Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dá se GOG verze rozjet v jiném, než 640x400 (popřípadě 320x200) rozlišení? Editace v cfg jako u jiných Build her nefunguje.
@Isair (15.02.2022 20:16)
Úplne prirodzené to je práveže :). Ja pohyb myši nahoru vnímam ako pohyb dopredu. Ako pohyb hlavou, keď zakloním hlavu dopredu, tak sa dívam dole. Zakloním dozadu - dívam sa hore, čiže myš ide dozadu.

Ale nech si každý robí, ako mu vyhovuje, ja tu nechcem nikoho presviedčať. Len som chcel skonštatovať, Že taká možnosť má byť automaticky v každej fps-ke, alebo všade tam, kde sa ovláda pohyb kamery.
Přehozené osy myši? To je pro mě též noční můra. Kdysi mi to v jedné FPS takto šlo, načež se to aplikovalo i do dalších her, které jsem hrál. Myš jsem musel kabelem odpojit. Takže Exhumed, jakkoliv je kolem něj nyní živo, hodlám zcela ignorovat.
@Paliason (15.02.2022 19:51): Tedy nějak jsem nikdy nepochopil, proč vůbec tahle možnost v FPSkách vlastně je, nechápu, jak takhle může vůbec někdo hrát. Co to je za smysl "pohnu myší směrem nahoru, postava se podívá dolu"?
Boha! Oni tam zabudli dať možnosť invertovať Mouse-Y. Neuveritelné. :)
Takže treba počkať, až dajú update, to pre mňa nemá zmysel zatial hrať.
Jestli by neměl být profil pro ten remaster samostatný, když kombinuje obsah obou verzí. Nebo po dohrání hodnotit obě? :-)
@Garret (11.02.2022 09:59): A tos tu nedávno tak bojoval za rozdělování profilů, přitom se nedokážeš vyznat ve dvou. Co kdyby ta hra měla pět verzí, jak některé, to by bylo peklo teprv. :)

No hlavně až to budete hodnotit, tak běžte do toho druhého profilu...
@Garret (10.02.2022 19:17)
Super, mám radosť.
Zrovna 2 Týždne dozadu som rozohral origo verziu cez BuildGDX v presvedčení, že kým ten remaster vyjde, to ešte dlho potrvá. A zrazu je to tu! :)
Tak kašlem na to, idem radšej do remastru a začnem znova.
tak když už mi konečně přijde notifikace oslovení na @Charllize: tak on to smaže... anyway, recenze pozitivní, ale teda mám z toho rozporuplné pocity
@Charllize (16.08.2021 22:06): Já byl tehdy ještě z Wolfensteina 3D a Dooma zvyknutý hrát FPSky na Keyboard only, takže mi to u toho Duka 3D ani nepřišlo, v podstatě tam míření nahoru a dolu ani neptřebuješ (nebo jen velmi výjimečně či pro rozhlídnutí), když máš zapnutý ten částečný Doom like "autoaim" (tj. hra automaticky střílí nahoru či dolu, pokud stojíš pod/nad nepřítelem). Já tehdy Duka 3D hrál i na PC pouze na klávesnici, takže to zase takový rozdíl oproti gamepadu nebyl :). Dnes už bych asi žádnou Build engine hru bez myši nehrál, ale tehdy mi to nepřišlo... na myš mě naučil až Half-Life 1 a Outlaws :).
@Isair (16.08.2021 21:29): Tenka měla super hudbu a byla to taková trosku změna. Dobrý byl upgrade zbraně. Ze začátku jen základní střelba a poté co člověk našel par upgrade kostek najednou ji dole narostla třeba brokovnice nebo nahoře laser zaměřovač. Design levelu nebyl tak dobrý ale mělo to smrnc a hutnou atmosféru.
Duke na ps1 byl docela peklo ohledně ovládání, mířit nahoru a dolu pomoci L1 a R1 tuším,byl oser slušnej.
Me tenkrát přišlo jako zázrak ze tyhle fps klasiky na PS vycházejí :)
@Charllize (16.08.2021 21:22): Ty jo Tenku jsem chvíli na PS 1 hrál když mi ho tu bratranec jednou nechal, ale ta mi přišla už tehdy docela jako sračka. Ale zase jsem jí nehrál dostatečně dlouho a spíše se plácal asi někde v úvodu, takže nechci soudit. Nejvíce jsem však ocenil, že PS 1 verze DN 3D měla epizodu navíc :)... to jsem bratranci vžycky dost záviděl, pak se to však smázlo díky Duke Nukem 3D: Plutonium Pak, která na PS 1 nevyšla.

Ale máš pravdu s tím, že Hexen působí skoro jak nějaký akční dungeon, podobně jako třebas Witchaven .
@Isair (16.08.2021 21:14): Hexen mi spis přišel jako takový akční dungeon než typická fps. A jo je super.
Jen jsem chtěl říct ze z těch her jako byl Doom, Duke, Hexen na konzolich mne osobně Exhumed přišel asi nejhorší. Jak jsem se na nej tenkrát těšil, tak jsem spis byl zklamaný. Jo, prostředí bylo docela originální. To už třeba i Disruptor nebo Tenka mě bavili víc.
@Charllize (16.08.2021 21:07): Tak Hexen je špica :), od Exhumed čekám slušnou hru, ale asi ne nic "on top". Nicméně podobný metroid prvek (tj. získávání schopností, díky nímž si zpřístupňuješ části předchozích levelů) jsem snad ještě v FPS neviděl... je tu právě ten zmiňovaný Hexen a Hexen 2, který měl HUB systém (tj. centrální level, z nějž jsi navštěvoval další menší levely, v nichž jsi třebas aktivoval něco, co ti otevřelo cestu dál v jiném a když jsi to všude všechno zaktivoval, otevřela se ti finální cesta v tom HUB levelu a pokračoval jsi do dalšího "HUBu" bez možnosti se vrátit do předchozího, tímto stylem level designu se inspiroval třebas později i Quake 2 a vlastně již před Hexenem jej měl i v méně propracované míře Terror of the Catacombs a Hexen 2 tam navíc přidal i určité adventurní prvky a hádanky), ale tohle je přeci jen trochu jiné.
@Isair (16.08.2021 20:24): PS1 verze stala v době vydání 2299 Kč :)
Ale ackoliv to nebylo špatne tak třeba PS1 verze Hexen mi přišla o dost lepší. 
Exhumed mi přišel, hmm, takový hloupější a arkadovejsi, kratší. Ale M60 byla bezva.
@Tarhiel (15.08.2021 23:37): Tak jsem si taky na přeskáčku shlédl to Digital Foundry video a některá další a je to přesně jak jsem psal... v podstatě odlišné hry... PC verze jedoucí na Build Enginu, spíše inspirována hrami jako Duke Nukem/Doom, postup z levelu do levelu apod. (ty barvy tam ale fakt mají nějak vyblité, to v ostatních gameplay videích nemají... imo to jen přehnali s Brightness), za mě ale pořád asi nejlépe vypadající verze s nejhezčím GUI, ale těžko říci, jestli bude i nejlépe hratelná.

PS/Sega verze jedoucí na odlišném enginu, jsou naopak něco jako metroid, kompletně odlišný level design a lokace můžeš navštěvovat opakovaně, přičemž nepřístupné části se ti zpřístupní díky nově získaným schopnostem... dost originální prvek na poli FPS imo (Hexen/Quake 2 apod. na tom jsou přeci jen trochu jinak, ty mají spíše HUB systém levelů).
Ta Sega verze asi vypadá opravdu lépe než PS 1, jak jsi říkal, tak doufám, že jí v remasteru dostatečně využijí, však psali, že se budou snažit z obou verzí vyextrahovat to nejlepší a spojit to do ideálního celku, tak doufejme, že se tak opravdu stane :).

Ale určitě má smysl si zahrát jak PC verzi, tak PS/Sega verzi (resp. nyní ten remaster), protože jak vidno je to podobně velký rozdíl, jako mezi Doomem 1 ,2 a Doomem 64 (v podstatě dost odlišné hry). Čili je fajn, že bude možné si obě pořídit na GoGu.
@Tarhiel (15.08.2021 23:37): No já si pustil walkthrough z PS 1/Saturn verze a už první level vypadá úplně odlišně. Navíc tu mají na DH obě verze úplně odlišné profily, přičemž se v popisku píše, že konzolové by měly mít trochu Hexen like level design (tj. levely se dají a mnohdy musí navštěvovat opakovaně), kdežto PC verze má klasický Doom design tj. z levelu do levelu... nevím kolik % hry je předělaných, ale asi tam bude těch rozdílů dost (a podle DH popisku by měla mít PS 1/Sega verze i zbraň navíc). A snad prý i někteří nepřátelé mají trochu odlišné vlastnosti.

Ale jako za sebe musím říci, že se mi více vzhledově líbí na první pohled PC verze, alespoň z těch gameplay videí co jsem pouštěl, nepřijde mi nikterak vybledlejší (alespoň pokud to autoři gameplay videí nepřeženou s nastavením brightness, což často u podobných "doomovek" dělají a vypadá to pak děsně). Ale zase ty konzolové verze mají takové hezčí osvětlení (třebas letící "fireball" osvětluje místnost, kdežto v PC verzi ne), každá má asi něco...
@Isair (15.08.2021 17:04): O tých zásadných rozdieloch medzi verziami som sa dozvedel práve z videa od Digital Foundry, a úplne rozdielny leveldizajn zasa nie je, ale na konzoliach robili ústupky kvôli výkonu (jednoduchšia geometria, menej objektov v niektorých častiach ,etc. - oni to tam rozoberajú).

Toto keby prebrali z PC verzie, tak som spokojný, sprity + animácie mi prišli krajšie v konzolových verziách.

PS: Ha, tak je to ešte zamotanejšie: pozrel som si ho ešte raz, a oni tam porovnávali konzolové verzie medzi sebou (Sega Saturn leveldizajn > PS), PC spomínali až na konci, že graficky zaostával za konzolovými verziami (vyblednuté farby), ale pochválili digitálny soundtrack (už nie midi) + špeciálne ozvučenie pre cutscény + dabing (voiceacting)
@Tarhiel (15.08.2021 04:15): Imo má smysl vyzkoušet obě verze (PC i ten remake), protože mají mít snad i naprosto rozdílný level design, tj. jedná se v podstatě o dvě rozdílné hry.

Za sebe bych neřekl, která se mi vzhledově líbí více... GuI ale určitě více v PC verzi, ale možná se mi líbí více původní PS 1 verze než remaster (soudě čistě podle traileru, kde je porovnávají), remaster sice není tak rozmazaný, ale chybí mu určité kouzlo (je příliš světlý, má více vyblité barvy apod.)... ale čert to vem, hlavně že si to v klidu a legálně zahraji bez nutnosti se patlat s nějakými emulátory a KEX engine je v pohodě, alespoň v Doom 64 remasteru a v System Shock 1 EE byl...
@Isair (15.08.2021 04:01): Ja som tiež rád, pretože PC verzia sa mi vždy zdala oveľa škaredšia, než konzolové verzie, ale tie mali o niečo na detaily chudobnejší level dizajn - tak dúfam, že tie sem tiež nakombinujú z PC verzie, i keď to v traileri nespomínali.

V každom prípade kombinácia týchto verzií je mokrý sen a iróniou je, že celý KEX engine vznikol práve kvôli Exhumed, na ktorom sa Villarreal cvičil, ale kedže nemal práva + tuším dostal cease&desist list, tak na tom prestal pracovať, neskôr sa dal dokopy s NightDive a začal ho využívať na portovanie iných hier, aby sa im nakoniec, po rokoch, podarilo získať práva a mohli na ňom remaster dokončiť.

Teším sa, rovnako ako aj na iné veci od nich.
@Tarhiel (19.11.2020 15:10): Kůl, na tohle čekám už strašně dlouho, kdy jsem se před takovými pěti lety doslechl, že Nightdive odkoupili práva a chystají remaster, včetně PS 1 verze. Tohle sice nevypadá na Nightdive remaster, ale i tak jsem rád, že je to konečně oficiálně k dispozici a třebas je to předzvěst něčeho většího...

GoG mi dělá poslední dobou vážně radost, nejdříve Silent Hill, nyní tohle... :)
@Dan9K (04.06.2020 16:53): Úkroky s přidrženým Altem jsem dělal naposledy ve hrách typu Wolfensteina, jakmile šla namapovat jiná klávesa na úkrok vlevo a jiná na úkrok vpravo, tak už jedině takto.
@Všivák (04.06.2020 08:15): jako hrozné ovládání? Já si pamatuju, že to má úplně stejné ovládání jako všechny doomovky té doby. Wolf, Doom, Důkáč, Blood, Shadow Warrior, všechno se to hrálo na šipkách, ctrl střílení, s přidrženým altem úkroky, shift na běhání, A pro skok, Z/Y pro skrčení. Akorát už jsme dneska zmlsaní tím mouselookem. Tehdy to byl standard, jen Terminator byl výjimka, takže moc nerozumím tomu "návratu k Wolfovi" :-)
@Všivák (komentář): Hezký komentář. Já hrál Exhumed hodně dávno bez moderních enginů, ale na problémy si nepamatuji. Budu muset někdy zopáknout. PSX verze je prý lepší a dost odlišná.
@Phoenix (10.10.2015 13:49): takhle pamatuju na návod Anachronox. hraju dle návodu, najednou je konec návodu s tím, že to je jako konec hry, ale hra byla tak ve dvou třetinách. tak koukám na net a našel jsem tam anglický text, kteří pánové ze Score použili a přeložili, ale už si neověřili, že ten text není návod na celou hru :-)
@Matthias (09.10.2015 21:33): Hráli je úplně stejně důkladně jako dnes (tj. moc ne). Krom jiného to bylo občas poznat v návodech, které IMHO často překládali, místo aby hry sami hráli (a proto tam byly uvedeny nesmysly nebo nefunkční postupy).

Důležitá je exkluzivita, představ si, že by recenzent napsal recenzi až po dohrání desítek hodin dlouhé kampaně nějaké složitější strategie nebo RPG, případně po odehrání desítek hodin v mulťáku nějaké akce (nemluvě o tom, že by hru v případě singlu dohrál několikrát, aby napsal opravdu zevrubnou recenzi).

Dokud nebudou čtenáři ochotní zaplatit opravdu kvalitní recenze (bude tak místo kvality důležité být první), tak se těžko něco změní.
@Phoenix (05.01.2013 23:03): Myslím, že to bylo zhruba někdy v šestém kole, byla tam nějaká díra, která buďto tam neměla vůbec být, nebo nešla přeskočit, protože jsem měl nějak jeté skákání...to si už nejsem jistý, ale myslím, že to druhé. Každopádně když jsem se koukal na gameplay na youtube, tak v té části žádný problém nebyl. Ale tak asi to bylo tím, že je to už stará hra...

ale taky ti ta postava jakoby plavala? Že měla setrvačnost? Na to jsem si dost těžce zvykal. Člověk zmáčknul šipku dopředu, pustil a jeho postava ještě chvíli šla.



@Matthias (05.01.2013 23:06): však :-)
@Dan9K (05.01.2013 21:08): Možná to jelo na nějaké nižší verzi buildu, a souhlasím s tím, že Duke Nukem 3D to celé rozpoutal, třebaže nebyl první.

S jakým bugem ses setkal? Já jsem nemohl v jeden moment pokračovat dál a pomohlo zakouzlit na nějakou zeď, co nezmizela, kouzlo Open. Nebo je to ještě něco jiného?
@Matthias (05.01.2013 09:46): Možná, ale to mi přišlo tak nějak přirozené, že ho nemsím používat na krátko (a na moc daleko to taky nešlo). Ale ty hadi byli hrozně nevypočitatelní. Někdy si program neuvědomil, že je tam nepřítel a oni šli po mě. Včely velice radi ignorovali a namísto toho šli na mě atd.
Phoenix: Nepočítám proto, protože mi to přijde ještě jako taková "předBuild" hra a nevím, ale mám pocit, že to Buildí šílenství rozpoutal právě Duke Nukem a hlavně díky němu pak vznikly a měly úspěch hry jako Blood, Shadow Warrior, Redneck Rampage, Exhumed a tak dále. Že to nebylo díky Witchaven. A ano, ten mě docela bavil, ale nasral mě, protože jsem kvůli bugu nemohl překonat jednu část poměrně zkraje hry.

No a William Shatner!s TekWar byla blbost, takže proto to nepočítám :-)
Dan9K: Proč nepočítaš Witchaven? Mně přišly oba díly dost dobré (dvojku své času setřel ve Score tuším Jan Eisler, ale pořád je to IMHO solidní rubačka). Mimochodem dříve než Duke Nukem 3D vyšel i William Shatner's TekWar, jedna z mála her na Buildu, kterou jsem pro její neskutečně shitové provedení (nápady špatné neměla) nebyl schopen hrál déle než několik minut.

Exhumed/Powerslave obsahuje takovou kombinaci opruzvlastností (zbraně nebezpečné hlaně hráči, otravní nepřátelé, časté skákání a do toho žádný save), že jsem jej dohrál až v upraveném DOSBoxu se savestatem. Ale souhlasím s tím, že levely jsou velmi nápadité a egyptské propstředí samozřejmě těžce originální. Dát se hra ukládat kdekoli, byla by minimálně o tříde lepší.
Všetko je to subjektívne, akékoľvek kritérium podľa ktorého recenzent posudzuje vychádza z jeho skúseností, preferencii, z toho čo pozná, aká je jeho inteligencia, schopnosť porovnávať, vyjadrovať sa a podobne. Všetko je teda závislé od jednotlivca, bez toho, aby to malo nejaké konštantné hodnotiace prvky a kritéria. To sa napríklad odráža aj na odlišnom hodnotení totožnej hry tu na databázi. Má to rovnaký princíp ako recenzia ako žurnalistický útvar. Argumentácia je neoddeliteľná súčasť názoru, aspoň by teda mala byť a názor ako taký iný než subjektívny byť nemôže byť, lebo je to osobný prejav/stanovisko jednotlivca na určitú skutočnosť/vec. Tým pádom jediné, čo ostáva ako objektívny faktor sú číselné hodnoty (napr. koľko má hra levelov, aký je dátum jej vydania, koľkáte je to pokračovanie) a fakty (ako sa volá hlavná postava, kde sa hra odohráva a podobne). Čokoľvek čo je hodnotením a nielen menovaním faktov, je subjektívne.
Nj, já to beru tak, že takovej komentář coby krátká recenzička je kombinace subjektivního a objektivního. Subjektivní je osobní dojem a objektivní je to, že si ty dojmy nějak podloží, jako konkrétními případy a s vysvětlením kde se který jev vyskytoval atd...

I "odborné" recenze v herních časopisech jsou do jisté míry subjektivní... Tak to prostě chodí...

Ale tak jestli někdo mi někdo dal mínus kvůli jednomu slůvku, tak je to jeho věc...
A tu prichádza ten fór, ktorý hovorí, že človek nebude objektívny, ani keby sa rozkrájal.
A už mu někdo dal mínus. A já to nebyl. :) RNDr. Gunár Pavel: Taky bych ji bral. Chtěl jsem si ji pořídit i na PS1, ale pak jsem zjistil, že na Dualshocku se to moc dobře neovládá. A PC verze, ještě v krabičce, je raritka, ke všemu dost drahá, jak píšeš.
special: Možná je těch 45% navíc osobní bonus. :) A označení průměrnosti prostě vyjádření o hře pro veřejnost. Každopádně tuto hru bych chtěl jako krabicovku, škoda, že je dnes už velmi drahá.
Matthias: byla relativně průměrná? A proč jí dáváš 95 procent? Takové rozpolcení osoby jsem tu ještě neviděl. :)