Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Richmond (17.08.2020 20:56): Ale ja stále nerozumiem, že čo chceš odo mňa teraz počuť? Veď som ti moje stanovisko z dnešného pohľadu k tomu vysvetlil. Aj som napísal, že som sa mýlil preto, lebo som bral RPG priveľmi z úzka. Venujme sa, preto, prosím, súčasnej téme alebo to neriešme vôbec.

@Phoenix (17.08.2020 20:24): Neviem, či si spomínaš, ako celá debata začala - ohradil som sana Gimlet, že tie veci sú veľmi subjektívne a ako nejaké všeobecné činitele automaticky devalvujú špecifické hry a že miesto tabuľky to môžu ľudia vidieť inak a riadiť sa zábavnosťou = rôzne názory, tak tu zo mňa nerob niekoho, kto chce potlačiť cudzie názory, hlavne ak si bol vlastne ty ten, kto reagoval na mňa nesúhlasiac ohľadom RPG bez bojov. To, že niečo nie je exaktné neznamená, že to nie je definované a odbornou verejnosťou nejak uznávané. napr. máš helenistické obdobie, ktoré si na základe konkrétnych prvkov a udalostí historicky zadefinovali. Nie je to exaktné, ale našli hodnoty a markre na základe ktorých to definovali. Nikto netvrdí, že je to dokonalé alebo nemenné. No a rovnako máš oficiálne definície RPG. Tých "víc lidí", o ktorých píšeš Jabovi nie sú náhodní kolemjdoucí, ale odborníci. Jednotlivec minimálne v dnešnej dobe pri serióznej práci potrebuje peer review práve preto, aby si to nepostavil len tak, ako mu to vyhovuje na základe jeho existujúceho svetonázora bez ohľadu na fakty a dáta.
@Richmond (17.08.2020 21:05): Tak tých parserových RPGčiek bude asi viac, neprekonateľné sú dialógy v starých Ultimách

> Name?
> Guard
> Job?
> I guard!

Irónia bokom, parser mi chýba, osobne dúfam, že s pokrokom, ktorý sa momentálne deje v Natural Language processingu zažije parser comeback. Z dialógových stromov som tak trochu unavený :)
Tohle vypadá jako příhodný čas, aby si znesvářené strany sepsaly vlastní definici RPG hry. Nemyslím to cynicky a pohrdavě ve smyslu: "Když jsi tak chytrej, napiš si definici vlastní". Skutečně by mne upřímně zajímalo, jak by taková definice RPG hry od hráčů, kterým se ta obecná z wikipedie nelíbí, vypadala. Klidně mohu jít příkladem. Moment... trochu se zamyslím:

Počítačové RPG je hra spustitelná na elektronickém zařízení s obrazovým výstupem, kde se hráč ujímá role avatara, jehož průchod hrou se odvíjí a je ovlivněn statistikami, které jsou k jeho avatarovi přiřazené. Tyto statistiky může hráč měnit investováním zkušenostních bodů, používáním, nebo obojím.

Toť prvotní nástřel mé definice. Dle ní v RPG hře nemusí docházet k bojům ani jiné fyzické konfrontaci. Pro jistotu doplním, že závodní hry s formulemi ani například Thief dle mé definice RPGčkem nejsou :-). Kdo ví, možná se zdejší definice rozšíří mezi sprostný lid, nabudou na popularitě a jednou budou nějakou radou moudrých uznány jako hluboce prozíravé a obecně platné :-)
@Jab (17.08.2020 20:58): Jestli máš dojem, že názor většího počtu lidí má vyšší míru autority než názor jednotlivce jen proto, že je těch lidí víc, tak se skutečně dál není o čem bavit.
@Phoenix (17.08.2020 20:52): Ne, nemůžeš se mě zeptat. Místo toho se zkus soustředit.

Zase a ještě jednou o to tu teď nejde. Jde toliko o to, že obdobných definic se lze nějak chytit. Nejsou určené k tomu, aby totálně popřely názor jednotlivce. Jen mají prostě vyšší míru autority než onen názor jednotlivce, páč vychází z nějaké širší schody a dokonce i kompromisu. Můžeme si to tady vyzkoušet a dát dohromady vlastní DH definici RPG. Bude tak učiněno stejným postupem a je úplně jedno, že k ní každý jednotlivec bude mít své výhrady.
@Tulareanus (17.08.2020 20:48): Mně to přijde naopak relevantní, protože jde o velmi podobný způsob argumentace. Mně prostě definice rpg na wiki nepřijde dobrá. Beru, že s ní většina souhlasí, ale není to prostě žádný fakt. Takže proto jsem to (stejně jako Ty v té debatě u Diabla) nemohl brát jako support důkaz pro tu či onu teorii.
@Jab (17.08.2020 20:39): Mohl bych se Tě zeptat, kde píši, že humanitní vědy nepracují s definicemi pojmu. Ale taky bych se na to mohl vykváknout, protože debata s Tebou bere opět obvyklou formu a já mám tudíž na práci lepší věci.

Mimochodem, pokud definice pojmu žánru RPG nebude nikdy přesná, tak logicky nebudeme schopni stoprocentně rozhodnout u každého jednotlivého prvku (tedy hry), jestli dop dané množiny patří či nikoli. Což se přesně teď právě děje.
@M.a.t.t. (17.08.2020 20:11): Pretože ja môžem tvrdiť hoci aj to (aby som nebol úplne offtopic), že Utima VII: The Black Gate je podľa mňa adventúra so súbojmi, ale asi ma bude brať málokto vážne.

Ale Ultima 7 je adventúra so súbojmi :). To, že ju ľudia nazývajú RPG je len kvôli predošlým dielom. Keby tie neexistovali, tak by sme s týmto nemali problémy. Rovnako ako ľudia nazývajú Quest for Glory hry adventúrami pretože bežia na SCI engine na ktorom bežia aj ostatné Sierracké adventúry. Keby QFG bola prvá SCI hra, bola by to jasná RPGčka :). Musíme to kodifikovať.

Ultima 7 nemá chargen. Ultima 7 nemá chargen. Ultima 7 nemá chargen. Ultima 7 nemá chargen.
@Richmond (17.08.2020 20:27): To, čo su teraz urobil, je jeden z argumentačných faulov, kde miesto toho, aby si riešil predloženú tému, tak obraciaš pozornosť na inú tému, ktorá sa riešila v minulosti. To je otázka, čo je pre teba dávno. Riešil som to predtým, než som sa presťahoval do Bratislavy a v Bratislave žijem už 8 rokov. Navyše som ti nižšie priznal, že som sa mýlil a že kontext vnímam inak.

Každopádne k tvojmu poslednému postu - revízia/update je úplne legit vec a podľa mňa správna. Tiež som retrospektívne niektoré svoje hodnotenia z rôznych dôvodov upravil. Niekedy som si uvedomil, že som niečo ako mladý zbytočne nadcenil, inokedy naopak vo svetle kontextov, ktoré som sa naučil malo niečo časom pre mňa väčšiu váhu. Čiže určite netreba lipnúť na jednorázovom hodnotení, ale nechať ho vyvíjať sa... ba dum tsss. :)
Abych to vrátil k tomu Gimletu (co je a co není rpg bychom možná měli probírat v RPG sekci)...mně osobně totiž přijde, že některé hry nedostaly u crpgaddicta vyšší celkové skóre ani ne tak kvůli těm diskutovaným kategoriím, kde třeba skutečně ztrácely, ale čistě jen pro to, že Chet dal málo bodů. Už jsem to poctivě (=amatérsky) rozebral u jeho ratingu u Ultimy Underworld. A to je ale už si myslím projev jeho subjektivního pohledu, který máme každý jiný. On v diskusi psal, že provede drobnou revizi gimletu a hlavně, že projde ty hodně staré tituly a udělá realističtější čísílka. Podle mě to smysl má, člověk když začáíná hodnotit, tak je těžk jak nastavit první hodnoty? Mám dát ukrutně málo, protož vím, že přijdou mnohem dál daleko lepší hry? A jak moc málo?
@Ringo (17.08.2020 20:25): Určitě ne formule?

@Phoenix (17.08.2020 20:24): Humanitní vědy nepracují s definicemi pojmu? Jak ty vědy pak vůbec fungují? Píšeš sice sám, že definice žánru RPG nebude nikdy přesná. Ale tím se ani nikdo neohání. Stále ale v podobné diskuzi poslouží lépe jak názor jednoho každého jednotlivce.

Btw kup a zahraj si to Disco Elysium. Autoři jsou banda marxistů a přispěješ jim tak na světovou revoluci! ;)
@M.a.t.t. (17.08.2020 20:11): Je, ale já jsem se rozhodl odepsat. Je to mé rozhodnutí. Navíc myslím, že šlo o relevantní odpověď. Chceš nazývat adventuru s některými RPG prvky, tsk to klidně dělej, a třeba u všech žánrů.



@Charllize (17.08.2020 20:12): No měl by těžké rozhodování zejména v tom, co vlastně opravuje. Vse má nějaký vývoj a hlavně nelpět na stereotypech :-)
@Tulareanus (17.08.2020 20:19): Mně to dávno teda rozhodně nepřijde, ale byl jsi v podstatě ve stejné pozici, jako třeba já, který tu stávající definici rpg rád moc nemám. A co si pamatuju, tu definici akčního rpg a že to je všeobecně uznávané (co ti tam o hlavu omlacovali), jsi těžce rozporoval :) A dnes mi to tu tady vracíš jako argument proti mě...
@M.a.t.t. (17.08.2020 20:11): Ale já velmi dobře chápu, proč to někteří za RPG považují, prostě mají jiný názor než já, tak to chodí.

Já nemám problém s tím, že má někdo jiný názor, jen mě neskutečně unavují lidé, kteří
- vydávají svůj názor za fakt
- mají neustále potřebu někoho agresivně přesvědčovat nebo se do něj navážet toliko na základě odlišného názoru místo toho, aby k diskuzi s ním přistoupili se zvídavostí (na odlišný názor) a potenciální možností vylepšení své argumentace, v krajním případě i na základě možnosti být přesvědčeni (ano, z psychologického hlediska to není nic jednoduchého)
- nechápou principielní rozdíl mezi něčím, co je velmi dobře celosvětově definováno či změřeno (rozklad na množině nebo hodnota rychlosti světla ve vakuu) a je tedy možné se bavit o tom, jestli něco spadá do takto exaktně definované kategorie či o tom, že se nějaká hodnota blíží či rovná dané konstantě, a něčím, co definováno přesně není a pak má smysl toliko sáhlodlouze hovořit o tom, co si kdo myslí. Zrovna stran toho, co je RPG, pochopitelně žádný koncenzus veřejnosti neexistuje, to bychom se tady totiž neměli o čem bavit. Jeden každý z nás má nějakou představu a není problém, abychom se shodli na tom, které hry do RPG patří, pokud jde o typické zástupce žánru. Ovšem když přijde řeč na hraniční tituly, tak škatulkování selhává právě z důvodu neexistence přesné definice (a principielní nemožnosti jejího vytvoření).

@Tulareanus (17.08.2020 20:19): Čekal jsem naivně, že se na Tvé neschopnosti přijmou existenci lidí s odlišným názorem něco změnilo, další pokus udělám zase za rok, když na to budu mít čas a náladu.
@Ringo (17.08.2020 20:09): A od té doby jej definuje tisíce dalších her k tomu. A z toho krásného amalgámu her i názorů vytváříme obecné definice tak, jako je na té wiki.
@Phoenix (17.08.2020 20:00): Disco Elysium, Princess Maker 2, stolové RPG a článok na wikipedii a tie citované publikácie som robil ja? Na to, že s tým dokážeš žiť, si prišiel celkom so silnou vôlou tomu oponovať.

@jvempire (17.08.2020 20:03): Spomínal som tam aj subžánre. Ale išlo tam o niečo celkom iné. O to, že sa veci menia a následne odmietajú z princípu tradície a nie pre relevantné dôkazy. Či ti nepríde, že ak si vezmeme novodobé hry, ktoré nesú označenie RPG ako dosť odlišné? Napr. v jednom koši mať Dark Souls Darkest Dungeon Torment: Tides of Numenera Mass Effect 3 The Witcher 3: Wild Hunt, ale napríklad aj Pyre. Jeden žáner.

@Richmond (17.08.2020 20:01): Bolo to dosť dávno, čiže už si fakt nepamätám svoje argumenty. Ale zmenil som odvtedy aj svoju pozíciu. Termín "Akčné rpg" mi síce stále príde redundantný, ale diablovky tam už uznávam, ako light verzie, tak ako máš na jednej strane progresívny rock, ktorý je kompozične technický a komplexný a na druhej strane máš trojakordový rádiový, až skoro popovo ladený rock, ktorý si vystačí s troma akordami a jedným typom slohy a jedným refrénom. Za tie roky inak stúpla rapídne aj úroveň wiki (koľko je to? desať rokov?) a priznávam, že ja som bol tiež omylnejší a konzervatívnejší, čo mi nedovolovalo, pozerať sa na niektoré aspekty z viacerých uhlov a tým pádom ich uznať.. Ale neviem, či toto je to, čo si chcel počuť. :)


Ok, páni, spýtam sa inak? Kto je teda vinník? Kto si vymyslel, že v RPG sa nemusí bojovať? Kto povedal, že Disco Elysium? Keď starešinovia na DH zavelili, že tomu tak nie je, lebo pocity!
@Phoenix (17.08.2020 20:00): Áno, ale bavíme sa o akomsi konsenze verejnosti, pretože keby neexistoval, len ťažko by sa to o niektorých hrách tvrdilo. Pretože ja môžem tvrdiť hoci aj to (aby som nebol úplne offtopic), že Utima VII: The Black Gate je podľa mňa adventúra so súbojmi, ale asi ma bude brať málokto vážne.

Úplne vážne si zahraj Disco Elysium. Ak ťa to upokojí, súboje tam sú, no prebiehajú výlučne cez dialógy, no inak je to čisté izometrické RPG so všetkým, čo k tomu patrí. Netvrdím, že by to zmenilo tvoj názor, ale možno by si aspoň pochopil, prečo to niektorí za RPG považujú (čo možno chápeš aj teraz, len s tým nesúhlasíš, neviem ako to máš)

@Ringo (17.08.2020 20:06): Ak nevieš zmysluplne zareagovať, existuje aj možnosť neodpisovať. Je to úplne relevantná možnosť.
@Tulareanus (17.08.2020 19:57): Na tom příkladu s hudbou jsi krásně dokázal vznik jiných žánrů. To nikdo nepopírá, klidně můžeme vytvořit nový žánr. Ale jazz je jazz a blues blues a mohou se klidně ovlivňovat, ale základní prvky žánru jsou stejné.

RPG vznikdy z DnD, které je o počátku také zaměřené na boj díky svému původu. Ano DE má všechny prvky RPG kromě boje, ale to z něj nutně nedělá RPG. Jde už částěčne o jiný žánr.
@Tulareanus (17.08.2020 19:57): Mimochodem, pamatuju si na tvou polemiku u Diabla o pojem "akční RPG". Pouštěl jsi se (měl jsi u mě za to velkýu respekt!) v podstatě do boje s tím, co bylo už v té době v širším konsensu (zřejmě i na té wikipedii). Proč vlastně? Nesoulasil jsi s tím? Proč, když to bylo fakty ověřené? Fakt mě to zajímá.
@Ringo (17.08.2020 19:47): No už aspoň chápem, čo chceš povedať. Odkážem ťa rovno na môj nižší príspevok, do časti písanej Richmondovi o tom, ako sa vyvíjala hudba. Keby šlo len o to ísť, podľa zakladateľov, tak si doteraz klepeme kosťami po kameňoch v jaskyni a fúkame do dutej drevenej paličky.

Wiki je len platforma, na ktorej sa to nachádza. Tak ako sa napr. kniha nachádza na počítači vo formáte pdf. Tie informácie si personál wikipedie nevymyslel, ale je to sumár z 37 citovaných zdrojov na tej stránke. Mal si to vôbec otvorené? Ono to ale vyzerá, že ani mňa nečítaš poriadne. A preto, že nečítaš poriadne si sa mohol dopracovať aj k tej tvojej domienke o F1, čo je samozrejme absurdné. Sorry, ale takto to nefunguje. Ani to, že pre teba je dôkazom len to, čo ti vyhovuje a nie to, čo sú fakty alebo pravda. Inak by si nemohol prísť k takýmto myšlienkovým pochodom.
@Ringo (17.08.2020 19:47): Hele já ti neberu tvůj soukromý názor. Ale když už si dá někdo tu práci, aby ti to rozebral, tak bys nemusel projevovat úplné ignoranství. Zakladatel žánru nedefinuje hru stejně jako tebe nedefinuje tvůj předek miliony let zpět. Je součástí jejího "DNA". Ale rozhodně ne dominantní. Ten odkaz na wiki pak nesměřoval na závodní simulátory. Směřoval na RPG. Na rozdíl od tvého či mého názoru, jak už to tak bývá, je projevem širšího konsensu. Nadto podloženého fakty. Proto je i stran definice více relevantní jak názor jednotlivce. A to jakkoliv tento na něj má samozřejmě právo a nechť si jej klidně dále opečovává.
@Ringo (17.08.2020 19:47): RPG bez súbojov skutočne existujú, jedno - Disco Elysium - tu už bolo postované ako príklad. Taktiež existuje nespočet ďalších, aj mimo videohernej sféry. Samozrejme, že drvivá väčšina RPG ten súbojový systém má a bol aj na začiatku samotného žánru, ale toto nakoniec nikto nespochybňoval. Bavíme sa len o tom, že RPG bez bojov nie sú žiadny mýtus.
@Tulareanus (17.08.2020 19:15): Zakladatelé žánru žánr založili danou hrou, jejíž existence jej vlastně určuje. S jasnými vlastnostmi, které ten žánr prakticky určily a uchvátili jimi danou sortu hráčů. Wiki neurčuje nic. Není to žádná svatá kniha psaná bohy. Každý herní žánr má prostě specifika. Pro tebe by důkazem, že existuje RPG bez soubojů, byla i simulace Formule 1, kde hraješ roli pilota. Takhle to ale fakt nefunguje :-) Ale dle wiky by se to do škatule RPG nacpat dalo, když ocituješ z tama ty správné věty :-)
@Phoenix (17.08.2020 07:44): Tak ja som tie stolové rpg a disco elysium v prvom rade spomínal preto, že sú dôkazom toho, že RPG bez boja existujú. A čo je viac ako dôkaz?
"stolní RPG dost stojí a padají na schopnosti účastníků hrát v divadelním slova smyslu" - ale ono to práveže je aj v cRPG, len miesto improvizácie sme dostali scenár. Navyše, pri väčšine stolových RPG, ktoré som hral alebo videl hrať mimo D&D, WoD a Pathfindera som nič také nezažil a ani to nebolo nutné, ale to už zachádzame do iného bodu.

Pri Princess Maker 2 som uviedol čiastočne preto, lebo máš viac ako 10 rôznych ciest ako princeznu vychovať a väčšina z nich boj nezahrňuje vôbec a ten je tam vo veľmi, veľmi obmedzenej miere (aj čo sa týka množstva, aj zobrazenia) a v podstate vo väčšine ciest, ktoré vyberieš, ten boj nebude, napriek tomu, že to nehrá hráč tak, aby sa mu aktívne vyhýbal. A pritom ten zvyšok hry sú v podstate RPG prvky.

Je úplne legitímne mať taký názor, že bez boja niečo neuznávaš za RPG. Je to tvoja vec. Ale v momente ako vstupuješ do verejnej diskusie, tak treba rátať s tým, že bez reálnych argumentov, faktov a dôkazov tvoj názor nebude mať relevanciu. To, že niečo neuznávaš, lebo ty osobne si myslíš, že to tak nie je a že niečo je podstatné, je len názorom. Takže tiež deal with it.

@CeBrk (17.08.2020 08:22): Úplne s tebou súhlasím. Veď keby sme si aj rpg rozsekali na drobné časti a a tie porovnávali s tým, či ich obsahujú iné žánre, tak napr. ten boj by obsahovala väčšina žánrov - akcie (či už tps, fps), taktické akčné hry, bojovky ala Tekken, stratégie, mnohé platformery.... To, čím sa väčšinou RPG odlíš je to, že máme na výber z viacerých herných mechanizmov, ako dosiahnuť cieľ. A to, že jedným z nich nie je boj...práve taký Fallout si tak človek vie predstaviť, aj bez toho, že mu to hra v podstate už teraz umožňuje a ozážitok vlastne nie je ukrátený.

@Ringo (17.08.2020 10:07): Nejak nechápem, čo myslíš pod "Dokázal jsem to zakladateli žánru", tak to prípadne rozveď, pls. Tak wikipedia má väčšiu reputáciu na relevanciu faktov, než naša malá diskusia na československom hernom portáli. A neviem, či si niekedy niečo pridával na wikipediu, ale hlavne čo sa týka anglickej, tak máš celkom prísny proces pridania alebo rozšírenia obsahu, ktorý musíš podoprieť zdrojmi. A práve ten môj link na definovanie RPG odkazuje na 37 rôznych referencii. Čiže myslieť, si, že je to názor jedného amatéra, na ktorého má vplyv, ako sa v ten deň vyspal je zcestné.

@Richmond (17.08.2020 18:02): Tak ono by to vedecky šlo, len by to samozrejme bolo oveľa menej o pocitoch a jedno veľké kritérium je aj kontext doby. Inak práve kontext doby je niečo, čo je práve veľmi veľké kritérium, ktoré by sa zišlo aj addictovi, ktorý tam síce spomína históriu vzniku, ale obaja vieme, že to nie je to isté. A z toho sa následne dá určiť na základe relevantnosti a pochopiteľnosti kontextu dnes, ako veľmi je daný titul nadčasový. Ja mu vôbec neupieram stvoriť si systém, ja len hovorím, že jeho systém má strašne veľa (pre mňa) veľmi očividných dier a chýb, ktorých by sa človek robiaci si vlastné analýzy nemal dopúšťať. O to viac, že to berie natoľko vážne, že si na ne vymýšľa vlastný systém a rozhodne sa prechádzať aj také hry, ktoré sú očividne zlé alebo ich neopustí, hoci ho počas hrania nebavia.

Ak by ťa dračák bez bojov nebavil, tak je to úplne v poriadku. Ja si tiež rád v hre zabojujem. Nedávno som v príslušných diskusiach hľadal zaujímavé souls-like hry čisto preto, že ma veľmi bavil boj v Dark Souls sérii. To, či je hra bez súbojov alebo so súbojmi urobená dobre, o tom sa predsa nebavíme. To už je o individuálnych kvalitách tvorcov a našich jednotlivých chutiach. :) Mne ide iba o to, že ten koncept RPG bez bojov je realitou. Ako som písal aj Phoenixovi, dávno existujú také stolovky a existujú aj také počítačové hry, hoci ich je samozrejme oveľa menej než tých s bojom. Nikto nikoho netlačí do toho, že také musí hrať. Len akceptovať, že to existuje. Veľmi mi to totiž pripomína vývoj hudby a názorov na ne počas 20. storočia:
1. začiatkom storočia prišla avandgarda do klasickej hudby - "toto nie je hudba, nemá to nič spoločné s príjemnými melódiami romantizmu"
2. potom prišiel jazz "primitívna snaha zaujať bez vyšších umeleckých ambicii, a videli ste, čo robia s tým kontrabasom, miesto sláčika šklbú strunami! Neslýchané! Toto nie je hudba!
3. potom prišiel blues "ako mohli takú dobrú a kvalitnú vec ako jazz takto zbastardizovať na také primitívne gitarové rytmy? Blues je len pre nekultúrnu spodinu, nie je to hudba.
4. prišiel rock 'n' roll "ako si mohli dovoliť takto parazitovať na bluese, tým, že ho zrýchlia a absolútne rozmažú tie dramatické problémy o ktorých spieval a premenia to tak na povrchnú zábavu, len aby mladí na to mohli skákať? Je to primitívne a od diabla! nie je to hudba!
5. prišiel progresívny rock a hard rock "satanistické pokusy ovládnuť mládež a naviesť ich na drogy a pochybné exotické náboženstvá...
A takto by sa dalo pokračovať dodnes. A toto presne prebieha v celej tejto diskusii. Alebo ešte lepšie. keď Emerson, Lake and Palmer zakladali svoju kapelu, tak im všetci tvrdili, že rock sa bez gitary hrať nedá. No a súboje sú našou gitarou...

No a odmietať seriózne definície niečoho len preto, že to nekorešponduje s tvojim svetonázorom... Akože, máš na to právo, ale čo sa dá k tomu dodať. Nie je o čom ani debatovať.

Prejaviť preferencie pri hodnotení je niečo úplne iné ako a priori si postaviť systém hodnotenia tak, že vlastne nezohladňuje parametre toho, čo ide hodnotiť. Včera som si vyskúšal podľa jeho Gimletu vyhodnotiť Darkest Dungeon. Na DH som dal hre 90%, podľa jeho gimletu skončila na 56/100 a to hlavne preto, že má minimálny 2. bod character creation and development, neobsahuje vôbec 3. bod NPC Interaction a 6. equipment je tam úplne minimalistické. Čo na tom, že má super gameplay a bojový systém, replayabilitu a v podstate veci, ktoré má, robí naozaj dobre, keď tú hru automaticky diskvalifikuje to, že niektoré jeho kategórie ani neobsahuje...

To s tým respawnom a grindom, čo som napísal, nie je niečo, čo vyšlo z mojej hlavy. A nechápem, čo na tom dokonca nie je logické. Ak miesto troch rozličných situácii opakuješ trikrát tú istú, šetrí to náklady na kreativitu a peniaze. Ten parser tu rozoberať nechcem. Už to mi stačí, že tu rozoberáme kopec iných vecí a čím ich je viac paralelne rozoberaných, tým menej to niekam vedie. To, či je niečo anachronizmus alebo nie, neurčujem ani ja, ani ty, ale vývoj spoločnosti. :)

Ja tvoje preferencie chápem a uznávam. Tiež sú štýly hier, ktoré hrám radšej ako iné. Nepríde mi ale korektné tieto preferencie a názor rozširovať na to, čo podľa teba je správne a spĺňajúce kritéria, len na základe pocitov.

A čo sa týka defektnosti slona - viacero živočíchov v rámci vlastnej evolúcie vypustilo niektoré svoje črty alebo nabrali iné. A to isté platí aj pre hry a ich žánre. hry sú živé médium.
btw: Celkom lacný útok na Jaba.
@Red (17.08.2020 18:52): Tak si zajdi do te ff7 zabit tu emerald a ruby weapon, pak to cele pochopis a stezovat si nebudes.
Nemas proste z te hry komplexni dojem, pac ses na plno veci vysral, ale za to ty souboje a system na ne napojeny nemuzou. Ono to je totiz delane s nejakym umyslem a holt kdyz si z nej vyberes jen pulku tak to dopadne blbe.
V kontextu vsech veci ve ff7 jsou ty souboje kazdou chvili bez vysoke obtiznosti dar z nebes, byt to naopak, byl by to oser vysokeho kalibru.
Takze. Z tveho pohledu to je vata, z pohledu meho ne, a jelikoz ta hra ty veci mimo pribeh fakt ma a ty jsi je nechtel delat, udelal jsi si tu vatu z toho sam. GZ :)

Na ty weapon potrebujes max level, vetsinu materii na max, nektere i vicero kusu, pak potrebujes permanentni lektvary na staty aby jsi je dostal na hodnotu 255. K tomuhle vsemu potrebujes rychle a odsypajici souboje, protoze vsechno co potrebujes mas z nich, ta vyzva pak prijde, v podobe tech superbossu. Az je zdolas, anite nenapadne lozit po netu a psat nesmysly o vate a podobne.
@Richmond (17.08.2020 18:02): on Tul stejne dela Zagorku, v DS farmil duse o sto sest, zabil co potkal i nekolikrat po sobe. Grindil jak o zivot a strasne ho to bavilo :)

Ale muzu mu dat s tim grindem za pravdu treba v Pillars 2, tam to vyresily celkem dobre, ze mne to jako stareho grindera a respawnatora ani moc neprudilo. I kdyz co jim v te celkove omezenosti max lvl20 taky zbyvalo, i bez grindu a respawnu ho clovek dosahne celkem dlouho pred koncem hry, o dlc nemluve. Pak jdou vsechny expy z ukolu i souboju do luftu, to dost nezvladli. A to ze ten lvl cap nezvedli ani v dlc je zly sen. Takhle to dopada kdyz se experimentuje. Ale dokud se leveluje, funguje jim to fakt dobre i bez grindu, a vubec jsem nemel pocit ze bych byl o ty souboje ochuzen.
@Jab (17.08.2020 18:15): Tak o tom nepochybuju vůbec. Mně osobně se to taky moc nedotýká, že bych šel jako na Špejchar s vlasnoručně vyrobenou gilotýnkou si ufiknout malíček, to nehrozí. Mně se to vždy "dotknet" jen v podobných neškodných diskuzích, což je ale asi v pořádku :)
@Richmond (17.08.2020 18:02): Mně na tom asi reálně moc nesejde. Na wikipedii se na historii PC RPG budeš moc podívat za sto a snad i tisíc let. Udělá to v té době imho reálně podobné množství lidí, jako dnes pátrá po svých rodokmenem. Za to ale nikdo nemůže. Tak už čas funguje. Události z desátého století jsou pro nás méně podstatné než události pár let zpět. Až zaklepeme oba i s dalšími bačkorami, tak se silně sníží význam doby, kterou jsme zažili. Přestane být "soudobá", neb nebude mít živé pamětníky.
@Red (16.08.2020 22:34): "Ty souboje jsou přitom často nejslabší složkou hry, případně mají i dobrý systém ale většina z nich je prostě otravnou vatou bez jakékoliv výzvy."
Tedy ne, že by taková rpgčka neexistovala, ale netuším, kde jsi dospěl k té "většině" a "často" a "otravné vatě". Já tedy si naopak z velké většiny (troufám si odhadnout 75%+) souboje velmi užívám a dokonce mám i pol x letech silné zážitky z naprosto nevšedních soubojů, které se mi vryly do paměti tak, že už je doufám nikdy odtud nevytlačí něco jiného. Možná ale hraju jiná rpg než Ty :)

@Tulareanus (16.08.2020 22:39): Hodnotit to vědecky snad proboha ani nejde, nebo ano? Co by z toho v takovém připadě vylezlo? To snad ani nechci vidět :) Hodnotí samozřejmě pocitově, proto se s ním taky na některých čísílkách neshodnu ani já ani řada dalších lidí. Mně přijde, že mu pořád upíráš právo stvořit si vlastní systém hodnocení, protože není vědeckej...Přitom vědeckej ani být nemůže. To by musel popisovat fakta anebo dojmy. Stojím si za tím, že ten gimlet má svou cenu a pro mě jako "archeologa" dokonce dvojnásobnou.

dračák bez soubojů by mě asi moc nebavil. Nebo možná snad jednou za 50 pokusů ano. Ale kde jinde než v RPG si může tvořit postavu a "otestovat" si její vývoj na těžkých soubojích? Nějaké volby v dialozích a slovní přestřelky mi tohle nemohou vynahradit. Je to samozřejmě otázka i preferencí. A proto mě ani současná definice RPG na wiki vůbec netankuje, protože už ta definice nasála (či vypustila) tolik elementů, že se držím raději té své definice, která pro mě (zdůrazňuji) funguje dobře na to, aby se mi "na stůl" dostaly ty hry, které vím, že mě budou bavit.
Ten příklad s DS2 a těmi 6 hodinami byl docela ukázkový. Ano, těch 6 hodin mě sakra bavilo, protože to bylo osvěžení, navíc dobře udělaný quest. Ale pokud by to tvořilo celých já nevím 60 hodin hry, tak bych přišel o spoustu úžasných soubojů, díky nimž jsem dal to hodnocení tak vysoké. Bez nich by to nebylo úplně ono.

A hoci som k tomu addictovmu hodnoteniu napísal až až, tak ešte dodatok - ak si prispôsobí niekto svoje hodnotenie tomu, aby mu tam vychádzali veci len tak, aby mu vyhovovali, tak je to pre mňa ako čitateľa/diváka, ako keby to celé len zfalšoval.
Těžce nesouhlasím. Jeho preference by se stejně projevily při hodnocení, nebo ne? Nebo myslíš, že by udělal nějaký vědecký univerzální systém hodnocení, kdy by jeho nejoblíbenější rpg propadlo? A on to pak vydával jako že to vlastně není dobrá hra podle něj?? To mi nějak nedává smysl. Jak jsem už psal, spousta nových elementů v současných rpg hrách se dá do toho gimletu implementovat. Proč by taky nešlo??? Některé kategorie jsou tam dost volné na to, aby se tomu slovně pověnoval.

on berie respawn a možnosť grindu ako čisto pozitívnu vlastnosť. A pritom, keď sa nad tým zamyslíme, tak respawn a grind je vlastne len vo svojej dobe technické, v dnešnej dobe už len kreatívne obmedzenie a deficit autorov, aby prišli s dostatkom originálne obsahu na to, aby sa nemuseli schylovať ku grindu a respawnu
Nejsem velkým příznivcem grindu či respawnu, u mě vždy záleží na míře. Ale pokud je udělán rozumně, nejsem proti. Osobně fakt nemám rád tyhle odsudky, že dnes už tohle je anachronismus apod. Viz Tvůj zcela nepochopitelný útok na parser v adventurách. To, že herní element už nepoužívá, neznamená, že byl špatný nebo že nedával smysl.

@Phoenix (16.08.2020 22:42): perfektně napsáno!

@90210 (17.08.2020 09:20): Betrayal at Krondor šanci má (ale to jsem si říkal i u UU). Naopak Star Trail už nikoliv - viz první díl. Je to německé! :)

@Jab (17.08.2020 10:15): Ano, menit dřívější. Pak se jednoho dnes stane, že herní tituly, "zakladatelé" žánru, už tma dle té nové definice, vlastně už nebudou, vypadnou jako planeta Pluto :) A Jab bude konečně spokojenej, nemám pravdu? :)

@jvempire (17.08.2020 10:46): Souhlas Slon bez chobotu bude pořád slon, ale bude to "defektní" slon, kterého budou všichni litovat a tolerovat ze soucitu...vím laciné, ale nemohl jsem si pomoci :)
@Ringo (17.08.2020 10:59): Je to tak, také mám osobně radši pár jiných (kvůli času kdy jsem je hrál nebo symaptii), ale Albion je pro mě asi vrchol toho, co si představuji pod pojemem "RPG" (ačkoliv to určitě nijak správné být nemusí), podobně jako FF VII/Chrono u jRPG. Albion má skvělý příběh, estetickou hodnotu, zábavnou hratelnost (izometrie i dungeony), souboje mě bavili pomalu jako v Jagged Alliance 2, je to dlouhé a dobrodružné... nemám co bych vytkl. Snad jen to, že Ambermoon nevyšel na PC a ovládá se kostrbatě... ale to už je jiná hra :)).

@jvempire (17.08.2020 10:46): Určitě souhlas. Osobně se třeba neberu jako primárně hráč RPG, ale mám rád zmíněné aspekty, které například jiné žánry nenabízí. V tomto jsou třeba adventury nepoměrně více rigidní.

@Charllize (17.08.2020 10:48): To už beru jako bonusový obsah pro fajnšmekry (pokud tedy mluvís u mimopříběhových bossech jako u FF), který je často podmíněn větším usílím (a také větší odměnou v podobě plné kompletace). Je dobré, když to hry mají, ale ve většině případů to nevyhledávám protože mám pocit, že vynaložené usílí (respektive čas) bych mohl vložit například do jiného titulu.
@Drolin (17.08.2020 10:40): S tím Albionem je to trefa, protože by se dal označit za nejlepší PC RPG s tím, že po něm už nic lepšího nevyšlo. A na první pozici ve své TOP10 RPG jej nemám vlastně jen proto, že ty modly, co tam mám před ním přišly dříve.
@Drolin (17.08.2020 10:40): To máš pravdu, důležitá je hra a ne škatulka.

Přesto je vhodné mít kategorie a nějaká pravidla. Ty parametry které popisuješ jsou platné pro mnoho žánrů a RPG nemusí mít nic společného. RPG je o vývoji postavy a souboje jsou také jasný hlavní znak. Čím dál běžnější je ale míchání žánrů - to je samozřejmě dobře. Proto je RPG bez soubojů už vlastně žánrový mix, stejně jako FPS s RPG prvky může mít vývoj, má postavy ale není to samozřejmě RPG. Slon narozený bez chobotu je samozřejmě stále slon, ale není to vhodný příklad typického slona. Je velký, má správnou barvu, ale třetí klíčová součást jaksi chybí.

Mnoho her je něco mezi, ale nemohou pak sloužit jako typický příklad.
Souboje dokáží být skvělé zpestření, pokud jsou povedené (Fallout, Chrono Trigger, FF VII, Greyhawk, Dark Souls III...), ale osobně je jako výrazně důležité nepovažuji. A vlastně ani vývoj postavy a statistiky. A to i v připadě RPG, u kterých mají jasnou prioritu (Vagrant Story, Dark Souls). Prim u mě hraje atmosféra (Fallout 2, Disco Elysium), povedená explorace (série Gothic), interakce se světem (Ultima VII), příběh (Xenogears, Planescape) nebo reakce světa na vytvořený charakter (Arcanum, Vampire). A někdy, ale to asi v menší míře, i hratelnost (Dungeon Master II, Witcher 3, Divinity: OS). A kdyby se mě někdo zeptal na modelové RPG na počítače/konzole, asi odpovím Albion (který má vše, co je pro mě důležité).

Nicméně jsem rád, že nějaké snahy o škatulkování zda je to či ono stále RPG dávno neřeším a naopak si rád vyzkouším různé přístupy z hlediska game designu.