Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

TrackMania Sunrise

  • PC 65
Trackmania je zběsilá autíčkovaná ve stylu starých Stunts, tedy jednoho z praotců všech arkádových závodů - stejně jako v ní jde tedy v první řadě o co nejrychlejší projetí trati plné nejrůznějších skoků, loopingů, zatáček na kolmých stěnách, tunýlků a jiných podivných překážek - ne nepodobných těm na jakých si snad každý kluk v dětství drandil s angličáky.
Takový kluk když odroste má ovšem v reálném světě se svou vášní smůlu, za hraní si s angličáky by mu manželka koupila jednosměrný lístek do Bohnic, a pokud by zkoušel obdobným způsobem řádit i se skutečným autem, tak by si ho velmi rychle změnil na abstraktně vypadající oplechovanou kouli s najemno rozmixovanou a na bílkoviny bohatou kaší uvnitř... takže mu nezbývá než se vybijet virtuálně, v Trackmanii.

A ve chvíli kdy v ní sedne do rychlého sporťáku a vyrazí na start, tak je to vybití se vskutku velezábavné - tratě jsou řádně šílené, rychlost s jakou se na nich pohybuje se blíží rychlosti zvuku a několik set metrové skoky nejsou vyjímkou, propuknutí závislosti jménem "ještě o pět vteřin lepší čas a jdu spát" tedy hrozí velmi akutním způsobem.
Jenže problém Trackmanie: Sunrise je v tom že tuto freneticky herní idylu sama velice často záměrně naruší tím, že hráči z pracek vezme superrychlý sporťák a dá mu superagilní SUVčko, a aby si moc nevyskakoval i superneohrabaný buldozer (který vypadá trochu jako McLaren SLR).
Jízda v SUVčku není až tak špatná, místo bourání rychlostních rekordů a jízdy po stropě v něm dostává přednost kličkování mezi překážkami a krkolomné skoky na krátkou vzdálenost, závisející spíše na technice a akrobatické zručnosti než rychlosti, ale omrzí se mnohem rychleji a o kdovíjakou herní nirvanu tedy nejde.
Skutečný průser nastává při jízdě v maskovaném buldozeru - pomalý a neovladatelný je až hrůza, na silnici plave jako by silnici ve slunném Karibiku někdo náhle vyměnil za zmrzlé pláně Grónska, a uzoučké tratě na kterých jezdí taky příliš zábavnosti nepobraly. Frustrace a nuda skrz naskrz, jenže "huš nebohý hráči, chceš li si otevřít další trať v onom sporťáčku, tak nejdřív musíš vyhrát závod s touhle odporností" a tak hráč nadává a jezdí... dokud hru nevypne a neuteče na pár dní pryč.

A protože jde o celou třetinu hry tak taky musí jít hodnocení celou třetinu dolů... a nepomůže jí ani povedený editor tratí, ani pěkná a svižná grafika. O rok později ostatně přišla Trackmania: Nations která přinesla sice o dost nudnější vizuální zpracování a dle mého také o dost slabší tratě, ale zas hráče nenutila do otravného odemykání "zábavných" tratí skrze ty "nezábavné", necpala mu na počítač virus jménem Starforce, a k tomu byla zdarma a s masivní hráčskou komunitou.
+8

Metro 2033

  • PC 80
Moderní přeskriptované koridorovky mě povětšinou nesmírně iritují, občas dokonce i přímou serou, tudíž je pro mne opravdovou radostí zjistit že ne všechny musí být tak odpudivě nezábavné a díky věčnému svazování hráče přímo "antiherní".

Protože ve zkratce - Metro 2033 je parádní.

V prvé řadě za to nepochybně může vynikající prostředí klaustrofobního Moskevského metra postapokalyptického věku, které samo o sobě determinuje stísněnou a depresivní atmosféru plnou nebezpečí a smrti v temných zákoutích. Když se k němu přidají ještě herní principy ne nepodobné notně zjednodušenému Stalkerovi (jako výborné obchodování se zbraněmi a municí, rozhovory s npc v několika obydlenějších oblastech a hlavně celkový "feeling" z akce), a také kupodivu dost zajímavě nastíněný příběh (bohužel ale "jen" nastíněný), tak je jasné že tímto metrem bych se s chutí svezl znovu a po delší trati.

A to dokonce i přesto že i tuto hru mrví dnes tak populární konzolové prvky jako autoheal a nemožnost normálního ukládání pozice - obojí jsou to mechanismy které se pro tento typ hry brutálně nehodí. Navíc nějaký sjetý game-designer k nim přidal ještě bonus v podobě extraúzkého úhlu záběru, takže si hráč připadá jakoby hrál s permanentní zapnutým zoomem neboli na hru koukal skrz dalekohled, což přehlednosti rozhodně nepřidává.

K dokonalosti tedy chybí stále mnohé... ale to nic nemění na faktu že lepší striktně lineární akční hru jsem nehrál od druhé epizody Half Life 2 a už před ní toho moc zajímavějšího nebylo.

Pro: atmosféra, prostředí, nakupování zbraní a munice, boj proti lidem

Proti: autoheal, checkpoint save systém, malá šířka záběru postavy hráče, relativní krátkost, otravné zelené koule v závěru hry

+21 +22 −1

Duke Nukem Forever

  • PC 65
Žánr 3D akčních her je mrtvý. A Duke Nukem se po patnácti letech vrátil jen proto, aby ho zakopal ještě hlouběji.

V podstatě vše podstatné popsal pode mnou Daemon, jen bych přidal že mě až tak moc nevadily adventurní části (naopak jsem je vítal), ale taky mě tolik nebavila nepříliš zajímavá akce zabitá casual herním systémem "chodba se střílením - skript - save checkpoint", kdy vůbec nezáleží na tom jak hrou postupujete, kolik máte životů či jaké zbraně a kolik munice.

Dukův humor je fajn, odkazů na ostatní hry a filmy je asi miliarda a tak funguje ve hře její parodická složka vcelku slušně... ale když chybí zábavný herní základ, tak je jakákoli snaha o zpestření vcelku zbytečná. Navíc poslední vcelku značná část hry se už ani neodehrává v jakkoli zajímavém prostředí, ale ve FEARovsky generických šedých chodbách ve kterých ani ty děvky a interaktivní blbiny už nejsou... jen to pomalé a těžkopádné ploužení se po chodbách, a rádobyhororové střílení nudných nepřátel.

Kdo čekal návrat ke staré dobré hratelnosti má zkrátka smůlu, jen pár příjemných old school prvků ve stopovém množství zůstalo (větší interaktivita prostředí, pár více hopsacích pasáží, množství velkých bossů a místy i ty mírně adventurní prvky)... ale jinak je to jen trochu lepší konzolovka. Na dnešní dobu vcelku bez problémů hratelné, ale starým legendám nesahá DNF ani po kotníky.

Pro: parodický a šovinisticky nekorektní humor, popkulturní odkazy vůkol všude, interaktivita prostředí, v několika málo věcech návrat ke starým dobrým herním principům,... A taky že to i po těch letech fakt vyšlo.

Proti: těžkopádná a nudná akce, málo zbraní a munice, linearita, krátkost, nezajímaví nepřátelé, neviditelné zdi, spouštěním skriptů podmíněný postup hrou

+22 +23 −1

Bulletstorm

  • PC 30
Bleh, to je vážně tak těžké vyrobit ZÁBAVNOU přímočarou rubanici ve stylu Painkillera? Evidentně ano, protože Bulletstorm, ač jsem se na něj od prvních informací dost těšil, předvádí všechno možné, jen ne zábavné masakrování všeho co se hýbe. V prvé řadě už proto že jeho hratelnost nespočívá v prostém "tu máš kvér a zabij všechno", ale místo toho spočívá v "dívej se na skripty a občas drž čudlík dopředu, přičemž můžeš i střílet (ale pozor na spotřebu munice, šetři!), ostatní klávesy zmáčkni jen když ti řeknem (a nikdy jindy!)". Tunel ve kterém se hra odehrává je široký většinou cca metr a půl (střízlivý odhad), zhruba každých třicet metrů ho přeruší skript, nebo nějaká překážka překonatelná buď stisknutím mezerníku, či ctrl - podle toho co vám hra řekne (vesmírní mariňáci neumějí skákat, co jste si proboha mysleli, i padat z jakékoli výšky je jim neviditelnými stěnami zakázáno)... a mezi tím nabíhají nepřátelé.
Nabíhají bezhlavě což je dobré, nabíhají však stále stejně což už tak dobré není, zabít se ale dají všichni - a to menším arzenálem zbraní které už každý viděl cca milionkrát, přitahovacím paprskem s nevyčerpatelnou energií a nakonec i nejzábavnější možností - okovanou botou. A bohužel tedy také možností spolu s paprskem nejefektivnější, protože munice do zbraní je na zběsilé nepřerušované střílení do všeho zkrátka málo a musí se nakupovat(!?), přičemž při jejím nakupování už vám nezbydou finance na vylepšování těchto zbraní(?!). U hry která se jmenuje "smršť kulek" a neměla by být o ničem jiném než frenetickém žhavení hlavní je toto vskutku tristní (a debilní).

Btw přes rádoby-střílečkovou povahu hry půlku jejího průběhu zabírají naskriptované sekvence, většinou řešící příběh(?!), nebo neinteraktivní "interakci" s okolím, nebo rozvíjení vztahu s retardovaným a otravným parťákem který vás provází nejspíš celou hru (je neschopný, nesmrtelný a musíte hrát jen tak jak vám dovolí = opruz-hattrick!).

Ještě co se technické stránky týče - grafika ujde leč vizuální stylovost nulová, fyzika se omezuje na ragdoll a skripty, nároky na hardware vcelku příjemné a obtížnost díky neustálému vodění za ručičku malá - na normal a nižší to s trochou snahy může hrát i slepý leprotik.

(mimochodem hru jsem nedohrál, vydržel jsem u ní při každém pokusu o hraní maximálně dvacet minut... a dávat Bulletstormu šanci znovu a znovu už mě přestává bavit)

Pro: kopání do nepřátel, existují i lepší střílečky takže tuto nemusíte hrát

Proti: přeskriptovanost, nudná tunelová akce, šetření s municí, otravné npc, příběh, nezajímaví nepřátelé, hráč nesmí dělat nic co mu hra v ten moment výslovně nepřikáže

+9 +16 −7

Duke Nukem 3D

  • PC 90
Legenda všech legend... ale také i přes své stáří stále nesmírně zábavná střílečka. Stačí přihodit High Resolution Pack a rázem se z nostalgického vzpomínání na dětství člověk přenese do intenzivní řežby, která rozdupává v prach naprostou většinu současných akčních her. Ty už totiž často zapomínají na to, co Duke tenkrát teprve objevoval - interaktivitu a komplexnost herního prostředí určeného ke zkoumání a nikoli rychlému proběhnutí, ve kterém je hráči dána volná ruka a nic ho vyloženě netlačí kupředu (ať už by to byli otravní sidekickové, cutscény nebo přeskriptovanost), zběsilou rychlost zábavných přestřelek (ty zbraně!), a samozřejmě i nezaměnitelný humor a cheesy béčkovost připomínající testosteronem překypující filmy osmdesátých let, kterou se později bohužel takřka nikdo ani nepokusil napodobit.

Samozřejmě, spousta zde přítomných herních mechanismů byla odsouzená k zániku v soukolí dějin zcela zaslouženě, jako například nepřátelé typu všudypřítomných a nesmírně prudících sebevražedných vznášedel, ne zcela bezproblémovou logičnost leveldesignu (v tom byl sice DN3D ve své době obrovskou revolucí, ale pořádně to dotáhl až Half Life, pravý to nástupce Dukena) a samozřejmě také respawn nepřátel... který je tady ale tak nedílnou součástí hry, že ho po chvilce hraní člověk stejně přestane považovat za kdovíjaký zápor.

Kéž by konečně vyšel Duke Nukem Forever a vrátil se stylem přesně tam kde byl Duke Nukem 3D. Ne jen kvůli nostalgii bych to oslavil jako herní událost roku.

Pro: maximální zábava; zběsilá rychlost; geniální zbraně; všudypřítomný humor, hlášky, popkulturní odkazy a polonahé ženské; poměrně chytře propracovaný a hlavně interaktivní herní svět;... a samozřejmě - všichni jsme na tom vyrůstali :)

Proti: někteří nepřátelé; grafika (obzvlášť bez HRP packu), občas je trochu složitější najít cestu dál, sem tam naštve i respawn nepřátel

+33

Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast

  • PC 70
Jedi Outcast je hra značně rozporuplná - na jednu stranu nabízí vynikající souboje s mečem a silou ve velmi dobře zpracovaném Star Wars prostředí (ach ty epicky megalomanské interiéry), ale na druhou stranu je hrou nesmírně frustrující tím jak hloupě a uměle je v ní zvyšována obtížnost, a jak je svým nepřehledným level designem často zbytečně matoucí a zdlouhavá.
Jakoby zaspala někde v dobách prvního Dooma, kde také bylo dobrým zvykem otevřít důležité dveře jen po zmáčknutí anonymního tlačítka na opačné straně dosti složitého levelu aniž by na to hráče cokoli upozornilo, nechat ho řešit nelogické "rébusy" bez jediného slova vysvětlení, nebo utopit cestu dál do tmy.
A tak nezbývá nic jiného než zmateně pobíhat tam a zpátky, a zkoušet všechno metodou pokus-omyl. Což je ostatně často nutné i při nacházení různých pastí (neviditelných dokud hráče nezabijí), či v boji - ať už proti sniperům skrytým za hranicí viditelnosti, granátometčíkům stojícím hned za dvřemi, či celým skupinám nepřátel pravidelně nabíhajícím hráči do zad z míst kde už všechno zdárně vyčistil.

Věčná škoda takovýchto frustrujících a hloupých protivenství, bez nich by šlo o vynikající akci s překvapivě hutnou atmosférou, ve které dokonce i ty úvodní mise s konvenčními zbraněmi nejsou tak nezajímavé jak by se zprvu mohlo zdát.
Takto jde jen o méně povedenou přípravku na arkádovější, ale o poznání lepší a dotaženější Jedi Academy.

Pro: souboje s mečem, efektní a efektivní používání síly, atmosféra, jsou to Star Wars :)

Proti: bez návodu nehratelné, bez frenetického savování taktéž nehratelné - hraní metodou pokus-omyl, značně kolísavá úroveň zábavnosti

+6 +11 −5

Plants vs. Zombies

  • PC 80
Kouzelně zábavná blbina svou návykovostí a zdánlivou jednoduchostí připomínající staré klasiky z dřevních dob. Ač je její základ tradiční tower defense, je jednak ohlodán k naprosté jednoduchosti... zároveň ale i ozvláštněn spoustou bonusů navíc a hlavně nutností v jednotlivých levelech kombinovat jednotlivé typy věží co nejlépe vzhledem k situaci. Což je základ, který se i sám o sobě neomrzí ani po stém hraní, k čemuž je ale hráč beztak dost motivován rozkošným systémem odměn (od nudných vylepšení na věže, až po geniality typu "Moudrý strom" či "Zenová zahrádka").

Právě díky těm odměnám a nesmírně velkému množství miniher naroubovaným na základní herní koncept je životnost Plants vs. Zombies mnohonásobně větší, než by člověk na první pohled řekl. Samozřejmě tedy jen pokud by po onom prvním pohledu vůbec mohl mluvit, protože grafika hry se všemi jejími duhovými barvičkami, kytičkami, šnečky a zombíčky je tak kouzelná, že prostě bere dech.

Pro: jednoduché, návykové, rozkošně roztomilé, vtipné

Proti: přese všechno - je to jen hříčka... ale zábavná a jako taková žere hrozně moc času během kterého by jsme si při smysluplné práci mohli vydělat hromadu peněz a koupit si Ferrari :)

+20 +21 −1

SiN

  • PC 60
Takřka přesně rok po Quake 2 přišla na jeho enginu další akční řezanice... ale víc než k němu samotnému odkazovala svým stylem spíš ke staršímu Duke Nukem 3D.
Sin se stejně jako on odehrává ve většinou celkem civilním prostředí, které jen sem tam zpestří výletem pod vodu nebo do sci-fi továrny na mutanty. Stejným způsobem je v něm zpracovaná i na svou dobu celkem slušná interaktivita prostředí, byť jde většinou jen o zesložitění klasického konceptu "najdi červený klíč a můžeš do dalšího levelu" (ovšem používání počítačů potěší). A nakonec, hlavní hrdina Blade chce být, stejně jako nesmrtelný Duke, hustodémonský drsňák, který příručním raketometem vykydlí všechny a všechno, cedí při tom přes zuby vydrslé macho hlášky a ještě si stíhá dělat srandu z parťáka na telefonu i z hlavní záporačky Alexis (chce ovládnout svět a ve výstřihu by mohla schovat i Laru Croft, klasika).

Problém je ovšem v tom, že mu tahle snaha moc nevychází - a to ne kvůli tomu že by neuměl kydlit a že Duke je jenom jeden, ale hlavně proto že je Blade ošklivá nesypatická guma, a jeho hlášky a obdivné komentování rozstřílených krvavých flaks jsou všechno, jen ne vtipné. A kromě nich se tu pak o nějaké odlehčení nesnaží vůbec nic - ani nějaká originální zbraň, ani parodické shazování retardovaného příběhu (Blade hodný, Alexis zlá, Blade zabít Alexis a happily ever after), ani nepřátelé kteří by svou zajímavostí stáli za zmínku (když dojdou lidé, nastoupí mutanti, když dojdou mutanti, nastoupí větší mutanti).

Takže je to v důsledku tupá střílečka, které se o náznacích nelinearity ani nesnilo a jejíž level design se sice dá označit za snesitelný, ale ani náhodou ne za výrazněji zdařilý. Potěší snad jen zmíněné používání počítačů a sem tam dokonce i vozidel (ovšem s příšernou ovladatelností)... a jeden menší herní zvrat v poslední části hry, který mi trochu evokoval novější Far Cry... který ale velice rychle vyšumí zpět do šedého normálu střelby na živé terče.

Jde ovšem také, vzhledem k dynamičnosti, délce a celkové... ehm... myšlenkové nenáročnosti, o střílečku docela vhodnou na odreagování a vyblbnutí se za doprovodu šplíchanců krve.

Pár méně podstatných detailů už jen telegraficky:
- Graficky samozřejmě odporné, bez stylu a bez čehokoli vizuálně zapamatování hodného.
- AI na svou dobu standartní, leč vzhledem k životnosti nepřátel před hlavní neurážející.
- Výzbroj nudná, stokrát viděná.
- Herní doba velmi krátká, což vlastně i celkem potěší.
- Zásahový model nepřátel slušný, headshoty fungují, brutalita vysoká - nejen tímto hra připomíná novější (a výrazně lepší) Soldier of Fortune
- Respawn nepřátel ve hře je, ale většinou ve vcelku snesitelných mezích, při rychlosti s jakou hra ubíhá otravný příliš není.
- Kompatibilita s novějším hardware - na notebooku s Win 7 bez nejmenších problémů.

Pro: Rychlá, nenáročná řežba na odreagování, která potěší slušnou dynamikou a brutalitou... a rychle skončí a odebere se do zapomnění.

Proti: Vcelku průměr a šeď, i na poli mindles rubanic je mnoho lepších kousků. SiN nemá styl.

+7 +8 −1

Half-Life 2: Episode One

  • PC 70
Podobně jako Blue Shift k prvnímu Half Life, je Episode One kvalitou a originalitou jen pouhým stínem původní hry a do již známého prostředí nepřináší mnoho nového. Příběh nemá snad ani smysl zmiňovat, lineární úprk z města už viděným typem lokací jasně ukazuje že jde pouze o nepříliš důležitý předěl mezi dějově bohatším HL2 a HL2:E2. Hratelností sice není o mnoho horší než jejich některé slabší části a místy, zejména při "neozbrojeném" putování černočernou tmou podzemních komplexů, se dá mluvit i o slušné atmosféře... ale většinou ji spolehlivě zlikviduje všudypřítomná a hlavně takřka nesmrtelná Alyx. U té se ale na druhou stranu dá pochválit její "sympatičnost" a dobré naskriptování (zdráhám se takto přednastavené chování označit jako skutečnou umělou inteligenci), které hráče nenutí rvát si vzteky veškerý porost z hlavy jako mnoho jiných her

Pro: hratelnost, nic nového a tedy víceméně i vše dobré z původní hry, Alyx

Proti: krátkost, linearita, nic nového a tedy víceméně i vše špatné z původní hry, Alyx

+22

Half-Life 2: Lost Coast

  • PC 80
Solidní jednohubka kterou překvapivě stojí za to si zahrát i z více důvodů, než jen že je zdarma a poprvé předvádí implementaci HDR do Source engine. Smutné sice je že kvůli nutnosti ji instalovat přes Steam stráví hráč víc času samotnou instalací než přímo hraním, ale naštěstí je ono hraní velice zábavné a v rámci Half Life 2 by tato epizodka rozhodně patřila k jeho nadprůměrným částem.
Škoda jen skutečně velmi omezeného rozsahu - doufal jsem že se krom klášteru na kopci podívám i do samotného městečka, leč bohužel, nestalo se tak.

Pro: cena, hratelnost, level design, jedno z mála skutenčně dobrého použití HDR

Proti: steam, krátkost

+8 +9 −1

Half-Life 2

  • PC 95
S uspokojením zjišťuji že Half Life 2 je i po letech stále vynikající akční hrou, ve svém žanru stále patřící k těm několika málo nejlepším výtvorům jaké kdy spatřily světlo světa. Vlastně jedinou, která ji stále výrazně překonává, je první díl - nenabídl sice reálnou fyziku prostředí, ani epický rozsah a rozmáchlou výpravu se spoustou originálních nápadů, ale má něco jiného. Atmosféru která dokonale využívala uzavřeného a jednolitého prostředí, přímočarý příběh a hlavně geniální akční scény díky vynikající umělé inteligenci nepřátel a dokonalého pocitu "feelingu" zbraní. K tomuto už se jeho pokračování nepřibližuje ani trochu - nepřátelé jsou hloupější a padnou po pár zásazích, takže boje s nimi jsou jen dobrou zábavou, nikoli však herním orgasmem jako v případě jedničky. Stejně tak atmosféra nedrží stále stejně vysokou úroveň, ale kolísá se změnami prostředí a obměnami v herním stylu. Což není chyba, hra díky tomu získává na dynamičnosti a neustálém objevování nového, ale zase je až příliš roztříštěná, nekonzistentní... a některé její části jsou až příliš evidentně slabší než jiné. To jsou ovšem snad jediné nedostatky ve srovnání s prvním dílem na jinak úchvatné akční hře.

Také mě nepřestává fascinovat naprosto unikátní práce s narací a percepcí hráče... obzvlášť u takto mainstreamového titulu. O Half Life se nedá říct že by tu byl příběh upozaděn ve srovnání s jinými prvky hry, nebo snad dokonce že by tu nebyl vůbec - na rozdíl od všech jiných her tady totiž příběh není vyprávěn přímo pomocí postav či jiným podobně jednoduchým, přímočarým způsobem, ale nepřímo prostředím a tím jak toto prostředí působí na hráče. On sám zkoumá svět ve kterém se ocitl, on sám přemýšlí o tom co kolem sebe vidí a vytváří si o tomto světě celkový obraz. Není tu nic co by mu podalo pomocnou ruku, podalo vysvětlení nad rámec vnímání postavy Gordona Freemana - hráč ho nikdy neopouští aby pomocí nějaké popisné animace pochopil co a jak se vlastně děje, musí na to přijít sám pomocí náznaků které kolem sebe nachází, útržků vět které zaslechne. Gordon Freeman nemluví a neptá se na otázky, jen pozoruje.

Pro: Nesmírně komplexní hra nabízející zážitek jako málokterá jiná.

Proti: AI, nekonzistentnost světa a stylu hry, steam

+37 +40 −3

Dungeon Keeper 2

  • PC 85
Kdysi dávno předávno bylo jednou jedno dnes už ztracené království jménem Bullfrog a tomu vládl tehdy ještě netitulovaný sir Molyneux. Onen sir sice jak víme od té doby trochu zesenilněl a zhloupnul, ale tehdy to byl muž skutečně moudrý a statečný... a rád dělal počítačové hry. A byl dokonce tak moc statečný, že dělal hry originální a co víc, úderné svým nápadem, však kvalitní a soudržné svým zpracováním! (považte děti, dnes taková opovážlivost!) Sice po tom co v Bullfrogu zplodil svého nejstylovějšího potomka z této země zaslíbené uprchl... tam kde žiji lvi (a opice, krávy, vlci a další otravná havěť), jeho potomek ale i přesto nezůstal dlouho sám - dostal mladšího bratříčka. A právě o něm je tahle pohádka.
Bratříček byl vyvedený, už ne tak placatý a ošklivý jako jeho starší brácha a víc toho i uměl... v čem byli ale úplně stejní, bylo to že byli oba skrznaskrz zlí. Chutě pobíjeli otravné sousedy i hromady pitomých dobrodruhů lezoucí jim do kobek, hromadili zlato a zabírali zem, vládli svým poddaným tvrdou fackující rukou, neváhali poškádlit někoho na mučidlech a kdo se znelíbil nejvíc, ten byl obětován temným bohům. Nejen zlem je ale živ Pán jeskyně, ať už je to zlo seberozkošnější, takže se dokázali starat i o své poddané a dávat jim nejen práci a jídlo, ale i nezbytnou výcvik a zábavu, takže každý v těch temných jeskynních kobkách mohl být šťastný. A kdo nebyl jen tak pro zábavu ufackován, ten tam možná šťastně hnije dodnes.

Pro: RPG kobkaření z opačného pohledu, vynikající hratelnost, zábava, slušná a stylová grafika, skvělá kampaň,... je dobré být zlý :)

Proti: že poddaní obačas nechtějí pracovat ke hře patří, když ale odbíhají například zabírat zem někam do háje, zatímco by jste od nich nutně potřebovali zachránit prdel lvl. 10 válečníkovi který po boji chcípá v tratolišti krve a střev, tak je to k vzteku

+10

Age of Empires II: The Conquerors Expansion

  • PC 65
Po vynikajících kampaních v původním AoE2 je pro mě jeho datadisk Conquerors těžké zklamání. Sice to není kdovíjaká sračka a většinu doby jsem se pořád slušně bavil, genialitu AoE2 nejde přecejen tak snadno zabít, ale i tak je ta změna k horšímu až příliš evidentní - dřív až pekelně vysoká obtížnost všech misí tu klesla na úroveň první třídy pomocné školy, takže na jakékoli pokusy o složitější taktiku tu každý může v klidu dlabat, protože teď bohatě stačí namasovat nejsilnější jednotku a nepřítele s ní prostě umlátit... dokonce ani dřív absolutně nezbytné obléhací zbraně tu teď skoro nejsou potřeba, protože se jednak snížila výdrž budov a masivnost opevnění měst, ale i mnohé nové jednotky mají ještě větší bonus proti budovám - takže k čemu se zdržovat s nějakými trebutchety či beranidly, když ty obsazené radnice a kamenné hrady jdou teď v klidu usekat meči... ehm...
Stejně tak AI, ke které jsem měl připomínky už dřív, je tady ještě mnohem horší a hlavně díky nižší obtížnosti je její tupost o to viditelnější.

Samotné mise v kampaních se kvalitativně periodicky pohybují od "dobré" po "mizerné", jasně už je v nich vidět odklon od klasické volné strategické hry k akční příběhové zábavě svázané desítkami skriptů... jasný trend posledních mnoha let, ze kterého je mi opravdu blivno. Hlavně zpracování bitev slavných vojevůdců, které by mohlo být vážně geniální, je tu pěkně mizerné a u půlky z nich jsem už nepěkně skřípal zuby... je to prostě nezajímavá nuda, evidentně vydaná bez velké snahy o kvalitu.


Pozitivnější novinky tu naštěstí ale taky jsou - řazení zakládání polí do fronty je základ bez kterého hrát není žádný med, některé další úpravy jsou taky hodně fajn... a celé nové "rasy" jsou, alespoň co se týče kampaně, taky opravdu hodně zajímavé...

Každopádně při porovnávání poměrů kvalit datadisků a původních her, patří Conquerors k tomu nejhoršímu k čemu jsem se dostal... 6,5/10

Pro: pořád jsou to AoE2, nové národy a jednotky, hodně potřebné úpravy interface

Proti: hloupost, nízká obtížnost, hra svázaná spoustou skriptů, mnohé nezajímavé kampaňové mise,...

+2 +7 −5

Age of Empires II: The Age of Kings

  • PC 95
K pořádnému hraní Age of Empires 2 jsem se dotal až teď, mnoho let po jeho vydání... a jsem nadšen, dokonce až tak že mám dojem, že hned po Starcraftu jde o tu nejlepší strategii ke které jsem se dostal. Taktické orgie při dobývání těžce opevněných hradeb, vybalancované strany a jednotky, běžnými vojáky jen velmi obtížně zničitelné budovy, místy hustopekelná obtížnost... mňam, současné RTS (resp akční RTS... RTS žánr ve své původní podobě je zřejmě mrtvý a pohřbený) tomuto kusu nesahají ani po kolena,nehledě na to že se často dají dohrát za stejnou dobu jako v AoE2 pár misí z celkových desítek.

Jen místy až přílišná zdlouhavost, obzvlášť ke konci bitev při nahánění posledních zbytků nepřátel všude na mapě, by se tomu dala vytknout... snad i spolu s místy trochu haprující AI a určitými nedodělky v interface.

Pro: hratelnost, skvěle nastavitelná obtížnost, délka, grafika, vybalancování jednotek... vyjmenovávat by se dalo dlouho

Proti: AI, místy zdlouhavost, ovládání by se dalo také trochu vylepšit

+22

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  • PC 70
CoC:DCotE jsem začal zhrát zhruba loni kolem vánoc... k jeho dohrání jsem se dokopal až teď, skoro po třičtvrtě roce. Sice má atmosféru místy vážně geniální a většina adventurních a stealth úkolů byla vážně super, jenže co na tom když čas od času přišlo totálně hluché místo ve kterém jsem se ke hře třeba měsíc nevrátil, bez pročítání návodu to párkrát taky nešlo a půlka "stealth" míst se dala prostě proběhnout, protože nepřátelé jsou neschopní, netrefí se ani z metru (doslova) a nepronásledují vás dál než za jeden roh, nebo proto že se dostanete ke zbraním a tudíž se hororová survival-adventure změní na Quake.

A to raději nemluvím o "Bethesďácké" technické stránce a pár nasíracích hopsačkově-utíkacích závodů na čas... (outro se mi kvůli bugu zobrazilo jen ze třetiny... ale už nemám sílu ten závěrečný běh v hroutící se jeskyni opakovat po dvacáté)

Jinak řečeno - velmi kvalitní horor, který má ale nehorázně velké množství nedomyšleností, nedodělků a chyb.

Pro: vynikající atmosféra s opravdu velmi infarktový mi okamžiky, adventure prvky, halucinace hlavní postavy

Proti: bugy, místy příliš akční, dementní AI, závody na čas proběhnutelné jen na milimetr přesně v kombinaci s nepříliš šťastně rozmístěnými savepointy

+14 +15 −1

Mirror's Edge

  • PC 70
Mirror's Edge je jedna z velmi mála her za poslední roky, která mě už od prvních videí dost zaujala... a ve výsledku to opravdu není špatné.
Jako de facto parkurová akční hopsačka ala hyperdynamický Prince of Persia působí od začátku vcelku originálním a svěžím dojmem, a hraje se velice příjemně - přestože je BRUTÁLNĚ lineární a o vzbuzení dojmu nesamoúčelnosti už se designéři úrovní skoro ani nesnažili, je velmi dobře ovladatelné běhání a skákání po střechách (na stoku povinou v každé akční hře ale taky dojde :roll:) velmi efektní a hlavně dosti zábavné, do čehož slušně zapadá i občasné bleskové zmlácení nějakého nepřítele. Grafika je příjemně stylová, svými pastelovými barvami a důrazem na High Key mírně evokující Portal... jen z toho pekelně přepáleného DOF, tolik oblíbeného prakticky v každé nové hře (sic! :-x), je mi opět na blití.
Nějak extra zázračné to sice zase není, nemožnost udělat něco, s čím autoři nepočítali přestože se to přímo nabízí párkrát mírně naštve, a vůbec je to prostě víceméne jen jednoduchá hříčka s neexistujícím (resp. úplně retardovaným) příběhem... ale zabaví velmi slušně.

Ovšem drobet "nemilé" je, že je celá hra tak na 3-4 hodiny a pokud by se jeden echt snažil, tak nejspíš s klidem i na polovinu, takže zhruba jako trochu masivnéjší demoverze... ehm :-? (nepočítám závody na čas v úrovních z příběhové kampaně)

Pro: vcelku originální, hyperkinetické, dynamické a dosti hratelné

Proti: krátkost, dementní příběh, linearita a místy opravdu přehnané vodění hráče za ručičku, DOF, občas až příliš přepálené HDR

+13

The Neverhood

  • PC 90
Adventur jsem sice moc nedohrál, ale i tak můžu s klidem tvrdit že Neverhood patří mezi ty nejlepší ze všech. Sice v něm místy silně hapruje logičnost plněných úkolů, takže návod po ruce se občas docela hodí, ale jeho geniálně originální svět je prostě radost oběvovat a už jen díky němu, skvělému příběhu a nezapomenutelnému humoru se do dá s chutí i několikrát vrátit... což je na striktně lineární adventuru vcelku zázrak.

Ano, i ten obří robot chránící si svého medvídka kdysi silně zapůsobil na mou dětskou, cynismem ještě takřka neokoralou duši...

Pro: náherně originalní vzhled všeho; je to vtipné, zábavné, zajímavé, roztomilé, plastelínové... je to cool

Proti: Celé herní prostředí je silně samoúčelné, což ale platí u každé adventury; úkoly jsou místy mírně nelogické, resp. silně nesmyslné... což ale není příliš na škodu, hlavní je že jsou maximálně vtipné

+21

Counter-Strike: Source

  • PC 70
Velmi zbytečný remake klasiky, který oproti originálu nepřináší prakticky žádné dobré vylepšení, ale zato suprkůl grafiku kterou v CS nikdo nechce a spostu změn detailů které mírně posunují hru menší k realističnosti, resp. větší akčnosti.
Prakticky jediná změna která by mohla mít na hratelnost nějaký pozitivní efekt je fyzika, jenže kde ta se při hře projeví? V tom že po výbuchu granátu odletí všechny volně ležící zbraně v okolí čehož si hráč všimne snad jedině v nejrůznějších aim mapách (a v ranné verzi tenisu to bylo obzvlášť vtipné) a v, povětšinou spíše teoretické, možnosti udělat si z nějakého sudu pohyblivé krytí.
Všechno ostatní je balast pro masy neschopné hrát cokoli co nemá v každé scéně milion polygonů a textury které se dají zkoumat lupou... že to pak není zdaleka tak přehledné už nikdo z nich neřeší.

Ale jinak je to v základu stále onen geniální (jak pro koho, samozřejmě) Counter Strike, jehož hratelnost pár pochybnými detaily zabít tak jednoduše nejde, čemuž odpovídá i hodnocení... otázkou ale zůstává - proč by někdo chtěl hrát Source a ne původní 1.6?

(btw jak jsou na tom nejnovější patche nevím, Source už jsem nějakou dobu nehrál)

Pro: pořád je to CS, fyzika,

Proti: nepřehlednější grafika, úpravy k horšímu, sem tam bugy

+8 +11 −3

Assassin's Creed

  • PC 50
Příšerným způsobem zprasená geniální hra.
Tak nějak by se dal Assassin's Creed nejlépe popsat, protože potenciál který vytvořené prostředí a hlavní postava tak očividně nabízí je vskutku nezměrný a dalo by se do něj nacpat cokoli od dravé a dynamické akční jízdy, přes složité adventurní sci-fi s výborným příběhem, či třeba intelektuální zamyšlení se nad problémy náboženské xenofobie v historii a dnes (já vím, v tomhle už bych počítačovým hrám trochu moc fandil, ale proč ne, snad jednou...).
Jenže místo toho není Assassin's Creed vůbec ničím, protože do onoho geniálního obalu někdo zapomněl dát hru. K čemu je dobré že se můžete neomezeně pohybovat obrovským a visuálně kulervoucím prostředím, když můžete dělat dohromady jen tři různé úkoly, které se následně opakují stokrát dokola. K čemu je dobré že města přímo kypí reálně se chovajícím životem, když brzo zjistíte že jsou tam všichni ti lidé jen jako úplně zbytečný kompars na pozadí, kterého si při hraní takřka nevšimnete a který na hráčskou postavu a její akce má zhruba stejný vliv jako kámen zavazející v cestě. Proč se každou chvíli musíte přepínat do "budoucnosti", když přitom nějaký příběh ve hře takřka neexistuje a i to minimum je tak stupidní a klišé, že to neopodstatní vůbec nic... a jestli to autoři zamýšleli jako originální způsob jak vyřešit menu hry, tak je to přímo hovadské.
K čemu jsou vlastně ve hře všechny ty venkovní lokace a ježdění s koněm? Vždyť hráč nemá naprosto žádný důvod tohle zkoušet víc než jednou. Po pár hodinách nadšeného objevování okolí prostě jen zjistí že je to zbytečné a tak jen skáče z města do města, všude plní ty stále se opakující úkoly, zmlátí hromadu lidí, proběhne se po střechách, poslechne si další idiotský dialog a opakuje do zemdlení.

Samotné nájemné vraždy jsou tu zastoupeny víceméně jen ve velmi minimálním počtu a jsou často tak nastavené, že i přes gigantické prostředí ve kterém by jste mohli oběť zabít jakkoli, vám stejně vždycky autoři nalinkují jen jednu jedinou cestu ze které nemáte kam uhnout. Co zbývá kromě nich? Jen nekonečné, zpočátku zábavné, ale časem vcelku otravné souboje... a parkurové běhání po městě, které se snad jako jediná složka hry omrzet nedokáže ani po mnoha hodinách hraní. Ale stačí tohle za ty hodiny repetivní nudy?
Mé prvotní nadšení vyprchalo hodně rychle a dohrál jsem to jen s velkým sebezapřením.

Pro: Obrovské volné a živé prostředí, parkurové běhání po střechách, grafické ztvárnění, zajímavý a v rámci počítačových her i originální svět

Proti: stereotyp, dementní příběh, stereotyp, místy dosti vadná umělá inteligence, stereotyp... a stereotyp

+15 +17 −2

Burnout Paradise

  • PC 80
NFS série hnije v pekle, Flatouty už dohráli všichni arkádoví závodníci čtyřikrát tam i zpátky a tudíž je ani chystaný remake vůbec nezajímá, a tak není s podivem že je Burnout Paradise ze současných her tím nejzajímavějším arkádovým závoděním jaké se na PC dá najít. Není to ale ani trochu nezasloužené, protože je vážně skvělé... a vlastně jediné co mi subjektivně vadilo byla "až moc velká" arkádovost - žádná kontinuální kampaň s NFSkovým pseudopříběhem, žádné závody na uzavřených tratích které by bylo potřeba aspoň trochu řidičsky vypilovat... prostě jen sedněte do auta a jezděte si do zblbnutí po městě. Což je ale v rámci žánru super.

Důležité je že ježdění je maximálně zábavné, destrukce maximálně destruktivní (i když... doslova přepůlit žádné auto bohužel nejde) a město je opravdu velké a opravdu hodně propracované, se spoustou skrytých cest, skoků, zničitelných bilboardů a další havěti, přičemž za všechno co v něm uděláte a vyzkoušíte přijde odměna v podobě nějaké té vytuněné káry. Takže motivace k ježdění je určitě docela velká, nehledě na samotný postup ve hře se získáváním lepších řidičáků (= lepší a auta a přituhující obtížnost) a ze hry se tak stává solidní vrah na volný čas, já osobně jsem tedy k Burnoutu utíkal možná až moc často.

Na odreagování je tedy tato arkáda vynikající a kdo si rád čas od času zablbne s autíčky které na reálno fysiku zvysoka kašlou, nemůže s Burnoutem udělat chybu. 80%

Pro: hratelnost, hudba, model poškození, dobře zpracované město, nízké hw nároky i přes velmi slušnou grafiku

Proti: jen na odreagování, po pár hodinách vkuse je tedy vcelku stereotypní

+15