Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Black Mesa

  • PC 65
Dlouhých osm let jsem nedočkavě čekal na vydání Black Mesy, dlouhých 6 měsíců jsem se s pramalým nadšením dokopával k tomu ho konečně dohrát. To není příliš dobrá vizitka.

Přitom zprvu jsem byl z BM přímo nadšený, graficky nádherné, překvapující změny oproti originálu nápadité a povedené, provedení profesionální a přitom pořád to byl Half Life, hra kterou jsem v životě dohrál nejspíš nejvíckrát a pravidelně si ji dávám snad každý rok.
Leč mé nadšení nevydrželo dlouho, protože nápaditost a vhodnost změn se postupně začala vytrácet, až se ve většině případů omezila na "je to jako trochu vykleštěný Half Life, jen je všude mnohem víc haraburdí". Stejně tak utrpěla i atmosféra, protože BM podřizuje zlepšování estetického efektu i samotnou hratelnost a design, vše utápí ve tmě, a ty nejpovedenější prvky originálu spíše przní.

Na čemž tedy do jisté míry nese vinu už samotný Source engine, protože se zde opakuje přesně to co sráželo Half Life 2 - AI nepřátel a vůbec veškerá akce je zde mnohem méně zábavná než v původní jedničce. K tomu BM přidává na otravném spawnování nepřátel, v kontrastu s relativním nedostatkem munice (krabic a haraburdí je zde všude v míře vrchovaté, ale už tam není k nalezení žádné vybavení, není žádný důvod ho prozkoumávat a věnovat mu pozornost, takže je to už jen... bordel zavazející v cestě) a hlavně trpí hloupě jednoduchým průchodem hrou. Což je obrovská škoda, hlavní výhoda využití Source enginu dle mého není v hezčí grafice, ale hlavně ve využítí fyzikálního prostředí, na to jsem se v Black Mese těšil - a absolutně se v ní zklamal. Není tu vůbec nic, žádné puzzly známé ze dvojky, dokonce i to málo co bylo v HL1 bylo osekáno až na dřeň.

Celkově tedy docela spálená šance, hezká grafika (ale s velkými HW nároky) není samospasitelná.

EDIT po dalších sedmi letech, kdy konečně vyšla finální verze (až na bugfixy, které zaberou další dekádu), tentokrát už za peníze... ale přitom i zadarmo by to bylo drahý:
Změny v grafice oproti verzi původní jsou co jsem viděl srovnání spíše k horšímu, změny v hratelnosti už neposoudím - tak dlouhou paměť nemám. Mám pocit že AI vojáků už nebyla tak špatná, naopak ale zjednodušování hry mimo akci je o to citelnější - musíme to brát asi tak, že hráči současné generace, jsou mnohem neschopnější, než jsme byli v tehdy dětství mi, chápu.
Xen je naopak vizuálně vymazlený absolutně, vypadá jako pokračování filmu Avatar - ale to zároveň likviduje tu strašidelnou atmosféru v něm v poůvodním Half Life, a navíc to platí jen u některých lokací. Ta největší, Interlooper, je naopak extrémně hnusná, technicky nesmírně zastaralá, a příšerně nudná. Už v originálu to byla nejslabší část hry, a tady se na tom nic nezlepšilo, a ještě je navíc mnohonásobně delší. Vymyslet pár nových puzzlů a úrovní, proč ne, ale opakovat vše pak pětkrát? Tortura, což je u HL smutné.
S původním Xenem nemá už prakticky nic společného, je to game design úplně nový - s pár dobrými nápady (lidský habitat), s mnoha špatnými (celý Interlooper a věčné tahání kabelů), a úplně zkaženým finálním soubojem. Ten už je jen plný spousty vizuálních efektů, ale hratelností stojí za hovno, nápaditá promyšlenost originálu a změny prostředí během něj se změnily na tupé "obíháme a střílíme".

Lituji všechny pro které se toto stane prvním setkáním s Half Life, nicméně díky mnoha změnám oproti originálu to má smysl aspoň pro zkušené hráče originálu - působí to pak pro ně jako aspoň trochu nová hra, byť v mnohém horší. A mohou se pokochat těmi krásně vypadajícími částmi Xenu.

Pro: pořád je tam vidět ten základ v Half Life a ten se nedá úplně zkazit

Proti: Half Life v poněkud méně povedené podobě, nadužívání respawnu je pitomé, zasekávání na žebřících je na pěst, už to není zadarmo (a zabugované je to i přes neskutečných patnáct let vývoje pořád dost)

+15 +18 −3