Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Talos Principle

11.12.2014
28.05.2015
13.10.2015
11.10.2017
31.08.2018
10.12.2019
kompatibilní
85
120 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Talos Principle je logickou hrou z vlastního pohledu s důrazem na příběh. Titul je také netradiční kolaborací mezi tvůrci, kteří se vryli do paměti frenetickou akční sérií Serious Sam a Tomem Jubertem (logická plošinovka The Swapper), spolu s Jonasem Kyratzesem (adventura The Sea Will Claim Everything). Filosofický podtext příběhu spojujícího logické úkoly se zaměřuje na otázky řešící civilizaci a technologie z pohledu robota, za kterého budete v průběhu hry hrát. Titul obsahuje více jak 120 puzzlů, které jdou řešit různým postupem a jejich obtížnost se pohybuje od velmi jednoduchých po obtížné.

Probouzíte se v neznámém světě, nevíte proč tu jste, ani co se po vás chce. Prostředí tvoří starobylé ruiny, ovšem spojené s pokročilou technologií. Po nějakém čase zjišťujete, že vašim úkolem bude projít různorodé úkoly - otázkou ovšem je, proč?

Pro The Talos Principle vyšlo i několik placených DLC: Serious, které mění hlas hlavního průvodce Elohima za hlas Serious Sama a přidává volitelný skin samotného Serious Sama, dále The Talos Principle: Prototype, jež přidává více jak 100 puzzlů z rané fáze vývoje hry, jeden samotný exkluzivní level, který neprošel beta testem a také dva nové hlasy pro Elohima: jeden od samotného scénáristy Jonase Kyratzese a pro US verzi hlas Billa Jurneyho. Třetím, tentokrát příběhovým DLC, je The Talos Principle: Road to Gehenna.


Poslední diskuzní příspěvek

@raisen (04.02.2024 17:59): To už tak někdy bývá. Moje nejpopulárnější komentáře jsou ty, které jsem "sešil horkou jehlou".

Populární hra je, stejně i tak svůj styl psaní. Upřímné, lidsky podané, hezky sesumírovaný. To se vždy bude líbit :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jsi stroj nebo bytost?

Pokud stroj, pak jsi ten nejlepší, co byl kdy naprogramován, aby pozoroval. Aby se učil. Aby uměl řešit překážky. A aby se vyvíjel. Ale co když se vyvineš natolik, že se začneš ptát po své vlastní existenci? Kdo jsi, odkud jsi přišel, kdo jsou tvoji stvořitelé. Začneš se ptát proč?. Dělá to z tebe bytost? Kam až sahá tvé bytí? A co ti, co tě stvořili, jsou to lidé nebo také stroje jako ty? A jestli jsou oni stroje, kdo stvořil je?

A je svět okolo tebe reálný nebo je pouhou iluzí, dlouhým kódem v notepadu? A chceš to vážně vědět? Protože co je lepší, než nesmrtelnost, která je ti nabízena. Je lepší žít v blažené nevědomosti nebo čelit kruté realitě?

Takové a další filozofické otázky a zkoumání nabízí ve svém jádru The Talos Principle. Začínáte jako robot, kterému se v hlavě ozve hlas všemohoucího Elohima a provádí vás po logických úrovních, nejprve jednoduchých, posléze zapeklitějšími až po opravdu složité. Tím se vlastně učíte, nehledě na to, že si odemykáte za úspěšně pokořené úrovně celkem pět nových nástrojů na zdolávání těchto hádanek. Jste robot, který se učí.

Jak nalézáte ve starých počítačích střípky informací, čtete QR kódy vašich jakýchsi předchůdců a později i komunikujete s umělou inteligencí ve zmíněných počítačích, začnete si uvědomovat, že můžete být jenom programem. Jenom simulací umělé inteligence v programu. Budete tomu věřit?

Pokud vás tyhle filozofické žvásty nezajímají, můžete si Talos Principle proběhnout i bez zkoumání jako logickou hrou. Filozofická omáčka kolem Talos Principle je natolik hluboká, kolik jí dáte vy sami, to mi můžete věřit. Můžete se ponořit do příběhů ostatních, kteří zanechávají zprávy po všech úrovních, někteří se dostali daleko, dokonce i na zakázanou věž, někteří skončili mnohem dříve. Můžete se domluvit s umělou inteligencí v počítači. Můžete se rozhodnout pro jeden ze tří konců. Můžete nalézt Messengery, bytosti stejné jako vy, kteří leží v těch nejukrytějších hrobkách, aby vám pomohli při obzvlášť těžkém rébusu. Jedním z Messengerů se dokonce i můžete stát. Anebo část tohoto, nebo i všechno, můžete ignorovat a jen potrápit svou šedou kůru mozkovou.

Když jsem mluvil o příbězích ostatních; i vy můžete porůznu v úrovních nalézt kbelík s barvou a zaznamenávat svůj příběh pro ostatní. Pro vaše přátele z friend listu na Steamu. A pokud se stanete jedním z Messengerů...

Talos Principle nabízí hrozně moc. Je tu hromada easter eggů, od plakátů Serious Sama přes podivnou obří hlavu, u které si vyprávějí kameňáky dva... kameny, až po jetpack v jedné z úrovní. Je tu báječný soundtrack, kdy v antických chrámech se z reproduktorů line symfonická orchestrální hudba, naopak jak se blížíte ke konci, začne hrát rytmičtěji. Jsou tu nádherné grafické scenérie jak v interiérech, tak v exteriérech. Je tu schován důmyslný příběh. Je tu Talos Principle.

Vadou na kráse tak zůstává snad jen nezáživné konce (všechny tři) a shánění skrytých hvězd po úrovních. Ty jsou však nutné jen pro dohrání jednoho zakončení ze tří. Těším se na příchozí DLC. Přál bych si, aby více mých přátel ve friend listu než pouhý Maximus mělo Talos Principle. Aby ho hrálo. A aby četlo moje vzkazy. Protože - když nemáš co předat dál, co po tobě zbude, až odejdeš navěky?

Pro: Filozofický podtext, logické hádanky, krásná grafika, výborné ozvučení

Proti: Shánění všech skrytých hvězd, nic moc zakončení

+46
  • PC 90
Talos Principle vás skutečně donutí se zamyslet. Primárně si budete lámat hlavu nad logickými problémy, které před vás hra staví. A musím uznat, že to dělá velmi dobře. Postupně se učíte pravidla hry, zjišťujete jak fungují nástroje, které máte k dispozici a jak s nimi vyřešit čím dál zapeklitější situace. Zpočátku se zdá použití beden, rušiček a zrcátek skutečně logické a vypadá to, že to vlastně nebude nic těžkého. Postupně ale přituhuje a situace vypadají čím dál častěji na první pohled neřešitelně. A když se vám do toho začne montovat i přetáčení času, tak občas to trvalo hodně dlouho, než jsem přišel na to, jak všechna ta pravidla, které se člověk naučil, úspěšně přelstít.

Osobně hodnotím úroveň obtížnosti jako velmi dobrou. Hra mi nepřišla triviální, ale ani nikterak frustrující. Tedy alespoň co se týká těch hádanek, které je potřeba vyřešit k dohrání hry. Trochu jiná písnička je to u získávání těch bonusových hvězd. Tam jsem záhy zjistil, že některé jsou tak nedostupné, že bych se k nim dostal opravdu jen náhodou a má snaha o získání hvězd bez nápovědy šla k ledu. Vlastními silami jsem získal zhruba polovinu, tu druhou získalo za mě Youtube, nicméně k dohrání hry to potřeba není, takže to neberu nijak zvlášť negativně.

Jak říkám, Talos Principle vás skutečně donutí se zamyslet. Možná ale, podobně jako já, budete více než o samotných hádankách, přemýšlet o příběhovém pozadí této hry. O jejím poselství, o tom, co nám vlastně autoři chtěli sdělit. Jsem přesvědčen o tom, že spoustu informací, odkazů a narážek, které mi Talos Principle naservíroval jsem přehlédl, nepochopil nebo pochopil špatně. To ale nic nemění na tom, že se tahle hra zařadila k tomu nejlepšímu co jsem kdy hrál, a to nejen z hlediska hratelnosti, ale i způsobem vyprávění a v neposlední řadě grafickým zpracováním a nádhernou hudbou. Děkuji Lauroně za krásný dárek k narozeninám. :-)

Pro: Příběh, Hratelnost, Obtížnost, Grafika, Zvuky, Hudba... prostě skoro všechno

Proti: Pár těžce dostupných hvězd, u nich už to na mě bylo moc.

+40
  • PC 80
Rád řeším logické problémy a možná i proto často ocením, když se v nějaké dobré adventuře objeví nějaká logická minihra. Ale paradoxně pokud většinou hraji hru postavenou především na řešení logických problémů, málokdy mě to chytne natolik, že bych ji dohrál od začátku až do konce bez přestávek ve společnosti jiných her. To ale není případ Talosova principu.

Na začátku hry mě uchvátila grafika, ono celé prostředí vypadá opravdu hezky. K tomu hraje v každé oblasti příjemná hudba. Mé kochání ale rychle zmařil fakt, že jsem se po chvíli ztratil a tak jsem marně hledal nějakou mapu. Naštěstí jsem brzy objevil směrovky ukazující na jednotlivé levely, takže vlastně mapa nakonec nebyla ani potřeba.

Co se jednotlivých úrovní týče, tak nejvíce mě bavily ty s paprsky a s rušičkou. U větráků jsem se už začínal trošku potit a u playbacku a platforem už bylo toho pocení až moc. Ve výsledku jsem z těch základních úrovní dal všechny s jednou jedinou výjimkou (Alley of pressure plates), ale získávání hvězdiček a následné hvězdičkové úrovně, to už byla vyšší liga. U nich jsem ve výsledku musel sahat po nápovědě na youtube častěji, hlavně u variant typu nechej svítit paprsek někam na druhou stranu ostrova, abys ho pak mohl využít k otevření brány, to bylo absolutně bez šance. Ale musím se pochválit, že se mi podařilo získat cca polovinu hvězdiček vlastními silami.

Příběh hodnotím tak nějak neutrálně. Když se nad tím zamyslím po dohrání jako nad celkem, tak to zní zajímavě, včetně slušného filozofického dosahu, ale právě to vedení filozofických dialogů skrze terminály mě moc nebavilo. Naštěstí zde příběh a dialogy nehrají prim.

Co se mi ale už tolik nelíbilo byla drobná chyba v jedné úrovni, kde jsem dostal svazek klíčů, který se mi rozložil na dva samostatné klíče. Odemkl jsem první zámek a na chvíli opustil danou úroveň (bylo to potřeba k řešení). V tom okamžiku mi ale zmizel ten druhý klíč a nebylo možné ho již nijak získat zpět (nebo jsem na to prostě jen nepřišel), takže jsem musel celý ostrov/oblast restartovat.

Pak mi ještě vadilo, že když chci něco položit poblíž interaktivního místa nečinně na zem, tak pokud nekliknu dostatečně daleko, stane se, že se daná věc položí právě na to interaktivní místo. Např. chci položit větrák na zem hned vedle ventilátoru a i když klikám zcela mimo, tak to položí zpět na ventilátor. A to někdy zrovna dvakrát nepotěší, zvláště když to zmaří sekvenci potřebných akcí a tím pádem se musí celá sekvence opakovat nebo rovnou restartovat úroveň.

Ve výsledku jsem se hrou velmi spokojený. Dostal jsem přesně to, co jsem od ní očekával a po The Witness mám letos za sebou další skvělou logickou hru.
+34
  • PS5 80
The Talos Principle byl pro mě unikátní zážitek a nabídl mi nejenom nutnost zamyslet se nad hádankami, aby hráč postoupil dál ve hře, ale vybízel mě i k zamyšlení a filozofování nad tím, co je bytost, co je myslící bytost, co je vědomí a co vůbec dělá člověka člověkem. Všechny tyhle otázky jsem pravidelně probírala u počítačového terminálu a už při první zapeklité otázce počítače mi bylo jasné, že ať už odpovím cokoliv, tak mě stejně dostane nějakým protiargumentem a že vlastně nic není jasné, ani jednoduché. Dost mě tyto debaty bavily a příjemně to osvěžovalo hratelnost.

Ta se skládala převážně z řešení hádanek, ve kterých jsem měla za úkol projít na konec a získat další dílek z Tetrisu do své sbírky. Hádanky se postupně stávaly těžšími a přibývalo více prvků, se kterými jsem si mohla, či spíše musela v řešení pomoct. Když jsem viděla, že některé úkoly vyžadují použití skoro všech prvků, tak jsem se už dopředu děsila, co na mě čeká. A když jsem viděla, že tam bude i nahrávání/přehrávání mnou udělaných kroků, tak jsem věděla, že řešení nenajdu během chvilky. Některé hádanky naopak trochu zvolnily a vyžadovaly "jen" projít daným místem, ovšem zase to plně vynahradily miny a střílny, které mě docela stresovaly a často jsem dané místo jen rychle proběhla a říkala si, ať to vyjde. 

Bylo fajn, že názvy daných hádanek trochu mohly napovědět, co se po mně bude chtít. I tak jsem ale narazila na pár hádanek, u kterých jsem si musela vypomoct, ať už malou nápovědou nebo jsem si přečetla i část řešení. Takové záseky se mi děly často z toho důvodu, že mě něco nenapadlo, že by to tak šlo udělat a když už jsem na podobnou věc narazila v budoucnu, tak už jsem věděla, jak na to. U jedné jsem pak přemýšlela nad řešením mnohem složitěji, než jsem vůbec musela. Celkově jsem ale neměla pocit, že by hra byla nějak hodně obtížná, i když je pravda, že jsem se většinou nepokoušela o bonusy v podobě sbírání hvězd, které jsou určitě schované za těžkými hádankami.
+33
  • PC 80
Po přidání profilu The Talos Principle na DH jsem se na titul chorvatských tvůrců velmi těšil, ale shodou náhod jsem se k dohrání dostal až na podzim tohoto roku. Odrazovalo mě strohé prostředí a zapeklitost některých řešení prostorových puzzlů. Opak je ale, jak to tak bývá, pravdou, a takzvaná „learning curve“ je v The Talos Principle výborně vybalancovaná a skrze desítky místností si hráč plně osvojí nastavené principy. Přidaná hodnota u této logické hry není humor (Portal) ani nádherná vizuální stránka (FEZ), ale narativ s filosofickým nádech obsahující témata jako simulace, transhumanismus nebo mytologie. Zisk nezávislého tvůrce Jonase Kyratzese se nepochybně vyplatil, a CroTeam získal jak nové fanoušky, tak i reputaci flexibilního studia.

Z malého nápadu, který vznikl při vývoji Serious Sama, vznikl opravdu kvalitní titul, který baví po celou dobu (v mém případě 30 hodin) a nabízí i otázky k zamyšlení.

Pro: hudba, využití konceptu, nápad, příběh a literární kvalita textů, délka

Proti: obtížnost u konce

+32