Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
Gears of War jsem hrál hned v době vydání a docela mě bavil. Teď jsme ale dostali s bratránkem (JackCZ) chuť zahrát si ho v kooperaci. Moc jsme tedy nečekali a byli jsme naprosto překvapení. S klidným srdcem můžu říci, že GoW je jednou z nejvyváženějších akcí poslední doby. Důvody popíšu níže…

GoW se dá hrát samozřejmě v módu pro jednoho hráče. Je to good, ale teprve největší sranda začne, pokud si hru zahrajete v kooperaci. Hra je pro to určená a tak je možno zahrát celou kampaň společně. Hodně mě překvapilo, že s připojením nebyl absolutně žádný problém a co víc, nezaznamenali jsme za celou dobu hraní jediný pád.

GoW se odehrává na planetě zvané Sera. Bojujete proti rase zvané Locust (v české verzi Sarančata) . Když jsem hru hrál poprvé, tyto fakta jsem vůbec netušil, protože jednoznačně nikde nejsou řečeny (a myslel jsem si tedy, že bojuju na Zemi proti nějakým mutantům či co). Buď si je musíte vyhledat na internetu anebo přímo ve hře. Je na to jednouchý trik. Stačí pustit hru a nechat ji chvilku běžet v menu. Poté se spustí intro s těmito informacemi. Je ale divné, že se toto video nespustí automaticky hned na počátku hry. To, že se tam nachází, jsem se dozvěděl díky bratránkovi, který hru zapnul a mezitím ještě odběhl někam pryč. Každopádně doporučuju skouknout ještě před samotným hraním.

GoW je koridorová střílečka viděná z pohledu třetí osoby. Není ale jen tak obyčejná, GoW je (alespoň pro mě), jak už jsem říkal, jednou z nejvyváženějších akcí poslední doby. Za prvé je vyvážená atmosféricky. Pořád se všude něco děje, všude něco bouchá a hráč má poté pocit, že je opravdu ve válce. Příběh de facto nemá žádná hluchá místa a pořád je nějaký cíl. Mě samotnému přišli jako záporáci spíše lidi. Z jednoho důvodu. Nakufrovali se na cizí planetu, postavili velkoměsta, načež se probudili Locusti a ti byli pochopitelně krapet nasraní. Já bych byl teda taky :)

Za druhé je GoW vyvážený hratelnostně. Spolu s parťákem je nutná kooperace, obzvlášť v částech, kde se každý vydá vlastní cestou a nemůžete se navzájem obživovat. Stále ale máte na sebe výhled a tam to právě závisí na domluvě. Pro nás byly právě tyto části docela výzvou. Obzvlášť, když jsme hru hráli na Hardcore obtížnost (tedy střední, „Šílenství“ nebylo odemčeno). I tak to ale místy byla pořádná výzva a nejednou jsmě měli chuť vyhodit klávesnici z okna. Pokud zemřel jeden: „Game Over“. Paradoxně ale na tyto části vzpomínáme nejvíc, protože u nich jsme si užili nejvíc srandy. Mínusem už ale je obtížnost závěrečného bosse, který je i na „easy“ docela těžký (tedy v SP módu). V Hardcore jsme žádnou taktiku nevymysleli. Pokořili jsme ho jen díky bugu. Chudák se zasekl ve vzduchu neschopen střílet. Pak už to bylo celkem lehké. Ale jinak vše ok. Ještě musím zmínit skvělou AI nepřátel. Opravdu se kryjí a spolupracují. Jejich výpady bývají někdy docela nepříjemné. S AI spojenců už je to horší, ale zážitek to nikterak nekazí.

Za třetí technicky. Gears of War je hra portnutá z konzolí. Tady musím říct, že jsem snad lepší port neviděl. Ovládání je naprosto skvělé. Hra je stabilní a naprosto precizně optimalizovaná. Na plné detaily mi jela konstantně okolo 60 fps. Občas se škubla při checkpointu, což je ale pochopitelné. Graficky je to také špička. Nádherné město, krásná voda. Textury sice nejsou úplně ostré, ale všechny ty efekty okolo to opravdu chytře maskují. Krev je naprosto luxusní. Ještě musím zmínit pěkný efekt deště a vodu celkově - nádhera. Akorát si postěžuju na místy divný level design. U mnoha moderních TPS her je systém krytí za překážky. Stejně tak je tomu i tady. Krytí je super, většinou funguje jak má. Na některých místech jsou ale problémem samotné překážky. Nejen v jeskyních jsou přímo do očí bijící jednotlivé kvádry ve tvaru čtverce sloužící jako krytí. Mnohdy to splývá s prostředím, ale na některých místech a obzvlášť zde to fakticky moc hezké není. Hudba je skvělá. Podtrhuje epičnost (moje oblíbené slovo, já vím) celé akce. Mě osobně by se ještě šikly statistiky po dohrání každé mise. Takhle nevíme, kdo kolik práce udělal :)

Suma sumárum je pro mě GoW jednou z nejlepších akcí a nejlepší kooperační hra vůbec. Těch 95% je trochu nadhodnocených ale je nutno si uvědomit, že je dávat za coop režim. Pokud jste GoW hráli pouze sami, od výsledného hodnocení si odečtěte nějakých 10-15%. Někdy si to musíme dát znovu, nemáme všechny achivementy :)

PS: Mimochodem do diskuze později nahodím pár obrázku z hraní, kdyby měl někdo zájem mrknout. Některé mohou být trochu spoileroidní, fotil jsem dost v závěrečné misi, která vypadala fakt krásně :)

PPS: Já hrál za Doma, JackCZ za Marcuse.

Pro: jedinečná atmosféra (ikdyž je příběh samotný slabší), grafika, systém krytí, potvory, hudba, AI, optimalizace, skvělý port... = vyváženost celé hry

Proti: je to kratší, občas jsou místa ke krytí do očí bijící, DVOJKA NENÍ NA PC!!!

+27
  • PC 70
No, je načase rozvířit místní vody superlativ, protože víc zábavnou koninu jsem dlouho nehrál. Hra je sice akční a zábavná, ale zároveň plná neskutečných chobotin, které mě celou dobu jen rozčilovali. V první řadě naprosto do očí bijící špatná grafika. Tahle hra zná jen různé odstíny šedé, černé, zelené a červené. Sem tam se objeví i nechutnosti typu fouká silný vítr, stromy přesto stojí jako solné sloupy. Asi dělají, že tam nejsou. Já vím, že hra vznikla v roce 2007, ale když vidím, co z Far Cry vymáčkl Crytek v roce 2004, mám prostě tendenci vše srovnávat. Další věc byla, že při killování mrtvoláka v podzemí mi běhal parťák po lávě nebo co to vůbec bylo jako by se nechumelilo. Ty boty chci taky. Při rozkazu zařadit se, jste často běželi úplně sami, a v momentě, kdy jste dosáhli kontrolního bodu se vám tam najednou celá grupa objevila. To mě přivádí na další věc. Ten robot Jack. Dojímalo mě, že tam prakticky vůbec nebyl a při rozkazu Jacku, otevři dveře najednou lup a už tam krájel dvířka. Nebo se objevil v místonosti, která byla zavalená a nepřístupná a šup, Jacku, otevřít ty dveře a zase. Asi Houdini tvl. Stále téměř ty samé lokace, stále ty samé příšery, pomálu invence. Tohle mě prostě točilo do běla nejvíc. Samozřejmě jen negativní pocity ze hry nemám, to bych ji totiž nedohrál až do konce. I přes všechny tyhle neduhy byla celkem zábavná a svižná. Parťáci jsou dá se říci k něčemu a občas fakt vypomohli. Minimálně na odvedení pozornosti. Místy jsem měl i malinko nahnáno a několikrát jsem se docela DOST slušně lekl. No a vzhledem k tomu, že se tu hra těší poměrně velké popularitě, už se těším na vaše mínusy.

Pro: svižnost, akčnost, skvělá hudba, ucházející atmosféra

Proti: grafika, pár neskutečných nesmyslů viz koment, další díly jen pro řvoucí vysavač x box 360

+25 +30 −5
  • PC 70
Příběhem této hry se snad ani nemá cenu zabývat, i když některé příspěvky zde naznačují, že ve spojení s dalšími díly a navíc ještě knihami to není tak zlé, ale konzole nevlastním a knihy taky ne, takže mi nezbývá než hodnotit jen podle tohoto jednoho kousku a tady příběh za moc nestál. Navíc ho ještě degradují takové podivnosti, jako skryté intro, které se spustí teprve poté, co hru necháte bez povšimnutí nějakou dobu v menu. Asi nejsem jediný, který si značnou část hry myslel, že se to celé odehrává někde na Zemi, ačkoliv v tomto "intru-neintru" se člověk dozví, že jsme na jakési planetě Sera...

Jakmile se ovšem začneme bavit o tom, jak se to hraje, nemůžu říct nic jiného než, že výborně! Hlavně hra dokázala vytvořit skvělý pocit, že si postup skutečně musíte zasloužit. Na druhou stranu mi to ale nepřišlo zásadně frustrující, protože mnohdy nešlo jen o to přesně a rychle střílet, ale najít i tu správnou fintu (zbraň, pozici, apod.) k překonání dané pasáže. Trochu odvážně jsem zvolil Hardcore obtížnost, takže nevím, jestli to samé platí i pro obtížnost lehkou, asi to tak úplně nebude, vzhledem k tomu, že prý jsou mezi jednotlivými obtížnostmi velké rozdíly, ale i to považuji za kladnou stránku hry. K obtížnosti bych tak neměl jedinou připomínku nebýt zmršeného závěru hry. Tam prostě vývojářům ujely všechny končetiny a na HC obtížnost je závěr pro většinu hráčské populace bez využití nějakého glitche nedohratelný, což je veliká škoda, protože to v hlavě zanechává zbytečně negativní pocit z jinak dobré hry.

Pokud budu brát při hodnocení ovládání v potaz to, že se jedná o konzolovou konverzi, tak bych si asi měl jakékoliv výtky odpustit, protože je to konverze velmi povedená. Já to ale v potaz brát nebudu, takže si neodpustím výtku na ovládání běhu, krytu a přeskakování překážky pomocí stejného tlačítka. Ve většině případů se mi při běhu nepodařilo rovnou přeskočit přibližující se překážku, ale místo toho Marcus nejprve zalehl do krytu, aby se vzápětí jak panák na cvičišti zase narovnal a jakoby nic překážku přeskočil. Ještě větší problémy mi to přinášelo v závěrečném souboji, kdy jsem kolem některých překážek chtěl jen těsně proběhnout, ale Marcus zde znovu automaticky zaklekl, bohužel většinou to byly překážky v neosvětlených místech, což je v této fázi hry, fatální. Samostatná tlačítka by tak byla pro mě mnohem přijatelnější, a ovládaní by pak asi nemělo chybu.

Na závěr se zastavím u grafiky, která sice není pro mě nijak podstatný faktorem, nicméně pár úsměvných momentů jsem zde skutečně zažil. Vybrána škála barev je skutečně trochu zvláštní, pravděpodobně to mělo navodit depresivnější atmosféru, místy se to i daří, ale místy jsem spíš měl pocit, že mám nějaký problém s grafickou kartou a nebo monitorem. Nevím jestli rozmazané pozadí má nějaký technický důvod, ale zde jsem zase měl občas pocit, že mám problém s očima. No a přepálené odlesky na stromech, které místy vypadají jak ověšené vánočními světýlky, berte už jen jako takovou třešničku na trochu podivném grafickém dortíčku...

Mých 70% tak možná vypadá jako nic moc, ale nenechte se zmást, hodnocení mám obecně posazený trochu níž, a Gears of War můžu vřele doporučit všem, co jsou k akčním hrám pozitivně naladěni.

Pro: Skvělá hratelnost; Dobře nastavená obtížnost (až na ten závěr); Kvalitně provedená konverze

Proti: Nesmyslně přestřelená obtížnost v závěru; Nic moc příběh; Podivná grafika

+21
  • PC 90
Gears of War je čistá akce, která si na nic nehraje. V solidním grafickém kabátku na začátku hráče chytne, a na konci ho vyplivne, jak bonbonek z automatu. A to se cení.

Příběh Gears of War je v zásadě jednoduchý, a nebudu se tu o něm rozepisovat, jelikož je všechno řečeno v popisu hry. Osobně bych se nezlobil za nějaké animace z kataklyzmatického Emergence Day, na druhou stranu mi jejich absence nijak výrazně nevadí, jelikož to, co se ve hře odehrává, je jednoduše bitevní vřava, ve které nějaké to pozadí není až tak důležité.

Grafický kabát Gears of War jsem si jednoduše zamiloval. Je vidět, že je to už starší hra, ale přesto lahodí oku. Prostředí je hezky detailní a nepřátelé možná nebudí hrůzu, ale přesto vypadají vážně skvěle. To, že se vše odehrává převážně v odstínech šedi jen dále prohlubuje pocit špinavosti dlouholeté války. Za zmínku stojí také příjemná krvavost, kterou si lze dosyta vychutnat zejména při útoku chainsaw bayonetem na ikonickém Lanceru.

Zvukový doprovod za grafickou stránkou nijak nezaostává, a symfonické melodie dokreslují veškeré herní scény. Zároveň je příjemné různé pokřikování hlavních postav při boji, které opět do akce vtáhne o něco víc.

Jak už jsem avizoval v prvních větách, Gears of War je čistokrevná akce. Není tu chvíle, kdy by nebylo potřeba střílet. K tomu samozřejmě patří i systém krytí, který působí docela skutečně - je možné střílet z relativního bezpečí naslepo a nepřesně, nebo zamířit, zpřesnit mušku, ale zato se odkrýt. Tuhle jednoduchou, ale skvěle funkční mechaniku ještě doplňuje systém aktivního nabíjení - při nabíjení je možno ve specifickou chvíli zmáčknout nabíjecí tlačítko znovu, a zbraň je nabitá za kratší čas (v případě perfektního načasování pak ještě lze obdržet bonus v podobě vyšší účinnosti, nebo něco podobného). Pokud se ale hráč stiskne tlačítko v nesprávnou chvíli, postavě se za trousení peprných hlášek nebude dařit nabít (je docela sranda sledovat, jak nadávající dvoumetrový chlap ne a ne zaklapnout zásobník do zbraně), a proces se oproti normálu ještě prodlouží.

Když se zaměřím na to, co se mi nelíbilo, bude to hlavně špatně rozvržený systém checkpointů. Těžší boje jsem musel zkoušet i desetkrát, a vždycky mě pekelně vytočilo, když jsem musel už po několikáté vyslechnout dlouhý rozhovor, zhlédnout animaci, nebo dvě minuty někam běžet, abych to po chvilce opakoval znovu. Další věcí je trochu připitomělá AI, které lze dávat jen jednoduché příkazy, které však nestačí na to, aby dělala to, co po ní člověk chce.

Suma sumárum - Gears of War je hra, kde se od začátku do konce střílí. Střílí se tu po všem, co se hýbe, a někdy i po všem, co se nehýbe. Když dojdou náboje, tak je čas na držkovou...a když je konec, sympatický macho tým si z toho začne dělat srandu. Gears of War je prostě mela, která své předurčení zvládá na sto...na devadesát procent. O to více mě mrzí, že další díly si cestu na PC nenašly.

Pro: Zábavnost po celou dobu hraní, jednoduché, ale dobré herní mechaniky, grafické zpracování, systém krytí, hlášky týmu, hlas Colea :))

Proti: Špatné rozvržení některých checkpointů, AI by mohla být o něco pokročilejší

+21
  • PC 90
Styl této hry sedí,hru sem hrál na střední detaily a i tak je to supr podívaná.Partička nabouchaných a hlaškujících týpků je už celkem klišé,ale zrovna u této hry to funguje na výbornou.Jedna z nejlepších konverzí na PC,People Can Fly doopravdy zaslouží pochvalu.Doporučuji taky projít kampaň s gamepadem - vybrace jsou "cool":).Souboj s finálním bossem je výzvou i pro ostříleného hráče.Akorát z příběhu se toho moc nedozvíte,snad nám napoví očekávaná 2jka.Na hře co mě tak trochu mrzí je náplň.Čekal bych trochu víc "války" jako bylo ukázáno v připravované 2jce(technika v akci,monstrozni bitvy),tento typ "guerilove taktiky" je supr,ale možna po čase byste se zúčastnili i něčeho "většího".Stávalo se mi že sem mrtvé nepřatele občas vláčel s sebou jako hadrové panenky.Spoluhráču udělají sem tam pěknou krpu:) jinak je AI solidní.MP a co-op taky vyborná záležitot....po dlouhé době velice vydařená hra.Koupě se určitě vyplatí,protože hru seženete za 300Kč,což na takovou hru,ještě v češtině,je více než velkorysé....

Pro: styl hry,grafika,zvuky,hudba,parťáci,dabing,motorovka!!!!,výborná řež :o)

Proti: příběh zahalen rouškou tajemství,nošení

+18
  • PC 85
Snad nejlepší konzolová konverze na PC. Zamrzí jen nízká AI parťáků a místy problematické ovládání. Jinak je GoW krásně brutální a ještě krásněji vypadající akční řež. Zpočátku může odradit - hra na schovávanou, repetivnost, koridorovitost - ale později zařadí na vyšší rychlostní stupeň a s razancí lokomotivy drží hráče až do konce.
+16
  • PC 85
Nejdříve jsem si musel zvyknout na tu rozmazanou grafiku. Pozadí rozmazané jako svině. Dost kontrastovalo s herní grafikou. Kamera nepostojí. Každý prudší otočení doprovodí šmouha. Ze začátku se mi z toho motala hlava a několikrát jsem koukal na nastavení grafiky, jestli je opravdu vše naplno. Nakonec jsem si zvykl. Ale musím říct, že takový Max Payne 2 vypadá líp. A myslím to vážně.

Nepolíben moc konzolemi jsem si chvíli musel zvykat na ovládání. Přeci jenom do téhle doby jsem byl zvyklý úplně na něco jiného (krytí, přeskakování překážek, běh atd.). Tohle je asi nejmodernější střílečka, co jsem hrál. Díky autohealu u mě převládala obava, že by hra mohla být jednoduchá a začal jsem obtížností hardcore. Ale po pár začátečnických smrtí, kdy mě třikrát za sebou vyrubala první skupinka, jsem radši přepnul na pohodu.

Bylo to akorát. Přestřelky měli pořád náboj. Pořád jsem občas chcípl. Ale už tak jenom občas. Nepřátele mají docela solidní inteligenci. Když jim dáte vydechnout, mají na Vás tendence tlačit a přibližovat se. Fajn. Bitky s motorovkou byly super. Design úrovní je vlastně taková překážková dráha. Vpřed, jedině vpřed. Často se mění prostředí. Takže i bojové taktiky.

Hrou jsem proplouval a bavil se. Parťáci jsou solidní drsňáci. Hra má skvělou atmosféru. Takovou tajemnou, až hororovou. Válka která nemá konec ve městě duchů, kde smrt číhá kdekoliv a kdykoliv. Je to takové neutěšené. Co je ale nejdůležitější. Je to řežba. Ideální hra na odreagování, kde se nedá postupovat Rambo stylem. Jo, někdy to chce i zapřemýšlet nad taktikou. Celé to navíc skvěle graduje. Čím dále jsem byl, tím to bylo zábavnější.

Jen škoda krátké hrací doby a toho, že další díly nejsou na PC. A příště, až najdu parťáka na kooperaci, tak určitě zvýším obtížnost.

Pro: atmosféra, akční řežba, nastavitelná obtížnost, měnicí se prostředí a taktiky

Proti: krátké, rozmázlá grafika, další díl neni na pc

+16
  • PC 60
Z dohrání tohoto mám vskutku rozporuplné pocity, dlouze jsem se zamyslel nad tím proč je tato hra všude tak publikovaná, protože to je normální Béčko!

Začátek hry je velice neslaný nemastný, ošklivý. Vzhled a anatomie postav je tak divná až je trochu k smíchu, malinkaté hlavičky na hnusných megasvalnatých tělech vojáků kteří museli brát doping už od kolíbky, kam se na takové svalstvo hrabe třeba takový Rambo! Taky jsem nepochopil jak je schopný hlavní hrdina dosáhnout rukou na záda aby si vzal zbraň. Sakra, já při tak objemných rukách bych si neutřel ani prdel.
Začátek je zároveň nejhnusnější částí hry, rozvaliny měst jsou sice hnusný což by i měli, ale ta grafika je tak hnusná, že by to bylo hnusný i kdyby to město bylo pěkné, především převládající šeď, Třešničkou na dortu je žlutá magma která připomíná spíše osvěžující citronový džus.

Hru nejvíce zachraňuje příběh a hláškující vnímající svalstvo, přestože byl Cole nejsvalnatější negr ve hře, byl zároveň nejvíce v pohodě, Dokonce jsem si chvíli myslel že mu ty bicepsy explodují. Ovšem příběh přesto že je nejsilnější stránkou hry, nenadchne. Svůj podíl na tom má i extrémně natahovaný omezený gameplay který se až na občasný dobrý nápad (Setmění a následný roje, továrna a jízda ve vozících, berserka a nutnost být ticho, béčkové kladivo úsvitu) vůbec nemění. Hudba a zvuky ani nestojí za zmínku...

Ono je to ale spíše enormní škoda, protože i já bych vytáhl z konceptu armád z podzemí mnohem více nápadu a žánrů hry, prostě zahozený potenciál. Na druhou stranu občas byla sranda rozřezávat nepřátele motorovou pilou připevněnou na samopalu, sledovat salvu do nadstandardně tuhého enemáka byla rudá slast pro očko, ale to je asi tak vše.
Nedoporučuji, je to spíše hra pro nenáročné lidi na konzole, chcete li příběh, lepší si to zkouknout na YouTube. Ale v COOPu to může být sranda.

Pro: Krev, samopal s motorovou pilou, hláškující Cole, prostředí války.

Proti: O bože ty debilně nastavené checpointy (za trest?!), zdlouhavost/nataženost, anatomie postav, frustrující gameplay, nevyužití příběhu, zabugovanost, houpajicí se kamera.

+15
  • PC 85
verze hry - 1.0 CZ

KLADY:
+ Bez hluchých míst
+ Systém životů
+ Obtížnost, užije si každý (tj. začínající i zkušenější hráč)
+ Grafika
+ Atmosféra
+ Krytí, vyklánění atd.
+ Coop mód (tedy hraní hlavní kampaně s kamarádem)

ZÁPORY:
- Příběh není nic moc, poměrně klišoidní, ale o to zde podle všeho ani nešlo, takže to nemusíte brát jako nějak závažný nedostatek.
- Možná by to chtělo více rozmanitosti co se nepřátel týče
- Nějaká ta zbraň navíc by taky nebyla špatná
- AI spolubojovníků
- Někdy jsou checkpointy dost podivně blízko nebo zase daleko od sebe. A opakovat několikrát smrtelnou kombinaci dlouhé jednoduché části + krátké pekelně těžké řežby vám na nervech nepřidá..
- Neuvěřitelný opruz s Microsoft live... Billa mám rád, ale jeho firmu moc ne:)

CELKOVÉ HODNOCENÍ:
Gears of War si opravdu na nic nehraje. Nevšiml jsem si, že by někde bylo slibováno něco, co jsme nakonec neviděli.. Nikde se nedočtete o skvělém příběhu atd. Je to prostě přímočará řežba s propracovaným systémem boje, kterou musíte dohrát na jeden, max. dva zátahy, žádné rozvleklé hraní na půlhodinky denně. To by vám to opravdu přišlo za chvíli stereotypní - vždyť co GoW nabízí kromě zabíjení a luxusní akce? Asi nic, ale opravdu to vadí? Za ty peníze dostanete adekvátní odměnu a je na vás, jestli budete skuhrat nad něčím, o čem autoři ani neuvažovali nebo se nad to povznesete a pořádně se ponoříte do jedné z nejchytlavějších her současnosti. Samozřejmě, jsou zde i negativa (viz. výše), ale jako celek nelze GoW hodnotit jinak, než chvalitebně-výborně. Je ale fakt, že způsob vyprávění chabého příběhu nemusí sednout každému - ony chlapské hlášky a obecně drsňácké pojetí mi zpočátku trochu vadilo, ale nakonec, proč občas nevypnout.. Opravdu, tohle není pro filozoficky založené typy - ale tvrdil to snad někdo? Náročnější hráči (ve smyslu herních prvků, příběhu aspol, nikoliv obtížnosti), taky potřebujeme nějakou tu odreagoavčku.. a pokud ne, tak to prostě nekupte, no:) Já hraju téměř výhradně RPG a tahovky, ale GoW jsem si užil. A vážně mi lezou na nervy ti, kteří jistý žánr her vyloženě nemusí, ale daný kousek si zahrají jen proto, aby ho mohli, velmi logicky, verbálně roztřískat..
+14
  • PC 100
Gears of War je pro mě nejlepší hrou svého žánru. Jen co jsem jí nainstaloval, projel jsem jí celou na jeden zátah a druhý den jsem pokračoval na vyšší obtížnost. A možnost hrát multiplayer jak proti sobě, tak v kooperativním módu zaručuje, že při ceně necelých 400,- se jedná o výbornou investici.

Díky tomu, že běží na Unreal 3 enginu vypadá skvěle. Akce je intenzivní v celém průběhu hry, a úplně člověka pohltí, takže zapomene, že jde stále jedním jediným koridorem. Příběh je výborně napsaný, i když se o GoW univerzu moc nedovíme, charaktery uvěřitelné a kamera ve videích na filmové úrovni.

Pro: intenzivní akce, grafika, filmová kamera, kooperativní multiplayer.

Proti: linearita, krátkost.

+12 +13 −1
  • PC 80
Psát o Gears of War nyní, kdy už je nějaký ten rok venku, je složité. Za ty léta se systém krytí, který byl právě v Gears of War snad úplně poprvé, implementoval do každé druhé hry. Neříkám, že je to na škodu, ale hrát po těch letech něco takového, je docela ošemetná záležitost, jelikož už v tom hráč nevidí takovou revoluci jako tenkrát. Ale kvalitní hry dokáží zabavit i po několika letech, a i když je na začátku Gears of War takový nevyčnívající, vystrčí pořádné a sebevědomé rohy. Není jen tak ledajaká hra, určitě nečekejte rozkvetlé zahrady a poletující hmyz, protože v téhle hře jde krása stranou.

Gears of War na nic nečeká, začíná ve vězení, odkud Vás vytáhne kámoš Dom a během chvilky si to už rozdáváte s první várkou nepřátel. Prostředí není nejpříjemnější. Země je v troskách a vy máte za úkol, zničit nepřátelské velitelství, které je hluboko pod zemí. Po cestě potkáte spoustu nepřátel, od obyčejných, kteří si jen tak vylejzají ze země, až po opravdu hnusné potvory velké jak barák. Ideální systém krytí přijde mnohokrát vhod, zvlášťě při početné převaze. Hra Vás ale neustále nutí být v pohybu, ani za krytem si nemůžete být ničím jisti. Jelikož je nepřátel široká škála, časem přijdete na slabinu každému. Stejné to je i se zbraněmi, kterých není tak hodně, ale za to si některé z nich rychle oblíbíte. Odstřelovačka je silná, ale pomalá, samopal je rychlý, ale slabý. Nepřátelské zbraně jsou silné, ale munice je málo. Častokrát budete dlouho dumat, co vyměnit za co (sám jsem si oblíbil kombinaci odstřelovací pušky a vojenského samopalu). Co se týče lokací jsou spíše přímočaré, párkrát za hru budete mít možnost zvolit si "Jít vpravo" nebo "Jít vlevo", ve výsledku to nemá zase takovou váhu, ale potěší to.

Co závěrem?! Musím říci, že jsem se ze začátku cítil zvláštně, nic na mě nepůsobilo nejlépe a vše bylo takové normální. S příchodem noci, ale začlo to největší dobrodružství, boj o přežití a spousta chytrých úkolíčků. I příběh začal být zajímavý, občas jste si to rozdali i s nějakým přerostlým bossem, a ten závěrečný nebyl tak těžký. A než se nadějete, je konec a hrozná naštvanost, jelikož není dvojka pro počítače :-/

Pro: týmová hra, celkové dění, zajímavý příběh a jeho zasazení, ozvučení, postupem času docela chytlavé,

Proti: vlažný začátek, překvapivě krátké,

+11
  • PC 85
Dovolím si hodnotit konzolové verze všech tří dílů, a kdyby náhodou se tu někdy přidala i konzolová část, tak to pak rozházím. :) Všechny díly sem dohrál jak singleplayer, tak cooperativně po splitscreenu. Takže...


Gears of War 1
Zpočátku jsem byl velmi nadšený, ale to bylo hlavně proto, že jsem pořídil nově x360 a tohle byla jedna z prvních lepších her, co na něj vyšla. Nadšení opadlo o pár let pozdějš, ale k tomu se dostaneme.

Příběh je víc rozváděný v knížkách, které jsem samozřejmě nečetl, takže bych ho shrnul jako - útočí na nás zlá podzemní rasa, musíme se strašně bránit, helemese, oni maj hlavního generála, toho musíme zabít, jo a něco s tvym otcem a tou žlutou sračkou, ze který děláme celou dobu palivo. Ano, hlavní síla týhle hry nebyla v příběhu.

Byla totiž v gameplayi. Pokud vim, tak víceméně první systém krytí, který v akční hře opravdu fungoval. Obcházení, přeskakování, atp... překážek bylo instinktivní, na gamepadu stačilo jedno tlačítko a pohnout páčkou. Pak ještě věci, na které jsem jinde nebyl zvyklý, jako když během nabíjení zbraně zmáčknete ve správný okamžik tlačítko, tak máte silnější náboje. Popř. zavírání děr, ze kterých by jinak vylezlo mnohem víc nepřátel. Všechno to tam přirozeně fungovalo. Je pravda, že většina gameplaye byla především ratatatatata lets kill´em all, ale díky tomu se to hrálo fakt zábavně. Ale MNOHEM lepší nápady fungovaly při coopu.

Koordinace bo bojišti byla samozřejmě s živým hráčem lepší, než s botama. Ti nebyli úplně blbí, ale když jste potřebovali oživit, tak si tam ještě stříleli do posledního panáka kilometr vzadu, zatímco vy jste jim chcípali metr od nohou. Každopádně zpátky k těm dobrým nápadům. Jsou úseky, kdy jeden musí jít vlevo a druhý vpravo. Jenomže úseky jsou propojené, takže zatímco hráč dole v hale nemůže moc rychle postupovat, protože má před sebou dobře kryté potvory, může mu je ten druhý pomoct odstřílet z boku z balkóna, protože na ně ve stejnou chvíli vidí. Další památný okamžik je noční mise, kdy nesmíte vstoupit do tmy, jinak vás sežerou ptáci. Jeden hráč je ve vysokém baráku, kde ovládá světlomet, aby mohl ten druhý bezpečně přejít přes temnou ulici a zapnout světla. Prostě výborný nápad a spolupráce byla opravdu třeba.

Grafika oslnila tehdá, dneska už jen středně. Barevná paleta se celkem často měnila, což bylo hezké, ale místama se mi zdálo, že se prostředí dost opakuje. Potešily efekty jako krev na obrazovce, když někoho rozřežete motorovou pilou. A samozřejmě tehdá trpěl unreal engine těžkým doskakováním textur, takže nebylo moc dobré, když probíhala animace a váš hlavní hrdina vypadal jako čmouha, než se na něm pomalu začalo objevovat brnění.
Hodnocení: 85%



Gears of War 2
Tady nevim, co se stalo, ale už od menu, už od první animace, byla vidět neskutečná epičnost tohohle dílu. Grafika dostala šílený facelift. Většinu úrovní sem procházel pomalu a s otevřenou hubou, protože mapy byly nejen detailní, ale i obrovské. Obrovské a ještě na nich probíhaly obří bitvy. Teda ve smyslu tady máš hráči svůj úsek a tihle nepřátelé jsou pro tebe, ale zleva zprava se dělo to samé s botama a trošku jste do toho mohli i zasahovat.

Tady trošku popíšu gameplay - je stejný, jako u jedničky, akorát máte pár nových zbraní (granátomet a gatling stojí za zmínku), pár nových bojových funkcí (granáty se dají přilepit na nepřítele, položivé nepřátele můžete vzít jako štít) a pár nových nepřátel. A ještě třeba funkce živých zídek, kdy musíte sestřelit ovoce, a odněkaď vyleze neprůstřelná stonožka, za kterou se můžete chvíli krýt. To bylo zajímavé. Vraťme se k epičnosti.

Úrovně byly neskutečně různorodé a hlavně až do konce epické. Nikdy nezapomenu na úroveň uvnitř obřího červa, který vás spolknul s půlkou města a váš quest s řezánim jeho srdcí. Nově se jezdí i v dopravních prostředcích. Další epická část, kdy projíždíte přes zamrzlé jezero, které se rozpadá, protože ho z břehů odstřelují minomety. A těmi dopravními prostředky sem nemyslel jenom ty neživé, co se dokáží hýbat akorát po zemi. Je pravda, že řídíte je jen asi dvakrát a u zbytku akorát běháte od turretu k turretu a bráníte, aby vám vozítko nezničili. Průběh toho bránění je však, jak už bylo možná řečeno, epický. :) Mise, kdy bojujete v baráku, který padá z útesu. Kdy na malé lodičce musíte projet několik vodopádů, během čehož vám jí ohlodává obří piraňa. Boss fightů je tu mnohem víc a jsou mnohem větší. A k tomu je tu ještě lehce zničitelné prostředí. Z větší části jenom na okrasu, ale je pravda, že se nyní musíte víc hýbat, protože hodně rozstřílená zídka vás kryje jen na 50%.

Příběh doznal větší osobitosti. Zatímco u jedničky sem svojí partu bral jenom jako bandu hláškovacích drsňáků, u dvojky mě zajímala i jejich minulost. Dokonce se odvážili pár postav zabít a mě jich bylo fakt líto. Hlavní příběh je ve zkratce - začínáme vyhrávat, pojďme je zmasit ještě víc na jejich vlastnim území WHAM! všechno je jinak, než se zdálo. Tadá.

Coop funguje stejně jako minule. Zase pár vychytanějších misí, kdy třeba musíte ve dvou každý jednou rukou táhnout těžkou krabici a druhou střílet po nepřátelích. Mimo kampaň ale přibyl mód Horda. Překonal jsem se ve dvou lidech 50 vln a můžu říct, že je to zábavné. Záleží teda na mapě.

A ještě bych si zanadával na českou verzi. Locust = Kobylky. Really?! Schovejte se, Kobylky útočí minomety. REALLY?! A to je vpodstatě jeden z mála názvů, co přeložili. Hammerburst je furt hammerburst. Lancer je lancer. Brumak je brumak. Ale locusti jsou kobylky. Achjo.
Hodnocení: 95%



Gears of War 3
A tady taky nevim, co se stalo. Finální vyvrcholení ságy. Je pravda, že jsem po druhém díle čekal hodně. Pro jistotu znova dohráno s kamarádem na coop, abych se ho pak mohl zeptat, co si o tom myslí. A oba jsme se shodli, že tohle je nejslabší díl.

Novinky = nové kvéry, noví nepřátelé (na jejich překlad si zanadávám dole)... a to je všechno.

Jde o to, že tady nejsou žádné památné mise. Pamatuju si na misi v ponorce, protože mě srala, jak jsem ztrácel orientaci. Trošku si pamatuju závěrečné mise, protože architektura vypadala jako v BioShock. Rozhodně si pamatuju smrt jedné důležité postavy (během kterého hrál Mad World), ale to byl vpodstatě vrchol hry, který jsem dostal už někde v polovině. Prostředí (tropické) se, až na pár výjimek, skoro vůbec neměnilo. Dokonce zmizelo kooperační ty jdeš vlevo já vpravo a vidíme na sebe. Obtížnost dokonce prudce klesla, protože jdou s váma minimálně další 3-4 parťáci, takže oživujou celkem rchle. Za blbost považuju boss fight s Brumakem, kterého jsme v předchozích hrách museli zabít vždycky nějak speciálně. Tady ho ustřílíte v šesti lidech samopalama. A celkově z průběhu hrou zbylo akorát to známé ratatatatata. Je to stále zábavné, ale bohužel, v tomhle díle už není nic navíc.

Příběh - už se nemáme kam schovat, aha, vždyť se celou dobu pracuje na superzbrani, která všechno zachrání, musíme jí najít. Támhle je. Tadá.

Coop vpodstatě obyčejný. Zachraňuje ho vylepšená Horda, kde se nyní vydělávají peníze a na mapách se dají stavět různé ploty, muniční posty, atp.

Překlad - když si myslím, že nic horšího, než Kobylky, přijít nemůže... Lambent = Plápolaví. Are you kidding me...
Hodnocení: 75%
+11
  • PC 75
Konzolové překvapení

Tahle hra má u mě trochu historii: Jako fanda Unreal světa jsem se těšil na v oné době ohlášený Gears of War. O něco méně mě pak těšilo, že hra měla být pro konzole a ještě méně mě těšily kecy CliffyhoB a jeho zatracování PC sféry na úkor "krabic". Nicméně po roce od "krabic" přeci jen přišla na svět i PC verze. Jenže to, co tehdá předváděla první verze hry na PC, to byla hrůza, umocněná ještě nutností využívat skvělých nefunkčních služeb zhůvěřilosti jménem Games for Windows Live. S bugy a hrozným ovládáním jsem hru odhodil už někdy během prvního setkání s Berserkerem, tedy poměrně dost brzy.

Od těch dob již mnoho tomu lun a hra dostala druhou a finální šanci. Výhodou pro ni byl fakt, že 7 let od svého vydání na PC z rukou "Poletuchů" (People can Fly) už má hra skutečně většinu bugů opravených a lze tedy skutečně hrát - WOW. Přesto se hra neubránila vzestupnému trendu debilifikace PC her manýry konzolovek a tak zapomeňme na nějaké hraní si s nastavením hry, zapomeňme na myš v hlavním menu, zapomeňme na normální ukládání pozice a mnohé další. Co mě ovšem překvapilo, tak to, že vývojáři portující hru na PC mysleli hlavou - a pokud ne oni, tak někdo z Epicu. Postup z menu k pokračování ve hře je na pár Enterů a vlastně aani nepřekáží. Checkpointy jsou poměrně logicky a smysluplně umístěné a daleko od sebe, takže po smrti nemusíte hrát zbytečně dlouho, ale skutečně jen inkriminovaný zápas a bitku. A na konzolový port z roku 2007 hra skutečně hezky vypadá. Sice se nesmíte na textury koukat moc zblízka, ale z odstupu se vše leskne a vypadá skutečně dobře, což jsem ani nečekal. Holt je vidět, že si vývojáři engine udělali vlastní hru a věděli, co si můžou dovolit.

Hra je jasná Third Person střílečka, ale svět, okolí a i nástin situace je také celkem zajímavý a mě bavil. Bavilo mě to hrát a sledovat vývoj. Bavily mě i postavy, byť jejich pozadí bylo poněkud nedovysvětlené. Ta hra mě celkově bavila. Takže za co těch pouhých 75%?

Za blbost. Tou největší zůstává GfWL služby a jejich opruzování při každém spuštění. I když si vytvořím offline profil, abych nelezl na internet, když to ta hra prostě nepotřebuje, tak si nemohu nikde nastavit, aby se to na něj přihlašovalo automaticky. Ano, sice mohu takovou možnost zvolit v nastavení, ale to po mě pak bude služba chtít přihlášení na můj online profil stejně, tak WTF? Tohle bohužel autoři smutně nedomysleli.

Za zbytek si už ale může hra sama. Trochu nevyhovující je, že cokoliv, co se neodehrává za denního světla, je docela dost temné, takže hra pak nejde hrát za světla, které si, blbec, vždycky najde skulinku, kudy prudit - ale budiž. Horší je to s ovládáním, kdy mi pár levelů skutečně trvalo pochopit, že dokázat nastavit pořádné chování myši je asi fakt velký vývojářský oříšek. Krčení se a přitiskávání k překážkám je sice efektní i efektivní, ale ne vždy se to daří. Takže místy skáču šipku na místě, trefujíc se hlavou do překážky před sebou, než se mi na podruhé potřetí podaří ji přeskočit, někdy se k některé překážce nedokáži přitisknout, jakmile se přitisknu a zvednu telefon, po položení hovoru zas přitisknutý nejsem a to přebíhání mezi dvěma pozicemi na krytí také občas nedává smysl, protože někdy běžím skrčený automaticky, jindy musím běžet sám a někdy běžím automaticky na nějaké nesmyslné místo namísto místa, jež je umístěné blíže místu, kam se umisťuji nyní. Občas se mi (třikrát během celé hry) podařilo se zaseknout na místě a nemohl jsem se hnout, ale skákat a hopsat na místě ano. Řešením bylo načíst poslední pozici, ach jo. Ono vůbec jsou ve hře na některých místech divné neviditelné stěny, které je nutné obejít.

Vaši parťáci jsou sice dobrou psychickou podporou, ale jejich přispění ne vždy dává smysl. V uzavřenějších prostorech buď běží před vámi a se skoleni válejí a čekají na vaši pomoc, nebo se naopak kryjí za různými rohy chodeb za vámi a na pomoc kašlou. Pak ale mají tendence se objevovat na nesmyslných místech, jako když za vámi padne stěna, která vás a parťáka jasně odděluje, ale protože to tak nebylo zamýšleno příběhově, tak se otočíte a parťák, jak z hororu, najednou stojí před vámi. Nebo běží naproti vám odněkud, odkud vyjít nemůže, protože je to vaše trasa, kterou jste právě zpřístupnili a navíc slyšíte, jak kdesi za vámi tentýž parťák střílí nepřátele - weird. Právě v těchto několika chvílích mi přišlo dost škoda, že nemohu parťákům po vzoru třeba Rainbow Six :) přikázat, kam si mají stoupnout, za jakou překážku a dostat je tak do akce dřív, než sama hra se je tam rozhodně teleportovat. Díky tomu by tak byli značně užitečnější. A sem tam se stane, že vypoví AI a parťáci stojí na místě a ani se nehnou. A když se na ně vykašlete a jdete si vlastní cestou, po nějaké době najednou stojí před vámi s tím, kde se flákáte.

Sem tam také narazíte na chyby ve scriptech, pathfindingu či animacích. Parťáci tak nesmyslně přelézají, obchází, zasekávají se o překážky, jako kdyby měli naplánovanou hodně dlouho přímou trasu a ne úplně správně řešení vyhýbání se překážkám na trase. Jindy se zase zřítí stěna balvanů a ty poslední zůstanou vidět vedle vás ve vzduchu. Ser scripty asi bude mít co společného i hudební doprovod, protože mnohdy hraje bojově naladěná muzika stále i poté, co se už vlastně vůbec nic neděje a máte v lokaci vše vybito. A mínusová zajímavost ke konci - rozdílná světelnost. Je rozdíl oproti barevnému/světelnému ladění a vyznění hry samotné, filmečků, nascriptovaných v herním enginu během hry a samotných videích. Jakmile se spustí předrenderované samotné video, je značně světlejší, než dosavadní i následující hra. Je to škoda, protože tak ve videu vynikají chybky v grafice a její rozmazanost. Ta temná atmosféra má své opodstatnění.

Jinak mi zde také chyběla možnost nést více zbraní, protože ačkoliv to nebývá zvykem, tady skutečně mají některé zbraně specifickou a využitelnou funkčnost a možnost nést jen dvě hlavní "stříkačky" mnohdy bolí. Obzvlášť, když si jen na chvilku zbraně vyměníte a po použití nové zase chcete zpět tu svoji s nahrabanými náboji - a ono to nejde, protože při výměně tu předchozí zbraň postava doslova odhodí, tentokráte zrovna oknem do dvora, do kterého není přístup. A také mi nikdo během celé hry nevysvětlil, proč bych měl vlastně sbírat ty psí známky. A tak jsem se na to vykašlal a na hru to nemělo žádný vliv.

Pokud vám tedy nevadí konzoloidněji zaměřená hra a jste na to už zvyklí (což mě se nestane), klidně si připočtěte k mému hodnocení 5-10% navíc, protože ta hra si to i zaslouží. Což je překvapení, hlavně pro mě, jelikož jsem tohle nečekal. A taky bych nečekal, že někdy budu tvrdit, jaká je škoda, že pokračování nebyla uvedena znovu také pro PC (tedy ještě kromě série Halo :)

Pro: Atmosféra; vzhled; parťáci; nepřátelé a vlastně obecně pocit ze hry; při převodu z konzolí někdo používal hlavu

Proti: Games for Windows Live !!!; stále konzolové prvky; chyby ve scriptech; poněkud humpolácké ovládání; lehká povrchnost pozadí příběhu i postav; oproti GoW2 nijak zajímavá hudba

+11
  • XOne 70
Světe div se, tato mariňácka rubačka ve stylu Hvězdné pěchoty mě naprosto minula a povědomí o ní jsem dostal až z nabídky Xbox Game Passu, kdy jsem přemýšlel, kterou další starší hru ztrestám. Padla tedy volba na tuto ( v roce 2023 ) už vykopávku, a tak jsem se vydal na planetu Sera, kde se vylíhlá podzemní rasa Locust vydrápala zpustošit obyvatelstvo, které raději zničilo svou rodnou hroudu, než se by se podřídilo vetřelcům.

Ještě že, má přeživší Koalice nouzi o vojáky a vyžádá si odsouzence Marcuse, který se přidá k dalším osvalencům Domovi, Bairdovi a Coleovi a takto vytvořený Delta tým dostane za úkol vyčistit planetu od této krvežíznivé pakáže. K dispozici jako správní mariňáci mají vytuněné automaty, brokovnice, sniperku,  výbušné hlavice k luku, granátomety a jakési tektonické vychytávky. V celkem pěti rozsáhlých levelech bojujete s poskakujícími tvory v apokalyptickém, depresivním světě – někteří z nich mají milou vlastnost explodovat po zasažení, jiní vás s radostí kropí výše uvedenými zbraněni – naštěstí hra nabízí možnost zakleknout do krytu za různé stavební překážky, nábytek, dveře nebo bariéry a Marcus má možnost si na ty stvůry počkat, ve většině z nich na Vás čeká boss(ové), které je nutné zlikvidovat speciálním přístupem.

Hra na konzoli má celkem pět rozsáhlých levelů, dá se říct, že víceméně plynule odsýpá jak se hromadí vrsty sejmutých šmejdů až k poslední záveřečné lokaci zběsile uhánějícího rychlovlaku. Příběhově to není bůhvíco, ale herně jsem se bavil, ovládání ok, grafika průměrná a co mě štvalo bylo někdy necitilivé umístění checkpointů. Nicméně do pokračování půjdu a jedničce dávám silný průměr – 70 %
+11
  • PC 90
Nečekal jsem od toho zázraky, přišlo mi to jako vyhypované macho střílení a začítek hry tomu taky nasvědčoval. Zachvíli jsem ale už byl ponořený v promakaných přestřelkách podpořených kulervoucí grafikou. Pro mě to bylo překvapení roku. Opravdu bych nečekal, že vývojaři z námětu "banda drsných vojáků co střílí" vytvoří něco tak intenzivního, rozmanitého a krásného jako jsou Gears of War.

Pro: i přes na první pohled jednotvárnou náplň hry nepříchází stereotyp, nádherná grafika technicky i umělecky, perfektní přestřelky

Proti: někomu může vadit macho styl, příběh tu je spíš do počtu, ačkoliv je prý celý svět GoW velmi dobře zdokumentován

+10
  • PC --
Drsňácke xichty, drsňácke svaly, drsňácke hlášky, malé mozgy. Trademarky Gears of War. Rozhodne nie postavy, s ktorými by som sa dokázal a vôbec čo i len chcel stotožniť bez toho, aby som bol patriotický redneck z amerického stredozápadu alebo mládežnícky vyholený neonacista. Ale ok, takéto hry nie sú predsa žiadnou psychologickou cestou do duše. V tom prípade ale vyvstáva otázka načo mi tam nechajú pred nosom srdcerivne (no vlastne nie srdcerivne) umierať nejakého veliteľa po hodine hrania, keď tá postava tam bola minimálne a v podstate mi bola ukradnutá. Celkovo sú členovia ako krabica vajec, niektoré trochu inej farby pleti, ale inak v podstate rovnaké.

Príbeh tu tiež veľký priestor nedostal. Neviem či je to tým, že autori nedokázali vymyslieť nič nápadité a strhujúce. Alebo si povedali, že to skrátka netreba, lebo toto je predsa Carmackove porno. Alebo si myslia, že si ten "príbeh" nasekajú na tri trilógie s kumulatívne skracovanou hracou dobou. To bude pri nejakom tom Gears of War 6 už asi pomerne kumšt, keďže i tento prvý diel netrpí vôbec nijakou závažnou dĺžkou a možno len vďaka tomu nenastáva stereotyp. Prostredia sa totiž veľmi nemenia, áno, áno, ten prach a ruiny a svetlo nie sú škaredé, ale i tak má človek pocit, že buď ide ruinami na povrchu alebo ruinami pod povrchom. Hrateľnostne ide o klasické kry sa/vystreľ/kry sa ty krysa/vystreľ/pobehni... A tých pár hodín sa to ešte celkom zvládnuť dá tak, aby to človeka nenudilo (hoci musím povedať, že hru som hral v priebehu niekoľkých dní po nejakej tej hodine na jedno posedenie). Sám sebe sa teda čudujem, že ma to bavilo. Možno je to vďaka tomu, že som to hral na fakt veľkej obrazovke alebo vďaka tomu, že zabiť si občas nejakých tých slizáka nie je až tak zlý pocit. O ničom inom to asi v takejto hre ani nebude.

Pro: ekšn: uhýbanie tým veľkým slizákom, obstreľovanie húfov malých slizákov, hudba

Proti: postavy, "príbeh", malá variabilita zbraní a prostredí

+9 +11 −2
  • PC 95
Jak jsem už kdysi napsal v recenzi na CG, Gears of War je opravdu titulem, který stojí za zahrání. Ač přes rok konvertován z XBox360, neztratila hra na ničem (naopak měla PC konverze lecjaké bonusy) zážitek na PC je více než srovnatelný s konzolí.

Role Marcuse Phoenixe vás bude bavit a způsob, jakým vám "válku v malém" GoW předkládá je nezaměnitelný.

Pro: Technické zpracování, ovládání, atmosféra

Proti: Velmi krátké

+8 +9 −1
  • PC --
Je to hra s velkým charismem, hra která je dokonalá svou jednoduchostí. Vše ve hře je dotaženo do puntíku. Atmosféra je někdy tak hustá že by se dala krájet i motorovou pilou na Marcusově samopalu. Jenže přeze všechny klady já vidím repetitivní a dosti neoriginální hru. Možná je to způsobený tím jak všichni tuto hru přechvalují. Těžko říct, možná sem jen očekával víc než jen hromadu podivně namakaných Locustů a možnost z nich nadělat kašičku pro racky. Dále mi vadí jak se této hře přisuzuje prvenství v zavedení cover systému. Ano je to tu provedeno na jedničku ale nic víc, nic míň.

Pro: Grafika, cover systém, atmosféra, znovuhratelnost díky coop

Proti: Neoriginalita, tupost (neni potřeba využívat mozek, ikdyž to je i klad), grafická stylizace postav

+8
  • PC 70
Na GoW jsem byl zvědavej, no a nakonec to není špatná řežba.Ale vzhledem k tomu, že moje preference jsou hry s příběhem a pokud možno postavami které se zmohou na víc než jen "SWEEEET", tak nemůžu hodnotit nějak vysoko - ten příběh je tady fakt zoufalej, a i ta akce samotná mě místy solidně nudila (a to ježdění v autě, urgh).

Pro: Pěkná grafika

Proti: Neexistence příběhu, dementní postavy, místy stereotyp

+8 +9 −1
  • PC 65
Gears of War je statická...ehm, pořád ještě střílečka moderního střihu. O životě a smrti pistolníka v ní nerozhoduje rychlá ruka a přesná muška, jako tomu bývalo za starých dobrých časů, ale schopnost včasného úskoku za nejbližší zídku nebo roh. Je to vlastně takový simulátor hry na schovávanou. Jak se říká - kdo uteče, vyhraje. Styl hry a celá taktika vedení války spočívá v opatrném nakouknutí do lokace, rekognoskace terénu s cílem najít nejlepší skrýš a následného rychlého přiběhnutí k ní dřív, než vás stačí sejmout nepřítel. Pak už celkem nezáleží na střeleckých a atletických schopnostech, protože nepřítel jde k zemi dřív než stačíte říct kdyužmonolithkonečněudělátzaseblood.

Úkroková technika boje na otevřeném prostranství spojená se zběsilým vyhlazováním všeho (ne)živého okolo, kterou v minulosti proslavil neznámý mariňák, je prakticky vyloučena. Nepřátelé v Gears of War jsou totiž obdařeni vysoce vyvinutým smyslem odhadu a vždy přesně vědí, kam ukročíte, takže ani zběsilé piruety a skoky plavmo nejsou záchranou před smrští jejich kulek. Veteráni z dob minulých, kteří za sebou mají tisíce hodin poctivé dřiny strávené na bojištích, si proto musí osvojit zcela nové návyky. Jinak se na ně po pár vteřinách bude vzpomínat jen se slzou v oku. A to se prý válka nemění...

Gears of War je důkazem, že válka se prostě mění. A to docela zásadním způsobem. Naštěstí pochopení moderních principů vedení války je otázkou krátkého okamžiku. Během první hodiny mě však z toho neustálého krčení se kdesi za čímsi začala bolet záda a vážně jsem přemýšlel, že si radši sám proženu hlavu kulí, než v tomhle utrpení nadále pokračovat. Po pár hodinách se však i u ostříleného válečníka dostavila jistá dávka uspokojení z dobře odvedené práce. Neodpustitelným zklamáním mistra v usmrcování voodoo panenkou je ale velmi chudý arzenál zbraní a jejich zvuky, které připomínají chrastění dětského chrastítka.

Přestože vývojářský tým trpí impotencí* a zplodit větší množství zajímavých nápadů jim dělá evidentně problém, tak se hra nakonec i docela solidně hraje. Na tom má zásluhu především krátká herní doba, která vývojářům umožnila z toho mála, co vymysleli, vytvořit pořád se něco dějící a rychle odsýpající koncentrát zábavy. Podruhé ale kobylky určitě kosit nebudu.

*Nebo to je spíš současným – za penězi na ikstém pokračování se honícím - stavem, do kterého herní průmysl dospěl?
+8 +12 −4