Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

XCOM: Enemy Within

  • PC 70
Hodnocení, které dávám XCOM:EW, mi připadá vcelku milosrdné. Pro mě, jakožto pro milovníka taktickejch tahovejch strategií, je tahle hra děsně rozporuplná. Protože navazuje v přímé linii (20 let - haha) na UFO: Enemy Unknown a X-COM: Terror from the Deep a protože přináší mnoho reminiscencí na tento poklad, snad proto dávám 70%. Žádné jiné racionální vysvětlení nemám. Pusťme se tedy do drbání hry. Klady se pokusím uvést na konci.

První, co mě na téhle hře zaráží je skutečnost, že za relativně hodně peněz (39 euro na GOGu) přináší nepoměrně málo kontentu - nesrovnatelně méně než jiné AAA tituly za stejnou a nebo nižší cenu. Mapy mi připadají poměrně na jedno brdo a samotného mě překvapuje, že je jich tolik, protože mi připadá, jako kdyby se dokola točilo 10+10 map (abdictions + crash sites) + pár dalších speciálních map, které se v kampani typicky objeví pouze jednou. Mapy jsou relativně malé a při porovnání s rozlehlými openworldy, která jsou k dispozici za stejnou a nebo nižší cenu u konkurence, se člověk ptá, zdali vývojáři něco trochu neodflákli. Stejnej dojem budí například zbraně, kterých jsou jenom 3 tiery a ačkoliv plně souhlasím se rčením, že kvantita se nerovná kvalita, tak i v tomto případě mi připadá, jako kdyby někde něco chybělo. Stejné v případě modelů ufonských lodí, vlastních letadel, dalšího vybavení jako zbroje, užitných předmětů a dalších visuals a eye-candies. Enemy Within je bo víc datadisk, kterej množství kontentu přinesl, v původní hře Enemy Unknown je situace stran obsahu vlastně úplně tragická. 37GB na disku fakt nechápu. Ani grafika tomu rozhodně neodpovídá, ačkoliv ta je to poslední, co by mi vadilo.

Další aspekt, co mě vyloženě irituje, je drastické zjednodušení všech herních mechanismů. Jako kdyby hlavní cílová skupina hry byly děti 8-12 let a nebo mentálně postižení. Nedá mi to, ale musím v tomto případě srovnávat s o 20 let starším prvním dílem celé série. Lautr VŠECHNY mechanismy v celé hře jsou v porovnání s prvním dílem úplně zkriplené. Postavou počínaje, kdy místo množství původních vlastností je v EW vlastně už jen míření a vůle, přes inventář, kterej se skládá krom zbraně z pouze jednoho slotu a ze kterého jsou naprosto vypuštěny například náboje (které jsou nekonečné) a váha předmětů, po kruté zjednodušení strategických záležitostí jako například, že už se nedá jako v o 20 let starším titulu přiřazovat počty vědců na konkrétní projekt a nebo že se vlastně už nijak neřeší například využití jednotlivejch částí základny aka že sklady mají kapacitu, jednotliví lidé musí bydlet v ubikacích a podobně. Tyhle věci, co jsem tedǩa jmenovitě zmínil, představujou asi tak 5% celkového zjednodušení. Snad každej aspekt hry byl z obrazně z původní barevnosti spektra duhy změněn na černou a bílou a nic jiného. Ve hře prostě nenajdete ani tu blbou ufopedii, kde by byly popsané jednotlivé elementy UFO universa.

Strategická část hry je jako kdyby prodělala lobotomii. Už nemůžete mít víc základen. Jednotlivé státy přispívají konstantní částkou (žádné dynamické příspěvky v závislosti na výkonech jako dříve), letadla nemají dolet, radary nemají dosah, výroba běžných předmětů je instantní, nic dalšího se nedá kupovat. Aktivita UFO v různých oblastech ze hry kompletně zmizela, zmizely sklady ze základny, ubikace, vůbec logika stavění a designování základny je fuč. Dalo by se mluvit dlouho, škoda slov. Musím ještě zmínit podivnej a rušící systém cen předmětů a dalších nákladů jako výstavba částí základny, kupování letadel a vyrábění různejch věcí. Jsou prostě pitomé a nesedí k sobě. Jedna zbroj stojí co dvě stíhačky, lekárnička stojí jako vyhrabání tunelu, ceny jsou v desítkách dolarů, prostě divný. Ve starým ufo byly ceny tak hezky příjemně v milionech, uveřitelné a lépe představitelné. Novej voják stál 40k, stíhačka stála pul mega, raketa do stíhačky 5k, granát pro vojáčka 300, apod.

Co se týče taktické části, tak ta na tom není o nic lépe. Letecký boj je redukován na prakticky neinteraktivní záležitost, která spíše připomíná cutscénu. Nedá se jako dříve si letecký souboj zahrát, kdy se můžete rozhodnout, jak agresivně zaútočíte, kolika letadly apod. Jak jsem nakousl výše, už neexistuje žádný inventář co má hlavu a patu. Munice je nekonečná, ale granát si každý bere jenom jeden. Nejsou body pohybu, vojáci se pohybují a střílí ve dvou akcích. Nedá se nijak mířit (jako ve starém ufo za body zamířit, nebo střílet od boku ..), nedá se rozumným způsobem kombinovat akce během kola jako dobíjení, střelba, přesuny a další akce. Typicky každá akce končí pro daného vojáka kolo - prostě demence. Jediné zlepšení mezi všema zhoršeníma je to, že vojácí umí používat krytí za různejma překážkama jako předměty a nebo zdi. Nicotná útěcha za ty všechny chybějící taktické možnosti ze starého ufa. Kapitola sama o sobě je hloupej limit 4 vojáků na misi v základu. Budí to prostě dojem naprosto nepromyšleného artificial hardeningu místo dobře nadesignované obtížnosti levelů a schopností nepřátel.

Jako poslední v rámci mejch výtek uvedu zvrácenou logiku jednotlivejch strategickejch i taktickejch mechanismů. Tzv. alien abductions (mise proti alienům) se vždy objevují po třech. Typicky si vybíráte tu, která vám nejmíň uškodí vzhledem k panice, jednotlivé benefity za misi jsou reálně nepodstatné (s drobnejma vyjímkama). Žádná strategie ani plánování v tom není, prostě hloupost. Výroba předmětů na vaší základně je nesmyslně instantní. Třeba v taktické části je kolo rozděleno do dvou akcí, přičemž pohyb je stylem půl-půl, takže vás to nijak nenutí používat i druhou akci pro pohyb, když jakákoliv jiná akce reálně končí kolo.

Abych jenom nehaněl, tak hra přináší i pár novejch věcí. Jenotliví vojáci spadají do tzv. classes a mají různé dovednosti stylem perků. EW přináčí nové budovy jako např. Genetics Labs, kde si můžete za surovinu Meld vojáčky geneticky vylepšovat. Je možné vytvářet tzv. MECs, což jsou vlastně takový biomechanicky vylepšení vojáčci. Alienů je také ve hře celkem fajn množství, ačkoliv ty jejich kombinace v jednotlivejch levelech jsou po určité době dost nudné. Nicméně žádné z těch vylepšení nepřináší nějaký nový herní mechanismus. Možná jediná vyjímka jsou perky povolání, které umožňují nové akce v taktickém módu.

Suma sumárum - kdyby se hra neodvolávala na staré UFO (resp. x-com), tak bych asi hodnotil jinak, resp. nebyl bych tak kritickej a těch 70% by si zasloužila. Protože se ale hra odvolává na staré UFO a srovnání je nasnadě, pak musím říct, že hra prasí a kriplí naprosto veškeré mechanismy, co v UFO/XCOM sérii byly a jsou výměnou za trošku modernější grafiku (na které stejně nadšenci a milovníkovi týhle série fakt nezáleží) a možnost (obrazně) rajtovat s levnou a vošklivou nafukovací pannou za těch 39 ojro, když si vlastně člověk tuto hru kupuje a instaluje s romantickou vzpomínkou na krásnej, vášnivej a nespoutanej sex s voňavou kočičkou (pro dámy kocourkem) před 20ti lety ..

inovace: -33%
grafika: 50% (mě se moc nelíbí)
herní mechanismy: 50%
variabilita: 50%
wow efekt: 80% (jen za to, že to je ufo)
sečteno a potrženo: 70% (se zamhouřením všech očí a po 2 panácích na dobrou náladu)

koment ver. 1.0.1
+10