Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Witcher 3: Wild Hunt

94

Diskuze

« Novější Starší »
Tak mě tak napadá, gwent karta postavy, která i v GOTY fakt edici chybí, je Shani. Člověk by mohl chtít aj Lamberta, Eskela, Bloody Barona a jiné, ale že Shani není třebas místo Dun Banner Medic je fakt škoda.
Já mám asi hodně štěstí, že jsem tak 40% Q vynechal (hlavně Skellige). O to lepší asi bude další hraní. Otázka je, kdy ho uskutečnit. Je to přeci jen trochu na dýl. Ale výhoda je, že to vypadá jako něco, co zřejmě jen tak nezestárne - ba naopak.
@Jab (20.06.2018 09:05): Díky za odpověď .... Jo ta 1080 ti je teď moc drahá, počítám s tím, že podobný výkon koupím v další generaci za 15 k a pokud ne, tak si může Nvidia vysrat oči :) ... S tím G-sync máš pravdu, nedávno jsem kupoval obyčejný IPS monitor za 3,5 a musím říct, že ja naprosto super a g-sync opravdu ani nepotřebuju, všude se snažím teda o v-sync on a stabilních 60 fps a input lag nevnímám u 99 % prakticky žádný a pokud je vyplej, tak i tearing je minimální ... nevím, asi zázračný monitor :D ovšem mám i jiné zkušenosti z minulosti, kdy na předešlém IPsku se to fakt nedalo, takže mám strach kupovat obyčejné monitory ... :/
Tak jasně HDR bych bral hned, ale jak říkáš ty, tak alespoň tu 1000, ale to bude strašně drahé a 35 - 40 tis ? Za monitor fakt asi nedám ... to bych musel být extrémní pařan, navíc na to ani nemám čas, ale lákadlo je to velké :) Teď je fakt blbá doba na pořizování podobných komponent, protože potrvá ještě minimálně 2 roky, než budou podobné monitory za možná trochu lepší cenu ( ehhm ještě ani nevyšli ) ...
Jinak Pascal je už s námi poměrně dlouho, takže doufám, že nová řada bude nejpozději na podzim, no uvidíme.
@kuler91 (20.06.2018 07:51): Právě. Her mám rozehraných také hodně. Ale třetí Witcher je prostě lepší zábava.

4K nemám. Ale QHD je v pohybu relativně stejné jako FHD a na druhou stranu jako 4K DSR. Ty rozdíly jsou když se zastavíš především. I tráva poblíž vypadá už v QHD lépe a ostřejší (citelně). Ve 4K DSR vypadá ještě lépe a i vzdálenější objekty jsou podstatně ostřejší. Na Geraltovi samotném se ty rozdíly projevují poměrně málo. Gsync je ale příliš drahý špás. Počkal bych na schopný HDR (jas alespoň 1000) 4K IPS monitor. A kupovat 1080ti samozřejmě ne. Ani u příští řady bych nekupoval vrcholový model, pač imho nová, s výrobním procesorem na méně nanometrech, přijde podstatně dříve než po dvou letech.

Gsync je cool věc. Mám jej na tom notebooku. Připlatit bych za něj max kilo nehledě na fps. Že se občas trhne obraz je fakt něco, co přežiju. A kolikrát si asi ani nevšimnu.

Celkově pro fandy simulátorů, FPS a dalších rychlých her bych doporučil monitory s hodně Hz (alespoň 120). Pro hráče adventur, RPG atp. pak naopak preferovat vyšší rozlišení. Btw je vícero her, kde rozdíl mezi QHD a 4K DSR vůbec nepoznám. Namátkou Shadowruny či Pillars of Eternity.
@Jab (19.06.2018 23:10): Půjdeš pak i na datáče ? Máš teda o zábavu dlouho postaráno ... já mám ted rozehraných taky pár her, ale nic moc mě tak nebaví ... alespoň ten Detroit asi dohraju :D
Trochu ted vymýšlím kraviny a přemýšlím, že bych si koupil 4k g-sync monitor, přeci jen 2077, DL a metro si budu chtít zahrát v co nejlepším settingu :D ( vyhozené prachy ) ... a co jiného než 3 Witchera si na tom pak zahrát :) ...
Má někdo zkušenosti s 4k rozlišením u monitoru ? Nikdy jsem to v běhu neviděl, jestli to stojí za tu ivnestici ... je jasné, že budu muset vzít i něco jako 1080 ti :/ ... spíš počkám na další generaci.
@Red (19.06.2018 22:33): Většinou si nechávám jen nejhezčí od každého bonusu. :)

Btw rozehrál jsem to znovu (raději než těch asi patnáct druhořadých her, na které jsem se chystal). Witcher 3 je taaaak dobrá hra. Teď jsem obětoval další FPS (locknul jsem to s tím raději na třiceti), nainstaloval mod na lepší grafiku a přepnul na 4K v DSR (z QHD). Nádhera. Grafika, hudba, zvuky... Už ve White Orchard jsou skvělé questy a dialogy, které tomu světu dodávají na realitě (vypálená kovárna, příběh gay lovce, temerianský guerrilla voják v přestrojení, farmář dodávající Nilfgaarďanům zkažené obilí, dva kecající zranění nepřátelští vojáci...). Lepší svět prostě žádná jiná hra nemá.
@Red (19.06.2018 21:05): Za pěstní souboje, gwent a rytířský turnaj. A před vstup do sklepa mini verzi sochy od sochaře, pro kterého splníš quest. Pak v Beauclair je prodejce obrazů. Plus si můžeš vystavit další obrazy z BaW, které získáš plněním questů. Jednou stojíš modelem (a tuším po cestě zabiješ griffina), další tě zachytí při souboji s housenkami. Pak je tam Olgierův obraz s jeho ženou z HoS a pak tvůj erb z rytířského turnaje. Jo a z nějakého questu ještě elfský erb. Ale nevím, odkud byl.
Hele co si můžu v té vinici vystavit za trofeje? Jsem si šetřil hlavy hrobic a nejde to tam dát :D
@ntz (19.06.2018 20:27): jo, jsou lepší skilly, ale tento jsem měl když jsem chtěl mít co nejvíc hp

Každopádně do lategame mě hodně bavil build mága - brnění na znamení, mutace z Blood and wine, a s Aardem brutální slow-mo pogrom na desítky nepřátel najednou.

Na normální hru jsou každopádně zbytečné skoro všechny z general skillů.
@AlieN (19.06.2018 18:40): dik ... me zrovna tohle pripada naprosto zbytecny, skoro az rozbitej skill, protoze vzdycky ti to bude okupovat alespon jeden slot a ``Acquired Tolerance'' ti bude vzdycky davat i s jednim bodem mnohonasobne vic ...

ps. za me poznamky k nasledujicim skillum - tyhle skilly jsou casto v ruznejch clancich zminovany jako k nicemu, neni to pravda

Metabolism Boosts - zajimavej skill pro ne-alchymistu co hodne pije lektvary
In Combat's Fires - super kombo s bombometcikem, pac lze vrhat petardy uplne nablizko
Battle Frenzy - super kombo s kocicim stylem
@ntz (19.06.2018 18:04): jo ten build chci zkusit, jak to budu hrát podruhé. Pokud někdy. Přijde mi nejvíc meh.. a jak už to snad u všech her bývá, tak přehlížený build bude skrývat děsivý potenciál.. :D
hraju za zelenej alchymistickej build a jsem skoro nesmrtelnej - na blood-and-broken-bones ... + skola kocky aka trida zbroje ... furt se mi to nepodarilo jeste dohrat :D

ps ... mam jak kocku tak gryfa, eg obcas mam 2 kusy lehke a 2 kusy stredne tezke zbroje najednou

zajimalo by me, co z tech hnedejch skillu pouzivate .... co je podle vas hodnotny, nejak odtamtud nic moc krom tech skillu na tridu zbroje nepouzivam ...
Zdravím, může mi někdo říct, jak použiju lektvar očisty? Rád bych si znovu přerozdělil dovedností body, ale lektvar očisty mi nejde použít jako klasický lektvar (tudíž klávesa R,F,T,Y nefunguje). Zkoušel jsem na něj i poklikat v inventáři, ale nic. Může mi někdo píchnout?
Crones si většinou šetří na konec. Ale celkově ty příšery mají právě problém když má protivník mráz. A za Nilfgaard a jejich špionský jednotky s vysokým číslem je taky samozřejmost mít ten mráz při ruce. Takže tuhle taktiku používáme snad všichni - je to nevyvážené. Špionská jednotka dozadu je snad jen Thaler za severní říši se silou jedna a obdoba Villentretenmertha dozadu nebo do obléhání snad ani není.
@Red (31.05.2018 20:33): spíš bych to asi nechal tak a holt se smířil s tím, že obchodníci a finanční odměny jsou vesměs zbytečné.

U Zaklínače to mrzí víceméně jen z toho důvodu, že ten svět má působit krutě. Lidé jsou nevděční a zaklínač přežívá o salámu gothaj a ještě se o peníze na něj musí hádat. Ale i tak tam otravuje například ta nutnost opravovat zbraně, protože vás to stojí víceméně jen tu cestu, protože peníze neřešíte.

Ale tím, že jsi hrál Lone Wolfa možná trochu chápeš, jak by to mohlo fungovat. Vždyť tam ve druhém díle přijít o peníze znamenalo smrt, protože jsi neměl na nocleh a musel spát kdesi venku, kde tě ubodali. :D Ale dokud se ve hrách noci neliší ode dne, dokud z každého sudu cinká zlato a každý klacek jde prodat, tak to tak vždycky bude no.

@SilentWolf (31.05.2018 20:54): Jo, přesně to mám na mysli. Zrovna u téhle hry to obzvlášť bije do očí.
Problém je, že ve W3 to působí hodně divně oproti podání světa (klasická "trapná" situace je quest s Gaetanem - Geralt určitě soucitně přikyvuje, jak je to nevděčná práce a pytle zlata, které chudák Klepna stále musí tahat, v oboru člověk rozhodně nezíská).
@SilentWolf (31.05.2018 10:46): Hmm pruzení by šlo odstranit třeba automatikou. V hospodě bys mohl koupit proviant (třeba i bez váhového limitu) a v průběhu dne by se ti automaticky odčítal. Když bys dosáhl nuly tak by se ti začala snižovat stamina a zdraví.
@Paul (31.05.2018 10:00): bez pořádně promakané potřeby noclehů, jídla a odpovídajících cen to nebude nikdy fungovat (a to by byl zbytečný opruz - tak si vyber). U zaklínače to mrzí fakt hrozně, protože dle pár povídek jsem nabral dojem, že se mu to málokdy finančně vyplácelo, protože náklady na zakázku nebývaly malé. Proto byl často svině - musel, aby vyžil. Ale žádná hra mě ještě nepřinutila udělat něco nemorálního za peníze. Krom Bloodlines, kde to ten chudák na pláži vždycky schytá, ale je to finanční injekce, která za to stojí. :-D

To bych třeba rád v nějaké hře viděl. Ale milionové ceny určitě neudělají peníze atraktivnější odměnou. Je to naopak stejný případ jako snižování XP odměn na vyšším levelu. Jen u peněz na to sere pes. Protože peníze.. :-D

Prostě potřeba nejsou a kdyby byly tak by se musely implemetovat mechaniky, které jsou opruz. Tak to neberu jako zápor, ale věřím, že absence finančních odměn za Q by si skoro nikdo nevšiml. :-D
@Charllize (31.05.2018 09:49): je hezký že si můžu koupit předraženou výbavu která je mi k ničemu, ale to ten problém fakt neřeší :) To už tam aspoň měli dát možnost ty prachy vrazit do upgradů Skyholdu jako s Corvo Bianco.
@Jab (31.05.2018 06:36): kdyz to takhle sedres na dren tak mas pravdu. Ale o tom jsem ja nemluvil. Hra nabizi mechaniky kde ty penize vyuzijes. A to ze je nekdo nedela je jeho problem a neznamena to ze nejsou potreba.
Snad ve Venezuele vědí, že nemají tak úplně na hovno finanční systém. Jen ho mají okopírovaný z JRPG.
@Charllize (30.05.2018 22:28): Ještě lepší by bylo, kdybys zkusil před odesláním příspěvků přemýšlet.

V MM 6-8 se mi peníze hromadily de facto od začátku. A ve Witcherovi utopíš prachy v Grandmaster zbrojích, runách a baráku. Kde je rozdíl od toho tvého Skyrimu, který si tak "překvapivě" zmínil? Podobně DA, kde je také utrácíš za pár předmětů.
@Jab (30.05.2018 22:21): vzdycky udelas z cehokoliv exekucni proces. Pritom jsem jen rekl ze penize jsou v monoha hrach potreba a uvedl jsem jrpg. Ty ses sem priseres a zacnes me urazet ze sem rpg diletant a kdesi cosi. Asi to zacnu delat jako Nyk ktery vas posila uz rovnou do prdele pri prvni prilezitosti, chytrej kluk.
@SilentWolf (30.05.2018 22:14): Hej. Vícero lidí má mangu, anime, jRPG hry rádo. Nikomu to neberu. Ten Satoshi Kon či GitS jen pro mě byly lépe stravitelné. Jindy jsou holt mimo mé mentální naladění. Třebas Wolfs Rain, GTO nebo Monster jsou oukej seriály. Tak 7 až 8/10. Ale co z toho vždy vyrobí za modly západní fanoušek je mi občas záhadou.

Podobně se ale netvářím, že třebas Sapkowski je vrcholem západní fantasy. Dokonce bych řekl, že dějově, i přes mé výhrady (viz diskuze k falešné Ciri) si autoři třetího dílu vedli lépe.

@Charllize (30.05.2018 22:15): Jestli spíše neobtěžují ta tvá diskuzní kolečka a vymýšlení si problémů.
@Jab (30.05.2018 22:05): tak já považuju Japonce za vrchol v kreativitě. Pro mě osobně jsou to borci. Kojima, Miyazaki, Ito, Mikami. Jen holt ty dialogy jsou vždycky jak z nějakého snového světa. A to i mimo hry. Když vše ostatní funguje nikdy to nějak moc neřeším. Prostě jsem jim na to přistoupil. :-D
@SilentWolf (30.05.2018 22:00): J. Ale manga i anime se najdou občas dobré. Nikdy jsem neměl žádný "Japan Shock", nicméně GitS, Berserk, Paprika (brzká smrt Satoshiho Kona je věčná škoda), Jin-Roh a pár dalších věcí bylo hodně fajn.

@Charllize (30.05.2018 22:01): Diletant si především tím, co neustále meleš k RPG (a k Witcherovi 3 zvlášť) za blbosti. Ta kritika je úplna mimo a jen si léčíš mindráky z místní neoblíbenosti Bethesdy a případně i novějších Bioware her. Jako ty mi podbízíš nějaké jRPG, tak já ti stejně tak mohu vnucovat Planescape. Tak či tak je to zase argumentace postavená na hlavu. Prostě jen mimózně hejtuješ.

Podobně jako neustále točíš kolečko s tím, že tu nejsme k Witcherovi 3 kritičtí, což je blbost. A na kritiku tě stále někdo odkazuje. Což ti nestačí a "problémy" si tak vyfantazíruješ.
@Charllize (30.05.2018 21:53): Také je dobrá půlka DLC a datadisky. Jen ME jich má 15... Také nejde takto brát hráče adventur, když stačí dohrát pár freeware a epizod, a člověk má za rok 50+ adventur.

Ono přehled v RPG žánru je docela těžké získat, když jde o časově jednu z těch náročnějších činností a také je třeba akceptovat různé druhy role play her - podle mě o RPG nemůže třeba mluvit člověk, co nezná základně (5+ her minimálně) jRPG, cRPG (openworld, izo...), dungeony (jak evropské tak japonské), taktické - strategické RPG, akční (od Diabla po Dark Souls)...

Proto nelze zcela brát číslo a korelovat ho se znalostí žánru. Cenější je i třeba vyzkoučení více přístupů, než dohrát kompletně pár podobných her (v rámci ČR nejčastěji Icewind, BG, PST, Fallout, DA, ME, TES, Gothic, Witcher), ač chápu, že pak člověk získá dojem, že rozumí žánru.
@Jab (30.05.2018 21:50): i když mám pár japonských her mezi topkou tak o normálně napsané dialogy tam člověk nezavadí - beru to už ale jako součást těch her. :-D

Celkem paradox, že třeba NIER je jeden z mých nejlepších příběhových zážitků poslední doby, ale dialogy jsou hrozný trash. :-D to je trademark japonska.
@AlieN (30.05.2018 20:45): Chapu ze se budete tvarit jako kdyby jste si srkli zkazenyho mlika, ale kazdy druhy japonsky rpg.
Ony zapadni rpg malokdy oplyvaji nejakym smysluplnym balancem a ekonomikou. Ale treba Might and magic nebo piranha bytes hry maji celkem nedostatek penez aspon po zasadni cast hry a jsou potrebne pro trenovani postav. Ma to DA:I kde stejne jako v Origins lze koupit drahe kousky a komu by to nestacilo muze si stahnout bezplatne DLC The Black Emporium kde jde utratit vic nez by nekdo byl normalnim hranim schopen vydelat.
Pak treba Dragons Dogma (je sice taky japonska, ale co uz) kde na konci hry hrac potrebuje miliony na ruzne upgrady, vylepsovani a tak podobne. Pak trosku necekane zminim i Skyrim, kde nakupovani domu, jejich vybavovani, stavba domu novych, kupovani skillu u treneru (to jde do nekonecna) taky zabere hooodbne casu nez clovek nema co by si koupil. Ma to i F4, kde plno obchodniku nabizi drahe vybaveni a kdyz se tam clovek seriozne pusti do staveni vyuzije doslova vagony zatek. Pak tu mame ruzna MMO RPG kde je samozrejme potreba penez naprosto neodiskutovatelna. A heh, nakonec i Dark Souls, kde ty duse taky hrac vyuzije skoro do nekonecna:)

Ale primarne mi slo spis o ty japonsky rpg, coz samozrejme zdejsi vecne oponujici kartel neuznava a radsi mi bude tvrdit ze ja jsem rpg diletant:) Ale s tim se tady potykam porad, omezeny pohled na rpg jen z jedne strany, co clovek nadela.
@Charllize (30.05.2018 20:26): Které? Mě by to zajímalo, krom zmíněného DA:O si opravdu nevzpomínám na velké rpg (DeusEx style hry nepočítám), ve kterém bych musel i v pokročilé fázi hryl počítat s nedostatkem peněz. Což neomlouvá ty kde přebytky jsou velké, samozřejmě.

V Zaklínači 1 mám pocit že nebylo ani moc co kupovat, jen lepší zbroj v první kapitole na kterou jsem neměl, ale zase, to byl začátek hry...
@SilentWolf (30.05.2018 19:17): Přiznám se, že si tam na problémy s penězmi nepamatuji a to jsem hrál nejčastěji za postavy na dálku. Malkaviany a Tremere s brokovnicemi a Steyr Augem atp. Ten se kupoval ještě v Downtownu u toho překupníka. Pak už jsem snad nic nekupoval a prachů měl přehršle. Krevní balíčky jsem upotřebil málokdy. Většinou se dal i v bojových zónách někdo vysát.

Ve třetím Zaklínači jsem ještě občas něco kupoval. V prvním Mass Effectu jsem po čase nekupoval vůbec nic. Witcher 3 není žádná hvězda v systému ekonomiky. Ale jako že by to v rámci žánru byla černá ovce. To zase haha. To někdo evidentně nemá dost nahráno a zároveň zapomněl na své Bethesda a Bioware rychlokvašky. :)
@Jab (30.05.2018 19:02): v Bloodlines byly penize vzacne. Clovek si tam stezi mohl nakoupit krevni balicky. Prvni Zaklinac taky docela ok. A v Gothicu 2 jsi škudlil penize na drakobijeckou zbroj taky pekne dlouho..v predposledni kapitole.

Vyjimky jsou, ale teda nikdy jsem se v zadne hre vylozene netesil na financni odmenu. A zrovna u Zaklinace ktery je o prezivani ze zakazek je to skoda.
@Charllize (30.05.2018 18:46): Je to úplně ve všech RPG, které mám ve svém topu. Bez výjimky. A dovedl bych vyjmenovat řadu dalších. Včetně třebas Morrowindu. Zase se ukazuješ jako RPG diletant.

Ve Witcherovi 3 mě nakonec zbylo po konci BaW jen pár desítek tisíc. Statisíce jsem utratil za všechny Grandmaster zbroje, zbraně a enchanty. V posledku tedy palec nahoru autorům, že mi dali šanci ty peníze do něčeho vrazit. ;)
@Paul (30.05.2018 08:37): Řešení je prosté - stačí trocha snahy vývojářů (rozhodnutí, jestli to provést - a jak - je ovšem "trochu" komplikovanější :)

Obecně je v tomhle (dle mě) problém "nejmenší společný násobek (jmenovatelů)" - tedy umožnit, aby hra byla bezproblémová pro co nejširší publikum (viz boje ve W3 - triviální na Death March, ale i tak si občas někdo stěžuje na vysokou obtížnost - tedy kdyby byly autoři důraznější, určitě by to odradilo hodně potenciálních kupců).

Tj. kdyby nastavili W3 tak, aby každý zlaťák hrál roli, hodně lidem by to asi dost znepříjemnilo zážitek. Takže systém byl nastaven, aby nebránil "filmovému" zážitku.

Zajímavě z poslední doby (pro mě z poslední doby) to vyřešil Shadowrun: Hong Kong - ceny vybavení jsou vysoké, ale při splnění všech misí je možné nakoupit skoro vše. Na druhou stranu se tím zase eliminuje volnost z hraní - blíží se to situaci fixních odměn za dosažení příběhových met (což už v SR hrách bylo používané až moc).

OT:
Pro mě (jakožto ne zrovna nějakého "uber" hráče) je ideální řešení jednoho typu tohoto problému (bojů ve hrách) - použití kombinace akce (dovednost hráče) a RPG prvků (dovednost a vybavení postavy) - perfektně to má vyřešené třeba REREV - ostřílení (doslova) "borci" zvládají Trinity s jednou rukou za zády a téměř základním vybavením, "plebs" k tomu potřebuje vyladěnou kombinace postavy a nejlepšího možného vybavení (a ideálně "trochu pomoci od svých přátel").
Hodně se mi líbilo jak toto mělo vyřešené Dragon Age: Origins - skutečně epické předmětz co se daly koupit byly také epicky drahé, takže i při šetření a sbírání všeho si z nich hráč do konce mohl koupit tak tři.

A nebo nějaké smysluplné moneysinks, za což bych třeba vylepšování runami ve Witcher 3 nepovažoval, protože ty runy jsou většinou dost k hovnu a neodpovídají ceně. Mnohem lepší je vlastní sídlo, ale to paradoxně nestojí tolik.

Aktuálně v Pillars of Eternity: Deadfire je hodně dobré vylepšování a provoz lodí - mohlo by to být ještě náročnější, abych opravdu měl pocit strachu že když se budu flákat tak nebudu mít na zaplacení zásob a velké posádky, ale i takto, rozhodně zatím nemám velké přebytky.
@SilentWolf (30.05.2018 07:36): jo, je to snad ve všech RPG co jsem kdy hrál a "trpí" tím samozřejmě nejvíc completionisté co musí všechno sbírat a prodávat a plnit každej quest..
Aspoň že do datadisků udělali money sinks na který se ty prachy daj využít.
@SilentWolf (27.05.2018 20:33): Tak prachů mám dost, přes 100 000 při new game +, i když samozřejmě při prvním hraní jsem měla peněz pořád málo a například ani v Gwentu se nedá nic vyhrát... Nejhorší ze všeho jsou ale obchodníci, protože nemají, až na Touissant v O víně a krvi, nikdy dost peněz, takže je furt plnej inventář a člověku se to nechce házet na zem, když kvůli těm věcem pozabíjel tábory zbojníků atd. :D A další fail je, samozřejmě, málo peněz za Zaklínačské zakázky, na sbírání a následném prodávání věcí a částí příšer se dá napakovat mnohem víc, ale jenom když máte trpělivost lítat každou chvilku po několika kupcích, abyste se vůbec mohli pohnout z místa.
@Drolin (28.05.2018 16:21): snad mezitím dvojku dohraji. :D za těch 24h mi přišlo, že už jsem dlouho nehrál lepší RPG. Tak to nechám uzrát a šetřím si to - třeba na dlouhé zimní večery/ až vyjde čeština/ až vyjde ta Enhanced edice/ až oznámí trojku. :D

Každopádně jedničkou bych asi čas neztácel. I když ty tím prosvištíš. :D
@Charllize (28.05.2018 15:26): Takže si Maddona :)). The Witcher, Gothic a TES série patří více méně pod jednu střechu, jako třeba DQ, FF a Suikoden, ač jsou v něčem zcela jiná. Co se týče historické významnosti, už nyní je The Witcher (absolutní kvalitou a tedy místem v žebříčku) významějším RPG než TES.

Do budoucna by mohlo do TOP10 ještě proniknout Original Sin.
1. Fallout 2 (absolutní forma role play)
2. Planescape: Torment (nejlepší příběh)
3. Chrono Trigger (nejlepší jRPG)
4. Final Fantasy VII (nejvíce ikonická série RPG)
5. The Witcher 3: Wild Hunt (to nejlepší z otevřených cRPG jako TES a Gothic)
6. Vampire: The Masquerade - Bloodlines (opravdu moderní RPG)
7. Baldur's Gate II: Shadows of Amn (krystalizace jedné éry, pokračující KoToRem nebo ME)
8. Dungeon Master (celá jedna významná odnož RPG, od Wizardy a MaM po Grimrock)
9. Ultima VII: The Black Gate (předběhnutí doby o 10 let, vizonářské RPG)
10. Dark Souls (za posledních 10 let nejvýznamější RPG)

Pokud by člověk chtěl být objektivní a nezminoval by glodbox nebo významné, ale více niche rpg typu Xenogears. Nicméně historicky důležité Diablo a Deus Ex třeba primárně RPG nejsou.
charllize trosku trolluje :D ....

@Jab (28.05.2018 06:51): nejlepsi rpg vsech dob nevim, ale do prvni 5tky by podle mel patrit FO 1 a 2, Diablo 1 a 2, ten PT bych tam taky urcite zaradil, Baldur's Gate, Jagged Alliance 2 ...
@Jab (27.05.2018 21:24): bohuzel jeste ne .. ale uz jsem ve skellige ... mam odsmazino asi 40 hodin, ta hra je fakt strasne dlouha, muzu to osmahavat salamovou metodou, vzdy hodku az dve denne po vecerech kdyz jde moje milovana zena spat, pac nesnasi, kdyz restuju hry .. tvl, LOL, tedka nedavno jsem zrovna vecer restoval witchera, bylo asi pul 12te, sla se napit a ja jsem zrovna hral ten quest s tema prasatama, mel jsem sluchatka, takze jsem ji neslysel, stala ve dverich a koukala co dalam, nacez priskocila a zeptala se me: >> co to jako delas s tema prasatkama ?? <<
@Jab (27.05.2018 15:39): jabe, lol, ja jsem uplakanek, eleanor to zase resi zbytecne .... ty ses' na toho witchera nejakej stasne haklivej .. eleanor ma samozrejme pravdu, protoze je fakt sick dostavat za quest 9xp (a nebo 22xp) kdyz si mel/mela dostat 10x vic ...

@Eleanor - ja to delam opacne, ja nejdriv sjedu hlavni questy v dane lokaci, pac za ty je nejvic xp a pak nez odejdu do dalsi, tak dle chuti a nalady doresim vedlejsi
@Eleanor (27.05.2018 20:14): Tomu rozumím. Samotného mě štvalo, že je pár metrů od sebe vzdálen quest lvl 6 a griffin lvl 15+. Měly tam být podlokace, kde by vše bylo od sebe max pět levelů.
@Eleanor (27.05.2018 20:14): divím se že sis toho nevšimla už při prvním hraní, jakmile jsi o 6+ levelů výš než quest, zešediví a víš že XP budou v miniverzi :) Ale jestli chceš být jako overleved, tak od toho tam je obtížnost just the story :)
@7c (27.05.2018 19:06): Musím, protože já jsem zrovna hráč, co chce být ""overleveled", baví mě, když souboje jdou tak lehce, že se na nepřátele podívám a už jsou bez hlavy. :D Už je tam, myslím, možnost, aby si hráč nastavil, jestli chce mít soupeře vyrovnaný svýmu levelu, tak proč to museli udělat ještě takhle? Jinak jako jo, hra je zábavná i bez XP, jinak bych ji nehrála už podruhé, ale stejně člověka tak nějak naštve, když jezdí furt tam a zpátky (popř. ještě mezi různými zeměmi), úkoly se větví, vyptává se tisíců lidí, leze do jeskyní, potápí se pod vodu, na konci má boss fight a dostane za to dva body. :D
@Eleanor (27.05.2018 15:11): Řešíš to úplně zbytečně. Úrovně ani expy ti chybět nikdy nebudou. I případný mod, kdy za šedé questy budeš dostávat více expů, je tedy naprosto zbytečný a jeho instalace je jen "pro ten pocit". Za mě doporučení hraj tak, jak na questy narazíš a jak se ti plnit chtějí.
@Eleanor (27.05.2018 15:11): jj je to udělaný kvůli balancu, aby hra byla hratelná jak pro lidi co jedou jen hlavní lajnu, tak pro lidi co dělaj úplně všechno a nebyli pak overleveled. Naštěstí ta hra nestojí na XP bodíkách a lootu, ty questy jsou zábavný samy o sobě a byly by zábavný i v případě že by hra levelování ani XP neměla vůbec. Ale samozřejmě souhlasím že to je vcelku kontroverzní řešení a je validní když to někomu vadí. Od toho jsou pak kdyžtak ty mody.