Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Fallout 4

72

Komentáře

« Novější Starší »

Jednou z často používaných frází při hodnocení her je vcelku nic neříkající prohlášení: "Není to špatná hra, ale..."

Jenže pro Fallout 4 platí: "Není to dobrá hra, ale..."


Hnusná grafika, nudné postavy, pitomý příběh, směšný systém dialogů, debilní a hnusný pipboy interface, nejasné vysvětlení některých perků a několik dalších věcí dokazují, že vývojáři prostě neodvedli moc dobrou práci.

Nejhorší ze všeho jsou ale nahrávací časy, které mi daly vzpomenout na PS1. Pustíte hru a nahrajete uloženou pozici (nahrávání) - dáte fast travel na lokaci s questem (nahrávání) - ocitnete se přede dveřmi a vstoupíte do nich (nahrávání). Opakujte do zemdlení. Jak je ta definice šílenství?

Stejně jsem ale Falloutu 4 věnoval mnoho desítek hodin. Průzkum lokací a světa je zábava a zhruba jeden z dvaceti questů je i trochu povedený. Škoda, že chvílemi se jedná spíš o simulátor vetešníka, než přežití. Budete totiž brát všechno, co není přidělané k zemi. Propiska, prací prášek, míček na baseball a radioaktivní krev téměř stačí k postavení domu. Přidejte postel spletenou z ramínek a smokingu. Před dveře ještě dvě děla poháněná atomovým reaktorem. Teď konečně můžete v klidu spát.

Ale vážně, dejte na moje varování a radši ten čas věnujte jiným hrám. Při zpětném pohledu byl Fallout jen velkou ztrátou času. Zahrajte si radši lepší hry, kterých je dost.
+23+28 / -5

Celou Fallout sérii jsem hrál, jen 4 díl mě dlouho odrazoval díky smíšeným recenzím na steamu, ale nakonec jsem neodolal víkendu zdarma a zalíbilo se mi to.
Záleží co od této hry čekáte, jestli pořádné RPG, tak si ji nepořizujte a zahrejte si raději Fallout 2 nebo Arcannum. :)

Jak už jste určitě zaregistrovali celé rozhovory jsou vedeny nepochopitelně hodně trapnou formou, jako by na tom jejich gamepadu nešlo listovat větami nebo že už lidi přestávají umět číst?
Začáteční staty je vlastně celkem jedno jaké si dáte, za chvíli se stejně můžete naexpit a naklikat si je na maximální úroveň. :(
I celý příběh je takový nemastný neslaný a nemáte ani moc možností volby.

U RPG si obvykle tvořím postavu aby mi byla co nejvíce podobná (fuj :D ), tady mi to alespoň nebránilo vzít si ženskou hlavní protagonistku. Stejně si myslím že její hlas je mnohem více sympatičtější a její dabing má větší koule (haha), když se třeba pošklebuje vojenskýmu robotovi a opakuje po něm otázku "will you comply?" vždy mě to rozseká. A nebo když mluví jako Silver Shroud.

Vylepšování zbraní a zbroje mě bavilo a pravidelně jsem vyrážel na lov výbavy pro osadníky. Musí to být celkem překvapení pro případného útočníka vtrhnout do mé vesnice kde jsou všechni osadníci v těžkých zbrojích a ověšeni zbraněmi.
A rád jsem se snažil získat pěkné legendárky, ne typu: vycházková hůl +50% zranění proti robotům či váleček na nudle co dává větší poškození když jste pod vlivem drog atd. :D
Doporučuji u rychlopalných zbraní nějaké elementové poškození (explozivní, plazma, oheň...)
A u pušek zas dvojitou střelu.
Nejoblíbenější je asi explozivní brokovnice, to je jak dělostřelba. V místnostech a chodbách máte pocit jak terminátor, když protivníky s ní trháte na kusy. Střela do vody zní jako dopad dělostřeleckého granátu z křižníku. Jen nestřílejte moc z blízka, zláme vám to ručičky.

Odehrál jsem zatím přes 420 hodin, splnil vedlejší kvestíky level mám 113 a nějak nehodlám zatím ukončovat hlavní dějovou linii, nějak mě to nemotivuje. Kdo ví jestli to někdy dohraju, tyto hry kdy mám volnou ruku tak málokdy je dohrávám, prostě mě to baví hrát. :D Možná až budu chtít stavět na spectacle islandu.

Užíval jsem si atmosféru sbíral materiál, lovil deathclawy a mirelurk queenky na maso abych to mohl prodat a koupit více materiálu pro mé osady.
Vůbec to stavění a správa osad mě nadchla a stále jsem se v tom zlepšoval.
Zeď okolo, místo na spaní, obchody, políčka, obranné věže, navzájem křížící palposty, světla a různé vybavení domů na parádu atd...
Maličko je problém pokud jste jako já a megalomansky stavíte do výšky x pater, občas osadníci se vzpěčují prodávat v obchodě, jít spát do vyššího patra atd. Dá to práci a nervy to celé vychytat. :)
Nejhorší je v tomto Abernathy farm, celý to místo bych nejradši srovnal se zemí i s celou tou jejich barabiznou co si tam postavili.

Skvělé Diamond city radio s pěkným výběrem písní dokresluje old school atmosféru postapokalyptického světa (oblíbené: Wanderer, Uranium rock, Rocket 69 a nesmí chybět Maybe která nás provádí od prvního dílu. Přidal bych více rychlejších písní třeba od Chucka Berryho, Little Richarda nebo od samotného Krále. :P Ale nic nebrání pustit si hudbu ke hře že jo. :) )

Perky:
když pominu na nějaký zbraně, lockpick, armor co jsou jasné že jsou důležité
osobně doporučuji
Strong back - kvůli sběru materiálu a výbavy pro osady
Local leader - kvůli obchodům level 3 a propojení osad
Aqua girl/boy - konečně se nemusíte vyhýbat každé kaluži kvůli radiaci nebo se trapně převlékat do skafandru

Jako už ve skyrimu mě štvalo že mě npc oslovují když jdu okolo, či něco vyrábím u stolu. Na to je nejlepší ta protivná ženská ze Sanctuary, co vám pravidelně chodí říkat že není váš kámoš heh.
U některých věcí moc nepřemýšlet:
proč se třeba polívka dělá jen z radioaktivní vody :D
vojenské hlášení v South Boston miliary checkpoint trvá 200 let od spadení bomb?
proč nejsou osadníci schopni si alespoň opravit sami střechu? venku sem tam radioaktivní bouře ale nijak je netrápí že na ně prší. To bych dokázal i já hodit tam nahoru nějakej plech a to nejsem extra šikovnej. :P
atd atd....

Brahmíny jsou strašně roztomilý. Hlavně když sprintují naložený za obchodníky/ provianťáky po venkovním světě(a občas se zaseknou na střeše domů :) ). Nechápu proč na ně gunneři stále útočí ze svých opevněných stanovišť na mostech. Snažím se je vždy chránit.
Co jsem vzdal je ochrana vertibirdů namachrovaných tragédů z Brotherhood of Steel, nevím z čeho je dělají, asi z papírmaše. Padají snad sami od sebe. :D

Společníci nic extra, střídal jsem holky přeci jen jsou milejší (a ke slečnám se v noci k nim lépe tulí, jsou měkkčí na omak :D ) než chlapi : Curie, Piper, Cait a nakonec jsem se vrátil k Piper, je asi nejvíc pohodovější společník. Takovýho Stronga bych nejradši odpráskl hned na místě, zlatej Marcus z Fallouta 2.
Zase se do hry nacpal Dogmeat(pro změnu asi) jen je to místo vořecha německý ovčák. Autoři asi moc koukali na Komisaře Rexe, alespoň podle toho co Dogmeat v příběhu předvádí. :)
Když se vzdálíte od společníka, má tendenci se k vám teleportovat, takže občas nastane situace když prozkoumáváte budovu, myslíte že společník je za vámi a najednou vyběhne přímo před hlavní vaší pušky ehm... To jsem vyřešil perkem že společník nemůže být zraněn střelbou od vás. :D

Módy jsem žádný nezkoušel nepotřebuju ve hře víc vyšpulených zadečků a poprsí, jsem kluk šikovná, zvládnu si pustit porno, nemusím si tentonoc i u hry :D.

Co na závěr?:
Pokud trpíte mesiáškým komplexem, baví vás stavět, starat se o osady a chránit je před padouchy celého světa bude vás hra bavit jako mě.
Another settlement need your help!
Pokud chcete hrát pořádný RPG tak vás Fallout 4 bavit moc nebude.

Pro: pěknej simulátor stavění vesnic v postapokalyptickým světě

Proti: RPG? rozhovory

+22+22 / 0

"Ta hra je především dlouhá. A to tak dlouhá, že kdyby byla snad o polovinu kratší, tak by furt byla hrozně dlouhá."

U sejvu ve hře mi svítí hrozivé číslo: 2 dny a 10 hodin. Ano, tolik čistého času jsem strávil se "čtvrtým" Falloutem. Přitom jen těžko hledám slova, která by mi pomohla vysvětlit, proč jsem u toho vydržel tak dlouho. Pustina je prostě super. Všude něco je, něco se tam děje, je komu pomáhat, koho zachraňovat.

Nejvíc mi na F4 vadila asi schematičnost questů (dones, zabij, zabij a dones, zmáčni, zabij a zmáčkni, ...). Ale prostředí bylo tak rozmanité a zajímavé, že jsem si to začal uvědomovat až v poslední čtvrtině hry.

Další podstatnou věcí je fakt, že F4 není RPG, ale dokáže to celkem šikovně maskovat. Vlastně jde o střílečku obohacenou o VATS a trochu víc RPG prvků. Rozhovory vypadají, že mají na něco vliv, ale později mi došlo, že to tak není a až na výjimky je vlastně jedno, co si vyberu. Zvlášť palčivě je to cítit v momentě, kdy po zpackaném rozhovoru nebo souboji loadujete před rozhovor. Kdo do hry vstoupí s tím, že jde o RPG, bude hořce zklamaný.

Některé rozhovory probíhají "exkluzivně", tedy nemůžete se u nich hýbat, a jiné probíhají "ve hře", takže si během nich můžete dělat co chcete. Když chcete rozhovor přeskočit, stačí kliknout myší, ale jen v exkluzivním módu. Když to uděláte "ve hře", tak partnera odprásknete. Už jsem přestal počítat, kolikrát se mi to omylem stalo. Z toho pak plyne, že rozhovory "ve hře" nejde přeskakovat, což je na prd.

Ve hře je tolik možností, jak se zabavit, až to není hezký. Dá se jet podle příběhu, ale můžete se taky vypravit "naslepo" hledat lokace, nebo stavět základnu, craftit, hledat trosečníky podle nouzových rádiových signálů... je toho dost. Já jsem se po 30 hodinách hry v příběhu seknul a plnil jen vedlejší úkoly. Asi po 15 hodinách se ze mě stala solidní mašina na zabíjení (objevil jsem dobré perky, použil jsem craftění a power armor) a konec hry pak už byl celkem snadný. Kdybych svět tolik neprolézal, byla by obtížnost na konci hry mnohem větší.

Při hraní jsem prodělal i jakýsi psychický přerod. Zatímco kolem levelu 20 jsem se všeho bál (Deathclaw, Mirelurk's Queen apod.), tak po levelu 35 už jsem souboje s nimi miloval a dokonce vyhledával. Mohl jsem bojovat různými způsoby a to mě vážně bavilo.

Nadšený jsem byl z grafiky (až na textury), ale naštvalo mě omezení na 60 fps (které jsem obratem zrušil, což celý engine rozbilo, takže jsem to musel vrátit zpět). Okouzlila mě hudba, a to nejen rádia, ale i OST složený přímo pro hru.

Je hrozná škoda, že je hra v podstatě dost lineární, tedy opakované hraní by nepřineslo odlišný zážitek. Možná přechod na boj zblízka a jiná kombinace perků by mi přinesly jiný pocit ze soubojů, ale to pro mě není dostatečná motivace pro to, abych hrál znovu. Dalších 40+ hodin tomu opravdu nedám, protože prolézání těch stejných lokací už by mě podruhé asi nebavilo. A to přesto, že třeba pohřebiště lodí nebo celé Glowing sea jsou opravdu úchvatné scenérie.

Názor na konec: Všechny konce jsou docela "blízko u sebe" a jejich dopad na mě byl velmi slabý. Nesrovnatelně slabší než F3. A to "War never changes" mi tu znělo mnohem laciněji než dříve. Třeba linie s Institutem byla z mého pohledu hrozně nepovedená.

Užil jsem si to a budu vzpomínat v dobrém. Bethesda odvedla hodně dobrou práci. Ne perfektní, ne bezchybnou, ale dost dobrou rozhodně ano.

Pro: Pěkný svět, spousta perků, svět působí živě a pořád je kam jít, možnost přejmenovat zbraň

Proti: Horší textury, slabé rozhovory, místy záplavy questů (ve kterých jsem se ztrácel), citelně mi chyběla možnost seřadit zbraně podle typu munice, ocenil bych také jednodušší správu power armoru

+25+25 / 0

Po rozbitej ceste odchádza karavána, niekde z diaľky počuť dozvuky streľby, vedľa pri rádioaktívnej rieke sa dajú zazrieť mirelurkovia ako sa kŕmia... okolitý svet si žije vlastný život a otvorenosť prostredia navodzuje správnu atmosféru. Niečo sa ale zmenilo. Na prvý pohľad vidno, že flóre sa tu darí omnoho lepšie ako vo Washingtone a Vegase, a tým je scenéria na úplne inej úrovni. Nehovorím, že na vyššej. Na inej. Nie je to už tá klasika, kde sa postavíte na vyvýšeninu a vidíte do ďalekej pustiny skrz postapokalyptickú polopúšť. Veľká časť krajiny je posiata polomŕtvymi stromami, ktoré sa kývu vo vánku, výnimkou je juhozápad mapky, ktorý vyzerá, ako by tam padla atómová bomba pred pol hodinou – totálne mŕtvo, iba z atómovej hmly vybehávajú ghúli. Polomŕtva flóra moje myšlienky donútila k predstave zelenej odľudnenej krajiny – veď bomby padli už pred 210 rokmi! Preto som vyskúšal mód Grasslands, ktorý krajinu trochu ozelenil, a potom aj Ressurection Mod, ktorý navodil skutočný magický pocit z krás zániku.

Ako sa scenéria prostredia môže zdať rozmanitejšia, tak je hlavná dejová línia priamočiarejšia. Bokovky nemajú spojitosť s hlavnou úlohou, ktorou je nájsť si decko, a bavili ma viac. A bavili by ma ešte viac, keby som popredu vedel, kto je to decko zač a čo mi povie na našom prvom stretnutí po 210 rokoch. „Inštitút je jedinou nádejou ľudskej rasy. Preto ju musíme nahradiť robotmi. Prepáč, že sa ťa naše roboty pokúšali celý ten čas čo si ma hľadala zabiť, ale vieš, oni musia chrániť tajomstvá Inštitútu. To, že zabili otca, nebolo správne, ale pochop to a pridaj sa k nám.“ Poviem to na rovinu, to decko malo umrieť skôr. Inštitút som vyhodil do vzduchu a srdce mi nezmäklo len preto, že synáčikove roboty vo vnútri boli naprogramované na priateľskú komunikáciu. Inštitút bolo akési futuristické vyumelkované zariadenie a zároveň jedna zo štyroch frakcií, za ktoré sa dalo hrať. Boli tam ešte usadlíci Minutemeni a staré známe Bratstvo oceli – hierarchická polovojenská frakcia ktorá likviduje všetko živé okrem čistokrvných civilov a Minutemenov. Bolo to práve Bratstvo, s ktorým som zaútočil na Inštitút. Počas výpravy som to ale viackrát oľutoval, keď som sa pozeral na ich robota Liberty Primea a počúval jeho kecy tak strašne stupídne, že som mal chuť vyhlásiť Bratstvu totálnu vojnu. Tuším som trochu nerozhodný. Štvrtou frakciou boli Railroad, ktorých by som definoval ako slniečkársku guerillu, ktorá bojovala za oslobodenie robotov spod nadvlády Inštitútu. Škoda rečí. Nechápte ma zle, mne nevadí nahradenie človeka iným druhom. Lenže nie robotmi!

Čo sa týka spoločníkov, jednoznačným víťazom je psík Dogmeat alias Žeryk, ktorý so mnou putoval až dovtedy, čo som sa zaľúbil do feťáčky Caity, ktorú som ošetril nejakými skrášľovacími módmi, pretože Bethesda výzor postáv totálne odflákla, a tričkami Commonwealth Shorts Vanilla-CBBE z Nexusu. Seklo jej to! Žeryk sa odvtedy spokojne vyvaľuje v búde v rodnom Sanctuary. Iných spoločníkov som so sebou zásadne neťahal, niektorých som dokonca v zápale boja zastrelil.

Craftovanie na nižších stupňoch obtiažnosti je v podstate zbytočné, ale kulinári si prídu na svoje. V krajine rastie mnoho druhov zeleniny, hríbov, byliniek a iných rastliniek určených na priamu konzumáciu, alebo na uvarenie si polievky či vegánskej kukurično-neviemakej kaše (vegetable starch). Apdejt Vegan Adhesive Glue pridá osem nových receptov na výdatné vegánske postapokalyptické vodové žbrndy zhustené poriadnou dávkou škrobu alebo melasy. Keďže zvieracie mäso zásadne nejem, k plnohodnotnej strave chýbal už len šťavnatý steak z čerstvo zabitej nájazdníčky, a aj tento kalorický problém som ľahko vyriešil – True Cannibal Overhaul umožní vziať si z mŕtvoly človeka, ghúla a supermutanta (to sú všetko v podstate tiež ľudia) kožu na šitie, a mäso a krv na jedenie alebo varenie, môžem si uvariť napríklad Human Stew (guláš s ľudským mäskom a zeleninkou), alebo Mutant Kebab. Cait sa ale nepáčilo, keď som jedol ľudí, tak som to obmedzil. Jeden z najchápavejších postojov k jedeniu ľudí zaujal Nick Valentine: "Now I understand why people end up vegetarians."

Craftiť sa dá aj oblečenie. Vôbec, toto je asi jediná hra, v ktorej má americká vlajka nejaký zmysel. Dá sa z nej ušiť tričko. Dokonca aj predmety ako čeľusť (human jaw), stehenná kosť (femur) a iné časti ľudského tela sú využiteľné ako craftable items. Tam, kde sa zužitkuje všetko a nič nevyjde navnivoč, tam treba ísť. Apgrejdnúť na mnoho spôsobov sa dajú aj zbrane, ja som sa sústredil na automatické a ostreľovačské pušky. Stačia ku ním správne perky a problém vyriešený. Problémy sa ale dajú riešiť aj nenásilne, napríklad pre milovníkov zvierat sú tu perky Animal Friend a Wasteland Whisperer, alebo mód Less Aggressive Animals. Módy a patche sú nevyhnutnosťou. Zabíjajú veľa múch. V Nexus Mod Managery som si ich napočítal skoro 40. Najdôležitejšie sú tie, čo upravujú výzor postáv, počnúc Caliente's Beautiful Bodies Enhancer. Nakoniec čerešnička Killable Children. V predošlých dieloch Falloutov som toľko nemódoval, to znamená, že mi tu niečo chýbalo. A chýbala mi aj nejaká alternatíva v podobe Modifikovaného FEV vírusu, alebo niečoho podobného, ktorá by zabezpečila, že by sa história už neopakovala.

Pro: Žeryk

Proti: robot Liberty Prime

+10+10 / 0

...Fallouty jsem hrál samozřejmě všechny a jakožto série pro mě představují pomyslnou špičku herní scény. Novej přírůstek je v mnoha ohledech velmi rozporuplná hra:

Příběh poprvé sleduje předválečnýho hrdinu. Dívat se na pustinu očima člověka znalýho předválečnýho stylu života, je vskutku něco novýho a mě se to jaksi zalíbilo (jakoby tím do hry jaksi vstupoval sám hráč). Jakmile se potom člověk probouzí ve vaultu po 200+ letech, vydává se hledat své ztracené dítko. Ačkoliv nejsem sám ještě (k nespokojenosti mého okolí) rodičem, chápu, že právě záchrana potomka může býti snad maximální motivací člověka obecně. Oproti F3 nebo F:NV, kde jsem nenašel v hlavní úloze vskutku žádnou větší důležtost, mi zde bylo jasný, proč hrdina bere bouchačku do ruky a i přes mnohé mrtvoly putuje dál a dál. Příběh samozřejmě brzy rozkryje hlavní úkol, tedy volba přístupu k synthům a jejich tvůrcům - a tam už to pak skřípe na celý kolo, bohužel. Třeba motivace skupiny Railroad - no nevím nebylo by rozumnější ochraňovat obyčejný lidi, nežli (zvráceně) stroje? Dematerializátor? Nebo třeba ta klinika na vzpomínky? Nelze uvěřit, že by zrovna v období nukleární zimy vznikaly nevýznamnější objevy v lidské historii. Přitom stačilo prostě najít tajnej vchod/terminál a nemíchat do toho teleport/ba dokonce "surfing po neuronech"! Fuj. Příběh celkově tedy hodnotím jaksi rozporuplně - plytkej, přesto přeplácanej, přitom zároveň v něčem objevnej a netradičně vtahující. Povedlo se ale určitě minimálně to, že hra neskončí po závěru hlavní linky - člověk nemusí vést v patrnosti, co vše musí splnit, než ho hra bez milosti vykopne do menu.

Graficky je na tom hra skvěle. Že je ňáká textura občas máznutá, to mě nemůže urazit. Naopak chválím nejen textury, ale taky prostředí (třeba Glowing Sea!), design předválečnejch věcí (zbraně, stroje, továrny, auta, lampy, architektura, plakáty, obálky časopisů) i třeba počasí (sluneční svit, mlha). Každej kout mapy něco skrejvá a mě bavilo tyto objekty prozkoumávat, aniž by mě k tomu nějakej quest směroval - myslím, že jsem je osobně stihnul snad všechny lokace na mapě. Uf :)

Zvuky taky výborný = střelba, dabing, + 5% nahoru za soundtrack. Inon Zur má na svědomí všechny Fallouty už od Tatics, pokud vím. No zde to sedlo do maxima, opravdu mistrovskej kus. Konkrétně jsem si nejvíc oblíbil skladbuThe Stars My Solace. Pokud je nějakej song, kterej skvěle vyjadřuje beznaděj a zoufalství z největší lidské tregédie v dějinách, je to právě tento. Ostatně posuďte sami.

Rozhovory - tady se autoři rozhodli k větší změně a dopadlo to vskutku katastrofálně. Mám vždy 4 možnosti: Otázka (tedy zdržení odpovědi na úkor informace), vtip (tohle jsem raději vůbec nemačkal), ANO a NE. Hrozně málo lidí si zde s váma nějak promluví. Ti co ano, zpravidla odsypou svůj předem danej proslov a pak už s vámi budou maximálně obchodovat. Když to srovnám s F:NV, člověku se chce plakat.

SPECIAL
Systém SPECIAL jaksi zachován, ale dovednosti nahrazeny tunou perků (každej z nich má zhruba 5 levelů). Asi to bylo na děcka předtím moc složitý? Škoda. Vývoj postavy obecně však stále naštěstí funguje.

Herní doba
Jako vždy jsem maximálně spokojen, F4 je u mě snad rekord (tedy z Falloutů určitě). Bojím se to až napsat: Přes 125 hodin ve hře, tomu říkám poměr cena/délka.

Výstavba
Nakonec jsem si řekl, že nějakej ten baráček bych si taky vyzkoušet mohl. Sic mě to příliš nenaplňovalo, musím uznat, že je to vcelku zajímavě řešený a možnosti jsou pak vskutku neomezené!

Boje jsou potom nastavený jako 3d - oproti předchozím dílům zde střelba vyznívá tak nějak uvěřitelněji. Možnost ruční modifikace zbraní mě zezačátku příliš neoslovila, ke konci jsem naopak své zbraně tunil velice pečlivě (především kvůli větší udělované damage). Nepřátelé toho opět vydrželi příliš - aspoň jsem ale věděl, do kterejch perků mám zkušenosti vrážet. Ke konci už hlavy jen lítaly vzduchem na jednu ránu.

Za co (jako vždy) dávám Bethesdě velký plus, je jejich volnomysnost. Já totiž hraju Fallouty jaksi "jinak" a autoři se to nesnaží nijak měnit - to mi hrozně imponuje:
Ani jednou sem nevyužil VATS, ani jednou mě nedoprovázel některejch ze zbytečnejch a nesmrtelnejch kolegů, do POWER AMOURU jsem vlezl jen v tutoriální misi, pak už ani jedinkrát. Nemusel jsem ani používat FAST travel (no dobře po objevení institutu už ano, ale opravdu dlouho jsem chodil jen po svech)... Nevídaná volnost.

Zamyšlení
Jakoby hlavní negativum F4 všichni jakoby uvádí právě to, že jde o Fallout. Kdyby se jednalo o novou hru - takovou, kterou nemůžem srovnávat s legendární jedničkou a dvojkou, všichni by byli spokojeni, neboť by nemuseli bortit svá přehnaná či často přímo zcela přestřelená očekávání.
Já tohle neudělám. Budu hodnotit to, co se mě dostalo do rukou. Ne to, jak moc se výsledek odlišuje od toho, co jsem vnitřně tužebně očekával.


SUMMARY
Fallout 4 je hra plná kvalitního obsahu: výborné muziky, detailně zpracovanýho prostředí, vymazlenýho designu, tunou textů, zábavných miniher, fungujícího levelování postavy i místy poměrně nápaditejch Q. Sice rozhovory, roleplay a částečně i plytký příběh hru zase vysloveně kazí, nicméně jak jsem tyto negativa vnitřně zkousnul, postupně se můj názor stal schovívavějším. Až jsem nakonec došel k závěru, že je to vlastně výborná hra i když má svý nesporný chyby.

Díky za možnost zas jednou procházet se v noci ponurýma šedivýma troskama za tklivýho ambientu s loveckou puškou (předělanou na kalibr .50 BMG - to byly pecky pánové!) v ruce.

90%

Pro: FALLOUT, prostředí, volnost, střelba optikou bez kříže, úpravy zbraní, grafika, zvuky, HUDBA

Proti: Rozhovory, plytkost příběhu, mělkost charakterů, generičnost

+17+17 / 0

Bethesda. Bethesda Never Changes.

Nejde mi to do mé choré mysli, jak multimiliardová společnost, která prodala desítky milionů kopií svých produktů dělá již více než dekádu lidského času pořád ty samé chyby, chybičky, nesmysly, blbůstky a hovadiny.

-Gamebryo. Technologie použita poprvé v v roce 2002 na The Elder Scrolls III: Morrowind do roku letošního na Fallout 4. Stejný engine, stejné problémy.

-Umělá demence. Vaši parťáci/nepřátelé jsou tupí jak brokolice. Zasekávájí se o objekty v prostoru (ne již tak často jako ve starších BH hrách) jejich reakce na vaše rozkazy jsou sporné....decentně řečeno.

-Zastaralá grafika. Nemá smysl si roztírat nuka colu kolem huby. Fallout4 není sexy/krásná/pohledná hra. 90% textur a objektů vypadají divně, ošklivě. Pravděpodobně byly s hlavním protagonistou zmraženi v nějakém Betheždáckém Valutu. Totéž platí o modelech NPC, vodě, stromech, domech, stínech....jediná věc, která vypadá slušně jest ono "volumentrické osvětlení" a exploze.

-Optimalizace. Takže, když není hra hezká, měla by v pohodě šlapat, že? No, opět můžeme konstatovat, že je tento aspekt lehce....diskutabilní. Na mém stroji se 60FPS drželo poměrně konstantně a to i při výhledu na město. V interiérech mi plynulost občas padala na polovinu...cože? Joo, hlavně díky tomu světlu, které je vně budov někdy velice chytře přeplácané, aby přebytečně nevytěžoval výpočetní sílu vaší karty (sarkasmus).

-Loadings. Loadinds never changes. LOADINGS are everywhere. Při vstupu/výstupu z budovy, ve výtahu, fast travelu....při vstupu do města, atd. atd.next gen is HERE! Cože? Že už vyšel Witcher 3, Far Cry 4, GTA V a Just Cause 3? Sakryš!

-Dabing. 50 postav dabováno stejným hercem, který se nesnaží měnit tón, barvu, nedej bože emoci ve svém hlasu. Narazit na dvě postavy dabovány STEJNÝM hercem, jenž se nachází ve STEJNÉ místnosti a mají STEJNOU "strukturu" xichtů není pro toto dílo absolutně problém! V ROCE 2015. PO SEDMI LETÉM VÝVOJI. U AAA HRY. V ROCE 2015!!! Navíc všechny postavy opakují ty samé fráze, pořád a pořád dokola. Na to, jak pan HOWARD nasliboval hory doby o tom, kterak bude mít jeho hra 70 tisíc řádků dialogů tu opravdu není moc co slyšet.

-Animace. Mimika. "lip sync" neboli synchronizace hlasu s hubou je ve F4 snad to nejhorší, co se z Betheždácké žluče kdy vylezlo. Ze 70% hlas absolutně nepadá do animace pusy. Někdy postava má jak dement jen otevřenou hubu nebo s ní nehýbe vůbec, přičemž se přehrává/odříkává onen velice průměrný scénář. Oni jsou všichni opravdu velice expresivní a velice se snaží dát najevo své emoce...např. mocným rozhazováním končetin, včetně hlavy, což dává velice věrohodný pocit, že obyvatelstvo trpí Tourettovým syndromem. Animace psů je trhaná a protagonista chodí jako by měl na zádech pravítko.

Rozbitá ekonomika rozbíjejíc autentičnost a atmosféru (stejný problém jako u Witchera 3) po 30h jsem měl více než 2000 kusů munice do několika druhů zbraní s tolika zátkami v kapse, že by je sotva utáhl kamion.

-Jednoduchá obtížnost pro casual spoluobčany. V pozdějších fázích hry i nejtěžší obtížnost směšně jednoduchá (problém jako u Witchera 3).

-Vedení rozhovorů. Zhovadilost. Inspirace u BW. Inspirace, jenž nedopadla dobře. Vůbec netuším, co má postava řekne. 4 možnosti: Otázka, Sarkasmus, Hovado a dobráček. Dialogy se nijak nevětví a vaše odpovědi nemají absolutně ŽÁDNÝ vliv na rozhovor, který vedete. Proč BH nezůstala u mlčenlivého protagonisty? Ano, dnešní děti nerady čtou, že?

Stejným způsobem se mistři s Betheždy pokusili o "Filmovější" zpracování. To je dosti nadsazené, jelikož zde vlastně žádné cutscény nejsou. Kamera je úplně statická, tedy pokud se zrovna nebugne a nezačne lítat jako Čestmír sem a tam. "Romace" absolutní výsměch bez špětky emocí, rozvoje nebo zajímavé zápletky. Jediný účel pro tuto eskapádu je získání perku, jehož druh zavisí na tom, s jaou postavou se sblížíte. Vypadá to jako práce autistických lidí, co strašně chtěli, aby jejich hra vypadala jako Mass Effect, Dragon Age, Witcher 3. Sorry kluci, ale na to opravdu nemáte :(

-(Ne)přehlednost invetáře, který opět nemá jednotlivé kategorie (Zbraně, vzhled, fet, junk) rozdělené do podskupin (např. u zbraní podskupiny: Melee, Pušky, útočné pušky atd). V úvodu to moc nevadí, poněvadž nemáte u sebe gazilion věcí, jak na to ovšem dojde, je to peklo. At už při obchodování nebo výměnách a nepomáhá tomu ani "add to favorite" featura.

Stavění osad ze začátku docela bavilo, avšak rychle omrzelo díky nepřehlednosti a hlavně pomalosti. Spravovat takhle 12 vesnic, které jsou rozprostřeny po celé mapě? Ne, díky.

-Příběh nezajímavý a ne příliš smysl dávající. Ve Falloutu 3 jste hledali tatku, zde jako tatulka hledáte uneseného syna, super. Co budeme hledat příště? Ztracenou kočku? Moment, to už jsem také udělal.

- Některé questy jsou celkem zajímavé (ty příběhové). Zbytek je jen obyčejná výplň a klasická šablona" jdi do bodu B a zabij tam mutanty/Raidery/zombíky a vrat se zpět do bodu A.

No jo, stojí to za prd, ale není třeba se rozčilovat, naše moderská komunita nám z toho časem odstraní naše chyby a udělá z toho lepší hru... a zadarmo! muhahahaa!!!!

Teď ty dobré věci:

- Hudba je skvělá. Inon Zur to odvedl parádně. Skladby mají atmosféru a hlavní Theme je krásný.

- Málo bugů......moment, hraju vůbec Bethežda hru? Hra mi zamrzla jen jednou. Sem tam nějaká chyba v animaci, občas mi zmizeli z rukou braně nebo Pip-boy, ale jinak opravu nic závažného, tedy alepon u mě, bravo!

- Hratelnost velice solidní. Bethežda dostala pomocnou ruku od id Software a je to poznat. Zbraně se konečně chovají jako zbraně, je tu slušná variabilita jak zbraní, tak i nepřátel, a celkově se to hraje uspokojivě.

Level Design. Je good. Každá budova má odlišný interiér a ani mi nevadila vetší "barevnost", která dělá apokalyptický svět více variabilnější a dělá dobrou atmosféru.

-Crafting. Propracovaný a relativně jednoduchý na pochopení. Možností, jak si upravit vaše zbraně a brnění je více než dost. Stejně tak mi přišlo k chuti rychlé míchání nápojů, drog, granátů apod. I když je pravda, že recept občas nedává moc smysl (proč bych měl dělat polívku z kontaminovaný vody? Nechtěl bych skončit v kantýně u Betheždy.

-Postavy. Mám pár oblíbených. Piper (Zajímavá povaha), Curie (extrémně roztomilá a sexy přízvuk - rrrrrr), Codsworth (vtipný). Ostatní jsou děsný archetypy. Fetačka s blbým rádoby irským přízvukem, která se nechová jako feťačka. Nick, vypadá, mluví a jedná jako snad každý souromý očko v každým béčkovým filmu z 50ých-80žch let. A strong? Tupá, velká, žvatlající potvora...nezájem.

Celkový poct dosti rozpačitý, jelikož mě F4 prvních 15h opravdu bavil. Jak čas ubíhal začali se projevovat chyby, silná monotonnost a chabost hlavní dějové linky. Opravdu nerozumím tomu, kde si bethesda našla tak hojnou skupinu lidí, která ignoruje (nedej bože brání) ty nepochopitelné chyby a očividný nezájem a lenost, která z toho čiší.
A čím si vysloužila těch 15 milionů prodaných kusů? Každopádně jsem u toho celkem dlouho zůstal.... 52Hodin, takže to zas tak hrozné není, očividně. Není to špatná hra. A celkově by se to dalo shrnou frází samotného Todda Howarda
"It just works"

Pro: Hudba, solidní hratelnost, crafting, level design, relativně slušná optimalizace.

Proti: Příběh, qeusty, zastaralá grafika, stereotyp po delší době hraní, engine.

+24+26 / -2

Kdyby mi někdo před měsícem řekl, že strávím ve čtvrtém Falloutu přes 70 hodin, tak bych se mu zřejmě vysmál. Ejhle, dnes save hovoří jasně.

Fallout 4 je v mnoha případech hra tak blbá, až je nakonec dobrá. Na každém rohu na vás přímo křičí staletí staré problémy Bethesda her. Nesčetněkrát si budete klepat na čelo proč je tohle v roce 2015 vyřešeno takhle. Budete pohoršeně ofrňovat nos nad prehistorickou grafikou a designem. Budete skřípat zuby u směšných rozhovorů na hranici trapnosti a nechtěné parodie. Přesto ale budete hrát dál. A dál. Pořád.

I přes všechny problémy totiž Fallout 4 funguje jako nečekaně zábavná hra. Proč tomu tak je po mě ale nechtějte vědět. Nemám ani páru. Zřejmě na tom má podíl ono profláknuté "i cesta může být cíl". Cestování pustinou a dokonce i atmosféra je tu v mnoha zamlžených momentech pohlcující. Je pro mě až nepochopitelné, jak moc mě hra táhla dál a zuby nehty nechtěla pustit spát, i přes všechny výtky a problémy.

To nejhorší na Falloutu 4 je tak nakonec ten neustálý červík v hlavě, hlodající jak dobrá hra to mohla být, nebýt jejích vývojářů. Tak snad někdy příště.
+36+39 / -3

Žoldák: „Zajímavá zbraň, kdes k ní přišel?
Osamělý poutník: „Tři hodiny severně odsud ztroskotalo UFO.“
Farmář: „Už zase? Oni se snad nikdy nenaučí pořádně létat.“
Osamělý poutník: „Stává se to často?“
Farmář: „Jo. Minimálně jednou za rok. Posledně mi nabourali přímo do stodoly. Když vylezli ven, začali střílet dobytek.“
Žoldák: „Přišels kvůli nim o dobytek?“
Farmář: „Ne, ti kreténi umí střílet stejně jako létat. Ušlapal je jeden brahmín.“
Osamělý poutník: „Předtím, než spadly bomby, jsem nikdy o žádných ztroskotaných mimozemských letounech neslyšel.“
Farmář: „Jak je možný, žes žil ještě před válkou? Ghoul nejsi.“
Osamělý poutník: „Zmrazili nás v místním Vaultu a až nedávno jsem se probudil. Zabili mi přitom ženu a unesli syna, ale na to sere pes. Mám teď lepší věci na práci.“
Farmář: „To mě poser, takže máš víc než 200 let.“
Osamělý poutník: „Jo. A ještě budu žít dalších pár stovek let.“
Farmář: „Jak je to možné.“
Osamělý poutník: „Jednou jsem šel najít ztracenou zásilku a získal přitom nesmrtelnost.“
Žoldák: „To nic není. Bratranec pomáhal nějakým vědcům a ti z něj udělali cyborga. Zvedne auto jednou rukou.“
Farmář: „Vy hoši si na cestách užijete zábavy. Na nás akorát jednou za čas zaútočí supermutanti, jinak se sem maximálně zatoulá pár ghoulů, které rozstřílíme jako nic.“
Osamělý poutník: „Máte s těmi mutanty problémy?“
Farmář: „Jo. Kradou nám dobytek, musíme se před nima schovávat a vždycky nám naserou do kůlny. Viděls někdy mutantí hovno? To je děs. Myslíš, že by ses o ně mohl postarat? Necháme tě za to uklidit zahradu a postavit nám tady nějakou obranu.“
Osamělý poutník: „Jo, mrknu se na to. Ale mám teď toho hodně. Nevím, kdy se k tomu dostanu.“
Farmář: „V pohodě, nespěchá to.“
Žoldák: "Nemáte někdo znečištěnou vodu? Chci si uvařit polévku, ale zbyla mi jenom čistá."
Farmář: "Nějaká by měla být v záchodě za chatrčí. Klidně si naber."
Žoldák: "Dík, máš to u mě."
+60+63 / -3

No nevím jak vy pánové a dámy, ale dle mého tady máme za poslední roky zatím nejlepší Bethesdí hru. Shrnu své dosavadní pocity bez spoilerů do "velmi stručných" bodů.

Co je hezké?
-Střelba: Není tak těžkopádná a nespoléháte se výhradně na VATS. V minulých dílech jste museli vyVATSovat skoro všechno, aby jste se vůbec trefili do protivníka. Teď je z toho slušná a zábavná střílečka.
-Průzkum: Asi nejdůležitější část. Na tomhle je zábava Falloutů postavená a tohle Bethesda fakt umí. Každé místo má nějaký vlastní příběh a minulost, které vás baví objevovat a odhalovat a jsou ve většině případů zajímavější, než questy samotné. Alespoň pro mě je průzkum gró celé série. Zajímavá místa už od sebe také nejsou vzdálené 15 minut autem, ale díky menší mapě mají větší hustotu. Vždy tak na svém miniradaru vidíte další tři zajímavá místa, které jsou skoro "za rohem" a hra vás tak nutí objevovat a objevovat a nakonec si řeknete, že na nějakého haranta s*re pes.
Grafika: Ne, není to technologický vrchol, ale je hezky stylizovaná a dokáže často zapůsobit. Nejhnusnější je v části před válkou, tam ale strávíte pár minut, takže si nemusíte vypichovat oči. Navíc mám po většinu času stabilních 60 FPS a stutteringu si teda nevšímám.
-ŽE SE ZBRANĚ ANI BRNĚNÍ NEOPOTŘEBOVÁVAJÍ!
-Modifikace a legendární dropy: Je prostě fajn, že všichni nestřílí tím samým, jako to bylo v minulých dílech a že každý si může libovolnou zbraň pozměnit k obrazu svému. Kvůli scrapu, který pro modifikace potřebujete, má také konečně smysl sbírat různé harampádí, které v minulých dílech bylo většinou úplně k ničemu.
-Nový systém perků: Ten se přizpůsobuje akčnějšímu pojetí hry. Úplně zmizeli dovednosti a hra se soustřeďuje na perky. Ty jsou pěkně animované a nový bod dostáváte při každém levelu.

Co je meh?
-Power armor: V minulých dílech byl Power armor docela overpowered (hehe), respektive vám dal několik permanentních bonusů. Vítám tedy novinku, že máte k PA přístup hned od začátku, ale jelikož je na baterie, nemůžete ho používat pořád. Logicky si ho tak budete schovávat, až bude nejhůř. No jo, jak ale dopředu vědět, kdy to bude? Můžu sice hru loadnout a pro PA se vrátit domů, avšak to mi přijde jako nešťastné řešení. Možná se ale časem objeví ve hře možnost si PA přivolat, jako to dělal Iron Man, nebo to vyřeší mod.
-Budování osad: Neříkám, že je to špatné, mě to ale moc nechytlo a úspěšně to ignoruji. Dle diskuze ale vidím, že jsem asi jediný.
Questy: Bethesdácký průměr. Neoslní, ale ani neurazí. Zatím se mi žádný nevryl výrazně do paměti.
Společníci: Pokud víte co od nich čekat, dá se s nimi pracovat. Není to jak Quiet v MGS V, se kterou jste spolupracovali a byla schopná vám vystřílet nepřátelský tábor. Ve Falloutu toho společníci moc nezabijí. Fungují ale skvěle jako odvedení pozornosti, nebo jako zdržení a hlavně jako přenosný baťůžek. Na druhou stranu vám ti blbci stojí často v cestě a už se mi i několikrát stalo, že mě kvůli nim odhalili ve sneaky modu.

Co je hnus?
-Příběh: Příběh není blbý. Je vlastně úplně stejný, jako ve Witcherovi 3. Hledáte ztracené dítě. Jde ale o to, že vám jsou všechny postavy tak nějak úplně... ukradené. Dialogy nic moc, postavy jsou bez výjimky černobíle (neviděl jsem zatím opak) a příběh ani nijak negraduje. Ještě jsem hru tedy nedohrál, dle wiki jsem někde v půlce, ale nemyslím, že by se to mělo razantně změnit. K nikomu si nevybudujete vztah. Ještě jsem nezmínil, že i když se vaše postava probudila po 200 letech z kryogenického spánku a svět je přece jenom trochu jiný, než kdysi, ani se nad tím nějak zvlášť nepozastaví. Já na jeho místě bych měl milion otázek. On si jen vezme bouchačku a jde si po svých.
-Pip-boy: Ten se asi skvěle ovládá na gamepadu, na K+M se v něm ale pořád ještě ztrácím. Jeho ovládání je zbytečně překombinované Sem tam něco neúmyslně dropnu, místo abych se podíval do inventáře, se dostanu na questy atd.
-Ořezané dialogy: Když máte tu vzácnou možnost si s někým popovídat, můžete v průměru položit tak dvě otázky, než vás váš debatní kolega začne ignorovat. Dokud to nedovolí nějaký quest, nemáte většinou možnost se někoho na něco zeptat. Což je docela škoda a hra kvůli tomu působí trochu prázdně.

Shrnutí: Když to vezmu kolem a kolem, tak musím říct, že mě Bethesda příjemně překvapila. To, co jsem měl na předchozích dílech hrách bylo vylepšeno k lepšímu. Hra je sice akčnější a zbavila se všech výraznějších RPG prvků, ale Fallout 4 si jednoduše užívám a to je myslím hlavní. Hra má teď paradoxně mnohem blíže k sérii Borderlands, než k samotnému Fallout 3. Jó, kdyby zapracovali ještě na questech a příběhu, byla by to pro mě jasná GOTY. To bych ale chtěl asi moc, že? :)

PS: Hra obsahuje i pár bugů, ale musím zaklepat, zatím nic, co by mi kazilo zážitek ze hry, nebo nějak znemožnil postup.

Pro: Střelba, průzum, modifikace zbraní, stylizace

Proti: Příběh, ovládaní pip,boye, ořezané dialogy, questy

+35+36 / -1