Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Star Wars: The Old Republic

Žánr:
online > online RPG *
Forma:
free to play (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
20.12.2011
Vývojáři:
BioWare
Oficiální stránky:
http://www.swtor.com
Star Wars: The Old Republic je MMORPG z dílen BioWare, zasazená do universa Hvězdných Válek. Příběhově částečně navazuje na oba díly Knights of the Old Republic a odehrává se nějakých 300 let poté.

Na počátku hry se hráč vybere, zda chce hrát za Republiku nebo Impérium. Každá z obou nabízených stran poskytuje čtyři rozdílná povolání, konkrétně Jedi Knight, Jedi Consular, Trooper a Smuggler za Republiku a Sith Warrior, Sith Inquisitor, Bounty Hunter a Imperial Agent za Impérium. Každé povolání má navíc ještě dvě rozdílné specializace.

Hra nabídne samozřejmě spousty planet k prozkoumávání, stovky různorodých questů, možnost hrát v partě, velké PVP turnaje, raidy a spousty dalších věcí, na které jsme u MMORPG zvyklí. Obsah dodatečně obohatily i další novinky, včetně příběhových rozšíření Rise of the Hutt Cartel, Shadow of Revan a Knights of the Fallen Empire. Za zmínku stojí i Galactic Starfighter a Galactic Strongholds.

Podpořte Databázi a kupte si hru přes Heureka.cz

Poslední diskuzní příspěvek

Jab
Jab

Heh, Bioware se do toho opřel a nerfují nejhorší DPS ve hře. http://dulfy.net/2017/09/20/swtor-marksmanship-snipersharpshooter-gunslinger-changes-5-5/


Nejlépe hodnocené komentáře


Rozhodl jsem se sepsat nějaké hodnocení na hru zhruba po roce od vydání, což je podle mého správný čas hodnotit kvalitu MMORPG titulu, který prostě a jednoduše objektivně hodnotit pár dní po vydání nejde.

Hru hraji od prapočátků, ještě od bety, čili si dovolím tvrdit, že vím, jak se v ní situace vyvíjela. Za nějakého extra hráče MMORPG jsem se nikdy nepovažoval, jako asi každý Pc hráče jsem strávil pár let v Azerothu (World of Warcraft) a nějaký čas v primárně korejských grindovačkách, a SWTOR je tak v podstatě první MMORPG, které se nějak více věnuji.

Na hru se krátce po vydání sneslo neskutečné množství nadávek a stížností. Primární věci bylo "málo endgame obsahu". Nutno zdůraznit, že tyto stížnosti pocházely od té skupiny hráčů, co proletěla obsahem za pět dní, čili přeskakování většiny dialogového obsahu a dalších věcí, které jsou na hře unikátní. Ano, hra měla při startu pouze jednu Operaci (pro WoWkaře známé jako Raid) a jednu rozpracovanou, ale kdo čekal, že hra bude mít při startu množství obsahu, jaké má WoW po skoro 10 letech vývoje, z toho 8 na základě komunitních podnětů, tak ať si jde radši hodit mašli a své názory ať dál nešíří.

Hře tato neskutečně negativní reklama vůbec nepomohla, a nepomohlo tomu ani vyjádření distributora na konferenci pro své investory. Z nich si mnozí udělali názor, že hodili hru pod vlak. Dalším problémem pak byla malá populace serverů, kterých bylo vytvořeno obrovské množství, aby se splnila poptávka hráčů. Vývojáři pak podle mého zbytečně dlouho pracovali na zbytečně robustním systému přesunů postav, jehož plný potenciál se zatím nevyužil. Kdyby se to radši udělalo napevno a rovnou, stížností typu "mě přesunuli kam jsem nechtěl" by bylo určitě méně než "nemám s kým hrát".

Tak, negativistický začátek by byl odbytý, a teď k tomu, co je na hře dobrého, plus reakce na nejčastější výtky co okolo sebe slyším.
Primární prodejní artikl her od BioWare byl vždycky silný příběh, čili začneme u něj.
Hra nabídne 8 zcela rozdílných příběhů (co postava, to příběh) a dva příběhy společné všem postavám dané strany (republikové a imperiální planetární mise).
Společné příběhy nejsou až tak záživné při rychlém opakování, ovšem pokud člověk hraje "na přeskáčku" mezi Republikovou a Imperiální postavou, vždy je tam pár věcí, které už zapomněl a znovu se jim zasměje či se do nich ponoří jako do nových.
Unikátní příběhy postav jsou věcí úplně jinou. I pokud budete hrát stejnou postavu dvakrát, zůstane vám hlavní příběhová linka podobná, ovšem rozhodnutí můžete udělat zcela jiná. Ovšem v každém příběhu najdete to, co je určitou "esencí" dané postavy. Rytíř Jedi tak plní samé nebezpečné hrdinské mise na záchranu celé galaxie, konzul Jedi zase hledá řešení problémů pomocí diplomacie a zapomenutých artefaktů, pašerák hledá legendární poklady, lovec odměn jde za jediným cílem, vyhrát nejprestižnější soutěž a podobně.

Co je na všech příbězích a celé hře obecně unikátní, je její kompletní dabing. Každý rozhovor a každá mise (s výjimkou misí z terminálů), jsou plně (tj včetně vaší postavy) plně namluvené, i když je někdy mluvení složeno z klasického "mimozemského brblání" nebo "droidího pískání", které jsou opakující se zvuky pořád dokola. Ovšem ne opakující se do té míry, že by to bylo moc okaté a otravné. samotné mluvení se řídí "kolečkem", které nabídne většinou tři krátké věty, a postava pak na základě výběru řekne kompletní dlouhou větu nebo proslov, jak znají všichni hráči Mass Effect nebo Dragon Age 2. Na příběhu a rozhodnutí je krásné i to, že ne vždycky musí Light Side znamenat správnou volbu. Jste proti názoru senátora, že by se Republika měla zbavit Jediů a přidat se k Sithům? Dark Side volba.

Silnou stránkou hry je zcela jistě možnost se rozhodnout, jakým způsobem chcete vaší postavu na maximální úroveň dostat. Pokud tedy nechcete opakovat planetární příběhy, nic vám nebrání nabírat zkušenosti pouze svým příběhem, doplněným o PvP boje, vesmírné mise a podobné věci. Od patche 1.3 byla tato možnost navíc ještě rozšířena o tzv "Character Perks", které zvyšují množství zkušeností získaných z určité činnosti, nyní po spuštění Cartel Marketu je možnost navíc koupit dočasné zvýšení.

Samotné mise při hraní jsou většinou klasické, jako ve všech hrách. Čili styl "někam dojdi a tam něco udělej, v cestě ti stojí nepřátelé". Na tomto modelu se něco velice těžko mění, protože pod něj jde shrnout úplně všechno. Ovšem na rozdíl od jiných her máte díky dabingu a příběhu pocit, že víte, proč to vlastně děláte. Zajímavou věcí jsou také bonusové mise, které většinou zahrnují klasické "zabij 10 krys". Nikdo vám je přímo nezadá, a doplňují nějaký hlavní úkol. Některé tyto bonusové mise jsou navíc rozsáhlejší, tzv "Stage mise", kdy například během znovuzískávání ukradených součástek na droidy pomůžete značně oslabit nepřátelské jednotky nejdříve vybíjením slabších jedinců, pot jejich zásob a nakonec jste poslání zabít jednoho z jejich "hlavounů". Tyto Stage mise jsou vždy odměněny tučnou sumou kreditů a zkušeností, zatímco jednoduché jednokrokové mise dají zkušeností relativně málo.

Výbornou částí hry je také hudební doprovod, který sice často ani plně nevnímáte, ale podvědomě vám při hraní beze zvuku chybí. Čili splňuje základní kritérium herní hudby. Během intenzivních bojů či scén se navíc hudba patřičně zesílí a zintenzivní, a slyšíte v ní klasické motivy Star Wars hudby, kterou nejde nemilovat.

Spousta lidí kritizovala nedostatečný obsah po dosažení maximální úrovně. Co si o této skupině myslím jsem sepsal výše. Podívejme se tedy, jaká je situace aktuálně.
4 Operace, 3 z toho mají tři úrovně obtížnosti, čtvrtá zatím pouze 2. Každá operace má navíc unikátní prostředí a jinou hratelnost. Ovšem k pořádnému hraní to chce být členem guildy.
Velké množství Flashpointů pro partu 4 lidí, které jsou díky Hard Mode výzvou i pro nové hráče na levelu 50.
Denní mise, určené především pro sbírání kreditů a commendací (tokenů), odehrávající se aktuálně ve 4 lokacích
PvP, odehrávající se na aktuálně 4 mapách, přičemž brzy se máme dočkat mapy páté. Nutno zdůraznit, že každá má unikátní herní styl. Jedinou vadou na PvP bylo dle mého vytvoření "expertise" statistiky, objevující se ve výstroji na levelu 50 a výše. Ta z PvP často činí pouze boj o to, kdo má lepší výbavu, ne kdo je šikovnější. Naštěstí již nějakou dobu všichni hráči na levelu 50 dostávají zdarma základní výbavu, aby nepadali na první ránu (ale až na čtvrtou :) ). Level 50 hráči hrají ve vlastním "bracketu", čili pouze s jinými 50kami. Ostatní hráči jsou vrženi do boje proti všem levelům, ovšem jediný rozdíl je v dostupných schopnostech, statistiky se uměle navýší na úroveň nejsilnějšího hráče. I nižší hráči tak mají možnost přispět v boji, i když je podle mého zoufalý nesmysl vstupovat dříve než na úrovni 15, čili po dohrání druhé planety.

UI je po aktualizacích kvalitní, lze posouvat s každou hovadinou kamkoliv hráč chce, a existuje řada hráči vytvořených rozložení pro různé role nebo postavy, vše volně ke stažení. Group Finder funguje výborně pro to, pro co byl určen, čili hledání party na Flashpointy. Na planetární mise je ale stále lepší klasicky "otevřít hubu" a zeptat se na General Chatu, nebo whispnout pár hráčům podobné úrovně.

Výtka, že hra je moc jako WoWko, ta je taky slyšet hodně. Osobně tohle přirovnání nemá vůbec rád, protože ani WoWko není svým systémem nějaký unikát, a dostáváme se tak do tahanic, jestli všechno co má kulatý rohy je od Applu :). Spíše bych řekl, že SWTOR má systém podobné většině západoevropských RPG (i primárně single-player her) her, čili klasické schopnosti na panelech, a o úspěchu často rozhoduje hod kostkou, jako tomu bylo na počátcích RPG na papírech. Na tomto systému není nic špatného, protože spousta her, co šla jiným směrem, tvrdě dopadla na čelisti.

Je hra perfektní? Není. Je to "WoW in Space"? Určitě ne. Znamená to tedy, že je úplně blbá? Rozhodně ne. Naštěstí díky své povaze jakožto MMO titul je zde šance na neustálý vývoj a vylepšování. BioWare se totiž pokoušejí přidat to, co hráči chtějí, ovšem hráči musí pochopit, že vývojářské studio není jedna masa multifunkčních lidí, ale že každý tým má své specifické talenty. Čili proč by se měli grafici válet na zadku, zatímco scénáristé píšou nový příběh pro novou planetu, nebo když programátoři testují nové herní elementy, když by mezitím mohli dělat nové kusy brnění.

Pro: unikátní příběhy postav, kompletní dabing, Star Wars univerzum, hudba

Proti: PvP je často o výbavě než o schopnostech, příliš velká reklama před vydáním, příliš velká očekávání hráčů

+22+24 / -2

Revidováno v roce 2017.

Bioware na svém dalším dílu ze světa Star Wars odvedl ohromný kus práce. To je zcela bez diskuze. Každý charakter je kompletně (a velmi kvalitně) nadabován a grafika dobře funguje, byť přenádherná není. I ten příběh celkově vlastně docela jde... Na to že je to onlinovka tedy. Oceňuji i množství předmětů, díky němuž mají postavy hráčů téměř vždy alespoň trochu odlišný vzhled.

Odpovídání kolečkem mi i dnes nesedí a občas text volby neodpovídá tomu, co charakter nakonec vyřkne (týká se ironických odpovědí atp.). SWTOR ale dnes nabízí ohromné pole možností. Jedná se o klasickou onlajnovku, kterou do dohraní class stories žene právě příběh. Ten později notně kvalitou upadá, jak přijde obsah, který je víceméně stejný napříč povoláními. Dnes je však ohromná výhoda ve značně rychle přibývajících zkušenostech a class stories tak není třeba mixovat s nepříliš propracovanými vedlejšími questy. Zcela zadarmo si tak můžete SWTOR zahrát jako pokračování KotOR a to s osmi odlišnými příběhy. I pokud nechcete onlajnovky hrát, tak tohle imho stojí za vyzkoušení. Jak hodnotím jednotlivé charaktery viz níže.

Obsah vyžadující další hráče se potácí od průměru až k občasným velmi dobrým flahspointům a operacím. PvP je rovněž solidně zpracované. Naopak vesmírné bitvení v automatovém podání není nic moc a Galactic Starfighter by rozhodně mohl být také lepší. Jenže ač to či ono není třebas tím nejlepším v žánru... SWTOR vše kombinuje do jednoho celku, kde si prostě sami můžete vybrat, čemu se chcete věnovat. A to je ohromná výhoda.

Seřazení po dohrání všech class:

Rep. Trooper
Příběh: Mně osobně velmi sedl. Příslušník speciálních jednotek a jeho rychlý vzestup vyvolaný nečekanými "okolnostmi". První kapitola celkem slušná. Posléze při boji proti generálu Raktonovi i jedno zatraceně dobré dilema. Moc se mi líbilo, že v řadě vedlejších rozhovorů a questů nadále všichni salutují, oslovují se hodnostmi a NPC jsou většinou nadšené, že mohou hodit své problémy na velitele Havoc Squad. V posledním questu se daří vyvolat alespoň tak nějak víceméně pocit souboje armád, o což se snaží více classů a bohužel většinou neúspěšně.
8/10
Posádka: Rep. Trooper nemá nemá nejlepší společníky jednotlivě. Ale celkově mezi ty nejlepší party rozhodně patří. Tanno Vik se k Light Side charakteru moc nehodí (naopak k DS je bezvadný a navíc je docela zábavný) a Yuun je hrozný. Ale první tři družníci dobře sednou vždy a dostáváte je celkem rychle (na prvních čtyřech planetách).
8/10
Gameplay: Rozhodně silná stránka classu. Jako DPS commando máte extrémně jednoduchou "rotaci" (tzn. jaké ability spouštět pro maximální účinnost), ale extrémně zábavné to tedy není. Naopak jde asi o nejzábavnějšího tanka. Může si i dovolit semo tamo drobnou chybu. S harpunou je to v HM flashpointech jako koncert. IMHO nejde o nejlepšího tanka, ale rozhodně o nejvšestrannějšího a celkem jednoduchého na hraní. Na Rep. Troopera je rovněž řada krásných zbrojí, které vás bude bavit skládat. Podle mého má asi nejlepší výběr ve hře a i mnoho volně dostupných vypadá zatraceně dobře.
8/10
Hodnocení celkově: 8/10

Sith Inquisitor
Příběh: Rozhodně patří mezi mé nejoblíbenější. Postupný vzestup otroka disponujícího "silou" a jeho přerod v mocného vládce temných sil s vlastní armádou a učedníky. Armáda a učedníci jsou vám už bohužel na pytel a ve hře vám vlastně moc nepomohou. Jsou vidět maximálně v jednotlivých in game animacích. Přesto je ten postupný vzestup extrémně uspokojující a texty jsou dobře napsané.
9/10
Posádka: Tady je to horší. Snad jen Khem Val je zábavné NPC (a naštěstí také první). Ostatní tak nějak celkem jdou, ale mezi vaše oblíbené většinou patřit nebudou.
6/10
Gameplay: Sith Inqusitor má gameplay hodně dobrý. Má přístup k poměrně širokému množství různých rób a to byť může nosit toliko lehké brnění. Sith Assassin je s přehledem nejzábavnější tank ve hře. Nejsnáze na sobě udržíte pozornost nepřátel. Bohužel také nejsnáze zemřete po chybě vlastní nebo po chybě healu. I v rámci normálních questů má Sith Assassin slušné poškození u plošných schopností a budete je tak procházet daleko rychleji než s ostatními tanky. Jako DPS (Sith Sorcerer) je rovněž velmi dobrý a Area of Effect poškození je skvělé. Rotace dovedností je jednoduchá. Ale podle mého se docela rychle ohraje. Heal je imho nejlepší ve hře.
Hodnocení celkově: 8/10

Smuggler
Příběh: Smuggler mě vysloveně překvapil. Jednotlivé dialogy jsou velmi zábavné a často se v nich zasmějete, neb váš Smug dokáže vyprodukovat vtipné odpovědi. Rozhodně si také užijete veselého svádění NPC. Celý class byl příběhově v těžké pozici, ale autoři se s tím skvěle popasovali. Třetí kapitola dosahuje kvalit Imp. Agenta.
9/10
Posádka: Tady mě opět Smuggler celkem mile překvapil. Corso je celkem dobrý, Bowdaar hrozný, ale naštěstí s dalšími získanými společníky se to zlepšuje. Risha už je hodně slušná a má dobré rozhovory se Smugglerem. Akaavi snad ještě lepší, byť ze začátku mě štvala, jak si dojemně pochvalovala přijetí zbytkem posádky. Rozhodně bych ji ale doporučoval jako konečnou volbu pro romanci, neb sveřepá mandalorianka a nezodpovědný svůdník mají zábavné dialogy. Pokud hrajete za ženu, tak je na výběr jen Corso a upřímně moc vám ho nezávidím. Asi nejlepší společník Smugglera je bohužel až ten poslední. Guss představuje "comic relief" a snad už se ani nemohl více povést. Opravdu škoda, že je až na Hothu.
9/10
Gameplay: Zrcadlově stejný jako Imp. Agent. Snad jen u těch "zbrojí" je přeci jen o trochu lepší výběr. Ale nic převratného a slovní hodnocení tedy viz níže (původně jsem agenta psal před smugem).
6/10
Hodnocení celkově: 8/10

Imperial Agent
Příběh: Absolutně nejlepší příběh ve hře. kdo by to byl řekl, že MMO může představit takhle dobře zpracovanou špionážní linku. Každý úkol v jejím rámci byl zábavný, nechybí celá řada nečekaných zvratů. Chiss má navíc i vícero zajímavých dialogů (hlavně na Hothu). Už na konci první kapitoly je jedno zajímavé dilema a pokud jste opravdoví parchanti, tak dostanete pěkný titul (který bohužel při dalším hraní mnoho neznamená).
10/10
Posádka: Tady už naopak Imp. Agent trochu ztrácí. Společníci jsou celkem zajímaví, ale nedá se říci, že je to ta pohodová a vtipná parta, s níž chcete létat vesmírem. Spíše, obdobně jako sám agent, jsou (bez výjimky) nebezpeční sami sobě i okolí.
7/10
Gameplay: Asi další stinná stránka classu. Můžete hrát toliko za pět různých DPS větví nebo heal. Při současném stavu hry se ale DPS Operative nedá vůbec doporučit. Sniper celkově dokáže v první chvíli vyrobit velké poškození, ale pak to jde zase střemhlav dolů. Při větvi marksmanship půjde dosti vaší damage na zmar a tak lze vlastně doporučit jen Engineering Snipera. Hůře jste na tom i při výběru zbroje. Jen málo jich stojí za to.
6/10
Hodnocení celkově: 7,5/10

Sith Warrior
Příběh: Celkem slušný příběh s výbornou první kapitolou. Rozhodně doporučuji hrát za Dark Side, neb žádný jiný class na to není tak stavěný a u Sith. War. si užijete nejvíce "dark" možnosti ve hře. V rámci stíhání mladé tajemné příslušnice Jedi řádu si jich užijete dost a dost. V dalších kapitolách to jde se zábavností už dolů (první kapitola je ale nejdelší).
8/10
Posádka: Sith Warrior má imho nejlepší NPC ve hře - Vette. Rovněž nedávno zveřejněné statistiky ukazují, že je ze základních posádek nejoblíbenější. Jde zároveň o první získané NPC a tak se vám bude starat, vzhledem ke své výřečnosti, o zábavu celou dobu. Jde o takového Smugglera v posádce Sith Warriora a i v rámci DS jsem neměl tu sílu jí týrat. Jaesa pak nabízí nejvíce DS romanci ve hře. Je absolutně šílená a i díky ní si to hraní za zlý charakter ještě více užijete. Zbytek party už tak skvělý není a nemožnost trvale se rozloučit s Quinnem mě štve ještě dnes.
8/10
Gameplay De facto všechny ability mají dosah jen do čtyř metrů a tak budete stále pobíhat jak debil. U tanka žádná harpuna, která by vám to ulehčila, žádná zvýšená rychlost jinou abilitou. Vynahrazuje to asi nejlépe fungující AoE Taunt (aby se nepřátelé soustředili na něj) ve hře. DPS Marauder je na tom s dosahem obdobně. Ovšem platí, že pokud za něj umíte, tak jde o nejsilnější DPS ve hře. A hlavně Carnage spec je extrémně rychlý. Má také přístup k celkem dobře vypadajícím zbrojím.
7/10
Hodnocení celkově: 7,5/10

Bounty Hunter
Příběh: Jste lovec odměn a lovíte odměny. Příběh je kompletně nudný. Potěší jen pěkná možnost státi se Mandalorianem.
4/10
Posádka: V rámci celkové nevyváženosti má naopak BH posádku naprosto výbornou. Mako mě ještě tolik nezaujala, Ale Gault je před Gussem a těsně po Vette mé nejoblíbenější NPC. Opět vrcholově zábavný de facto "smuggler". I Torian mě překvapivě neotravoval. Taková mandalorianská naivka, ale dobře napsaná. Blizz je samozřejmě vrcholově roztomilý, bohužel rovněž trpí tím, že jej získáte až na Hothu. Skadge je hrozný a je škoda, že se v téhle jinak prima partě objevil.
9/10
Gameplay: Platí to, co u Troopera. Včetně přístupu k jen o fous méně pěkným zbrojím. Mandalorian Hunter set by ale měl tenhle class snad obdržet v rámci příběhu, páč jinak je úděsně drahý.
8/10
Hodnocení celkově: 7/10

Jedi Consular
Příběh: Jo, byl tam. Vlastně je i docela snesitelný a bavil mě stále více než ten u Bounty Huntera. Jste prostě diplomat. Na konci máte údajně i flotilu a armádu, akorát je nikdy neuvidíte, jen se o nich mluví a jsou nasazováni do "akce" někde mimo váš dohled. Dějová linka s dětmi Emperora ale není celkově špatná. Jen to taky není zrovna terno.
6/10
Posádka: No ty jo... Tharan byl asi nejlepší, jelikož jsem si jej představoval jako dr. Kriegera ze seriálu Archer. Oblíbenost Zenitha vůbec nechápu. Byl to totální random blb jak z diskuzí na novinkách. Nadia je tu pro ty, kteří mají rádi japonské hentai. Ale musíte kvůli tomu hrát za chlapa, což vzhledem k jeho hlasu bude vyžadovat maximální přemáhání.
4/10
Gameplay: Viz Sith Inqusitor. Bod dolů za "zbroje", které jsou ohavné. Vlastně budete spíše běhat v některé z těch základních "oblečků", jež vypadají celkem dobře.
8/10
Hodnocení celkově: 6/10

Jedi Knight
Příběh: Dějová linka je taková ta tradiční hrdinská. Jako byste hráli KotOR III. V rámci sestupné kvality série zase o něco horší. Ale všechny střety s Císařem jsou dobré. Rovněž je dobré, že na Corelii potkáte znovu rytíře Jedi ze svého minulého hraní.
6/10
Posádka: Jedi Knight má hodně slušného člena posádky v Kiře a jinak to za nic moc nestojí. Nikdo není vysloveně špatný ve smyslu Skadge, Yuuna, Bowdaara či Qyzena. Ale ani Scourge či Doc také vysloveně nezaujmou.
6/10
Gameplay: Platí co u zrcadlového Sith Warriora. Jen zbroje jsou ještě o něco horší a připadáte se v nich jak obrněný somrák.
6/10
Hodnocení celkově: 6/10

Doporučené kombinace:
Light Side muž, Mirialan/Human Watchman/Combat Sentinel (DPS)
LS žena, Miraluka/Twi'lek/Togruta Seer Sage (Heal)
N muž, Cyborg/Zabrak Shield Specialist (Tank)
N muž, Human Saboteur Gunslinger (DPS)

DS muž, Sith Pureblood Annihilation/Carnage Marauder (DPS)
LS muž, Human/Zabrak/Twi'lek Madness/Lightning (/Corruption) Sorcerer (DPS/Heal)
N žena, Rattataki Pyrotech (/Shield Tech) Powertech (DPS/Tank)
N žena, Chiss Lethality Operative/Engineering Sniper (DPS)

Mé postavy: https://imgur.com/a/6ra6p

Pro: class stories, ohromné pole možností, ucházející grafika

Proti: Alderaan, ne vždy kvalitní obsah, málo "osobní" příběh po konci class stories

+19+19 / 0

SWTOR je opravdu velmi zajímavé MMORPG zasazené do výborného univerza. Tak jako každá hra, má své mouchy a své krásy. Začal bych příběhem. Příběh je vesměs dobrý (záleží na tom za co hrajete, já měl jedi knighta, consulara, troopera a jednoho sitha), roztažený mezi několik planet a sem tam pár nečekaných zvratů najdete. Grafika je sice trochu víc animovaná, ale i přesto mě opravdu nadchla a vychutnal jsem si každý kousek krajiny okolo sebe (i když jde spíš o kulisu). Každá planeta vypadá jinak a prostředí je opravdu různorodé. Mě se nejvíc líbil Coruscant, Tatooine, Alderaan a Hoth. Líbil se mi i docela content pro 50 lvl. Hra má i po dosažení 50 lvl (teď už 55lvl) a po dohrání hlavní příběhové linky stále co nabídnout. Na UI si moc stěžovat nebudu, ještě jsem nezažil něčím zajímavé UI v MMO. Neříkám, že neexistuje MMORPG s dobrou umělou inteligencí, ale mě jednoduše minulo. Dále se mi líbí vesmírné bitvy, jen škoda, že jsou koridorové a loď svým způsobem nijak neovládáte, jen uhýbáte a střílíte. Já myslím, že jsem řekl vše a vřele doporučím hru každému. 95%.

Pro: krásné prostředí, herní prvky, příběh pro každou classu, kompletní dabing, Star Wars univerzum, soundtrack, systém rozhodnutí během dialogů

Proti: prostředí čistě jen kulisa, taxi služba mohla vypadat líp, pvp není tolik o schopnostech jako spíš o vybavení.

+18+19 / -1

Něco si do začátku ujasněme pánové a dámy. Já nemám rád MMO jakéhokoliv druhu, nemám rád WOW, nelíbí se mi Guild Wars a hromada podobných.
Proto jsem si od začátku oznámení "Masivní multiplayrové hry" od Bioware klepal na své výrazně vyboulené čelo. Ani proklínaní na sto způsobů a praktikování Voodoo na logo Electronic Arts nepomohlo. A tak po obrovském masírování jak ze strany herních médií, tak pochopitelně ze strany vydavatele byla 20. prosince 2011 hra spuštěna.
Hra měla skvělý start. Myslím, že dokonce nejlepší v historii MMO. Leč ale nedostatek obsahu a špatná marketingová rozhodnutí, zapříčinila masivní odchod hráčů a hra byla nucena přejít do modelu F2P (Free to play). Nutno podotknout, že model je to příšerně příšerný. Pokud se rozhodnete hru projet solo a věnovat se příběhové lince, omezení onoho modelu vás tak omezovat nebudou. Ale za předpokladu že se rozhodnete hrát s amígem, co má nedej bože hru předplacenou, očekávejte to že vám dá hra pořádného facáka na velmi citlivé místo.

Hra samotná je mezi MMORPG zcela unikátní, ale zároveň je v jádru naprosto obyčejná.
Co na tom, že každá classa má svůj vlastní, skvěle napsaný příběh. Koho zajímá, že každé NPC ve hře je profesionálně nadabováno, a že máte v průchodu hrou společníky s osobnostmi stejně jako v každých Bioware hrách od Baldurs Gate. Tedy pár lidí (včetně mě) to zajímá a stejně tak lidé jako já by na tuto hru nesáhli adamantinovou rukavicí, kdyby se tu nenacházeli příběhové prvky. Jenže 80% (MMO magorů) lidí rozhovory a příběh nezajímá. Co jim tedy zbyde? WOW ve světě Star Wars. A je vymalováno. Není tu nic unikátního co by herně SWTOR povyšovalo nad konkurenci. Pokud tedy nemluvíme o pár maličkostí, které ale ani za zmínku stejně nestojí.

Jak už jsem psal výše, hra disponuje dobře napsanými dialogy a příběhem. Průběh rozhovoru určujete stejně jako od dob Mass Effectu v dialog wheel a stejně jako v ME tu jsou morální rozhodnutí. Které nejen určují chod příběhu a udržování vztahu se NPC společníky, ale také zda se přikloníte na stranu dobra či zla. Nebo můžete zůstat neutrální. (Sith jenž se přiklání na "světlou" stranu to je raritka).

Technologicky hra nevypadá špatně, grafický kabátek nabral takový "animovaný" styl. Postavy jsem vymodelovány slušně a jednotlivé světy jsou na poměry MMO detailní.
Ovšem hra nedisponuje užasnou optimalizací a pády FPS tu jsou na denním pořádku. Hru jsem si koupil, servery jsou stabilní.
Hru pohání HeroEngine nadesignovaný pro účely MMO. Ovšem po tolika letech vývoje jsem počítal s tím že si BW naprogramují vlastní engine. Osobně za největší klad považuji vystižení atmosféry Star Wars, ač nejsem fanoušek, okamžitě na mě dýchla atmosféra originálu. Nebudu jediný když řeknu že SWTOR překoná klidně prequel k filmové serii. Skvělá hudba je už u Bioware samozřejmostí. Nuže, jak to shrnout? Nebýt příběhu na hru ani nesáhnu. Gameplay mě moc nezaujal, i když animace "kouzel" a úderů jsou povedené. Zatím jsem hru nedohrál ani za jednu postavu (mám rozehrané tři) a všechny mají zajímavé a zcela odlišné příběhy. Mrzí mě, že se EA rozhodlo udělat MMO, když tu všichni víme, jak z toho měl vzniknout třetí KotOR. Hodnocení zatím nechávám na 80% časem se určitě změní a pochybuji že k lepšímu.

Pro: Skvělý a dobrý příběh snad pro všechny hratelné postavy, scénář a dialogy, rozhodnutí,dabing všech NPC postav.

Proti: Špatná optimalizace, ne moc zábavná hratelnost, tupý F2P model.

+16+17 / -1

Zhrniem SWTOR, ako prvého zástupcu MMOSTG (multi massive online story telling game) s pravdepodobne najväčším rozpočtom v histórii tohto žánru do jednotlivých bodov, pričom dopredu sa ospravedlňujem za množstvo anglikanizmov:

UI:
Na AAA projekt je UI na žalostnej úrovni. Všetko je zafixované na mieste, žiadna časť sa nedá pohnúť, zabudnite ak chcete mať minimapu, či ability bar inde ako to chceli developeri. Okná sa nedajú resizovať, maximálne môžte mať 4 ability bar, nedá sa vypnúť smart camera, UI je v katastrofickom stave na úrovni roku 2000.

Design & Audiovisual:
Grafika na onlinovku je obstojná len škoda že funguje iba ako kulisa. Prostredie sa mení, no design ostáva. Je jedno či ste v lese, na púšti, alebo v horách, stále ste v koridore. Neexistuje hra s terénom, strelné zbrane vás trafia aj cez stĺp, či menší kopček.

Leveling & Questovanie:
Celý leveling je jeden veľký tunel -- quest hub 1 -> poberete questy -> zbehnete 30 metrov, vymlátite mob camp -> cesta naspäť -> turnete questy -> tam vás pošlú do quest hub 2-> poberete questy ->... ->quest hub 4 -> quest hub 5 ->... quest hub 10 -> planéta hotovo ->a rovno vás pošlú do ďalšej. Tam rinse and repeat, a takto až na cap level.

PvP
Nápad spojiť všetky level úrovne do jedného warzone bol nápad za všetky drobné. Bioware nemá problém poslať level 10 hráča do arény s level 50. Hitpointy sa síce vyscalujú, ale ten level 50 má asi 10 násobne viac abilít a stunov. World PvP neexistuje, celé je to jedno veľké Lobby. Kedže Bioware nebol schopný technologicky spojiť viacero serverov do jedného PvP Clustera (tak ako to je napr vo WoW/EQ2), tak na Warzone queues si počkáte najmenej 20 minút.

Fluff:
Každý hráč má vlastného companiona (peta), bez ktorého na vyšších leveloch nie je možné viacmenej hrať. Keď už ale pre lásku božiu sa rozhodli urobiť z peta nevyhnutnosť, tak mu aspoň mali naprogramovať solídnu AI. Ručím vám za to, že váš kompanion vás v tejto hre bude neustále srať tým ako pomaly reaguje a ako sa zasekáva za každým rohom.

Zóny majú kapacitu 100 hráčov, potom sa klonujú, toľko k časti "Massive Multiplayer". Technológia opäť 10 rokov dozadu (kam sa tých 300 melónov podelo?). Okrem toho dávam do pozornosti Ability Delay - najčastejšia výtka na oficiálnych fórach ( čo je problém Hero Engine)

Vyhľadávanie hráčov do party funguje len cez /who príkaz. Žiadne LFG pomôcky, žiaden dungeon finder, žiadne guild funkcie, žiadne nebojové pety, žiadne achievementy -- fluff z čias pred EQ2. Crafting ani nestojí za reč, vlastne hráčová postava ani necraftuje, všetko ide len cez peta. Pošlete ho na tri minúty do S.P. a on sa vráti so surovinami, alebo vyrobeným predmetom.

SWTOR si nezaslúži žánrové priradenie MMORPG. Je to v podstate Lobby-hra, čistý vyinštancovaný tunel. Je postavený na zabugovanom Hero Engine, servery sú technologicky 10 rokov zastaralé a nedokážu vytvárať Clustre, UI je z doby ešte pred Asheron's Call 1 kedy naposledy hráči akceptovali neinteraktívne a fixné umiestnenie UI, PvP a endgame je neexistujúci, a tak jediné na čo toto MMOSTG môže spoliehať sú voice acting a cut-scény. Parametre, ktoré nemajú nič spoločné s týmto žánrom. Tento EA business plán by som označil len jedným slovom - Courageous.
+9+21 / -12