Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Final Fantasy III

Final Fantasy III Pixel Remaster

27.04.1990
28.07.2021
19.04.2023
kompatibilní
70
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Final Fantasy III původně vyšlo již roku 1990 na konzoli NES, ale dnes je možné jej hrát také na moderních platformách v pixel remasteru. Jedná se o klasické JRPG a přináší i podobně archetypální fantasy dobrodružství. Čtveřice sirotků, vychovaných knězem Topapa, se z moci Krystalu větru stanou vyvolenými a jsou žádáni o obnovení rovnováhy. Sirotci přijmou a vydají se na dlouhé dobrodružství za hledáním dalších tří krystalů.

Oproti předchozím dílům přináší takzvaný "job system", díky kterému je možné kdykoliv mimo souboj změnit povolání jakékoliv postavy. Povolání je celkově více než 20 a přináší tak velkou rozmanitost do tradičního tahového soubojového systému. Final Fantasy III také poprvé představuje summony, kteří se stali stálicí v této sérii.


Poslední diskuzní příspěvek

@Pralev (11.12.2024 07:21): Jo, každý to může mít jinak a vidět i ten příběh jinak. Mně to příběhově tak špatné nepřišlo a v hrách, kde je příběh stavěn na tom ději a k dokreslení situace nejsou potřeba sáhodlouhé texty, ale stačí stručné náznaky o pár krátkých heslech, jako to jRPG často mají, a přesto někdy dokáží vyjádřit více, než nějaká ukecaná hra plná mlácení prázdné slámy, třeba vůbec neřeším, jestli je nadšení zachráněných vyjádřeno větou "jsi náš hrdina, zachránil jsi svět" Pro mě je to jen prosté pragmatické sdělené, za kterým nepotřebuji více. Jinak v čtyřčlenné partě je tady ta první postava hlavní hrdina. Teď jsem se podíval, jak byla FF3 hodnocena ve své době, jestli s těmi 85% nejsem třeba nějak moc neobjektivní a dohledal jsem, že Final Fntasy 3 patřila např. v herním časopise Famicom Tsūshin s hodnoceném 37/40 mezi 6 nejlépe hodnocených her do roku 1990.

Zaujalo mě i hodnocení zdejších uživatelů, kde jsem si všiml, že hráči NES verze hodnotí hru daleko výše než hráči remaků.

Jinak FF4 by se ti líbit měla, patří k nej dílům, i proto jej mám zakoupený a dohraný 3x (PS1 port SNES verze, dohrána ale SNES verze pod SNES emulátorem, pak NDS a PSP verze).

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Oproti ambicióznímu druhému dílu spíše krok zpátky směrem k prvnímu, máme tu anonymní postavy v podstatě bez charakteru, téměř nulový příběh, menší volnost při rozvoji postavy (a překvapivě mnohem menší paletu kouzel, které jsou i poměrně málo variabilní, jejich paletu tvoří především všelijaké dmg působící a tudíž je zde menší prostor pro taktiku – boosty, oslabení nepřítele etc.), je to opět celé takové naivnější, pohádkovější než dvojka.

Na druhou stranu oproti prvnímu dílu (a vlastně i do jisté míry druhému) je tu obrovské množství poměrně zdařilých secretů, spousta jobů, jimiž si můžete solidně customizovat partu (a některé z nich jsou poměrně inovativní) a zároveň se jedná o první díl, který přišel se summony (už zde se objevují pro sérii ikoničtí Shiva, Ifrit, Bahamut a další). Je tu poměrně slušné množství dopravních prostředků, včetně několika typů vzducholodí a dokonce ponorky. Svět je dostatečně rozsáhlý. Spousta nepovinného contentu.
Závěr hry příjemně obtížný, ať už co se týká random encounterů, tak především pak boss fightů, což je u jinak celkem casual série (alespoň co se hlavní dějové linky týká) poměrně osvěžující (byť dvojka měla ještě obtížnější random encountery, ale jednoduché boss fighty).

Každopádně dohrán pixel remaster, který vychází převážně z NES verze, 3D verze má o něco lepší background hlavních postav (které jsou pojmenované a mají svůj osobitý charakter), nějaký ten bonusový obsah, ale imo mnohem hnusnější grafiku.
+16
  • PC 20
Já vím, že to hodnocení je hodně přísné, ale mě tahle hra extrémně zklamala a zaskočila, nebavila a na konci jsem ji už doslova nenáviděl. Nebýt toho, že jsem teď hodně jezdil vlakem mezi Prahou a Olomoucí (to jsou 3 hodiny na Steam decku :-D), tak bych ji asi ani nedokázal dohrát. Vůbec mě nikdy nelákalo doma si třeba sednout na gauč a hrát to. Ale zkusím tedy rozebrat celý tento nepodařený zážitek.

V různých recenzích a diskusích jsem četl četná varování před dvojkou, především kvůli jejímu levelovacímu systému. Já to měl naopak, dvojka mě nadchla, levelovací systém mi nevadil a strašně se mi líbil posun v důrazu na vyprávění příběhu (což je pro mě u RPG her primární aspekt). Puštění trojky byla proto solidní ledová sprcha. Místo postav s nějakými osobnostmi je tu opět jen čtyřčlenná "bezejmenná" parta, příběh je snad ještě horší a hůř odvyprávěný než v jedničce (a to je co říct), má sice nějakou (nudnou) sjednocující linku, ale každou chvíli skáče od tématu k tématu, od postavy k postavě a je podaný naprosto minimalisticky.

Velkou novinkou je tu nový systém Jobs, který na papíře může působit fajn, ale realizace je za mě katastrofální a představuje naprosto nedomyšlený game design. Funguje to tak, že v průběhu hry se odemykají sady povolání (jako třeba černý mág, bard, viking, učenec, atd.) a každá postava si může kdykoli (mimo souboj) přepnout povolání. Se změnou povolání se váže unikátní gear a speciální skill (takže třeba viking funguje jako tank, jeho brnění dává velké bonusy k obraně a má tauntovací skill, kdy donutí nepřátele útočit jen na něj; učenec zase dokáže zjistit HP a slabiny nepřítel). Jsou tu dungeony a boss fighty, kdy musíte zvolit správně jobs u svých postav, abyste counterovali silné stránky nepřátel (důraz na slovo musíte je tu úmyslně, protože bez těch správných jobs ty bosse vůbec nejde porazit).

To všechno zní určitě dobře. Tedy do chvíle, než dodám, že jobs mají své levely a levelují se nezávisle na sobě a na levelu postavy. Takže vy třeba máte postavu level 40, což určuje její hitpointy a základní stats, ale ve chvíli, kdy ji přepnete na nový job, má u tohoto jobu level 1 a aby postava za něco stála, musíte hodněkrát bojovat, abyste jí vylevelovali její nový job. Ten ale třeba potřebujete fakt jen na jednoho bosse a pak zase potřebujete jiný, takže opět přepnutí a opět levelování. Naprosto šílený a nezábavný grind. A do toho ještě nedomyšlenosti, kdy třeba až v dungeonu, na který daný unikátní job potřebujete, najdete patřičný equipment. Takže do té doby v tom dungeonu doslova trpíte.

Ale abych tento systém jen nehejtil, uznávám, že dává hře pěknou variabilitu. Mimo specifické bosse a dungeony, na které jsou potřeba specifické jobs, si na většinu hraní můžete složit partu podle sebe a těch možných kombinací jsou opravdu mraky.

Grind je vůbec slovo, kterým bych tento třetí díl charakterizoval. Zatímco v předchozích dvou dílech byl za mě poměrně minimální (prakticky si nevzpomenu na místo, kde bych fakt musel cíleně jen opakovat souboje a levelovat postavy), tady to bez něj nešlo. Typická situace - odemkne se nový job, potřebuju ho u postav na následujícího bosse a musím jak blbeček někde chodit dokolečka a absolvovat stovku na chlup stejných soubojů, abych si daný job vyleveloval tak, abych vůbec na toho bosse měl šanci, a jakmile boss padne, tak zase přepnout job zpět. Ubíjející.

Jako by tohle nestačilo, abych tu hru přestal mít rád, tak mě naprosto uzemnil konec, kdy jsem vyčistil dungeon, ze kterého byly dva východy. Manuální save šel udělat jen před dungeonem (v něm už jde jen quick save, který se přepisuje na stále stejnou pozici). Tak jsem tedy zvolil náhodně jeden z dvou východů a vyčistil další dungeon, na jehož konci byl nechutně těžký boss, kterého jsem shodou náhod po úmorném souboji dal na první pokus, načež mě hra teleportovala do závěrečného dungeonu, ze kterého už ale není cesty zpět - nemá východ a jsou vypnutá kouzla jako teleport. Tak jsem si vygooglil, o co že jsem to přišel, a dozvěděl se, že ten druhý východ vedl do nepovinného dungeonu, ve kterém jsou nejlepší zbraně ve hře. Hm, takže dilema - buď loadnout ten starý manuální save a přijít o 3 hodiny hraní, nebo pokračovat ve hře a o ten dungeon přijít. Zvolil jsem druhou možnost (chyba) a během následujících asi 6 hodin nesmyslného, nudného, repetitivního grindu, abych si vyleveloval postavy a jobs na level, abych zvládl sundat 4 povinné mini-bosse, jsem těžce litoval, že jsem si radši nezopakoval ty 3 hodinky... Na závěr mě příjemně (nebo nepříjemně? Vlastně nevím) překvapil úplně závěrečný boss, který byl oproti těm 4 před ním totálně snadný.

Úplně nakonec musím ještě zmínit něco, co jsem vytýkal i prvním dvěma dílům, ale tam to nehrálo takovou roli jako ve trojce. Souboje jsou tahové, ale kdo kdy přijde na řadu, je z velké části náhodné a hráč nevidí ani frontu, takže v jednotlivých kolech takřka nejde rozumně plánovat. Třeba tak dáte zakouzlit heal na postavu, která je skoro mrtvá, ale než healer přijde na řadu, protivník zaútočí na tu polomrtvou postavu, dorazí ji, pak teprve přijde na řadu healer a hodí heal na někoho jiného. Frustrující. V jedničce a dvojce to kupodivu nevadilo až tolik, ale ve trojce se z nějakého důvodu i dost změnila dynamika soubojů, nepřátelé a hlavně bossové dávají obvykle strašné šlupky a když vám jednou takhle blbě vyjde heal, jak jsem právě popsal, dostanete se snadno do nekonečné spirály, ze které už není úniku - v dalším kole mrtvou postavu oživíte, aby dostala zase damage a umřela, než ji stihnete dohealovat, atd.

Upřímně doufám, že čtyřka zkažený dojem napraví, protože tohle se za mě extrémně nepovedlo.

Pro: Stále skvělá hudba

Proti: Hratelnost, nuda, grind, špatný příběh, nedotažený a frustrující systém Jobs

+14