Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Gears of War

  • PC 75
Konzolové překvapení

Tahle hra má u mě trochu historii: Jako fanda Unreal světa jsem se těšil na v oné době ohlášený Gears of War. O něco méně mě pak těšilo, že hra měla být pro konzole a ještě méně mě těšily kecy CliffyhoB a jeho zatracování PC sféry na úkor "krabic". Nicméně po roce od "krabic" přeci jen přišla na svět i PC verze. Jenže to, co tehdá předváděla první verze hry na PC, to byla hrůza, umocněná ještě nutností využívat skvělých nefunkčních služeb zhůvěřilosti jménem Games for Windows Live. S bugy a hrozným ovládáním jsem hru odhodil už někdy během prvního setkání s Berserkerem, tedy poměrně dost brzy.

Od těch dob již mnoho tomu lun a hra dostala druhou a finální šanci. Výhodou pro ni byl fakt, že 7 let od svého vydání na PC z rukou "Poletuchů" (People can Fly) už má hra skutečně většinu bugů opravených a lze tedy skutečně hrát - WOW. Přesto se hra neubránila vzestupnému trendu debilifikace PC her manýry konzolovek a tak zapomeňme na nějaké hraní si s nastavením hry, zapomeňme na myš v hlavním menu, zapomeňme na normální ukládání pozice a mnohé další. Co mě ovšem překvapilo, tak to, že vývojáři portující hru na PC mysleli hlavou - a pokud ne oni, tak někdo z Epicu. Postup z menu k pokračování ve hře je na pár Enterů a vlastně aani nepřekáží. Checkpointy jsou poměrně logicky a smysluplně umístěné a daleko od sebe, takže po smrti nemusíte hrát zbytečně dlouho, ale skutečně jen inkriminovaný zápas a bitku. A na konzolový port z roku 2007 hra skutečně hezky vypadá. Sice se nesmíte na textury koukat moc zblízka, ale z odstupu se vše leskne a vypadá skutečně dobře, což jsem ani nečekal. Holt je vidět, že si vývojáři engine udělali vlastní hru a věděli, co si můžou dovolit.

Hra je jasná Third Person střílečka, ale svět, okolí a i nástin situace je také celkem zajímavý a mě bavil. Bavilo mě to hrát a sledovat vývoj. Bavily mě i postavy, byť jejich pozadí bylo poněkud nedovysvětlené. Ta hra mě celkově bavila. Takže za co těch pouhých 75%?

Za blbost. Tou největší zůstává GfWL služby a jejich opruzování při každém spuštění. I když si vytvořím offline profil, abych nelezl na internet, když to ta hra prostě nepotřebuje, tak si nemohu nikde nastavit, aby se to na něj přihlašovalo automaticky. Ano, sice mohu takovou možnost zvolit v nastavení, ale to po mě pak bude služba chtít přihlášení na můj online profil stejně, tak WTF? Tohle bohužel autoři smutně nedomysleli.

Za zbytek si už ale může hra sama. Trochu nevyhovující je, že cokoliv, co se neodehrává za denního světla, je docela dost temné, takže hra pak nejde hrát za světla, které si, blbec, vždycky najde skulinku, kudy prudit - ale budiž. Horší je to s ovládáním, kdy mi pár levelů skutečně trvalo pochopit, že dokázat nastavit pořádné chování myši je asi fakt velký vývojářský oříšek. Krčení se a přitiskávání k překážkám je sice efektní i efektivní, ale ne vždy se to daří. Takže místy skáču šipku na místě, trefujíc se hlavou do překážky před sebou, než se mi na podruhé potřetí podaří ji přeskočit, někdy se k některé překážce nedokáži přitisknout, jakmile se přitisknu a zvednu telefon, po položení hovoru zas přitisknutý nejsem a to přebíhání mezi dvěma pozicemi na krytí také občas nedává smysl, protože někdy běžím skrčený automaticky, jindy musím běžet sám a někdy běžím automaticky na nějaké nesmyslné místo namísto místa, jež je umístěné blíže místu, kam se umisťuji nyní. Občas se mi (třikrát během celé hry) podařilo se zaseknout na místě a nemohl jsem se hnout, ale skákat a hopsat na místě ano. Řešením bylo načíst poslední pozici, ach jo. Ono vůbec jsou ve hře na některých místech divné neviditelné stěny, které je nutné obejít.

Vaši parťáci jsou sice dobrou psychickou podporou, ale jejich přispění ne vždy dává smysl. V uzavřenějších prostorech buď běží před vámi a se skoleni válejí a čekají na vaši pomoc, nebo se naopak kryjí za různými rohy chodeb za vámi a na pomoc kašlou. Pak ale mají tendence se objevovat na nesmyslných místech, jako když za vámi padne stěna, která vás a parťáka jasně odděluje, ale protože to tak nebylo zamýšleno příběhově, tak se otočíte a parťák, jak z hororu, najednou stojí před vámi. Nebo běží naproti vám odněkud, odkud vyjít nemůže, protože je to vaše trasa, kterou jste právě zpřístupnili a navíc slyšíte, jak kdesi za vámi tentýž parťák střílí nepřátele - weird. Právě v těchto několika chvílích mi přišlo dost škoda, že nemohu parťákům po vzoru třeba Rainbow Six :) přikázat, kam si mají stoupnout, za jakou překážku a dostat je tak do akce dřív, než sama hra se je tam rozhodně teleportovat. Díky tomu by tak byli značně užitečnější. A sem tam se stane, že vypoví AI a parťáci stojí na místě a ani se nehnou. A když se na ně vykašlete a jdete si vlastní cestou, po nějaké době najednou stojí před vámi s tím, kde se flákáte.

Sem tam také narazíte na chyby ve scriptech, pathfindingu či animacích. Parťáci tak nesmyslně přelézají, obchází, zasekávají se o překážky, jako kdyby měli naplánovanou hodně dlouho přímou trasu a ne úplně správně řešení vyhýbání se překážkám na trase. Jindy se zase zřítí stěna balvanů a ty poslední zůstanou vidět vedle vás ve vzduchu. Ser scripty asi bude mít co společného i hudební doprovod, protože mnohdy hraje bojově naladěná muzika stále i poté, co se už vlastně vůbec nic neděje a máte v lokaci vše vybito. A mínusová zajímavost ke konci - rozdílná světelnost. Je rozdíl oproti barevnému/světelnému ladění a vyznění hry samotné, filmečků, nascriptovaných v herním enginu během hry a samotných videích. Jakmile se spustí předrenderované samotné video, je značně světlejší, než dosavadní i následující hra. Je to škoda, protože tak ve videu vynikají chybky v grafice a její rozmazanost. Ta temná atmosféra má své opodstatnění.

Jinak mi zde také chyběla možnost nést více zbraní, protože ačkoliv to nebývá zvykem, tady skutečně mají některé zbraně specifickou a využitelnou funkčnost a možnost nést jen dvě hlavní "stříkačky" mnohdy bolí. Obzvlášť, když si jen na chvilku zbraně vyměníte a po použití nové zase chcete zpět tu svoji s nahrabanými náboji - a ono to nejde, protože při výměně tu předchozí zbraň postava doslova odhodí, tentokráte zrovna oknem do dvora, do kterého není přístup. A také mi nikdo během celé hry nevysvětlil, proč bych měl vlastně sbírat ty psí známky. A tak jsem se na to vykašlal a na hru to nemělo žádný vliv.

Pokud vám tedy nevadí konzoloidněji zaměřená hra a jste na to už zvyklí (což mě se nestane), klidně si připočtěte k mému hodnocení 5-10% navíc, protože ta hra si to i zaslouží. Což je překvapení, hlavně pro mě, jelikož jsem tohle nečekal. A taky bych nečekal, že někdy budu tvrdit, jaká je škoda, že pokračování nebyla uvedena znovu také pro PC (tedy ještě kromě série Halo :)

Pro: Atmosféra; vzhled; parťáci; nepřátelé a vlastně obecně pocit ze hry; při převodu z konzolí někdo používal hlavu

Proti: Games for Windows Live !!!; stále konzolové prvky; chyby ve scriptech; poněkud humpolácké ovládání; lehká povrchnost pozadí příběhu i postav; oproti GoW2 nijak zajímavá hudba

+11