Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Jagged Alliance 3

14.07.2023
16.11.2023
83
23 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Jagged Alliance 3 je dalším z dílů letité série tahových strategií Jagged Alliance a od Jagged Alliance 2 z roku 1999 první, který v názvu nese číslovku. "Třetí" díl věrně navazuje na koncept prvních dvou dílů a hráč se tak ujímá jednotky žoldáků s barvitými osobnostmi, kteří jsou rodinou prezidenta fiktivní tropické země Grand Chien najati, aby pomohli odvrátit invazi paramilitantní organizace The Legion a najít zmizelého prezidenta.

Na hráče tak čeká otevřený svět Grand Chien, k jehož osvobození může zvolit strategii dle vlastní libosti. Většinu hry strávíte přímo na bitevním poli, kde vámi zvolení žoldáci budou v tahových soubojích, inspirovaných i moderními tituly ze série XCOM, bojovat proti silám The Legion. Nechybí však ani strategická vrstva na světové mapě, v níž můžete budovat síly odboje a reagovat na nepřátelské akce. Jak to k sérii patří, každý žoldák, mezi kterými najdeme i staré známé z předchozích dílů, bude disponovat unikátní osobností a jeho schopnosti a vybavení lze v průběhu hry dále vylepšovat.

Kampaň lze hrát jak v klasickém singleplayeru, tak i v online kooperačním multiplayeru pro dva hráče, kdy se oba hráči ujmou separátních skupin žoldáků. Po vydání se titul dočká i nástrojů pro tvorbu modifikací. Zpočátku budou moderské nástroje umožňovat jen jednoduché změny UI a herních mechanik, avšak do budoucna můžeme počítat i s podporou pro tvorbu plnohodnotných vlastních kampaní.


Poslední diskuzní příspěvek

Ještě bych dodal pro lepší vanilla zážitek (alespoň podle mě) modík MilitiaPlus či jeho verzi MilitiaPlusPlus (na nexusmods), který zvedá počet milicí, resp. přidává možnost mít milice i v přístavech, na které Legie útočí, dovoz žoldáků a zbraní z eshopu do všech přístavů a craft shop do Pantagruel.

V noci jsem nemohl spát, tak jsem přemýšlel a ráno na chvíli skočil do Mod nástrojů a tohle rychle spíchnul, ať se člověk nemusí zbytečně pomalu táhnout po mapě sem a tam kvůli každé prkotině a každému útoku kvůli doplnění milicí.

K tomu již zmíněné: Fog of War - vypnout viditelnost plánované cesty nepřátel a vypnout ikonu nepřátel či nastavit jejich viditelnost třeba na jeden nebo dva čtverce. Descriptive Chance to hit - ukazuje slovně pravděpodobnost zásahu, malé vylepšení, ale přesto to nejsou přesná %.  Smart overwatch - lze nastavit upřednostněné části těl plus režim střelby pro overwatch.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Po dlouhých 24 letech od vydání druhého dílu (a pár pokusech, na které radno zapomenout), se vrací série, která zanechala v srdcích devadesátkových hráčů značnou stopu.  Osobně považuji druhý díl za jednu z TOP 5 her všech dob. Na příchod třetího dílu jsem byl zvědavý, i když jsem od něj, po nepodařených pokusech o reboot, moc nečekal. 

KLADY 
Jako první bych chtěl vyzdvihnout perfektní soundtrack, který se téměř přibližuje kvalitám soundtracku z druhého dílu. Bohužel, do překonání mistrovské hudby z pera  Kevina Mantheia mu krapet chybí, ale i tak vystihuje atmosféru pro sérii tak příznačnou. 
Tím se dostávám k dalšímu pozitivu, což je celkový vibe hry. Je až nečekaně podobný předchozím dílům a to především svým typickým devadesátkovým zpracování. Žoldáci hláškují jak o závod, většina postav (NPC) jsou crazy ASF a celkový námět působí, jako by se v něm měl každou chvílí objevit Michael Dudikoff.
Hlavním motorem hry jsou ale přestřelky a souboje. Ty doznaly několika inovací a vylepšení, i když celkový feeling hodně připomíná již zmíněný druhý díl. Gun fight je vlastně takovou kombinací XCOM a Silent Storm, což bylo vlastně to, co jsem si vždy přál vidět. Když k tomu přidáme komplet zničitelné prostředí, často se jedná o velice intenzivní zážitek. 
Vcelku povedené mi přišlo i zasazení do jakési fiktivní africké země, (i když několik sektorů připomíná spíše Severní Ameriku), kde podobné občanské války probíhají každou neděli. Uvěřitelnosti příběhu to rozhodně pomáhá. Parádní je také provázanost s předchozími díly, která zahřeje u srdce. Při každém takovém momentu, jako by tvůrci říkali: “Pamatuješ? My ano” s pokyvující hlavou k fanouškům.  Zapomenout nesmím, ani na upgrade zbraní, které doznalo určitého vylepšení od předchozího dílu. I tak bych si ale dokázal představit ještě propracovanější systém.

ZÁPORY
Jedna z věcí, která mě štvala opravdu nejvíc je contracting žoldáků. Nemůžete je naverbovat na více jak 14 dní a to ještě jen ve chvíli, kdy jim zbývá pět a méně dní do vypršení smlouvy. Jen připomenu, že v předchozím díle jste verbovali taky po čtrnácti dnech, ale bylo jedno, kolik zbývá. Někdy jsem měl žoldáka zaplaceného klidně na 100 dní, což se zde nepovede. V pozdější fázi hry, kdy máte víc žoldáků, tak budete neustále proklikávat a obnovovat kontrakty. 
Další nepříjemnou věcí byla munice. Přišlo mi, že jí je akutní nedostatek. Zapomeňte na internetový obchod z druhého dílu (EDIT: Po updatu 1.3 byl do hry přidán), kde jste si nakoupili, co jste chtěli. Nyní musíte s municí hodně šetřit, protože jí není kde koupit, z vojáků prakticky nepadá a vy jste tak odkázaní na její výrobu. A zde přichází problém. K výrobě potřebujete střelný prachy a ten je ve hře cennější než diamanty, které se v této zemi válí snad i pod dřezem v té nejzapadlejší putyce. Nechápu, proč není možné nepoužívanou munici “rozložit” na střelný prachy, stejně jako se dají rozkládat zbraně na scrap parts. Navíc, když už se ke craftění munice dostanete, musíte mít celkem dobře našprtané, která munice, do jaké zbraně patří. Během craftění neexistuje žádný návod na to, co kam patří, jen “for SMG, Rifles” atd. Škoda, že do craftění vývojáři nepřidali info o tom, kdo danou munici případně využije (na základě vlastněné zbraně). Dost by to pomohlo. 
I když jsem vychvaloval soubojový systém, musím říct, že jeho nejslabší částí je AI. Jak nepřátelé, tak vaše milice bude mít problém s cover systémem, bude nechtěně střílet do vlastních řad a o nějakém pokusu obklíčit nepřítele ze stran, si můžete nechat jen zdát. To je velká škoda, protože souboje se tak po nějaké době začínají stávat vcelku repetetivními a ke konci hry začínají nudit. Navíc, zhruba po půlce hry naroste obtížnost hry, zařazením tvrdších vojáků do hry, aby se následně po jejich eliminaci z pár sektorů, hra opět vrátila k původní “verzi” nepřátel. To byla velká škoda a následně to byla už jen čistička sektorů k poslednímu políčku. 
Dále bych vypíchnul už jen pár drobností. Například automatické spouštění času, když zadám jednotce směr pohybu na mapě. Celkem to překáží, když chci koordinovat útok více týmu z více světových stran. Může se stát, že přesun je tak rychlý, že nestihnete ani zadat cestu další jednotce.
Během hry se mi vyskytlo i pár bugů, ale nic zásadního. 

ZÁVĚREM
JA3 je skvělým nástupcem slavné série. Předkládá skvělý fan service, zbytečně nepodlejzá a dokáže být velice návykový. Možná by se mohlo zdát, že moje hodnocení je příliš shovívavé na to, jak jsem se rozepsal o záporech. Jde o to, že celkový dojem ze hry je skvělý a zápory, které popisuji by se celkem snadno daly vyřešit pár patchy, což se v budoucnu asi i stane. Jestliže jste předchozí díly hráli, nebo vás bavil Silent Storm či XCOM, JA3 je nutností na vašem disku.

Pro: atmosféra, soundtrack, inovace, návykovost

Proti: AI, contracting vojáků, craftění, pár drobných bugů a nedodělků

+23
  • PC 85
Kdo má rád jedničku a dvojku, bude se mu líbit i třetí díl této série, který přichází po hodně dlouhé době. Podobně jako v předchozích dílech vybíráme do našeho týmu žoldáky, často jde o staré známé. Mimochodem provázanost s předchozími díly je docela velká. Nově jsou k dispozici i elitní žoldáci, k těm se ale na začátku nedostanete. Opět si můžete "vyrobit" vlastního, který nemá žádný plat a na konci bude patřit k nejlepším.

Nebudu zde popisovat všechna nová vylepšení, je jich dost a v drtivé většině jsou to změny k lepšímu. Questů je relativně hodně, ačkoli ke konci jich rapidně ubývá, což je škoda (taky je zejména u úkolů vidět, že občas se vyskytne nějaká chybka, která potřebuje opatchovat). Dají se řešit více možnostmi, ovšem na začátku často nevíte, který je správný, což je fajn :-). Také rozhodnutí ze začátku má vliv v pozdějších fázích hry. Lokací je spousta, zde bych preferoval kvalitu před kvantitou.

Bohužel hraní mi zkazili dvě věci. Ta první je moje chyba - na začátku máte výběr obtížnosti - tváří se to jako normal/hard/superhard, ale ve skutečnosti je to easy/normal/hard. Bohužel jsem vybral tu nejlehčí možnost a kromě začátku to bylo extrémně jednoduché. Dále jsem si vybral nemožnost ukládání během souboje, abych se přiblížil JA1, ale ani tohle nepomohlo. Dohrál jsem to s původní partou nejslabších žoldáků (mimochodem můžete mít více part, čehož pak využíváte) a ke konci už to byla opravdu nuda. V průběhu hry si můžete obtížnost změnit, ale na to jsem zapomněl a zjistil jsem to až po dohrání :).
Druhá negativní věc je spoiler spoilerovatý, týká se prozrazení příběhu.  Po dobytí jednoho z dolů se ukáže zrada Santiaga Corazon, která kromě jiného obsadí původní ostrov. Vy máte dál pokračovat v útoku na majora a hledat důkazy proti ní. Jenže já šel rovnou na ni a majora nechal až na konec. Hra s tím evidentně vůbec nepočítá.

Celkově hru hodnotím kladně, zvoral jsem to tou obtížností, jinak bych si to užil víc.

Pro: hratelnost, spousta pozitivních vylepšení oproti předchozím dílům

Proti: nedodělky, chtělo to ještě pár týdnů vývoje

+16
  • PC 75
Jagged Alliance 3 je mým prvním zářezem v této sérii. Ovšem po dohrání, mám v plánu se k této sérii vrátit a doplnit si vzdělání. JA3 mě totiž velmi namlsala na další nášup žoldáckého dobrodružství. Vaši svěřenci rozhodně nejsou nějací zaměnitelní panáci. Mají osobnost, šarm a řádnou viřídilku. Nebojí se vstupovat do rozhovoru a mít různé připomínky, NPC na ně také reagují a mnohdy tak vznikají skutečně vtipné situace. I během boje se nebojí hláškovat, jen škoda že jejich výkřiky se rychle začnou opakovat. Najmout můžete škutečně mnoho různých mužů i žen, ti se pak liší osobností, schopnostmi a pochopitelně cenou.

A k čemu je vlastně budete potřebovat? No přece k tomu abyste páchali dobro ( nebo zlo ) v Grand Chienu což je fiktivní země třetího světa. Mapa je docela velká ( ale ne obří ) a je rozdělená na jednotlivé čtvercovité sektory, ty jsou zpravidla drženy nepřátelskou skupinou Legií. Legie okupuje města, vesnice nebo výcvikové tábory ze kterých posílá útočné oddíly dobýt zpět ztracené sektory. Nudit se tedy rozhodně nebudete, už jen pro to, že po cestě můžete plnit plejádu vedleších úkolů, které mohou mít dopad na celou zemi a její budoucnost. Vedlejšáky jsou ve většině případů dost zajímavé ale mají jeden podstatný problém. Dobrá polovina ( možná i víc ) úkolů je podána naprosto vágně a požaduje po vás ať jako totální blbci chodíte po celé mapě a kontrolujete jeden sektor za druhým. Dostanete jen minimum vodítek ( jestli vůbec nějaké ) a "hledej šmudlo". Pokud by se jednalo o jeden dva úkoly, tak by se to dalo skousnout ale tady je jich opravdu hodně a po čase už je to únavné. Já jsem jich několik nedodělal protože už mě to přestávalo bavit.

Na to aby jste mohli porazit včechny ty zloduchy pochopitelně potřebujete pořádný arzenál. Pochopitelně máte k dispozici třeba pistole, kulomety, odstřelovačky nebo RPG. Na druhou stranu mě hodně zamrzelo a zarazilo jak malá variabilita zbraní zde je. Od každého druhu jsou zde tak 3 kousky, což mi příjde proklatě málo! Zbraně jde sice i upravovat ale i tak jsem od třetitny hry jel jen s odstřelovačkami a sázel jeden headshot za druhým až do konce hry. Tady je rozhodně prostor pro zlepšení.

Zlepšit by rozhodně zasloužila i AI. A to jak na taktické tak i strategické mapě. Na mapě světa si brzo všimnete že nepřítel posílá své oddíly stále stejnou trasou. Není tak nic jednoduššího než vzít oddíl a prsknout ho na příhodný sektor přes který všechny tyto útoky procházejí. A zatím co jeden oddíl funguje jako obranný, ten druhý může v pohodě obsazovat zbytek mapy. I v samotném boji má AI co dohánět, vůbec se nesnaží o nějaké obchvaty nebo úskoky. Moje taktika tak byla jednoduchá, zakopat se na příhodném místě, udělat brajgl a zalarmovat nepřítele a pak jen likvidovat nabíhající panáky. Počet střetnutí se po čase stane až příliš vysokým a proto doporučuji řešit jen důležité boje a ty které nelze nechat na automatiku.

Dalším drobným kazem je jistá humpoláckost enginu a skriptů. Opakovaně se mi stalo že jsem musel na některé tlačítko kliknout dvakrát aby to hra zaregistrovala. Jindy reagovala se spožděním. Ovšem nějakých pádů nebo bugů zabraňujících dohrání se bát nemusíte.

Celkově je JA 3 velmi příjemná hra se zajímavou atmosférou, která je odlehčenější, přestože se zde dějí dost nepěkné věci. JA3 je jako nevybroušený diamant, prostor pro zlepšení zde stále je ale vývojáři jsou na správné cestě udělat z této ( nebo další ) hry klenot.



Hráno na obtížnost: Nemožná mise
Herní doba: 48 hodin

Pro: atmosféra, hlášky, žoldáci, souboje ( headshoty nikdy neomrzí ), prostředí

Proti: málo druhu zbraní, ke konci repetetivnost, AI

+10
  • PC 90
Starý dobrý JA v novým hezkým kabátku. Má to svoje mouchy (co nemá?), ale je to opravdu důstojný pokračovatel série.

Ze záporů jsem narazil na jeden buglej quest, co nešel dokončit (dáno pořadím plnění s jiným questem, takže v principu dokončit lze), relativně málo vedlejších questů v druhé polovině hry a občas otravný naklikávání předmětů k interakci. A to je všechno, žádnej jinej zápor mě nenapadá.


Takže rozhodně doporučuju jak fandům série, tak fandům žánru tahovek.
+4