Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Gears of War

  • PC 95
Gears of War jsem hrál hned v době vydání a docela mě bavil. Teď jsme ale dostali s bratránkem (JackCZ) chuť zahrát si ho v kooperaci. Moc jsme tedy nečekali a byli jsme naprosto překvapení. S klidným srdcem můžu říci, že GoW je jednou z nejvyváženějších akcí poslední doby. Důvody popíšu níže…

GoW se dá hrát samozřejmě v módu pro jednoho hráče. Je to good, ale teprve největší sranda začne, pokud si hru zahrajete v kooperaci. Hra je pro to určená a tak je možno zahrát celou kampaň společně. Hodně mě překvapilo, že s připojením nebyl absolutně žádný problém a co víc, nezaznamenali jsme za celou dobu hraní jediný pád.

GoW se odehrává na planetě zvané Sera. Bojujete proti rase zvané Locust (v české verzi Sarančata) . Když jsem hru hrál poprvé, tyto fakta jsem vůbec netušil, protože jednoznačně nikde nejsou řečeny (a myslel jsem si tedy, že bojuju na Zemi proti nějakým mutantům či co). Buď si je musíte vyhledat na internetu anebo přímo ve hře. Je na to jednouchý trik. Stačí pustit hru a nechat ji chvilku běžet v menu. Poté se spustí intro s těmito informacemi. Je ale divné, že se toto video nespustí automaticky hned na počátku hry. To, že se tam nachází, jsem se dozvěděl díky bratránkovi, který hru zapnul a mezitím ještě odběhl někam pryč. Každopádně doporučuju skouknout ještě před samotným hraním.

GoW je koridorová střílečka viděná z pohledu třetí osoby. Není ale jen tak obyčejná, GoW je (alespoň pro mě), jak už jsem říkal, jednou z nejvyváženějších akcí poslední doby. Za prvé je vyvážená atmosféricky. Pořád se všude něco děje, všude něco bouchá a hráč má poté pocit, že je opravdu ve válce. Příběh de facto nemá žádná hluchá místa a pořád je nějaký cíl. Mě samotnému přišli jako záporáci spíše lidi. Z jednoho důvodu. Nakufrovali se na cizí planetu, postavili velkoměsta, načež se probudili Locusti a ti byli pochopitelně krapet nasraní. Já bych byl teda taky :)

Za druhé je GoW vyvážený hratelnostně. Spolu s parťákem je nutná kooperace, obzvlášť v částech, kde se každý vydá vlastní cestou a nemůžete se navzájem obživovat. Stále ale máte na sebe výhled a tam to právě závisí na domluvě. Pro nás byly právě tyto části docela výzvou. Obzvlášť, když jsme hru hráli na Hardcore obtížnost (tedy střední, „Šílenství“ nebylo odemčeno). I tak to ale místy byla pořádná výzva a nejednou jsmě měli chuť vyhodit klávesnici z okna. Pokud zemřel jeden: „Game Over“. Paradoxně ale na tyto části vzpomínáme nejvíc, protože u nich jsme si užili nejvíc srandy. Mínusem už ale je obtížnost závěrečného bosse, který je i na „easy“ docela těžký (tedy v SP módu). V Hardcore jsme žádnou taktiku nevymysleli. Pokořili jsme ho jen díky bugu. Chudák se zasekl ve vzduchu neschopen střílet. Pak už to bylo celkem lehké. Ale jinak vše ok. Ještě musím zmínit skvělou AI nepřátel. Opravdu se kryjí a spolupracují. Jejich výpady bývají někdy docela nepříjemné. S AI spojenců už je to horší, ale zážitek to nikterak nekazí.

Za třetí technicky. Gears of War je hra portnutá z konzolí. Tady musím říct, že jsem snad lepší port neviděl. Ovládání je naprosto skvělé. Hra je stabilní a naprosto precizně optimalizovaná. Na plné detaily mi jela konstantně okolo 60 fps. Občas se škubla při checkpointu, což je ale pochopitelné. Graficky je to také špička. Nádherné město, krásná voda. Textury sice nejsou úplně ostré, ale všechny ty efekty okolo to opravdu chytře maskují. Krev je naprosto luxusní. Ještě musím zmínit pěkný efekt deště a vodu celkově - nádhera. Akorát si postěžuju na místy divný level design. U mnoha moderních TPS her je systém krytí za překážky. Stejně tak je tomu i tady. Krytí je super, většinou funguje jak má. Na některých místech jsou ale problémem samotné překážky. Nejen v jeskyních jsou přímo do očí bijící jednotlivé kvádry ve tvaru čtverce sloužící jako krytí. Mnohdy to splývá s prostředím, ale na některých místech a obzvlášť zde to fakticky moc hezké není. Hudba je skvělá. Podtrhuje epičnost (moje oblíbené slovo, já vím) celé akce. Mě osobně by se ještě šikly statistiky po dohrání každé mise. Takhle nevíme, kdo kolik práce udělal :)

Suma sumárum je pro mě GoW jednou z nejlepších akcí a nejlepší kooperační hra vůbec. Těch 95% je trochu nadhodnocených ale je nutno si uvědomit, že je dávat za coop režim. Pokud jste GoW hráli pouze sami, od výsledného hodnocení si odečtěte nějakých 10-15%. Někdy si to musíme dát znovu, nemáme všechny achivementy :)

PS: Mimochodem do diskuze později nahodím pár obrázku z hraní, kdyby měl někdo zájem mrknout. Některé mohou být trochu spoileroidní, fotil jsem dost v závěrečné misi, která vypadala fakt krásně :)

PPS: Já hrál za Doma, JackCZ za Marcuse.

Pro: jedinečná atmosféra (ikdyž je příběh samotný slabší), grafika, systém krytí, potvory, hudba, AI, optimalizace, skvělý port... = vyváženost celé hry

Proti: je to kratší, občas jsou místa ke krytí do očí bijící, DVOJKA NENÍ NA PC!!!

+27