Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

< >
  • PC --
Takové to jemné brnění v břiše z čisté radosti. Přesně takový jsem měl pocit při hraní HL před 13ti lety a přesně takový jsem měl pocit po spuštění Black Mesa. Melancholie, vzpomínky… všechno se mi vrátilo zpět a já byl Black Mesou naprosto unešený. Snad jediná slabší část – skákání na jezdících pásech – mě mírně štvala a nudila, ale jinak se jedná o maximální nářez od začátku až po hodně vzdálený konec.

Tady není moc co vyčítat. Množství práce, kterou autoři za celou dobu odvedli, je naprosto ohromné a nechce se mi věřit, že za to nechtěli ani korunu. Všechno je předělané a upravené tak, aby to, s přihlédnutím k dnešním standardům, nepůsobilo legračně. Od propracovaného designu levelů až po detaily jako ovládací konzole a tlačítka (všimli jste si těch klíčků?). Zvuky, hudba, profi dabing, nesmrtelný Source engine… nemám slov, tleskám, klaním se a hledám Contribute button.

Drobné chybky rád přehlédnu a shledávám tuto hru, kterou je urážka nazývat modem, naprostou povinností pro všechny fps positivní.

Hodnocení: ✰✰✰✰✰

dojmy po dohrání Steam verze:
Oproti free verzi nabízí Steam verze mnoho vylepšení. Grafika, upravené modely zbraní a hlavně úpravy v level-designu. Rozhodně stojí za to do Steam verze jít. Místy se mi nevyhnuly bugy, jako zamrzající nepřátele nebo padání, místy jsem se docela nudil, ale jinak je to parádní záležitost. Teď už jen doufat, že se Xen opravdu povede...

Šel jsem po achievech a Rare Speciment mi dal místy docela zabrat. Hlavně pak pohyb po žebřících, jedna kritická pasáž v Surface Tension a pak taky teleporty v Lambda Core.


dojmy po dohrání Xenu:
Původní Xen nebyl moc oblíbenou částí HL. Frustrující skákání po plošinkách bylo umocněno mechanikou crouch-jumpu, která řadu lidí mátla, protože její první a poslední využití bylo v Hazard Course (pokud si jím hráč prošel). Emzácká planeta nepředstavovala tak zajímavou a zábavnou alternativu ke zbytku hry, a tak se stala spíše nenáviděnou tečkou, za jinak revoluční FPS. Ostatně, i samotní tvůrci se vyjádřili, že Xen se jim rozhodně nepovedl.

V rámci připomenutí jsem si zopakoval původní Xen a i když to nebyla žádná hitparáda, za hodinku bylo hotovo a ani jsem se u toho nestihl nudit. CC se rozhodli herní dobu natáhnout, takže tady máme 4 hodiny k původní hře, což už je samo o sobě dost troufalé. První třetinu to dokonce vypadá, že se CC daří udržet zábavnou hratelnost a krásně vymodelovaný Xen dokáže vyrazit dech - místy to vypadá jako kombinace Dear Esther a Trine 2. Gordon si skáče z leknínu na leknín, kochá se vším kolem, přičemž nebezpečí představuje spíše flóra, než fauna. Crouch-jump byl vystřídán double-jumpem se směrovými šipkami, který sice funguje dobře, ale hodně brzo se celé to hopsinkání začne přejídat.

Gonarch byl celkem opruz, hlavně při vyšší obtížnost si vyžádal hodně pokusů. Pak následuje pár zajímavých momentů a asi od druhé třetiny už to začne jít do šajtu. CC mají nějakou úchylku na dopravní pásy, už v původní BM to byla nejnudnější část hry a na Xenu jsou taky... krát dva. Neustále je potřeba něco někde ničit, zapínat a přepínat, pohyb probíhá v dost nezáživných prostorech a pády do prázdna se stanou celkem častou kratochvílí.

To, co ale představuje poslední část, už je totální bullshit a ani při nejlepší vůli si nedokážu vysvětlit, co to autory vůbec napadlo. Upřímně, dost těžko bych hledal hru, která má horší zakončení, než Black Mesa se svými Xenem.
+65 +66 −1
  • PC 80
Původní Half-Life jsem dohrál dvakrát. Poprvé u kamaráda v době vydání na jeho tehdejším neskutečném dělu (Pentium II 400, Voodoo 2 Banshee, já měl doma Pentium 100 s jednomegovou Cirrus Logic videokartou), podruhé pak už na svém novém PC, asi dva měsíce před vydáním HL2. Valve oznámili, že vydají znovu jedničku v source enginu, takže jsem se těšil na její znovuzahrání později. Jenže jak víme, byl to jen přímý port bez jakékoliv změny grafických, animačních či zvukových assetů. Což se také nelíbilo pár talentovaným modderům a ti se rozhodli udělat to pořádně. Tehdy nepochybně nepředpokládali, že budou mít zcela hotovo až o 15 let později.

A ta doba vývoje má své úskalí - zatímco ještě např. v roce 2008 by Black Mesa byla na vcelku vysoké úrovni grafiky, dneska už skoro nastává doba, kdy by si samotná Black Mesa zasloužila svůj vlastní remake. Samozřejmě ale trochu přeháním - vypadá stále dobře, source engine a jeho kvalita assetů a osvětlení stárne mnohem pomaleji než první Half-Life.
Navíc Crowbar Collective z jeho nejnovější verze dokázali vymáčknout naprosté maximum. Zejména Xen je místy vyložené nádherné pokoukání, kompletně redesigned a nerozpoznatelné od ošklivého originálu. A celkově odvedli ohromující množství práce, levely jsou rozšířené, Black Mesa působí jako reálné místo a její průchod působí jako opravdové dobrodružství. Všechny postavy jsou perfektně nadabované a občas mají tolik lajn dialogů, až mě to zarazilo - např. jeden "barney" stojící u automatu v kuchyni měl asi dvacet různých hlášek, než se začal opakovat.
Občas to autoři dle mého se svou megalomanií poněkud přepískli - hlavně kapitoly Lambda Core, Surface Tension a (nejhorší) Interloper byly tak dlouhé a místy otravné, že jsem se nemohl dočkat až skončí. Zapojování kabelů a přeskakování z jednoho výrobního pásu na další hodinu v kuse není úplně zábava, zvlášť když je to předposlední mise a člověk už se těší na velké finále. To se ale pak opět povedlo, souboj s Nihilanthem (stále obří mímo) byl propracovanější a zábavnější než v původní hře.

Co se soundtracku týče - Nielsen složil atmosférické skladby, stylově podobné, ale přesto dost jiné než tehdy složil Kelly Bailey. V Xenu se vyloženě překonal a ten soundtrack si občas poslechnu i mimo hru. Problém ale je, že podobně jako v původní hře skladby hrají jen v určitých momentech a vždy jen jednou, na pár minut. Jenže jak je Black Mesa znatelně delší hra (původní hra mi vzala kolem 12 hodin, BM 18), tak to znamená většinu herní doby strávenou jen se zvuky, i bez ambientního podkresu - což mne osobně tolik nevyhovuje, i když beru - subjektivní záležitost.

Shrnutí: Pro HL nadšence naprostá povinnost, sice ne bez chyb, ale respektuji a obdivuji Crowbar Collective, že do toho nehodili páčilo a dokázali to dotáhnout do konce.
+37
  • PC 85
Sérii Half-Life považuji za jednu z nejlepších v historii. Kromě datadisků k prvnímu dílu jsem dohrál všechny. V roce 2007 vyšla zatím poslední část této série - Episode Two a my vyhlížíme třetí díl již přes 5 let. Nebyl to však jen třetí díl, ale i předělávka jedničky do Source enginu. Valve se o ni sice pokusilo, ale kvůli nepatrným rozdílům oproti původní hře se skupina fanoušků rozhodla převést hru do skutečného Source enginu. Tuhle informaci jsem se dozvěděl po dohrání jedničky a byl jsem na ni velmi zvědavý. Léta však ubíhala a Black Mesa nikde, když se náhle jednoho zářijového dne tohoto roku dozvídám, že Black Mesa bude za pár dnů volně ke stažení. Jelikož je Half-Life perfektně znovuhratelný, tak jsem si řekl, že si ho určitě opět zahraju tentokrát navíc v lepší grafice. Nebyl jsem si nijak jistý, zda-li se hra povedla, protože ji přeci jen vyvíjeli fanoušci, ale za zkoušku přeci nic nedám nebo ne? No a jak jsem se mýlil...

Ačkoli pro mě není grafika ve hrách důležitá, rozdíl je velký a hra vypadá pěkně. Už od začátku jsem si všimnul, že lokace nejsou stejné. Buď jsou předělány ve velké míře, nebo se v určité lokaci objevují menší detaily. Design prostředí je zkrátka velmi povedený. Překvapil mě dabing, který je na špičkové úrovni a není poznat, že dabovali fanoušci. Bohužel hru kazí AI. U zombií ani headcrabů to nepoznáte, ale lidští nepřátelé na vás někdy začnou střílet ještě před tím než vás uvidí a jakmile vykouknete tak vás s ohromnou přesností zastřelí, jindy si vás naopak vůbec nevšimnou. Za celou hru mě nijak nerozčilovaly bugy, neboť jsem narazil pouze na pár.

Dál o hře není třeba nic rozepisovat, protože všechno ostatní znáte z původního díla. Opět na vás čeká hutná atmosféra, zběsilá akce, logické hádanky... a to všechno je okořeněno lepší grafikou a designem prostředí. Škoda jen, že AI vojáků je špatná. Black Mesa je zkrátka výbornou předělávkou starého Half-Life, téměř nemohu uvěřit, že to takhle dobře zvládli fanoušci. Musím říct, že autoři předvedli jak se dělá kvalitní remake. I přesto čekání jim patří dík, protože si s tímto projektem museli dát ohromnou práci. Vyšší hodnocení dát nemůžu, protože se přeci jen jedná o remake už tak legendární hry :-).

Pro: grafika, design prostředí, profesionální dabing a zvuky, všechno ostatní z původního Half-Life

Proti: umělá inteligence vojáků

+36
  • PC 100
Totální konverze původního Half-Life která ho překonavá ve všech aspektech. Profesionální dabing, originální ozvučení, výborný pocit ze střelby a hudba která vdechne adrenalin v akci ještě víc než u původní hry. Taková je Black Mesa která oproti předchůdci jde ještě dál a rozšiřuje prostředí o nové puzzle.

Prostředí a grafika v kombinaci s fyzikou a smyslem pro detail vytváří uvěřitelnou atmosféru u které si budete prohlížet i samotné interiéry nebo se jen kochat krajinou Nového Mexika za invaze mimozemšťanů bojujících na obloze se stíháčkamy.

Black Mesa dokonale kopíruje úrovně z Half-Life, vylepšuje je k dokonalosti a občasně přidá něco vlastního. Výsledkem je něco co překonavá původní hru a možná i její pokračování.

Doporučuji si doinstalovat mód "On a Rail Uncut" doplňující část hry.
Kloubouček na Xen jsem poslal!

Pro: Pocit ze střelby, atmosfera, hudba, dabing, detaily, zašpinění zbraně a obleku krví/radioaktivní kaší, větší brutálnost přibližující hru k Doomu/Wolfesteinovi, hw požadavky.

Proti: Pomalý vývoj, useknutá část, H.E.V. oblek správně komunikuje až ve Steam verzi, k verzi zdarma byla kvalitní čeština kterou nemá Steam verze k dostání, neoptimilizované kouřové efekty.

+31 +32 −1
  • PC 80
Důvěrně známé a přitom nové lokace. To je asi hlavní předností projektu Black Mesa, amatérské předělávky slavného Half-Life. Hlavně úvod před katastrofou, spousty na amatérský projekt výborně namluvených hlášek kolegů vědátorů, ale i následující levely, kde se s pistolí a páčidlem plazíte ventilací a bojujete s headcraby a zombíky jsou špičkově odvedené. Pak se na scéně objeví první vojáci a hlavní nedostatky vyplavou na povrch.

Tím největším je jednoznačně umělá inteligence, která si vynahrazuje inteligenci rychlostí a muškou. S tím je spojená i jistá nevyváženost zbraní, kdy na řadu z nich teď vůbec nemá smysl šahat. S příchodem vojáků se nižší kvalita AI plně projeví a na přestřelky z HL1 se BM jednoduše vůbec nechytá. Ke konci už začíná selhávat i herní design jako takový a hra kolem vás v podstatě začne jen teleportovat nepřátele, což trvá až do tragického finále.

Jinak naštěstí už není moc co vyčítat. Nesmyslné množství skoků vyžaduje jump+crouch a detailnost prostředí kolísá, sem tam na vás vyskočí nepříjemný bug, ale to jsou spíš prkotiny. Docela jsem zvědavý na Xen - malá zahrádka v jedné z lokací vypadala kouzelně a slibně. Navíc nejsem z těch, co by s ním měli v HL1 problémy.

Zkrátka první cca třetina až polovina je špičkově vyvedená, nejlépe zpracovaná co do detailů i do mechanismů (vč. nějaké té novinky), AI základních nepřátel je ok, prostě nostalgický nářez a pokud jste fandové prvního HL, je pro vás BM povinnost. Je jen velká škoda, že někde tam daleko poblíž Lambda Core čeká nuda a vopruz.
+28
  • PC 85
Half-Life čerstvě po deváté dohraný, když v tom vyjde Black Mesa, co si počít? Inu, nedá se nic dělat, musím se obětovat a ponořit se do životního příběhu nemluvného Gordona Freemana po desáté… Black Mesa není jen otrockou předělávkou, či konverzí, vnímám ji jako komplet novou hru, která „pouze“ využívá příběh a lokace Half-Life 1. Nová totiž není jen grafika, neboli engine, ale i design úrovní, téměř všude se dá narazit na drobná vylepšení, zábavné vychytávky, přeuspořádání, detaily… Hodně detailů. Dokážu si jen představit s jakou herní láskou a zápalem pro dobrou věc se na Black Mese pracovalo. Skutečně, hraji hru po desáté a najednou mi nepřijde v ničem okoukaná, všude je něco nového, nebo drobně jiného, co si užít.

Mezi největší změny řadím překopání vlakového levelu „On a rail“, je sice zkrácen, ale působí tak mnohem více zábavně a intenzivně. Místo sáhodlouhého bloudění a přehazování výhybek, vyřešíte jeden puzzle a pak si prostřílíte cestu na povrch. Malinkých zkratek se nachází ve hře více, řekl bych, že sem tam vypadne z herní stopáže několik desítek vteřin.

S celkovým hodnocením jsem si byl jist devadesátkou, ovšem musím říct, že absence Xenu mě hodně zklamala, četl jsem, že prý bude přidán časem, nicméně osobně bych preferoval klidně znovu posunout datum vydání a počkat až bude hra kompletní…

Edit: Osm let uplynulo jako voda (haha) a herní obec se konečně dočkala kompletní verze Black Mesa. A jak že jsme na tom v roce 2020? Na první pohled mi vyrazila dech grafika, steam verze prošla nepochybně dalšími vylepšeními, protože hra vypadá fantasticky. Pořád nemůžu uvěřit, že si ten přes 20 let starý Half-Life můžu zahrát v kompletně novém enginu. Ačkoli hru dohrávám de facto po jedenácté, přijde mi, že jsem se tentokrát poprvé dokázal kompletně ponořit do příběhu, bylo to lepší než kdejaký katastrofický film. Atmosféra evokovala až survival horor nebo něco ve stylu Prey a to dokonce natolik, že jsem si říkal, že by hře prospělo i zpomalení tempa a nějaké stealth prvky. Ovšem to už bychom se od HL příliš vzdalovali. Až po Xen jsem se tedy královsky bavil.

Líbí se mi, že vývojářské studio Crowbar poté, co bravurně předělali originální hru, se rozhodli popustit uzdu fantazii a vytvořit něco, co bude jejich „vlastní“. Xen je opravdová novinka, působí téměř jako samostatná a nová hra, nebo chcete-li datadisk. Vizuálně i hudebně je vynikající, v každé nové lokaci, do které vstoupíte si řeknete menší, či větší „wow“, ale teď přichází to ale… V každé lokaci se totiž zdržíte o několik minut déle, než by bylo zdrávo. Není správné říct, že Xen je dlouhý, on je totiž zdlouhavý – neobsahuje dostatečně zábavnou náplň. Chvíli vás bude bavit skákat po leknínech, chvíli vás bude bavit nahánět Gonarchu, chvíli vydržíte přepojovat emzákům kabely, ale ono toho na Xenu bude třeba vždycky udělat 2x víc, než by Vám vyhovovalo. Na druhou stranu, „zklamání“ je příliš silné slovo. Xen je dobrý, jen ne vynikající jako předchozí část hry…

HW: Minimum: Athlon 3000+, 1 GB RAM, GF 6600LE/Ati 9500 / Doporučeno: C2D 3 GHZ CPU, 4 GB RAM, GF 460/ HD5850
+28 +29 −1
  • PC 80
Před dvěma roky při prvním průchodu všemi hrami ze světa Half-Life mě Black Mesa uchvátila. Hráči nabízela nejen vcelku věrný převod původní jedničky, ale zároveň i přidávala a upravovala. Slupl jsem ji jako malinu, bral jsem ji jako tu lepší verzi a na Xen jsem se začal nedočkavě těšit spolu s ostatními členy komunity. A když v prosinci loňského roku konečně vyšel, okamžitě jsem stahoval, při nejbližší příležitosti spustil a dohrál celou hru od začátku až do úplného konce znovu.

Původních 14 levelů jsem si opět neskutečně užil. Je to stále paráda jak graficky, tak hratelnostně. Všechno přidané má svůj účel a změny skutečně hru vylepšují. Zvlášť potěší zvýšená umělá inteligence stráží, ohromné množství profesionálně namluvených hlášek a prodloužení Surface Tension. Naopak za malé mínus považuji zbytečně pozměněnou vodní část Lambda Core, kde mi trvalo trochu déle se vyznat, ale nakonec jsem cestu dál našel.

No a pak přišel Xen. V úvodních momentech jsem se tvářil asi jako malá holka, co poprvé vidí svůj idol. Opravdu nádherně vymodelované prostředí s krásným soundtrackem v pozadí mi vyrazilo dech, i když jsem začátek už dávno viděl v trailerech a ukázkách gameplaye. První asi půlhodinu hraní jsem si skutečně užíval a říkal jsem si, je to tam. Skákání double jumpem někdy fungovalo, někdy ne, ale to mi nevadilo. Hádanky se opakovaly, mně to ale stále nevadilo. Kochal jsem se jak už dlouho ne. A potom se to začalo lámat.

Prostředí se sice pořád lišilo a kochat jsem se mohl i nadále, já si však začal všímat gameplayových nedokonalostí. Moc tomu nepomáhalo čím dál častější ztrácení se v mapách obřího rozměru a z toho plynoucí problémy nalézt cestu dál. Vyskytuje se tu pár skvělých nových typů nepřátel, avšak ty spolehlivě vyvažuje hodně otravný bullsquid číhající snad za každým rohem. Než ho stihnete zastřelit, párkrát vás nahodí kyselinou. A když je jich několik vedle sebe, dohání hráče k šílenství.

Gonarch se přežít dala, ale nijak zvlášť nadšený jsem z ní taky nebyl. Do každého střetu vývojáři naházeli tunu raket, abyste náhodou nepřišli o nějakou munici. A když nebojujete, řešíte repetetivní hádanky. Nejhorší na tom jsou ty tuny headcrabů, co spadnou při každém zničení nějaké sítě. Mimochodem, taky vám u sítí design a po nich vzniklé díry až podezřele připomínaly Skyrim?

Po Gonarch se však k mému překvapení opět stouplo nahoru. Město vortigauntů bylo přímo fantastické a i jezdící pásy v továrně jsem si docela užil, když pominu občasný pád z úzkých okrajů. Ani finální výtah nebyl zlý a controlleři se štíty byly parádní přípravou hráče na upravený konec, a to Nihilantha. Od něj jsem už věděl co očekávat, konec jsem už z nedočkavosti zhlédl na netu. A i zde na mě čekal šok, nemůžu být ani nijak zvlášť zklamaný. Bossfight je sice kompletně předělaný, a to ani nepříliš originálně, ale narozdíl od Gonarch zábavně. Vyhýbat se megalomanským útokům je fuška a unloadovačka po zničení štítu je poměrně uspokojující. Luxusně předělaný G-Man tomu dodává konečnou tečku.

Co tedy říct na závěr? Black Mesa i se Xenem považuji za vcelku povedenou hru občas dojíždějící na svou délku a jsem nakonec i rád, že ji vývojáři dotáhli do konce. Stojí za zahrání coby samostatný počin, ale rozhodně bych ji nenahrazoval za původní Half-Life jako první hru, kterou ze světa budete hrát.

Pro: grafické zpracování, zvýšená inteligence stráží, prodloužené a předělané kapitoly, dabing, soundtrack, střelba, nepřátelé, prostředí Xenu, město vortigantů a controlleři

Proti: chvilkami v něčem horší než originál, zbytečně dlouhé části na Xenu, opakující se hádanky, matoucí level design, bullsquid, doublejump

+25
  • PC 90
Dlouho jsem se této hře vyhýbal, protože jsem jí nevěřil, či spíše jsem jí nechtěl věřit. Jak by mohla dnes fungovat předělávka jedné z mých nejoblíbenějších her (letos 20 let staré) neprofesionálním týmem, navíc když se vývoj táhne dlouhé roky a stále nemají hotovou poslední část hry? Ale výrazná sleva v kombinaci s herní okurkou a přehršel positivních recenzí vykonaly své a tak jsem se konečně odhodlal a ponořil se na necelých 13 hodin do hraní.

O původní hře se nebudu nijak sáhodlouze rozepisovat, myslím, že ve svém obsáhlém komentáři jsem si to vybral až hanba. Takže jen v krátkosti. Hlavním hrdinou příběhu není nasypaný polodementní macho zelený mozek, ale obyčejný vědec se strništěm na hubě a s brýlemi, který se snaží vyleštit průser, na kterém se sám podílel - zastavit pronikání mimozemšťanů z jiné dimenze do našeho světa. Hra znamenala průlom v používání nascriptovaných sekvencí, které vás vtáhly do děje mnohem více než do té doby dosud používaná intra / In-game animace. Jednotlivé levely nebyly navíc odděleny screeny a již zmiňovanými In-game animacemi a tak jste měli z hraní mnohem kontinuálnější pocit než kdy předtím. Do příchodu hry F.E.A.R. kraloval Half-Life díky své umělé inteligenci, chytře dávkoval akční části a logické hádánky a nastavil tak laťku všem ostatním hrám díky své prvotřídní hratelnosti. V době vydání triumfálně rozdrtil konkurenci (Unreal, Sin, Blood II), vyhrál mnoho prestižních cen, umožnil spolu s pokračováním rozjet Steam a Gabe Newellovi pomohl nabrat pár kilo. Ale teď k předělávce Black Mesa.

První změnou, která vás udeří do očí a hlavní důvod, proč tento remake vlastně vůbec vznikl, je vizuální stránka. Tým z Crowbar Collective vytáhl ze Source enginu zřejmě maximum a na hře je to opravdu znát. Novější technologie pomáhá díky svým grafickým efektům dotvářet už tak hutnou atmosféru. Určité chyby jako pár rozplizlých textur namísto vymodelovaných detailů, otřesně vymodelované dlaně všech postav, mnohdy chybějící heat haze u ohně, nepřiléhající textury k modelům, levitující předměty apod. se sice najdou ale není to nic strašného, co by rušilo požitek ze hry.

AI celkem pozitivně překvapila. Čekal jsem vysloveně průser, ale např. vojáci se chovají relativně inteligentně, avšak mají celkem pomalé reakce. Rozhodně ale nedělají svým chováním hře ostudu. Horší je to se securiťáky, kteří si s vámi povídají a nejsou přitom schopni vnímat zombie, které na ně útočí. Rovněž jejich animace jsou dost divné, zvláštně vykrucují hlavu a pohybují se jak atletičtí gayové (sorry, lepší přirovnání nemám). Tady by měl tým ještě na hře zamakat. Jistě, celkově je umělá inteligence oponentů o trochu horší než v původní hře, ale i tam rozhodně nebyla bez chyb (a někdy celkem závažných).

Sidekicks stejně jako v původní hře nejsou schopni překonat sebemenší překážku, kterou naopak vy lehce podlezete nebo přeskočíte. Sice to ctí originál, ale přece jen mi to přijde trošku líto, protože tohle mi na původní hře vždycky trochu vadilo. Je ale fakt, že by se tím dost změnila hratelnost a tvůrci by se přilíš vzdálili od původního konceptu hry.

Drobné změny postihly i zbrojní arzenál. Např. revolverem teď můžete zaměřovat (což bylo možné jen v multiplayeru, kde jste měli laserový zaměřovač), třebaže mi paradoxně přislo, že od boku je zbraň přesnější. Samopal MP5 je nyní mnohem přesnější, ale zase se při střelbě na automat dost zvedá muška nahoru. Pak tu máme granáty, které...které jsou totálně domrdané. Jejich animace, fyzika a doprovodné efekty jsou podle mého názoru o dost horší než v původní hře. Nenaváděné střely z raketometu mi přišly taky nějaké nedotažené. Škoda.

Co se týče nepřátel - trochu mě zklamali Ichthyosauři, protože v původní hře se na kratičkou chvíli objevovali na hladině a dávali o sobě (kromě prvního nascriptovaného představení této obludy) tak vědět dopředu, tím mi i umožňovali na kratičkou chvíli abych je zasáhl, aniž bych se musel ponořit do vody. Ale že by to nějak zásadně měnilo hratelnost? To fakt ne.

Fyzika enginu umožňuje věci, které v původní hře nebyly tehdy možné a díky tomu se autoři Black Mesy chytře rozhodli mírně vylepšit logické puzzley. Fyzika umožňuje rovněž popadnout lékárničky, baterie nebo munici a přesunout si je na pohodlnější místo pro pozdější možné využití. Dále je např. možné svítit si světlicemi, ale můžete jimi i zapálit nepřátele. Výborný moment byl ten, kdy jsem se bezstarostně schovával za skálou před střelami z tanku, tedy do té doby, než jsem zjistil, že se skála jaksi začíná rozkládat. Na druhou stranu si pamatuju moment, kdy jsem omylem hodil na Houndeye dálkově ovládanou nálož (bez toho aniž bych jí odpálil) a on se rozpadl na kusy, stejně tak jsem někdy nebyl schopen prostřelit sklo u automobilu a zasáhnout tak oponenta. Ale znovu - nic, co by mě nějak víc nasíralo.

Určité úseky jsou výrazně zkrácené, některé oproti tomu prodloužené, zkrátka není to otrocký přepis level designu původní hry. Což je dobře. Vývojáři totiž dokázali to, čemu jsem měl problém uvěřit - zabavili mě i v části "Residue Processing" (ano, ta část, kde jsou posuvné pásy, plošiny nořící se do radioaktivního odpadu, buchary, drtiče a plameny - zdravím kultovní film Galaxy Quest :D), kterou jsem v původní hře spolu s Xenem a Lamba Core měl rád nejméně. Abych jen nevelebil - zatím tedy chybí již zmiňovaná pasáž Xen. Ale buďme upřímní - v původní hře to byla ta nejslabší část.

Z Black Mesy je cítit respekt a úcta k originálu, zároveň však i vlastní tvůrčí invence autorů z CC. Díky tomu jsem měl tu a tam opravdu nefalšovaný pocit, že hraju nikdy nevydanou třetí epizodu Half-Lifeu. O důvod víc nenávidět zkurvence ve Valve. Je to fakt brutální, když si uvědomíte, že musela přijít parta nadšenců a udělat sama něco, čeho nebyl profesionální tým z Valve za celá léta schopen. Svým způsobem je to obdivuhodné a jakákoliv kritika by proto neměla být objektivně vůbec na místě. Takže pokud tu je někdo mladší (nebo starší a strávil 20 let v komatu), kdo původní Half-Life ještě nezkusil, má předsudky k 20 let staré hře, jejímu enginu a zejména grafice, ale chtěl by si doplnit herní vzdělání, ten může laskavě jít do.. Black Mesy.

Pro: Vylepšená grafika a fyzika v Source Enginu / Vymazlenější level design a přidané mini-puzzley / Baterka se nevybíjí / Achievementy :D

Proti: Skákání + přichytávání na žebřík / AI securiťáků a jejich animace / Fyzika, animace a efekty házení granátů / Pár úseků je oproti originálu okleštěných / Zatím chybí Xen / Občasné bugy enginu / Místy nevhodně zvolená rocková hudba / Málo achievementů

+24
  • PC 60
Tak tohle bolelo.

Black Mesa jsem poprvé dohrál někdy na konci roku 2012 (kdy neobsahoval Xen ani rozšířenou verzi Surface Tension). Hodnotil jsem jej 80 %, protože šlo o jeden z nejlepších remaků, s jakým jsem se setkal, jen zatím nebyl kompletní. Takže jsem to bral tak, že pokud autoři udrží nastavenou laťku, tak tomu 90 % bez problémů dám.

Pak se stalo něco nepochopitelného, pravděpodobně autoři usoudili, že prostý remake, jakkoli výborně udělaný, je jednoduše málo (v tomhle mi připomínají autory remake System Shocku). A jali se opravovat to, co kde kdo považoval za nejslabší část hry, což by samo o sobě ještě nemusel být takový problém.

Trvalo to pouhých osm let a s velkou slávou vyšel konečně Xen, který je násobně delší (místo jedné hodiny zabírá odhadem i díky bloudění tak třetinu celé hry), šerednější, zmatenější a nudnější než ten původní. Krom jiného autoři donekonečna kopírují sami sebe, takže přijdou s "puzzle" v podobě zásuvek a zástrček a pak to odhadem 20x zopakují. A tak to dělají s kde čím. Gonarch musí být ve hře akutně nutně asi 50x za sebou, přičemž nikdy není jasné, jestli je tedy konečně možné jej zabít nebo před ním znovu utéct. Finální boj s Nihilanthem je něco podobného, protože má opět několik fází, kdy dotyčný znovu a znovu ještě není mrtvý a boj pokračuje dál. Jako bonus tentokrát už většina Xenu vůbec nepřipomíná nic ze základní hry, spíše něco mezi modem na Quake II a nějakou obskurní ruskou akcí z přelomu století. Už si nepamatuji, kdy naposledy jsem opravdu vážně uvažoval o tom, že nějakou FPS, kde jsem už skoro na konci, přestanu hrát, až tak slabé a nudné to bylo.

Celou záležitost osmiletého vývoje zakončení Black Mesa tak považuji za jedno z největších mement a současně za jeden z nejsofistikovanějších vtipů v dějinách herního průmyslu.

Pro: krom Xenu se jedná o jeden z nejlepších remaků všech dob

Proti: Xen, jehož vývoj trval déle než vývoj zbytku hry, je velmi sofistikovaným způsobem ukrutně špatný

+24 +26 −2
  • PC 65
Po vydání kompletní verze jsem se konečně také pustil do této předělávky Half-Lifu. Původní hru jsem dohrál asi dvakrát, v době vydání a pak později spolu s oběma datadisky. Source verzi asi před 8 lety. Nemám tedy zrovna přímé srovnání a u mnoha částí si nejsem jist jak moc se liší a jak selhává má paměť. Grafika je každopádně o dost lepší, jediné co vypadalo trochu divně byla baterka, obzvláště v úzkých prostorách. Na Black Mese je vidět kus poctivé práce a hraní Source je teď už opravdu zbytečnost. Technicky nejsou s hraním žádné potíže. Pochválit musím i nové části soundtracku, k hraní se hodí a dají se poslouchat i samostatně.

Největší změnou jsou každopádně prodloužené Surface Tension a vše od Xenu dále. První jmenovaný mě opravdu bavil a jde o příjemné prodloužení s klasickou HL atmosférou. Xen a navazující kapitoly jsou graficky moc hezky udělané. Svět Xenu vypadá opravdu živě a jde o značný posun. Původní Xen mi nikdy moc nevadil a i když šlo jednoznačně o slabší část hry, tak alespoň netrvala dlouho. Zde mám naopak pocit, že to nejhorší je prodlouženo skoro přes únosnou hranici. Nudu z cesty vzhůru (dopravní pásy) k Nihilanthovi naštěstí spraví povedený finální souboj.

Další výtky patří Black Mese, stejně jako originálnímu Half-Lifu. Opravdu mě nebaví zdlouhavá úvodní sekvence ani průchod čističkou odpadů. I skákací sekvence byly nějak únavnější než jsem si pamatoval, a to jsem nedávno hrál Turoka, kde jsem si nestěžoval. Naopak zbytek výzkumného komplexu jsem si užil a základní hratelnost je stále dobrá. Přestřelky s nepřáteli, hledání cesty a aktivace různých zařízení (silo, lambda core) patří k tomu nejlepšímu. Je zajímavé, že jsem nedávno hrál Blue Shift, který většinu těch otravných prvků neobsahuje.

Jako celek tedy musím Black Mesu hodnotit níže než původní hru. Počet vylepšení nevyrovná prodloužení nepovedených částí a samotná lepší grafika to nezachrání. Je to přitom dost škoda, protože stačilo zkrátit/změnit neoblíbené části a mohla vzniknout daleko lepší hra. Každopádně se těším jak dopadnou předělávky datadisků, protože u nich nyní překvapivě cítím větší potenciál. Pro mě tedy Black Mesa zůstane spíše platformou pro modifikace, kterých byla u HL vždy hojnost. Pokud se k prvnímu dílů někdy vrátím, zůstanu u originálu.
+24 +29 −5
  • PC 90
Inu jakožto člověku, co starej HL požral (nejen ve své době) do plnejch, by se to snad nemohlo nebíbit. Black Mesa vymodelovaná i upgradenutá na jedničku. Lehce obměněno, přesto skvělej level design zachován.

Opět jsem si připomenul, jak bravurně VALVE tenkrát zvládli game design, kdy se často zcela mění prostředí i styl hry a i za X hodin hraní v kuse se kupodivu nedostavuje jakási únava či nabaženost, naopak.

Jediné, co bych vytknul je (tradičně) příliš rychlé tempo chůze (WALK). Je to prostě pořád regulérní sprint a mě toto opatrné procházení komplexem (kde se navíc kochám vpravo-vlevo) vadí. Proč tam tu chůzi sakra nepřidaj, když je to tak lehký! Nakonec jsem si to podle návodu nabušil do AUTOEXEC.CFG sám, bylo to na tři řádky...

Tento počin, myslím si, přiblíží Black Mesu a starýho HL mladší generaci, která by už nad čtverečkovanou grafikou a hranatýma modelama ohrnula nos. Ačkoliv se nejedná v mnoha směrech o originální dílo, výsledek je natolik vábnej, že ho můžu vřele doporučit.

Dobrá práce, díky za příjemný návrat ke kořenům mé herní kariéry. Neudržím se, nainstaluju asi dvojku.
O:)

90%

Pro: BLACK MESA, HALF-LIFE, Dr. Freeman, atmosféra, inteligentní 3D, skvělé zpracování předlohy, dabing, Freeware!

Proti: Tempo chůze, někdy hrála muzika i když jsem ji měl vypnutou, chybí Xen

+23
  • PC 75
Rád jsem se po dlouhé době vrátil do světa Half-Life, i když jen v předělávce prvního dílu. Hlavně když jsem hrál jen dvojku a k prvnímu HL už se mi moc vracet nechtělo. Takže porovnávat originál s projektem Black Mesa úplně do detailů nemůžu. Proto asi nedokážu docenit kvality grafiky a hratelnosti, které hra měla v době vydání.

Ale to co určitě ocenit dokážu je příběh, zajímavé vyprávění a uvedení do děje před skvělým druhým dílem. I když jsem už vlastně věděl co se ve hře stane a nečekalo na mě téměř žádné překvapení, přesto zapojení příběhu do střílečky dnes stále moc FPS her nezvládá a v Black Mesa (HL1) se to určitě povedlo. Grafika je mírně vylepšená, není to nic z čeho by se člověk posadil na zadek, ale pro lepší pocit z hraní je to dostačující. Stejně tak ozvučení a fyzika mi přijdou mírně vylepšené, jen na druhý díl to za mě pořád nestačí...

V čem vidím hlavní problém jsou souboje. To že je hra poměrně těžká, když opakujete různé "skákací pasáže" jsem nějak přešel, ale že i souboje jsou někdy dost frustrující jsem po pravdě moc nečekal. Je to jen můj pocit, ale hlavním problémem je to, že nepřátelé jsou neuvěřitelně přesní i když jejich pohyb je naprosto nereálný, trhaný a nesmyslný. Druhý problém je, že ani na zásah z brokovnice nepřátelé prostě nereagují. A k tomu pomoc spřátelených NPC taky zrovna za moc nestojí.

Přesto jsem rád, že jsem si konečně záhrál ten počátek dobrodružství Gordona Freemana co už většina lidí zná, v novějším kabátku. Hodně tomu vděčím Herní výzvě, protože to byla jediná hra kterou vlastním, co má v názvu barvu a ještě jsem jí neměl dohranou. Takže těch 15 hodin co jsem ve hře strávil bylo fajn a snad se někdy dočkám i té poslední nedokončené úrovně Xen...
+20
  • PC 75
Opravdu se vyplatilo čekat tolik let na dokončení části Black Mesa s názvem Xen?

Když konečně po letech čekání vyšla kompletní hra s poslední částí odehrávající se na Xenu, bylo na čase oprášit páčidlo a vyrazit udělat trošku pořádek po malé nehodě kdesi v utajném komplexu. Hra má stále i po letech dobrý spád což by se dalo přičíst k dobrému základu který položil původní Half-Life. Přesto nelze upřít tvůrcům Black Mesa uznání za dobře odvedený remake který je výrazně vylepšený na úroveň dnešní grafiky.

Vše dobře pokračuje i po několika hodinách hraní kdy se díky otevřenému portálu ocitáte na očekávaném Xenu. Ten je opravdu nádherný a člověk si užívá grafiky a nasává atmosféru která je daleko silnější než v originálu. Bohužel okouzlení brzo vyprchá a člověk marně čeká na setkání a souboj s první místní větší potvorou. V této části se hra bohužel začíná celkem zbytečně natahovat a pokračuje v tom až do úplného konce. Část s návštěvou nepřátelské základny mohla být o dost kratší, k závěru už vůbec nebavila tak jako na začátku.

Tohle strhává celkový dojem a ke konci už jsem opravdu zoufale vyhlížel poslední souboj a závěrečné titulky. Celkově jsem měl pocit že vývojáři moc tlačili na pilu jako by si chystali podmínky pro případný vývoj další hry. Takový výtvor ale nemusí být jen ze světa Half-Life. Xen tak připomíná spíše demo ukázku nového studia a to že umí něco sami vytvořit bez použití šablony úspěšného starého titulu. Škoda že se to podepsalo na jinak velmi kvalitní hře, ale není to rozhodně důvod proč si ji nezahrát.

Pro: důstojný remake, výborná grafiku

Proti: zbytečné natahování části na Xenu

+20 +22 −2
  • PC 90
Moc hezké. Bylo krásné po těch 8mi letech od prvních screenshotů, nad kterými jsem slintal každý den, konečně zase přijít pozdě do práce.

Grafickou kvalitou hra předčila tvorbu Valve a nadále, díky free updatům, se vývojáři z Crowbar Collective snaží posouvat hranice nemožného. Hra je stále v Early Access a to znamená, že hru můžou tvůrci dynamicky měnit. Před pár týdny vyšel update Surface Tension Uncut, který tuto kapitolu nesmírně rozšíří, hlavně o velké bitvy mezi Xenem a HECU. Také updatovali grafickou stránku o lepší HDR, God Rays a stíny. Takže na mém starém hw, tento brutálně modifikovaný Source Engine lagoval a to dost. Ale pověst Source Engine jako odladěného systému zůstává. Dále devs neustále updatují multiplayerovou stránku hry, ke které jsem zatím pouze přičichl a vypadá to na solidní old-school Deathmatch.

Co se týče samotného singleplayeru, tak snad není co dodat. Od prvotního "spawnu" v dopravním systému po skočení do portálu směřujícího do Xenu, je to tak vyhýčkané, prostě eye-candy zážitek větší jak Crysis. Měl jsem pocity, mnozí prominou, podobné jako při sledování SW: The Force Awakens. Jednoduše všechno to co známe, ale převedeno do originálu věrné moderny. Sice jsou některé pasáže překopané k nepoznání, některé jsou i přidané, ale tu nesmrtelnou kostru originálu tam prostě je cítit. Hratelnostně je to to samé, akorát zbraně mají holt jinej feeling, nepřátel je mnohonásobně víc, je zde více způsobů jak zemřít. Ale naštěstí quicksavy a autosavy se dělají dva, takže když si to uložíte s 5hp, tak po 3tím úmrtí můžete zkusit ten předchozí. Takže zákys se nekoná. Ani ve ventilačkách jsem se, oproti originálu, neztratil. Seamless.

Největší výtku by podle mě schytal soundtrack, který se s OST HL nemůže rovnat. Rockové kytary v několika skladbách za sebou v mysteriózním sci-fi, dychtícím po elektronické hudbě, no thanks. Možná někdo udělá mod pro Black Mesu, který použije OST HL. No a brokovnice je se svým rozptylem spíše puška. Ale to je asi tak všechno. Vrnět blahem budete 90% času. Český překlad se do hry bohužel ještě nedostal, vývojáři ignorují překladatele, not cool.

11.7 hrs last two weeks / 28 hrs on record, 25 of 25 (100%) achievements earned, http://steamcommunity.com/id/globster/recommended/362890

Pro: Half-Life, Grafika, Updaty, Promakanost

Proti: Absence Xenu, Soundtrack, "Není to Valve"

+19
  • PC 80
Tak som sa tam vrátil znovu po 16 rokoch. Bál som sa toho návratu, nechcel som si kaziť tie pekné a jedinečné spomienky, keď som v Black Mese ako 12 ročný prežíval jedny z najkrajších hráčskych okamihov.

V dnešnej dobe je to už iné ako pred toľkými rokmi. Už mi to celkovo prišlo ako jednoduchá hra v ktorej som bez najmenších problémov postupoval ďalej. Každopádne je tá hrateľnosť dostatočne zaujímavá, frenetickú streľbu striedajú oddychové pasáže s hľadaním cesty ďalej a pohľad na tie nezabudnuteľné udalosti po toľkých rokoch vyvolával občas veľmi príjemné mrazenie.

Tvorcovia tohoto módu si zaslúžia veľké uznanie. Pôvodný Half Life obohatili lepšou grafikou, zlepšili design úrovní, popridávali množstvo objektov a takmer nič na pôvodnej hre nepokazili. Aj keď inteligencia vojakov mi prišla nejaká horšia. Stále som tam však spoznával tú moju starú srdcovku na každom jednom kroku.

Celkovo to bolo dobré, ale pred 16 rokmi ma to bavilo viac a preto dávam nižšie hodnotenie. Nič to však nemení na tom, že je Black Mesa kvalitne urobená a pre fanúšikov pôvodného Half Life to môže byť po rokoch príjemný výlet do dobre známej oblasti v modernejšom prevedení.
+18
  • PC 80
Black Mesa je název výzkumného střediska někde zakopaného v Novém Mexikum, kam přijíždíte jako mladý Gordon do nové práce, ale to by byla nuda, aby se něco nezvrtlo a Vy, jako mladý vědec bloumali něco kolem 12 hodin na výzkumem "bůhvíčeho" místo mlácení emzáků páčidlem, kosení speciálních jednotek a sem tam řesení nějaké hádanky kudy dál.

Kdo původní HL miluje jako já, bude hnedka doma a od počátku se bude kochat prostory, které uz tak nějak zná, ale nepoznává, páč je vše oděno do enginu HL2 se všemi jeho ctnostmi i chybami, kreých je ale opravdu málo ač už samotný engine nekolik let má.
Engine využívá takové veci jako antaliasing, 16x anisotropické filtrování, regulaci V sinc atd. atd., sice se pohybujeme na urovni DX9, a Dx10, či 11 zde nenajdeme, tak po grafické stránce je BM, dovolím si tvrdit, témeř na úrovni dnešních AAA her. Az vylezete z pod země ven na písek a uvidíte nádhernou poušt, tak Vám zaplesá srdce, podkud jste alepon trošičku HL pozitivni.

Co se týče samotné hratelnosti, tak ta se od původního HL moc nezmenila, což je na jednu stranu dobře a na druhou už zase tak moc ne. Ve hře přibylo nekolik nových možností především implementací fyzikálního modelu, takže granát udělá v dílně pořádnou paseku, autoři si hodně vyhráli i s ruznými detaily, například jde i zombie zapali pomocí svetlic, které se povalují všude kolem, nebo zabíjet headcraby pomocí dřevěných beden a to bych mohl pokračovat. Co mi ale vadilo, je se ve výskoku stejně jako před mnoha lety přikrčit abych vůbec překonal nějakou překážku, nebo občasné se zadrhávání o "smetí" na zemi, ale to už jsou jen drobné detaily.

Co se týce samotného level designu tak tam autoři neco vynechali, někde něco přidali, nutno říct, že se jim to povedlo na výbornou. Například pasáž s nadzemkou je dost okleštěná, chybí Xen. Zbraňový arsenál je téměř beze změn, sem tam přibyla funkce, například střelba přes mířidla u smrtícího revolveru 44.

Hudba hraje jen vyjmečne, ovšem o to více je výrazná.

Pokud vezmeme na vědomí, že toto vše stvořili autoři, bez jakéhokoliv nároku na honorář a pouze ve svém volném čase, tak musíme uznat, že se jedna o husarský kousek, hodný minimálně obřího bonusu ve formě chlebíčku s tatarkou a vajíčkem. Všechna čest kluci a asi i holky! Takhle to má vypadat.


Metascore:86/100

Pro: Stará dobrá hratelnost, grafika, hudba.

Proti: Nutnost instalece Steamu + modulu, sem tam level design.

+16
  • PC 65
Dlouhých osm let jsem nedočkavě čekal na vydání Black Mesy, dlouhých 6 měsíců jsem se s pramalým nadšením dokopával k tomu ho konečně dohrát. To není příliš dobrá vizitka.

Přitom zprvu jsem byl z BM přímo nadšený, graficky nádherné, překvapující změny oproti originálu nápadité a povedené, provedení profesionální a přitom pořád to byl Half Life, hra kterou jsem v životě dohrál nejspíš nejvíckrát a pravidelně si ji dávám snad každý rok.
Leč mé nadšení nevydrželo dlouho, protože nápaditost a vhodnost změn se postupně začala vytrácet, až se ve většině případů omezila na "je to jako trochu vykleštěný Half Life, jen je všude mnohem víc haraburdí". Stejně tak utrpěla i atmosféra, protože BM podřizuje zlepšování estetického efektu i samotnou hratelnost a design, vše utápí ve tmě, a ty nejpovedenější prvky originálu spíše przní.

Na čemž tedy do jisté míry nese vinu už samotný Source engine, protože se zde opakuje přesně to co sráželo Half Life 2 - AI nepřátel a vůbec veškerá akce je zde mnohem méně zábavná než v původní jedničce. K tomu BM přidává na otravném spawnování nepřátel, v kontrastu s relativním nedostatkem munice (krabic a haraburdí je zde všude v míře vrchovaté, ale už tam není k nalezení žádné vybavení, není žádný důvod ho prozkoumávat a věnovat mu pozornost, takže je to už jen... bordel zavazející v cestě) a hlavně trpí hloupě jednoduchým průchodem hrou. Což je obrovská škoda, hlavní výhoda využití Source enginu dle mého není v hezčí grafice, ale hlavně ve využítí fyzikálního prostředí, na to jsem se v Black Mese těšil - a absolutně se v ní zklamal. Není tu vůbec nic, žádné puzzly známé ze dvojky, dokonce i to málo co bylo v HL1 bylo osekáno až na dřeň.

Celkově tedy docela spálená šance, hezká grafika (ale s velkými HW nároky) není samospasitelná.

EDIT po dalších sedmi letech, kdy konečně vyšla finální verze (až na bugfixy, které zaberou další dekádu), tentokrát už za peníze... ale přitom i zadarmo by to bylo drahý:
Změny v grafice oproti verzi původní jsou co jsem viděl srovnání spíše k horšímu, změny v hratelnosti už neposoudím - tak dlouhou paměť nemám. Mám pocit že AI vojáků už nebyla tak špatná, naopak ale zjednodušování hry mimo akci je o to citelnější - musíme to brát asi tak, že hráči současné generace, jsou mnohem neschopnější, než jsme byli v tehdy dětství mi, chápu.
Xen je naopak vizuálně vymazlený absolutně, vypadá jako pokračování filmu Avatar - ale to zároveň likviduje tu strašidelnou atmosféru v něm v poůvodním Half Life, a navíc to platí jen u některých lokací. Ta největší, Interlooper, je naopak extrémně hnusná, technicky nesmírně zastaralá, a příšerně nudná. Už v originálu to byla nejslabší část hry, a tady se na tom nic nezlepšilo, a ještě je navíc mnohonásobně delší. Vymyslet pár nových puzzlů a úrovní, proč ne, ale opakovat vše pak pětkrát? Tortura, což je u HL smutné.
S původním Xenem nemá už prakticky nic společného, je to game design úplně nový - s pár dobrými nápady (lidský habitat), s mnoha špatnými (celý Interlooper a věčné tahání kabelů), a úplně zkaženým finálním soubojem. Ten už je jen plný spousty vizuálních efektů, ale hratelností stojí za hovno, nápaditá promyšlenost originálu a změny prostředí během něj se změnily na tupé "obíháme a střílíme".

Lituji všechny pro které se toto stane prvním setkáním s Half Life, nicméně díky mnoha změnám oproti originálu to má smysl aspoň pro zkušené hráče originálu - působí to pak pro ně jako aspoň trochu nová hra, byť v mnohém horší. A mohou se pokochat těmi krásně vypadajícími částmi Xenu.

Pro: pořád je tam vidět ten základ v Half Life a ten se nedá úplně zkazit

Proti: Half Life v poněkud méně povedené podobě, nadužívání respawnu je pitomé, zasekávání na žebřících je na pěst, už to není zadarmo (a zabugované je to i přes neskutečných patnáct let vývoje pořád dost)

+13 +16 −3