Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
 

Komentáře

< >

Red Dead Redemption 2

  • PC 80
Dohrán single a rozehrán online. O hře samotné se toho napsalo dost, vždyť je venku už rok. Chci ale okomentovat PC verzi.

Předně, Rockstar, pro mě nepřekvapivě (po zkušenostech s GTA V) naprosto posral launch PC verze. Vydal hru, která polovině lidí nešla spustit a z té druhé poloviny se sekala všem, kteří neměli osmijádrový procesor. Workaround se naštěstí na redditu objevil do druhého dne. Rockstar během týdne odstranil chybu, kvůli které hra nešla spustit, po čtrnácti dnech přišli s vlastním "workaroundem," jak omezit sekání hry. Píšu omezit, protože ani způsob rockstaru není stoprocentní. Pevně doufám, že na tom ještě makají a zlepší se to. No a samozřejmě, vydáme sice hru na PC, ale zapomene, že má konzolové ovládání a první týden nejde třeba v inventáři použít myš. Génia, co tohle pustil ven, bych umlátil comodorem.

Samotný příběh singlu asi moc smysl popisovat nemá, prostě je to pecka, těšil jsem se na to jak malý dítě na kojení a příběh jsem si užil. Vytknul bych snad jen opakování se některých náhodných situací, na které při projíždění krajinou narazíte. Třeba chlapa jsem z pasti na medvěda vyprošťoval hned dvakrát. Taky mě trochu mrzelo, že jsem si to jako Arthur nemohl s nějakými členy gangu vyřídit pěkně po svym.

No a teď k onlinu. Online je hlavní důvod, proč dávám "jen" 80 %. Online je totiž zabugovaná sračka. Neustále problém s připojením, neustálé odpojování, padání, bugy viditelnosti jiných hráčů, částečně nefunkční ovládání v různých menu (protože opět nefunguje myš), nelogické spouštění různých eventů. Například jste v partě ve dvou, chcete si spolu zahrát, ten co partu založil dojede ke sloupu, přes který lze spustit matchmaking, spustí matchmaking a... no ano, zcela (ne)logicky se parta zruší, dotyčný se začne připojovat do teamdeathmatche a jeho kumpán se jen smutně rozhlíží na místě, kam mu zmizel parťák. Když zápas skončí, tak se navíc hráč objeví úplně jinde, než odkud se do zápasu připojil. Celkově, když chcete hrát s kámošem, tak se nejprve musíte zcela nelogicky připojit sami do hry (někdy třeba natřikrát, kvůli chybám typu connection lost, service unavailable apod.), pak teprve dát/přijmout invite a znovu se logovat do session toho druhého. Minimálně jeden z vás se tak loguje dvakrát a to ještě když má štěstí a podaří se mu nalogovat napoprvé. Bugy typu mizení vašeho kempu, nemožnost vyndat ze stáje vlastního koně apod., ani nemá smysl komentovat.

Sečteno podtrženo, single player, i přes počáteční bugy, je zřejmě nejzábavnější hra současnosti. Naproti tomu za online by toho čuráka, co je pod tím podepsanej, měli vláčet koňma napříč Grand Canyonem.

Pro: skvostný single player, minimálně pro PCčkáře naprosto neokoukané téma

Proti: bugy v singlu, bugy v onlinu, mizerná podpora myši s klávesnicí, špatně fungující hra s kámoši v onlinu, ovládání koně v nízkých rychlostech

+20

Jagged Alliance: Rage!

  • PC 55
Tak mi to nedalo a i přesto, že hra měla spíše negativní recenze, tak jsem ji koupil a zkusil. Long story short - hra není špatná, ale není zdaleka tak dobrá a zábavná, jako původní Jagged Alliance a navíc i téměř rok po vydání obsahuje bugy.

Příběh je jednoduchý, až přiblblý. Herní čas je poměrně krátký. Neexistuje žádné levelování postav. Každá postava má nějakou speciální vlastnost a zhruba dvě třetiny hry odehrajete pouze s dvěma postavami, které si zvolíte na začátku. Později si k nim můžete přibrat ještě jednu a tím to končí.

Závěr hry je relativně jednoduchá, nezáživná mise. Doporučuji vzít si s sebou gumovou kačenku. Celkově jsem snad na jediné misi zakysl a to bylo někdy uprostřed hry.

Jako samostatná indie hra by to nebylo špatné, jako nástupce legendy je to bída.

Pro: vážně nemůžu na nic přijít

Proti: bugy; jednoduchý příběh; krátký herní čas

+11

Fallout 76

  • PC 80
Tak odehráno cca 20 hodin, tak si dovolím [i]krátké[/i ]shrnutí. Já osobně mám svět Fallouta rád, vyjma Fallout a Fallout Tactics: Brotherhood of Steel jsem hrál snad všechny díly. Zároveň nejsem skalním fanouškem žádného konkrétního dílu a užil jsem si i všechny 3D verze. Mám rád i poslední díl (Fallout 4), na kterém je vlastně celý Fallout 76 postaven. Zároveň mám obecně rád RPG hry, post-apo hry a survival hry.

Tak a teď k samotnému hodnocení.

Krátka verze: Hra má spoustu chyb, bugů a nedodělků, přesto je zábavná.

Dlouhá verze: Ano, Bethesdě je skalními fanoušky vyčítána spousta věcí, v některých případech mají pravdu, v jiných případech v tom vidím jistý fanatismus, kdy prostě nejde vyhovět všem. Ale pojďme si stručně říct, o čem hra vlastně je a jak fungují základní herní mechaniky.

Nejprve pro hráče z jiné planety, kteří o sérii Fallout doteď neslyšeli. Fallout je alternativní svět v budoucnosti. Kombinuje steampunk, kulturu 60. let 20. století v Americe a jadernou globální válkou zničený postapokalyptický svět. Když bylo jasné, že jaderná válka je nevyhnutelná, začaly po celé Americe vznikat obří podzemní protiatomové bunkry, tzv. Vaulty. Účel jednotlivých Vaultů byl různý, někde se vědci snažili pěstovat plodiny, které si poradí s radiací zničennou přírodou, někde se snažili přijít na to, jak efektivně radiaci ze světa odstranit, jinde probíhaly sociální experimenty apod. Původní série Fallout se odehrává až dlouho po tom, co původní obyvatelé Vaultů dávno zemřeli. Fallout 76 je v tomhle směru vlastně jakýmsi prequelem celé série.

Celá story je o tom, že jste jeden z obyvatel Vaultu 76, který měl sdružovat lidi vybrané k tomu, aby zachránili civilizaci, zachovali americký způsob života a ve chvíli, kdy se vnější svět stane pro člověka znovu obyvatelný, tak z Vaultu vyšli ven a znovu jej osídlili. Začíná tedy tím, že vyjdete z Vaultu ven. Zde vidím první logický problém, protože vycházíte z Vaultu který zeje prázdnotou, prakticky bez vysvětlení. Každopádně než vyjdete ven, dostanete jakýsi první quest, který pro vás má být vlastně takovým tutorialem herních mechanik.

Začnete prozkoumávat vnější svět a objevovat herní mechaniky. Během prozkoumávání narazíte na několik různých typů questů. Předně je tu stále jakýsi main quest, který se posouvá a prakticky jde po stopách někoho, kdo z Vaultu odešel před vámi. Tenhle main quest částečně stále slouží jako tutorial. Nicméně když na mapě objevíte novou lokaci, tak se může stát, že se vám zobrazí v okolí nějaký nový quest. Tyto někdy zahrnují vlastní minipříběh. Například robotka s francouzským přízvukem pátrá po klukovi, kterému měla sloužit jako opatrovník a požádá vás o pomoc s pátráním, takže se podíváte na spoustu nových lokací a odkrýváte příběh o tom, co se s klukem vlastně stalo.

Pak tu jsou tzv. eventy. Jedná se o řadu questů, která se náhodně aktivuje po mapě a vy se k nim můžete připojit. Eventy mohou být různé, namátkou - pomoct robotímu poslíčkovi dostat se z bodu A do bodu B, aniž by přišel k úhoně. Zprovoznit maják tím, že pozabíjíte dostatečný množství radiokativní obřích světlušek a luminiscenční tekutinu z nich nacpete do lampy majáku. Zabít obří příšeru. Atd. Tyto eventy se opakují stále dokola, ale je jich poměrně dost a nic vás nenutí se k nim připojit.

Psal jsem, že vaším úkolem je znovu osídlit svět. S tím se pojí možnost stavět základnu. Samotná stavba základny prakticky odpovídá stavbě základny ve Fallout 4. Zde jste limitováni jakýmsi budgetem, který je jedním z problematických prvků hry. V principu na něm nic špatného není - má omezit velikost základny jednotlivých hráčů, aby na mapě nevznikaly nesmyslné monstrózní základny a jednak to nekazilo dojem za hry a pak to taky negativně neovlivňovalo výkon serveru. V principu naprosto logická a akceptovalná myšlenka. V praxi je ale budget zobrazen jakýmsi vágním ukazatelem a u jednotlivých komponentů není uvedeno, kolik vám z budgetu spotřebují. Takže to chce prostě praxi.

Dále je tu prvek craftění, opět shodný s Fallout 4. Ke craftění (stejně jako ke stavbě základny) potřebujete suroviny. Ty získáte tak, že po světě posbíráte různé harampádí a u nejbližšího ponku jej rozeberete na původní suroviny. Z těchto surovin můžete vyrábět potraviny, chemikálie, munici, zbraně, brnění a jak už jsem zmínil, stavět základnu. Ke každé kategorii věcí potřebujete speciální typ ponku (jiný na chemikálie, jiný na munici, na jídlo je třeba ohniště nebo vařič apod.). Ponky můžete najít různě po světě, ale můžete si je i vyrobit ve vlastní základně. Již existující zbraně a zbroje navíc pomocí ponků a surovin můžete dále vylepšovat. Různé druhy vylepšení získáte nejsnáze tak, že rozeberete stejný typ zbraně, kterej seberete z mrtvol padlých nepřátel, nebo najdete různě po světě. Na výrobu nových věcí, stavbu nových prvků základny a vaření nových jídel si musíte různě po světě najít plány a recepty. Jakmile se plán jednou naučíte, odemknete si tím daný předmět a umíte jej už navždy.

No a pak tu máme RPG prvky, čili levelování vaší postavy. Postava může dosáhnout maximálně levelu 50 s tím, že na každém levelu si můžete dát jeden bod do (pro fanoušky série notoricky známého) systému SPECIAL - čili Síla (Strenght), Vnímání (Perception), Výdrž (Endurance), Charisma, Inteligence, Hbitost (Agility) a Štěstí (Luck). Společně s každým bodem si volíte tzv. Perk (speciální vlastnost). Zde je to narozdíl od předchozích dílů vyřešeno pomocí tzv. perkových karet - vyberete si kartu, který má nějaké speciální vlastnosti. Jednou za několik levelů navíc dostanete balíček čtyř nebo pěti (nejsem si jistý) náhodných karet. Tyto karty lze jednak vylepšovat - pokud máte například karty na schoponost otevírání zámků (lockpicking) na úrovni 1 a spojíte je dohromady, stává se z nich jedna karta na 2. úrovni. A dále se těmito kartami musíte vybavit - nastavit si, které z nich jsou aktivní. Zde je jednoduché omezení - ke každé vlastnosti SPECIAL můžete přiřadit tolik bodů perků, na jaké úrovni danou vlastnost máte. Zní to složitě, takže vysvětlím - máte sílu na 5. úrovni, tzn. že buď můžete mít současně aktivních pět na síle založených perků 1. úrovně (5 x 1), nebo můžete mít 2 perky 2. úrovně spolu s jedním perkem 1. úrovně (2 x 2 + 1), nebo třeba perk třetí úrovně a perk 2. úrovně (3 + 2) atd. Jednotlivé karty můžete měnit v průběhu hry.

PvP - hra je primárně myšlena jako PvE. Ačkoli je možné hrát ji i jako PvP, to ale má svoje limity. Když například napadnete jiného hráče a tento se nezačne bránit, tak budete mít značnou redukci damage. Pokud i přesto nebohého mírumilovného hráče zabijete, bude na vás vyhlášena odměna. Objeví se status Wanted, který bude pro všechny hráče viditelný i na mapě. Pokud vás v tu chvíli zabije jiný hráč, tak za to sám nebude nijak penalizován, plus získá značnou část vašich zátek (měna používaná ve Falloutu).

A co tedy fanoušci Bethesdě po právu vyčítají? Tak jednak je to absence neutrálních/friendly NPC postav - dle série by měly po světe existovat komunity přeživších, kterým se podařilo jadernou válku nějak přečkat i mimo Vaulty. Pak to jsou bugy, v tuto chvíli takové, že některé questy nelze dokončit. To by ale měl do značné míry vyřešit patch, který je na servery nasazován zrovna ve chvíli, kdy píšu tenhle komentář. Některým hráčům vadí, že Fallout běží na prehistorickém eginu, který má svá omezení. Je to jistě pravda, ale běžný casual hráč to nepozná, protože hra je opravdu krásná. Dále minimálně všem PCčkářům chybí možnost push-to-talk pro voice chat. V tuto chvíli si můžete voice chat nastavit pouze jako vypnutý/zapnutý pro celý svět/pro lokaci/pro přátele (ano, můžete hrát jako tým více lidí) a pokud máte voicechat zapnutý, tak vás prostě mikrofon snímá celou dobu, což je otravné. Když jej vypnete, tak naopak neslyšíte ani ostatní hráče. Vývojáři už ale slíbili, že push-to-talk funkce v budoucnu přijde s nějakým patchem. Čímž se dostáváme k ovládání - máte jen omezené možnosti si přenastavit ovládání. Některé věci nejde změnit a třeba ovldání při stavbě základen nebo craftění na poncích je vyloženě strašné. Snad se to do budoucna změní.

Verdikt: Hru bych definoval jakou "casual survival hru s RPG a MMO prvky ze steampunkového prostředí Falloutu." Za mě dobrý. Jsem si vědom chyb, bugů a nelogičností, nicméně Bethesda slibuje, že na Falloutu bude dál pracovat a bude i přidávat nové herní mechaniky. Například možnost zakládání frakcí, budování velkých frakčních základen a na frakcí založené PvP. Mrzí snad jen slabý příběh, nicméně když si vezmete jiné online survival hry (DayZ, SCUM, Rust) tak zjistíte, že online survival prostě není žánr, který by byl založený na příběhu. Na nového Fallouta je prostě třeba koukat jinak, než na předchozí díly. Zkrátka to není singleplayer RPG, které by na příběhu vyloženě stálo.

Pro: grafika, svět falloutu, craftění, questy, stavba vlastní základny, rychlé cestování

Proti: slabý příběh, bugy, chybí funkce push-to-talk, ovládání, absence NPC komunit, relativně malá mapa, není čeština

+16 +17 −1

Assassin's Creed: Odyssey

  • PC 80
Tak už i já jsem prakticky dohrál ACO a protože ve mně hra zanechala spoustu zážitků, rozhodl jsem se o ně s vámi podělit.

Předně je potřeba říct, že jsem hru dohrál na 95 %, přičemž jsem dokončil všechny hlavní dějové linky, kopí vylepšil na maximum a stal se žoldákem číslo 1. Synchronizoval jsem 76 % bodů na mapě. Takže jak vidíte, nějaké vedlejší questy a neprobádané části mapy zbyly. To vše za 89 hodin a nějaké drobné.

Dále vás musím upozornit, že nejsem vůbec žádným fanouškem série Assassin's Creed - prakticky jsem hrál jen první díl, který jsem ale nedohrál, protože mě kvůli své repetitivnosti přestal bavit. I proto jsem docela váhal, zda AOC vůbec kupovat.

No a teď už k hodnocení. Komu se nechce moc číst, tak může přestat číst už po stručném srnutí: AOC je super hra, poctivý AAA titul s úžasnou grafikou a každý, kdo má rád RPG hry si podle mě AOC užije. Nicméně Ubisoft se nedokázal vyvarovat celé řadě neduhů, které mi brání dát hře víc než 80 %.

A teď se v tom pojďme pitvat. :) Začněme pozitivně - hra je graficky opravdu krásná. Rukopis Ubisoftu je znát, grafika světa, tj. hory, moře apod. hodně připomíná další povedený ubisoftí kousek Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands. Prostředí starého Řecka a řada odkazů na řeckou mytologii je taky super. Ti starší znás si zopáknou dějepis, ty mladší díky tomu možná bude dějepis o kousek víc zajímat. Dále se mi líbil soundtrack. Úplně nejlepší zážítek je, když se plavíte na lodi při západu slunce a do toho si vaše posádka začne zpívat. Stačí chvilka a přistihnete se, že si broukáte s nima. :) Celkově si myslím, že je ta hra tak dobrá, že by mohla stát úplně samostatně, mimo sérii AC, prostě jen jako RPG v prostředí řeckých mýtů. Ale chápu, že takhle bylo PR mnohem jednodušší a zřejmě by jinak hra nedosáhla na současné prodeje.

Pojďme ale k negativům, ono jich totiž není málo. Předně podle mě Ubisoft nezvládl práci s otevřeným světem. Příběh hry se odehrává ve třech dějových linkách a celé řadě vedlejších questů. Otevřený svět má ale celou řadu negativních dopadů. Vzhledem k tomu, že můžete plnit questy v libovolném pořadí, tak dochází k tomu, že se váš hlavní hrdina v některých případech chová jako naprostý retard. Například když už po čtvrtý drží v ruce ten samý druh speciálního klíče a počtvrtý se díví "co to je a jak se to používá?" Zrovna tak hře chybí uspokojivé zakončení. Kvůli několika hlavním dějovým linkám vlastně není tak úplně jasné, co přesně je cílem hlavního hrdiny. A tak plníte questy dle libosti a nikdy se vlastně nedočkáte nějakého rozuzlení, celkového shrnutí nejlépe formou parádního videa, jak je Ubisoft umí. Jasně, dostanete pár dílčích shrnutí, ale prostě to není ono. Po dohrání ve vás prostě zůstane pocit prázdnoty, vlastně nemáte pocit, že jste hru dohráli.

A závěrem ještě pár nepříjemností stran hratelnosti, kterým se vývojáři opět nedokázali vyvarovat:
1. Konzolové ovládání je na počítači prostě nepřesné a vede k situacím, kdy máte chuť rozbít klávesnici.
2. Hra mi ke konci (myslím, že paradoxně po aktualizaci ovladačů grafiky) začala občas padat. Nic strašného, az celou dobu mi spadla asi 5x, ale spadla.
3. Kůň - kapitola sama pro sebe. Koně si můžete přivolat, bohužel je natvrdo nastaven tak, že se objeví pár metrů za vašimi zády a dojde k vám. Takže se někdy vynoří v moři, jindy přijde z otevřeného domu apod. Atmosféru to dost sráží. Samotná jízda je pak utrpení. Rychlost nemůžete nijak ovládat - v blízkosti měst kůň automaticky zpomalí. Bohužel okruh je poměrně velký, takže to vede k situacím, kdy vás může z koně shodit třeba náhodné zvíře, kterému byste normálně v klidu ujeli. Kůň má navíc možnostu jakéhosi autorunu, kdy je možné přikázat mu jet po cestě. Tohle ale vývojáři vážně nevychytali. Pokud funkci použijete, tak budete nepříjemně často vrážet do lidí pohybujících se po cestě a pokud to budou zrovna vojáci, tak tím vyvoláte i souboj. Dále je možné nechat se po cestě dovézt na vámi zvolené místo. Jenže v tomhle případě kůň volí snad tu nejdelší možnou trasu.
4. Level design - časem zjistíte, že se některá místa podobají jako vejce vejci. Zejména jeskyně mi poměrně rychle přišly docela odfláklé, protože se v nich opakovale jen malé množství identických zákoutí.
5. Grafické "bugy" - zřejmě to není tak úplně bug, ale když jsem koukal na jedno příběhové video a viděl, jak si můj hrdina své kopí dal na záda, kde mu prostě levitovalo ve vzduchu, tak jsem se chtěl rozbrečet. Nemluvě o tom, že jsem měl v té chvíli kopí vylepšené na druhou nejvyšší úroveň, což vypadá jinak, než základní kopí, které bylo ve videu. A když už ve videu byla zohledněna zbroj a ostatní zbraně, které jsem měl na sobě, tak nechápu, proč nemohla být zohledněna úroveň kopí. Podobných věcí je ve hře samozřejmě více.
6. Umělá inteligence - vojáci jsou taková tupá prasátka určená k porážce. Vidí jen na omezenou vzdálenost, křik bojujícího, či umírajícího kolegy pár metrů za rohem s nima nic neudělá a mrtvola, kterou už někdo jednou viděl, přestane být zajímavá. V tomhle je hra docela arkádovitá.
7. Repetitivnost. Hlavním důvodem, proč jsem hru dohrál jen na 95 % je ten, že mě prostě přestaly bavit stále ty samé vedlejší questy. Bohužel je to neduh všech podobně velkých her, od ubisoftu obzvlášť. Třeba již zmiňované Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands jsem kvůli repetitivnosti nedohrál vůbec.
8. Rychlé cestování je kvůli zdlouhavému načítání vlastně docela pomalé. Takže se na kratší vzdálenosti vůbec nevyplatí a je lepší sáhnout po tom strašnym koni. Na ještě kratší vzdálenosti (300 m například) je prostě jednodušší jít pěšky. Vzhledem k rozsáhlosti mapy docela opruz.

Jak vidíte, ke hře mám celou spoustu výhrad. Přesta si ale myslím, že je to pořád skvělá hra, která by žádnému fandovi RPG neměla uniknout.

Pro: grafika, soundtrack, atmosféra řecké mytologie

Proti: konzolové ovládání, kůň, level design, umělá inteligence, bugy, repetitivnost, nezvládnutý otevřený svět, pomalé rychlé cestování

+22

DayZ

  • PC 70
Tahle hra měla potenciál. Bohužel jako většina early access her dopadla dost neslavně. Spousta slibů, které se nikdy nerealizovaly a pravděpodobně už nerealizují. Vývoj sice nějakým způsobem stále probíhá, ale tým dedikovaný pro tuto hru se notně zúžil a tak je vývoj extrémě pomalý, až takřka neznatelný.

Nedávno však došlo k uvolnění nástrojů umožňující fanouškovské modifikace hry. A to je zřejmě jediný způsob, jak se mohou skalní fanoušci dočkat nějaké "finální podoby" hry. Od samotných vývojářů se jí už pravděpodobně nedočkají.

Pro: fanouškovské modifikace

Proti: vývoj se takřka zastavil

+16

Northgard

  • PC 80
Hra je fajn a nechá zavzpomínat na staré Settlery. Ale příběhové mise jsou kratičké a je jich jen 11. Odehrání mi trvalo pouhých 16 hodin a to nejsem žádnej rusher.
+7

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 85
Takže dohráno. Podle Steamu 79 hodin. Dohrál jsem většinu vedlejších questů (vyjma těch, co se vzájemně vylučovaly + asi dvou) a vyzkoušel si řadu vedlejších aktivit. Odehráno na GTX 1070, Intel i5-7600K a 16GB RAM, zastropovaných 60 fps bez dropů. Byl jsem backer na Kickstarteru, takže jsem měl hru za hubičky a těšil se na ní několik let...

A po dohrání vám můžu říct, že je to naprosto skvělá hra, ale:

- Rozhodně to nemělo vyjít takhle zabugovaný. Nainstaloval jsem to v den vydání. Zpočátku tam bylo tolik bugů, že některé questy nešly dokončit. Zažil jsem za dobu hraní asi 3 větší patche. I po tom posledním (tuším z 23. 3.) byl zabugovaný finální quest, který jsem musel na třikrát spouštět.
- Grafika na pohled krásná, ale optimalizace strašná. Do prvního patche docházelo k častému zamrzávání na dobu několika vteřin. Časem tahle nepříjemnost zmizela, zřejmě díky patchům (možná i díky domu, že Nvidia od té doby vydala asi dva nové ovladače grafiky).
- Autoři udělali asi 20 slotů oblečení, aby to co nejvíce odpovídalo reálu. Což by bylo super, kdyby to zvládal engine. Celkem běžně se stávalo, že se jednotlivé postavy načítaly "po vrstvách," takže jsem napřed viděl jejich spodky a pak až co mají skutečně na sobě. Což je nepříjemné v případě chystaného kombatu - spodky mají všechny postavy +- stejné, ale podle brnění poznáte úroveň soupeře. Jako perlička se občas stávalo, že se načetly hadry, ale chvíli trvalo, než se dovnitř načetla i postava. Takže pak potkáváte nejrůznější variace na bezhlavé rytíře. :)
- Nejrůznější chyby a zasekávání NPC o zeď, ve zvláštních polohách, levitující koně ve stájích apod. Ke konci jedna z hlavních NPC postav s váma jede dvakrát na koni a pokaždé ten její kůň "táhne" doleva. Takže se NPC postava stále buguje někam do lesa, do plotu, do zdi...
- Někdo si tu stěžoval na plytký příběh a v podstatě má asi pravdu. Na druhou stranu, autoři se snažili v rámci možností udělat hru co nejrealističtější. A protože kulisy oznámili dopředu, nebyl na nějaký superhrdinský příběh prostě prostor. Více mě mrzela nedotaženost vedlejších questů. Pokud například strávíte nějaký čas přemlouváním děvčete k souloži, očekával bych, že budou ve hře nějaké následky. Třeba, že bude váš vztah nějak pokračovat, že otěhotní, že vám bude vyčítat návštěvy lazebnic... A ono ne, sexem všechno prostě končí. A vůbec, na začátku hry vám zabijí holku. To je přeci důvod k rozvíjení příběhu jako prase. Místo toho máte celou dobu její prstýnek (pokud ho neprodáte) a nemůžete s ním nic dělat.
- Střelba z luku je fakt peklo.
- Soubojový systém je taky peklo, ale časem se dá osvojit si vlastní "kombo" a stím si člověk vystačí.
- Největší peklo všech pekel je ze začátku lockpicking. Časem je to ale easy.
- Co mě nebetyčně vytáčelo byla rozdílnost anglického dabignu od českých titulků. Nestávalo se to často, ale ten kdo rozumí anglicky někdy prostě slyší, že postava říká něco trochu jiného, než co říkají titulky. Týká se to zejména zprzněných překladů jmen.
- Čímž se dostávám k titulkům... Nad postavami se objeví titulky, pokud si například dvě NPC postavy povídají na ulici. Tyto titulky jsou "plovoucí," tzn. hýbou se podle toho, jak se postava pohybuje/pohupuje. Super nápad a dobře vypadající, přesně do chvíle, než se snažíte číst titulky NPC postavy, která před vámi cválá na koni...
- Je skutečně otravné, jak vás nerealisticky začnou zdravit na potkávání NPC postavy s tím, jak roste vaše reputace. Nejkomičtější situace nastane, kdy nastoupená jednotka vojáků dostává rozkazy a místo aby se věnovali svému veliteli, tak vás začnou sborem zdravit...
- Chyby v některých videích. Ve hře jsou dva typy videí - taková, která generuje engine na základě toho, co máte zrovna na sobě a taková, která jsou dopředu připravená jako animace. U těch druhých se běžně stává, že v nich máte na sobě něco jiného, než ve skutečnosti.

Celkově, jak tu někdo již psal, vývojáři ve snaze vydat hru včas vydali de facto betaverzi. Bude to chtít ještě pár patchů a odladění porodních bolestí a bude to opravdu skvěl hra. Určitě by si jí měl zahrát každý fanoušek RPG, které nejsou jen klikačkami. Mimochodem, myslím si, že vzhledem ke značné podpoře českého publika na kickstarteru by hře slušel český dabing. Je smutné, když nám daj Poláci CZ dabing Witchera a Vávra se na nás, svoje věrné domácí publikum, vykašle.

Pro: I přes všechna negativa se skutečně podařil AAA titul světové úrovně

Proti: Bugy všeho druhu; některé vedlejší questy by zasloužily více rozvinout

+29 +30 −1

Watch Dogs

  • PC 60
Mé dojmy v podstatě vystihují Pride4U, AppleCore i Solidor. Já jen dodám, že mě trochu děsí neligočnost některých věcí. Hra, která chce být realistická, má spoustu věcí vymyšlených zcela nelogicky jen proto, aby mohli tvořit logické hádanky - typicky přístupové cesty na některá místa (nejčastěji věže ctOS), která by v reálu měla být dobře dostupná. Ve hře zjistíte, že k nim vlastně nevedou dveře a normální přístupová cesta, ale pouze ta "neoficiální," ke které máte přístup pouze vy. Občas se ptám, jak by se k té věži dostal údržbář, pokud by nechtěl skákat přes střechu...

Pro: Skvělá hra v roce 2010!

Proti: ...vyšla až v roce 2014...

+7 +9 −2

Marvel Heroes

  • PC 65
Svým způsobem se jedná o další nudné MMORPG postavené na free to play modelu. Oceňuji však snahu odlišit se tématem, byť na někoho může snaha o svezení se na vlně zájmu o Avengery a další superakčňáky v posledních letech působit lacině.
Co oceňuji jsou příběhová "videa" v komiksovém podání, včetně charakteristického humoru. Přesto však nemůžu dát víc než 65 % - takových her jsou nyní na trhu spousty a herní systém ničím nevyniká (ani neurazí).
+7

Dungeons & Dragons: Neverwinter

  • PC 80
Tak předně - mám rád Neverwinter. Dračí doupě (čili po česku očesané DnD) mě přivedlo k hraní RPG her obecně. Ačkoli neznám aktuální pravidla DnD, přijde mi, že v Neverwinteru jsou skutečně osekaná až na kost. Jenže ono to u hry, která chce být masová, snad ani jinak nejde.

Každopádně je třeba si uvědomit, že Neverwinter je free to play. Model to navíc není nijak přestřelený - zatím mě nic nepřimnělo byť jen uvažovat o koupi jakéhokoli balíčku (nevýhodnost pro vývojáře je věc druhá). A na FtP model je tu spousta příjemných věcí. Solidní grafika, spousta ingame videií, příběh (který si jazykově nevybavení jedinci neužijí) atd. Docela potěší i questy vyvíjené hráčskou základnou, které můžete přijmout třeba v hospodě, nebo na nástěnce s nabídkami práce. Některé jsou docela vtipné a rozhodně hru zpestří.

Samozřejmě má hra i stinné stránky. Tu a tam se objeví nějaký bug (spíše výjimečně, ale přeci). A hlavně - co se herního stylu týká, není to nic inovativního. Prostě World of Warcraft nebo Lineage II ve světě Neverwinteru. Ale upřímně - on někdo něco inovativního na poli MMORPG vážně očekává?

Pro: free to play, zpracování, hráčské questy

Proti: občasné bugy

+4

Shadowrun Returns

  • PC 75
Předesílám, že původní tituly Shadowrun se mi nikdy nedostaly do rukou. Na Shadowrun Returns jsem narazil úplnou náhodou. Nejprve mě zaujal izometrický pohled a tahový soubojový systém připomínající hry jako Fallout 2 nebo UFO: Enemy Unknown. Když jsem si pak přečetl popisek, tak mě nadchla kombinace magie s technikou - Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, zaplesalo mé srdce. A když jsem zjistil, že je zrovna na Steamu se slevou, tak nebylo co řešit.

Musím říct, že hra skutečně má něco do sebe, jinak bych ji určitě nedohrál takřka na jeden zátah. Nicméně ve mě, jakožto hráči, který si prošel výše zmiňovanými tituly, zůstává po dohrání jakási pachuť. Není to žádný zásadní problém, spíše série drobností, které mrzí.

V první řadě je to lineárnost. Vedlejší úkolů moc nečekejte. Rozhodování mezi více úkoly už vůbec ne. Prostě buď přijmete vedlejší úkol a vyřešíte ho hned, dřív, než se posunute v příběhu, nebo už se k němu nikdy nevrátíte. Co mi taky chybělo u moderní hry je vtažení do příběhu třeba pomocí ingame videa, nebo alespoň dabingu zásadních rozhovorů. Taky mě trochu zklamalo zakončení příběhu pár rozhovory a suchým textem.. Trochu zklamala i herní doba. A asi poslední věc - drobnosti v ovládání. Určitá nepřenost, pokud jde o interakci s okolím. V tahovém módu je někdy obtížné přesunout postavu napožadované pole, pokud máte v blízkosti jinou postavu (dochází místo toho k přepnutí postav).

Co mě ovšem nadchlo je množství neoficiálních kampaní, které se dají ze steamu zdarma stáhnout.

Sečteno podrženo, Shadowrun Returns je dobrá hra. Ale na to, aby se stala opravdovým hitem, jí prostě něco chybí.

Pro: atmosféra, svět, humor, systém vývoje postav, soubojový systém

Proti: přílišná lineárnost, absence ingame videí či dabingu, herní doba, drobné nepřesnosti v ovládání

+11

The Witcher 2: Assassins of Kings

  • PC 80
Po odehrání několika hodin si neodpustím okomentovat technické zpracování. To mi totiž kazí dojem ze hry. Nejde o grafiku (proti té bych snad ani neměl připomínek), ale o možnosti spojené s ovládáním postavy. Nevím, jestli se na ovládání tak moc podepsala konzolová verze, každopádně někdy je to takříkajíc vopruz.

O co jde. Předně by mě zajímalo, který pako napadlo, že se tlačítka myši budou používat nejen pro boj, ale zároveň i pro několik akcí. To je třeba možná u ovladače, ale na klávesnici je tlačítek dost a klávesy jako F či Space jsou de facto nevyužité, nebyl by problém je použít. S tím souvisí další věc. Čas od času se člověku stane, že se musí kolem nějakého předmětu motat tam a zpátky, než mu hra nabídne kontextové menu akce. Libovka zejména při zneškodňování pastí. Další věci je trapné lezení, které je pomalé a na mnoha místech jsou uměle nasekány převisy, jen aby autoři ukázali "podívejte se, jak cool jsme vymysleli lezení". V reálu by asi těžko byla nějaká římsa v prostřed vyšlapené cesty a to lezení je všechno (především pomalé), jen ne cool. A s lezením souvisí asi poslední věc, lineárnost cest. Geralt se čas od času zasekne bez zjevného důvodu o sebemenší kámen v místech, kde byste v jiných hrách prošli úplně normálně. Což je jednak matoucí, ale hlavně otravné.

Edit: Další věc, umělá inteligence společníků, které občas vyfasujete... Je na úrovní her o pět a více let starších. Společníci se vám pletou pod nohy, občas se na vás tak nalepí, že vás zaženou do kouta (třeba když sbíráte co popadalo z mrtvol) a tupě stojí. Pročež je těžké se kolem nich vymotat. A konec konců, umělá inteligence nepřátel taky neni z nějsilnějších. Tu a tam se někde zaseknou, tu a tam vás zpozorují při plížení, pročež se zcela v klídku vydají k vám a teprve metr od vás tasí zbraň. Celkově asi nejflegmatičtější nepřátelé co jsem zažil ever.

To, že z hry smrdí nascriptovanost každým coulem, o tom se snad ani nemá smysl rozepisovat. Vidíte nepřítele na kilometr, vidíte, že vás pozoruje, ale směrem k vám vyrazí přesně ve chvíli kdy se dostanete na konkrétní vzdálenost. Při bitvách se tu a tam dostanete do situace, kdy rubete do nesmrtelné nepřítele, který se vám nevěnuje a na tom konkrétním místě je jen proto, abyste nemohli projít.

Dále nelogičnosti. Například patrně nejlepší zbroj v druhé kapitole. Schéma si můžete koupit již od začátku, jenže je drahé a nemáte všechny suroviny. Ve chvíli, kdy získáte finální surovinu, tak už ale nedostanete možnost si schéma koupit. WTF?! Občas mi prostě přijde, že autoři nepřemýšleli.

Sečteno podtrženo, ač to tak z mého komentáře třeba nevypadá, Zaklínač je velmi dobrá hra. Má spoustu kladných stránek, které tu však popsali jiní a nemyslím si, že je nutné je opakovat. Ale technické zpracování mě občas přivádí k šílenství a rozhodně mi to kazí požitek ze hraní.

Pro: zajímavý svět, zajímavý příběh, originální na poli RPG

Proti: technické zpracování, level design, umělá inteligence, některé nelogičnosti

+7 +10 −3

Age of Empires Online

  • PC 75
Na tuto hru je potřeba dívat se pohledem free to play měřítek. A podle mě se v tomto ohledu jedná o jednu z těch kvalitnějších her.

Komiksová grafika je otázkou vkusu. Ano, určitě značně vybočuje ze zajetých kolejí série, ale zároveň tak nějak zapadá do konceptu hry, která se nebere zase až tak úplně vážně. Hratelnosti není zas až tak moc co vytknout, ta rozhodně pokračuje v duchu série. Model f2p navíc není nijak přestřelený, takže hru si můžete užít skutečně zcela zdarma.

Nicméně, po herní stránce se nejedná o nic převratného. Prostě klasická strategie z klasickými (někdy se opakujícími) questy a to celé v novém kabátku.
+6

Batman: Arkham Asylum

  • PC 70
Bleh? Co to má znamenat? Hra, která by ráda byla AAA titulem je normálním konzolovým lineárním nudným béčkem. Vydržel jsem asi hodinu neustálých nápověd, co mám kdy zmáčknout - zprvu jsem si myslel, že je to jen tutorial, záhy jsem však pochopil, že tomu tak není. Hra je prostě dělána pro konzolovou mládež, zcela neschopnou vzít hru do svých rukou. Škoda, je v tom potenciál, ale naprosto zabitý již zmíněnou konzolovitostí a lineárností. Opět se mi tak potvrdilo mé odvěké tvrzení - jakmile hra vznikla až po komerčním úspěchu filmu, tak to bude brak!

Pro: kvalitní zpracování

Proti: konzolové ovládání, lineárnost

-11 +9 −20

Drakensang Online

  • PC 75
Na free to play formát je to hra relativně slušná (hratelná i v prohlížeči, bez stahování). Mě osobně jakákoli MMORPG hra přestane bavit někdy kolem 30. levelu postavy.
V tomto ohledu je pro mě tato hra zcela srovnatelná s tituly jako World of Warcraft, Lineage 2 nebo Star Wars: The Old Republic.
Pokud si tedy chcete jen pár hodin, jednou za čas, zahrát "bezduchou rubačku" alá Diablo, a nechce se vám platit za AAA titul, tak s touhle hrou určitě neuděláte špatně.

Pro: k hraní stačí prohlížeč, můžete hrát úplně zdarma

Proti: stále ještě betaverze, pomalé vydávání velkých updatů

+3 +4 −1