Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Talos Principle: Road to Gehenna

23.07.2015
13.10.2015
31.08.2018
10.12.2019
kompatibilní
79
20 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
rozšíření
Multiplayer
ne

DLC pro ceněnou logickou hru The Talos Principle sleduje příběh Uriela, jednoho z Elohimových Messengerů. Ten na své cestě za vykoupením zatracených duší za každou cenu narazí na podivnou, skrytou část simulace The Talos Principle, a to i za cenu obětování sebe sama.

Toto vydatné příběhové DLC obsahuje čtyři epizody plné těch nejsložitějších puzzlů, jejichž pokoření bude i pro zkušenějšího hráče výzvou. Scénáristé původní hry Tom Jubert a Jonas Kyratzes napsali příběh i tohoto rozšíření, které nabídne naprosto odlišnou část Elohimova světa na cestě do Gehenny. Samozřejmostí jsou nové postavy a nové prostředí s vlastní historií a filozofií.


Poslední diskuzní příspěvek

Já jsem v základní hře absolutně nepřišel na to, že lze rušičku použít i na zapnutý větrák.. Až na konci jsem z YT pochopil, že to tak je. A dobrý je, že jde rušičku i nepovoleně pronést, kam si zamanu. Je to sice dost oříšek, ale jde to. A s konektory jsem si taky vyhrál. Nejvíc asi tady.

Zlatou Steam edici konečně mám.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Vůbec nevím, čím začít tento komentář. Tak asi pozvolna - co nabízí DLC od původního Talosu? Co se týče herních mechanik, tak nic - stále stejný princip plnění puzzlů, které jsou mnohem složitější, než v původní hře. Zkrátka top end game content. Tímto hru nedoporučuji komukoli, kdo shledává zásadním nedostatkem repetitivnost originální hry a nepřekousne fakt, že budování jakéhosi stereotypu je zcela klíčové vůči filozofickému aspektu hry.

Inovací jsou terminály. Skrze ně již nebudete komunikovat s entitou jménem Milton, ale "síť" Gehenny tvoří "uživatelé", další umělé inteligence, které postupně osvobozujete. To přidává příjemný pocit společnosti, který chybí v původní hře. Konfrontace s různými názory na existenciální tématiku mi pomohla lépe pochopit zprávu, kterou se autoři hry snažili sdělit prostřednictvím Talos Principle, ačkoli se příběh Road to Gehenna odehrává v jakési odnoži od hlavního příběhu.

Velmi doporučuji vyzkoušet všechny konce hry, což znamená nalezení všech bonusových hvězd (jejichž hledání je extrémně náročné a někdy možná i na hraně exploitu hry, alespoň v porovnání s běžnou herní praxí). Základní konec je jen jeden, po nalezení hvězd a úspěšném splnění posledních sedmi extrémně náročných levelů (3 ze 7 jsem vyřešil sám, zbytek jsem musel hledat na youtube, z nichž dva jsem dal s částečnou pomocí a dva levely bych nevymyslel ani do smrti) je možné dosáhnout dalších alternativ zakončení - nejsou to ale zcela odlišné konce.

Je trochu škoda, že Talos Principle není více rozšířená hra - obecně, včetně Road to Gehenna. Na druhou stranu to ale přináší výhodu ve formě inteligentní fanouškovské základny, která na internetu rozvíjí diskuze na nastíněné téma. Prakticky jediným argumentem kritiků je stereotyp, používání stále stejných mechanik v každém puzzlu a pak fůra nudného čtení, kde se příběh (nebo přesněji filozifie) odhaluje velmi pomalu. Já si tuto virtuální realitu naprosto zamiloval, z málokteré hry mám v paměti tolik momentů, míst atd., jako z Talos Principle. A jako u většiny logických her - nespěchejte.

Jak chápu filozofii Talos Principle já? Ve spoileru popíšu spíše původní hru, ale bez Road to Gehenna bych se k takovému úsudku nejspíš nedopracoval. Lidstvo se snažilo najít způsob, jak zachovat poselství existence dál, po vymření celé planety (důvod je zmíněn v Talos Principle). Umělá inteligence byla na určité úrovni, ale probíhaly experimenty, které se snažily spustit v uměle vytvořeném kódu samostatné uvažování. Tyto experimenty probíhají i ve skutečném světě, v Talos Principle se lidem na poslední chvíli úkol podařil, a je jím právě uměle vytvořená virtuální realita s hádankami. Hráč je v roli jediného androida/AI a hledá svou vlastní cestu a způsoby řešení problémů. A to je ta zásadní proměnná v kódu. Každá AI generuje svůj vlastní kód, na základně svých zkušeností (puzzly) a na základě lidské zaznemanené historie, digitálně uložené kdesi na síti, ke které má AI přístup. Tím, že každá AI je kódem nucená generovat jiné výsledky se lidé snažili zvýšit šanci na vytvoření unikátní osobnosti, unikátní existence, která teoreticky dojde k velkému finále - uvědomění si sebe sama, své jedinečnosti. To jest konec Talos Principle, kde můžete poslechnout hlas Elohima a vstoupit do dveří, kde se ale zařadíte mezi spoustu dalších generických programů, sice úspěšných řešitelů úkolů, ale neuvědomující si možnost vlastní volby. Nebo vystoupáte na věž a potvrdíte tím svou unikátnost - vytvoříte jedinečný kód - Golden disc (zmíněný v posledním terminálu při uploadu), poté jej můžete vidět ve finální animaci, kde se tento program nahraje do robota, který se tím probudí/zapne - vznikne první a jediný bot s lidskou osobností - snaha lidí o zachování lidské existence byla úspěšná.
+20
  • PC 75
Po dokončení základní hry jsem se vrhnul na toto rozšíření a musím říct, že tady už začíná slušně přituhovat. Obtížnost standardních úrovní mi připadá zhruba na úrovni získávání hvězdiček v základní hře, takže si myslím, že to nemusí vyhovovat každému. Já jsem to ale vzal jako výzvu a nakonec se mi ty základní úrovně podařily vyřešit s jednou výjimkou všechny, ale bylo to hodně vydřené. Dost se mi líbila obří úroveň Open Field s létajícím konektorem.

Nárůst obtížnosti postihlo i získávání bonusových hvězd, na které jsem tak nějak rezignoval. Ono je docela nepříjemné, že ty nejvíc zákeřné nebyly ty, které by se daly nějak logicky odvodit, ale ty, kde bylo potřeba získat něco "odjinud" nebo někam skočit. Např. v jedné úrovni se musí vzít krabice a s ní přeskákat po zídce. Jinde zase vylézt nahoru přes sochu, u které by mě nenapadlo, že se na ni dá vylézt. No jinými slovy všechna čest všem, co na to přišli sami.

Celkem mě zaujaly Sigil mise potřebné pro odemčení Admina. Na první pohled krátké a jednoduché mise, ale snad u každé z nich bylo potřeba vymyslet fintu, která se u běžných úrovní zase tak často nedělala, např. přerušení paprsku pomocí paprsku jiné barvy. Bylo to docela náročné, ale celkem mě to bavilo.

Příběhově jsem se bohužel moc nechytal, nějak mě to na začátku nenadchnulo, takže jsem se následně už ani moc nesnažil se do něj dostat a tak jsem se soustředil čistě jen na plnění úrovní.

Celkově musím říct, že koho bavila základní hra, toho snad bude bavit i toto DLC, je tu ale jedno velké ale v podobě vyšší obtížnosti. Takže hráči, kteří dávali původní hru s odřenýma ušima nebo ti se slabší trpělivostí zde mohou tak trochu narazit.
+17
  • PC --
Původně jsem ani neměl chuť Gehennu rozehrávat. Tušil jsem, že se u ní budu hodně trápit. Nejsem moc dobrý v logických hrách a vlastně mě ani moc nebaví. Ale vzhledem k tomu, jak moc jsem byl uchvácený příběhem původní hry, jsem jí musel dát šanci.

Samozřejmě, obtížnost narostla diametrálně a její dávkování není úplně nejrozumnější. V prvním světě jsem se hodně trápil, ale nakonec jsem ho horko těžko udolal. Ve druhém světě už jsem musel dvakrát mrknout do návodu, abych ukončil své zoufalé snažení - paradoxně se jednalo o ty nejprimitivnější řešení. No a třetí a čtvrtý svět už jsem prolétl bez větších záseků.

Hledání hvězd jsem vzdal někdy po čtyřech kouscích, protože to už je za mými schopnostmi. Možná, že bych se k nim, s vypětím všech sil, nějak dopracoval, ale tolik času tomuhle datadisku rozhodně nedám.

Příběhově se bohužel jednalo o velké zklamání a prakticky mě vůbec nezajímal osud zdejšího osazenstva. Některé textové zprávy byly zajímavé, ale pro příběh nepodstatné a vyzněly tak nějak do prázdna. Už jsem neměl pocit, že jsem součástí něčeho velkého, ale že se snažím o něco, co je vlastně úplně fuk.

Co jsem měl rád na původní hře, mi Gehenna vzala. Příběh už není zajímavý a upřímně jsem ho po chvilce začal ignorovat, spolu s ním i ty tuny textu. Hledání hvězd zůstalo, ale je to natolik přehnaně obtížné, že se z toho stává dost frustrující zkušenost. A samotné hádanky pro mě nebyly dost zábavné na to, abych je označil za hlavní motor pro hraní.

Herní doba: 12 hodin
Hodnocení: ✰
+16