Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Dlaha1 (22.06.2020 19:39): Taky si myslím hraje roli to, že Geralt není ani ve hrách ani v knihách typickým hybatelem světa jako jsou často například hrdinové z her od Bioware, které zmiňuje Tulareanus. U Mass Effectu to například kolikrát vypadá, že všichni jen čekají až příjde Shepard a všechno vyřeší. U Zaklínače to tak není, věci se dějí nehledě na to co Geralt zamýšlí, postavy jednají nepředvídatelně a díky tomu to celé působí skutečněji. Kolikrát se Geralt zapojí do děje až v situaci, kterou už v podstatě nejde zachránit (celá kapitola o Baronovi). Svět potom působí dojmem, že se existoval už před tím, než jsme my jako hráči hru spustili. To mi připadá strašně super :-)
@Tulareanus (22.06.2020 19:49): Chápu, proto je mi jasné, že to pro spoustu lidí je naopak výhoda. Ještě ale doplním, že já nejsem pro, aby hra ukazovala všechny karty hned. Ale chci mít rozumnou možnost je odkrýt, když zrovna chci, ve chvílích, kdy mě to zajímá. Třeba tím, že udělám vedlejší quest, odposlechnu konverzaci NPCček, vloupu se někomu do truhly apod.

@Jab (22.06.2020 19:43): Možná se tady možnost editace odemkne až od nějakého levelu. Začal jsem databázi her pořádně používat docela čerstvě :-)
@Dlaha1 (22.06.2020 19:39): Tak je to subjektívne, mňa už napr. moc nebaví trend, ktorý malo napr. Bioware už od čias Mass Effectu, že si vlastne na základe modrého/červeného označenia alebo veľmi naivne jasnej vety/emócie vedel, že tak ako sa rozhodneš, tak to pôjde. Pôsobí to nerealisticky a mne to búralo immersion. Naopak nepredvídateľnosť svojich rozhodnutí robí z rozhodnutia dilemu, ak vieš kam sa prikloniť pre špecifický účinok alebo cieľ, tak nevzniká v hráčovi vôbec dilema a už vôbec nie morálna. Zaujímavé, že napr. ešte v KOTORe to Bioware celkom vedeli aj napriek čiernobielemu konceptu sily a jedi/sith. Tam rozhodnutia neboli jednoznačné. Krásne to potom rozpracovali obsidian v KOTOR 2. Samozrejme, aj Mass Effect má občas dilemu, ale z tých x (častokrát kozmetických) rozhodnutí je tam reálna dilema len párkrát, najčastejšie v súvislosti s gethmi. No a nerealistický tento trend zjednodušovania rozhodnutia na maximum, s tým, že hra ti ukazuje všetky svoje karty v ruke neustále, mi uberá nielen na autenticite zážitku, ale i na emocionálnej investícii do rozhodnutia a samotného zážitku. Chápem, že to je individuálne, len som to chcel uviesť ako protipól tvojej pozície.
Reagoval jsem na Trawex a Ajne. Problém tu nebyl s tím, že by se hra málo větvila. Za těch 20 hodin tam bylo rozhodnutí víc než dost. Problém je, že se větvila pro mě nepředvídatelně a blbě. Zkoušel jsem to popsat v komentáři, ale asi jsem byl až zbytečně stručný.

@ntz (22.06.2020 18:21): Hra, kterou nedokážu dohrát bez toho, abych se do ní hodně nutily nemůže ode mě bohužel dostat víc jak 50%. Ale jak říkáš, tu škálu používáme každý jinak. Když nemůžu editovat můj původní komentář, zkusím to alespoň tady rozvést. I když tím riskuju život mé rodiny :-D

Každá hra se víc odehrává v hlavě hráče než na obrazovce. Jak se hráč naučí pravidla, tak si potom simuluje hru v duchu. Zvolí si stav, do kterého chce hru dostat, vytvoří si v hlavě plán a ten potom aplikuje. Když ten plán nevyjde, musí mu hra jasně říct, proč nevyšel. Jestli něco přehlédl, byl moc pomalý, random generator mu nepřál atp. Pokud tohle hra nedokáže, vzniká frustrace. Takhle to funguje od prvního Pongu.

A teď příklad z W3. Mise The Whisperings Hillock. Je tam nějaký duch ve stromě a Geralt má na výběr ho sejmout nebo mu dát koně. A já chci hru dostat do nějakého stavu a tohle rozhodnutí musím udělat. Jenže neznám pořádně pravidla, hra mi nedá žádné další info a ani mi nedovolí ho získat. Jen mě nutí se nějak rozhodnout. A když potom to rozhodnutí udělám podle infa co mám, a ten koncový stav hry není, jaký jsem chtěl, tak nevím proč. Kdybych tuhle situaci chtěl řešit rozumně, tak si o tom duchovi zjistím víc, udělám nějakou investigaci. Nebo mu zkusím vybrat jinou schránku než koně (něco bezpečnějšího, třeba želvu). Fakt jsem u téhle mise běhal půl hodiny po světě a snažil se něco víc zjistit, cokoliv. Jenže to nejde, navíc to zboří immersion. Buď je tu možnost A nebo B a tak jsem si musel hodit kostkou a moje plány šly do kelu, místo nich frustrace. Kdyby to bylo vzácně, tak to beru, jenže takhle pro mě funguje většina W3. Třeba Red Baron se mi oběsil a tehdy tam bylo dokonce nějaký vysvětlení proč, ale bylo pro mě tak nelogický a nepředvídatelný, že mě akorát naštvalo. A to je ten problém, co a tím mám já. Prostě mi ten příběh takhle nevyhovuje. Ona to dělá spousta her samozřejmě podobně, ale dokáží alespoň tu iluzi informované volby pro mě vyvolat. Tady mi to bohužel nefungovalo.

Ale zas, tohle jsem jenom já. Nenutím tenhle názor a jsem fakt rád za každého, kdo si tu hru užil.
@Azure (22.06.2020 18:47): V podstatě z těch zásadních věci mi poněkud vadil způsob, jakým ta hra vyprávěla hlavní příběh. Díky tomu mě vůbec nechytl, byť je ve výsledku vlastně docela dobrý. Stejně tak nejsem fanda samotného ovládání, během kterého jsem měl občas pocit, jako kdybych to hrál ve svěrací kazajce.
Pak v tom hrají roli prvky jako krátká hrací doba, méně lokací, atd.
Zkoušel jsem si to znovu zahrát asi před rokem, říkal jsem si, že třeba na to změním názor, ale stejně jsem se do toho nedokázal dostat.

Combat style v jedničce for the win! Obzvlášť ten skupinový styl je nesmírně uspokojující. :D
@Vurhor (18.06.2020 17:49): Zajímavé :-D potkal jsem už pár lidí s podobným názorem, nicméně jsem nikdy moc nechápal, čím si to W2 zasloužil. IMO teda určitě W3 první (10/10), o malinký kousek za ním W2 (9,9/10) a pak o kus dál W1 (6/10). Na jedničce už holt všechno viditelně zestárlo, pohyb jednoklusem mě mimořádně iritoval, ale nejhorší je combat style, kdy zaklínač stojí na místě jako pařez, točí mečem v kroužku nad hlavou a nepřátelé padají. Duh
@Dlaha1 (22.06.2020 16:04): je-li ti zivot mily, nepokracuj v teto konverzaci :D ... muzou se stat strasne veci pocinaje zabanovanim a konce treba vyletenim do povetri v aute ve vidni ....

ja jsem tady hned po tobe druhy nejvetsi kritik w3, me uz napul zpracovali, ze tech tvejch 40% mi pripada fakt docela prisnejch, ale kazdej hodnoti jinak ... pro nekoho je hra co ma 50% tak nejak prumerna, pro me je 50% vylozene spatna hra ..

ja s tema tvejma remarks vicemene souhlasim, pokud bych si ale neco pral a neco bych zmenil, tak bych na tvem miste prepsal ten koment a *podstatne vic* tam rozvedl sve vytky .. me samotneho by to fakt zajimalo, ten koment je proste lehce nespravedlivej v soucasnem rozsahu ..
@Jab (22.06.2020 16:39): Však to ani nepopieram, dokonca som to aj napísal, že "Witcher 3 toho dokázal ukázať dosť za taký čas a veľa zaujímavého". :) Ja s väčšinou Dlahovej kritiky nesúhlasím a to hlavne v kontexte KCD (že tá hra má gameplayovo podobné aspekty ako Witcher), ale nechcem sa do toho veľmi púšťať práve preto, že KCD som ešte nehral.
@Dlaha1 (22.06.2020 16:04): však tu nikdo nerozporoval, že by hra (ne)měla zaujmout do 20 hodin, navíc já osobně si myslím, že je úplně v pohodě hodnotit hru po 20 hodinách... Já osobně mám trochu problém (reálně s tím problém nemám :D), že kritiku stavíš na něčem, s čímž má problém tebou oblíbené KCD, čili větvení příběhu a jeho vliv poznáš až po x desítkách hodin (což mi teda přijde jako správná mechanika RPG), navíc i ten souboják je v KCD dost monotónní, ačkoliv je oproti jiným hrám originální a o něco těžší... ale každý máme z her prostě jiné dojmy a tak je to v pořádku...
@Dlaha1 (22.06.2020 16:04): Súhlasím, že ak treba viac ako 20 hodín na to, aby hra ukázala aká je, tak to robí zle. No zároveň si myslím, že Witcher 3 toho dokázal ukázať dosť za taký čas a veľa zaujímavého. Samozrejme, človek sa za ten čas väčšinou nedostane k tým všeobecne najobľúbenejším miestam, questom a zápletkám. Ale to je podľa mňa častokrát otázka veľa rôznych hier, aj také Dark Souls II malo najzaujímavejšie lokácie v druhej polovici hry. To čo však popisuješ na herných príkladoch je však naozaj len otázka dojmov - či ich hra v človek dokáže zanechať. Osobne napr. prvom Mass Effect ma úvodná misia nedostala vôbec (v podstate jedna z tých technicky horších a nezaujímavých), ale to čo ma motivovalo k ďalšiemu hraniu a vytvorilo isté nadšenie bol potenciál očakávaní. Inými slovami som pristúpil na hru vývojárov, že "zápletka sa zahustí" a bude to lepšie a to ma ťahalo ďalej a nie ten obsah, ktorý mi ukázali na začiatku.

@Jab (22.06.2020 16:07): napr. Trawex.
Dobrá hra přece musí ukázat svoje gró dřív než za 20+ hodin, jinak to není dobrá hra. Nemůžu se do toho nutit 50 hodin a čekat, kdy to konečně přijde. To je hrozný plýtvání časem.

Když si zavzpomínám, tak u The Evil Within 2 mi stačily 1-2 hodiny s demoverzí k zamilovaní. U Kingdom Come: Deliverance první 4 hodiny v tutorialové Skalici stačily (hra tam ukázala většinu mechanik). U Mass Effect se hra předvedla ještě předtím, než jsem poprvé nastoupil na Normandy. Tak jestli se W3 neumí předvést pořádně v prvních 20 hodinách, což je doba, za kterou jde spousta her dohrát, tak hlavní designer odvedl fakt mizernou práci.
@all: 20 hodin je Max Payne a Max Payne 2: The Fall of Max Payne dohromady - proč by to nemělo stačit na názor na hru? Nemusím přece ochutnat všechny příchutě, abych mohl říct, že mi Zlaté oplatky nechutnají...

Apropos, kdyby někdo napsal po dvaceti hodinách, že nehrál lepší hru a skvěle se baví, tak je to taky zkreslený a nedostatečný názor? Nebo to by se smělo?

@ntz (18.06.2020 13:26): Samotné pití mimo boj mi též připadá OK, až v kombinaci s těmi rozhovory to bylo otravné. Musel jsem kvůli tomu i porušit své malé pravidlo, že save/load nepoužívám na změny rozhodnutí, ale jen na oživení. A když se jdu s kamarádem do lesa, tak mě nenapadne se před tím prochlastat, jako bych šel na divoký hon a ne na houby...
@Jab (18.06.2020 22:42): Je nesmysl takhle generalizovat, u Witchera obzvlášť záleží na tom jakým stylem hraješ - sám jsem ho jednou dohrál za 16 hodin, bez nějakých exploitů. Pokud se příliš nezdržuje u vedlejších úkolů a nehraje na vysokou obtížnost, tak za dvacet hodin může být klidně ve třetině i na první hraní.
@rtguti (18.06.2020 22:29): Je to vždy individuálne. Ak ho tá hra ani po 20 hodinách hrania neoslovila a je presvedčený, že mu nemá čo ponúknuť, stačí. On už nemá dôvod pokračovať v hraní a očakávať, že sa to zmení. Zaklínača vyskúšal, ohodnotil a presunul sa k inej hre. Ostatní samozrejme s jeho názorom a hodnotením môžu nesúhlasiť, prípadne ten nesúhlas rovno podporiť určitými argumentami, alebo ho ignorovať, ale to je tak všetko, čo sa tu dá spraviť.
ja si myslim, ze 20 hodin bohate staci k tomu udelat si obrazek ...
@Dlaha1 (komentář): Komentovat větvení příběhu po 20 hodinách, což je možné projít slabý zlomek hry... Navíc hodnotit hru, kterou jsem ani neprošel...
ok, diky za input ...

mam takovej malej plan, chtel bych zkusit zahrat si w1, potom w2 .. w1 jsem kdysi nedohral, w2 jsem ani nezacal a w3 jsem usmahnul pod tlakem toho velikeho hajpu co to melo a taky proto, ze jsem onehda vyhrozoval (a to je muj obrovskej velikej pytel tady na DBH) ze udelam koment na w3 .. ja myslim, ze ve w3 jsem stravil 150 hodin za 2 roky svyho zivota a dohral jsem to cely 2x fakt kvuli tomu, abych mel munici na ten slibenej koment, co jsem nikdy nebyl schopen udelat .. datadisky k w3 jsem nedohral a nedohraju pac me to proste uz dal nebavi kdyz mam main storyline hotovou



@watchOut (18.06.2020 13:26): Pití jen při meditaci a meditace jen mimo boj mi naopak zni naprosto skvele .. ja bych uvital kdyby byl witcher mnohem vic hardcore nez kasuar kdy ti nedochazi lektvary, ty muzes pit pri boji kdy chces co chces v zapauzovanem casi kdyz jsi v inventari a pod ..
@ntz (18.06.2020 12:19): Witcher 2 jsem protrpěl od začátku až do konce a chtěl to jen mít za sebou. Steam mi ukazuje 37 hodin, ale mám tušení, že jsem hru někdy zapomněl vypnout přes noc. :-) Dějové zasazení začalo tam, kde skončila jednička - po krk v problémech - a za celou dobu se to víceméně nezměnilo. Pořád jen „pojď”, „dělej”, „honem”, „hned”. „Trap it with the yrden” mi občas zvoní v hlavě ještě teď. Pití jen při meditaci a meditace jen mimo boj a půlhodinové dialogy těsně před bojem... Pokerové kostky, které padaly mimo obraz, ale platily. A hlavně to protivné odhazování prázdných lahviček na zem, to mě tak štvalo!

Ve trojce jsem na téměř 150 hodinách (včetně Toussaintu) a ještě nejsem hotový. Nelíbí se mi všechno (třeba alchymie s miliónem rostlin, o kterých nevím, kde rostou), ale celkový zážitek je skvělý. Možná i proto, že mám čas a místo se pořádně nadechnout.
@ntz (18.06.2020 12:19): On witcher 2 má problém pro mě hlavně v tom, že hromadu mechanismů má witcher 3 lépe zmáknutou, takže se špatně vrací k witcherovi 2, kde pak vše působí tak nějak nedotaženě.
@ntz (18.06.2020 12:19): Dvojka je oproti trojce skoro krátká koridorovka se silným zaměřením na hlavní příběh, který se hodně zaobírá politikou toho světa - dovedu si představit že jsou lidé kterým toto sedne víc než masivní open world W3, ve které je tahle rovina příběhu odsunutá spíš do série vedlejších úkolů.

Mechaniky ovšem, jako soubojový systém a podobně, byly ve dvojce imho slabé už při jejím vydání.
ted me tady navnadilo nekolik reminiscenci v komentarich k witcherovi 2, ktere tvrdily, ze w2 je v urcitejch aspektech lepsi nez w3 .. ja w2 jeste vubec nehral ...

nasel by se nejakej odvazlivec, ktery by mi rekl svuj nazor na vyse nakousnute ?
@Dlaha1 (komentář): Po 20-ti hodinách bych si Zaklínače 3 hodnotit nedovolil. Za tu dobu jsi toho moc nemohl objevit. Mimochodem to větvení příběhu, respektive příběh jako takový je tady jednoznačně nejlépe zpracovaný oproti jakékoliv jiné hře dodnes.
@ntz (17.06.2020 12:09): teď už vážně. :)
Když jsem si připojil na GOG Galaxy steam, tak tam vlastním TW3 WH ale ne GOTY, ačkoliv mám na steamu oba datadisky! Na GOGu jsem dostal verzi bez datadisků (zvláštní).
Tak jsem obratem připojil Xbox account kde vlastním GOTY, a ihned v knihovně na GOG vidím že vlastním TW3 GOTY. :) Takže na GOGu mám nyní v knihovně obě verze. :)
@ntz (17.06.2020 11:45): na GOG máš v knihovničce GOTY ale oni rozdávají jen verzi bez datadisků. :) Takže ho nemáš, vlastně máš protože už jsi dříve GOTY TW3 zakoupil.
@Jab (15.06.2020 15:37): Sentiment pochopiť ešte viem, každý z nás má zopár svojich srdcoviek, kde sme málo kritickí. Niektorí viac, niektorí menej. Skôr gúľam očami nad tým "misplaced patriotism", ale to už je mimo Witchera a celkovo asi škoda rozoberať.
Podle mě ani psát recenze nemá většinou smysl. Chtít po někom aby adekvátně zhodnotil hru na 100+ hodin nebo multiplayer titul je skoro nemožné. Smysl mají tématické články, previews, nějaké retrospektivy, analýzy a hodně potřebná investigativa (která v herním průmyslu skoro neexistuje navzdory tomu, že některé firmy si dovolují úplně šílené věci).
@Jab (15.06.2020 15:01): Uff, mel jsem napsanych nekolik prispevku k tem tvojim, ale vsechny jsem je pred odeslanim smaznul a radsi budu mlcet. Hloupe ze pisu i tohle, ale aspon trosku vedet ti to dat chci :D
@Tulareanus (15.06.2020 15:22): +1 Dobré shrnutí. I proto se objevuje tolik recenzí opravdu jak kdyby společně převzaly nějakou tiskovou zprávu. Výsledkem je i to, že mnoho 90% her na metacriticu nepřeleze na DH 80 %. Ne že by DH neměla také své potíže. Jako jsou ty sentimentální devadesátky a stovky beznadějně zastaralým hrám. A pak samozřejmě hop-hopismus u některých domácích her. :)