Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Mne sa zas nezdá, že by mal IWD v porovnaní s BG výrazne horšie dialógy. Rozhovory v BG sú väčšinou info-dump, na žiadne premyslené a hlboké vetvenie príbehu na základe volieb v dialógoch si nespomínam.
@Ferdish (08.03.2020 20:21): Spíše bych řekl, že IWD svým konceptem a hratelností odkazuje na kousky jako Eye of the Beholder apod., než že by se snažil "experimentovat" s něčím novým. Čili se naopak vrací ke starému osvědčenému konceptu. V podstatě je to isometrický dungeon. Ti, kteří tenhle (sub)žánr nepoznali nebo se jim z jakéhokoliv důvodu nepozdával samozřejmě IWD moc neoslovil (kór v případě, že po Baldurech čekali něco podobného ražení), všichni ostatní si jej naopak užijí dosyta.

Osobně mám třebas Icewind Dale sérii mnohem raději než první díl Baldur's Gate nebo takové Pillars of Eternity, byť druhý Baldur's Gate je u mě asi stále nepřekonaný, ten je imo naprosto ideálně vyváženou hrou ve všech ohledech (poměr/kvalita příběhu, soubojů, dialogů, linearity/nelinearity etc., snad jen té explorace notně ubylo oproti jedničce).

Jinak ke komentáři, ono se to v popisu obtížnosti nepíše, ale obtížnosti "Těžká" a "Šílená" zvyšují i zisk experience (nejvíce pak z questů), čili jakkoliv některé úseky (zvláště začátek hry) dokáže rapidně ztížit, od určité chvíle nabere parta takové množství experience, že bude na vyšší úrovni, než by byla na obtížnostech "normal" nebo "podle pravidel", čili si tím i rapidně zjednoduší průchod hrou, pročež bych s označením "pro masochisty" v tomhle případě šetřil. Imo je nakonec stejně "nejvyšší" či spíše nejvyváženější obtížnost ta "podle pravidel DnD" a pro masichisty je Heart of fury (které taky hodně zvyšuje experience, ale zároveň nepřátelům zvyšuje takovým extrémním způsobem statistiky, že se jedná vážně o masochismus neskutečného kalibru a i bitka s jedním skřetem dokáže být solidní výzvou :)).

Já spíše doporučuji si zvýšit obtížnost statistikami postav a hrát "podle pravidel", tj. ne nutně naházet ty nejvyšší ba naopak se spokojit s tím, co zrovna napoprvé nahodím, jednak to ušetří čas a druhak jsou pak souboje i mnohem zajímavější a hrát třebas s bojovníkem se silou 10-14 a nutností jej tedy boostovat nějakým tím kouzlem dělá souboje rázem mnohem adrenalinovějšími.
Nebo třebas parta s různými bizarními dual/multipovoláními je taky poměrně zajímavá :) (i když to asi není ideální na první hraní).
@Old Branch (komentář): Ono celé IWD je IMO taký malý experiment :-) ono po vydaní BG1 a určite aj BG2 sa všade možne na internete objavili názory ohľadom dostupnýchNPC, ich statov, povolaní a pod. kedy jedným vadilo to, iným zas ono a túžili potom aby si vedeli celú partiu vyskladať podľa seba. A tak si chlapci z BIS povedali: "Dobre, dáme im čo chcú: ďalšie RPGčko postavené na Infinity Engine s možnosťou vytvoriť si vlastnú partu úplne od základov...ale to levelovanie im vôbec neuľahčíme :-D."
@ghost (08.03.2020 17:51): Nevím, jestli v jedničce funguje totéž co ve dvojce, dělení zkušeností dle počtu postav v partě (já jsem hrál vždy s plnou partou, ale předpokládám, že se zkušenosti také dělí). Pak je jedna postava výrazně silnější než šest postav ... ale pořád je to pochopitelně jen jedna postava. Píši to také proto, že už jsem se setkal s tvrzením, že dvojka je díky tomu údajně se třemi postavami lehčí než se šesti.

Předpokládám, že hodně používal pasti, backstab atd. Ale pořád to musel být totální mazec a hra hodně na dlouho.
Asi není nějaký mód, který by do hry přidával více questů (jakože opravdu VÍCE questů), že? :) Zahrál bych si to, ale štve mě, jak moc je to "přímočaré" a akční :(
Asi jsem naivní jak hrom, ale neexistuje nějakej módovej tool či něco takovýho, který by mi umožnil sám si napsat dialogy mezi družinovými postavami?
@Isair (09.10.2016 23:41): Podle me ma engine prvniho Quakea styl a v samotny hre vypada dobre mozna i proto, ze je samotna hra hodne tmava. Quake 2 mi naopak uz tehdy prisel vyblitej a chvalil se vlastne jen z piety k neomyslym iD soft. Nasledujici engine ke Quakeu 3 ale povazuju za mozna nejlepsi 3D engine vubec.

U starsich 2D her je super to, ze clovek v pohode rozezna hry jednotlivych studii podle grafickyho stylu. Svuj osobity styl mel hlavne u animacek Westwood (uz vzpominana Kyrandia a Lands of Lore, Dune 2, prvni 2 Beholdery) - byt mi jejich styl prijde trochu cheesy a u me osobne nejsou v uplnym topu. Tam jsou naopak Delphine soft u vseho do Moto Raceru, ale mam rad i Darkstone, coz bylo rane 3D, ale vypadalo to dobre, Silmarils (vsechno az do Deuse, ale Asghan byl podobny pripad jako Darkstone, byt jsem hral jen demo) a Bitmap Brothers (vse do vydani Z vcetne).
@mazar1234 (09.10.2016 22:42): U Quaka je to rozhodně krok vzad oproti takovému Doomu, který mi přijde, že odolal zubu času mnohem lépe. Příšery jsou příliš hranaté, ale tak nějak (asi i díky nedostatku vegetace, která ve starém 3D nevypadala vůbec hezky a barevné paletě) se mi na to stále kouká vcelku dobře. Horší je to s druhým Quakem, ten mi osobně přijde mnohem ošklivější (ještě šerednější modely postav, nic moc prostředí atd.). Ale to už je asi o osobním vkusu.

Každopádně se asi většina zde shodneme, že 2D>3D, resp. že kvalitní 2D téměř nemá šanci zestárnout, naproti hranatému a sterilnímu 3D. Hodně pěkný je třebas stejně tak i The Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure, hodně se mi líbí grafika třebas Desperados: Wanted Dead or Alive, všechny IE hry, některé ručně kreslené adventury (The Legend of Kyrandia, Broken Sword: The Shadow of the Templars například), Lands of Lore: The Throne of Chaos atd., to jsou asi hry, které vždy budu považovat za grafický vrchol (jakkoliv jsou staré) a jakékoliv z dnešních supermoderních, super graficky "vyspělých" 3D tomu nebude sahat ani po kotníky.

A popravdě se mi třebas zrovna takové IWD líbí i více než Pillars, jakkoliv vypadá taky fantasticky (i když ty 3D modely postav si mohli odpustit).
@Jab (09.10.2016 20:53): Teri mi zo zaciatku prisla ako "tu to trosku uz pritahuju za vlasy", ale nakoniec to je super. Akurat Terina daberka nemala v par momentoch najlepsi mikrofon, je v jej hlaskach pocut mierne praskanie (nie je ten zvuk uplne cisty :)) Ale to je len drobnost, kedze to nenatacali v profesionalnych podmienkach.

Inak je ten NPC mod imho vyborny. Krasne doplna povodny pribeh a vyborne sedi na situacie, v ktorych sa vyskytuju dialogy. Nic nasilu, vsetko prirodzene plynie. To je typ modu, ktore mam rad. Doplnaju povodny herny svet a nijako ho nenarusaju. Myslim, ze teraz sa uz aj ja mozem pripojit a tento mod len odporucit kazdemu. Ak chcete nove "korenie" k povodnemu obsahu - tento je vyborny.
NWN jsem vydrzel hrat asi 10 minut. Hnus. BG a IWD maji nestarnouci grafiku.
@Isair (09.10.2016 22:30): Jo, Neverwinter bol po BG & ICW kombu ako davka koncentrovanej kyseliny syrovej do xichtu.
Ale teda Quake mi uz vtedy prisiel hnusny.
Warcraft 3 ani nehovor, tie retardovane farby to vtedy zabili a dohral som to potom az o 10 ci kolko rokov neskor pac som sa dokazal nad ten graficky bullshit povzniest.
Gothic som hral az dvojku a to mi prislo uz "akceptovatelne" :-D
@mazar1234 (09.10.2016 22:03): I když zrovna první Quake se mi na prvotní 3D i docela líbí, stejně jako pozdější Half-life 1 (který jede v podstatě na stejném, jen silně upraveném enginu). Horší mi to přišlo s takovými těmi open world/isometrickými 3D hrami... takové první Neverwinter vypadá dnes vážně otřesně, stejně tak se mi vůbec nelíbí grafika prvních Gothiců nebo Warcrafta 3.

Každopádně i pro mě platí, že grafika třebas IWD> (milionkrát) než grafika třebas nejnovějších Dragon Age :).
@John Mirra (09.10.2016 20:54): No to je ten rozdiel medzi rucne kreslenym (dokreslenym digitalizovanym fotom) detailom a matematickymi vypoctami 3D akceleratorov.

Aj ked dnes uz je to hodne dobre - viz. Vanishing of Ethan Carter grafika.

...aneb Ishar 2 je 10000x krajsi ako prvy Quake :-D
@MickTheMage (09.10.2016 20:45): Jsem na stejném místě. Taky jsem si tam dnes udělal tohle foto. :)

Btw ten NPC mod je fakt skvělý. Dialogů není zase tak přehršle a vše je, řekl bych, na profesionální úrovni. Hlavně u dabingu je vidět, že se s tím už naučili a dabéři odvádí skěvlou práci. Hlavně hlas Teri je dobře stylizovaný.
Jedno sa IE hram musi nechat, aj dnes, takmer po 20 rokoch vyzeraju stale dobre :) Mimochodom, zatial som skoncil v Dorns Deep a uvazujem co dalej. Lebo takym tempom to nakoniec aj znova dohram (a to som nemal v plane :)).
@Ringo (06.10.2016 22:13): já jelikož v práci 8h bouchám do klávesnice jako vývojář, tak jedna z posledních věcí, co chcu udělat po příchodu do bytu, je zapnout kompa a pařit :D
Asi dost záleží na tom, jak je tvoje práce rutinní...
@Longin (06.10.2016 17:04): tož mám normální osmihodinovky, no pak přijdu domů, nějaká starost o děcka a pak pařím po večerech:-) Nevím čím to, ale seznam dohraných her je daleko širší než za dob studií. Možná to bylo tím, že jsem za dob studií se více času věnoval holce než hrám a to jsem si připadal, že teda hraji fest, až mi v rodině nadávali do závisláků:-) Ono se to tak nějak ten čas lépe utřepe, vyhradí se na práci, rodinu, děti, ženu a pak člověk ví, že má stanovený čas na hry a snaží se ho neproflinkat. I když tím brouzdáním a vykecáváním na netu se o ten herní čas vlastně dost připravuji:-)
mě studentský léta skončily, budu rád, když vůbec něco do konce tohoto roku rozehraju a dohraju :D
@90210 (05.10.2016 18:44): díky, jsem rád, že tu narážím na staré dobré identity:-) Je fakt, že je to rozházné a člověk neví, kde dříve psát. Já už teda moc nediskutuji, semo tamo mrknu na oldgames.sk, kde jsem býval docela dost aktivní, pak je tu ještě stránka orientovaná na Might and Magic, kde je taky obecná diskuse o hrách a nedávno jsem se zaregistroval sem.
@Crash (05.10.2016 18:40): Jsou všichni dobrého či neutrálního přesvědčení. Ona vlastně zlá parta v IWD nemá vůbec smysl. Zbytečné to zkoušet. Jinak mod přidá pět NPC (jde u nich částečně volit povolání) a je dobře napsaný. Ta NPC hru citelně oživí. Obecně stačí do IWD:EE tenhle mod (http://www.pocketplane.net/mambo/index.p ... ry&id=174&Itemid=122) a pak divine remix z gibberlings3.net, ale to je pokud bys chtěl hrát za kněze. I tak ale doporučuji neinstalovat ten nový systém sfér u kouzel a nainstalovat si jen ten kit kněze, který tě případně zaujal.

@90210 (05.10.2016 18:44): Ono tam docela postujeme ty názory, které recyklujeme zde. Není od věci si připomenout, že jsme se na RPGhrách všichni tenkráte hádali podobně a byla to zábava. :)
@Jab (05.10.2016 18:15): 10 stare diskuze bych nevytahoval, zvlast kdyz v nich figuruju i ja.:) Ja si btw Ringa pamatuju jeste z Magea okolo roku 2000, tehdy to byl solidni diskuzni sekernik.

@Ringo (05.10.2016 16:55): Ja te zde Ringo vitam a jsem rad, ze jsi tady, popravde bych byl rad, kdyby se vsichni hraci starych her spojili a chodili na jedno misto, kde by spolu mohli diskutovat, vzpominat a vymenovat si pozitivni energii.:) Ted je to bohuzel rozlezly vsude mozne.
@Jab (05.10.2016 17:42): Co dělá ten NPC mod, a je to použitelný na BG EE edici? Koupil jsem jí teď v tý slevě a počítám, že si časem dám druhý průchod tentokrát se zlou partou ale v EE edici.
@MickTheMage (05.10.2016 18:05): Jo. Big Z a Vao... To mi taky trhalo srdce. :-) Ale zase chápu, že i díky tomu byla ta DS už v prvním díle docela dobře provedena.

@Ringo (05.10.2016 17:37): Btw některé ty diskuze, kde jsme se spolu "utkali" či jindy více shodli (u Deus Ex) :)
http://www.rpghry.cz/game.php?id=212
http://www.rpghry.cz/game.php?id=367
http://www.rpghry.cz/game.php?id=402
http://www.rpghry.cz/game.php?id=304
http://www.rpghry.cz/game.php?id=306
http://www.rpghry.cz/game.php?id=81
@Jab (05.10.2016 17:42): Xzar je ale dokonale evil postava, takze to by nepreslo cez moje alter ego. V tomto som dokladny. Napriklad v TES hrach nehram Dark Brotherhood linie. Z principu. Rovnako ako dark side v pripade Star Wars hier... Nikdy ma to nelakalo a ked som to nahodou skusil stalo to za ho...uby. (Zo zabitia Mission Vao Zaalbarom je mi do dnes "zle")
@Ringo (05.10.2016 17:31): Zrovna Dragon Age mi také moc nesedl. Pro mě je součástí debilizace žánru by Bioware. Když už akční RPG, tak bych z "novějších" doporučil Vampire the Masquarade: Bloodlines. Dosti mě bavil i Fallout New Vegas a hlavně první KotOR. Z DnD her pak Neverwinter Nights 2.

@MickTheMage (05.10.2016 17:32): Někdy, až budeš mít chuť, tak fakt do party naber v BG1 s NPC modem toho Xzara. :) Jinak celkově mody od Kulyok (i ty questové) do všech IE her mají solidní kvalitu. Ona naštěstí nepatří mezi ty, kteří mody dělají jak když pejsek a kočička vaří dort. Asi 9/10 NPC přidaných do BG1 či BG2 mody zná 3/4 děje již od počátku, páč do nich jejich autoři byli přespříliš zamilování a tak holt musí vědět, kdo je Irenicus a že charname je Bhaalspawn (dávno předtím, než to ví on sám - příklad je v BG1 Dynaher s tím NPC modem).
@MickTheMage (05.10.2016 17:32): já to mám jak kdy, vždycky jsem se strašně mazlil s tvorbou postav a byl jsem šŤasten, že šly pak převést do dalšího dílu série. Ale setkání s jRPG, kde ty postavy měly fakt osobnost mě docela příjemně šokovala. To pak ty PC hry vypadají jako hra s bezduchými šachovými figurkami. Hrávám rád obě varianty vtisknutí charakteru, jak nulového, tak plného.
Mimochodom, ja tiez skor preferujem vlastne postavy ako vopred pripravene. To je ostatne dovod preco sa nejako nezeniem do posledneho Zaklinaca :) Co je aj dovod preco som sice chcel vyskusat Icewind Dale NPCs mod, ale... odtial - podtial :) Mam tak 3 vlastnorucne vytovrene postavy a 3 NPC. (aby sme sa trosku oskreli i o hlavny obsah tejto diskusie, ehm). A je to fajn. Dobre napisane NPC su vyborny pridavok do hry, ale nesmu mi branit v tvorbe postav vlastnych. Ostatne tu som mal dielmu i pri hrani Pillars of Eternity.
@Jab (05.10.2016 17:26): každopádně už dávno nejsem tak striktní, co mě láká, hraji, co mě neláká, nehraji, názory mám +/- stejné s tím, že si občas zahraji i to, co bych před deseti lety nehrál. Prostě tak nějak jsem celkově zvolnil i v komunikaci a je to tak jednodušší. Ten PT si třeba plánuji přeci jen zahrát. Ale na Dragon Age by mě překecali asi jen kdyby mi za to zaplatili:-D
@Jab (05.10.2016 17:16): nene, ten poslední odstavec je hodně špatně, naopak, já jsem hodně oceňoval filmovost jRPG, kde už charaktery vtisknutou historii, současnost a vlastně i budoucnost měly a nevadilo mi to, naopak mi přišlo divné adorovat do nebes RPG za to, že si můžu v rozhovoru zvolit cest A nebo B. a fantasie se týkala ryze grafiky, kdy mi ta fotorealistická a 3D přijde, že mi bere fantasii a možnost si představovat, protože je všechno až příliš konkrétní, jako když se kouknu ven z okna. Jinak každopádně se teď omlouvám já za to, že jsem si tě špatně zařadil, že jsme se hádali si pamatuji. ale asi to bylo ještě v normě a nemusel jsem k tobě hned přistupovat způsobem - tohle je prudič z minulosti, který si mě tu našel, aby mi sečetl vše z minulosti:-)
@Ringo (05.10.2016 16:55): Ne. Na delosombresovi jsme se oba shodli, že to byl idiot. :) Ale co se týče RPG vkusu, tak jsme se neshodli skoro na ničem (snad s výjimkou některých dílů Might and Magic).

Dohadovali jsme zejména kvůli tomu tvému rozdělení na dungeony a new-breed RPG. Kdy dungeony a nutnost kreslit si mapičky nějak korelovaly s inteligencí hráče, zatímco ty "new-breed" hry byly pro hlupáky vlastně (jednou si to naznačil i v diskuzi níže - hnedle v tom prvním příspěvku svém - i proto ta má reakce). Což nejvíce haprovalo u Planescape Torment, kde s tebou ale více diskutoval dave, zda ta poměrně hluboká témata, které PST rozehrává, opravdu řešíš každý den, že ti i tahle hra přijde vlastně pro primitivy.

Podobně jak si tuším i naznačil níže, tak pro tebe byl vrchol role-play v tom, že ti hra umožní vtisknout do ní vlastní fantazii. Čili méně propracovaní družníci atp. pak nevadili. Tedy v duchu toho vlastně, když si v dračáku uděláš vlastní postavu. Já naopak kladl důraz na fantazii autorů, která mě musí chytnout a tedy musí mít propracované i ty družníky. Ekvivalent toho, když ti Pán jeskyně postavu přidělí, jelikož mu nějak zapadá do jím vytvořeného světa. Jinak řečeno tys měl role-play více postavený na základě vlastní fantazie. Pro mě byl zase v tom, že se vžiji do již vytvořené postavy (a její "role") a vytvořeného světa.

Imho i dnes ani jeden pohled není irelevantní. Jen mi stále přijde, že když autoři hry něco "nedopracují" (byť i aby dali prostor hráčově fantazii), tak je těžké jim to přípočítat k dobru.
@Ringo (05.10.2016 16:38): Na tu diskusi si zrovna nevzpomínám. Spíše na ty u dungeonů a IE her. Upřímně i trochu pochybuji, že zručnost v ovládání gamepadu bych někdy bral za role play. Nezjednodušil si to někde?

Nicméně teď opravdu moc nechápu, proč si ten můj první a hlavně druhý "jab" vzal vážně...
@Jab (05.10.2016 16:03): ale moc dobře si vzpomínám, myslím, že jsme vedli nekonečný boj o to, zda statistiky udávají RPG žánr (můj názor) a nebo lze vývoj postavy chápat tak, jak se učíš být ve hře zručný v ovládání sám (tvůj tehdejší názor). Proto jsem myslím Jade Empire nepovažoval až tak za RPG, zatímco ty jo.
Mě třeba krokovací dungeony třeba Albionu spíš vadily. Podle mě je v pořádku že se tyhle dva žánry oddělily.
@Ringo (05.10.2016 15:49): Mně to přišlo celý takový zajímavý. Ta tvá prvotní reakce dávala tušit, že si na mě nevzpomínáš. Druhá to potvrdila a pak už to jelo.

@Phoenix (05.10.2016 15:36): To je celkem dobré shrnutí. Ale úplně nevím, zda by RPG do roku 1995 šlo shrnout do škatulky HC. Jak vypadaly bylo dáno nejen tím, co po nich užší skupina zákazníků snad chtěla. Hodně dělaly technické možnosti. Když Betrayal ať Krondor zkusil otevřený svět, tak chtě nechtě museli použít engine leteckého simulátoru. Což byl ústupek od kreslené grafiky a i jde pochopit, že to ne každému bylo po chuti.

Pak lze ale celkově říci, že zatímco staré dungeony moc nemívaly propracované družníky, tak s vývojem možností už být mohly. A asi je škoda, když v některých novějších dungeonech chybí. A to byť lze zase naopak chápat, že jiné úzké skupině hráčů by naopak překáželi.
@Phoenix (05.10.2016 15:36): máš pravdu. Jinak mě o to nerdovství ani tak nejde, mě jde o to, že se naprosto změnila šablona. Obtížnost taky nechápu pozitivně jako že musíš něco 100x nacvičit nebo najít, abys dal bosse, ale beru ji ve smyslu celkové obslužnosti. Jsou hry, kde potřebuješ půl klávesnice, papír s tužkou k tomu, tunu poznámek, pamatovat si různé hinty napsané na stěnách a podobně a pak máš hru, kterou odklikáš dvěmi tlačítky myši a vše se odehraje v košatých rozhovorech, kdy si postavy samy pamatují, o čem ses už bavil a dle toho hra rozvine příběh. Třeba proti konzolím nic nemám, příchodem infinity RPG na PC jsem se přesunul na konzole a objevil japonské RPG a teď mám vlastně ve sbírce snad více jRPG než RPG na PC. Ale prostě RPG na PC pro mě bylo něco jako virtuální dračák. Krokovací dungeony jsou pro mě vůbec nej žánrem na PC. Ale to už se bavíme o těch osobních preferencích. Někdo třeba smaží Dragon Age a na Final Fantasy by nešáhl železnou tyčí.
@Jab (05.10.2016 15:08): jsem si jistý a omluva netřeba, já ji po tobě nevyžadoval, omlouvat ses začal sám a pak mi přišlo, že ti je líto, že jsem ji nepřijal. Ber ji tedy jako přijatou a už to více nerozmazávej.
@Ringo (05.10.2016 15:02): K tomu "šly směrem k širšímu publiku" mě napadla jedna věc. Počítačové hry postupem času přestaly být doménou totálních nerdů (není myšleno jako nadávka, sám hraju od roku 1990) a řekněme někde kolem roku 1995/1996 je začala přijímat coby přijatelnou zábavu větší část společnosti. S tím šel ruku v ruce masový rozvoj konzolí (tedy přístrojů specializovaných pouze na hraní her) a trend pokračoval přes onlinovky, eSport nebo hraní na mobilech až třeba k dnešním pokusům o VR. V momentě, kdy vytváří hry nerdi pro nerdy, tak je vytváří pochopitelně jinak
(s důrazem na něco jiného) než když je vytváří pro "běžného zákazníka".

Vůbec to nemusí být tak, že početně je herní základna dvacet let stejná, jen lidi "měknou". Klidně to může být i naopak co do počtu HC hráčů, ale důležité je přibývání těch "casual" (kteří dříve nehráli vůbec). Těch bude logicky výrazně více než HC a smyslem existence soukromé firmy není chvalozpěv odborníků či úzkého tržního segmentu, ale maximalizace zisku.

Další věc je, že je přirozené brát jako etalon to, co člověk zažíval, když s daným koníčkem začínal. Nejeden pamětník by určitě řekl "Dune 2? Chachá, taková casual kopírka, zahrajte si raději Nether Earth." A na druhou stranu kde kdo mladší při hraní nějaké staré FPS řekne "ale v Call of Duty ...".

Že je to často otázka osobních preferencí a že nemá smysl posuzovat z pravdivostního hlediska výrok "čtverečkový pohyb je lepší než isometrický pohled" je asi jasné.
Seš si jistej, že už je to v pohodě a nebudeš chtít napsat ještě nějaký dodatek? Nebo ode mě omluvu před nastoupenou jednotkou? :)
A k tématu - IWD jsem např. dal 80%, tudíž na ty infinity hry vyloženě neplivu, že bych je považoval za odpad, ale že šly směrem k širšímu publiku oproti RPG hrám do roku řekněme 1996 považuji za realitu. Vadí mi na nich spousta věcí, mnohé z nich jsou otázkou osobní preference.
Jab a Tarhiel: no nevím, kdo se tu bere vážně, já jsem řekl názor a Janb mi tu přijde nadávat do vykopávek. Cha cha, to byla ale legrace. Ne, neprošel jsem ničím hrozným za posledních 10 let, právě, že naopak, spousta krásných let s rodinou, dětmi, které mě naučily, že hádat se do krve s někým o počítačové hře je ryzí ztráta času, kterou mohu prožít jinak a krásněji. Takže mi stačí sdělit názor a myslete si o něm, co chcete. Pokud se setkám s adekvátní výtkou, rád zareaguji, pokud se budeme bavit o tom, kdo je vykopávka a zda mele pořád totéž dokola x let, nemám důvod se do takových diskusí pouštět. Tolik k vysvětlení.

a z věku si rozhodně exkluzivitu nedělám, to mi podsouváte něco, o čem jsem vůbec nepsal, o věku tu začal pleskat Jab. Omluvu bych sice přijal, ale nevím, proč z jeho příspěvků stále slyším na jednu stranu "sorry", ovšem s dodatkem "aby ses nepo..."
S romancemi by se dalo i snad souhlasit. Ty bývají málo kdy povedené. Ale družníci by tedy nějakou osobnost mít mohli. Pokud nějak reagují na dění ve hře, tak to vždy snadněji vtáhne do hraní. Jako ideál mám stále NWN2, kde těch dialogů není mnoho, ale zejména u prvních NPC jsou kvalitně napsané. To stejné by platilo v BG 1 s npc modem při hraní za zlou partu. Tam určitě doporučuji alespoň jednou toho Xzara vyzkoušet. PST by byl specifický případ. Hraní je ze 4/5 čtení textů a to zase nemusí vyhovovat vždy a každému.

Btw zrovna třebas Brány skeldalu mě tím soubojovým systémem bavily. Ještě více se mi ale líbily souboje v RoA a případně Betrayal at Krondor. Za mě tedy tahy jsou ideální. Ale chápu i tu přitažlivost hektického kreslení run jako v Arx Fatalis.

Systém vlivu je holt Bioware úchylka. Cílem bylo, aby si hráči nedej bože neznepřátelili někoho v družině a tím nepřišli o pár dialogů. Pokud je ten vliv získáván v dialogu, tak to ještě jde. Ale přes ty dárky to je pak opravdu jen honba za max influence u všech družníků.
@MickTheMage (05.10.2016 13:28): Jo v podstatě se vším souhlasím :) Mimochodem jsou i hráči, kterým vadí už to, že postavy v partě mají obrázek (jak jsem se dozvěděl)! Prý už to narušuje fanzazii hráče. Ideální je, když si postavu hráč vytvoří, pojmenuje a ta je při hře reprezenzována pouze tím jménem :)
@Richmond (05.10.2016 12:40): Pool of Radiance a Realms of Arkania, doplnil by som. Mimochodom, ja proti romanciam nic nemam - pretoze sa daju igonorovat. A ked su citlivo spravene, tak to byva mile rozptylenie. Vid. Treasures of the Savage Frontier (aby som nesiel na tvoj vkus az prilis do pritomnosti ;)).

Rozdavanie darcekov, to bol aj tak iba vynalez Dragon Age, pokial si dobre pamatam. Bez toho by som sa zaobisiel aj ja. Cutsceny rovnako. I ked aj tu zalezi od toho, co povazujes za cutscenu :) Neviem nakolko si hral seriu Realms of Arkania, ale ako Star Trail, tak Shadows over Riva mali v klucovych momentoch nieco ako cutsceny. A rovnako to bolo fajn. Ale je mi jasne, ake presne cutsceny mas na mysli (zdravim Bioware ;)).
@Richmond (05.10.2016 12:40): S tým, čo si napísal, sa nedá nesúhlasiť.

Z krokovacích dungeonov som hral len Cardhaliu v 2009, a tá sa mi veľmi páčila, až som sa sám čudoval, ako ma chytila, a z hier, čo si spomenul (Amberstar/Ambermoon, etc...) by som si rád zahral len Albion, z nových potom Grimrocky (jednotku som svojej doby jemne oťukával).