Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Until Dawn

81
64 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > interaktivní film *
adventura > 3D adventura
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
25.08.2015 PS4
Vývojáři:
Supermassive Games
Oficiální stránky:
http://www.supermassivegames.com/games/until-dawn
V Until Dawn budete mít jediný úkol – přežít noc. A nebezpečí, které po vás půjde, nebude jen jedno…
Hra začíná, když se skupinka studentů rozhodne přijmout pozvání svého kamaráda na chatu, kde chce uspořádat smuteční vzpomínání na tragédii, která se zde v horách před rokem stala. Zahynuly při ní dvě osoby, jednou z nich byla jeho sestra. Dnešní noc je venku počasí pod psa, nedaleko je opuštěné sanatorium, zdejší půda je dle předků posvátná, a co je vůbec nejhorší – studenti jsou v typických vztahově vyhrocených pozicích, kdy se v rámci svých partnerských problémů mezi sebou urážejí a dojde občas na hodně vyostřené situace, nějak se však partička rozdělit musí.

Příběhem hry procházíte často ve dvojici, studenti se rozutečou a vy tak zažíváte postupně děsy v kůži každého z nich. Ale pozor, neúspěšné vyřešení jedné zdánlivě nedůležité situace se vám může vymstít při hraní za dalšího z hrdinů. Hra vám však vždy tyto osudové volby alespoň připomene probliknutím modrého motýla v rohu obrazovky. Na rozdíl od jiných podobných titulů je zde úspěšné přežití všech studentů výzvou v tom pravém slova smyslu.

Nečekejte zde zbraně ani inventář. Hra je převážně o objevování útržků minulosti, volbách a QTE sekvencích. V jednotlivých studentech poznáte známé herce, jejich nadabování je na špičkové úrovni a vždy z jejich výrazu poznáte, co se jim právě honí hlavou. Ztráta některých z nich pro vás bude třeba i hodně bolestivá.


Poslední diskuzní příspěvek

Bellerofontes: A dokonce je to z té party pitomců ta nejsympatičtější postava!

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS4 85
Na Until Dawn jsem byla zvědavá. Neměla jsem žádná očekávání a věděla jsem o té hře jen málo. Samotná hra, jako interaktivní film, funguje dobře. Příběh nemůže být více béčkový na první pohled, ale na ten druhý dokáže překvapit a zaujmout. Je podáván a rozkrýván pomalu a co se zpočátku zdá jako další "vyvražďovačka teenagerů" se krásně překlene v mysteriózní horror.

Postavy mi byly nesympatické, hned jsem si je zařadila do kategorie "hystera", "ještě větší hystera" a "kráva", pro mužské osazenstvo jsem pak měla označení "blbec", "haha, ten je vtipný teda" a "ten bez mozku". Prorocky jsem si říkala, že Emila určitě přežije a samozřejmě, že ano. Občas jsem měla pocit, že se vzhledem k okolnostem chovají postavy nepřirozeně. Měla jsem vždy za to, že smrt kamarádů člověka více poznamená, ale zde Sam měla veselé průpovídky, že se přece nebude honit s masovým vrahem v ručníku. O Emile ani nemluvě, ta si na Matta vzpomněla v závěrečných titulcích, stejně jako ostatní. (samozřejmě za předpokladu, že Matt umře)

Trochu rozporuplné byla pro mě možnost ovlivňovat děj svými rozhodnutími. Na jednu stranu se člověk mohl dobrat více konců s jinými osudy svých postav a těch možností, jak skončí jeho postavy, je plno, ale na druhou stranu jsem po zhlédnutí pár videích po skončení hry, nabyla dojmu, že smrt některých postav byla divná, tedy rozhodnutí, která k nim vedla. Že pokazím QTE a postava zemře, to beru, ale že se rozhodnu pro nějakou volbu, o které nic nevím a jen předpokládám a předvídám, že můj výběr volby je ten správný, ale nakonec to skončí smrtí, to mě trochu mrzelo. Viz třeba při závěrečné scéně, kdy jsem si myslela, že když Sam poběží k vypínači (vs. schovat se), tak Mike na to zareaguje tak, že vyběhne ven a oba zachráním. Kdeže.

Na závěr, moc jsem neočekávala a dostala jsem kvalitní podívanou. Za mě spokojenost. Co se týče herního hlediska, tak tam pro mě hra pokulhává, neboť ovládání pomocí QTE mě k smrti nebaví, ale protože takové hry hraji tak jednou do roka, tak tady mi to až tak nevadilo.

Pro: nakonec dobrý příběh, vhodně zasazený děj (zima, hory, izolace), hudba, někdy herecké výkony

Proti: postavy, místy rozhodnutí, QTE

+34
  • PS4 95
Interaktivní filmy a seriály pod krutovládou Dejva Klece a Telltale nijak zvlášť v lásce nemám. Kombinace hratelnosti stojící striktně na květéčkách a většinově mizerného writingu prostě smrdí, takže u většiny si vždycky říkám, o kolik lepší to mohlo být jako normální hra, popř. normální filmová tvorba. Ovšem Until Dawn pro mě existenci tohoto žánru naprosto opodstatnil.

Coby dosti vytříbené béčko to má naprosto famózní lekačky, jedny z nejlepších napříč všemi médii, a dost možná ty vůbec nejlepší v rámci her ever. A nedosahuje se jich skrze lacinost, nýbrž skrze pečlivě budované napětí, nesmírně hutnou atmosféru, bezchybné dávkování, a až maniakální průzkum, který tvůrci v základu podstoupili. Je jich relativně hodně, ale do louží předvídatelnosti se neponoří nikdy, takže sklízí úspěch takřka až do konce. Na anti-imerzivní interaktivní snímek vskutku působivé.

Má to motýlí efekt zakomponován jakožto stěžejní fíčurku. V teorii de facto stejný bulšit, jako nekončící telltejlovské připomínky toho, kterak si ten či onen NPC jouda bude pamatovat každý uniklý pšouk, ovšem v praxi vcelku nebe a dudy - tady se opravdu situace odvíjí jinak v závislosti na hráčových rozhodnutích, a taky neopomeňme tu roztomilou skutečnost, že tu vskutku může zemřít naprosto kdokoliv, stejně jako můžou všichni přežít. S lidovou délkou cca sedmi hodin to bůstuje znovuhratelnost jaxviňa.

Má to naprosto parádní collectibles ve formě zdejších vodítek a totemů. Tušil jsem, že to bude vrchovatě nadbytečná pičičárna do počtu, a byl jsem vedle jak ten Jaryn. Postavy s oblibou v dialozích zmiňují tyto své nalezy, a jejich následný pohled na věc je notně posilněn. Prakticky tyto totemy hráčovi dávají krátké úryvky toho, co se může v brzké budoucnosti odehrát. Hráč tak získá menší šanci se lépe připravit. Faktor překvapení tím ovšem netrpí, protože to jsou opravdu hodně krátké, většinou kontextu zbavené úryvky.

Má to fantastický hudební doprovod. Bez prdele jedno z da best hororových OST, jaké jsem kdy slyšel. Bezmála každá skladba naprosto dokonale doprovází každý napínavý moment do té míry, že to se mnou opravdu citově mávalo, ale zároveň jsem neměl prostor či iniciativu se přehnaně zaposlouchávat a tím se distraktovat. Debilně se to popisuje, takže jednoduše - funguje to kurva dobře.

Mno a taky to má Péťu Stormare, který napříč celou hrou hráče vyloženě profiluje, na základě čehož se pak mnoho věcí odlišně přizpůsobuje. Upřímně vůbec nechápu, co to v tý hře dělá, ale buřt s tym, z míry mě to vyvádělo s absolutním přehledem, a věřím, že o nic jiného ani nešlo.

Until Dawn by nefungoval jako klasičtější survival horror. Stejně tak by nefungoval jako normální film či minisérie. Funguje právě a výhradně jen díky tomu, že je to interaktivní film. Tím pádem je to automaticky ten nejlepší interaktivní film, s jakým jsem doposud měl tu čest. Áno, pompézní produkční hodnoty, hvězdné obsazení a kvalitní výkony taky udělaly své, ale rozumíme si.

Pro: Vysoce znovuhratelné; kvalitní writing a VA; příběhově je to béčko té nejlepší sorty; bravurně budované napětí a následné lekačky

Proti: Květéčka umí být pěkně frustrující; screen time jednotlivých postav je silně nevyvážený

+15
  • PS4 70
Čerstvě po dohrání Detroit: Become Human jsem stále měl chuť na nějakou interaktivní hru a v ten moment se na mě začal z knihovničky culit Until Dawn, který mi tam už dva měsíce ležel. Neváhal jsem ani okamžik, strčil jsem disk do konzole, čekal jsem, než se hra nainstaluje, čekal jsem, než se stáhnou aktualizace, čekal jsem, než se aktualizace nainstalují a konečně se pustil do hraní!

Until Dawn je Béčkový slasher horor, takže jsem ani nečekal nějaký promyšlený a komplexní příběh, ale přesto jsem byl příjemně překvapen. Příběh obecně je zajímavý, co předcházelo událostem v chatě a okolí. Rozhodně se mi líbí, že zde můžete sbírat „clues“, s nimiž si můžete samy udělat obrázek o tom, co se děje, dokud vám to hra sama neřekne. Po určitých událostech se i aktualizují informace o předmětech, které nalézáte, takže stále můžete „vyšetřovat“. Taktéž můžete nacházet i totemy, které vám poodkryjí události, které se vám stanou v budoucnu. Dohromady je ve hře pět druhů totemů – totem úmrtí, nebezpečí, osudu, předpovědi a vedení, přičemž každý druh má šest částí, takže ve výsledku můžete posbírat až 60 totemů. Taktéž se sbíráním totemů se vám postupně odemyká „dokument“, jenž vám kompletně vysvětlí vše, co předcházelo všemu, než jste se objevili v chatě. Pochválil bych i hudbu, která je výborně zkomponovaná a příjemně doplňuje již tak hutnou atmosféru hry.

Postavy mě zase tak nezaujali, zaujali mě jenom Chris, Sam, Josh a postupně i Mike. Ostatní postavy mě nebavili, nebo jsem spíš nemohl s nimi nijak sympatizovat, nebavili mě. Emily jsem doslova do morků kostí nenáviděl a štvalo mě, že jsem ji nezvládl zabít.

Co však pochválím jsou výkony, které herci předvedli. Taktéž mě potěšila přítomnost Freddieho Mercuryho a Johna Abruzziho. Pro laiky mám na mysli Ramiho Maleka a Petera Stormareho.

Na hře mi hrozně vadilo, jakým stylem se mě hra snaží vyděsit. Jejím hlavním tahákem jsou jumpscary. Ale ne nějak dobře vybudovaný jumpscary, ale hrozně cheap jumpscary. Prvních pár mě vylekalo, ale po desátým si už řeknete, pokud jsou vývojáři tak líný nebo co to má znamenat. Neříkám, že hra není v několika částech strašidelná, jedna scéna ve mně vyvolala nepříjemné flashbacky ze sledování filmu To. Jednou, či dvakrát jsem si zakryl zrak, ale to mi přijde šíleně málo, když primárním žánrem této hry je horor a moc se nebojíte ve výsledku. Taktéž tomu nepomáhá fakt, že většina děsuplných věcí se stává v cutscénách a během quick time eventů, takže se nějaký pocit strachu a paranoii ke konci hry kompletně vytratil.

Supermassive Games vytvořili rozhodně zajímavý a pozoruhodný projekt, který mě bavil. Bavilo mě prozkoumávat oblasti a dozvídat se víc informací o historii zasněžených hor. Líbí se mi systém totemů, kdy se vám poodkryje budoucnost. Baví mě, že rozhodnutí zde mají smysl *mrk mrk na Telltale* a hru si následně můžete zahrát znovu s tím, že se třeba pokusíte zachránit všechny, nebo že naopak všechny zavraždíte. Koho by nebavilo rozhodovat, který teenager se dožije ranního rozbřesku, že? Co mě zklamalo byly ty příšerně líné jumpscary, které mě už ze začátku hry lezly krkem. Ale ve výsledku jsem se náramně bavil a věřím, že Until Dawn potěší jak fandy béčkových hororů, tak i fandy adventur a interaktivních filmů vůbec. Rozhodně se těším na jejich další projekt Man of Medan, jenž vyjde ještě tento rok.

Pro: Zajímavý příběh, grafika, hudba, butterfly effect, totemy a clues, znovuhratelnost, Rami Malek a Petera Stormare

Proti: Laciné lekačky, které mi následně přišli až otravné a dle mého hru podkopávali, postavy mohli být zajímavější

+13
  • PS4 75
Until Dawn je desetihodinový hororový film, v němž ovládáte partičku blbečků na výletě a s pomocí rychlého mačkání tlačítek můžete rozhodnout, kdo z nich přežije. Na hře mě unavovaly dvě věci: 1) příliš kinematografické úhly kamery a z toho plynoucí nemotornost ovládání a 2) vyčerpávající nesympatičnost všech postav. Na druhou stranu se ale potom člověk nemusí trápit tím, že mu umře zrovna někdo, koho měl rád - to zde opravdu nehrozí. Jinak je to ale pěkná klasicky hororová žánrovka se zrychlující akcí a s příšerou z indiánských mýtů, s kterou jsem se setkala již několikrát (tedy ve fikci) a která mě tak nějak pořád baví.

Pro: pocta všem hororovým klišé

+13
  • PS4 80
Until Dawn je pro me prijemny prekvapeni. Ikdyz jsem totalni hororovej posera, tak tohle me lakalo hodne. Navic interaktivni hry bavej i pretelkyni (resp. jejich sledovani a debatovani o rozhodnutich), takze pak clovek nema vycity svedomi, kdyz u toho sedi celej den. A zrovna Until Dawn je hra, ktera se da projit za jedno delsi sezeni (ja to dal na dva rezy, kdy sem si posledni kapitolu nechal na dalsi den).

Asi je dulezity se na pribeh koukat tou spravnou optikou - je to proste hororovy becko plny tech nejvetsich klise. Tajemnym chlapkem s macetou pocinaje a debilnima teenagerama konce. Nic z udalosti nedava poradnej smysl, postavy se chovaj nelogicky, ale nad tim clovek nesmi premejslet a cim driv pristoupi na tyhle pravidla, tim vic si hru uzije. Predpokladam, ze nikdo normalni by se nevratil na chatu v horach, kde se mu loni ztratili dve kamosky. Obzvlast, kdyz je to tak trochu vase vina...

Pribeh zacina jako klasicka teenage vyvrazdovacka, aby se v druhy casti prehoupnul do hororu s uveritelnosti "Verte neverte" nebo obskurnich dokumentu na druhoradejch kanalech na kabelovce. Vic z pribehu neni potreba prozrazovat, ja mel o zapletce prvni casti jasno vcelku rychle.

Prijemne me prekvapili collectibles, ktery jsou tady celkem dulezity a castecne maji vliv na vyvoj udalosti. Jejich prostredictvim odkryvate zahadu zmizelych dvojcat, tajemnyho chlapka a udalosti z roku 1952. Dal tu muzete sledovat tzv. butterfly effect vasich rozhodnuti a nachazet muzete i totemy, ktery se mi osobne libily nejvic. Totemu je 5 druhu (death, danger, loss, guidance a fortune) a v ramci nekolika vterinovych zaberu vam poodhali mozne budouci udalosti, coz bylo v nekterejch momentech celkem zasadni (diky jednomu jsem objevil, celkem dulezitej predmet, kterej objasnil jednu ze zahad).

Na druhou stranu me mrzelo, ze hra neodpousti. Jedno spatny rozhodnuti, pokazeny QTE a postava je mrtva bez sance na "replay". Ten dostanete az po dohrani hry, kdy muzete znovu projit vybrany kapitoly. Ve finalni scene sem byl natolik zmatenej, ze sem nevedel co delat, takze mi umrely dalsi dve postavy, takze konec mel pro me trochu horkou prichut.

Pro: Perfektni collectibles, ktere proste chcete najit. Super hudba, ktera skvele doplnuje atmosferu. Kdyz to clovek bere jako hororovy becko, tak je to super zabava. Fantastickej casting vc. Hayden Panettiere a Petera Stormare.

Proti: Kamera je obcas dost debilni. Hra neodpousti chyby v QTE a obcas je rozhodnuti fakt blbe podany (napr. Matt vs. jeleni)

+11