Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Kunick (23.07.2021 15:16): Patří i na PC. Na jaké jiné platformě vyšlo tolik real-time dungeonů?

A podle mého není nutné, aby se každá hra nějak extra odlišoval od konkurence, speciálně u subžánru, kde toho zase tolik nevychází.
The Keep na Switch vyjde 24. 12. 2018 včetně české lokalizace za 399 Kč, od 17. 12. v předprodeji za 299 Kč
Jen tak ze srandy jsem si projel zpětně první dva levely hry (po tutoriálu). Vyzbrojen zkušenostmi z hraní to šlo jako po másle. Asi jsem tomu dungeonu trochu křivdil. Připadal jsem si jako veterán žánru, najednou to šlo skoro samo, ani jednou jsem neumřel. Hru jsem si mnohem více užíval a první levely mě nepřišly tak nevýrazné jak na začátku...dokonce se mi ta grafika i líbí. :)
@Richmond (20.05.2017 11:45): Stoji 9.99 i bez slevy. Na to ze tam muzes zkysnout i 300 hodin to je zadarmo. Nakup jidlo, ber dovolenou, lidi co prezivaj s tebou v byte posli k babickam nebo do italie (uz je teplo) nakup ctvereckovej papir, barevny tuzky a hura na to:)
@mazar1234 (20.05.2017 10:05): Mně se Wizardry 1 docela líbilo, Elminage by mohlo být přeci jen přístupnější, ale zase bude delší. V první slevě to tedy koupím a možná i vyzkouším, abych mohl porovnat sepsat srovnávací komentář :)
Jinak muzu jeste doporucit dalsi japonskej dungeon Stranger of sword city. Je to taky celkem masakr ale o mnohem pristupnejsi nez elminage a jeho stylizaci by snad mel prekousnout i zarytej japanofob. Jedinej problem muze bejt cena 37 zlatek na steamu neni malo. V zakladu to je taky wizardry styl s mnoha vylepsenimi.

@mazar1234 (20.05.2017 10:05): v klasickych wizardry mam mezery takze na ne nekdy asi dojde☺

Jinak na steamu nejkej fanatik sepsal pomerne podrobnej navod na elminage. Urcite nekomu kdo by s tim chtel zacit dost pomuze aspon v ramci systemu hry a ulehci tu pocatecni nepristupnost.
@Charllize (20.05.2017 09:51): Pozeram v profile hry, ze na DH si tu asi zatial jediny milovnik Elminage, ale teda ze si to dohral to ako respect.
Neskusis to Wizardry 4 na ten najtazsi (najlepsi?) mozny koniec?

@Richmond (20.05.2017 08:52): Prave, mna odradzuje asi este viac veci ako teba v ramci samotnych mechanik/systemu hry. Mne by sa uz urcite nechcelo srat ani s Wizardry 1 z rovnakych dovodov.

@Rapier (20.05.2017 06:47): Jj, chodenie po zeravom uhli je tiez challenge, ale chcelo by sa ti to robit?
Radsej challenge typu "skonzumuj na supu 1kg hovadzi steak" (Grimrock 2).
@Richmond (20.05.2017 08:52): nekde ve tretim dungeonu se da najit mapa ktera jde pouzivat neomezene s tim ze se obcas rozbije a je treba ji ve meste opravit. Pak myslim kouzelnik ma kouzlo mapa. Ale proste dost casto jsem mel vyhrazenou postavu co tahala treba 70 kousku mapy. Jinak mapy jsou komplet na internetu ted uz. Preci jen lidi co to dohralo je uz vic . A nenech se odradit ☺
@Charllize (19.05.2017 21:47): Hele a jak jsi to tedy řešil s mapou v té hře, když le limotovaný počet kouknutí do mapy? Kreslil sis všechny mapy? Mně ta hra přijde zajímavá, ale odrazuje mě tam tolik věcí (a obtížnost to rozhodně není).
@Phoenix (17.05.2017 22:24): Jo, jo "kterých my veteráni díky pohlcení a tím někdy až nemožností myšlení out-of-the-box často schopni nejsme" - samozrejmosti, ktoré absolútne vôbec neriešime sa zrazu zdajú byť zásadným problémom a podobne, niekedy je z času na čas takýto názorový reset veľmi obohacujúci.
@Rapier (17.05.2017 20:48): Superb work!
Takže moja provokácia splnila svoj účel na 200% :-D

A teraz šup, šup hrať o celú veľkú ligu lepšieho Grimrock 2... ale aj náročnejšieho/ťažšieho (z pohľadu puzzlov a toho čo treba vykonať a secretov, ktoré sú niekedy very-very tricky).
Díky Richmonde, věř mi, že dohrát tuhle hru pro mě nebylo snadné. Představ si, že jsi recenzant pro zing.cz a, protože jsi si vzal klíč tak teď musíš napsat recenzi. Přemýšlel jsem, že bych to recenzoval po té 5 dohrané kapitole, protože jsem plně pochopil herní mechanizmy (ano uznávám souboj s hlavním záporákem mě dal sakra práci a to jsem ty kouzla kombinoval) ale profesionální čest mě nedala a už jen kvůli mazar1234 jsem to "musel" dohrát aby viděl, že my letci jsme schopni dohrát vše. :) A navíc bych hru ohodnotil níže než si zaslouží, protože v závěru šla kvalita rapidně nahoru.

No nic jdu teď psát ten komentář zde.
Gratulace Rapierovi!

A co se týče té herní doby. Já tedy skoro vždy mám o dost více hodin než všichni uvádí. Já prostě jedu svým tempem rozvážně, snažím se vše projít, o všem (až zbytečně moc) přemýšlím, zpětně čtu típané obrazovky s dialogy apod. Takže je to určitě subjektivní.
@ad142 (17.05.2017 10:20): taky jsem ho dostal několik ohnivými vlnami s vloženým krystalem, v kombinaci s 5 sec zmrazením cíle + mrazivým bleskem ale holt tak dobrý jako ty asi nejsem, protože mě to ten boj včetně nahrání uložené pozice skutečně zabral ty 2 hod. Samozřejmě jsme kličkoval ale víš sám, že lordík si zakouzlí takové přerostlé potvory, které ti také dokáží zatopit. Jde o to kdo bude dřív na zemi. Jestli ty nebo lordík.

Jde vidět kdo, že to hraje RPG jak na běžícím pase. Nic ve zlem, je to myšleno v dobrém smyslu slova. :)
@Rapier (17.05.2017 08:28): Už som tu raz písal, že som kryštálmi posilnenú mágiu vôbec nepoužíval, kedže som ju nepotreboval. Celú hru mi stačili základné kúzla a princíp posilnenia kryštálmi som ani nechápal správne. To sa zmenilo práve pri záverečnom bossovi, kedy som sa začudoval, prečo mu skoro nič neuberám zo života. Keď som to konečne pochopil (bol som prinútený okolnosťami) a enchantoval ohnivé vlny tými kryštálmi, išiel dole okamžite na prvý pokus.Stačilo trošku klučkovať a vypáliť tuším tri-štyri ohnivé vlny...
Děkuji.

Co jsem tam těch 23 hod dělal? Ze začátku objevoval herní mechanismy jak hrát hru tohoto typu. 23 hod zápasil s lagem myši, který mě dost otravoval život až tak, že jsem zbytečně umíral v souboji tělo na tělo. Teprve až jsem objevil sílu magie, tak jsem byl schopen boje procházet více méně na poprvé. 23 hodin jsem se kochal pohledem na stále se opakující textury a marně se usilovně snažil najít všechna tajná místa a získat tak achievement Sherlock Holms. Marně. Hodně pasáží s pastmi jsem musel opakovat tak dlouho dokud jsem je nepřekonal. Souboje se zombie byly taky menší peklo, obzvláště s těmi co umí kouzlit.

A ruku na srdce, prorazit hlavního zaporáka byl tvrdý oříšek. By mě zajimalo na kolikátý pokus jste ho sundali k zemi, u mě asi něco mezi 10-15 pokusy. Bez ohledu na použití krystalu a chodící taktiky. Stáhnout se do bezpečí a léčit se nemělo smysl, on se mezitím vzdy stíhal doléčit. Navic jeden jeho fireball a bylo po mě.
Dámy a pánové, je mi ctí Vám oznámit, že jsem po extrémně dlouhé době dohrál celou hru, dungeon The Keep po 23 hod usilovné práce (objeveno 24 z 33 tajných míst, zachránění byli všichni kdo měli být), jen souboj s hlavním záporákem mě trval doteď +/- 2,5 hod, než jsem přišel na to jak ho porazit (bylo to o dost těžší než jsem čekal) a hlavně měl dostatek štěstí přežít finální souboj. Komentář napíšu na DH večer.

PS: Byla to výzva v každém ohledu. :)
Kapitola 8 a kapitola 9 dokončena. Obtížnost stoupá. :) Nepřátelé co kouzlí a mají tuhý kořínek, naštěstí magie je silná a v kombinaci s krystaly extrémně silná ale je třeba ji používat ve správně kombinaci, jinak člověk vyplýtvá cenné krystaly a efekt min. Obzvláště když ti kouzlící nepřátelé se navíc regenerují. V Levelu 9 jsem potkal už hlavního záporáka a zapředli jsme spolu přátelský rozhovor o ... však si to zahrejte. A našel jsem 3/4 tajných míst. To by mě zajímalo kde bylo to 4 protože jsem si dal v kapitole 9 zatraceně záležet na tom abych je všechny našel.

Sice mě to máchaní mečem, sekerou štve kvůli pernametnímu lagu na myši ale dojem se lehce zlepšil. Poslední dvě kapitoly byly slušnou výzvou, pasti lehké, levely celkem ožily barevně. Nuže uvidíme co v závěru tvůrci vykouzlí. Za ty dvě kapitoly a stále lepší, jako víno zrající magii, zvyšuji na 70%.
Odehráno 20 hod. Ehm, ehm, kde jsem to jen četl, že za 8 hod není co dělat...

Zítra to dokončím a píšu recenzi pro zing.cz
Level 7 dokončen. Jsem někde v polovině levelu 8, ten lag na myši mě ale vadí čím dál více, soubojový systém na blízko je takový.....no na rovinu.. nic moc :(. Vše se snažím zabíjet pomocí magie.
Kouzlení je super ale odolnost některých typů nepřátel v ještě hlubším dole je značná. Kombinuji magii, nejraději si nepřítele zmrazím a pak do něj narvu mrazící blesk, někteří nepřátelé se navíc regenerují.
Odehráno 17 hod. A na to abych procházel každé políčko vlevo a vpravo zdali tam není tajné tlačítko na zdi na to už pomalu rezignuji. Snažím se ale je to těžké. Holt achievement Sherlock Holms nedám.

Snižuji hodnocení zpět na 65% za ten boj na blízko. Téměř nepoužitelný ve vyšších levelech.
V kapitole 6 jsem téměř nebojoval, našel jsem všechny tajná místa a byla to jízda... bylo to hodně lehké....v kapitole 7 v dolech ale ZNAČNĚ přituhlo (2 i 3 nepřátelé současně). Měl jsem sakra co dělat abych je všechny dostal .... ještě, že tam je tolik krystalů a hlavně nepřátelé se dají uchodit. V téhle kapitole jsem podlaží obrátil vzhůru nohama nespočetněkrát ale 2 z 5 tajných míst nenašel ani za nic. :)
Zvyšuji hodnocení na 70% musím uznat, že ta 3D grafika není tak zlá jak se mi ze začátku v době největší frustrace zdála, podle mého názoru sice nedosahuje kvality ručně kreslené freeware konkurence v podobě Cardhalia ale teď v 6 levelu v Trpasličích dolech vypadají textury docela dobře a plasticky.

Překvapivě mě to i začalo bavit. A to jsem to chtěl prohodit oknem.

Příběh je sice totálně stupidní - větší klišé snad už ani vymyslet nešlo ale díky promyšlenému kouzlení je to celkem fajn vybíjená, silně mi to připomíná naše začátky v DrD, kde jsme to rubali hlava nehlava a kde se zrodil důvod proč jsem nikdy dungeony nehrál. Koho by taky bavilo furt vybíjet skřety a další havěť.

Když nad tím tak přemýšlím: je to neskutečné. Nesmyslné levely, pasti, lokace, hádanky, atd...v nesmyslných (zatím) 6 patrech a člověka to najednou začne bavit. :) Že by v tom bylo to kouzlo dungeonů?
Hodnocení také zvyšuji za rozmanitost levelů.

A popravdě dokud to nedohraji tak recenze nebude, nechce se mi psát recenze z nedohrané hry, i když jsem plně pochopil herní mechaniky hry a přizpůsobil se.
Je fakt, že mi to teď začíná připadat nějaké moc lehké, v mých vzpomínkách se sdíleného hraní - pro mladší: kdysi dávno neměl každý PC a tak se hrálo u kamarádů na střídačku nebo prostě jen sledovalo dění na obrazovce což bylo prakticky to samé - to na takové Wizardry VII nemá ani omylem! To bylo hardcore.

Nebýt toho hledání těch tajných místností jestli jsem někde nepřehlédl texturu na stěně která je "jiná" než ostatní byla by to vlastně poměrně lehká hra na normal obtížnost bez permanent death. A taky mě štve ten zpomalený pohyb myši.
@ad142 (04.04.2017 10:54): já jsem ten typ hráče co syslí výbavu na horší časy až obvykle zjistí, že už ji nepotřebuje ale díky za info, beru v úvahu.

Snad máme na DH achievement: Dohrál svůj první dungeon v historii. Rád bych se jím pokochal. :)
@Rapier (04.04.2017 09:45): A to si zober, že ja som teda používal celú hru len základnú mágiu a posilnenie kryštálmi som použil len v úplne záverečnom súboji s bossom, keď mi nešlo do hlavy, prečo mu neberiem skoro nič zo života...:) Po použití kryštáľov išiel dole okamžite po vykúzlení troch posilnených ohnivých vĺn...:)
Kryštálov je inak v žáverečných podlažiach plno, nejako extra šetriť netreba...
@ad142 (04.04.2017 08:36): na to, že krystaly jsou na jedno použití jsem přišel v okamžiku kdy jsem krystal dal do jednoho z útočných kouzel (vzpomínám si, že už v kapitole 2 nebo 3 byly krystaly v tajných místnostech) a než jsem se nadál bylo po krystalu. Proto nyní si ho budu šetřit na horké chvíle. :)
Ta magie je fakt hodně ale hodně dobrá. Bez ní bych souboje běžnými zbraněmi nedal a to mám už vše pozlacené ale např. pozlacený meč (18b staminy a damage jen 11-18) v boji horší než obyčejný železný meč (20 bodu staminy a damage 20-26). No nicméně magii se nevyrovná nic. :)
@Rapier (04.04.2017 00:03): Pravdepodobne už prejdeš hrou bez väčších problémov. Žiadny nový typ hádaniek sa už neobjaví a prituhne len v súbojoch, kde sa zjavia kúzliaci zombie, alebo aj traja bojovníci naraz. Tá mágia je silná vďaka používaniu kryštáľov, ale musím priznať, že až do konca som jej princíp úplne nepochopil a myslel, som si, že posilovanie kúziel cez kryštál je trvalé.
Až v súboji so záverečným bossom som pochopil, že jeden kryštáľ - sa rovná - iba jedno zosilnené kúzlo a IBA na jedno použitie... Pár krát ma zabil, aby som bol konečne prinútený vyskúšať tie kryštály na priamy útok na neho. Potom išiel dole z piedestálu moci prakticky okamžite...:)
Moje záverečné štatistiky:
odkaz
Můj skill se zlepšuje. Kapitolu 5 mám úspěšně za sebou ale marně jsem se pokoušel opakovaně najít zbývající 2 tajná místa z 4. Odehráno 10 hod, jsem v Dolech v 6 kapitole.
Musim uznat, že se chlapcům magie opravdu povedla. Bez ní bych ty boje nedal. :)
Nejspíš jsem se přizpůsobil místním podmínkám, protože level 5 jsem projel jako nůž máslem. :)
@Richmond (03.04.2017 21:06): Kvůli Tobě klidně i na Unreal obtížnost, pche mě nějaký G2 nesloží, mě co jsem hrál Thief na nejvyšší obtížnost a probil se několikrát sklady v System Shocku 2. :) Počítám, že G2 bude zábava pro batolata a za 8-12 hod není co řešit. :)
@Rapier (03.04.2017 20:40): Grimrock doufám bude hrát na Hard obtížnost, jinak to nemá smysl! Ale fakt já to oceňuju, že bojuješ a nevzdáváš to. I když upřímně, tenhle žánr ti asi nebude souzenej. Mně stačily 2 patra Dungeon Mastera tenkrát v roce 92 a věděl jsem, co bude navždy můj královskej žánr :)
@Bodkin (03.04.2017 00:34): oho Mazar1234 zareagoval na hozenou rukavici a on mě vážně dal kód na Grimrock, to bude peklo. Ale pokud si myslíte, že letadýlkáře složí nějaký G2 tak to se šeredně pletete! :) A jak ne, tak Mazarovi na Stemu koupím taky něco z letadel ať se kluk dungonový taky pobaví. :)

Kdyby ten Macura a spol. tušil jak moc je pro mě obtížné ten jejich 3DS Dungeon dohrát, tak by mě poděkoval za popis jak to vidí hráč co nehraje dungeony. Můj známý co už dávno opustil dungeony by asi pukl vzteky, kdyby se měl nutit do výzvy.

Dobrá zpráva je, že fáze vyhodit hru z okna mě přešla.
Kapitola 4 Přes Pasti a Honem Pryč je za mnou. Souboje s 2 strážnými současně na tomto patře mě stály všechny do té doby všechny těžce naspořené lektvary. Pak pasáž, kde jsem se musel vyhnout smrtícím fireballům mě dala taky pěkně zabrat. Objeveno 3/3 tajných míst, zachráněno 2/2 dětí. Odehráno 7 hod.... Ještě 6 kapitol.

Nechť slouží tato diskuze jako varování a důkaz všem, že hrát hry proto aby jste ji mohli objektivně zrecenzovat a hrát hry pro zábavu je sakra rozdíl. A to jsem chytl ještě poměrně slušnou hru, mohlo to dopadnou mnohem hůře!

PS: to ovládání je fakt příšerné. Ten lag na myši mě fakt děsně štve. Už jsem si zvykl na místní feature dungeonu a (ne-)logičnost lokací ale tu myš a jakoby zpomalený pohyb to Macura a spol. těžce nezvládli! Je zajímavé, že Cardhalia ničím takovým netrpí, to bude asi tím portem s 3DS na PC.

Zlatá Cardhalia. Na to, že to dělali jen 2 studenti střední školy tak je v každém ohledu lepší dungeon, za tím si pevně stojím a srovnání s The Keep je na místě. Obě jsou to CZ hry, obě jsou to Dungeony ale freeware v tomto případě vítězí na plné čáře i přes své stáří.

Nicméně musím uznat - pacholci :), že The Keep má i své kladní stránky, a to konkrétně magie a zajímavé komba u boje ale doprxxxx ten pohyb myši ten boj totálně degraduje. :( Zbytečně kvůli tomu umírám.
@Rapier (02.04.2017 22:20): Tohle je opravdu o očekáváních od dané hry. Ale pro fanoušky Dungeon Master nebo Eye of the Beholder jde asi o lehce nadprůměrnou hru. Na platformě 3DS o špičkovou. DRD i D&D jsem hrál hodně a občas hraji i dnes. A i když moderní hraní s důrazem na postavy a příběh jsou super, tak klasický dungeon plný pastí, kde umře každému hráči 5 postav než ho dokončí, také stojí za to. Ano hraní stolních RPG se za těch 20 let posunulo, ale občas je super zahrát si jeskyni ze staré školy. Takovou kde neřešíš desítky postav, situaci měst a podobně. Jde jen o projití kobek plných pastí, které nemusí dávat smysl z hlediska tam žijících potvor. Tím ale neříkám, že nejdou udělat hry vyvažující oba faktory, jen že fanoušky mají oba přístupy a já osobně to rád prokládám.
@Rapier (02.04.2017 22:20): Hodnocení je vždy subjektivní a to Tvé Ti nikdo nevyvrací. Jen si stěžuješ na věci, které jsou v žánru běžné :-)

Albion má moc pěkný příběh, ale klidně bych se bez něj úplně obešel, protože se hlavně skvěle hraje. Což mi připomíná, že jsem pořád ještě nedohrál Amberstar a Ambermoon.

Ano, technické zpracování není žádná hitparáda, ono to opravdu souvisí s tím, že původně je hra dělaná na 3DS a skutečně to na jeho displeji bude vypadat lépe než na FullHD monitoru. A borci by samozřejmě mohli změnit grafiku od základů, ale to by musela být naděje na řádově jiné prodeje. Což nikdy nebyla, málokterého dungeonu se na Steamu prodají destíky tisíc kusů a stovek tisíc dosáhly snad pouze oba díly Grimrock a MMX. A samozřejmě také hraje roli to, za jaké peníze si to ten který člověk koupil, najvíce lidí si to i tak pořídí v nějaké slevě. Většina málo známých věcí typu Ruzar, Heroes of Monkey Tavern nebo 7 Mages prodá jednotky tisíc.

Leveldesign dungeonů nemá mít logiku ve slova smyslu "Proč někdo otevírá dveře tajným tlačítkem?". Je to zkrátka hádanka a Ty experimentuješ a přemýšlíš nad jejím řešením.

Nikoli z pohledu hráče, který má rád Fallout (to já také), ale z pohledu hráče, který dává RPG typu Fallout přednost. Tj. příběh, interakce s NPC a krom jiného absence hádanek. Tu vytýkal už před dvaceti lety Runetek prvním Baldutrům na dungeony.cz :-))

A ano, hrál jsem dračák, AD&D a zkoušel pár podobných systémů, ale nikdy pořádně do hloubky, nejsem na to tolik divadelní, společenský a "pravidelný" typ.
@DJ (02.04.2017 22:10): Ne, komentář to být neměl - to by mě tady všichni umínuskovali :). Ten přijde, až pokořím dle steamu všech 10 levelů hry. Zatím jsem našel všechny tajné místnosti a děti. Držím se!

To jsi vystihl moc pěkně, fajn hra na mobil.
@Phoenix (02.04.2017 15:27): no když vezmu v úvahu poměrně zdařilý soubojový a magický systém tak se jedná max. o lehce nadprůměrnou hru (max. 6/10) z pohledu hráče, který není zrovna fanouškem žánru. Tedy z mého subjektívního pohledu.
S tím příběhem to je zajímavé, protože mě osobně už zmiňovaná Cardhalia zaujala jako první dungeon právě kvůli solidnímu příběhu.
A co např. takový Albion? Co si tak vzpomínám tak kamarádi co to hráli zmiňovali výborný příběh. Ale už je to hodně, hodně dávno.

K té grafice ano je 3D ale technické zpracování je, slušně řečeno lehce podprůměrné. Vyjít to v roce 2005 nemám výtku ale v roce 2017 je to hodně za zenitem. Připomíná mě to první 3D real-time strategie, které ve své době vyšly. Srovnání s tehdejším Age of Empires 2 prohrávaly na plné čáře, ještě řadu let poté....někdy je méně více. Řekněme si na rovinu, že lépe to asi fakt vypadá na displeji 3DS než FullHD monitoru a to i 15,6" notebooku.
Jsem člověk co je zvyklý na starou grafiku ale ta musí mít své kouzlo. To u The Keep postrádám.

Také jsem si vědom, že to je česká hra, českým hrám fandím už z principu. Lukášovi Macurovi taky ale s jeho výrokem, že nám garantuje zábavu tak úplně nesouhlasím. Naopak, tento dungeon ukázal v plné míře důvody proč tento žánr téměř umřel, podobně jako letecké simulátory.

Je jasné, že za ty peníze se jedná o solidní zábavu, zvláště ve srovnání s jinou "hodnotnou" indie zábavou ale tato hra je prostě jen lehce nadprůměrná až průměrná.
Jak je možné, že Cardhalia, kterou dělali 2 studenti mě bavila (-ví) více, než The Keep?!
Něco se muselo stát. Buď jsem se změnil nebo The Keep není prostě tak dobrý pro někoho kdo dungeony nehraje od dob EOB?

Říkáš, že dáš na herní mechanizmy. Ano, uznávám systém magie je výborný, soubojový systém by byl taky mít stylus a displej na které ho lze použít. Obzvláště pokud se bavíme o real-time soubojích. Zbytek mechanik mě přijde normální. Hledání tajných tlačítek po zdech je spíše otrava ale chápu, že to je feature žánru. Házení předmětu do otevřené díry aby se otevřela tajná místnost, mě přijde už lehce za hranou. Zajímalo by mě jak lidé co tvoří ten svět přemýšleli o tom jak lidé staví domy, pevnosti, doly, atd. aby splnily svůj účel.

@mazar1234 (02.04.2017 16:02): pokud je to výzva, pokud mě někdo darujete na Steamu Grimrock 2 tak ho dohraji, bude to sice trvat, možná rok i více ale dohraji. :)


@Richmond (02.04.2017 16:19): ano, obtížné to bude ale ne nemožné. Už se těším na tvůj komentář k Falcon 3.0. Já si totiž osobně vybral The Keep v očekávání podobné zábavy jako u Cardhalia. Neříkám, že se částečně nebavím ale vědět, že to není na 6-8 hod a hlavně, že mě to bavit nebude - proč to už jsem napsal (jako minus bych přidal i absenci jiného prostředí než kobek, kde jsou sakra lesy? + ten příběh je ....no jako v době kdy jsem začínal hrát dračák) - tak jsem si ten klíč nikdy z redakce nevzal!

PS: zatím jsem to nedohrál. Je to poměrně tuhé, teď např. v 4 kapitole přeskakuji po různě se otevírajících a zavírajících se dveřích, to je to co mě silně připomíná naše začátky v DrD. Absolutně to postrádá jakoukoliv logiku, proč by někdo klíč zabezpečoval takovými pastmi ale chápu, že tohle je feature dungeonu a důvod proč je lidé mají rádi.


@ad142 (02.04.2017 15:21): aha, říkáš silnější nadprůměr? Jak tedy podle Tebe vypadá průměrná hra a co dělá podle Tebe tuto hru silnějším nadprůměrem?
Ty brdo, asi jsem divný ale prostě pokud budu hrát průměrný letecký simulátor vydaný v době kdy simulátory nevycházejí tak tomu prostě z principu nemohu dát 7/10 jen proto, že to nemá dnes moc konkurence nebo proto, že současná konkurence je slabší. V minulosti vyšlo mnoho leteckých simulátorů o kterých bych klidně řekl, že jsou to jen průměrné hry.

@Phoenix (02.04.2017 16:27): ano chybí, o tom žádná ale ten dungeon postrádá jakoukoliv logiku. Všechny ty pasti a jiné feature jsou tam jen proto aby hráče otestovali a nedali mu něco zadarmo. Z mého pohledu hráče co má např. rád Fallout 1/2 je to prostě totálně bezúčelné. Věřím, že to mnohé hráče co hrají od dob EOB baví ale pro typického běžného hráče to není.

Schválně kdo z Vás tady hrál někdy DRD nebo Dungeon&Dragons nebo Shadowrun? Teď mám na mysli stolní, papírová RPG, ne PC hry. To by mě docela zajímalo.
@Rapier (02.04.2017 15:06): Heh, lietadielkar sa nam pustil do kobiek? Sak sa Gary Gygax musi v hrobe obracat! ;-))
... a ten prispevok nemal byt komentar? aj plusku by som dal...

Z mojho pohladu ako som aj u seba uz pisal, je to oddychovka, idealna pre mobilne dotykove zariadenia. Na PC lahky nadpriemer v zanri.
@Richmond (02.04.2017 16:19): Chybí nejen přehled milníků žánru, ale v podstatě i náhled na to, co je v daném (sub)žánru bug a co je feature, což jde krásně vidět třeba na tom hledání tlačítek. Navíc se často stává, že co je v rámci daného žánru pro jednoho bug, to je pro jiného feature, klasicky třeba respawn nepřátel.

U jiných žánrů by to samozřejmě dopadlo analogicky (u rail shooter je k nasrání nemožnost ovlivnit pohyb hlavní postavy, například :-) )
@Rapier (02.04.2017 15:06): Ono je podle mě dost obtížné psát recenze na hru ze žánru, ze kterého jsi dosud odehrál jedinou hru. Já bych se podobnému úkolu (např. sespání recenze na střílečku/hardcore letecký simulátor/gta ptákovina) vyhýbal velkým obloukem :) JE to dosti nevděčná činnost, protože prostě chybí celkobý přehled velkých milníků žánrů a těžko to se něčím srovnávat. A čtenáři to asi pocití a dají to možná najevo :) Ale i tak máš můj respekt, že jsi bojoval a nevzdal to!
@Rapier (02.04.2017 15:06): Keep som nehral, ale moje dojmy zo ziskaneho infa su take, ze sa jedna skor o jednu zo slabsich hier zanru takze "Nedej se".

Zaujimave by prave bolo zrovnanie nejakeho "Dungeon Crawler no-lovera" ako si ty s Grimrock 2, ktory napr. ja (tzn. velmi skuseny DC lover) povazujem za clena TOP 3 v celej historii zanru.
Ale je pravda, ze ak povazujes tlacitko na stene ci zatazenie plosinky kamenom za puzzle tak pri Grimrocku by si si to asi najskor mal chut nechat prejst hlavou, podobne ako Kurt Cobain.
@Rapier (02.04.2017 15:06): Ozývám se jako recenzent, který dal 7/10 proto, že považuje The Keep za nadprůměr, nikoli za průměr :-) Někdy to může vypadat tak, že průměr známek, udělených v recenzích, je 7 a tedy 7 znamená průměrnou hru, ale je to zkreslené tím, že spoustu doslova šitu nikdo nerecenzuje. Setkávám se s tím často u FPS, kterých mám nahraných stovky včetně obskurních ruských kusů v ruštině, a ty opravdu špatné téměř nikdo nezná.

Grafika má úplně jiný styl než ta v Cardhalia, protože jde o 3D, nikoli o ručně malované 2D. Samozřejmě má svůj vliv přechod z původní platformy, ale já na grafiku ve hrách moc nedám (myšleno technicky, dám trochu na umělecký dojem), v dungeonech téměř vůbec.

Příběh v dungeonech IMHO důležitý nikdy nebyl, Dungeon Mastera jsem dohrál tak pětkrát a o příběhu nevím téměř nic (protože jsem si nikdy nepřečetl povídku v manuálu). Ale každý to tak samozřejmě mít nemusí. O mně je známo, že dám hlavně na herních mechanizmy a zbytek považuji za druhořadý.

Kurzor myši mi nijak při hraní nevadil, může to být ale samozřejmě třeba tím, že jsem v poslední době hrál mrtě her na různých emulátorech a byl na nějakou přepočtovou setrvačnost zvyklý.

Jinak souhlasím s tím, že hru si vychutnají převážně fanoušci žánru, jako první kus se seznámení se s dungeony bych ji nedoporučoval.

BTW "frustrovala", nikoli "flustrovala" ;-)
A poznámka na závěr, Lukáš Macura psal v Levelu, že garantuje, že za cenu kterou dáte za 2 lístky na Masaryka, se budete bavit více než v kině.
No, nevím až to dohraji, tak si na Masaryka zajdu a ve finální recenzi dám vědět. Zatím mám pocit, že ten Masaryk by mě bavil víc.
Uvidíme!
@Rapier (02.04.2017 15:06): Nemyslím si, že je hra priemerná. Mne sa to páčilo a za mňa je to silnejší nadpriemer. Ale to ju vôbec neporovnávam z klasikami žánru, ako napr. Wizardy. Keď to ale striktne berieš iba ako skôr zábavnú jednohubku a porovnáš to iba s ostatnými, novými malými dungeon crawlermi, ktorých sa nedávno vyrojilo na Steame viacero...

Na sector.sk nepíšem, píšem na som.hráč.sk. Tam si tiež sami vyberáme hry, čo chceme hrať. Recenziu som tam práve odoslal, neviem, kedy ju zverejnia. Ale odohral som hru za 8 hodín a dal som 75%, to môžem povedať už teraz. Takže sa poslušne zaraďujem do radov tých typických recenzentov....:)
@Phoenix (02.04.2017 00:39): to bezesporu, zkušenosti z dungeony vyjma Cardhalia opravdu nemám.

@ad142 (02.04.2017 08:24): neboj, jsem soudný. Narozdíl od Tvého kolegy ze sektor.sk, který v recenzi vyčítal Enemy Engaged 2 (vrtulníkový simulátor), že ve hře jsou dlouhé přelety, což je typická vlastnost všech leteckých simulátorů. :)
Ono víš, když začínáš v 90 létech 20 století hrát první hru na hrdiny dostupnou v Československu: Dračí Doupě, kde kosíš skřety jak na běžícím páse, procházíš nesmyslné lokace a pasti, případně tě Pán Jeskyně dorazí brutální, doplň si: přesilou, kouzlem, pastí, (ne-)logickou hádankou, apod., tak těžko si pak vybuduješ pozitivní obraz na dungeony z té doby. Časem se ti takové hraní přejí a uvítáš, že odněkud z USA přichází perla: Shadowrun, kde najednou hraje prim příběh, magie a technologie současně. A hlavně už se nevybíjejí přihlouplí nepřátelé v dungeonu.

No, paradoxně jsem 3x rozehrál Cardhalia ale už to je bratru nejméně 5 let co jsem to hrál. Takže ano zkušenosti mě chybí.

No ale zpět k The Keep. Přemýšlel jsem jak koncipovat recenzi. Ta hru jsem si chtěl (dobrovolně) zahrát, bohužel pro ní mě dosud nějak nezaujala, nepřekvapila (ale flustrovala, to zas ano) a graficky nijak neuchvátila (spíše naopak). Asi tomu ani nepřidal fakt, že hraješ jen za jednoho hrdinu namísto party jak je typické pro ostatní hry typy DrD & Dungeon&Dragons. Když to srovnám se svými zkušenostmi z hraní Cardhalia tak The Keep má:

a) horší grafiku, že je 3D je pěkné ale prostě dungeny jsou mimochodem mnohem pěknější kreslené a můj osobní názor je, že už zmiňovaná Cardhaliannohem pěknější, navíc ručně kreslenou grafiku, která má prostě své kouzlo. Naproti tomu je grafika v The Keep taková nějaká. Rozlišení textux nic extra a na 3D je to prostě sakra málo.

b) příběh je slabý a prakticky mě chybí motivace to dohrát. Nebýt faktu, že to musím zrecenzovat. Oproti tomu už zmíněná Cardhalia má příběh, který mě do samého začátku dokázal vtáhnout do hry a to vše co mě tak flustruje u The Keep bylo i zde ale byl to především příběh a ručně kreslená grafika, kvůli které mě bavilo to hrát dál. A to jsem nikdy předtím žádný dungeon prakticky nehrál.
A ruku na srdce, hádanky má Cardhalia těžší a lepší. Taky je mnohem tužší, co se týče obtížnosti než The Keep. Přesto vše mě bavila mnohem více, takže asi to nebude jen o tom kolik máš nebo nemáš dohraných dungeonů, že?

c) ten pohyb myší prostě kluci nezvládli. Do pocitu, že se kurzor pohybuje plynule stále chybí hodně. To, že si hra nese nevýhodu v podobě ovládání z 3DS je další fakt. Chápu, že stylus je stylus.

Předběžně na závěr recenze bych uvedl: naprosto průměrná hra, s průměrnou 3D grafikou a ovládáním, které bohužel doplatilo na původní platformu (kde naopak muselo být skvělé). Hra je určena jen pro fanoušky žánru a pokud jste jako já dungeony moc nehráli můžete za klad brát herní dobu okolo 18-25 hod (jsem teď aktuálně v kapitole 4 a mám dle steamu 6 hod, tedy jedná se o můj odhad herní doby). V opačném případě je to to další průměrný dungeon do Vaší sbírky. Neurazí, nenadchne.

Hodnocení: 5/10

PS: jiní recenzanti dají samozřejmě 7/10 protože jak jsem pochopil tak průměr u hodnocení her je 7 ne 5 jak náš učili na základní škole v bývalém Československu. Holt doba se mění. :)
Ja už som na začiatku finálnej 10. kapitoly a obtiažnosť súbojov sa v týchto posledných poschodiach rapídne zvýšila. Hlavne sú tam otravný zombie, ktorí sa môžu healovať. Zatiaľ som nahral skoro 7 hodín a myslím si že za 8 to stihnem.

@Rapier (01.04.2017 23:28): Pokiaľ budeš v recenzii nadávať na tlačidlá, plošiny atď, iba upozorníš na to, že si nikdy žiadny dungeon nehral a aj na fakt, že ťa tento žáner nebaví a nieje určený pre teba. Pretože keby si hral aspoň jeden dungeon v ktorom si zatvorený v niekoľko podlažnom dungeone, tak zistíš že tieto "hádanky" sú iba zjednodušená vykrádačka toho čo už bolo "niekde" použité.

Nemyslím to v zlom, ale po The Keep už radšej žiadny dungeon nehraj. Zbytočne by si bol iba viac frustrovaný.
@Rapier (01.04.2017 23:28): Řekl bych, že Tvá frustrace skutečně pramení z toho, že nemáš s dungeony moc zkušeností. Protože ono je při hraní dungeonů normální hodit do každé díry nějaký předmět, na každou plošinku stoupnout nebo se naopak ujistit, že není něčím zatížená a případně na ní nechat nějaký předmět. A přestože mám s hraním dungeonů nemalé zkušenosti, tak jsem stejně v The Keep všechny secrety nenašel.

To, na co nadáváš, je dlouhodobá vlastnost žánru. Nám pamětníkům to asi tak nepřijde kvůli tomu, že jsme s tímto žánrem vyrůstali, osobně jsem začínal Eye of the Beholder tak před pětadvaceti lety.
Jsem v kapitole 3 dalších 20 min procházím každý kousek zdi zdali jsem někde nepřehlédl tajné místo.nakonec jen díky faktu, že jsem se podíval na steam tak mě napadlo v první místnosti hodit kamínek do díry - tím se otevřel další secret place ale furt nešlo přes mříž projít protože byla dole a za ní strážný, tak jsem odebral kámen a hoalá mříž zasunuta a já konečně po 1,5 hod mohu pokračovat. :) To jsou hádanky, že by jeden umřel...připomíná mě to silně naše začátky v po revoluci v Dračím Doupěti. Je mi jasné, že pro někoho kdo hraje dungeony jako já jím denně chleba je to hračka a pohodička...málem jsem tu hru vyhodil oknem (obrazně řečeno, škoda, že to nelze ze steam verzí udělat), jeden by neřekl jak fajn bylo mít hru na fyzickém médiu. :)

Ta hra je tak blbá, až mě to začíná bavit ale nepřijít na to, že nejprve musím hodit na plošinu kámen aby se zvedla mříž z vedlejší kóje kde je páka, která zvedne jednu ze dvou mříží ke strážnému v ubikacích a pak jak blbec procházet 3x každý kousek stěny znovu a znovu zdali člověk něco nepřehlédnul a pak už více méně ze zoufalosti, mě napadlo, zvednou už jednou hozený kámen z plošiny a najednou je druhá mříž nahoře a mezi mnou a strážným nestojí nic v cestě to fakt stálo za ten pocit, že jsem blbec! :) Já to snad dohraji nepřízni osudu navzdory a pak to roznesu v recenzi na prach. :)
@Rapier (01.04.2017 09:37): hledani tlacitka neberu jako hadanku. Tou mam na mysli napr. skutecne hadanky jako treba u vstupu do podzemi hradu v Mighh&Magic III. Chapu, ze znovuvprolejzani levelu asi neni super zabava, ale zase odmenou pak je to nalezeni! :-)
@ad142 (01.04.2017 08:45): no když to říkáš. Nemám pocit, že bych nevěděl jak hrát a dohrát dungeon ale začínám chápat proč muj známý raději už hraje jen příběhové hry typu Mass Effect, Zaklínač, apod. než aby se stresoval nesmyslným probíháním po levelu a zkoumáním každé zdi, zdali tam není někde tlačítko, které přehlédl. Tahle recenze mě začíná lehce sr**, člověk musí být skutečný fanoušek žánru aby tu hru rovnou nevyhodil z okna.
To co popisuješ jsem osobně zažil v Cardhalia.
Mám pocit, ze to bude moje první a zároveň poslední recenze mimo simulátory pro jistý herní web.

@Richmond (01.04.2017 08:38): povazuje se za puzzle fakt, že hráč prochází znovu a znovu 30+ min level a hleda na každé zdi skryté místo? Mám odlišnou představu o hadánkách.
@Rapier (01.04.2017 00:35): Ale obávam sa, že ten recenzent má v podstate pravdu, som už v 7. podlaží za necelých 5 hodín a žiadny vážny zákys skutočne nebol. Všetky finty už boli použité v starom Dungeon Masterovi (teleporty, hádzanie kameňov na plošinky, skryté tlačítka) a DM bol oveľa ťažší (nutnosť vracania sa najmä pre vodu + puzzle oveľa náročnejšie)
Ten recenzant z games me fakt dojímá. Cituji "Záseky, které by rušivě nabourávaly tempo, tedy příliš nehrozí." Aha, takže když 30+ min bloudím tam a zpět a dívám se na každičkou zeď tak to jako zásek není? Začínám mít pocit, že hraji úplně jinou hru. Kvasa si ze mě asi dělal srandu, prý za 6 hod je po všem. :)
Až tohle dohraji, tak to nejen bude první dungeon v historii co dohraji ale Crash mi tady osobně dá achievement za svatou trpělivost a gratulaci k další k dokončené hře. :)
@mazar1234 (31.03.2017 23:25): vzhledem k časové náročnosti se k tomu nejspíš nedostanu ale uvidíme. :) Zabrat mě teď dává i The Keep. Ale do návodu se nepodívám, k tomu se nesnížím. Max. bude recenze za pár týdnů/měsíců. Musím ale uznat, že atmosféru to má slušnou. Je to solidní výzva, pro někoho jako já, kdo nehraje dungeony zrovna často.
Dokončená 2 kapitola, teď jsem v kobkách ve 3 kapitole, už jsem našel dvě místa a osvobodil první dítě, zabil pavouka, to byla vážně mrcha, ještě teď mám husí kůži ale momentálně nejsem schopen najít jak pokračovat vpřed. Dle steamu odehráno 4 hod. Dle recenzanta na games.tiscali.cz hra na 6 hod, ehm, ehm....začínám mít vážné pochyby zdali to recenzant vůbec hrál. Buď jsem blbý nebo prostě lidi co hrají dungeony jsou tak vycvičení, že to je pro ně hračka, hraji to na normal obtížnost bez pernamentní smrti a souboj s tou kreaturou v současném levelu mě dal zabrat, pomohlo mi, až když jsem ji uchodil.
@mazar1234 (31.03.2017 23:25): podle me kdyz nekdo chce zakzvane zacit s DRPG na ostro idealni jsou Wizards and Warriors, ta hra neni tak obtizna po soubojove strance a pritom je dostatecne propracovana aby se clovek pripravil na ,,tezsi,, kousky.
A porad se na ni da koukat..vice mene:)
The Keep me moc nezaujal, prilis kratke na to abych se s tim zacal zabyvat..

PS: muj benchmark byla rozhodne Elminage Gothic:)
@Rapier (31.03.2017 22:36): Ono ideálny benchmark dungeoncrawlerov je dohranie Black Crypt, prípadne ideálna voľba dnes je Grimrock 2, ktorý je členom TOP 3 "best of all time DungCrawl".

Pomyselná méta je minimálne dohranie trilógie komba postupným importovaním party, Wizardry 6+7+8 - Cosmic Forge trilogy.

Retardovanejší HC magori argumentujú dohraním "Das Schwarze Auge" kombom, ja som dohral iba Star Trail a import do Trojky - známy CZ preklad Riva (dohranej).
Tak jsem v Kapitole 2 to druhé tajné místo nakonec našel. Musel jsem být asi slepý. :) Je ale zajímavé, že jsem zabil jen 15 z 17 nepřátel ačkoliv jsem level prošmejdil několikrát tam a zpět. Zajímavé.

První dojmy: příběh je mnohem slabší a popravdě řečeno tuctovější než ten v Cardhalia, grafika nic moc, a to obzvláště pokud to porovnám s ručně kresleným (a o 10 let starším) Cardhalia ale co mě vyloženě štve je jakoby zpomalený pohyb myši. Což u boje je vysloveně k nasrání. Chápu, že ovládání je z 3DS ale ta myš ... no zvyknout se na to dá ale není to úplně ono.
@Rapier (31.03.2017 09:29): Ja mám momentálne na Steame nejakých 4,5 hodiny nahratých a som v 6. podlaží. Do návodu som nepozeral, len na Steam fórum, kde mi práve Phoenix (vďaka) nepriamo pomohol, keď tam napísal niečo o skrytom "triangle" tlačítku, ktoré som si inak nevšímal...:) Inak zákys zatiaľ žiadny nebol a to asi vďaka tomu, že som nedávno dohral klasiky žánru ako Dungeon Master alebo Ultima Underworld 1. Inak to sú hry, ktoré by mojich vrstovníkov nenapadlo ani inštalovať... :)
Recenziu (sem koment) musím napísať aj ja, za to mi dali z našej redakcie klúč. A preto som hru tak rýchlo sem na DH aj pridal...:) Zatiaľ však je to iste lepšie než napr. 7 mágov, ktorí ma nudili a nedokázal som sa dokopať k dohratiu...
@Phoenix (31.03.2017 09:02): tak to jsem rád, že nejsem jediný .... fascinuje mě, jak recenzent napíše, že se jedná o jednohubku kde není za 6 hod není co dělat.
Dovolím si tvrdit, že i když jsem nedohrál žádný ze starých PC dungeonů v minulosti (jednoduše proto, že mě kdysi nebavili ale sledoval jsem své kamarády u PC jak je desítky hodin hrají, takže představu mám více než bohatou), tak jsem strávil nespočet hodin hraním free dungeonu Cardhalia, který je zatraceně hardcore a za ručičku tě nevede ani omylem (spíše naopak).
Moc dobře vím jak to myslíš s tím hledáním tajné chodby nutné pro pokračování v postupu. Návody jsou pro .... ehm. K tomu bych se nesnížil, já na to přijdu. :)
@Rapier (31.03.2017 06:41): Howlongtobeat píše necelých 8 na Main Story (ale je to výsledek jednoho člověka), to mi přijde bez účelového hledání tajných chodeb, které klidně dvě hodiny přidá, odpovídající.

Na šest hodin by ses podle mého dostal, kdybys to hrál probíhacím stylem a možná i s návodem (občas je třeba najít nějaký secret i pro postup dále). Na první hraní běžným tempem (řekněme nehledám cíleně všechny tajné chodby, ale prolezu maximum čtverečků) bez návodu to na šest hodin moc nevidím.
Včera jsem to začal hrát kvůli recenzi, zatím nemohu najít jednu ze dvou tajných skrýší v levelu kde je kapitán Drake. V jedné z místnosti kde jsem zabil 2 strážce jsem zatáhl za provázek, něco se asi otevřelo ale nemohu přijít na to co. :)

PS: někde jsem četl, že hra prý zabere 6 hod včetně hledání tajných míst! No tak nevím. Podle Steamu jsem v levelu 2 (level 1 je tutoriál) a mám odehráno celkem 2 hod a to jsem včera asi 30 min se marně snažil najít ten druhý secret place. :)