Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout 4

  • PC 85
Hned na úvod se přiznám, že nejsem zrovna příkladný fanoušek Falloutu. Vlastně jsem dosud hrál pouze F1 a F:NV, přičemž NV je pro mne jasný vítěz (ano, vážně jsem to řekl). Tahové souboje prostě nejsou můj šálek kávy, mnohem radši mám akční přístup.
V čemž F4 rozhodně vyniká. Již to není tak úplně RPG, ale spíš FPS/TPS s RPG prvky. Oproti New Vegas je zde mnoho změn:

► Hlavní hrdina je nadabovaný. Což by bylo samo o sobě super, ale jeho projev mi přijde takový...bez emocí. Celkově to na mě působí, jako kdyby dabérovi dali text, který má namluvit, aniž by měl potuchy o kontextu. A tohle není problém jen hlavního hrdiny, ale i většiny NPC. Chybí tu emoce. Snad jen Kellog je celkem cool týpek.

► Dialogy jsou nyní omezeny na 4 možnosti: otázka, sarkasmus, dobrák a zmetek. Ve finále je však úplně jedno, co vaše postava řekne. Dialogy jsou plytké a nudné a většina NPC vám prostě jen odvykládá naučený text. Ne fakt, takhle to vypadá, když chcete, aby se žák páté třídy naučil referát nazpaměť. Hnus. Oproti skvělým a promyšleným dialogům z New Vegas je to opravdu propastný rozdíl.

► Zrušení dovedností a plné zaměření na perky. Tahle změna mi zas tolik nevadila, je to prostě posun k akčnějšímu pojetí hry. Za mě asi ok, ale bylo mi líto, že některé fajn perky zde nebyly (např. Viva la resistance nebo Jízlivý Imperalista z NV).

► Konečně přidán pořádný crafting a modifikování zbraní. Jasně, v NV bylo do jisté míry obojí, leč velmi omezené a celkem k ničemu. Tady můžete každou zbraň vylepšit spoustou různých modifikací, což dodává i jistou individualitu-málokdo střílí zcela stejnou zbraní. Navíc se konečně vyplatí sbírat ten okolní bordel, kterého je ve Falloutech požehnaně.

► Power armor je nyní na speciální baterie, které musíte najít nebo zakoupit. Vzhledem k tomu, že jej prakticky nepoužívám, mi to nijak nevadilo. Nyní už to není to OP brnko, ale jeho použití si musíte dopředu promyslet.

► Velká část zbrojí netvoří neměnný celek, ale jednotlivé součásti, které můžete různě kombinovat. Tohle se mi moc líbilo a dost jsem se na tom vyřádil. Ještě by to chtělo možnost zbroje nějak nabarvit :)
Pozn.-kombinace kožené vesty, kovových chráničů, černého šátku, klobouku a revolveru vypadá skvěle :)

► K dispozici je možnost stavět osady, popřípadě vylepšovat ty již postavené. Tuhle možnost jsem tak nějak vynechal, nezaujala mne. Ale někoho to třeba zabaví.

► Zbraně se neopotřebovávají. Asi to pro děcka bylo moc těžký...

►V Pustině se nyní vyskytují i lehce obtížnější legendární enemáci, ze kterých vám po zabití padne nějaký solidní kousek (např. automatická brokáda s výbušnou munici je skvělá)

***Za zmínku dále stojí***

►Pip-boy je děsně nepřehledný. Vlastně je snad horší než v NV. Nesčetněkrát jsem se v něm ztrácel či omylem vyhodil item. Tu radioaktivní zelenou jsem po chvíli začal nenávidět.

►Enemáci toho vydrží až nechutně moc. Jasně, nikdo tu nechce realističnost, ale když chlápkovi z jednoho metru vystřílím dva zásobníky z brokovnice do hlavy, tak fakt nečekám, že se po takové náloži ještě zvedne.

►Soundtrack i ozvučení zbraní je fajn. Jen u energetických zbraní mi bylo líto to, že než jako laserové zněly spíš jako obyč palné

► Questy jsou...meh. Najdou se skvělé kousky, které mají vtip i nápad (např. Silver Shroud), ale většina je prostě nezajímavý průměr. Hlavní příběh má pár zajímavých momentů, ale ty jsou opravdu výjimečné. Jinak je hlavní linka plytká, nezajímavá a po dohrání ji nejspíš rychle zapomenete.

►Frakce jsou děsně debilní. Máme tu Minutemany a jejich nekonečné: "Another settlement needs your help", dále je tu Brotherhood of Steel, což je opět jen nezajímavá banda v energozbrojích, bojovníky za práva syntetiků od Railway a v neposlední řadě taky šílené a děsně zlé vědátory z Institutu. Dlouhou dobu jsem se tedy rozmýšlel, která z těchto frakcí je mi nejméně protivná. Nakonec jsem to vyřešil jednoduše-pomocí Railway jsem se dostal do Institutu a v jeho službách jsem následně vyvraždil Railway i Brotherhood of Steel.

►Pokud čekáte města velká jako Primm, Novac, Westside, Freeside, New Vegas nebo Goodsprings, máte smůlu. Jediné velké město je tu Diamond City, jinak je tu jen minimum opravdu podstatných osad. Většina usedlosti jsou pouze místa pro generické úkoly u Minutemanů. Škoda.

Suma sumárum, Fallout 4 má hromadu záporů. Příběh, frakce, questy a NPC jsou neskutečně mdlé, nezajímavé a přinejlepším průměrné. Na druhou stranu sám musím uznat, že jsem se celkem bavil. Průzkum Pustiny má něco do sebe a zejména ta radioaktivní oblast na jihu, kde musíte mít ideálně hazmat oblek, je super. Rovněž mi vyhovovalo akčnější ladění hry. A najde se i pár zábavných úkolů, jen je potřeba hledat. A přidání legendárních enemáků je taky určitě posun k lepšímu.
Pokud tedy hledáte kvalitní příběh a dialogy, hledejte dál. F4 je pouze pro ty, co si chtějí zahrát akční Fallout s hromadou lootění a průzkumu.

*******************
Doba hraní: 44 h (Steam)
Frakce: Railway, později Institut

Pro: akčnější ladění, modifikace, zbroje rozděleny na součásti, power armor na baterie, radioaktivní zóna na jihozápadě mapy, legendární enemáci a itemy

Proti: NPC, prožití, dialogy, absence durabelity zbraní, pip-boy, questy, příběh, frakce, minimum osad

+27