Myslel jsem, že to bude spíš nostalgie a připomenutí si příběhu a že tím jen profrčím, ale nakonec jsem si třetí dohrání užil úplně nejvíc, prošmejdil každý kout, splnil všechny vedlejší úkoly a věci, co splnit šly, a dohrál i všechna DLC (z nich nejvýraznější stopu zanechá Awakening, který připomíná regulérní datadisk a je fakt povedený, ta zbylá DLC jsou spíš jen takové jednohubky na hodinu až dvě).
Nejvíc musím pochválit právě lore, který je opravdu parádní a i při třetím hraní mě neustále bavilo rozkrývat příběh, číst všechny zápisy v kodexu, poslouchat konverzace postav a vidět na vlastní oči, jak svět kolem sebe mohu reálně ovlivňovat a že moje volby mají smysl. Autorům se výborně povedlo do příběhu zakomponovat šedé morální dilema (mágy vs. templáře, kdy se obtížně přiklání k jedné straně, protože obě mají v něčem pravdu a v něčem ne, a na každé z obou stran se najdou různí lidé a různé přístupy) a vůbec spoustu rozhodování, které vážně není vůbec jednoduché a kdy jsem si několikrát lámal hlavu několik minut, na kterou stranu se v nějakém sporu přikloním. Krom toho je tu i výborný záporák - nedávno jsem tu ve svých příspěvcích k prvním Final Fantasy hrám hejtil mega trapné záporáky, jejichž jedinou motivací je zničit svět. Tady je záporák fakt zajímavý, protože jeho motivace a činy dávají z určitého pohledu smysl, takže zase člověk musí přemýšlet a hodnotit, jak se k němu postaví.
Ikoničtí jsou i parťáci. Není to úplně level Garruse nebo Tali z Mass Effectu, ale především Morrigan, Alistair a Leliana jsou fakt dobře napsané a namluvené postavy a hodně mě jejich příběhové linky a dialogy bavily. Ostatní postavy mi přišly trochu slabší a hlavně nejsou postavy v partě příliš zaměnitelné - healer je potřeba vždy, rogue kvůli truhlám a pastem taky a bez tanka si to taky neumím moc dobře představit. Takže krom companion questů jsem 90 % hry jel stále se stejnými postavami. I tak má ale člověk v kempu dost interakcí i se zbylými postavami, takže o to není ochuzen úplně.
Kromě příběhu tu ale výborně funguje i gameplay a byť vedlejší questy jsou trochu jak přes kopírák a ne až tak zajímavé (zabij tamtoho, oběhni tady 5 NPCs na různých místech, apod.), hodně tomu přidává dobrý soubojový systém, který mě bavil až do konce hry (byť v Awakening DLC už jsem měl postavy tak strašně přeboostované, že ty souboje začaly být trochu nudné, protože byly až příliš snadné). V základní hře je hned několik míst, kde ty souboje jsou až nechutně těžké, ale výborně funguje přemýšlení a taktika, kdy člověk zvolí jiný přístup, jiné pozicování postav, jinou priorita cílů, crowd control apod. a najednou i zprvu nevyhratelný souboj člověk hravě zvládne. To je hodně uspokojivé.
Co se mi taky hodně líbilo a v málokterých hrách to vidím, je nutnost v některých soubojích používat logiku. Např. jsem na nádvoří hradu 3x po sobě wipnul při marné snaze porazit silného bosse, aby mi před čtvrtým pokusem došlo, že mám vlastně otevřít bránu rytířům, kteří mi slíbili jít na pomoc - najednou na toho bosse naběhnou ti rytíři a s nimi už je to bez problémů zvládnutelné. Podobná zkušenost byla Redcliffe village, kdy hráč ve dne připravuje místní milici, rekrutuje do ní lidi, zařídí jim zbraně a vybavení a pak se svou partou a tou milicí musí v noci bránit vesnici před hordou nemrtvých. Při prvním a druhém pokusu jsem se standardně, "klasicky", staral o svou partu, zezačátku vše vypadalo růžově, ale milice postupně umírala, až ji nemrtví pozabíjeli celou, a najednou to moje parta přestala dávat, nemrtví nás přehltili a v obou případech jsem wipnul. Napotřetí jsem konečně pochopil, že možná dává smysl starat se o tu milici, když jsem předtím strávil dost času tím, abych ji dal dohromady. Takže jsem místo útočných kouzel celou dobu jen healoval vesničany v milici a držel je všechny naživu a světe div se, šlo to krásně a tu vesnici jsme bez ztrát a bez problémů ubránili. Logika příběhu promítnutá do logiky souboje. To mě nadchlo.
Co musím vytknout, je samozřejmě grafika, ale to je asi vzhledem ke stáří hry úplně jasné. Zezačátku si člověk musí zvykat. Není to ale vyloženě hrůza, že by u toho člověk trpěl :-) Horší je technický stav, kdy ani po tolika letech nejsou (a nikdy nebudou) vyřešené základní věci jako memory leaky. Už v Ostagaru mi hra začala padat a v Lotheringu nešlo hrát, padalo to skoro neustále, načež jsem po chvíli googlení našel uživatelsky změněný .exe file, který zajišťoval, že hra využije dvojnásobek operační paměti. Tím se ta stabilita samozřejmě spravila a hra padat přestala, ale i tak jsem při hraní musel cca každou hodinu hru restartovat, protože v rámci jedné session se postupně začala vždy zpomalovat a pak i cukat. Naštěstí je ten restart skoro hned a pak se zase hodinu hraje v pohodě. Ale fascinuje mě, že takhle elementární věc v patchích Bioware tenkrát nevyřešil.
Závěrem můžu jen říct, že i po tolika letech je tahle hra absolutně skvělá a i dnes bych ji komukoli s klidným srdcem doporučil.
Pro: Lore, postavy v partě, příjemně obtížný a dobrý soubojový systém
Proti: Technický stav