Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

XCOM: Enemy Within

85
100 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > tahová strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
rozšíření
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
12.11.2013 PCPS3X360
21.03.2016 Vita
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.2kgames.com/xcom/enemywithin/
XCOM: Enemy Within je datadiskem tahové strategie XCOM: Enemy Unknown. Nejvýraznějšími přídavky expanze jsou nová surovina, nové možnosti zdokonalování vlastních vojáků a zavedení lidské frakce EXALT, která má v úmyslu, zatímco mimozemšťané svádí boj s XCOM, ukrást sofistikované technologie a s jejich pomocí se po ukončení mimozemské invaze stát velmocí na planetě Zemi. Nové dějové události, s nimiž rozšíření přichází, se odehrávají paralelně v kampani základní hry.

Způsoby vylepšování příslušníků XCOM, jež se na poli konfliktu objevily až v Enemy Within, jsou buď genetické, mající kořeny v pitvách těl vetřelců, mezi něž patří kupř. dovednost cítit nepřítele, nebo vyskočit do výšky odpovídající několikapatrové budově, nebo vlastním stoupencům lze amputovat všechny čtyři končetiny a vsadit je do robotického krunýře, zvaného Mechanized Exoskeleton Cybersuit (MEC), jenž je kromě výdrže posílí také v pohybu, ale současně připraví o schopnost krýt se za objekty; k obojímu je potřeba meldu – nové suroviny, která se získává z kanystrů, nebo se dobývá z trosek vyspělejších jednotek, např. mechtoidů. Mechtoidi jsou sectoidi ve velkém pancéřovaném obleku, vyzbrojení dvojicí menších plazmových děl, a vedle maskováním a rovněž plazmovou zbraní disponujících seekerů, jež na bojiště vstupují zpravidla jako výsadkáři, v řadách nepřátel mimozemského původu představují dříve nevídané typy protivníků. Nedílnou součástí kanystrů s meldem, které se na mapě vyskytují typicky ve dvou shlucích, je sebedestrukční zařízení, jež je řízeno časovačem, kde čas je vyjádřen počtem tahů.

Utajená polovojenská organizace EXALT se vyhýbá přímým střetům; soustředí se na záškodničení. Do jejího repertoáru patří elektronické krádeže finančních prostředků, maření výzkumů nebo vytváření paniky. Na EXALT hráč nemusí útočit, jen to může být výhodnější; EXALT má buňky na celé zeměkouli, a pokud tento spolek hráč chce vymýtit, musí si zjistit, kde sídlí. Díky tomu, že Enemy Within zahrnuje i obsah Operation Progeny, což je název balíčku tří misí, jež měly vyjít jako samostatné DLC, se EXALT na scénu dostává nedlouho po začátku hry.

Znatelnou novinkou univerza XCOM: Enemy Unknown je též začlenění obranné mise, jejímž úkolem je záchrana velitelství XCOM, které se stane terčem sabotáže. Mise je zvláštní tím, že hráči není dovoleno ji prohrát, jinak pro něj neúspěchem skončí celá kampaň, a není na ni dopředu upozorněn – je mu tedy upřeno si před ní sestavit a vybavit tým. Dalším novým prvkem je lokalizace na úrovni hlasu – jednotky XCOM mohou hovořit několika různými jazyky. Co se týče herních prostředí, přírůstek expansion packu je zhmotněn 47 singleplayerovými a 8 multiplayerovými mapami.


Poslední diskuzní příspěvek

raisen: pokud prijmes za sve pravidlo, ze cas je na tve strane, tak jsou ty mise pomerne dost lehke .. me to nepripada nejak vyznamne tezsi…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Nové mise a lokace řeší některé z hlavních neduhů původní hry a v podstatě nemá smysl hrát nový XCOM bez tohoto rozšíření, díky kterému je celá kampaň výrazně rozmanitější ve své náplni, ať už na základně nebo v terénu.

Obtížnost zůstává cca stejná. Ubylo misí se záchranou civilistů (a vůbec zdaleka nepotkávám tolik Chrysalidů), což v podstatě vítám, protože záchrany civilistů byly obvykle značně frustrující. Ale je pravda, že být jich trošku víc, nezlobil bych se.
Ze začátku jsem trpěl nedostatkem peněz, než mi došlo že mám tři prdele materiálů, které můžu prodat.

Od posledně jsem narazil na pár extra nastavení (ačkoliv ty jsou možná už přidané nějakým patchem původní verze, netuším):

Například si můžete si nechat randomizovat seed, takže provedení stejného postupu po načtení hry může přinést jiné výsledky.

Hodně jsem ocenil možnost povolit šanci na zásah víc ovlivnitelnou pozicí vůči cíli. V původní hře mě dost vytáčelo, když jsem poslal vojáka na podle mě výhodnější pozici a šance na zásah při tom zůstala stejná, ne-li horší - s příslušným zatržítkem už se šance zlepší víceméně podle očekávání.

Negativa... už jsem poslal do PSI Labs všechny svoje jednotky, ale potenciál projevily jen ty jednotky, které tak de facto byly (v nových příběhových misích) představeny. Snad jsem měl jen pech, protože jestli je to záměrně, přijde mi to trochu sprosté.

Ale v podstatě není tomuto přídavku moc co vyčítat - původní hru celkem jednoznačně a výrazně vylepšuje. Pokud hodláte hrát XCOM:EU, rozhodně do toho skočte rovnou i s tímhle.

Pro: nové mise, schopnosti, upgrady, lokace, nepřátelé, vylepšené mechanismy

Proti: možná cenu bych si představoval nižší

+10(11-1)
  • PC 90
Tak po více jak měsíci po skutečném dohrání hry s datadiskem se dostávám ke komentáři, který by tak mě být o již z paměti vyprchané drobnosti lehčí :)

První, co mi už během hraní přišlo na mysl, byla skutečnost, že bez datadisku UŽ NEMÁ SMYSL hrát samotnou původní hru. Pokud totiž okusíte Enemy Within, tak samotné Enemy Unknown by vám přišlo už jen jako chudý příbuzný. Hlavní devizou je tu samozřejmě MELD a několik příběhových a tedy nikoliv pouze generovaných map a bitev, které (by měli) posouvat děj někam dál a prohlubovat ho, udělat boj o záchranu světa i vašich jednotek o něco familiérnější a skutečnější.

A ono se to daří. MELD přináší novéí technologie, nové stromy vývoje a nové cílené "prznění" vojáčků, u kterých se skutečně musíte rozhodovat, jestli jim v zájmu civilizace zničíte život nahrazením jejich vytrénovaného těla tím mechanickým, kdy se pak ale stanou nosným pilířem skupiny, nebo jim "jen" vylepšíte smysly, svalstvo a vnitřnosti, přičemž stále dokážou takřka nemožné a stále ve svém těle, ale oproti svým polomechanickým parťákům zůstanou stále pěšáky. Fajné je, že každé MELDovské změny trvají a vy si tedy musíte piplat i zálohu, protože nahradit na jednu dvě mise veterána "na údržbě" naprostým zelenáčem stále ještě s khaki mlékem na bradě je taková degradace kvalit, údernosti a pohyblivosti skupiny, že se můžete s opravdovými úspěchy v misi předem rozloučit.

Lehce rozporuplným přínosem je přidání hledání (pamatujte, že takhle podobná dvě slova by v textu vedle sebe být neměla :) MELDU takřka na všech mapách. Na mapě se objeví dva mimozemské (asi) kanystry se vzácnou látkou a vy máte pouze několik kol na to k nim dorazit a zajistit je. Odpočet k jejich zničení před neuskutečněným zajištěním je spuštěn ve chvíli, kdy se kanystry objeví v zorném poli vašich vojáků, nicméně není výjimkou jejich zničení i tehdy, než zjistíte, kde vlastně jsou - to zřejmě v případě, kdy se skutečně mapou couráte. A abyste mohli MELD k vylepšování vašich vojáků skutečně účinně používat, potřebujete ho poměrně hodně, takže nezajištění kanystru může v hráčově plánované strategii vývoje vojáčků i základny značně bolet. Přínos to má samozřejmě ve zrychlení herních map a v nutnosti riskovat, čímžto je hráč nucen nejen neusínat během bitvy, ale také mnohdy řešit, zda je získání MELDU přednější před poškozením a zraněním členů jednotky, kteří si tak jistojistě pobudou nějakou dobu na opravě/léčení, přinejlepším jen spotřebují drahocenné medikovy lékárničky. Nevýhodou je ovšem naprosto to stejné - tedy pokud chce hráč něčeho ve hře dosáhnout, musí riskovat, ačkoliv by třebas volil pomalejší, ale za to jistější postup a potupnou eliminaci hrozeb. Jakmile se ale ozve zvuk a zobrazí informace, že jeden ze dvou nebo rovnou i druhý kanystr byl vaší liknavostí ztracen, tak jako tak to naštve, protože tak "jen" získáte nějaké zkušenosti jednotkám, ale celý v misi utopený čas je tak zúročen maximálně z poloviny, kdo ví jestli.

Abych se ještě, s dovolením, vrátil k tomuto prohlubování příběhu - tady mi přijde, že hra snad možná i počítá s nějakým dalším datadiskem. Je skutečně hezké se koukat na zneškodňování bomb v nových prostředích, je skvělé bránit základnu před vniknutím nepřátelských jednotek v mnoha a mnoha kolech a za přispění zbraněmi i životy řadových bezpečáků/vojáků základny (kteří se s výbavou a zkušenostmi vašich vojáků nedají srovnávat) a je v pravdě i příběhovější zachraňovat zajatkyni a členku zvláštní skupiny "nadaných", ale celkově je to jen takový pokus o vtáhnutí do hlubin zamýšleného děje, dovršeno ale nikdy nic není. Třeba právě ona zajatkyně - namísto nějakých skutečně zajímavých zjištění a přivedení do svých řad (nejen vojáků, ale i techniků a vědců) některé z jejich soukmenovců, to ne. V podstatě je tak jen nadhozena možnost dějové odbočky, ale slečna se pak jen stane součástí týmu a tím to končí - je jen dalším vojákem a to si ji dokonce ani nemusíte vybrat, takže celé tohle může vyšumět do ztracena úplně.

Jediným, co opravdu kvituji s povděkem a má i ve hře smysl je lidská odpadlická frakce, která s ufouny nespolupracuje, ale jejich technologii a znalosti využívá pro svoje vlastní plány. Smůla je, že ty se v podstatě nikdy úplně nedozvíte a ani se nedozvíte, kde se to tu plémě vzalo a kdo za ním stojí. Po celou hru tak bojujete s příslušníky téhle frakce, kteří mají stejný kvalitní výcvik a stejné zbraně, čímž vám mnohdy dokáží zkomplikovat život ještě více, než samotní ufouni. Krom těchto bitevních misích nasazujete v průběhu hry i vlastní špiony, kteří hledají indicie k nalezení základy odpadlíků a jakmile ji naleznete, dostane te další skvělou negenerickou mapku s cílem zničit osazenstvo základny. Mapka se mi mo líbila a bylo vidno, že by si hra zasloužila i více takovýchto příběhových ručně vypiplaných mapek, ale, a to bohužel, eliminací se prostě jen uzavřela jedna kapitola cílů XCOM a zase se jelo dál - žádné pořádné zjištění, žádné velké výhody, žádný zvrat. Ačkoliv tahle dějová linka s dalším nepřítelem byla skvělou živou vodou pro hru, zasloužila by si trochu větší vytěžení.

Jestli nevíte, co si z výše uvedeného nakonec odnést, zda se datadisk vyplatí kupovat a začínat hrát hru zase od píky (což musíte, datadisk se spouští samostatně a má od původní hry odloučené uložené pozice, takže v původní hře se neprojeví a vy musíte začít hrát zase znovu), tak vězte, že VYPLATÍ, s ním je to mnohem lepší a zábavnější hra, bez pochyby. Dokonce si myslím, že bylo odladěno i nemálo chybek původní hry (kterou jsem ale tuším hrál buď bez prvního patche nebo jen s tím prvním), ale už jsem nezažíval takové návaly zlosti nad nedomyšlenostmi a chybami jako právě u původní hry. Ano, stále tu zůstává občasné nelogické minutí při naprosto jasné tutovce, stále se v uzavřených prostorách s vícero patry průhlednost stropů a kamera chová pěkně pitomě a vy tak musíte nějakou chvíli pohled doslova ladit, aby bylo vidět to, co chcete vidět. a jednu z misí na rozlehlé zásobovací lodi jsem musel hrát po mnoha desítkách minut úplně odznovu, protože si hra myslela, že stále někde zůstává jeden přeživší ufoun, ačkoliv jsem je všechny pobil, a odmítala mi ukončit úspěšně misi. Nicméně už mě to nenervovalo natolik, jaku u Enemy Unknown - což ale může být tím, že jsem si zvykl a tak nějak podvědomě věděl, na jaké 'glithe' se mám připravit.

Jsem rád, že datadisk vyšel, protože hru značně vylepšil. Ano, mohlo by to být i lepší, rezerva tam stále zůstává hlavně v ději a jakémsi dokončení nakousnutých odboček, třeba se ještě dočkám. Ale přemýšlení během bitvy, jestli mám klíčového odstřelovače raději nechat zlikvidovat jednotku, čímž od nemalého zranění uchráním své další vojáky, kteří ale mají za zadkem vytrénovaného medika, nebo dojít a zajistit kanystr MELDu, přičemž se ale musím předem smířit s tím, že mi enemák pak tutéž jednotku zraní, já se k ní nestačím dostat s medikem, mise bude úspěšně ukončena, ale sniper bude muset jít na pár dní na marodku, přičemž ten MELD měl být hlavně pro něj, abych ho mohl poslat na pár dní na vylepšení zraku, čímž se mi čas, po který klíčového ostřelovače nebudu mít v týmu, takřka zdvojnásobí a já jej tak nebudu mít k dispozici pro vyprošťovací misi tajného agenta ze spárů odpadlíků, ale zase už bude vylepšený pro další mise, kde by mi taky mohl chybět, je prostě neopakovatelné a jestli tohle nedokážete promýšlet v souvislostech dopředu a počítat s tím v plánováních, budete se svými vojáčky z úspěšných bitev odcházet nejen se šrámy na duši :)

PS: Tak ne, kratší ten komentář holt nebude...

Pro: MELD a s ním spojené stromy vylepšování jendotek; MELD a s ním spojený pohyb a zrychlení útoků na mapách; další příběhové mise; pozemská skupina odpadlíků a celkově jejich přínos pro hru

Proti: Datadisk nerozšiřuje, je to zcela nová hra; MELD, nutící občas ke zbrklostem při jeho získávání; stále zvláštní výpočty šancí na zásah a jejich praktické uskutečnění; stále neposlušná kamera ve vícepatrových objektech; nové dějové odbočky jen nakousnuté

+10
  • PC 70
Nechci aby moje recenze byla negativní, tenhle díl je ze všech novějších nejlepší, ale také musím upozornit na obrovské chyby, hlavně abychom kluci z 2K pročetli a napravili to.

Hlavní obrazovka:
+ Výzkum byl hodně přemyšlen, genetické modifikace byli top.
+ Zobrazení podzemní základny hodnotím jako super nápad.
- Správa financí je mizerní
- Možnost hledat UFO po planete prakticky není.
- Není možnost napadat jiné státy ani jiné organizace manuálně.
- Nelogická výroba zbraní jenom naklikáte zaplatíte a tu sekundy můžete zbraně použít
přitom když objednáte satelity tak to trvá 20 dní a je jedno jestli zadáte vyrobit 1 anebo 2 anebo 5 satelitu stále to trvá 20 dní
- Výbava pěchoty je děsivá, primární zbraň, sekundární(která je na nic) a jeden item
(Nechápu proč se vylučuje si vzít najednou lepší zaměření a granáty NECHÁPU)
- Když aj sebere rekrut granát tak má jenom jeden, není možnost sebrat více.
- Zbraně pro rekruty jsou moc drahé.
- Globální obrana celé planety není z finančního hlediska možná, když přiletí UFO nad tu část planety kde nemáte žádné letadla, tak se jenom můžete koukat jak Vám zničí satelit a stoupne panika všude. Když to hráte na hard, tak tohle se rovná konci.

Letecké boje:
Proste primitivní des. Stíhačka se vyzbrojí zbraní a to je vše. Žádná taktika nic. Vždy vás napadne jenom jedno UFO a máte možnost vždy vyslat jenom jedno letadlo víc ne.
Považuji to jako totálně odfláknutou část hry. X-COM Apocalypse si zahrajte tam jsou letecké boje o 1000% lepší.

Taktická část hry: (Pozemní boje)
+ Agenti se dají hezky editovat myslím vzhled
- Upustilo se od akčních bodu a to se nahradilo totálně primitivním způsobem boje a to buď se pohnu a vystřelím anebo se pohnu o větší kus vpřed. Tým celá taktická část hry velmi utrpěla.
- Vela nelogických věcí: Dobití zbrani zabere celý tah, hod granátem zabere celý tah a vela krát se mi stalo, že jsem měl šanci na zásah 100% a přesto jsem minul jako WFT? Připomnělo mi to mojí starou když mi povídá do osmi budu na 100% doma...
- Možnost sebrat jenom 6 agentu

Závěr:
I když hra trpí hodně chybami, tak mě docela bavila a hodnotím ji kladně. Možná kdyby nikdy nehraji UFO 1,2 a X-COM Apocalypse považoval bych to za jednu z nejlepších her. Když ale toužíte, tak jako já po klasice zahrajte si raději Xenonauts je o hodně lepší jak v taktické části, tak v leteckých střetech. Snažím se pochopit, že chtějí oslovit co nejvíce hráčů, ale myslím, že v tomhle typu hry to je zlý směr. Na závěr třešnička: V taktickém boji je úplně jedno jestli vypálite z vodní pistolky anebo z quntum plasma turbo raketometu obě akce stojí stejně. Kde jsou ty časy když byl rozdíl v náročnosti na akční body v použití zbrani.

Pro: Grafika, nové nápady, stále má něco do sebe

Proti: hodně vela nelogických věcí, strašně zjednodušený taktický boj

+10(11-1)
  • PC 70
Výraznější změnou hlavní kampaně je boj proti (lidské) organizaci EXALT.

Tentokrát člověk stojí proti lidským protivníkům, kteří se hravě vyrovnají těm odolnějším alienům. K tomu, abych vyprátral základnu této organizace, jsem poctivě infiltroval, abych si někoho neznepřátelil.

Je sice super, že jsou zde nová bojiště a nové typy misí (2). No ale potřetí úplně nachlup stejná mise na stejné mapě, jen proti více (teleportujícím se) nepřátelům - to už mě moc nebralo. Poslední mise byla spoň originální - tedy základna EXALTu.

Jinak genetickej upgrade pomocí MELDU - přijde mi, že je příliš UNFAIR, vylepšil jsem si geneticky vojáky tak, že se automaticky léčili ze zranění, pokud zahynuli, jen zůstali jakoby v bezvědomí atp. Způsobit vlastní chybou smrt takového vojáka bylo skoro nemožné. Patrně člověk musí pak zvolit vyšší obtížnost...

Mechy jsem ani nezkusil, amputovat vojákovi končentiny, aby byl vzsazen do toho hnusnýho stroje - ne, na to jsem neměl žaludek a hlavně jsem to vlastně vůbec k ničemu nepotřeboval.

70%

Zajímavé rozšíření, má to mápad i nové herní mechanismy, ale na na hlavní hře se spíše přiživuje a lehce ji doplňuje. Snad je díky datadisku původní hra i snadnější.

Pro: Pozitiva původní hry, lidští nepřátelé

Proti: Negativa půvdní hry, teleportace nepřátel, opakující se mise a mapy

+8
  • PC 70
Hodnocení, které dávám XCOM:EW, mi připadá vcelku milosrdné. Pro mě, jakožto pro milovníka taktickejch tahovejch strategií, je tahle hra děsně rozporuplná. Protože navazuje v přímé linii (20 let - haha) na UFO: Enemy Unknown a X-COM: Terror from the Deep a protože přináší mnoho reminiscencí na tento poklad, snad proto dávám 70%. Žádné jiné racionální vysvětlení nemám. Pusťme se tedy do drbání hry. Klady se pokusím uvést na konci.

První, co mě na téhle hře zaráží je skutečnost, že za relativně hodně peněz (39 euro na GOGu) přináší nepoměrně málo kontentu - nesrovnatelně méně než jiné AAA tituly za stejnou a nebo nižší cenu. Mapy mi připadají poměrně na jedno brdo a samotného mě překvapuje, že je jich tolik, protože mi připadá, jako kdyby se dokola točilo 10+10 map (abdictions + crash sites) + pár dalších speciálních map, které se v kampani typicky objeví pouze jednou. Mapy jsou relativně malé a při porovnání s rozlehlými openworldy, která jsou k dispozici za stejnou a nebo nižší cenu u konkurence, se člověk ptá, zdali vývojáři něco trochu neodflákli. Stejnej dojem budí například zbraně, kterých jsou jenom 3 tiery a ačkoliv plně souhlasím se rčením, že kvantita se nerovná kvalita, tak i v tomto případě mi připadá, jako kdyby někde něco chybělo. Stejné v případě modelů ufonských lodí, vlastních letadel, dalšího vybavení jako zbroje, užitných předmětů a dalších visuals a eye-candies. Enemy Within je bo víc datadisk, kterej množství kontentu přinesl, v původní hře Enemy Unknown je situace stran obsahu vlastně úplně tragická. 37GB na disku fakt nechápu. Ani grafika tomu rozhodně neodpovídá, ačkoliv ta je to poslední, co by mi vadilo.

Další aspekt, co mě vyloženě irituje, je drastické zjednodušení všech herních mechanismů. Jako kdyby hlavní cílová skupina hry byly děti 8-12 let a nebo mentálně postižení. Nedá mi to, ale musím v tomto případě srovnávat s o 20 let starším prvním dílem celé série. Lautr VŠECHNY mechanismy v celé hře jsou v porovnání s prvním dílem úplně zkriplené. Postavou počínaje, kdy místo množství původních vlastností je v EW vlastně už jen míření a vůle, přes inventář, kterej se skládá krom zbraně z pouze jednoho slotu a ze kterého jsou naprosto vypuštěny například náboje (které jsou nekonečné) a váha předmětů, po kruté zjednodušení strategických záležitostí jako například, že už se nedá jako v o 20 let starším titulu přiřazovat počty vědců na konkrétní projekt a nebo že se vlastně už nijak neřeší například využití jednotlivejch částí základny aka že sklady mají kapacitu, jednotliví lidé musí bydlet v ubikacích a podobně. Tyhle věci, co jsem tedǩa jmenovitě zmínil, představujou asi tak 5% celkového zjednodušení. Snad každej aspekt hry byl z obrazně z původní barevnosti spektra duhy změněn na černou a bílou a nic jiného. Ve hře prostě nenajdete ani tu blbou ufopedii, kde by byly popsané jednotlivé elementy UFO universa.

Strategická část hry je jako kdyby prodělala lobotomii. Už nemůžete mít víc základen. Jednotlivé státy přispívají konstantní částkou (žádné dynamické příspěvky v závislosti na výkonech jako dříve), letadla nemají dolet, radary nemají dosah, výroba běžných předmětů je instantní, nic dalšího se nedá kupovat. Aktivita UFO v různých oblastech ze hry kompletně zmizela, zmizely sklady ze základny, ubikace, vůbec logika stavění a designování základny je fuč. Dalo by se mluvit dlouho, škoda slov. Musím ještě zmínit podivnej a rušící systém cen předmětů a dalších nákladů jako výstavba částí základny, kupování letadel a vyrábění různejch věcí. Jsou prostě pitomé a nesedí k sobě. Jedna zbroj stojí co dvě stíhačky, lekárnička stojí jako vyhrabání tunelu, ceny jsou v desítkách dolarů, prostě divný. Ve starým ufo byly ceny tak hezky příjemně v milionech, uveřitelné a lépe představitelné. Novej voják stál 40k, stíhačka stála pul mega, raketa do stíhačky 5k, granát pro vojáčka 300, apod.

Co se týče taktické části, tak ta na tom není o nic lépe. Letecký boj je redukován na prakticky neinteraktivní záležitost, která spíše připomíná cutscénu. Nedá se jako dříve si letecký souboj zahrát, kdy se můžete rozhodnout, jak agresivně zaútočíte, kolika letadly apod. Jak jsem nakousl výše, už neexistuje žádný inventář co má hlavu a patu. Munice je nekonečná, ale granát si každý bere jenom jeden. Nejsou body pohybu, vojáci se pohybují a střílí ve dvou akcích. Nedá se nijak mířit (jako ve starém ufo za body zamířit, nebo střílet od boku ..), nedá se rozumným způsobem kombinovat akce během kola jako dobíjení, střelba, přesuny a další akce. Typicky každá akce končí pro daného vojáka kolo - prostě demence. Jediné zlepšení mezi všema zhoršeníma je to, že vojácí umí používat krytí za různejma překážkama jako předměty a nebo zdi. Nicotná útěcha za ty všechny chybějící taktické možnosti ze starého ufa. Kapitola sama o sobě je hloupej limit 4 vojáků na misi v základu. Budí to prostě dojem naprosto nepromyšleného artificial hardeningu místo dobře nadesignované obtížnosti levelů a schopností nepřátel.

Jako poslední v rámci mejch výtek uvedu zvrácenou logiku jednotlivejch strategickejch i taktickejch mechanismů. Tzv. alien abductions (mise proti alienům) se vždy objevují po třech. Typicky si vybíráte tu, která vám nejmíň uškodí vzhledem k panice, jednotlivé benefity za misi jsou reálně nepodstatné (s drobnejma vyjímkama). Žádná strategie ani plánování v tom není, prostě hloupost. Výroba předmětů na vaší základně je nesmyslně instantní. Třeba v taktické části je kolo rozděleno do dvou akcí, přičemž pohyb je stylem půl-půl, takže vás to nijak nenutí používat i druhou akci pro pohyb, když jakákoliv jiná akce reálně končí kolo.

Abych jenom nehaněl, tak hra přináší i pár novejch věcí. Jenotliví vojáci spadají do tzv. classes a mají různé dovednosti stylem perků. EW přináčí nové budovy jako např. Genetics Labs, kde si můžete za surovinu Meld vojáčky geneticky vylepšovat. Je možné vytvářet tzv. MECs, což jsou vlastně takový biomechanicky vylepšení vojáčci. Alienů je také ve hře celkem fajn množství, ačkoliv ty jejich kombinace v jednotlivejch levelech jsou po určité době dost nudné. Nicméně žádné z těch vylepšení nepřináší nějaký nový herní mechanismus. Možná jediná vyjímka jsou perky povolání, které umožňují nové akce v taktickém módu.

Suma sumárum - kdyby se hra neodvolávala na staré UFO (resp. x-com), tak bych asi hodnotil jinak, resp. nebyl bych tak kritickej a těch 70% by si zasloužila. Protože se ale hra odvolává na staré UFO a srovnání je nasnadě, pak musím říct, že hra prasí a kriplí naprosto veškeré mechanismy, co v UFO/XCOM sérii byly a jsou výměnou za trošku modernější grafiku (na které stejně nadšenci a milovníkovi týhle série fakt nezáleží) a možnost (obrazně) rajtovat s levnou a vošklivou nafukovací pannou za těch 39 ojro, když si vlastně člověk tuto hru kupuje a instaluje s romantickou vzpomínkou na krásnej, vášnivej a nespoutanej sex s voňavou kočičkou (pro dámy kocourkem) před 20ti lety ..

inovace: -33%
grafika: 50% (mě se moc nelíbí)
herní mechanismy: 50%
variabilita: 50%
wow efekt: 80% (jen za to, že to je ufo)
sečteno a potrženo: 70% (se zamhouřením všech očí a po 2 panácích na dobrou náladu)

koment ver. 1.0.1
+8