Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Disney's Aladdin

Virgin Interactive •  NMS Software Ltd. (NES, GB) •  Crawfish Interactive (GBC) •  East Point Software (PC) •  Digital Eclipse Software (PS4, XOne, Switch)
11.11.1993
1994
říjen 1995
10.11.2000
29.10.2019
kompatibilní
75
164 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Disney's Aladdin je akční plošinová hra, vydaná firmou Virgin Interactive rok po úspěšném stejnojmenném filmu Aladdin. 2D animace a postavy ve hře jsou výtvorem skutečných animátorů studia Disney, kteří pracovali i na filmu.

Princezna Jasmine byla unesena zlým vezírem Jafarem a je na vás ji, v kůži Aladdina, vysvobodit z jeho spárů. Musíte projít celkem 12 úrovní (Trh Agrabah, Poušť, Střechy Agrabah, Sultánův žalář, Jeskyně divů, Útěk, Jízda na koberci, Uvnitř lampy, Sultánův palác, Jafarovo obydlí a Jafarův palác) a na konci se musíte vypořádat s Jafarem, který je vlastně jediný skutečný boss ve hře.

V jednotlivých levelech potkáváte mnoho nepřátel, se kterými se můžete vypořádat pomocí dvou zbraní. Hlavní zbraní je šavle, která má ale omezený dosah, proto se na některé druhy nepřátel vyplatí používat vaši druhou zbraň, jablka, kterých máte omezený počet a pokud vám dojdou, musíte si v úrovni nasbírat nová. Nejdůležitější věcí ve hře jsou životy. Jakmile vám dochází, tak si je můžete, za nasbírané diamanty, dokoupit v obchodě, který se ve většině úrovní nachází. Mezi jednotlivými úrovněmi si máte možnost i přilepšit v mini hře na automatu. Kde je možnost vyhrát například životy, diamanty, jablka, nebo když máte smůlu, tak nic.

Hudba ve hře má mnoho společného s filmovou. Vše je přizpůsobeno tomu, aby si hru mohli zahrát i nejmenší, tudíž tu nenajdete ani náznak krve.


Poslední diskuzní příspěvek

@adam.kulhanek (15.10.2021 16:39): No, trochu jsem si zavzpominal, dohral jsem to nekolikrat :

Prvni 3 levely je to uplna pohoda a je treba tam nabrat vsechny dostupny diamanty a zivoty.

4. a 5. level uz je to trochu horsi, hlavne 5. obcas umi byt frustrujici diky skakani, neviditelnym netopyrum a topeni ve vode, na konci jsem parkrat narazil na bug, kdy se mi nekde zasekl koberec, pripadne vubec nepriletel.

6. level me jako dite trapil nejvic, ale da se to natrenovat. Docela obtiznych par skoku, vyhybani valicim se kamenum a ve finale hlavne neminout koberec. 7.level je pak docela v pohode, vzdy se tam da sebrat zivot, takze neni problem to natrenovat a ulitat beze ztrat, i kdyz je to zpocatku trochu vopruz a oba levely v lave jsou asi nejtezsi.

8. level je docela narocny skakani uvnitr dzinovy lahve, ale da se to natrenovat a dat na prvni dobrou. Je tu myslim posledni moznost nakoupit continues u obchodnika,.

Nasleduje uz palac a ten je fakt primocarej, opet neni problem dat to na prvni dobrou. U zaverecnyho souboje je dobry mit v zasobe dost jablek, pak je to uplna pohoda.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Ejhle, dohratelná plošinovka. Tak to jsem opravdu nečekal :). A navíc se jedná o hru podle filmu, která není kvalitativním ekvivalentem Ulice či Hrůzové zahrady. Aladdin byl vytvořen Virginem v roce 1994 a jako dítě jsem hru hrál, leč nedohrál. Díky cheatu na přeskakování úrovní jsem tehdy nicméně viděl všechny úrovně. Nyní jsem se ke hře vrátil a po třech dnech pohodové pařby hra padla. Hrál jsem na nejlehčí obtížnostem. Přijde mi, že při hře na těžší obtížnost nepřátelé pouze ubírají více života. Jinak jsem si žádného rozdílu nevšiml. A hlavním problémem jsou tak jako tak nekonečné jámy, které jsou pro všechny obtížnosti stejné.

Technologicky je hra na vysoké úrovni. Orientální hudba doprovázející hru je čistá, skladby jsou vydařené, ostatní zvuky (odraz dýky apod.) jsou kvalitní, graficky je hra na rok 1994 skvělá a pro každou postavičku naprogramovali autoři řadu animací. Strážný poskakuje po žhavých uhlících, tlouštík se cpe, vrhač nožů žongluje s noži, hadi se plazí a papoušci létají, dokud jim neoškubeme peří. Plameňákům a velbloudům můžeme skočit na hřbet (co na to PETA?). Samotný Aladdin seká mečem, bodá mečem, hází jablka (útok na dálku), šplhá po lanech, odráží se od trampolín (či jak to nazvat). Na animacích si tu dal někdo opravdu záležet. Podobně technologicky dokonalá hra musela být v roce 1994 úderem z čistého nebe (něco jako byl pár let předtím Prince of Persia).

Nepřátel ve hře není málo. Hra je bohužel všechny představí již v prvních 4 levelech a následně už nám žádného dalšího řadového bojovníka neukáže. A když už jsem zmínil ty levely, každý je originálem. Jak graficky, tak co do úkolu. Po úvodním městě a poušti se Aladdin podívá do sultánovy kobky, jeskyně pokladů, navštíví několik dalších podzemí, džinovu lampu a konečně i několik blízkovýchodních paláců. Bohužel samotných levelů je pouze 11. Což i člověku s dřevěnými prsty (očividně jsem byl v minulém životě pirátem) vydrží jen na několik málo hodin poctivé pařby. Hru jsem dohrál na třetí pokus. První den jsem se dostal do tajemné jeskyně, ale nevěděl jsem, co dál, tak jsem hru vzdal a šel spát. Druhý den jsem si vyplácal všechny životy v prvním lávovém světě (zapomněl jsem kupovat continue) a na třetí pokus jsem hru dnes konečně dotáhl, přičemž v džinově lampě jsem ztratil celé jedno continue - wish).

Hra obsahuje i několik bossfightů, ale s výjimkou toho posledního nejde o nic složitého (jednotlivými bossy jsou podle mě zloděj a kapitán stráží ve třetím levelu, létající opice v jeskyni - ta se obzvlášť vydařila, papoušek Iago v předposledním levelu a konečně sám Jafar na konci). Některé problémy je nutné řešit mozkem (naštěstí nejde o žádné výrazné zákysy), což hratelnost jen osvěžuje.

Celkově vzato je Aladdin povedená plošinovka pro PC, kde jich nikdy příliš nebylo. Před šílenými 27 lety hra technologicky předběhla svou dobu a ani dnes nepůsobí zastarale a podle mě se graficky musí líbit i moderním hráčům, kteří 90. léta nezažili. Navíc hra není nehratelně obtížná. Koneckonců jsem ji dokázal dohrát i já, což jsem mimochodem vůbec nečekal.

Pro: Hudba, grafika, animace, každý level je jiný, pár logických problémů (nic těžkého).

Proti: Pouhých 11 levelů. Doba hraní je prodloužena nemožností sejvovat.

+34
  • PC 70
Jako malá holka jsem měla tu čest, pařit doma Aladdina. Hrála jsem ho poměrně často, ale nikdy jsem ho nedohrála. U této hry přichází šílená frustrace, když se konečně dopracujete někam dál, v mém případě to byla jeskyně, a pak na něčem několikrát zemřete, vyplýtváte si veškeré nastřádané životy, je konec a musíte hrát úplně od znovu. Tak to mě vždy šíleně odradilo a zase jsem skončila. Jeden čas jsem si dokonce myslela, že jeskyně už je poslední kolo.

Dala jsem Aladdinovi šanci znova a tentokrát poučena z dětských let jsem si nastřádala životů co to šlo a kdykoliv jsem potkala prodejce hned jsem si nakoupila za nasbírané rubíny další. Celkem příjemně mě překvapilo, že jsem si ještě pamatovala, kde jsou ukryté životy.

Tentokrát jsem se v této krásně barevné plošinovce, která byla na tehdejší poměry opravdový skvost, dostala i za obávanou jeskyni a asi si dovedete představit jak jsem se z toho radovala. Radost mě ovšem přešla když jsem zjistila, že tím to opravdu nekončí a čeká mě teprve to pravé peklo. Peklo je celkem výstižný název pro level s lávou, tam jsem opravdu málem skončila.

Bylo zvláštní, že některá totálně brutální kola střídala kola, která se mi nezdála až tak těžká, jako let na koberci a uhýbání se kamenům nebo zabití papouška na dřevěném kole. Hra má určitě své kvality. Dneska už grafikou nikoho neohromí, ale nás co si jí pamatují z dětství určitě zahřeje na srdci. Herní obtížnost je dle mého názoru opravdu těžká. Uvítala bych možnost po umření začínat na rozehraném kole. Někde by se hodily častější checkpointy.

Co se hudby týče, tak ta se mi líbila jen v některých kolech. Někde jsem z ní byla vyloženě vystresovaná protože byla šíleně rychlá a vyloženě mě nutila taky rychle hrát. V posledních kolech se často létá na kouzelném koberci, který bohužel ale nemůžete ovládat. Pro mě to bylo strašné. Mám problém s hraním her s pohledem z první nebo třetí osoby a vadí mi, i když se moc hýbe pozadí. Takže když jsem se mihotala na létajícím koberci sem a tam, musela jsem si hru několikrát pauznout a jít si na chvíli lehnout. Po dohrání mi bylo opravdu špatně a vydýchávala jsem to velmi dlouho. Ale když už jsem se dostala tak daleko, musela jsem tyhle, naštěstí krátké, pasáže překonat. Díky tomu, že hra nešla uložit jsem ji zahrála za jeden večer.

Pro: nostalgie, prostředí, délka

Proti: obtížnost, nemožnost uložení kola

+32
  • PC 90
Aladdin je skvela multiformatova plosinovka, odehravajici se v kouzelnem prostredi 1000 a jedne noci, s notoricky znamym pribehem o Aladdinovi a kouzelne lampe v hlavni roli. Jeji technicke zpracovani je stejne jako dalsi hry od Disneyho z te doby opravdu dokonale a pro me osobne tato hra predstavuje takovy standard, jak by 2D plosinovky mely vypadat - velka graficka i hratelnostni variabilita, prijemne vyvazena obtiznost a primerena delka.

Ke hre jsem se dostal uz defakto v dobe jejiho vydani (tolerance nekolik let) a to primo k originalni verzi na cd! To tehdy mohlo stat dobre 2000kc a obsahovalo hru majici ani ne 10mb, no nekupte to...Tehdy mi mohlo byt neco okolo 10 let a se hrou jsem v omezenem vyhrazenem case docela dost zapolil, nicmene pozdeji kdyz jsem se k ni po mensi (mnohalete) pauze vratil, mi uz jeji dohrani nedelalo zadne problemy. Prvni levely jsou optimisticke a rozjizdeci, odehravaji se stridave ve meste Agrabah a na pousti. Obsahuji hodne tajnych mist s diamanty a obchodniky, u kterych se da nakoupit tolik "continues", ze s tim vystacite do konce hry. Casem Aladdinuv pribeh notne pritemni a obtiznost pritvrdi, ale hra je po kratsim treninku dohratelna pro vsechny a souboj se zaverecnym bossem je z tria sesterskych her od Disneye (Lion King, Jungle Book) nejpovedenejsi.

Ve sve dobe to byla nejlepsi a defakto prvni poradna plosinovka na PC, kde do te doby byly pouze pateticke pokusy od Apogee typu Jill of the Jungle nebo Duke Nukem, ktere ani v nejmensim nestacily na arkady na Amize a jinych domacich hernich systemech. Aladdinova disneyovska grafika, klasicky pribeh a hratelnost myslim neurazi nikoho ani dnes.

Pro: disney grafika, hudba, hratelnost, adekvatne zvolena obtiznost

Proti: nekolik lehce frustrujicich neprehlednych pasazi

+30
  • PC 90
A do třetice Disney a to nejlepší nakonec. Aladdin je báječná záležitost, jeho PC verzi jsem zbožňoval už jaký kluk v jedné herně a musím říct, že ani po letech neztrácí nic ze svého kouzla.

Podobně jako Lion King nebo Jungle Book sleduje děj filmu a všechny podstatné lokace, mínus (pochopitelně) veškerá romantika s Jasmínou. Grafika je dodnes parádní, excelentní. Troufám si říct, že krásnějších her napříč žánry v roce 1994 na PC moc nevyšlo. Každá lokace je jiná jak herně, tak i vizuálně a je to jeden z důvodů proč hru mám tak rád. V ulicích Agrabahu to žije, na poušti jsou obrovské kostry a ruiny (pradávné civilizace? viz značka STOP), z vězení dýchá chlad a mrtvo, džinův svět je ujetě stylizovaný ala casino a palác pochopitelně majestátní a krásný.

Důležitá je ale svižná a přesto pohodová a jednoduchá hratelnost. Samotný Aladdin umí skákat, sekat či bodat mečem a házet jablka. A to bohatě stačí na likvidaci většiny soupeřů. Přesně víte kam si stoupnout, abyste zasáhli, pokud Vás někdo ohrožuje, zlikvidujete ho zdálky jablky. Úrovně jsou různorodé, rychle ubíhají, vždy víte kam jít, ale občas se dá někam "uhnout" a najít něco tajného. A přes tunu pastí, skoků a překážek postupujete svižně kupředu, protože ovládání narozdíl od Lion Kinga funguje na 100%. Ani jednou se mi nestalo, že bych nedoskočil někam kam bych doskočit měl, umíral jsem tak spíše svoji blbostí.

Pokud nevíte kam jít, můžete se rozhlížet dolů či nahoru, fungují tu checkpointy, ve většině kol se skrývá prodavač, který Vám za drahokamy prodá životy či continue, na konci kola můžete hrát o další bonusy v automatu a jsou tu bonusová kola s opičákem Abuem. Navíc je celá hra v takovém lehce humorném duchu - když trefíte nepřítele, tomu spadnou kalhoty atd...

A můj průchod hrou? Inu na easy je to opravdu celkem jednoduché. I přes to, že jsou to roky nehrál jsem nestíhal akorát při průletu lávovou jeskyní, což je na mě trošku moc rychlý a v džinově lampě jsem na "cvrnkacích rukách" ztratil celé jedné continue, než jsem přišel na to jak je ovládat. Takže dávám 90%. Aladdin je opravdu odreagovávačka se svižnou hratelností a navíc jedna z nejhezčích hopsaček klasické éry.

PS: Jaffar se nenudí, když stíhá dělat záporáka v Aladdinovi i Prince of Persia :)
+23
  • PC 90
A pak že to nejde, udělat kvalitní hru podle námětu kreslené pohádky. V tomto případě měli vývojáři sice práci hodně usnadněnou, protože kostra příběhu byla již vytvořena (výborně vytvořena) a stačilo se jí jen moudře držet, ale i tak. Disney filmy vždycky táhly celé generace a podobné je to i s tímto videoherním zpracováním, které doprovodilo kouzelný filmový svět Aladdina, jeho krásné princezny a kamarádů – výřečného džina s opičkou Abuou.

První herní setkání s tímto kresleným pojetím příběhů Aladdina bylo na tehdejší dobu velmi rozšířené a také poměrně drahé – šlo o verzi na Amize 1200... V tomto případě jde o klasické a na první pohled nijak nevybočující dílo z Disney univerza (záchrana toho či onoho, v tomto případě záchrana princezny Jasmine spolu s celým královstvím - před zlotřilým Džafarem, rádcem panovníka), co už však tak typické není, je vyloženě líbivá grafika, trefné zvuky, slušná hudba a hlavně zdařilé (a častokrát i obtížně navržené) levely s bujarým smyslem pro humor. Pro samou obtížnost jsem byl nejednou blízce fyzické eliminaci nedalekých, volně ležících předmětů v mém pokoji - když opakujete stále dokola tu samou část (většinou doskok) a vždy zhebnete přesně tam, kde před tím, to už by ztratil sebekontrolu i nejotrlejší shaolinský mistr. A že to byla panečku výzva, překonat takový zásek. Nebo ten následný hřejivý pocit, že je to už za mnou... abych se mohl začít nervovat zase u jiné pasáže :-)

Co se týče samotného gameplaye, hra má vlastní check pointy a na konci každého levelu možnost vylosovat si život, diamant či jablka. Jablka jsou ekvivalentem granátů a diamanty slouží jako měna k obchodování u potulného hokynáře, kde je možné zakoupit velmi důležité životy.

Pro: grafika, hudba, Aladdin, jablka, Abu, prostředí

Proti: někdy opravdu obtížné

+20