Avatar se do Britannie vrací po 200leté nepřítomnosti zrovna v okamžiku, kdy dochází k další ze série záhadných rituálních vražd, kdy jsou obětem oddělovány končetiny a hlava od těla. Společně se svými starými společníky z předchozích dílů se vydává zločiny objasnit a brzy zjišťuje, že se v zemi rozmohla nová organizace, známá jako Společenstvo ("The Fellowship"), která lidem vtlouká do hlavy novou ideologii. Zároveň s Avatarem již od začátku telepaticky komunikuje nová entita jménem "The Guardian", jenž se prohlašuje novým vládcem Britannie a jehož hlas hrdinu doprovází celou hru.
Ultima VII uvedla nejvýznamnější změny v sérii. Svět už není "šachovnice" rozdělená na políčka - ta jsou stále používaná, ale jsou o mnoho menší, tudíž už tolik neovlivňují pohyb postav a příšer či ukládání věcí. Mapy jsou vícevrstvé a věci tak mohou být položeny jedna na druhou, či lze vylézt po schodech do druhého patra. Poprvé v sérii je primárním ovladačem myš a na klávesnici jdou vykonávat jen některé akce. Také se zvětšilo samotné okno s náhledem na svět, které v minulých dílech tvořilo jen polovinu obrazovky a místo toho se představil systém vyskakovacích oken.
Hra také poprvé v sérii běží v reálném čase a pauzuje se pouze během dialogu či otevřením menu / inventáře, což znatelně změnilo soubojový systém. Společníci se tentokrát nedají přímo ovládat a lze jim pouze zvolit strategii jejich chování (zaútoč na nejbližšího, braň určenou postavu, uteč, apod.). Také během dialogu už není třeba vypisovat klíčová slova - ty se teď vypisují automaticky a stačí na ně klikat.
Pro Black Gate, což je první díl trilogie "The Guardian Saga", vyšlo i menší rozšíření s názvem Ultima VII: Forge of Virtue. Příběh pak pokračuje v druhé části Ultimy VII s názvem Ultima VII: Part Two - Serpent Isle. Kromě PC verze byla hra vydána i pro konzoli Super Nintendo, nicméně SNES verze se výrazně odlišuje, jak co se týká grafiky, tak i obsahu.
30 let od Ultimy VII!
Plus vychází Exult 1.8 :).
Plus vychází Exult 1.8 :).
Pro: Výjimečně nadesignovaný svět profitující z bohaté historie série, obrovské množství unikátních NPC a mikropříběhů, dialogy, humor, hudba, řada easter-eggů, rozmanitost vybavení
Proti: Automatické souboje, respawn nepřátel, frustrující práce s okny / inventářem / předměty, bugy