Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 5
Za starou bábu jsem hrál snad jen v Mat Hoffman's Pro BMX, ale tam šlo jen o vedlejší postavu. Hra, kde si dáma ve značně pokročilém věku střihla hlavní roli, je počinem belgických vývojářů Tale of Tales s výmluvným názvem The Graveyard neboli Hřbitov.

Jedná se o jednu z nejhorších her, co jsem hrál a neberu fakt, že by mělo jít o umělecké dílo, protože belhání babky bylo opravdu otravné. Jednou se to prodává za pět Euro na Steamu, tak bych za ty peníze měl dostat adekvátní zážitek.

Naštěstí, nebo spíš naneštěstí, existuje demo, které je skoro stejné, jako plná hra (akorát že stařena nezemře). Každopádně to pro mě byla ztráta času, i když jsem zase o moc minut nepřišel.

Pro: hřbitov

Proti: belhání babky, nuda, plná verze je placená

+13 +14 −1
  • PC 20
The Graveyard je zajímavé dílo, které se ale těžko dá nazývat hrou (i když mnoho prvků hry má). Hru začínáte na hřbitově a to je jediná lokace kam se v této "hře" podívaté. Vaším úkolem je dojít na konec cesty až k lavičce. Není to tak lehké jak se zdá, protože ovládání je horší a než tam dojdete tak asi umřete nudou. Na konci si poslechnete krátkou a velmi pofiderní písničku a jdete zpět z hřbitova. Konec.

Jeden z mála plusů které tato hra má je grafická stránka, které je na dobré úrovni. Atmosféra hřbitova je celkem dobrá, ale to je tak vše.

The Graveyard je tedy nejkratší hra co jsem kdy hrál a troufám si tvrdit že i nejkratší hrou co exituje. Tvůrci sami říkají že The Graveyard není tak úplně hrou, já ji ale tak vnímám protože prvky hry má. Asi nejvíc mě překvapilo že si za tuhle hru někdo nechá zaplatit. Z ofic. stránek lze sice stáhnout, ale pouze demo. Plná hra údajně obsahuje ještě smrt, za 5 dolarů je to ale trochu málo

Pro: Grafika, perfektní atmosféra

Proti: Krátká herní doba, cena (ano někdo si za tohle opravdu nechá zaplatit), špatná hratelnost

+12
  • PC 70
Jako experiment je The Graveyard geniální. A jako hra? Darmo mluvit. Mám tedy dát 100% za myšlenku? Anebo 0% za, v podstatě, nehratelnost? Tohle dilema je u podobných herních experimentů zcela zbytečné.

V případě Hřbitova jde o myšlenku, která je dokonale podtržena téměř úplnou absencí jakýchkoliv herních možností. Jak to? Jednoduše, až geniálně jednoduše. Vašim avatarem je zde stará dáma s hůlkou. Co je její úkol? Nic více a nic méně než dojít sto metrů přes hřbitov na lavičku u kostela, chvilku si posedět a pak dojít zpět.

Prkotina říkáte? Jak pro koho. Odvážně se vydáváme na onu dalekou cestu zmáčknutím šipky dopředu... a jdeme a jdeme, pomalu jdeme k cíli. Tak blízko a tak daleko. A za chvíli nepochybně ucítíme ubíjející bezmoc a únavu z omezení hry, omezení těla... stejně jako stará babička, pro kterou je cesta přes celý hřbitov k lavičce u kostela takřka nadlidský výkon. Myslím, že za toto krátké zamyšlení si The Graveyard alespoň 70% zaslouží.

Pro: Pointa hry, kterou se tvůrcům geniálně daří ukázat. Grafika a povedené černobílé zpracování.

+12
  • PC 15
Kritizovat The Graveyard za to, že to vlastně není hra mi příjde zcestné. Jedná se spíše o „interaktivní zkušenost“ a jako taková by se měla i hodnotit.

Zážitek je zcela atmosférický, na každého působí jinak, pro někoho může být pomalá cesta jen nudným utrpením, jinému si v hlavě roní spousta otázek, myšlenek a pocitů. Každý ať si to přebere sám, já těch pár minut za úplně ztracených nepovažuji.

Co vidím jako nejhorší fail ze strany vývojářů a důvod proč si hra zaslouží v době mého dohrání titul 8. nejhorší hry je její cena. Být zdarma, myslím, že by se v hodnocení umístila výše a nikoho by těch pár minut neurazilo.

Hře dávám ocenění – Nejlepší kandidát na Steam refund.

Pro: atmosféra

Proti: cena

+10
  • PC 10
Z komentářů staršího data jsem měl docela jasnou představu, o jaký skvost půjde. Přesto realita překonala mé představy. První překvápko mě čekalo v obrazovce vývojářů - obsahuje kompletní "návod hry". Drahý hráči, jdi se stařkou rovně k lavičce, otoč ji, posaď ji, postav ji a jdi zpět. Bravo, úspěšně jsi dohrál hru. Tak tohle jsem ještě neviděl.

Chtěl jsem Graveyard trochu otestovat, a tak jsem babičku natruc poslal na první odbočce doleva mezi hroby. Druhé překvápko, babča zmizela za rohem, kamera odzoomovala ke vchodu hřbitova a to byl konec. Babka už nevylezla a jestli stála zaseknutá o zeď, mašírovala stále kupředu nebo padla do čerstvě vykopaného hrobu jsem mohl jenom odhadovat.

Při druhém pokusu jsem ji už poslušné vedl rovnou za nosem a kombinací kulhání a hopsání jsme dorazili k lavce a zaposlouchali se do tklivých tónů písně. Chvíli před jejím koncem se bábi na lavičce zhroutila a přestala jevit zájem o okolí. Ona mi tam snad umřela to snad ne! Mačkal jsem zkusmo různé klávesy, ale hrdinka příběhu se evidentně rozhodla na hřbitově už zůstat. Mrknutím na net jsem se dozvěděl, že tohle byl ten "špatný konec" (tak tenhle zázrak má víc konců).

Rozehrál jsem hru potřetí a snížil úroveň grafiky z "fantastické" na normální. Žádný velký rozdíl to nebyl, změna měla ale překvapivě vliv na pohyb stařenky, která k hopsání a kulhání kreativně přidala popojíždění po cestě, což budilo dojem, že jede na eskalátoru. Na lavičce jsem ji tentokrát nechal posedět jen chvilku a hnal ji zpět. Sláva dohráno!

Verdikt? Právoplatný člen společenstva nejhorších her, o který ale stojí zavadit a onu čtvrthodinu času mu věnovat. K plnému pochopení tohoto obskurního díla je totiž třeba si jej zahrát.
+10
  • PC 10
Tak jsem se taky přidal k lidem, kteří shlédli toto interaktivní video. Záměrně neříkám hru, poněvadž se v žádném případě o hru nejedná. Herní žánr adventury u hry je poněkud zavádějící. Adventura bez jediného dialogu? To fakt ne. Když už bych měl toto video hodnotit jako hru, za to, že držím šipku dopředu, spíše bych to vidél na TPS arkádu, či plošinovku (beze skákání). Této "hře" by prospělo, kdybych ji prostě vůbec nemusel ovládat a bylo by to prostě video, respektive klip, jak již jsem několikrát zmínil. Každopádně nechat si za to, že ta babka umře zaplatit, je do nebe volající blbost a pevně doufám, že zde tak nikdo neučinil. Jinak bych si o něm musel myslet svoje. Z toho plyne, proč jsem při hodnocení tohoto zaškrtl možnost "Dohrál jsem hru". Opravdu si myslím, že hra nic jiného nenabízí a když jsem se starkou došel (s vypětím všech sil) k lavičce, můžu s klidným svědomím říct, že jsem to dohrál.

Tak tedy, bylo mi řečeno, že se The Graveyard pyšní skvělým grafickým zpracováním. Inu, jak se to vezme. Babka vypadá v obličeji jako mimozemšťan, po cestě měla nejspíše kulhat, aby to umocňovalo že se jedná o umění, abychom cítili, jak je ta žena stará, nicméně vypadá spíše trochu komicky, protože babka po cestičce doslova poskakuje. S klidem bych si dokázal představit, že bych s ní hrál fotbal, jak píše Adieu. U stromů jsem si myslel také to samé co on. Mraků jsem si všiml až když jsem se blížil k lavičce, říkám si: Že by duchové, a ono to byly mraky řítící se nadzvukovou rychlostí. Toť moje pocity z cesty k lavičce. U lavičky nastal problém v tom, že jsem babku nemohl donutit sednout. Musel jsem se mrknout do helpu. Ahá, ona se musí otočit zadkem k lavičce, fíha (musím říct, že se babka otáčí dost pomalu). Jakmile si sedla, začal hrát otravný nepřeskočitelný song, s klišovitým textem. Musím říct, že je ta písnička dost otravná a asi v půlce jsem to vzdal a šel se vyčůrat. Když jsem se vrátil, písnička konečně skončila a já mohl starku vzít ze hřbitova ven (konečně).

Pro mne je The Graveyard docela otravnou záležitostí a nevídím v ní ani trochu umění. Pod pojmem umění si představuji něco originálního, něco co mne chytne za duši, ale tohle je jen tisíckrát omleté klišé o starém člověku. Je to blbost.

10% za snahu vytvořit v herní branži cosi jiného, byť se to nepovedlo.

Alternativa: Passage. Je založena na podobném principu a i když jede v rozlišení asi 120 na 40, pořád je to zábavnější, než The Graveyard, který vede pouze grafikou.

Pro: Snaha

Proti: Nuda, graficky to zas dobré není, klišé, měli spíše udělat HD video, které bych shlédnul. Dívat se na poskakující babku jak nekonečně dloho poskakuje je na prd. CENA!!!

+8 +9 −1
  • PC 50
Tale of Tales mají skvělé a originální nápady, ale zatím se jim z nich nepodařilo udělat také skvěle se hrající hru. Když jsem se dozvěděl, že další jejich hra se má odehrávat v prostředí mé oblíbené prázdninové destinace, nemohl jsem odolat.

Představoval jsem si velký hřbitov plný rodinných hrobek a starých krypt, jejichž architekturu budu zasněně obdivovat. Tisíce jmen mrtvých vyrytých do černého mramoru, která mě budou svým zlatavým odleskem hypnotizovat. Těšil jsem se na dlouhé procházky mezi hroby, návštěvu urnového háje nebo piknik na rozptylové louce. Hřbitovní kvítí a hmyz. Na nic takového jsem však ve hře nenarazil. Ani jeden čerstvě vykopaný hrob, u kterého by se dala nasávat esence smrti, ve hře není. Prostě nic. Místo toho jedna stará babice a na konci cesty lavice. Pozitivní na celém tom funerálním mátožení alespoň je, že babizna na konci svého sezení zemře. Oko labužníka ještě potěší černobílá stylizace a pár krásných náhrobků, ale to je asi tak vše. Zbytek příliš neoslní. O herních mechanismech ani nemluvě. Žádné nejsou.

The Graveyard dokáže pěkně navnadit, ale morbidní choutky zůstanou neukojeny. Nelze se proto divit, že hodnocení hráčů bez vztahu k nosnému tématu hry, je ještě nižší. Sám jsem si hned musel spravit náladu opětovným vžitím se do role Caleba a před náhrobkem Erica Dravena ho nechal několik hodin opakovat „nevermore“.
+7
  • PC 30
I keď mám umelecké/experimentálne herné "hříčky" rád, pri Graveyard som bol vyslovene sklamaný až do momentu, keď začala hrať pesnička. Tá sa dá v podstate spolu s čiernobielou štylizáciou považovať za jediný klad tejto záležitosti. Je to rozhodne škoda, pretože nostalgické bilansovanie na cintoríne by sa dalo krásne rozvinúť (a to nielen emocionálne). Nuž čo, možno nabudúce.

Pro: skladba, vizuálna štylizácia

Proti: nielen hrozne krátke, ale aj obmedzené, zlá kamera v prípade, že hráč sa pohne kúsok mimo hlavný chodník

+5
  • PC 5
Poprvé za svou existenci tady jsem zvažoval, zda použiji hodnocení 0 % a nebo ne. Nakonec dávám 5 % za zajímavě ztvárněný hřbitov. Ale to je asi tak vše, co jsem na tomhle našel kladného. Já jsem tušil, že jsem měl zůstat jen u shlédnutí videa na YT, ale cel ta věc mě po přečtení části diskuse lákala, že jsem to musel také vyzkoušet.

Obdivuju autora popisku, jediné emoce, které jsem cítil byly ty ve stylu "to si někdo dělá prdel", "proč se to ku*va musí instalovat" a "jak za to můžou chtít zaplatit".

Asi nejsem ten pravej cíl, pro experimentální umění tohoto druhu :)

Pro: Hřbitov

Proti: Úplně všechno ostatní ...

+5
  • PC 20
Herni vyzva 2017: No fujtajbl!

V dobe hrani hry (posleze v dobe psani prispevku) tu bylo uz sedm vice ci mene (ne)unikatnich komentaru. A ted mi reknete uprimne: zaslouzi si tahle hra sedmy, podobne (ne)objevny?

Ani ne.

Tim bychom to mohli uzavrit.

Ale to by mi asi neproslo, ze? :-P

No, tak se do toho dame.

"Kazde zbytecne slovo je zbytecne." - pripisovano Jarovi Cimrmanovi

Kdyz jsem se po vyhlaseni Herni vyzvy 2017 rozhodoval, jakou hru do kategorie c. 7 si vlastne vyberu, The Graveyard byla celkem jasna volba. Proc? Protoze je to kratke, mnoho podobne kratkych titulu jsem uz mel tu smulu (do)hrat, ale predevsim pro zarazeni v podkategorii interaktivni film. Pote, co jsem si hru odsedel, si uz nejsem tolik jisty, ale podkategorii Walking Simulator tu jeste nemame. Treba to ale vyresi stitky...

Hrbitov je generovany krasne, coz o to, i kdyz podivate-li se na nahrobky pozorne, velice rychle vam dojde, ze tu autori jen zkopirovali nekolik malo ruznych typu teto kamenicke dekorace. Na nahrobcich se nenachazeji zadne napisy, coz by alespon mohlo mirne zprijemnit putovani k lavicce.

Babka se totiz soura. Babka se soura pomaleji, nez Commander Shepard ve snovych sekvencich Mass Effect 3. Pomalejsi chuzi jsem snad jeste v zadne hre nezazil, i kdyz ani v takove Dear Esther si o nejakem kalupeni nemuze byt rec.

Tyhle experimentalni hry to ani u mne nemaji moc lehke. Ale paradoxne hry, ktere se snazi hrat jen na grafiku (napada me treba Dear Esteban, ziskavaji nizsi hodnoceni, nez treba Passage ci Proteus, i kdyz jde na urcite urovni o to same. Cim to? Napada mne jen tolik, ze u her ve 3d zobrazeni se ocekava vyssi interaktivita a jakakoli vizualni nepresnost ci nedoladenost je daleko vic videt...

Tak mam pocit, ze napsani tohoto komentare mi trvalo dele, nez dohrani cele hry. Hm...

PS, namatkou prehlidka her s atmosferictejsimi hrbitovy: Dracula: Resurrection, Dracula: The Last Sanctuary, Baldur's Gate, Baldur's Gate II: Shadows of Amn, Cosmo's Cosmic Adventure...
+5 +6 −1