by mi vyloženě vadilo. AI sice není nejchytřejší, ale vyloženě nedělala žádné psí kusy.
Repetitivnost v podobě neustálého ježdění je fakt frustrace. Této hře by extrémně pomohl fast travel system. To mě přivádí k dalšímu zklamání, že autoři mohli v Definitive Edition velmi lehce eliminovat negativa původní hry. Nejen přidáním zmíněného fast travelu (který by velmi, velmi, velmi pomohl nejen v těch generických side questech, mimochodem, ta repetitivnost v hlavních úkolech není tak hrozná, celá mapa včetně dvou podbossů a hlavního bosse se dá stihnout za hodinku a to ježdění je jen v rámci té menší mapky), ale také například lepší pojetí herní ekonomiky (money se vydělávají velmi těžce, ale utrácejí zatraceně rychle), kdy jsem ani za těch 37 hodin neodemkl všechny upgrady a zbraně, protože jsem měl furt hluboko do kapsy.
Hru rozhodně plánuji zahrát znovu, tentokrát bez vedlejších aktivit, ty jsou extrémně, nejen generické, ale i otravné. Dojíždění přes celou mapu na jih, abych vyzvedl náklaďák (hrůza), nebo kamion (větší hrůza), nebo loďku a pak náklaďák (největší hrůza) a dovezl ho znovu na sever, a to několikrát, vyhrává cenu nejnudnější a nejotravnější herní náplně. Jasně, nikdo mě ale nenutil dělat vedlejší úkoly, ale pak člověk přijde o pár dialogů od mé oblíbené Nicki či Emanuela. Koukal jsem na youtubery, že celá hra i s DLC (dvě z nich kvalitně napsané počiny) za 15 hodin. Zvážil bych také mod pro rychlejší naplnění škod ukazatele. Ve výsledku by z toho mohla být jedna dlouhá cutscénová jízda alá předchozí lineární díly Mafie.
Mafia 3 v podobě Definitive edition je velmi kvalitní hrou. Je zřejmě, že místní hráči jsou frustrováni, že hra má "zanedbatelnou" českou stopu a postrádá dabing. Některé možná naštvalo zjištění, že Mafia nemusí být jen italská. Když porovnáme hru například s Days Gone, kde jsem mlátil hlavou o stůl pokaždé, když naskočila cutscéna, nebo hlavní postava promluvila, tak zjistíme, že hráči jsou opravdu, opravdu nefér ve svých hodnocení. DG má od 20 procent vyšší hodnocení, a najednou hráčům nevadí, že veškeré mise ve hře působily genericky a repetitivně s opravdu neporovnatelně špatným příběhem. Všechny zdejší recenze jsem nečetl, ale často se zde skoro až papouškují další nefér a nerelevantní myšlenky, na které se dá říct jen - kdo chce psa bít, hůl si vždy najde.
Pro: Bezkonkurečně napsané dialogy a výtečná forma vyprávění, postavy, rádio, soundtrack, animace, pocit ze střelby i jízdy, atmosféra 60. let na jihu USA a výtečný dabing s CZ titulky
Proti: Občasné glitche a bugy, někdy neúnosně repetitivní, nudné a otravné vedlejší úkoly, chybí fast travel