Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Cosmo's Cosmic Adventure

Cosmo's Cosmic Adventure: Forbidden Planet

01.03.1992
75
35 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Cosmo je malý zelený mimozemšťan s přísavkami místo rukou, který je zrovna spolu s rodiči na cestě na oslavu svých narozenin v Disneylandu, když do jejich kosmické lodi narazí kometa a zřítí se na neznámou planetu. Aby toho nebylo málo, během Cosmova průzkumu neznámého území se jeho rodiče ztratí. Hlavním úkolem je samozřejmě rodiče vypátrat.

Hra nabízí tři epizody, kdy každá nabídne 10 různorodých levelů plných dobrodružství. Lesy, ledové jeskyně, ale i města a továrny, to je vše, s čím se musí malý Cosmo vyrovnat za pomocí svých bomb a přísavek.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Cosmo je klasická plošinovka od firmy Apogee. Od ostatních, kterých tato firma vydala mnoho, se liší především dětštější stylizací a přísavkovýma rukama hlavního hrdiny. Právě možnost přichytit se na většinu vertikálních překážek nejvíce osvěžuje jinak klasickou hratelnost. Jinak jde o klasické průchody úrovněmi s cílem dojít k exitu a při tom sesbírat co nejvíce předmětů s různou bodovou hodnotou. V tom Comsovi brání řada nepřátel, které lze likvidovat skočením na hlavu nebo položením bomb. Tři epizody po 10 levelech jsou celkem různorodé a obtížnost se postupně zvyšuje. Zhruba od poloviny druhé epizody jsem více umíral padáním do propastí než kvůli nepřátelům. Skákání bylo čím dál více náročné, někdy dost nepřehledné, a řadu pasáží jsem musel mnohokrát opakovat. Obtížnost zvyšuje i možnost uložit pouze start úrovně. Nakonec se ale Cosmo znovu shledal s rodiči a vyrazil na oslavu narozenin do Disney Worldu.

Grafika je dobový průměr, líbila se mi více než u Jill, ale na takové Gods se nechytá. Vylepšený engine z Cosma později využil Duke Nukem 2, na kterého hra láká a to nejen na konci. V průběhu hry je možné narazit na postavu Duka zamrzlého v ledu a po jeho osvobození si s ním promluvit. Duke spěchá zachránit galaxii, ale upozorní na své další dobrodružství Duke Nukum II, tehdy ještě opravdu "Nukum". Po dohrání jsem ještě narazil na fanouškovské levely MoreCosmo2 a NewCosmo3, ale jejich kvalita a obtížnost mě od hraní odradily. Hrál jsem GOG verzi a vše, včetně přídavných levelů, běží bez problémů.

Rád jsem po letech konečně dohrál Cosma kompletního a nejen shareware první epizodu. Hra je to povedená, zaujme pár nápady a její hraní je zábava. Bohužel první epizoda je výrazně povedenější něž následující dvě komerční. Přesto hra stojí za to a mohu ji doporučit všem fandům žánru.
+27
  • PC 70
Cosmo's cosmic adventure je jednou z prvních her, kterou jsem v životě hrál. V této plošinovce od Apogee dostaneme do ruky malého zeleného ufonka. Jeho rodina letí na do Disneylandu, ale po kolizi s kometou musí rodinné přibližovadlo nouzově přistát na neznámé planetě. Malý Cosmo se zaběhne a při návratu k lodi zjistí, že se rodiče ztratili. Mezi tímto okamžikem a shledáním s rodiči čeká hráče nutnost proběhnout 3x10 levelů, které dobře procvičí jeho reflexy.

Cosmo byl jeden z mnoha shareware produktů firmy Apogee, kdy první epizoda byla zdarma a další dvě bylo možné dokoupit. V dětství jsem znal a dohrál pouze první epizodu. Ta je samozřejmě nejlepší, ale ani druhá a třetí nejsou marné. Dnes jsem hru poprvé dohrál bez cheatů. Když se mi kdysi dostala do ruky plná verze, vzdal jsem kvůli obtížnosti fér hraní u mise 2-10 (podle mě zdaleka nejtěžší z celé hry) a 3-4. Letošní dohrání mi trvalo dva dny. Včera jsem proběhl první epizodu, dnes padly druhá a třetí. Druhou epizodu jsem zřejmě vyhrál díky bugu. Vím z minulého hraní s výpomocí cheatů, že cílem je proskočit ven z podzemí dírou v zemi. Při dnešním dohrání jsem zemřel těsně před koncem levelu, ale po odlétnutí mrtvého Cosma do nebe se spustila závěrečná animace, a tak považuji level za dohraný. Edit 7.1.2021: Level 10-2 dohrán i bez bugu.

I když to není pekelně obtížná hra, oproti Duke Nukem 1+2 v Apogee značně přitvrdili. Což je s podivem, jelikož celá hra je mířena na děti. Oproti Dukovi nemá Cosmo střelné zbraně, má méně životů (3-5 v závislosti na počtu nalezených tajných cheeseburgerů, které zvyšují maximální počet životů, mimochodem nalezl jsem jen 4 ze 6) a hlavně hra oproti Duke Nukem 1 (dvojkou si nejsem jist) obsahuje bezedné jámy. Ani pád do jámy naštěstí nemusí znamenat smrt, protože Cosmo má na obou rukách jakési přísavky připomínající koupelnový zvon, jen v červeném provedení, díky kterým se může přidržovat stěn a pomocí systému skok-úchyt tak vyšplhá do jinak nedostupných míst. Jedná se o nejoriginálnější prvek hry.

Nepřátel je mnoho druhů. K jejich likvidaci používá Cosmo buď osvědčený skok na hlavu, případně může využít časovanou bombu, kterých unese v pomyslném inventáři maximálně devět. Některé potvory přežijí víc skoků na záda, některé nelze prostřednictvím skoku zabít a k eliminaci některých je dokonce třeba několika bomb (maxikvětina chrlící modré koule s očima). Kromě nepřátel na Cosma číhá mnoho pastí - vyskakující bodáky, firebally, propadající se plošinky, prostě standardní plošinovková výbava.

Jelikož je hra určená pro děti, je značně pestrobarevná, což je někdy až na škodu. Některé obrazovky jsou příliš řvavé. To ale neznamená, že grafiku kritizuji. Naopak se mi odjakživa líbila a je zázrak, co dokázali v Apogee vykouzlit v 16barevné EGA grafice. Nejvíc se mi líbily úvodní přírodní levely, level 1-4 s bouřkou a poslední dva levely odehrávající se ve futuristickém městě. Hra je doprovázena zvuky a poměrně slušnou herní hudbou a jde o první hru, u které jsem v životě nějakou hudbu vůbec zaznamenal (zvuková karta nebývala v 90. letech standardní výbavou PC).

A jak se to hraje? Hra není těžká a tuhý odpor klade pouze v případě, chce-li hráč vysbírat všechny body a zabít všechny nepřátele. V některých levelech je snad možné postupovat postupným čištěním levelu, ale u těch pozdějších ve 2. a 3. epizodě jsem preferoval rychlý průběh levelem s tím, že nepřátelům jsem se raději vyhýbal. Ono to u některých ani jinak nešlo. Například obří skákající červená "věc" vyžaduje sedm skoků na hlavu a za eliminaci je nula bodů a jedna hvězda. Tak proč se trápit? Cosmo je zábavná plošinovka cílená na dětské publikum a ačkoliv je mírně obtížnější, není to nic, co by běžný uživatel nedokázal za pár dní dohrát.

Pro: Přísavky, velké množství nepřátel a předmětů ke sbírání, pěkná grafika, lze ukládat mezi levely.

Proti: Některé příliš divoké barevné kombinace, skoky víry, otravné bonusové levely po každém sudém odehraném kole.

+24
  • PC 85
Cosma jsem hrával jako chlapec a strávil jsem u něj hodně chvil Popravdě řečeno, vždycky si na něj vzpomenu, když hraju nějakou plošinovku. Přitom jsem ve stejné době hrával i Jill, která mi přirostla k srdci více. Přesto u plošinovek si vybavím hlavně Cosma.

V lavě mi zůstaly hlavně zvuky, když postava sbírá různé předměty nebo zlikviduje nepřítele. Grafika je velice pěkná a to podtrhje i zajímavě vypadající svět plný zvláštních nestvůr. Hratelností se jdná o klasickou plošinovku, kterou však obzvláštňuje schopnost hlavního hrdiny se přichytit ke zdi. Hudba se mi dnes již nezdá, tak pěkná což padá na vrub měnícímu se vkusu.

Hru si možná znovu v blízké době zahraju, abych si připoměl ranná hráčská léta. Určitě doporučuju, pokud vám nevadí, že je hra z první poloviny 90. let, což je znát.

Pro: Zábavná, pěkná grafika, nostalgie

Proti: ?

+16
  • PC 50
Tohle jsem si původně chtěl zahrát místo Crystal Caves. Nakonec mě ale Crystal Caves bavili mnohem více. Cosmic byl těžký, přetěžký a bohužel vůbec ne tím zábavným způsobem jako třeba Rayman.

Základním problémem je tentokrát grafika, resp. engine. Ten stejný byl použit u Duke Nukem 2 a i tam jsem měl problémy, ale tady ty problémy vygradovaly na max. Grafika je prostě změtí textur bez ladu a skladu a sebemenší logiky, kde si v té vší přeplácanosti nevšimnete v 90% případů nějakého nenápadného ostnu, bodáku, plamenu či monstra. Ruku v ruce s tím jde design úrovní, který je prostě absolutně nelogickým bludištěm. V orientaci nepomáhá ani mírně trhaný scrolling, který je ve všech verzích co jsem zkoušel.

A do třetice je tu brutální obtížnost, kterou bych nazval totálním maglajzem. Ze začátku to není patrné, ale později se na Vás valí hordy monster ze všech stran, na každém kroku a skoku jsou bodáky, plivače ohně či další pasti. Výsledek? Snažíte se prokousat dopředu, rezignujete na nějaký průzkum a sběratelství (protože sbíráte body co jsou Vám k ničemu) a na každém kroku ztrácíte energii a umíráte. Nic nepomůže opatrný pomalý postup, protože proti Vám stojí "random bordel", navíc tvůrci spoustu skoků udělali tak, že prostě energii ztratit musíte.

Takže kritiku mám za sebou a teď začít chválit... jenže ono není moc co. Jak jsem psal grafika je slabá, ovládání a boj těžký. Příběh? Malý mimozemský kluk ztratí na Zemi rodiče a vydá se je hledat. Kdo by čekal na Zemi boje s lidmi, bude zklamán, většinou na Vás útočí různé monstra. Nakonec vybijete 3*10 úrovní a zjistíte že rodiče se vůbec neztratili a naopak hledali Kosmíka. Inu stačilo počkat u rakety

Ve hře se dá ukládat na začátku kola, postava má tři dílky energie a narozdíl od jiných Apogee her je tu spousta energie na doplnění. Cosmic má dále přísavky, díky kterým můžete šplhat po zdech, zachytávat se a užít si spoustu frustrujících šplhacích pasáží a kličkování mezi pastmi :). Cosmic ale bohužel nemá zbraň. Na to kvantum monster by se hodil minimálně těžký protipěchotní kulomet, ale místo toho máte pokládací bomby které jsou pomalé a k ničemu a skáčete příšerám na hlavu. Příšery bohužel většinou útočí ze všech úhlů jen ne z takového, aby šlo skočit na hlavu.

Kola jsou obrovská, nenavazují tématicky ani prostředím, ale ze začátku se třeba na 5-10 pokus do konce dostanete. Pak už ne. Takže jsem v půlce 2 epizody vyměkl, hru spustil přes DoxBox SVN Daum, kde se dá libovolně ukládat a s tímto menším podfukem hru dojel. I tak to bylo peklo. Jsem si stoprocentně jistý, že bez toho by to bylo tak na 2 měsíce tréniku. Hra mě nebavila a to tak, že jsem uvažoval ji smazat, ale hrdost hráče zvítězila. Hodnocení odpovídá mým pocitům - i když připouštím, že jisté objektivní kvality a standarty Apogee tu jsou.
+16
  • PC 75
Podle mě dost možná nejlepší hopsačka od firmy Apogee. Mnoho věcí na sbírání, mnoho věcí na zašlapání, vzestupující obtížnost, rozmanité prostředí. Náš malý ufounek má stejně jako jeho dvourozměrní kolegové speciální vlastnost. Tou vlastností je přisávání na stěny propastí, či stromů. To znamená, že se snadněji dostanete k ukrytým bednám, životům atd. Obtížnost je časem opravdu tuhá, naprosto vše co se hýbe je zlomyslné, závistivé, agresivní, nevrlé a zlé. Hraje se to ale překvapivě stále velice dobře, ovládání reaguje včas a vůbec po stránce ovládání je hra velmi příjemná.
Co bych ale hře vytknul je její barevný filtr, který s kombinací s nízkým FRAMERATE po hodince hraní způsobuje bolest očí, pro slabší povahy i bolest hlavy. Tak jako tak, včera jsem skončil ve 4 levelu a určitě se k tomu velmi brzo vrátím.
+14