Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Death Stranding

  • PS5 55
Death Stranding je výjimečná hra. Natolik výjimečná, že to je první hra, ke který napíšu komentář.  

(v komentu jsou i spoilery, byl jsem línej je zaškrtávat, tak případně číst asi až po dohrání)  

Premisa s doručováním zásilek ve mně příliš nadšení nevyvolala, asi proto mi hra ležela pět let ve skříni. Ale co se nestalo? Byla ohlášena dvojka a já si řekl, že bych si teda už mohl zahrát tu jedničku, abych pak dalším dílem mohl plynule pokračovat. To se ale nestane, protože až do konce života se budu vyhejbat všemu, co vyprodukuje Kodžima.

Z části je ta hra vážně dobrá. Chápu sice lidi, co jí po pár hodinách vypli, protože to byl pro ně jenom nudnej walking simulator, ale ono se to rozjede, člověk bude celkem mobilní, doručování začne odsýpat a odměny za každou doručenou zásilku budou poměrně hodnotný. Dokonce jsem si po čase začal plánovat trasy a přestal jsem dělat rovnou přímku z bodu A do bodu B, jak jsem zvyklej ze všech ostatních her. Když jsem na větrných pahorcích hor potkal kotvu, kterou tam nechal jiný hráč a díky níž jsem se mohl bezpečně dostat ze svahu, jelikož já už kotvu neměl, sakra, to byl vážně příjemný pocit. A celkově pokud jde o samotné doručování, boj s přírodou, i s těma blbýma VV, jo, tohle všechno je celkem v pohodě a dokonce snad i zábavný. Ještě tak osm hodin před koncem hry jsem si říkal, že to ohodnotím tak 80-85%, pokud se nestane nic zásadního. Jenomže ono se samozřejmě stalo.

Především je třeba říct, že těch posledních osm hodin bylo to, čemu se ve všech ostatních hrách říká "závěr" a trvá tak hodinu. Když mi asi potřetí jeden z těch hologramových jantarů, co máte kolem sebe, řekl, že tohle už je vážně poslední úkol, ať na to klidně vsadím svoje boty Bridges druhé úrovně, měl jsem co dělat, abych nestrčil jazyk do zásuvky. Takže pokud někdo tvrdí, že závěr je trochu natahovanej, je to jako kdyby říkal, že výlet Titanicem byla neuspokojivá dovolená. Ne, konec není natahovanej, je k...a nekonečnej, otravnej a frustrující.

Ke konci hry, kdy se už dostanete úplně na západ, se vám hra totálně vytlemí do ksichtu a s chabým vysvětlením (proč to nejde skrz Fragile) vám řekne, že si máte sbalit žebřík, kotvu a granát z vašich h...n a mazat zase zpátky na východ. Naštěstí to je jenom přes celou mapu, že jo? Tohle přece sebevědomý hry nedělají. Takhle trapně a uboze natahovat herní dobu sebevědomý hry nemají za potřebí. Ale co, cestou určo narazím na auto a budu tam hned, ne?

Tak to se z toho deliria rychle proberte. Po čase totiž zjistíte, že nejrychlejší způsob přesunu je pěšky, jelikož cokoli mobilního je absolutně nepoužitelný. "Auto mi sjíždí ze svahu, ale to je přeci normální", říkám si pro sebe."Proč mi to auto ale nesjíždí dolů ale do strany?". Protože jakmile sednete do něčeho pojízdnýho, přestanou fungovat veškerý fyzikální zákony a ani náhodou neřídíte nákladní automobil Bridges s dlouhým dojezdem, jak vám hra tvrdí, ale obdélník na kolečkách, jehož cílem je nejbližší roklina nebo vrchol nějaký hory, ze který by se mohl snést elegantněji než druhoválečná Štuka.

Což je vlastně příhodný, druhou světovou tu zažijete taky. A pokud se někdo na akčnější pasáže těšil, tak po jejich absolvování s pokorným úsměvem na rtech vezme za vděk, když bude moct zas nějakýmu troubovi spěšně doručit pizzu. Ne, střelba a pocit z ní je tragickej a než se z těhle flashbacků dostanete, musíte, a to je třeba zdůraznit, velmi charismatickýho a herecky neskutečně nadaného Madse zabít třikrát. Netřeba dodávat, že pokud chcípnete při třetím kole, jdete zpátky úplně od začátku, protože v průběhu nelze ukládat. Kodžima a jeho tým posílají lajk...

Je mi líto, vy ten lajk ale bohužel neuvidíte. Je totiž schovanej na čtvrtý obrazovce, kterou musíte proklikat při otevření terminálu. Jakmile totiž chcete přijmout zakázku, je třeba se prohrabat několika obrazovkama než budete vůbec moci vyrazit. Chceš tuhle zakázku? Dobře, kam si ji dáš, na záda? Ok, co na cestu nějaký vybavení, nechceš? Ne? Tak ale auto si vezmeš doufám? Nene, tady to neodklikáváš, tady ten křížek musíš držet. Ale když už jsi zase zpátky u vybavení, nechceš teda jednu tu kotvu?...a pořád a pořád dokola. Naštěstí v době vývoje Kodžima nenavštívil Česko a naší národní chloubu českou poštu, jinak by ve hře poslední obrazovka před začátkem zakázky byla nabídka výherních losů, který si můžete vzít na cestu.

Ty by se totiž hodily. Pokaždý, když narazíte na VV, hra vám to dá jasně najevo patnáctivteřinovou animací, samozřejmě nepřeskočitelnou. A když ve hře narazíte na VV třeba padesátkrát...to by bylo, aby aspoň jeden ten los nebyl výherní. Jinak v situacích, kdy je třeba se plížit a pomalým postupem se vymotat z teritoria VV, se běžně hra rozhodne, že je ideální moment na to, aby vám, omlouvám se za svůj slovník, zam...la čtvrtku obrazovky s doporučením, jak zacházet s krevními vaky. Chceš se toho banneru, kterej si četl už asi šestkrát, zbavit a vidět zase celou obrazovku? Tak to máš samozřejmě smůlu, banner se totiž identifikuje jako volnomyšlenkář a zmizí si až se bude jemu chtít.

Jako volnomyšlenkář se jistě identifikuje i Higgs, chábr, se kterým budete mít tu čest. Několikrát. A mám tím na mysli ve finálním fightu. Několikrát. Vyhrát závěrečný fight, porazit bosse a odejít do západu slunce je totiž přežitek dob dávno minulých. Tady budete final fight mít jednou, když ho vyhrajete, dostane možnost s tím stejným lemplem bojovat i podruhý a pokud i tady uspějete a symbolicky se mu vymočíte na masku, přijde Horst Fuchs a řekne svoje legendární "a to ještě není všechno", protože v pěstním souboji musíte chábříka porazit ještě potřetí. Higgs je zkrátka něco jako chronický zánět močového měchýře. Pořád se vrací.

A na závěr to nejlepší. To, co jsem nikdy a nikde ještě neviděl a vsadím Samovo vznášedlo první úrovně na to, že už neuvidím. Teda očekávám, že to bude i ve dvojce, ale tu hrát nebudu, jelikož mě jednička naučila mít se rád. Jak jsem zmiňoval, konec je nekonečný a neuvěřitelně se vleče. Když Vám potom na pláži ta blonďatá buchta vysvětluje, kvůli čemu jste ztratil padesát hodin života, po třech větách skončí, aby na obrazovce mohlo neskutečně pomalu probliknout pět jmen, kteří se podíleli na hře a ona pak zase mohla pokračovat. Takhle asi pětkrát. Načež následují titulky. Musím to říkat? Jako vážně? Ale tak dobře, když si to žádáte. KURVA NEPŘESKOČITELNÝ ! Ale máte štěstí, jelikož jste evidentně výše zmíněnému Horstovi stihli zavolat do pěti minut, jako bonus dostanete i po titulkách další kapitolku, ve který musíte dítě odnést do spalovny. "Cajk, ta snad není daleko, to bude hned", říkám si naivně. Nene, kamaráde, ty jsi evidentně nevěnoval téhle hře sto jednotek své pozornosti. Hned to nebude, jelikož nemáš k dispozici mapu. K čemu taky, že jo? Vždyť už jsi v tý spalovně byl....Jo, byl, PŘED PADESÁTI HODINAMA...a ten lajk si strč pod chránič první úrovně. Hra pokračuje, ve filmečku vysvětlí nějaký věci a následují...to byste neuhodli...TITULKY. PODRUHÝ. Tý žloutence se sice nepovedla definice novýho žánru, v což doufal, ale povedla se mu nová definice totálního vý..bu. Dvakrát závěrečný titulky. Přeskočitelný. Haha, nachytal jsem vás, jasně, že se nedají přeskočit ani ty druhý. Když mi pak hra i po nich nabídla pokračovat ve hře a čekat na inauguraci prezidenta v 15.kapitole, která tam fakt je, ačkoli na netu jsem viděl, že to má jen 14.kapitol, hru jsem vypnul, pro zmírnění bolesti si narval pár bambusových třísek pod nehty a šel psát tenhle koment. Můj první. Takže přeci jen asi nějaký přelom. Kodžima donutil jednoho asociálního a neradno se projevujícího gamera se veřejně vyjádřit a za to samozřejmě...posílám lajk, kriple.

Pro: prostředí a pohyb v něm

Proti: výše zmíněné, je to dlouhý seznam

+11 +12 −1

Kena: Bridge of Spirits

  • PS5 80
Velmi důstojná prvotina. Naštěstí i po stránce hratelnosti, z čehož měli hráči před vydáním asi největší strach. Vlastně bych paradoxně řekl, že mě hra až tolik neuchvátila svojí grafikou (byť samozřejmě není ošklivá), bavil jsem se ale velmi obstojně.

Hře je trochu vyčítáno, že jde o spletenec spousty dalších titulů. Ale ruku na srdce, která hra dneska není? Kena se sice jinde inspiruje, ale koktejl vytváří vážně fajn. Soubojový systém je tak akorát komplexní a souboje jsou zábava. Hra obsahuje vzhledem k poměrně skromnému rozsahu slušný počet napínavých bossfightů. Trochu mě však mrzí, že jsem se nepustil rovnou do "Master Spirit Guide" obtížnosti. Na druhou nejtěžší mi hra snad až na poslední střetnutí nijak zvlášť náročná nepřišla. Zase jsme se nechal zmást nářky "slabčáků" na internetu :).

Hra se mi v režimu kvality trhala, takže i PS5 verzi jsem musel hrát v režimu "performance". V tom mi přišla hra lehce rozmazaná a i když jsou třeba animace skutečně kvalitní, chybí trochu rozmanitější prostředí, aby šlo hru označit za pastvu pro oči. Na menší tým, ale samozřejmě úctyhodný výkon.

Svět Keny je polootevřený se sběratelským harampádím na úrovni "tak akorát". Hádanky jsou většinou zábavné a intuitivní. Mechanik není hodně a tápat nejspíš moc nebudete, byť postupem času přeci jen hra opustí od původní triviálnosti a k překonání překážky je potřeba alespoň lehce zapojit mozek. Určitá nezkušenost autorů směrem k hráčům tu a tam vykoukne, například v plošinovkových sekvencích, kdy není občas jasně zjevné, zda na tenhle stupínek Kena ještě vyskočí, nebo na něj vede cesta schovaná za nějakou hádanku. S logickými překážkami i v boji samotném vám ochotně pomůžou malý pišišvoři "Rots", kteří koukají na hráče snad z každého promo obrázku.

Příběh mě moc nezaujal. Kena samotná mi přišla absolutně plochá a neprokreslená a i ani ostatní postavy si mě příliš nezískaly. Námět je zajímavý, ale hra s ním pracuje jen velmi povrchně. Opět nejde něco, co by bylo vzhledem k žánru zásadní překážkou, jen jsem tím pádem moc neocenil avizovanou filmovost hry. Ve výsledku jsem však spokojený a dostal jsem víceméně to, co jsem očekával. Fajn záležitost, kterou by však v potencionálním druhém dílu šlo v mnoha ohledech rozvinout do již skutečného veledíla. I tak ale velmi dobrý!

Hodnocení na DH v době dohrání: 76 %; 69. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Příjemná zábava na přiměřené hrací ploše; mechanik není tolik, ale jsou jasně funkční; "Rotíci"; slušné množství bossfightů; souboje; animace

Proti: Příběh si mě nezískal; některé prvky hratelnosti by zasloužily doladit; asi to mohlo být i o něco delší

+11

Metro Exodus - Sam's Story

  • PS5 85
Velmi podařené rozšíření. Zatímco The Two Colonels minimálně po stránce hratelnosti předvedlo prakticky to nejhorší v rámci série, Sam's Story snese srovnání naopak s tím nejlepším minimálně v kontextu základní hry. DLC přináší další otevřenou a vizuálně i herně zajímavou mapu. Arťom si spokojeně mlčí někde v brlohu a ke slovu se dostává sympatický amík Sam. Proč tímhle způsobem nemohli "rozmluvit" hlavního hrdinu v základní hře nepochopím. Sam toho taky moc nenavykládá a většinou se touláte nehostinnou pustinou sami (pokud teda zrovna neprobíhá pijatyka s Kapitánem). Bohatě to ale stačí k tomu, aby vám interakce mezi postavami nepřipadaly naprosto stupidní jako v Exodu samotném.

Po z části zatopených ruinách Vladivostoku se budete pohybovat v orezlé motorové kocábce. Míst k prozkoumání i mimo hlavní příběhovou linku je dostatek a DLC potěší slušnou herní dobou. Příběh i postavy se mi líbily, snad jen Kim byl vykreslen jen velmi zběžně a když jsem šel toho zmrda odpravit do věže, ani jsem si nevybavoval, jak vlastně vypadá. Po stránce hratelnosti je přídavek také příjemně pestrý. Nechybí i pár novinek a nový zmutovaný nepřítel v podobě obřího netopýra (a speciálního elektro-pavoučka). Měl jsem trochu obavu, že mě budou srát minová pole, ale naštěstí s tímto způsobem "zamořenými" oblastmi autoři šetřili. Přídavek obsahuje i dost akce a zejména v závěrečné pasáži si zastřílíte do syta. Třeba z některé ze dvou nových kvérů.

Stejně jako na základní hru se i na DLC moc hezky dívá. Párkrát jsem s radostí Sama posadil na moly prožrané křesílko a s výhledem na lehce nazelenalé vodní plochy si a zafoukal jednu z poschovávaných melodií na foukací harmoniku (samozřejmě nějakou pořádnou americkou odrhovačku). Jen bacha, aby to křeslo neleželo v zamořené oblasti. Filtrů do plynové masky ve světě Metra není nikdy nazbyt!

Hodnocení na DH v době dohrání: 81 %; 69. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Nová pořádná mapa; poměrně pestrá hratelnost; opět hezká grafika a fajn atmosféra; hrst smysluplných novinek; Sam umí mluvit; herní doba

Proti: Po desítkách hodin jsem byl už hratelnosti trochu přežraný; nevýrazný záporák

+11

The Last of Us: Left Behind

  • PS5 100
DLC k The Last of Us, které nám víc přibližuje samotnou Ellie ve dvou příbězích, jeden odehrávající se před hlavní hrou (prequel) popisující události vedoucí k jejímu nakažení a druhý příběh doplňující hlavní příběh, co se dělo po vážném zranění Joela a její snahy ho zachránit. V části prequelu jste spíš jen jako divák, který se veze, ale ke konci se dostane nejprve na hraní v podobě miniher a pak závěrečný únik a boj s nakaženými. V druhé části příběhu nás čeká klasické hraní z hlavní hry v podobě stealthu, boje a řešení minipuzzlů, abychom se pokusili zachránit Joela.

Obě linky se pravidelně střídají a hra vám tak dává možnost si odpočinout od boje a nakažených v podobě dětských nevinných, ale taky nerozumných radovánek, které stejně na konci mají své následky a návratu do současného a krutého života v apokalyptickém světě a prequel se asi snaží říct, že na dětské radovánky v tomhle současném světě není místo.

Pro mě to bylo skvělé doplnění hlavní hry v podobě rozvinutí charakteru Ellie.
+10

Ratchet & Clank: Rift Apart

  • PS5 85
Série Ratchet and Clank je pro mě strašná srdcovka. Dodnes se strašnou nostalgií vzpomínám na ten den kdy jsem si přinesl díl Size Matters na PSP, a proto je můj názor na tuhle sérii možná trochu neobjektivní. Je to série her která mě donutila pořídit si PS3, a vlastně mě dovedla k Playstationu jako takovému.

Nikdy jsem nevěděl do jaké kategorie RnC zařadit. On je to takový mix hopsačky a střílečky z pohledu třetí osoby. Hra samotná vypadá takhle: někam přijdete, vystřílíte takové množství nepřátel, že byste vylidnili nějaký menší africký stát, splníte objective a jdete dál. Tady se musím zastavit a pochválit ovladač. Každá ze zbraní má trochu jinou haptickou odezvu, a pocit kdy střílíte a cítite zpětný ráz vašeho arzenálu je fantastický, hlavně u automatických zbraní.

Střílení je tedy super. A co to skákání? Tady mi ta hra přijde trochu rozpolcená. Máte klasický dvojitý skok, pomalé plachtění, tryskové boty a nově i dash a wall running. Přijde mi, že ani jednu z těhle metod pohybu nedotáhli vývojáři k dokonalosti. Tak například dash. V tutoriálu téhle schopnosti je, že s dashem můžete proběhnout skrze bariéry. Tuhle vlastnost dashe jsem za celou hru použil TŘIKRÁT. V boji jsem ho nepoužíval moc rád, protože při dashi přestávají pálit automatické zbraně, a párkrát jsem takhle naběhl nepříteli přímo pod kladívko. Takže ačkoliv mám i z toho skákání super pocity, tak mám pocit že by to šlo udělat líp.

Graficky hra vypadá úžasně. Často vidím že to lidi přirovnávají k filmům od Pixaru. Spíš bych to viděl na Dreamworks, ale i tak vypadá hra krásně. Projdete několik různorodých planet, kde hned po přistání dostanete krásný výhled. Hru můžete přepnout do několika vykreslovacích režimu. Na režim Kvalita, se hra pojede na 30 fps, ale zase je ve 4k. Na režim Performance hra funguje na dynamické rozlišení, ale zato je v 60 fps. Nakonec tu je nastavení RT performance, kdy hra jede na dynamické rozlišení v 60 fps, ale se zapnitým ray tracingem, který vypadá zatraceně dobře. Za sebe doporučuji RT performance, hra jede krásně plynule, a je radost se na to dívat.

A teď příběh. Asi to nejlepší co o něm můžu říct, že odvede svůj účel. A to je, mít nějaký důvod proč vám ukázat všechny tyhle nádherné světy, a proč vlastně chcete všechny tyhle stvoření zmasakrovat tak, že je ani concept artist nepozná. Hlavní plus je přidání postavy Rivet, jejíž design prostě žeru. Nemůžu si ale pomoct, a po odehrání hry mi v paměti moc z příběhu nezůstalo.

A teď to nějak shrnout. Řeknu to takhle. Pokud máte to štěstí, že se vám podařilo sehnat PS5, a chcete vidět co ten systém a ovladač dokáže, tak si tuhle hru určitě pořiďte. Není to sice tak úžasný zážitek jako například díl A Crack in Time, ale pořád se jedná o opravdu solidní akci, která uteče rychleji než se objeví nová mutace koronaviru. No nic, je 2:18, jdu spát. Zítra začnu New Game plus :).
+10

Rock of Ages III: Make & Break

  • PS5 --
Fůha, tohle mi teda nesedlo. Viděl jsem pár videí z prvních dvou her a zdálo se mi, že se jedná o koncept, co by mě mohl bez výhrad bavit. Jednoduchá a taktická hratelnost v kombinaci s vtipnými výlety do historie... tak kde je háček? No, skoro ani nevím. Jednoduše se mi hra hrozně špatně hrála, vadilo mi ovládání, velmi brzo vyčerpaná herní mechanika, nevyhovující umístění kamery a nemožnost její úpravy, a nejvíc ten taktický obranný režim, ve kterém jsem se cítil, že snad ani žádná taktika vymyslet nejde a nakonec jsem si připadal jako sovětský plukovník, jen chrlící na nepřítele beze smyslu zástupy pěšáků čekající až nepříteli dojde munice. Nakonec to ani nezachránil pěkný výtvarný styl a historická okénka, na která jsem se těšil.

Hodnocení asi dávat nebudu, evidentně mi to nesedlo a nechci hře křivdit. Vyzkoušel jsem kvůli herní výzvě, ale tohle nebyl můj šálek kafe.
+10

Ratchet & Clank: Rift Apart

  • PS5 90
Herní výzva 2021 - 4. "Minihraní" (Dohraj hru, která obsahuje alespoň jednu minihru.)

Nové videoherní dobrodružství Ratcheta a Clanka vypadá v některých ohledech lépe než to filmové z roku 2016, což je perfektní důkaz toho, že se jedná o technologický klenot - v roce 2021 žádná jiná hra tak oslnivě nedemonstrovala možnosti nových konzolí a málokterá hra vypadala stejně dobře. Textury, nasvícení a částicové efekty vypadají naprosto parádně a nejvíce uchvátí, že špičková technicko-grafická stránka hry neztratí lesk ani když se člověk přestane kochat a začne si prohlížet detaily (třeba prázdné nábojnice na zemi).

Filmové kvality nemá jen grafika, ale také příběh, způsob jakým je vyprávěn a dialogy postav - Rift Apart je ostatně více než skákačkou 3D akční adventurou. Hraní je samozřejmě protkané spoustou humoru, popkulturních odkazů a designových nápadů. Mnohé z nich už se objevily v předchozích dílech série, což však nemění nic na jejich efektivitě. Hra také disponuje skvěle trefeným temporytmem, který vhodně dávkuje akci, průzkum a řešení hádanek tak, aby hráč nezačal být unavený nebo otrávený.

Ratchet & Clank: Rift Apart je zkrátka jako velkolepý animovaný blockbuster pro celou rodinu, kde můžete hlavní hrdiny ovládat. Neříkejte, že to nezní lákavě.

Pro: špičkové technické zpracování, grafika obecně, humor, designová kreativita

Proti: nepřehlednost v některých přestřelkách

+10

Another World

  • PS5 80
Herní výzva 2022 - Ticho jako v hrobě

Využil jsem této kategorie v letošní herní výzvě, abych si zahrál tenhle klenot o kterým jsem samozřejmě mockrát slyšel, ale doteď si ho nikdy nezahrál. Pravděpodobně to splňuje i hardcore verzi výzvy, ale já jedu standardní kategorie.
Sáhnul jsem po 20th Anniversary verzi s vylepšeným zvukem a uhlazenou grafikou a hrál jsem na PS5. Na to o jak starou záležitost se jedná, drží si to standard a musím říct, že to vypadá moc hezky a i to vyprávění příběhu, v podstatě téměř bez zvuku je moc fajn. Nedá se snad zahrát jinak, než najednou, protože vtáhne do děje a od začátku do konce je to prostě tak akční a rychlý, že není čas vydechnout.

Pro: nadčasovost, vizuál

Proti: možná už na někoho bude zastaralá mechanika ovládání

+10

Among Us

  • PS5 65
Among Us jsem rád vyzkoušel. Již při koupi jsem však tak nějak počítal s tím, že to není úplně hra pro mě... ale zkusit se má všechno, že jo.

Hře nemohu upřít vlastně dost zajímavý a (u videoher) neokoukaný námět. Among Us funguje na principu neustálého podezřívání ostatních a v jádru je vlastně vystavěná velice dobře. Většinu času přirozeně strávíte v roli klasického člena posádky, plnícího banální úkony ve formě jednoduchých miniher, a snažíte se přijít na kloub kdo z dalších hráčů je "hochštapler". No a nebo se na vás usměje štěstí a tím lajdákem jste vy.

Atmosféra neklidu a podezřívání je i přes jednoduchou stylizaci funkční a zpočátku i dost chytlavá, bohužel mi však přijde, že Among Us ani zdaleka nedosahuje svého potencionálu (což je vzhledem k dřívější popularitě dost na pováženou). Herních prvků není příliš mnoho a matchmaking také působí prakticky jako ve fázi prototypu. Mapy jsou i několik let po vydání pouze čtyři a na atraktivní koncept není ze strany autorů nabalen dostatek atraktivní omáčky.

Dokáži si představit, že hra s bandou ideálně čtrnácti dalších přátel může fungovat skvěle, já těch svých cca 5-6 hodin odehrál s náhodnými spolu(proti)hráči a tím pádem si užil všechny "výdobytky" dnešní společnosti. Vzhledem k nulové penalizaci není výjimkou, že se třeba tři čtyři hráči odlogují hned, jakmile zjistí, že na ně opět nevyšla role impostora.

Moje největší výtka však směřuje k PS5 verzi. Among Us stojí a padá na komunikaci (byť třeba jen jednoduché), pokud hrajete na ovladači, máte zcela jasný hendikep. Hra sice obsahuje systém skládání frází, ten je však absolutně neintuitivní a chybí základní věci, co byste chtěli ostatním sdělit. No a než větu vyťukáte ovladačem, je po hlasování a váš panáček letí vesmírem. Velkým konzolím prostě Among Us úplně nesluší a já se tak po pár hodinách zajímavého experimentu posouvám dále. Ale nápad je to fajn, to zase jo!

 Hodnocení na DH v době dohrání: 66 %; 51. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Stojí to nic až kilo; atraktivní nápad; s pořádnou partou přátel to může být skvělé

Proti: Plnění úkolů v roli posádky začne velmi brzy otravovat; hra s náhodnými lidmi; s ovladačem se prakticky nedá komunikovat; velmi málo obsahu

+10

Dying Light 2: Stay Human

  • PS5 75
Herní výzva č.7 - Hippokratova přísaha (normální obtížnost)
Pro začátek bych rád uvedl, že to byl má první zkušenost s polským studiem Techland a musím si hned postesknout nad jistým fenoménem, nešvarem, který se vyskytuje u her od polských studií a tím je technická stránka, ta zjevně není nejsilnější stránkou posledních let.

Na začátku hry se dozvíme, že lidstvo je již 15 let potýká s nákazou a my jsme poutník, který hledá svou ztracenou sestru. Průchod prologem nás zavede do hustých lesů, kam se bohužel již nedostaneme, a to je dle mého názoru celkem škoda, jelikož příroda je zde krásně zpracována. Po dokončení prologu a k tomu se budu ještě vracet později, jelikož už na začátku, pokud máte v plánu hru dohrát na 100 % včetně všech trofejí, tak hned první tři "collectibles" najdete této lokaci, do které se už ve zbytku hry nevrátíme. Začátek nám také osvětlí mechaniky a ty budeme využívat dost často už při samotném hraní.

Na začátku jsme kousnuti, a tak se snažíme vypořádat s nákazou, kterou zpomalují zázračné injekce, uv lampy a posléze denní světlo. Jsme cizincem ve městě Villedor a podle toho se k nám chovají místní, zpočátku nedůvěřivě, hlavně díky neznalosti světa za branami města. Nalezneme zde dvě frakce a to „Peacekeepers" (Strážci míru taktéž „ PK “) a „The survivals“ ( Přeživší ). Postupem času bude plnit různé úkoly napříč oběma frakcemi. Prozkoumáváním mapy budeme objevovat staré mlýny, elektrické stanice a vodárny, tyto stavby po uvedení do provozu, budeme přidělovat jednotlivým frakcím dle našeho uvážení a odměnou nám budou jistá vylepšení.
Silnou stránkou je příběh, ale nedojde tu bohužel na slibovaný systém většího dopadu rozhodování na děj kdy, jelikož jsem zvolil směřování k odlišné frakci než můj kamarád, se kterým jsme v multiplayeru nechali desítky hodin, tak můžu soudit, že vaše dopady na příběh jsou minimální, a to je škoda. Pokud chcete nasbírat všechny povinné collectibles, tak zde je volba frakcí opravdu důležitá. Ano, můžeme si daný předmět sehnat skrze připojení k někomu jinému, ale za předpokladu nesplnění určitých hlavních úkolů.
Problém vyvstává, kde daný předmět sehnat, pokud ani jeden z vašich přátel již nemá dostupnou lokaci, nebo určitý předmět má fyzicky, ale je zamrzlý a nejde sebrat (to se mi přesně stalo a trvalo mi dvě hodiny, než jsem ho našel u náhodného člověka, ke kterému jsem se připojil a odesláním rychlé zprávy poprosil, zda si mohu předmět sebrat). Často se mi stávalo, nebyl to jen jeden případ, že ve vedlejším questu došlo k vyzrazení hlavního děje v době, než došlo k dokončení hlavní mise obsahující onen moment a tohle jsem myslel, že je už dávno ošetřeno ve většině her.
Abych jen nekritizoval, tak postavy jsou dobře napsané a dostanou se vám "pod kůži". Některé jejich myšlenkové pochody, jsou mi sice záhadou, ale celkem zapadají do prostředí. Co se týká konce hry, nebudu tu nic prozrazovat, ale celkově existuje 16 kombinací možných konců, a to je už zajímavé množství jak "jedinečný" konec vás čeká.

Hlavní pomocník bude v našich rukou chladná, či tupá zbraň. Existují zde luky a kuše, ale to je záležitostí druhé poloviny hry. Mně osobně vyhovuje pozice "supportera", takže mi luk a kuše přišli vhod. Systém ovládání je na ovladači trochu zmatečný, ale ve finále to chce jen čas si zvyknout. Doplňky jsou mocnými pomocníky hlavně vybavení nočních běžců. Hák na laně, paraglidingový padák a UV svítilna (Zde si dovolím postěžovat na nelogičnost, jelikož UV svítilna oslepuje a ubližuje nakaženým, a přitom jim denní světlo (UVA, UVB) vůbec nic nedělá, teda až na výjimky ). Vybavení lze vylepšoval tzv. vojenskými technologiemi. UV svítilna byla mnohokrát zachráncem před jistou smrtí, hlavně po čas honičky v noci.

Strom vylepšení je rozdělen do dvou sekcí, a to parkour a boj. Osobně jsem více využil ty parkourové schopnosti, bojové byly spíše dobře vypadající parádičky, jejichž využití bylo spíše sporadické. Inhibitory budou tím, co budeme hledat, tyto "injekce" zvyšují zdraví, nebo výdrž. Výdrž a zdraví nám zvedá odolnost proti nákaze. Zdraví navýší životy, výdrž pak dobu útoku a parkouru ( Na trofej je potřeba nasbírat 81 inhibitorů a pomocí cloaudu vyhnat životy na maximum a poté výdrž, jelikož nelze mít oboje najednou ). V 50 % hry jsem dosáhl počet 81, ale plnit výzvy při nízkém zdraví a výdrži to byla zajímavá výzva. Celkově lze nasbírat 126 inhibitorů. Pohyb napříč městem je svižný a intuitivní, avšak naráží na jisté neduhy, těmi jsou z mě nejasného důvodu nevystřelení háku s lanem, nebo pozdním vytažení padáku těsně nad zemí, což pochopitelně vyústí v smrt. V první lokaci, tj. Starý Villedor, kde je nízká zástavba je pohyb s vybavením opravdovou zábavou. V centru města se setkáváme s velkým množstvím výškových budov, kde pohyb už je značně ztížen a vyžaduje návyk nových způsobů, které vás budou bavit i je budete proklínat.

Teď k Achillové patě, tou se stává multiplayer jak jsem již zmínil. Spojení až na pár výjimek je stabilní a připojování funguje dobře. Co nefunguje, to je pohyb za pomoci háku a padáku, neumím si vysvětlit ten rozdíl mezi single a multi. Technické bugy při hraní v kooperaci jsou značné ( zamrzlé NPC, bez možnosti interakce, mizící symboly questů, špatné načtení textury atd .) Hra více hráčů působí, jako spíchnutá „horkou jehlou“.

Technická stránka je jedna velká katastrofa a jak se dočtete i v jiných komentářích, snižuje to zážitek z hraní, ačkoliv mně hra velmi bavila. K čemu se musím vyjádřit, to se spíše bude týkat hráčů jdoucích po trofejích, hlavně sběratelů platin. To, co si na nás přichystalo polské studio je snad mimo chápání rozumně uvažujícího člověka. Rozloha města je cca 7 kilometrů čtverečných a v tomhle malém prostředí máte na trofej Ultramarathon urazit 960 km, ve zkratce běhaní zabralo okolo 18 hodin po dohrání hry. Vyvstává jen otázka proč!?

Velmi mě mrzí to, že ten potenciál spolu dobrým příběhem a slušnou hratelností je zastíněn technickými problémy, které nejsou nepřehlédnutelné a chápu, jak náročné je takto rozlehlé prostředí naprogramovat. Nelze to nevzít v potaz, tím pádem mé hodnocení je 75 %
Snad se dočkáme opravy a poté bych hodnotil mezi 80-85%

Pro: Příběh, vyvážené množství "side questů", odkazy na jiné hry (easter eggy), hudba, česká lokalizace

Proti: Technická stránka hlavně v multiplayeru, malý dopad rozhodnutí, vizuální bugy

+10

Watch Dogs: Legion

  • PS5 75
První díl Watch Dogs už si skoro nepamatuji, vím jen, že tam byl poměrně nudný příběh i hlavní hrdina ale že mě bavilo hackování a svět. U dvojky jsem počkal až na vydání kompletně opatchované verze se všemi DLCčky a pamatuji si mnohem více. Především přirozenější hackování, jednodušší herní systém, hezčí barvy, zábavné město, slušný příběh a kvalitní muziku. Na trojku s podtitulem Legion jsem se tedy celkem těšil ale po prvních trailerech spíše opatrně. Se hrou jsem opět počkal až na plně updatovanou ultimátní edici s veškerým obsahem a pustil jsem se vesele do hraní.

Příběh se opět motá kolem skupiny hackerů ze skupiny DedSec ale vrací se i systém ctOS (tentokrát ve verzi 3.0) díky němuž lze všechno a všechny hackovat. Bojovat se systémem budete ve futuristické verzi Londýna a nebudete na to rozhodně sami. Kromě umělé inteligence zvané Bagley kterou má každý občan ve svém chytrém telefonu (ale ten váš je speciální) je největší novinkou totiž rekrutování nových členů do vašeho gangu - zároveň věc, která mě při ohlášení hry spíše nezaujala. Funguje to tak, že když vám na ulici někdo padne do oka a rozhodnete se, že by byl dobrým přínosem pro váš tým, můžete ho hezky poprosit aby se stal vašim kolegou či kolegyní v boji proti systému. Po splnění menších misí se vždy rád/a bez okolků přidá. Hru lze potom hrát tak, že budete měnit operátory dle chuti a nebo potřeby do misí. Hlavní hrdina/hrdinka tak může být v podstatě kdokoliv. Osobně jsem točil dva lidi a když mi hlavní příběhová mise řekla, že musím použít určité zaměstnání, tak jsem to udělal, ale jinak jsem se vracel ke svým dvěma. Je fajn si třeba najmout policii nebo člena Albionu (skupina dohlížející na Londýn) a tím dosáhnout toho, že se infiltrujete někam, kde by po vás automaticky stříleli, ale jinak je to spíše k ničemu.

Hackování samotné je potom převzato především ze druhého dílu a je lehce vylepšeno skoro až k dokonalosti. Mise lze plnit mnoha způsoby a je jen na vás, jak se k tomu postavíte. Potřebujete se dostat do dobře střežené budovy a tam něco hacknout? Stačí před ní zaparkovat třeba v autě a dálkově se napojit na systém kamer uvnitř. Díky tomu si obhlédnete perimetr, vchody, východy a stráže, hacknete pavouka jež se na daný server umí napojit (pakliže ho někdo po cestě nesejme), učiníte tak, vypnete spojení, šlápnete na plyn a frčíte pryč - to vše bez vystoupení z vozu. Pavouk dokáže sbírat sběratelské předměty, hackovat nebo se dostat tam, kam to jinak nejde. Některé charaktery ho mají automaticky u sebe a lze ho vylepšit i krátkou neviditelností pro lepší použití. Další možnost je hacknout dopravního drona jehož je možnost osedlat a vyletět si kamkoliv to dovolí. Třeba na střechu, na kterou je potřeba se dostat - nemusíte pak řešit schody, stráže, nic. Hra vám však nebrání použít přímý postup za zvuku agresivní střelby - je to nuda, ale když víte, že něco chcete mít rychle za sebou je to zároveň i řešení.

Po městě se budete pohybovat pěšky, na motorkách, skútrech, osobních autech, no prostě vším, co lze na ulici potkat (včetně techniky Albionu). Když auto ukradnete, lze mu nastavit GPS cíl, zmáčknout tlačítko a ono tam pojede samo (ideální když si člověk chce v reálu protáhnout nohy a jít si třeba pro pití do kuchyně). Každopádně nemusíte dělat nic z toho a můžete se jen teleportovat přes stanice metra kamkoliv po Londýně, rychle, stručně a úderně. Každá ze stanic má vždy extrémně blízko k danému úkolu co zrovna plníte. Pakliže ale stojíte o zkoumání města, není lepšího způsobu než se rychlému cestování vyhnout. Ideální je to potom na plnění kratochvílí. Lze si zajít na pivo, zahrát si šipky, kopat si merunou, natírat zdi propagandou, sbírat body na vylepšování postavy, číst různé spisy, poslouchat audiology a mnoho dalšího včetně sekundárních mísí jako focení důkazů nebo třeba ničení různých věcí díky čemuž si osvobozujete dané části města.

Příběhové animace nejsou příliš hezké a ani kdovíjak naplňující ale hezky zaplácnou místo když už přichází nuda. Samotná story je potom spíše velkým průměrem a spoléhá hlavně na to, že vás bude bavit město a hackování samotné. Mě to ke štěstí mnohdy stačilo. Bavilo mě řešit mise různými způsoby, vylepšovat si postavu aby ji nikdo nestál jakkoliv v cestě a občas jsem se přistihl, že mě bavil i audiolog nebo text co jsem někde našel ležet ladem. Texty jsou však z velké většiny opravdu nudné a u audia občas přestanete poslouchat. Sběr těchto věcí však není příliš potřebný a tak s tím netřeba ztrácet příliš čas. Umělá inteligence spíše neexistuje a tak není třeba se bát zapnout permanentní smrt postav a v klidu se vydat do boje. Nepřátelé jsou spíše otravní a místy spoléhají na jejich nekonečný příliv. Hra někdy taky dost podvádí a je třeba na to myslet. Například něco začnete hackovat a všichni se hned otočí se zbrání přesně na místo kde jste i kdyby to bylo přes zeď. Chápu, že vás mohou například trackovat ale to chvilku trvá, AIčko to však ví v milisetině sekundy. Hudba je poslouchatelná a optimalizace na Playstationu 5 optimální - drží si framerate, nepadá to a rychle to načítá. Hru jsem zkoušel i na PC kde mám 3090 RTX a vždy cca po hodině, dvou hraní začal dropovat framerate a musel jsem hru restartovat. To mě bavilo pár hodin a potom jsem šel hrát na PS5ku kde vše běží jak má.

Pakliže vlastníte ultimátní edici dostanete všechen obsah a to včetně příběhového DLC s podtitulem Bloodline. To vám přihraje Aidena Pierce - hlavního hrdinu z prvního dílu - s nímž potom zažijete pár hodin prequelu k samotné hlavní hře. A dost možná se tam objeví i někdo koho znáte z Watch Dogs 2. Přídavek mě velice bavil a považuji ho za solidní a dobře odvedenou práci. Rozhodně není odfláknuté a je příjemné se setkat s postavami z předešlých her. Online složce jsem času příliš nevěnoval ale rozhodně se tam nachází a je možnost hrát i v co-opu proti hordám zombies. Ve hlavní hře jsem po splnění všeho co se dalo nechal cca 38 hodin a v DLC potom cca 10. Každopádně pro oba časy platí to, že kdybych se rozhodl sebrat vše co na mapě leží, mohl bych si dalších pět až deset hodin připsat. Já jsem splnil jen všechny druhy misí a posbíral dostatek collectibles k tomu, aby mi na konci cinkla platinovka stejně jako u druhého dílu a to mi ke spokojenosti stačilo. Vzato kolem a kolem si myslím, že nejlepší možná volba je Watch Dogs 2. Trojku bych řadil na druhé místo a jedničku na třetí. Legion nelze úplně doporučit všem ale jestli jste hráli především dvojku, budete automaticky vědět jak se ovládá a hraje díl poslední a taky budete plus mínus vědět co od něj čekat. Jestli vám doposud nesedl žádný díl před Legionem, nenajdete v něm absolutně nic a hezké město nebo raytracing to nemůže zachránit. Bavilo mě to, místy více než by bylo zdrávo. No a někdy mě to absolutně vadilo a furt mi lítali klacky pod nohy. Nehrálo se mi to špatně, rozhodně se jedná o nadprůměrný titul - nicméně umí dělat pěkné koniny a je vidět, že by to ještě nějaký ten update sneslo (to se však už bohužel nestane). Pakliže na hru narazíte někde ve slevě a splňujete požadavky alias cílovou skupinu, nemusíte asi moc váhat, no a jestliže hru nikdy hrát nebudete v životě o mnoho nepřijdete. Výběr je na vás. Tak či tak máte vyhráno.

Pro: Hezké a živě vypadající město, hraní šipek v opilosti, hackování na sto způsobů, hratelnost

Proti: Nudné sběratelské předměty, slabý příběh, jízdní model, umělá inteligence, celková nedotaženost

+10

Watch Dogs: Legion

  • PS5 55
Herní výzva - 5. Na vážkách - Hardcore (64% v době hraní) 

Na úvod, bych rád poznamenal, že jsem fanoušek prvního dílu ve smyslu příběhového. Přemýšlím, jak porovnat tento titul s těmi předchozími, obávám se, že budu muset být velmi kritický. No co pusťme se do toho.

Po Chicagu, San Francisku se dostáváme do Londýna v blízké budoucnosti. Rozepisovat se o příběhu je dle mého názoru zbytečné, neboť je tak nezáživný. Hlavním faktorem zde je to, že nehrajete za žádnou hlavní postavu, pokud nepočítáme postavu kterou vytvoříme na začátku hry, pro absolvování úvodní mise (mechaniky hry).
Splněním prologu, se dostaneme do sídla DECSECu a zde se otevře možnost naverbovat kohokoliv (operativec) se nám zachce, to je velmi inovativní přístup, ale nese svá úskalí, konkrétně absence vytvořením si jakéhokoliv vztahu k operativcům.
Hlavním cílem, bude zastavení ovládnutí Londýna 5 různými frakcemi (proč? jak to, že nebojují proti sobě o moc...), každá skupina je zakončena soubojem s Bossem. Zde bych rád uvedl, že jsem očekával, jak se proplížím a využiji hacků k odvedení pozornosti nepřátel, to jsem se přepočítal. Suma sumárum jsem nejvíce využíval postavu špióna pro tiché vystřílení některých nepřátel, ve většině případů jsem používal bývalého příslušníka speciálních sil a hraní se ze stealth infiltrece změnila na 3rd person shooter. WD Legion trpí stejným neduhem jako WD 2, musíte být velmi agresivní k dokončení mise. Konečně někomu došlo, že vybíjení baterie při hackování je nesmysl, tak kvituji v podstatě neomezené hackovaní. Škoda, že rozmanitost hackování je oproti předchozím titulů značně omezená, vázaná na rozličné druhy operativců.
Zde si dovolím rozvést mojí úvahu. Pokud by se Ubisoft rozhodl, pro vytvoření vaší vlastní postavy se schopnostmi z prvního, popřípadě druhého dílu, výsledek by byl kvantitativně lepší. Verbování operativců, bych nechal čistě jako multiplayerovou možnost. Paradoxem je, že muselo vyjít DLC Bloodline, kde hrajeme za Aidna Pierce (WD 1), které je hodnoceno velmi pozitivně. Zde by si měl Ubisoft uvědomit, že pokud bude chtít další díl, měl by si to hodně rozmyslet. Možná než sérii pohřbít dalším paskvilem, ukončit jí na dobro.

Vizuálně se nejedná o žádný hit, je na pováženou, že ani po 2 letech od vídání, nenabízejí upgread na PS5. Chápu, že to je politika společnosti. Vytvořit hru, udělat DLC a s ní opravit jen minimum chyb, vložit online obchod, nechat svému osudu a vytvářet zase jiný titul. Tenhle konzumní přístup k výrobě na kvantitu bude hřebem do rakve Ubisoftu. Za dlouhou dobu nepamatuji, tak zabagovaný výtvor od studia, který se specializuje na danou sérii. Neberte mně špatně, ale mám rád Watch dogs a tady šlápli hodně vedle. Vzhled postav je katastrofální a vizuální proporce včetně modelů oblečení je žalostný.
Hudba je to hlavní, co funguje na jedničku a v tomhle směru, to umí opravdu bravurně, včetně výběru skladeb.

Čím více přemýšlím, co mne na hře bavilo, tak tím míň věcí mě napadá. Snad jen lepší dostupnost pohybu ve vertikální ose, kdy za pomoci přepravního dronu, se dá dostat téměř kamkoliv.

Dá se tu sepsat odstavec značné délky o všech chybách a problémech, které WD Legion má. Rád bych to shrnul v nějakých pár vět.
Grafický model tristní. Herní zážitek skoro nulový, příběh surový a předvídatelný, hlavní a vedlejší mise co vás vezme třikrát, klidně i čtyřikrát do totožné lokace. Ptám se proč? Když je mapa rozměrná a přitom s hluchými a nevyužitými místy.
Sběratelských předmětů je přehršle, což je UBI standardem. Online je zde úplně mimo hru a specializuje se na jednotlivé činnosti. Zkoušel jsem pouze dosažení místa extrakce s dalšími třemi hráči skrze hordy zombíků, ano zombíků! Nesmysl, bez nápadu. Koncepce běhání a sbírání kufříků mezi davy nakažených, je to vlastně ještě Watch dogs? Tuhle krizi identity titulu, lze pociťovat po značnou část hraní. Třešničkou na dortu je mise, kde se dostanete to hrobky s odkazy na Assassin Creed.
Moment, kdy bug mi neumožňoval dokončit hlavní misi a opravu jsem našel na redditu u postu z března 2021, to mne jen utvrdilo, jaké jsou priority vývojáře/vydavatele.
Vedlejší aktivity, jsou kapitola sama o sobě. Paradoxně házení šipek, pod vlivem alkoholu, je snadnější než střízlivý. Doručování zásilek, nudné adaptace pošťáka a quick time event jako dělání triků s fotbalovým míčem, frustrujícím nesmyslem. Snad jen to popíjení piva v hospodách, to by ale muselo být vizuálně přijatelné, jak se dá vysvětlit, že v roce 2022 koukám na polo plnou pintu piva, které při pití charakteru neubývá? To snad ani v MAFII z roku 2001, se nic takového neděje. Důkaz, jak Ubisoftu nezáleží na herním zážitku a chce jen rychle vydávat bezduché hry a ty zpeněžit.

Naštěstí jsem hru pořizoval do 300 kč, kdy šlo o deluxe verzi. Neodpustím si komentář, že proč si pořizuji delux verzi, kde je pouze exkluzivní postava. Žádné DLC zdarma. Měl jsem dát na doporučení, se hře vyhnout. Nakonec jsem hru dohrál i se splněním všech trofejí. Zábava to nebyla, proto jí nemůžu doporučit.

Celkově jde o velmi nízký průměr, který by spíše odpovídal prvotině nezávislého studia. Dodatečná péče, by mohla pomoci, bohužel se zde nekoná. Nemohu jinak než hodnotit 55%.

Pro: Variabilita postav, hudba, bloodline DLC

Proti: grafická stránka, AI protivníků, nezáživnost jak postav tak příběhu, jak už je zvykem u UBI, tak repetitivní koncepce misí.

+10 +11 −1

Horizon Forbidden West

  • PS5 80
Horizon ve svém druhém díle pokračuje ve stejném duchu, jen je všechno rozsáhlejší a hezčí na pohled. Pro mě osobně však obsahuje řadu drobných věcí, kvůli kterým jsem se i přes vysokou kvalitu hry občas říkal, proč právě takhle. Hodně z připomínek by mohlo hru spoilovat, proto je zbytek komentáře skryt.

Svět Horizonu je skvwly, dvojka v příběhu dle mého názoru pokračuje z celkového pohledu zajímavě, kvalitativně tu však podobně jako v případě Cyberpunku excelují spíše vedlejší questy. Hlavní linka je poměrně jednoduchá, hlavní záporáci nemají ve hře skoro žádný prostor, a některé části jsou vyloženě naroubované na sílu, třeba přechod Regally na Vaši stranu, který nedává z pohledu postavy žádný smysl.  

Z pohledu designu chápu, že jde o klasickou open world hru, nicméně mi osobně vadí přehnaný grind (pokud nechcete upgradovat vybavení nebo ovládat všechny stroje, tak nepovinný, ale stejně podle mě do singlplayer hry úplně nepatří) a nutný backtracking v podobě lokací, do kterých se dostanete jen s určitými nástroji, které dostanete časem při postupu příběhem. Samotné legendární zbraně, zbroje a především jejich vylepšování je úplně k ničemu, jelikož se k nim dostanete v době, když už budete mít většinu hry hotovu a vlastně je nebudete mít kde použít. To samé platí třeba pro létajícího mounta, který je super, ale je dostupný až po předposledním příběhovém questu. 

Dalí negativum je do určité míry systém soubojů na blízko, zejména některá komba je složité provést i v tréninku v aréně, natož aby je člověk využíval v ostrém bojí. Opět je člověk samozřejmě nemusí využívat, ale stejně jako v případě upgradů vybavení v člověku zůstane pocit, že hra obsahuje věci, které by rád využil, kdyby jen byly zpracované lépe.

Příjemné nejsou ani občasné bugy, kdy se nepustí skript potřebný pro pokračování, o čemž však nevíte, a nějakou dobu tak bloudíte v lokaci a přemýšlíte, co pro další postup udělat, než Vás napadne znovu nahrát uloženou pozici.

Ačkoliv jsem se v komentáři zaměřil hlavně na negativa, hru jsem si užil a můžu ji s klidem doporučit. Jen jsem prostě musel i během skvělého zážitku občas přetrpět drobnosti, které mohly být zpracovány lépe. Snad příště!

Pro: Příběh a svět Horizonu celkově; vizuální a zvukové zpracování; i přes nedostatky zábavná hratelnost.

Proti: Grind, i když nepovinný; toporný souboje na blízko; občasné bugy, vyžadující znovu nahrání uložení pozice.

+10

Sniper Elite V2 - The Neudorf Outpost

  • PS5 65
Z mého pohledu lepší, než předcházející výprava za odstřelem Hitlera, která se přeci jen nepovedla zasadit do zajímavějšího kontextu. The Neudorf Outpost mě bavil i tím, že jsem se mapou pokoušel (motivován trofejí) prokousat bez odhalení a kradmé sledování a poprava nic netušících hlídek mne bavila.

Mapa je značně otevřená a od hlavní hry odlišná. Cíl lze navíc splnit v různých kombinacích a cesta tak není předem úplně nalinkovaná. Jen je škoda, že úplně absentuje animace výsledku vašeho snažení. Takhle prostě zaneřádíte nepřátelský tábor výbušninami, odplazíte se pryč a tím to hasne. Přitom to mohl být vážně pěkný ohňostroj...

 Hodnocení na DH v době dohrání: 65 %; 9. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Designováno na kradmý postup, který relativně funguje; otevřenost mapy i cíle

Proti: Bez pořádného zakončení; přetrvávají zápory ze základní hry (viz komentář)

+10

The Dark Pictures Anthology: Little Hope

  • PS5 70
V Supermassive Games mě kdysi nadchli Until Dawn, kde tvůrci nabídli vyjma dostatečného množství možností i žánrově opravdu štědrou výpravu, která toho o moc víc v rámci kulis a obsazení dát nemohla (ve smyslu "jestli jsem někdy snil o interaktivním herním slasheru, pak jsem si rozhodně přál, aby vypadal nějak takhle"). Série The Dark Pictures Anthology vedle toho působí nízkorozpočtově. V obsazení vždy jediné známější jméno (minimálně linky propojující Kurátor mohl mít známější tvář) a prostředí pokaždé mnohem uzavřenější a skromnější. I navzdory výtkám jsem si první epizodu na strašidelné lodi vesměs užil, protože měla to, co bych od hororové antologie očekával - dokonalé žánrové prostředí a jeho využití. Neměl jsem nicméně z Man of Medan, na rozdíl od Until Dawn, pocit velké hry. U Little Hope je to ještě výraznější. Tohle už je vyloženě epizoda Krajních mezí, sympatická v rámci scénáře, ale nedomyšlená, protože docela fikané rozuzlení paradoxně odrazuje od opakového hraní. Ale ne že bych si tuhle jízdu neužil. Jen mám pocit, že se ambice hororových povídek nedaří moc naplnit a House of Ashes mě už dopředu zasazením i herci odrazuje. Škoda. Tahle série měla na víc.
+10

Bastion

  • PS5 65
Bastion jako prvotina Supergiant games jednoznačně určila jakým směrem se bude tohle studio ubírat. Hodně výrazná stylizace, jednoduchá a návyková herní loop a zajímavý herní svět.
U hry jde poznat její věk a i menší vývojový tým. Jedná se o kratší jednohubku, která trpí chaotickým pohybem, nevyvážeností zbraní a repetetivní hudbou. Na druhou stranu má v sobě strhující kouzlo (hlavně díky vypravěči) a hodně příjemnou stylizaci.

Pro: vypravěč, stylizace

Proti: opakující se hudba, ovládání

+10

Saints Row

  • PS5 55
Na Saints Row jsem se celkem těšil, protože mě předešlý díl velmi bavil. Do dnes je pro mě nesmazatelná vzpomínka na šplhaní po raketě nesoucí jadernou hlavici při skladbě I don´t want to miss a thing od Aerosmith (Armagedon).
Ze zkušenosti jak vtipný a zábavný byl předešlí titul, pořídil jsem si Notourious Collection, ALE tady končí veškerá podobnost.

Jestli je něco, co opravdu funguje, je možnost úpravy postavy, kde lze upravit každý malý aspekt, nedokonalost na těle i tváři postav. To je však dnes už spíše standard.
Začátkem jsme plivnuti do mezi skupinku odpadlých členů gangů, které ovládají Santo Ileso (Idolové, Maršálové, Panteros). Pro něž plníme příležitostné akce a jimiž jsme zrazeni, a proto si vytváříme vlastní Gang.
K nápomoci jsou nám naši přátelé, konkrétně Kevin, Eli a Neenah.
Kevin se dá popsat, jako typický sypač z posilovny, který má rád hudbu a vaření. Většinu času chodí do půli těla, i když okolo sviští kulky.
Eli je prototyp Nerda, milující technologie a strůjcem plánu na vybudování naší značky.
Neenah odpadlík klanu Panteros, která miluje umění a čas strávený upravováním vozů.
Nakonec nesmíme zapomenou na sušenku, čož je jméno naší kočky, nejroztomilejší člen týmu (Kdo by nemiloval kočky, že?).

Hlavní dějová linka, zabere něco okolo 7 hodin, což je pro openworld opravdu málo. Plněním příběhu si otevřeme spoustu vedlejších aktivit, ale ne všechny jsou nezbytné, či zábavné (dle mého názoru). Tyto vedlejší mise nám dost často otevírají pouze odlišné skiny na zbraně, popřípadě nové oblečení, výjimečně zbraně. Rozepisovat se nad jednotlivými aktivitami by bylo bezpředmětné, neboť kdo by chtěl strávit hledáním palet s drogami, fotit objekty pro uměleckou hodnotu, či hledat cedule k zjištění historie dané oblasti převážně za mizivou odměnu 15 až 20 hodin?

Grafické nastavení nám umožňuje volbu 4K při lepší vizuální stránce, to znamená nízký počet FPS, kdy vizuální stránka neuchvacuje. Osobně jsem volil 4K v lepší stabilitou snímků, přesto docházelo k občasným propadům. Co se grafického zpracování týče, jde o až diletantské zpracování, návrat k rokům 2017-2018. Při možnostech dnešních zařízení.
Technická stránka je katastrofální a velmi shazuje celkový požitek ze hraní. Naposledy jsem takový stav zažil u launche Dying Light 2. O to horší je, že titul měl odklad, aby "doladil" technickou stránku. Nemluvě o chyb v režimu Multiplayer, kdy se vám zablokují plněné výzvy.
V tomto ohledu beru jako zásadní chybu, že vývojářské studio ani neumožňuje zpětnou vazbu, natož vedení nějákého webu, pro technické problémy, a tak máme rozbitou hru, bez omluvy, či zpětné vazby ke komunitě hráčů. Řízení vozů je čistokrevně arkádové, to neznamená nezábavné. Zato lítaní s vrtulníky, nebo letady, působí více obtíží a ve výčtu k technické stránce je spíše úsměvné.
Výběr hudby je odpovídající žánru akční střílečce s otevřeným světem. Za mých 30 hodin hraní, jsem nenarazil, že by docházelo k výpadkům zvuku.

Trailer na hru nás lákal na možnosti úprav všeho možného a musím říci, že v tomto ohledu jde opravdu o nejbohatší městskou akci v součastnosti.
Hlavní doménou série byl humor, v tomto případě si udržuje svůj vysoký standard, ačkoliv jeho dávkování je "řídké". Takže šplhaní po atomovce se nekoná, ani jinak podobná "ztřeštěnost".

Celkový dojem ze hry je tak trochu schizofrení a proto 55%

Pro: Úprava postavy, volba obtížnosti, rozmanitost misí

Proti: Technická stránka ,vizuální bugy, krátký příběh

+10 +12 −2

Until Dawn

  • PS5 55
Until Dawn je interaktivní horor/walking adventure, to jest adventura, jejímž jediným úkolem je přesouvat se z místa A na místo B, možná po cestě něco zmáčknout (obvykle to, co tak nepřehlédnutelně bliká), sledovat, co se stane a ve vhodný moment se nějak rozhodnout, přičemž často je to spíš náhodný výběr (půjdete doleva nebo doprava?), než opravdová volba, jejíž důsledky byste mohli jakkoliv odhadnout. Je to koncept, který jsme před tím viděli například v podobě Heavy Rain nebo Beyond: Two Souls a později v zatím asi nejlepší formě v Detroit: Become Human. Tyhle hry stále stejného mustru odlišuje prakticky jen zasazení, takže pokud někomu sedí žánr teenagerovských vyvraždovaček trošičku po vzoru filmových Scream nebo I Know What You Did Last Summer, může si přičíst body navíc. 

Zároveň je poměrně důležité, jak vám sednou postavy. Musím se přiznat, že snad s výjimkou jediné (Sam) mi k srdci moc nepřirostly a některé mě vyloženě iritovaly natolik, že jsem záměrně dopustil jejich smrt. Nebo jsem si to aspoň myslel. Hra se totiž chlubí čímsi jako Butterfly Effect, což má znamenat, že vaše volby mají údajně zásadní dopady na budoucnost a průběh hry, což má vytvářet zajímavý hnovuhratelný zážitek, ale ve skutečnosti je to iluze a takový karetní trik pro děti a nemohu se zbavit dojmu, že autoři z hráčů dělají svým marketingem prostě hlupáky. Ano, můžete činit volby a můžete procházet různými permutacemi příběhu, ale samozřejmě ve skutečnosti máte velmi omezenou množinu předem definovaných a předpřipravených stavů, nad nimiž je vystavěn triviální strom (stavový prostor) s předem určenými uzlovými body, jimiž jako hráč musíte projít. Tohle není nic, co by ve skutečnosti nebylo téměř v každé hře, a to dokonce v nesrovnatelně větším měřítku a komplexitě, akorát zde se na to explicitně poukazuje a činí se z toho jakási unikátní přednost nebo mechanika, což je prostě lež jako věž. Scénář podle mě trpí klasickými neduhy, to jest že s přibývajícím časem opadá strach z neznáma a nahrazuje ho trochu překombinované "známo," kdy se na scéně vyskytnou minimálně (zdánlivě) tři nepřátelské entity; že se hra v závěru u jedné postavy změní téměř v regulérní akční QTE střílečku; že postavy činí nelogická rozhodnutí nejen jako jednotlivci, ale i jako skupina, atd. Také mne docela negativně překvapily některé divoké střihy a rychlé ukončování scén, kdy postava ještě mluvila, což nevím, čím si vysvětlit. 

Hra má ve skutečnosti velmi zajímavý příběh, pokud jej vidíte napsaný chronologicky a vcelku, nicméně díky jeho fragmentaci během hraní a tomu, že ani nemusíte najít všechny clues (natož je studovat), si jej hráč moc neužije. Za následné dohledání na internetech ale stojí.

Hodnotím 55 %, protože mi hra přinesla naprosto průměrný herní zážitek s tím, že ke konci už jsem se docela těšil, až to budu mít za sebou. A přestože jsem většinu permutací v herním stromu při jednom průchodu neobjevil, rozhodně nemám sebemenší chuť se ke hře vracet.
+10 +11 −1

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS5 75
K sérii Uncharted jsem se dostával celkem dlouho. Vlastně až teď, když jsem si pořídil PS5 jsem si vzpomněl, že jsem dostal od přítelkyně kolekci prvních tří remasterovaných dílů. Studio Naughty Dog mám rád hlavně pro sérii Last of Us, takže moje očekávání byla celkem vysoká, a to vzhledem i k obecnému hypu, který se kolem celé série točil/točí.

Hodně herních mechanik jsem tady rozpoznával i v sérii Last of Us, se kterou jsem Uncharted měl tendenci porovnávat, byť se jedná o dost mladší hry. Zábavný gunplay, cover systém, filmovost, to jsou všechno prvky, které tyto hry charakterizují a které přetrvaly i do dalších her tohoto studia. Na prvním Uncharted je vidět, že herní designéři s těmito prvky teprve experimentují a zážitek byl tak celkem často nevyvážený. Akčních soubojů je leckdy až moc, což časem sklouzává ke steoreotypu. Příběh tu sice je, ale je celkem předvídatelný a u moc momentů se nestane, že byste si je zapamatovali (nebo aspoň chtěli zapamatovat). Co naopak funguje je neustálý nedostatek munice, nemožnost nést víc jak 2 zbraně a nutnost trochu taktizovat. Souboje dovedou být zábavné, když na vás hra jen nechrlí zástupy nepřátel. Grafika v remasteru vypadá stále velmi dobře i na velké 4K televizi, co zestárlo daleko víc jsou prvky uživatelského rozhraní - menu, ikony apod., které dnes působí až devadesátkovým dojmem. Jako oddechovka a exkurze do portfolia Naughty Dog je první Uncharted slušné, jen škoda trochu uspěchaného závěru.

Pro: taktizování, hádanky, soubojový systém

Proti: slabší příběh, občas nepřehledná kamera, až moc akce, nevyužité lokace

+10

TOEM

  • PS5 70
Jednoho dne, ažnadejte ten správny čas, dostanete vintage foťák a výdate se objevovat svět, ve kterém žijete a na konci cesty plné doprodružství a poznání pak zjístíte co je ten TOEM. Takto by se dal shrnout příběh této milé jednohubky (2,5h).

Od TOEMu jsem vůbec nic nečekal a ani jsem nevěděl oč jde, ale nalákala mě stylizace a když byla zdarma v PSPlus, tak jsem ji prostě vyzkoušel. A musím říct, že vůbec nelituju. Hra mi sedla do nálady a užil jsem si ji. Jedná se o jednoduchou adventuru, kde řešíte příběhové úkoly pomocí fotografování. Tyto mini úkoly jsou vtipné, originální a občas i roztomilé a hlavně dobře dokreslují příběh hry (objevování světa). Hra je rozdělena na lokace a přesunout do další lokace se vždy můžete až jak splníte určitý počet úkolů.

Zpracování je hodně jednoduché, ale má své kouzlo - ať už šedá grafika či sprity místo plastických modelů ve scéně. Příjemná je i hudba, ale tam mě zklamalo, že i když se odemyká průběžně, tak není nijak zapamatovatelná.

Pro: krátká délka, originální zpracovaní

Proti: nevyužitý potenciál v hudbě, rychlý konec (nemyslím délku)

+10