Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Age of Empires III

  • PC 60
Smutný úpadek kdysi vynikající RTS série, která realistické ztvárnění bojů s nutností používat adekvátně mnoho jednotek podle jejich vlastností nahradila okřídleným "vyrob 20 tanků a rozdrť všechno".
To vše zabalené do mizerného příběhu postrádajícího epický charakter předchozích dílů, který je nýbrž jen přímočarou naháněčkou pár jedinců napříč Amerikou.

Tedy to nejspíš vzniklo jen kvůli multiplayeru, který nemám žádnou motivaci někdy zkusit, nebo grafice, která byla už tehdy ohavně přepálená.

Pro: nemusí mi být líto, že tímto dílem série skončila

+7 +11 −4

Mass Effect 3

  • PC 80
KonečněMass Effect který je dobrou hrou - sice jde o stále tentýž ultimátní sci-fi kýč, který vykrádá prakticky všechno co se v žánru objevilo, ale teď už konečně v chytlavě hratelné podobě a bez většiny otravností předchozích dílů.

A i příběhově jde o díl zdaleka nejlepší - přiznám se že příliš nerozumím hloupým reakcím hráčů stěžujících si na rozuzlení hry, vždyť stále je milionkrát lepší tato jednoduchá kopie Já, Robot a Deus Ex, než klasické tupé "zabij hlavního bizarně přemrštěného bosse a hohoho vítězství, davy jásají", z dílu předchozího.
Že se některá rozhodnutí hry projevila tak maximálně v detailech a v závěrečné slideshow vykradené z Falloutu? A co kdo čekal, vždyť ta série už od začátku dávala jasně najevo že volnost hráče je tu značně iluzorní a stejně se jede od prvního dílu po jasně definované přímce.
Hlavně ale konečně má příběh a průběh hry k němu vedoucí nějaký smysl, není to klišé honba za hlavním záporákem, a není to ani babysitting bandy retardovaných postaviček - dát dohromady rozdělenou galaxii už alespoň funguje jako dobrá motivace ke hraní a k detailnějšímu prozkoumávání vedlejších úkolů.

Sice je hra samozřejmě stále nesmírně hloupá, přetékající vylízaně patetickou snahou o "emotivní momenty" pro okouzlení primitivních mas, a odehrávající se v zoufale samoúčelném světě který nepůsobí o nic reálněji než svět Doomu, ale zároveň už se ve ní konečně místy objevuje zdravý nadhled a nadsázka která tu space-opera parodičnost bez uzardění přiznává. Sebeshazování a nahláškované postavy jsou přesně to co celou sérii vytahuje z bahna bezvýrazné šedi macho tuposti běžných mainstreamových stříleček. A otupuje hrany mnohým situacím, kdy nad hloupostí hry zůstává rozum stát.

Jako obalení akce okopírované z Gears of War to tedy funguje velmi dobře, i když je pseudo-adventurního pobíhání po základnách stále zbytečně moc ve srovnání s příliš krátkými akčními pasážemi - osekání rozhovorů jen na čisté cutscény jen s pár zásahy hráče v případech, kdy může nějak ovlivnit směřování příběhu, by hře jen pomohlo. Ono předstírání "dialogu" v současné podobě je zoufale otravné a zcela zbytečné, hlavně ale zdržující od velmi zábavných bojů, které jsou zde výrazně lepší i než v onom GoW, natož pak v ohavně koridorovém a uniformním druhém dílu (ten první raději ani nezmiňovat).

Velká škoda že předchozí díly nejsou stejné.

Pro: velmi hratelná akce, vizuální stránka

Proti: nejzásadnější části hry jsou ve hře jen skrze DLC což je vrchol vývojářského zmrdství, holt je to od EA-Ware; hloupé dialogy; neoriginalita, snové pasáže jsou slizký odpad

+3 +15 −12

Mass Effect 2

  • PC 70
Call of Duty koridorovka s velkým množstvím vedlejších misí ve VELMI generickém prostředí. V podstatě pořád stejné chodby s mnoha poházenými krabicemi, jen textury a výhled na vzdálené pozadí se mění.

Na rozdíl od onoho Call of Duty nicméně tady do té frenetické střelby do všeho, co jde zabít, hráči nikdo moc nekecá, a ovládání mu hra bere jen v mírně interaktivních cut scénách, takže jako rychlá lineární akce to docela zabaví. Otravné je jen množství občasných miniher, ale ty jsou naštěstí většinou nepovinné, slouží jen k větším možnostem upgradování těch pár zbraní co ve hře jsou a ke zvelebování lodi.

Mezi misemi pak je třeba adventurně chodit civilními prostory a velmi zjednodušenou formou interagovat s NPC a s okolím, nicméně všechny charaktery jsou tu stejně ploché jak prkno, interakce s nimi značně nekontrolovatelná, a veškeré prostředí striktně samoúčelné, takže proč se zdržovat nad rámec toho co je nutné, stejně jde vždy jen o to nechat se hodit do další lokace kde bude třeba vyhladit vše živé.
Příběh samotný ostatně také nevybočuje ze standardního "epické-sci-fi-pro-dvanáctileté-panice".

Překvapilo mě nicméně, že hra je velmi krátká, hlavní příběh končí zhruba tam, kde jsem čekal že jde pouze o úvod. Je zde až příliš evidentní že jde pouze o prostřední třetinu jednoho celku.

Pro: vizuálně hezké prostředí zjednodušených Star Wars, na střílečku nadstandardní možnosti ovlivňování vedlejších postav, frenetická střelba

Proti: nepřesné zbraně, generické prostředí, minihry, "filmové" dialogy doprovázející zcela zbytečný příběh

+2 +20 −18

Age of Mythology

  • PC 80
Povedená RTS - a vzhledem k tomu jak moc je ten žánr mrtvý vlastně stále patřící k těm nejlepším - nicméně na genialitu svého předchůdce Age of Empires 2 rozhodně nedosahuje.

V prvé řadě proto že do značné míry ignoruje to co bylo na AoE nejlepší a nejunikátnější - klade důraz na silné jednotky, místo na opevnění a promyšlené obléhání hradů, s nutností využívat každou jednotku specificky, bez, pro RTS jinak obvyklého, masování nejsilnějších jednotek a hraní stylem "označ grupu->pošli doprostřed nepřátelské báze->kochej se". Chlap s mečem tam zkrátka hradby neusekal, a nebo když, tak mu to trvalo hodně dlouho a několikrát ho přitom rozstříleli lučištníci. Zde to ovšem není problém, budovy vydrží (relativně, na poměry AoE) málo a skupina vylepšených rytířů projde i sebesilněji opevněným a zavěžovaným městem jako nůž máslem.

Strategické operace s různými obléhacími stroji, taktizování s odlákáváním pozornosti od slabých míst, nedejbože stavění dobývacích trebutchetů u jinak nezdolných hradů? Zapomeňte. Jakákoli jednotka s mečem si poradí i s nejodolnější pevností.
A to ani nemluvím o mytických jednotkách, které i v malém počtu dokáží často samy o sobě v podstatě vyhrát hru, a vedle kterých jsou lidské jednotky v podstatě úplně zbytečné. Obzvlášť laseroví krokodýli dokáží ve větší skupině vyčistit celou mapu extrémně snadno.

O to smutnější je že hloupá AI toho nedokáže ani využít, a místo toho se nechá oklamat primitivním trikem - takřka vždy se pokud možno snaží vaše hradby obejít, dokonce i když máte pouhé dřevěné palisády které by zničili snad i vesničané, takže v nich stačí na vybraném místě nechat díru, obestavit to místo desítkou věží, a pak se jen dívat jak tupá útočící chátra hromadně hyne při marném pokusu projít nejsilněji bráněným místem na mapě.

Příběhová kampaň je nicméně i tak dost zábavná, s rozumnou obtížností (= jen na ty nejtěžší, jiné nemají smysl), ale asi nic mě nebude nutit se k ní někdy v budoucnu vracet, na rozdíl od nesmrtelných AoE2 a Starcraftu.
+16

Banished

  • PC 60
Takový hezký simulátor středověkých vesnic, který je tak trochu pouhou hříčkou, a tak trochu betaverzí.

Začátek potěší - vesničané nadšeně běhají, staví se první domečky, stodoly, lovecké chaty, i rybářské boudy...
A samoty se postupně rozšiřují ve vesnice, hliněné cesty nahradí kamenná dlažba, vesničanky zvesela plodí a vesničané dostanou kostel i hospodu, vesnici obklopí farmy, a občas přijede i obchodník...
A to je konečná, pak už jaksi není co dál hrát. Krom toho buď tyto vesnice stavět další a další po celé mapě, a dívat se jak se to všechno hezky podíhá a pracuje, a nebo se pokusit postavit velké industriální město...

A sledovat jak města vymřou hlady.

Z jednoduchého důvodu - hra mé extrémně zoufalou AI vesničanů, a navíc jim nenabízí žádné další vylepšení, žádný civilizační pokrok. Maximálně osídlené rozsáhlejší aglomerace jsou jednoduše neudržitelné už proto že ve hře neexistuje způsob jak transportovat větší množství surovin z agrikulturální periferie do hustě osídleného centra, vesničané prostě neumí naložit zásoby na vůz a zásobit efektivně jednu oblast z druhé. Místo toho zmateně přenáší zásoby po jednom z místa na místo tak dlouho, dokud jim zásoby nedojdou a oni nepochcípají.

Řídce osídlené samoty rozplizlé po celé mapě jsou přitom strašně snadno životaschopné, ale pokus postavit soustředěné centrum se zdroji v širším okolí (farmáří, sběratelé, lovci) končí zákonitě neúspěchem, buď panáky zkosí epický hladomor, a nebo ještě dřív neřešitelná katastrofa.
- kterou ovšem může být třeba i obyčejný oheň, který vám rozšířený z jednoho blbého baráčku bez problémů celé město sežere. A vesničané se budou jen dívat, protože hasit zdá se neumějí - což je imho nedořešený bug, neb hořící dům nehasili ani když tři baráky od něj stály dvě studny a všem čtyř stům obyvatelům jsem zrušil všechny zaměstnání a činnosti. A oni jen běhali kolem a koukali do plamenů, ani ty buřty si nevytáhli.

Bugů je celkově ve hře povíc, nejednou spadla do Windows, jednou dokonce i do BSOD, naštěstí pravidelně autosavuje. Což je také důvod proč ji považuji za pouhou betu, spolu s tím že nabízí vážně hodně málo obsahu který se po pár hodinách zoufale vyčerpá. Chtělo by to rozšířit herní možnosti, takto jsou herní omezení až příliš prudící.
+21

Gunman Chronicles

  • PC 75
Celkem slušná oldschool Doomovka, kupodivu v mnohém i dost předbíhající svou dobu - například používání vozidel s destrukcí okolí v této podobě myslím přišlo až o pár let později s Medal of Honor, to samé platí o modifikovatelných zbraních.

Skriptování a zapojení příběhu je ve hře tak akorát aby hráče nijak nezpomalovalo, a ten si mohl v klidu užít solidně provedenou řežbu s navzájem bojujícími roboty, mutanty a lidmi (podobně jako monstra z Xenu proti lidem v HL) - v čemž je hra tedy násobně zábavnější než prakticky všechny zoufale pomalé a zdržující moderní akční filmy. Pardon, akční hry, jsem chtěl říct.

Srovnání se tedy nabízí dokonce i se samotným vrcholem žánru - Half Lifem, pro který původně Gunman vznikal jako mod. Samozřejmě, toto je hra mnohem jednodušší a přímočařejší, s méně estetickou vizuální stránkou (problém jsou nehezké textury a na negeometrické prostředí příliš malý počet polygonů) a bohužel méně zábavnými souboji s vojáky, nicméně není hratelností až tak vzdálená aby se i jen takovéto srovnání nedalo brát jako pochvala.

A hlavně uteče při velmi dobré dynamice hraní dost rychle, takže ani na chvíli nestihne začít nudit.
+14

South Park: The Stick of Truth

  • PC 75
Neskutečné množství South Parkovských artefaktů v docela normálním arkádovém JRPG - je to spíš suvenýr než nabušené RPGčko, a už vůbec ne pravověrný South Park plně stojící na břitké satiře. V tom je asi pro mne největší zklamání, neb zatímco z neustávající trefnosti a chytrosti seriálového South Parku jsem snad čím dál nadšenější (i po sedmnácti sériích!), tak ten videoherní na samotný základ seriálu z vysoka kašle a úrovní v něm ulpěl někdy před patnácti lety.
A přitom se to tu tak krásně nabízí - když už ne se opřít do celospolečenského dění, tak se opřít alespoň do četných neduhů videoherního průmyslu. Ale holt... videohry nejsou umění, a ani videoherní South Park není, nemá žádný názor, chce jen bavit.

Což se mu nicméně pro fanoušky seriálu bezezbytku daří - s tím že je nutné dodat že je hratelností šitý na míru patnáctiletým konzolistům. Těžko si sice představit myšlenkové pochody autorů když předpokládali že lidem, co sedmnáct let koukají na seriál "pro dospělé", bude připadat jako vrchol zábavy zběsilé mačkání určené klávesy na čas, ale co už. Krom těchto dementních akčních vložek jde o jednoduchou rpg-adventuru systémem a megalomanským lootováním nejvíc připomínajícím KOTOR, a se snesitelnými akčně taktickými JRPG souboji.

Je to záležitost čistě pro fanoušky, odkazy na seriál zabírají ve hře zdaleka nejvíc místa a nových věcí je minimum... ale vlastně bych se docela rád díval na to, jak hru hraje někdo South Parkem nepolíbený. Resp jsem zvědavý jak dlouho by mu trvalo, než by si z toho eklektického guláše neurvalých šíleností ustřelil hlavu :)
+23

League of Legends

  • PC 65
Velmi zrychlená a velmi nepřehledná Dota. Zjednodušení ve prospěch rychlejších a hladšich bitev vyřešilo některé méně příjemné vlastnosti Doty, ale zároveň se díky němu z LoLka stala dětská hříčka poněkud prznící jinak takticky poměrně dosti bohatý koncept.

Příjemné je ovšem větší množství herních modů a map.

Pro: zábavný, byť zjednodušený a zrychlený herní koncept, velmi nízké hw nároky

Proti: nepřehledná grafika, hráči - stejně jako u Doty 2 (viz můj komentář u ní)

-1 +5 −6

Dota 2

  • PC 85
Dota 2 je... Dota. Přiznám se že toto mě trochu překvapilo, čekal jsem alespoň nějaké změny v gameplay, ale nikoliv, vše podstatné je stejné. Spíše než druhý díl by se tedy slušelo označovat za konverzi do nového enginu. S čímž jde ruku v ruce vyladěné ovládání, nakupování, matchmaking a další věci které dřív drasticky omezoval engine Warcraftu. Navíc jsou tedy určité free-to-play propriety, ale ty nejsou příliš podstatné, ve hře je to stále stejné i s těmi samými hrdiny, s tou samou hratelností.

Hratelností, kvůli které jsem u hry strávil času jako u málokteré jiné, stovky hodin během nějakých sedmi let.
(tím bych shrnul extatické výkřiky o tom že jde o jednu z nejlepších multiplayerových her všech dob)

A také s vadami, kvůli kterými jsem s ní také kdysi skončil. Tedy ty obvious největší - jednou se ohraje úplně všechno, a trávit u něčeho příliš velké množství času není úplně zdravé.

Horší je že se nezměnily i věci které se změnit opravdu mohly - například průběh jednotlivých bitev, kdy se zpočátku jen opatrně expí a nudí se, pak delší část normálního boje, a pak (občas) jeden tým nebo dokonce jednotlivý hrdina získá výrazně navrch, ale stále se mu nedaří zasadit finální ránu z milosti a jen se vše útrpně protahuje.

Ještě větší tragedií jsou stále stejné problémy s hráči - jako každá onlineovka Dota ukazuje že zmrdství je mezi hráči velmi rozšířená vlastnost, ale svými mechanikami proti tomu pohříchu moc nedělá, takže prakticky stejně jako u klasické Warcraftí Doty i zde není výjimečná situace že půlka hráčů uteče z bitvy i před koncem. Hmm, i když možná je to jen problém nováčkovských her a s postupem času už to takový problém není, nevím.

Nicméně - změny mimo tradiční hratelnost těší - nakupování předmětů je velmi rychlé, ovládání vychytané a přizpůsobivé, grafika hezká (a snad i přehlednější než u originálu, a MNOHEM přehlednější než u LoLka). A ještě víc těší novinky nad rámec samotné hry - obzvlášť rozsáhlý singleplayer tutorial, motivace k hraní systéme nabrání zkušeností za bitvy a pomocí předmětů, odemykání hrdinů, automatický matchmaking (i když trvá déle než u LoLka), atd atd.

Tedy přesně to co stará Dota potřebovala na to, aby se z modu stala dospělou hrou. Ne svým nástupcem, ale už ne pouhým modem.

Pro: Eliminace všech problémů a opruzů které šly ruku v ruce s tím že hra je pouhou uživatelskou mapou do Warcraftu

Proti: V základu se ale na oné "uživatelské mapě" nezměnilo vůbec nic.

+7

Homefront

  • PC 20
Zločinná ohavně nudná zrůdnost, dělající z dementních her, na které navazuje, hru ještě dementnější, pro jejíž zparchantělé autory by i jednosměrná jízdenka do Severokorejského tábora smrti byla až příliš velkou odměnou. Doufám že všichni co nejdříve pomřou na nějaké ošklivé pohlavní choroby, abych jim pak mohl chodit močit na hroby.

CoD/MoH je specifický podžánr arkádových stříleček zjednodušených do formy interaktivního filmu, vyznačujících se nonstop střelbou do nekonečných vln digitálních loutek v uniformách, technofetišismem zaměřeným na válečné geeky, striktní linearitu s důrazem na nulovou možnost hráčovy svobodné volby, a zejména epický rozměr zobrazovaného konfliktu. Jeho prostřednictvím se snaží hráče-diváka zaujmout množstvím zobrazovaných podnětů a atrakcí, takže si přestane všímat že ve skutečnosti hraje zmodernizovanou verzi prastarých coin-up automatových "Shoot-'em-Up" stříleček jako byl Virtua Cop.

Homefront se pak tomuto podřadnému žánru her snaží být co nejvíce dokurvenou kopií jak je to jen možné - a daří se mu to, daří se mu to velice.

Vrhá nebohého hráče doprostřed prohraného konfliktu při kterém Severní Korea obsadí Spojené Státy Americké, což je zhruba na úrovni toho že Česká republika vyhlásí Protektorát Austrálie a Nového Zélandu, a protože národ severokorejců se skládá jen ze samých maličkých šikmookých Hitlerů, tak samozřejmě okamžitě započne s velkým vyhlazováním Američanů - není tedy nouze o mnoho slzavých pohledů na mrtvé či umírající děti, prázdná dětská hřiště, popravčí čety na každém rohu, rodinné vazby trhané konci bajonetů, a hrdě bojující domobranu pokrytou americkými vlajkami, která to vše samozřejmě nonstop oplakává a zděšeně komentuje. S nezbytným doprovodem pompézní hudbou ovšemže.

Hra se tedy zřejmě snaží o zápis do Guinessovy knihy rekordů v tom jak moc z její retardovanosti, uberpatosu a brutálně tlačeného citového vydírání, překonávajícího cokoli v CoD na kvadrát, budou hráči zvracet všude kolem.
Win.

Prapodivné zasazení do Amerického prostředí ale mě jasný důvod - použití amerických reálií a velkolepých městských kulis ve hře, což?
Nope.
Celá hra se odehrává v absurdně anonymním prostředí bezejmenných předměstí a vidlákovů, maličkých šedivých baráčků které vypadají všechny úplně stejně a nemají absolutně žádný charakter, i prázdné chodby vojenských komplexů jsou zajímavější a členitější než svět Homefrontu.

Jedinou alespoň trochu zajímavou kulisou je finální bitva Golden Gate (Orgasticky epické vyvrcholení hry totiž vypadá tak, že dobijete jeden most v celém okupovaném státě.) - přičemž tato bitva vypadá tak že jdete širokou silnicí pokrytou vraky aut, střílíte vykukující nepřátele, a až dojdete cca do poloviny,, tak kdosi z vašich radostí spáchá sebevraždu, a rozběhnou se titulky.
Nicméně tato mise je z celé hry jasně nejlepší, protože ona silnice/most je celkově o něco širší než běžný koridor kterým ve hře jinak postupujete, a navíc na něm alespoň nějakou chvíli nejste přerušování neustálými naskriptovanými zastávkami, takže můžete v klidu střílet. Vlastně to tam skoro i připomíná hru.

To co se děje před tím hru nepřipomíná.

Autorům totiž nestačilo že mají ve hře digitální loutky na označování zaměřovačem - nepřátele (nechci říkat na odstřel, protože pocit ze zbraní i z vlastních zásahů střelbu příliš nepřipomíná), a že mají ve hře digitální loutky dělající hráči spolubojovníky, ale snaží se udělat loutku i ze samotného hráče. Všemi možnými prostředky. Neviditelné zdi jsou samozřejmostí, neotvíratelné dveře (otevírat je umí jen NPC) na každém rohu, pokud jste moc rychlí skončíte, musíte trpělivě počkat než se přišourají ostatní, většinou musíte počkat i na to než vám určí v jakém pořadí střílet nepřátele, a také i na metr přesně jak jít kupředu. Pokud jste naopak pomalí tak pohoda, válka počká.
Když přikáží že během mise vás nesmí nikdo vidět, tak to znamená že v baráku jedna vystřílíte kulometem všechno živé, v baráku vedle něj nesmíte vystřelit s puškou s tlumičem ani na určený stojící cíl, dokud vám to nepovolí (ale zato můžete kolem běhat jak je libo, klidně i na hlavě skákat), další dům opět vybombardujete do základů, a nádvoří vedle něj zase nic, protože jinak game over.

Za zmínku stojí i let s vrtulníkem, který se odráží od zdí a skal jako hopík, umí ramovat cizí vrtulníky, a bráníte v něm konvoj cisteren s palivem které jsou zcela nesmrtelné i proti stovkám raket, a opravuje se za letu (pro vrtulník totiž platí stejný systém poškození jako pěšmo - tedy chvíli do vás nestřílí, a vyléčíte si promptně i osminásobný průstřel hlavy, ve vrtulníku bazukou).

Nicméně jeho pozitivum je že má nekonečné zásoby munice, a můžete se s ním hýbat, když nepočítám let do výšky a mimo prostor vymezený konvojem (koridor platí i pro vrtulníky, sic vás potká game over) - takže si konečně aspoň zastřílíte. Ve hře totiž jinak jednak nijak závratně munice není, takže nějaké full-auto kropení všeho živého tu moc nefunguje, a druhak je střelba jinak než přes mířidla extrémně nepřesná, takže vaše kulky netrefí ani nepřátele dva metry vzdálené, nedejbože snad ještě za pohybu.
A hlavně - střílet a zabíjet v této hře prostě není vůbec žádná zábava, ale v hrozně nadesignovaných levelech a s hroznou AI spíš útrpná povinnost, přes níž se dostáváte k další útpné skriptované sekvenci, a do dalších útrpných misí...

Což je jen další důvod, proč, i přes žánrovou příbuznost a mnoho podobných neduhů, jsou všechny CoD i MoH na mnohem lepší úrovni - protože ty sice svou "ne"interaktivností a lobotomičností dokáží občas taky pěkně nasrat, ale aspoň jste si to mohli vybít střelbou do těch nabíhajících parchantů, a rozpoutaly hezké divadlo kolem. Tady divadlo není, a ani střelba nepomáhá, žádná katarze, jen narůstající zoufalství a trudnomyslnost.

Btw, grafiku to má taky naprosto ohavnou, nejen stylem, ale i technicky - jak si tohoto obvykle nevšímám, tak při pomyšlení že hra je pouze dva roky stará je to opravdu děsivé. Ale zase ji rozjedete úplně na všem.

V podstatě mám o vzniku hry jen dvě možné teorie - buď ji nechal vytvořit Kim Čong-un pro Severokorejské hráče, a toto je její datadisk "za opačnou stranu" určený pro západní trhy (čemuž tedy odpovídá i její technická primitivnost a uniformita všeho v ní), a nebo je to podprahový pokus amerických konzervativců přesvědčit američany o nutnosti volného prodeje zbraní, protože "Kdo se bude bránit těm zlotřilým šikmoočkům když nebudete mít doma vlastní kulomet?". Hloupé je to na ně dost.


<pozn. - omlouvám se za délku, jinak to nešlo>

Proti: Čekal jsem že v novém Levelu budou vycházet hry kvalitní :/

+17 +18 −1

Shadowrun Returns

  • PC 85
Vynikající adventura-taktická akce v jednom z nejzajímavějších settingů vůbec. Tak výživný cyberpunk si nepamatuju od prvního Deus-Ex, obzvlášť teď po nedávném přečtení Neuromancera jsem měl obrovskou radost z každého detailu, dělajícího z herního světa něco mnohem životnějšího než jak je u takto lineárních a nedlouhých her běžné. Mohu jen doufat že v podobném duchu se do jeho dotváření pustí i fanouškovská základna Shadowrunu.

Hra samotná opravdu není na desítky hodin pařby, ale ani se nedá označit za vyloženou jednohubku a některé momenty v ní patří k jedněm z nejlepších jaké jsem v žánru kdy potkal obzvlášť raid na síť korporátní budovy se souběžnou obranou hackujícího deckera v realitě je dokonalý. Jediné co ji vyloženě kazí jsou občasné bugy, a hlavně opravdu VELMI debilní systém savování.

Oproti Jagged Aliance a snad i Fallout Tatics se mohou zdát strategické možnosti boje poněkud zjednodušené, ale důležitější je že je hratelnost pak mnohem plynulejší a soustředěná stejnou měrou i na klasické adventuření - zkoumání pochmurného světa ve stínech a solidní příběh. A z toho vycházející vývoj postavy, který sice nemá na průchod hrou až tak velký dopad jako třeba ve zmíněném Deus Ex, ale stejně dokáže ovlivnit mnohé a to nejen v bojových situacích.
+14

Command & Conquer: Red Alert 3 - Uprising

  • PC 85
Command & Conquer: Red Alert 3 - Uprising není žádný nedomrlý datadisk k nedomrlé RA3 jak by se mohlo na první pohled zdát, je to právě naopak nejlepší pokračovatel C&C série jaký bych si dokázal představit - kvalitní old-school RTS která stojí hlavně na hratelnosti a "strategii", ne až tak na přehršli skriptovaných sekvencí provázejících epický příběh a "akci".

Stylem se hra ze všeho nejvíc podobá C&C: Generals, a není to žádný div - stojí za ní autoři jejího datadisku Zero Hour. Jeho vliv se hodně projevuje hlavně v "Commander's Challenge" módu stojícím vedle klasické kampaně, ne nepodobnému tehdejším "generálským výzvám". Ty ale ještě masivně prohlubuje a rozvádí na doslova desítky různých bitev, v nich si hráč postupně odemyká technologický strom jednotek a v každé čelí odlišným výzvám - všechny mapy jsou nějakým způsobem speciální (a do každé si lze zvolit libovolnou ze tří stran, přičemž už u toho výběru se vyplatí trochu přemýšlet - ne na všechno se každá hodí stejně).

Commander's Challenge ale každopádně stojí spíše stranou, vedle klasických kampaní za všechny tři strany (Amerika, Rusko, Japonsko), plus jedné bonusové. Ty jsou všechny dost krátké, neobsahují moc misí, ale jsou dost výživné a slušně propracované. A hlavně mají konečně aspoň trochu rozumnou obtížnost, žádná procházka růžovým sadem jak je bohužel dnes běžné. Nějaký příběh tu nicméně v podstatě neexistuje.
O ten se trochu snaží jen bonusová kampaň - ta ale není klasicky RTSková, ale spíš připomíná RPS ala Starcraft: Heart of the Swarm. Jen tady místo Kerriganové ovládáte a postupně vylepšujete roztomile krvežíznivou lolitku s telekinetickými schopnostmi, a při brutálním masakrování všeho živého s ní prcháte z vězeňského komplexu - celé to vypadá asi nějak takto (jen lolitka ve hře je želbohu oblečená).

To celé se dohromady složí na mnoho desítek hodin skvělé zábavy, takové, jakou jsem už v RTS žánru nepotkal opravdu hodně let... a to jsem ještě ani nezabrousil do multiplayeru.
+15

Path of Exile

  • PC 70
Zajímavý, zábavný, ale zatím poněkud nedotažený klon Diabla 2.
Nebo spíš, Diablo 2,5 - neb mnoho věcí je čistá kopie, ale mnoho jiných je naopak velice originálně změněných.

A to v prvé řadě systém skillů a schopností, který je dle mého mnohem zajímavější, protože dává hráči neskutečnou volnost v tom jak rozvíjet vlastní postavu, a zároveň jaké schopnosti a jak s ní používat - toto tedy s tou výhradou že se spuštěním ostrého provozu není kouzel zas tak moc jak bych byl rád, ale je jisté že budou přibývat.

Druhým velmi výrazným rozdílem, a bohužel už ne tak jasně pozitivním, je úplně jiný systém obchodování - ve hře nejsou žádné peníze, obchoduje se za užitné předměty - svitky (identifikace, town portal) a craftovací orby, se kterými je možné drastickým způsobem vylepšovat a měnit všechny používané předměty.
Což je nápad na první pohled opravdu vynikající, problém je že tento systém je v Path of Exile BRUTÁLNĚ nevyvážený, a v podstatě likviduje veškeré kouzlo lootování, na kterém přitom paradoxně diablovky vždy stály. Cena předmětů je ve srovnání s tím co za ně od obchodníků dostanete totiž směšně nízká, plný inventář předmětů vám obvykle nezaplatí ani ten svitek town portal který použijete aby jste je mohli dostat k obchodníkovi a identifikovat magické předměty se nevyplatí už vůbec.

Takže to zákonitě končí tak, že na loot se úplně vykašlete, ty stovky předmětů které z monster vypadávají absolutně ignorujete a sbíráte jen zřídka vypadávající předměty užitečné (svitky, orby), nebo raritní s aspoň trochu vyšší hodnotou. Naopak když narazíte na pevný waypoint s portálem, tak kolem něj vysbíráte úplně všechno bez ohledu na kvalitu. Na kvalitě předmětů totiž vůbec (!!!) nezáleží, všechny neraritní předměty stojí stejně, ať už vypadnou z nejslabších zombies na začátku prvního aktu, nebo na konci ze závěrečného bosse.
Což je neskutečně debilní a hru to značně degraduje, dokázat vymyslet něco takového... to zkrátka vyžaduje úplně speciální typ retardovanosti.

Podobný, ba ještě mnohem horší typ retardovanosti, vyžadoval nápad, že všechny lokace do kterých vstoupíte se budou po krátkém časovém limitu generovat úplně znovu (!!). Bez legrace - prostě se probijete lokací, najdete vchod do další - a když v té další třeba umřete, tak bude ona předchozí lokace vypadat úplně jinak - a znovu se v ní budete muset probít přes hordy monster, a znovu zdlouhavě hledat cestu dál, resp zpátky tam kde už jste dávno byli. K čemuž se přidává fakt že town portal svitky jsou nebývale drahé, tudíž je nemůžete jen tak házet úplně všude... a to se pak zábavná Diablovka mění na továrnu na vztek, frustraci, a myšlenky na kastraci všech osob za toto zodpovědných.

To se pak ještě násobí faktem že hra je, i přes velmi dlouhý provoz testovací bety, pořád dost zabugovaná - ať už spoustou vizuálních bugů, nebo ještě hůř bugů herních. Zcela běžné tak je lagování, náhodné "teleportování" monster nebo dokonce hráče (ideálně doprostřed monstry zaplavené místnosti), občas i pády hry. Nemluvě o tom že jsem za ten týden musel hru dvakrát kompletně znovu stáhnout a přeinstalovat kvůli nově vydaným updatům, které hru totálně rozhodily.

Jinak je hra ale fajn, bavil jsem se a dokážu si představit že bych u ní strávil hezkých pár týdnů či měsíců podobně jako kdysi u Diabla 2 - ale to jen v případě že se zbaví své zabugovanosti, dotáhne do konce vyvážení systému obchodování s předměty, a zbaví se onoho kreténského znovugenerovaní všech lokací.
Vzhledem k tomu že je to free-to-play titul s pravidelným updatováním a předěláváním, tak se toto všechno klidně může časem stát. Tedy doufejme.

Vše ostatní co jsem nejmenoval - tedy celkový styl hry, "příběh", putování lokacemi s občasnými waypointy, questy, etc. je doslova stejné jako u Diabla 2, tudíž k tomu není co dodat.
Každopádně zlepšení v grafice oproti D2 potěší, hra světla a stínu v dungeonech vypadá skvěle a obzvlášť poslední akt je esteticky velice povedený (a na rozdíl od předchozích dvou, je i docela originální).

EDIT: Proběhl jsem hru ještě za postavu Duelist (první hraní bylo za Witch) - obtížnost klesla někam hluboko pod nulu, problémy jsem měl jen když jsem u hry usnul a i finální bossové které jsem předtím dával jen s obtížemi teď nebyli vůbec žádnou překážkou.
Hlavně je ale smutné že používání skillů je za nekouzlící postavu dost degradované - za čarodějku jsem použval různá kouzla v závislosti na tom jaké elementární resistence nepřátelé měli - teď se ale vše smrsklo na nekonečné rubání stále stejným typem útoku, jen párkrát jiný útok na bossy, a občas ke konci skákání. Herní variabilita nula - stále to samé od začátku až do konce.
+13

Assassin's Creed: Revelations

  • PC 65
To jediné opravdu pozitivní a nové co přinesl Assassin's Creed: Revelations je hudba, která hrála v traileru na něj - a to, ehm, z herního hlediska není úplně dobře.

Je to pouhá už třetí kopie téhož, po povedeném AC2 a slabším Brotherhood přichází Revelations jen s tou novinkou, že místo Říma je Konstantinopol, a Eziovi narostly vousy (a jeho charakteru upadly koule). Posun v "příběhu ságy" je takřka nulový, ale na tom stejně příliš nezáleží vzhledem k tomu jak neskutečně pitomý a otravný je, a jinak jsou ty dvě hry absolutně zaměnitelné.

Čemuž odpovídá i stejné hodnocení, a stejné odsouzení k rychlému zapomenutí. I když na druhou stranu... možná je takový přístup lepší než úplné kastrování série jaké předvádí díl třetí...

Pro: datadisk přinášející další nové město, jinak absolutně to samé co Brotherhood

Proti: nadávat pořád znovu na dementní ovládání a zmařený potenciál na opravdu zajímavou hru už po tolika dílech postrádá smyslu - tl;dr viz mé komentáře k jedničce, dvojce, i k Brotherhood

+21 +23 −2

StarCraft II: Heart of the Swarm

  • PC 60
Toto DLC ke Starcraft 2 už bohužel nevyráběl Blizzard, ale nějaká najatá parta Bulharů a je to na hře bohužel silně poznat - solidní dojem epického, a přitom dostatečně odlehčeného stylu SC2 tu vystřídala bezduchá lacinost která si o epičnosti a osudovosti může nechat jen zdát, a o nějaké identifikovatelné a zábavné stylovosti už tuplem - což je značně bizarní, vzhledem k tomu že Zergové jsou nejzajímavější rasou Starcraft světa vůbec, a když SC2 mohlo připomínat Firefly, toto mohlo mohutně čerpat z miliardy různých sci-fi hororů v čele s Vetřelci.

Místo toho je tu jen skupinka úplně obyčejných postaviček s příšerkoidním vzezřením (i nemrtví z Warcraft 3 jsou zajímavější a originálnější), nudnými dialogy, a veskrze nulovým charakterovým a vztahovým vývojem.
Na zajímavé trávení času v lodi ve StarCcraft 2 zapomeňte, na nelinearitu a dějové odbočky taktéž - jedinými misemi bokem je pár tutorialů (dlouhý loading, dvakrát klikni myší a nová jednotka je tvoje), jinak je vše zoufale přímočaré a nemotivující, příběh je zoufale nezajímavý, jde v něm jen o to že Kerrigenová chce být moc moc hodný Zerg (na zabíjení civilistů zapomeňte, heslem je pomáhat a chránit - ano, opět vzpomínám na vypalování měst a kydlení civilistů za nemrtvé ve W3), má moc moc ráda karikaturu Raynora, a moc moc chce zabít Mengska. O nic jiného nejde, zajímavý příběh rozvíjený v SC2 chcípl někde v koutku a teď už jen smutně hnije.

Samotné "strategické" mise jsou krátké, nestrategické, primitivní, a svým průběhem z větší části prostě okopírované z SC2 (ten byl přece celkem zábavný a originální ne, tak šup dejte si to samé ještě jednou, profit!). Plus neblahé trendy které on v Starcraft sérii odstartoval jsou tu ještě výraznější - RTS je mrtvý žánr a už se tu na to skoro vůbec nehraje, opět to o kus víc připomíná Warcraft 3 v tom RPS stylu, většinu času strávíte ovládáním samotné Kerrigenové a na ostatní jednotky sere pes. Makro bitvy, a budování základen a ekonomiky, které byly v prvním Starcraftu tak parádní? Haha, leda hovno.

Celkově ve mě Heart of the Swarm v singleplayeru vzbuzují dojem že je to celé jen jeden velký přepálený tutorial. Skladba většiny misí tomu odpovídá, jejich obtížnost a délka také, a mizerný příběh ten dojem jen posiluje. Kdo to jako ( poněkud předražený) tutorial pro multiplayer brát bude, snad bude spokojen - mně ale MP příliš nebavil už v původní hře, pár jednotek navíc a miniaturních změn s tím nic nenadělá

Musím přiznat - "nenudil jsem se". Sralo mě to ve spoustě věcí, ale sjel jsem to stejně velice rychle, ten základ z imho docela povedeného SC2 tam zkrátka pořád ještě je, ale je to jen podřadný dovětek, v žádném případě ne rozumně udělaný datadisk (při vzpomínce na Broodwar bych brečel).
Jen průměrné DLC ke hře kterou jsem prošel několikrát, a které si zaslouží jen rychlé zapomenutí.

No ale je zvláštní že ti najatí bulhaři, co za tímhle stojí, se jmenují úplně stejně jako leadři Blizzardu, toho který kdysi dělal nejlepší strategické hry ze všech. Ale to přece není možné, to by z Blizzardu bylo jen další EA. Oh wait, ono vlastně je...

Pro: Pořád je to jen poněkud vykastrovaný Starcraft 2... což byl poněkud vykastrovaný Starcraft... což je i po letech nejlepší RTS ze všech dob...

Proti: meh

-1 +10 −11

Black Mesa

  • PC 65
Dlouhých osm let jsem nedočkavě čekal na vydání Black Mesy, dlouhých 6 měsíců jsem se s pramalým nadšením dokopával k tomu ho konečně dohrát. To není příliš dobrá vizitka.

Přitom zprvu jsem byl z BM přímo nadšený, graficky nádherné, překvapující změny oproti originálu nápadité a povedené, provedení profesionální a přitom pořád to byl Half Life, hra kterou jsem v životě dohrál nejspíš nejvíckrát a pravidelně si ji dávám snad každý rok.
Leč mé nadšení nevydrželo dlouho, protože nápaditost a vhodnost změn se postupně začala vytrácet, až se ve většině případů omezila na "je to jako trochu vykleštěný Half Life, jen je všude mnohem víc haraburdí". Stejně tak utrpěla i atmosféra, protože BM podřizuje zlepšování estetického efektu i samotnou hratelnost a design, vše utápí ve tmě, a ty nejpovedenější prvky originálu spíše przní.

Na čemž tedy do jisté míry nese vinu už samotný Source engine, protože se zde opakuje přesně to co sráželo Half Life 2 - AI nepřátel a vůbec veškerá akce je zde mnohem méně zábavná než v původní jedničce. K tomu BM přidává na otravném spawnování nepřátel, v kontrastu s relativním nedostatkem munice (krabic a haraburdí je zde všude v míře vrchovaté, ale už tam není k nalezení žádné vybavení, není žádný důvod ho prozkoumávat a věnovat mu pozornost, takže je to už jen... bordel zavazející v cestě) a hlavně trpí hloupě jednoduchým průchodem hrou. Což je obrovská škoda, hlavní výhoda využití Source enginu dle mého není v hezčí grafice, ale hlavně ve využítí fyzikálního prostředí, na to jsem se v Black Mese těšil - a absolutně se v ní zklamal. Není tu vůbec nic, žádné puzzly známé ze dvojky, dokonce i to málo co bylo v HL1 bylo osekáno až na dřeň.

Celkově tedy docela spálená šance, hezká grafika (ale s velkými HW nároky) není samospasitelná.

EDIT po dalších sedmi letech, kdy konečně vyšla finální verze (až na bugfixy, které zaberou další dekádu), tentokrát už za peníze... ale přitom i zadarmo by to bylo drahý:
Změny v grafice oproti verzi původní jsou co jsem viděl srovnání spíše k horšímu, změny v hratelnosti už neposoudím - tak dlouhou paměť nemám. Mám pocit že AI vojáků už nebyla tak špatná, naopak ale zjednodušování hry mimo akci je o to citelnější - musíme to brát asi tak, že hráči současné generace, jsou mnohem neschopnější, než jsme byli v tehdy dětství mi, chápu.
Xen je naopak vizuálně vymazlený absolutně, vypadá jako pokračování filmu Avatar - ale to zároveň likviduje tu strašidelnou atmosféru v něm v poůvodním Half Life, a navíc to platí jen u některých lokací. Ta největší, Interlooper, je naopak extrémně hnusná, technicky nesmírně zastaralá, a příšerně nudná. Už v originálu to byla nejslabší část hry, a tady se na tom nic nezlepšilo, a ještě je navíc mnohonásobně delší. Vymyslet pár nových puzzlů a úrovní, proč ne, ale opakovat vše pak pětkrát? Tortura, což je u HL smutné.
S původním Xenem nemá už prakticky nic společného, je to game design úplně nový - s pár dobrými nápady (lidský habitat), s mnoha špatnými (celý Interlooper a věčné tahání kabelů), a úplně zkaženým finálním soubojem. Ten už je jen plný spousty vizuálních efektů, ale hratelností stojí za hovno, nápaditá promyšlenost originálu a změny prostředí během něj se změnily na tupé "obíháme a střílíme".

Lituji všechny pro které se toto stane prvním setkáním s Half Life, nicméně díky mnoha změnám oproti originálu to má smysl aspoň pro zkušené hráče originálu - působí to pak pro ně jako aspoň trochu nová hra, byť v mnohém horší. A mohou se pokochat těmi krásně vypadajícími částmi Xenu.

Pro: pořád je tam vidět ten základ v Half Life a ten se nedá úplně zkazit

Proti: Half Life v poněkud méně povedené podobě, nadužívání respawnu je pitomé, zasekávání na žebřících je na pěst, už to není zadarmo (a zabugované je to i přes neskutečných patnáct let vývoje pořád dost)

+15 +18 −3

Call of Duty: World at War

  • PC 30
Zřejmě nejautentičtější simulace zážitku z pěchotního boje -
Dlouhé pasáže nudy a vyčkávání kdy se něco konečně začne dít, přerušované momenty naprosté hrůzy a zuřivosti.
Absolutní zbavení vlastní vůle s neustálou nutností poslouchat vůli a rozkazy cizí, často zcela nesmyslné.
Dezorientace v čase a prostoru, odlidštění, apatie.
Touha brutálně se pomstít všem co tohle mají na svědomí.
A také permanentní strach že to nikdy neskončí, s ustavičným vnitřním bojem o to neukončit to sám předčasně, jediným rázným krokem.

Tedy přesně jako všechno, co zažíval každý běžný voják v druhé světové válce.

Pro: brutální ustřelování končetin digitálních pindíků má většinou příjemně katarzní účinek vzhledem k marasmu okolo

Proti: zoufale nezvládnutá a stereotypní pseudo-arkádová akce, respawn, AI, dementní přeskriptovanost, úzké koridory, nefunkční save a velmi špatně umístěné checkpointy, proamerický überpatos, prznění historie, prznění videoher, prznění hráčů a jejich peněženek

+31 +32 −1

BioShock

  • PC 60
Relativně zábavná arkádová střílečka ve vizuálně poměrně hezkém prostředí. Byť z onoho mocně vyzdvihovaného Art deca mnoho nezbylo, většina prostředí jsou úplně standartní nudné ruiny něčeho, co kdysi mohlo vypadat zajímavě.

Ničím víc než arkádou přitom Bioshock není, úrovně jsou silně samoúčelné a prostředí hry i přes svou pompéznost a příběhový background vůbec nefunguje - jen mrtvé chodby plné nemrtvých nepřátel, hra je zkrátka striktně přímočará (možnosti nelinearity jsou zcela iluzorní a omezují se na "zmáčkni A nebo B pro volbu outra") a navíc její obtížnost díky naprosté nesmrtelnosti hlavní postavy nulová. Což silně negativně ovlivňuje celou její hratelnost - zejména snahu vzbudit zájem hráče na vylepšování zbraní, efektivnímu využívání Plasmidů, shánění munice etc. Jistě, to všechno tu je, ale k čemu? Když budete chtít, bohatě stačí všechno umlátit s obyčejným páčidlem, ani lékárničky netřeba, když umřete, objevíte se o metr zpátky živí a zdraví.

Přesto, používání zbraní a plasmidů (=kouzel) je vcelku zábavné, a je jich dost velké množství. Škoda jen že všichni nepřátelé které ve hře potkáte jsou jen tupá zvířata, jejichž vrchol inteligence představuje snaha se vyléčit při vážném zranění. Souboje samotné tedy žádné terno, tím spíš že se nepřátelé neustále respawnují z ničeho (sic!) a jsou tedy místy dosti otravní. To samé platí i o Big Daddys, kteří mě osobně velmi zklamali - jsou to jen obyčejní "tužší" nepřátelé, nic zajímavého, co by mohlo dostát jejich pověsti, a ani nehrají naprosto žádnou roli v příběhu.
Nicméně ono by stejně asi nebylo moc o co stát, příběh samotný má sice své kvality v tom v jakém prostředí se odehrává, ale samotný děj během hry je totálně nudný, průhledný, a stokrát viděný. Přitom potenciál ideového sváru meziválečného velkokapitalismu s populistickým komunismem zde nastíněný je tak velký... ale bohužel zoufale nevyužitý.

Pro: vizuální styl, množství zbraní a kouzel, prostředí

Proti: konzolová arkáda svou primitivností likvidující jakýkoli silnější dojem ze hry a světa, ve kterém se odehrává

+9 +20 −11

Assassin's Creed: Brotherhood

  • PC 65
Vcelku primitiní a rozsáhlý datadisk k docela fajn hře - nic víc, nic míň. Důraz na arkádovost je tu ještě výraznější než v původním AC2 a ani rozmanitost prostředí tu není zdaleka tak velká, hra se odehrává jen v Římě a jeho přilehlém okolí což nedává moc prostoru pro diverzitu, o což víc je překvapivé že ani to jediné město není tak propracované a zapamatovatelné jako města ze dvojky (vyjma pár nejdůležitějších orientačních bodů typu Koloseum). Místo velebení vlastního sídla tu zpravujete krámky a pamětihodnosti v celém městě což není zdaleka tak motivační a zajímavé, ale zase tu s přetahováním se s nepřátelskou frakcí přibyl i náznak strategických prvků - což je asi jediné pozitivní zlepšení celé hry, nebýt to tak hloupě arkádové tak by mohlo jít o dost zajímavý způsob jak Assassins Creed rozšířit.
Na druhou stranu - AC2 byla relativně fajn hra a tento její "datadisk" zas až tak moc neupadl, takže jde pořád o výrazně lepší zábavu než jakou byl první díl série.
+8 +9 −1

Assassin's Creed II

  • PC 80
Původní Assassin's Creed přišel s výborným otevřeným prostředím středověkých měst i jejich okolí, a nabídl solidně propracovaný systém pohybu po nich... jen proto aby hráč zjistil že pod tímto naleštěným povrchem není absolutně nic, jen naprostá prázdnota, několik neustále se opakujících úkolů obalujících zmatečně pitomý příběh. A hlavně se musel smířit s tím, že Assassins Creed je i přes pompézní prezentaci a nezměrný potenciál jen další dementní arkáda, pohříchu navíc velmi stereotypní a nudná.

V tomto ohledu už pro mě měl AC2 značnou výhodu - jsa smířen s nevyhnutelným, očekávání nemaje jsem mohl být jen příjemně překvapen.
A to se nakonec opravdu stalo, autoři zapracovali na nejvýraznějších problémech jedničky a dokázali udržet zábavnost a variabilitu úkolů na slušné úrovní po celou dobu hraní, se snahou o to motivovat hráče k dalšímu postupu a zkoumání světa aspoň do té míry aby se nehnal co nejrychleji jen po hlavní příběhové linii.

Jistě, pořád je to ta samá dementní arkáda jako jednička a většina možných činností se taky nezměnila, ale teď už aspoň zabalení těch úkolů do příběhového hávu funguje, jsou zábavnější, i volnost a pocit kontroly nad hrou je tu na výrazně vyšší úrovni, a k tomu navíc je ještě pár pseudo RPG prvků v podobě zlepšování vybavení postavy a zvelebování sídelního města.
Milé také je že hlavní postava je sympatický sukničkář (úvod hry mi připomněl Zeffirelliho Romea a Julii, i Dekameron od Pasoliniho) a jde u něj vypozorovat i něco jako charakter, což je oproti nevýraznému blbečkovi z jedničky zlepšení o sto procent.

Leč bohužel, pořád se hraje na to že renesanční prostředí je jen výplod počítače zapíchlého do mozku nějakého odpudivého cucáka ze současnosti a hra na to také velice ráda a často upozorňuje, což opět totálně likviduje jakoukoli atmosféru a možnost pořádně se vžít do postavy a do prostředí které ji obklopuje. Příběh je jen zmatená snůška konspiračních teorií, sci-fi motivů a aluzí na biblickou mytologii (ale hlavně opatrně, aby se nikdo neurazil), ale budiž, jako rozkošatělá podoba primitivního "my hodní, oni zlí" to pořád funguje.

Když se tedy oprostím od nadávání na zmařený potenciál na geniální historickou hru, tak musím uznat že tahle parkurová rubanice je hodně fajn arkádová zábava a navíc (kupodivu, na dnešní dobu) vydrží bavit poměrně dlouho.

Pro: volný pohyb po světě; vybalancování jednoduchých šermovaček a závodů na čas do relativně zábavné podoby; stavění vlastního města

Proti: primitivní a povrchní, tedy silně zmařený potenciál na mnohem zajímavější hru; skoky do přítomnosti; neustálé upozorňování na nereálnost renesančního světa

+15 +16 −1