Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XCOM 2

85
95 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
05.02.2016 PC
27.09.2016 PS4XOne
Vývojáři:
Firaxis Games
Oficiální stránky:
https://xcom.com/
XCOM 2 je pokračováním ceněné tahové strategie XCOM: Enemy Unknown z roku 2012.

Tentokrát se však role obrací. Druhý díl se odehrává dvacet let po invazi, kterou v první části mimozemšťané vyhráli, zotročili civilizaci a na Zemi nastolili zcela nový řád. Z původně tajné organizace XCOM se stává spíše odbojová organizace, která se snaží veškerými silami zatnout mimozemšťanům tipec. XCOM tedy sesbírá veškeré síly a přechází do útoku. Potýká se však s omezenými zdroji a jejich válka se mění spíše v partyzánský boj.

Hráč se ujímá role velitele, který velí mimozemské letecké základně Avenger, přetvořené na mobilní centrálu jednotek XCOM. Na ní lze zadávat různé příkazy vědcům či najímat žoldáky do svých řad. Nejen že je možné si svou jednotku vzhledově zcela přizpůsobit k obrazu svému, nýbrž žoldáci nově dokáží útočit i na blízko nebo používat různé technické pomůcky jako například průzkumné drony.

Pozadími jednotlivých misí jsou procedurálně generované mapy s vysokou variabilitou prostředí. Mapy nabízí kromě dalšího i stealth prvky a poprvé v sérii se objevují sekundární úkoly. Hra nabízí také multiplayer, kdy si hráč libovolně namíchá oddíly lidí a mimozemšťanů a pustí se do souboje jeden proti jednomu na generovaných mapách.

Hru postupně obohatilo několik stahovatelných rozšíření – dvojice kosmetických balíčků Resistance Warrior Pack a Anarchy's Children, dvě příběhová rozšíření Alien Hunters a Shen's Last Gift a datadisk War of the Chosen, který posléze ještě rozšířil příběhový prequel celé hry, Tactical Legacy Pack.


Poslední diskuzní příspěvek

Mirdaa: Teď jsem před pár dny dohrála Complete Collection (XCOM2 se všemi DLC) a myslela jsem, že jsem se se svými 95 hodinami loudala :D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 100
Varování: Následující text může obsahovat známky lásky až posedlosti novodobým XCOMem a může být prost kritického pohledu.

Když jsem před pár lety zapnula druhý díl, nevěděla jsem, jak moc si ho oblíbím. Pravda, první díl byl vynikající a byť se tvrdí, že je velmi zjednodušený oproti původnímu XCOMu, tak i na těžších obtížnostech dokázal představovat výzvu. Druhý díl šel o něco dál, přidal velké množství novinek (včetně datadisků) a stal se pro mě ještě návykovějším a než jsem zkusila XCOM, tak jsem nevěděla, že mi tahové souboje tak moc vyhovují.

Princip ovládání je jednoduchý a cíl prostý, ale těch cest, které k němu vedou, je nepočítaně. Žádná jiná hra mi nedala ten pocit, že i když něco opravdu zvořu (upoutám pozornost nepřátel ze skoro celé nebo i celé mapy), tak se z toho taktickým myšlením z velké části dokážu vysekat a ten dobrý pocit je po tom opravdu krásný a já nemám daleko k tomu, abych si podala přihlášku do Mensy, myslíc si, jaký jsem to génius :)

Mapy i rozložení nepřátel se náhodně generuje, a tak se mi ani po stovkách hodin nestalo, že bych měla pocit, že tuhle mapu jsem už hrála, což podněcuje velkou znovuhratelnost. Mapy jsou sice podobné, ale nejsou stejné a hráč řeší pokaždé jinou situaci, se kterou se musí vypořádat.

Velkým plusem této hry jsou mody a to říkám jako někdo, kdo mody nemá rád a nikdy v životě je snad nepoužil, než zkusil XCOM. Základní hra by bez nich mohla být v něčem stereotypní, například počet druhů nepřátel či typy misí. Hráč tak díky modům dostane na herní plán nové a silnější nepřátele, kteří využívají silnější schopnosti (např. Venator, Riftkeeper, MOCX, Biozerker a Better Advent). A mimo jiné mody opravují bugy a vylepšují některé pro mě nepochopitelně otravné věci (Bradford a jeho plkání, dlouhé nahrávání hologramu Země).

RNG je místy otravný, to ano, ale přistoupila jsem na pravidla, která si vývojáři vymysleli, tedy že buď se provede pohyb, akce/pohyb, pohyb, či jen akce a šance na zásah bude znázorněna procenty. Zažila jsem mnoho 95 i 99 % miss a výkřiky typu "ty dřevo, to se neumíš trefit?" a časté "to snad není možný!!", ale je to součástí hry a nic s tím nenadělám. Na druhou stranu, dost životů mých vojáků bylo zachráněno právě díky tomuhle.

Co bych více ocenila, tak větší prostor pro strategii mimo bojiště. Že je dobré postavit nejdříve tuhle budovu a scanovat tenhle typ věcí, to je něco, na co hráč přijde celkem brzy. Více si s touto částí pohrál mod Long War 2, ale ten jsem zatím nevyzkoušela. Nejnovější přídavek Tactical Legacy Pack se mi moc líbí, zvlášť možnost přepnout hudbu ze starších her ze série XCOM a minikampaň je dobře zpracovaná a zabaví na pár hodin.

Hra má své mouchy, ale ty jsou tak malé, že mi nezabránily strávit v této hře pár stovek hodin, a proto hodnotím 100 %. Hra mě chytla, hra mě velmi bavila a nadále i baví. Co víc si přát. Jak to jednou rozehraji, tak nedokážu si zahrát jednu kampaň a odinstalovat, to prostě nejde :)

Pro: náhodné generování map, znovuhratelnost, možnost si upravovat své vojáky, mody, různé typy misí, hudba

Proti: občas mi z Bradforda praskne hlava

+27
  • PC 90
Herní výzva #2

Budu předpokládat, že víte, o čem je série XCOM a v tomto komentáři se zaměřím převážně na rozdíly mezi prvním a druhým dílem. Pokud ale XCOM vůbec neznáte a o dvojku se zajímáte náhodou, doporučuju vám zahrát si nejdřív Enemy Unknown (s datadiskem Enemy Within) - vesměs se jedná o velmi podobnou hru, která je ale pro nováčky v sérii určitě přístupnější a jednodušší na uchopení, dá se sehnat za velmi příznivou cenu a co je zásadní, je odladěná a obsahově kompletní. Dvojka vám nikam neuteče!

Největší rozdíl oproti prvnímu dílu je zmíněný už v popisku: role se obrací a z XCOMu se stává tajná teroristická organizace, která bojuje proti uzurpátorům Země. Místo pohodlí podpory celosvětového Koncilu se musí spokojit s jedinou létající základnou, která musí neustále létat z místa na místo, aby ji nevystopovali mimozemštané, a s podporou místních odbojářů, kteří mají do nějaké organizované a cvičené armády daleko. Naději na vítězství jim dáte až teprve vy, Commander, o kterého XCOM přišel hned na začátku první invaze a našel ho až po dvaceti letech mimozemského útlaku. Pod vaším velením má XCOM šanci zastavit tajemný Avatar Project, ale čas neúprosně tiká...

A že je to oproti jedničce změna - XCOM 2 se s vámi ze začátku vůbec nemaže. Už v druhé misi na vás hází časové limity a Sectoidy s 8HP, kteří by se od šedých neschopných chudáčků z prvního dílu nemohli víc lišit. Pak následuje terror mise, ve které na rozdíl od Enemy Unknown jdou emzáci civilistům tvrdě po krku a nutí vás do poměrně nepříjemných rozhodnutí, jestli zachránit civilistu (který ani vlastně nemusí být civilista, ale třímetrová obluda v přestrojení) a splnit tak misi, nebo raději risknout selhání za cenu života vašeho vojáka. A když si myslíte, že taktickou část máte jakžtakž pod kontrolou, zjistíte, že odpočinku se vám nedostane ani v strategické části a Avatar Project nepočká, než se doplácáte k paprskovým zbraním, ale musíte se aktivně snažit zabránit jeho konstrukci, jinak vás čeká obrazovka s nápisem Game Over.

Již zmíněné časové limity jsou mezi hráči velmi kontroverzním herním prvkem. Enemy Unknown naučil většinu hráčů hrát turtle stylem, kde jste co nejmenšími možnými krůčky pomalu objevovali mapu, abyste chraň bůh neobjevili víc skupin emzáků najednou, a bez Overwatch jste neudělali ani krok, což bylo sice bezesporu efektivní, ale až moc zneužitelné. Enemy Within se to snažil omezit Meldem, s čímž částečně uspěl, ale pokud jste chtěli, mohli jste kanystry s Meldem s čistým svědomím ignorovat a dohrát mise i tak. XCOM 2 tudíž přichází s nekompromisními časovými limity, které jsou sice (minimálně na Veteran obtížnost, nemůžu mluvit za jiné) zvládnutelné, ale rozhodně vás nenechají 10 tahů zevlovat s Overwatch. Mě tahle změna přišla jen pozitivní, hra s ní má daleko lepší spád, ale chápu, že si najde své odpůrce, protože dost zásadně naruší vaše zvyklosti z prvního dílu.

Až na tuhle "drobnost" je taktická část oproti prvnímu dílu v podstatě stejná, akorát emzáci i vy máte k dispozici víc hraček. Především jsem si užil nové snipery pistolníky a hackující specialisty, kteří tvořili nedílnou součást každého z mých týmů - není totiž nic lepšího, než když ovládnete nepřátelského sectopoda a sehrajete s emzáky inscenaci bitvy na Endoru. Emzáci zas mají ve svých řadách nové nápadité jednotky, o kterých se radši nebudu moct rozepisovat, protože půlka zábavy je v tom zjistit na vlastní kůži, co dokážou... a pak loadovat. Zajímavým novým prvkem je plížení - na začátku téměř každé mise začne vaše jednotka v utajení, čímž se můžete dostat do výhodné pozice a překvapit nepřátelské skupinky. Je to fajn změna, ale dá vám výhodu akorát do prvního souboje, rozhodně nečekejte, že byste mise mohli plnit v naprostém utajení bez bojování. Příjemné vylepšení oproti prvnímu dílu jsou náhodně generované mapy, které společně s novými typy misí zaručí, že hra bude daleko méně stereotypní.

Strategická část se ze začátku zdá podobně hektická jako taktická - ze všech stran na vás vyskakují události, které musíte včas vyřídit, nevíte co stavět a zkoumat dřív a k tomu Avatar Project postupuje kupředu a hrozí Game Overem. Subjektivně bych ale řekl, že satelitní pokrytí v Enemy Unknown a strach v jednotlivých zemích byly větší problémy, protože způsobů na zdržení Avatar Projectu je vždycky dost a i když se vám nepovede nějaká mise, můžete na rozdíl od Enemy Unknown s postiženou zemí znovu navázat kontakt. Na pořadí výzkumu taky není nic moc co vymýšlet, pokud se v patchích něco zásadně nezmění, mám do dalších průchodů hrou celkem jasno. Na druhou stranu, nový systém náhodných událostí je výbornou inovací - vždycky je na mapě co dělat a nemusíte jen znuděně čekat na další misi.

Vadou na kráse je to, že na to, že to je hra pouze pro PC, vyšla v poměrně tragickém technickém stavu. Na sestavách, které si dávají Zaklínače 3 k snídani (což teda není můj případ, aby bylo jasno), není XCOM 2 schopný udržet 60fps, nahrávací časy mezi misemi jsou několik desítek sekund, i v misích musíte mezi akcemi čekat pár sekund, než si hra všechno spočítá a k tomu se opakují klasické bugy z Enemy Unknown se zabugovanými animacemi pohybu a střelby. Další zvláštní věc technického rázu je to, že hra nepodporuje gamepady, což bylo zdůvodněno tím, že interface byl přepracovaný pro PC a nebylo by ho pohodlné ovládat gamepadem. Z mých zkušeností mi teda moc odlišný od Enemy Unknown, který šel na gamepadu ovládat v pohodě, nepřišel, ale budiž, dá se to odpustit... dokud ovšem Steam nepřišel s balíčkem XCOMu 2 se Steam Controllerem za výhodnou cenu. Mám tedy podezření, že Firaxis pěkně kecá, udělat ovládání pro ostatní gamepady by šlo a Valve jim zaplatilo, aby XCOMem 2 mohli propagovat svůj Steam Controller. Ohromnou výhodou je ale extenzivní podpora modifikací - upravovat jde téměř každý aspekt hry a na Steam Workshopu je už týden po vydání skoro 400 modů, což do budoucna slibuje velké věci a těším se, co komunita s XCOMem 2 udělá.

Nezbývá mi nic jiného, než hodnotit XCOM 2 stejně kladně jako první díl - technické problémy jsou sice nepříjemné, ale věřím, že časem je Firaxis opraví (pokud ne, půjdu s hodnocením dolů). Samotná hra je stejně chytlavá jako Enemy Unknown a syndrom "ještě jeden tah, ještě jedna mise, ještě jeden výzkum" se projevil naplno - už se těším, až si za rok nebo dva zahraju XCOM 2 zahraju znovu, tentokrát pořádně odladěný, omodovaný a třeba i s nějakým datadiskem nebo dvěma, co hru vylepší stejně jako Enemy Within vylepšil první díl.
+21
  • PC 75
Herní výzva 2017 - 8. Pokračování příště

Jako milovník původní UFO série jsem byl z rebootu (XCOM: Enemy Unknown) nadšený. Dvojku jsem měl tedy v hledáčku od samého počátku, bohužel i po roce se její cena drží v nezdravých výšinách. Naštěstí je tu má milá DH, díky které jsem XCOM 2 vyhrál v jedné giveaway a přesně po roce ode dne vydání ho dohrál.

Nebudu popisovat příběh nebo herní mechanismy, ale ve výsledku se dvojka hraje téměř stejně jako jednička, což je ale určitě klad. I přes delší herní dobu jsem se nenudil, stereotyp se nedostavil a já si užíval každou misi. Graficky se na to kouká pěkně, zvučí to, jak má a s každým zabitým emzákem je stále těžší se od hry odtrhnout. Až na pár detailů (např. ten debilní velitel základny, který vám do vysílačky neustále mele ty samý věty) je to hratelnostně tedy za jedna.

Hru bohužel dost strádá po technické stránce. Loadiny trvají běžně 10-15 sekund, hra mi mnohokrát spadla a ta rádoby efektní kamera při výstřelu mi většinou ukázala maximálně tak nejbližší zeď. Jednou se mi dokonce stalo, že se mi jeden voják zasekl v textuře a nešlo s ním pohnout. Nepomohly granáty ani další typy, které jsem našel na netu a nakonec jsem musel aktivovat konzoli a teleportovat ho o kousek dál.

Ve výsledku mě hra hodně bavila, ale po pravdě jsem si jedničku asi užíval víc. Navíc i po roce je to technicky bída a cena je taky vyšponovaná až nezdravě moc. Škoda, stačilo málo a byla by to opět bomba. I tak jsem ale spokojený.

Pro: Hratelnost, audiovizuál.

Proti: Bugy, cena.

+20
  • PC 90
Pokračování XCOMu se opravdu povedlo. Hru jsem dohrál na decentní normální obtížnost. Místy to bylo fakt těžké, ale měl jsem z toho celou dobu pocit, že je to solidní férová výzva. Nějaký ten voják mi sem tam umřel, tomu se prakticky nedalo vyhnout. Zvlášť poslední mise stála život několik elitních mariňáků. Ale tak to podle mě má být ve hře s ideálně nastavenou obtížností.

Těžko se mi hra srovnává s prvním dílem, hrál jsem to s příliš velkým rozestupem. Hlavní zábavné prvky však podle mě zůstaly zachovány a samozřejmě jsou zde nějaké věci navíc. Jednotlivé typy vojáků mě sedly všechny, protože každý měl nakonec nějakou velmi silnou a užitečnou abilitku, kterou jsem chtěl mít v týmu. Ze začátku to však všechno radši řešili hošíci s brokovnicemi a katanou (odteď moje oblíbená kombinace!). Velmi oceňuji upgrady zbraní a destrukci, kterou potom způsobují. Rozsekat celou nepřátelskou základnu plasmovým rotačákem a několika granáty dodává ten správný pocit zadostiučinění.

Variabilita misí mi přišla docela solidní. Mrzí mě, že jsem zažil jen jednou jedinkrát misi kde bráníte sestřelený Avenger. Omezení na počet tahů mě z počátku velmi stresovalo, ale nakonec jsem si zvykl, že prostě některé mise dohrávám s pouhou jednokolovou rezervou. Stejně tak stres okolo projektu Avatar a nutnosti dělat prakticky každou misi, která vám vyskočí, mě nejdřív od hry odradil. Při druhém průchodu jsem dokonce byl pouhých několik hodin od prohry, ale tak tak jsem to uhasil. Prostě další příklad solidní obtížnosti.

Z DLC jsem si užil jenom XCOM 2: Shen's Last Gift, což nebylo kdovíco. Robot Spark mě nijak zvlášť nezaujal, hlavně nemožnost ho léčit během mise ho dost diskvalifikovala. Druhé DLC jsem radši vynechal na varování prakticky kohokoliv, kdo ho zkusil :D

Mezi nedostatky bych zařadil těžce neintuitivní produkci zbraní a nových vynálezů. Proč musím řešit, kolik mám celkem lékárniček, ale upgrade automatických pušek mi jich dá nekonečný počet? Dále vývoj "experimentálních" zbraní byl takový zvláštní a zbytečně náhodný. No a samozřejmě mě ke konci trochu vadila nutnost dělat "obyčejné" mise, když zrovna vrcholí příběh. Celkově však řadím druhý XCOM mezi to lepší, co jsem za poslední roky hrál. Věřím, že třetí díl bude ještě o stupeň větší pecka.
+18
  • PC 85
...a tak jsem navázal dvojkou. Na první pohled zůstala většina herních mechanismů nezměněna, na pohled druhý se mnohé mírně mění, většinou k lepšímu. Neubráním se porovnání s přímým předchůdcem.

Audiovizuálně mi hra přišla o něco lépe zpracovaná. Sice jsou mapy taktických výsadků často jaksi přebarvenější (superměsta ADVENTu speciálně) a snad i trochu přeplácaný, ale to, že se nikdy neopakují a generují se vždy náhodně je pro mě velkým posunem vpřed. Ano, jsou si tak mapy často "podobné" ale rozložení objektů je vždy příjemně pozměněněno.

Taky vojáci už nemají tak trapný zbroje a vypadají celkem realisticky, je zde navíc mnoho možností, jak jejich vizáž doladit, i jejich obličeje jsou variabilnější. Vojáci pak mají osobitý feeling, maskáčový vzory zbrojí se povedly!

Strategický aspekt
Nemalou změnou je styl hry, kdy se XCOM ocitá v roli záškodníka režimu ADVENT. Ač tato skutečnost mnohé nemění (opět budeme zkoumat, inženýrovat a posílat výsadky do akce), hra příjemně obměňuje celkový feeling, místo desítek vědců a všemožnýho personálu si zde člověk vystačí doslova s jedinci.
Obtížnost strategické mapy je v podstatě neměnná (ač je nutno managovat nové suroviny jako třeba INTEL), je však přídán prvek časové tísně, kdy je nutno postup alienů (projekt AVATAR) pravidelně srážet. Příběh navíc celkem hezky graduje (Spokeman), rozhodně tak nelze říct, že by hra postupně vyšumněla do ztracena, naopak nabírá obrátky! Osobně jsem ani nestihl vyzkoumat všechno... naopak jsem několik dní pozdržoval finální výpad na věž než se sestaví plány plazmové odstřelovačky.

Taktický aspekt
Na bojových mapách je hlavní změnou obtížnost. Ta (2/4) nasazuje laťku tak vysoko, že jsem celkově příšel snad o 15 vojáků, poslední misi přežili pouze tři z nich. Hned v druhé misi jsou mí nezkušení nováčci napadáni mindcontrolem, běžný pak je, že critical hit popraví mého svěřence na místě jednou ranou. Hra nyní tvrdě trestá každou sebemenší chybu hráče.
Většina misí je navíc nově ztížena časovým limitem, což lze vzhledem k záškodnickému charakteru výsadků přijmout. Kolikrát se opravdu hraje o čas a divoké přesuny k evakuačnímu bodu v posledním kole jsou novou neokoukanou složkou akcí.
Jakousi specialitou jsou potom mise, kde je nutno ochraňovat civilisty, kteří jsou nyní nelítostně masakrováni... Paradoxem potom je, že ty nejtěžší "příběhové" mise jsou pak jaksi nejlehčí - sice je zde mnoho opravdu silných nepřátel, ale zpravidla chybí časový limit a tak je možno zaujmout pozice a nepřítele nalákat do pasti, ideálně křížové palby.

Poslední mise (úplný závěr - souboj s bosem) mi pak dala zabrat a ačkoliv jsem ji dal napoprvé, bylo to doslova s o chlup. Z sedmičlenného družstva zbývaly poslední tři jednotky, jedna pod mind controlem, druhá s poslením dílkem života. Ještě že komandér (AVATAR) je tak ultra-silná postava s nevídanými možnostmi. Dimenziální útok...

Celkově si myslím, že oproti prvnímu dílu hra zlepšuje některé vady, příjemně halí známé prvky do nového hávu a proto těm, kdož se jedničkou dobře zabavili (jako já), můžu hru vřele doporučit. K lepšímu zážitku je ale asi lepší začít jedničkou, myslím si.

85%

Pro: Generování map, obtížnost, XCOM, UFO koncept

Proti: Zjednodušená výbava vojáků, přebarvenost taktických map

+11