Tak předně: zasazení působí tuctově jen na první pohled. Ona záplava démonů spíš představuje hraniční okolnosti, které dávají vzniknout úžasným příběhům, psychologicky propracovaným a morálně nejednoznačným. Jen málokdo je zde zlý do morku kosti nebo naopak čistý jako lilie, většina postav má více vrstev a složitější historii a motivace, a přinejmenším lze pochopit, co je k jejich činům vedlo. Pathfinder se nevyhýbá krutosti a brutalitě, která je na hry místy až nezvyklá, ale pořád je uvěřitelná a lidská. Nejsilněji mě zasáhl Stauntonův příběh, jejž bych zařadil mezi videoherní vrcholy, ale jen o málo méně osud klanů v Blackwater či Wintersun. Družinící vesměs nejsou tak prvoplánově zajímaví jako v BG3, ani propracovaní jako v PS:T, přesto jsou uvěřitelní, je radost s nimi cestovat a často lze zásadně ovlivnit jejich směřování. A takové romance s Daeranem nebo Wenduag jsou opravdu výborně napsané i přiměřeně spletité.
Nejvíc mě na Pathfinderu zaujala jeho variabilita. Ta nespočívá ani tak v různých řešeních jednotlivých úkolů, ale zejména v mýtických cestách, které zprostředkují opravdu odlišný dojem ze hry. Jako anděl jsem si užíval ovace při triumfálním potírání démonů či disputací s nebeskými vyslanci, jako lich jsem byl obklopen nemrtvými družíníky, s nimiž se jiná povolání nesetkají, a jako Roj jsem putoval osaměle světem, opuštěn všemi druhy i spojenci, a namísto vedení křižové výpravy jsem jen pohlcoval všechny kolem, abych rostl a rostl a nakonec pozřel celý svět. Značná redukce herních mechanismů tak byla plně v souladu s povahou této cesty. Když už srovnavám s BG3, ta reaguje na hráčovy činy mnohem častěji, ale leckdy jde o reakce spíš kosmetické. Také u Pathfindera však narazíte na dopady, které potěší, a leckdy jsou opravdu zásadní pro další průběh hry.
Samostatnou rovinou hry jsou souboje, které lze vhodnou volbou obtížnosti zatlačit do pozadí, ale také se jimi nechat pohltit. Široká paleta povolání a možností jejich rozvoje totiž dovolují opravdu rozdílné uchopení soubojů a při hluboké znalosti pravidel lze vyzvářet smrtící kombinace kouzel, dovedností a různé týmové spolupráce. Na třetí hraní, tentokrát na obtížnost Core, jsem se těšil hlavně proto, že budu mít zase jinak složenou družinu, díky čemuž proniknu do tajnů příběhu dalších postav a objevím nové (a účinnější) způsoby pobíjení nepřátel. Při takovém nastavení už hra připomíná spíš takovou strategii než běžné RPG.
Nakonec i ono prolnutí žánrů je hladké, se správně namíchaným poměrem a vhodným rytmem, a strategická část mě bavila stejně jako RPG rovina. A čtvrté dějství mi vyrazilo dech tím, že jsem se najednou cítil úplně jako v PS:T. Bizarností prostředí, jeho atmosférou, hudbou, potlačením soubojů. Až taková kouzla hra ve své bohatosti umí.
Pathfinder má nedostatky. Například některé volby v příběhové kampanin nemají zdaleka takové důsledky, jak se snaží vypadat, ovládání (aspoň na PS5) má stále pár výrazných nedostatků a ani bugy se nepovedlo zcela vymýtit. Svým způsobem jsem se však díky němu vrátil do dávných časů BG1, kterou jsem ihned po prvním dokončení rozehrál podruhé, a pak hned potřetí... To za absolutní hodnocení stojí.
Pro: podmanivý svět, řada dobrých nápadů, soubojový systém
Proti: úmornost, příběh, společníci, nudný vývoj postav