Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Half-Life 2

  • PC 50
Inu, tady nejspíš šlápnu do pořádného vosího hnízda, ale co už, někdo tu salvu pozitivních komentářů rozbít musí :)

Napřed bych rád řekl, že HL1 jsem si mimořádně užil, bezesporu se jedna o velice kvalitní FPS titul. Právě proto k němu nebudu psát žádný komentář, poněvadž by měl zcela nulovou hodnotu. HL2 je pro mne naopak obrovským zklamáním, proto cítím potřebu své poměrně nízké hodnocení nikoliv obhájit, ve všech ohledech si za ním stojím, spíš bych jej rád okomentoval a možná i vysvětlil některé důvody. A samozřejmě nemohu vynechat příležitost si kopnout do nějakého fanboye :)

Nejprve začnu klady. Tady velice stručně, poněvadž byly zmíněny a popsány již mnohokrát.

1. Grafika. Přestože jí přikládám zcela minimální důležitost, zde ji přesto musím zmínit. Mimika a některé detaily jsou až neuvěřitelné. A to se bavíme o 17 let staré hře!

2. Příběh. Místy zajímavý, jinak má tendenci spíše stagnovat. Rozhodně vás nijak nepřekvapí. V rámci FPS však naprosto dostačující. Charaktery, přestože mi na jejich osudech kdovíjak nezáleželo, jsou dobře napsané a uvěřitelné.

3. Dog, Gravity gun, Pheropod.

4. Ozvučení zbraní, fyzika a s ní související puzzle, optimalizace (vyjma častého a dlouhého načítání).

Teď k těm záporům...

1. Zbraňový arzenál. Oproti předchozímu dílu je chudší a z velké části i recyklovaný. Bohužel, až na Gravity gun a Pheropod zde nic zajímavého nenajdete. Rozhodně nečekejte dobrůtky typu Gauss gun, Hive-hand nebo Snark.

2. Opozice. HL1 představil nové, neokoukané, zajímavé a různorodé nepřátele. HL2 nám místo toho naservíroval zombíka, rychlého zombíka, zombíka házejícího jedovaté pavouky, policajta a elitního policajta. A pár létajících robotů. Tohle by se ještě dalo přežít, avšak většinu času stejně likvidujete lidské protivníky. Když k tomu připočteme mizerný arzenál a nanejvýš průměrnou AI, opravdu mi z toho nevychází zábavná hra.

3. Likvidování bojových letounů a Striderů. Aneb autistické střílení naváděných raket (slepé jak krtek) a běhání pro potřebnou munici k bedně s raketami. Gameplay! Je to bezesporu jedna z nejnudnějších a nejotravnějších věcí, co jsem kdy ve hrách musel dělat (a to jsem vylezl na bezpočet rádiových věží a ulovil hromady krocanů, abych mohl mít větší peněženku - ahoj FC 3 a 4).

4. Water Hazard (4. kapitola). Zbytečně dlouhá a nudná, naštěstí nic podobného už ve hře není. Kampaň s buginou je podstatně lepší (a hlavně kratší).

5. Prostředí. Po stránce designu poměrně pěkné, jinak však nudné, sterilní a bez atmosféry.

6. Závěr. Aneb běhání s Gravity gunem a likvidace zástupů nudné a stupidní opozice, zatímco se modlíte, aby to už skončilo. U EA by mě to asi nepřekvapilo, tady to však byla podpásovka. Btw, Xen v HL1 jsem si užil.

Suma sumárum, průměrný titul, kolem kterého je nesmyslně vysoký hype.
+16 +25 −9

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 95
Tož, Human Revolution dohráno. A upřímně, bylo to boží! Ani nepamatuju, kdy jsem se naposledy u nějaké hry takhle bavil. Tuším, že to bylo u Prey, které, jak jsem se dozvěděl, se mj. částečně inspiruje právě Deus Ex. A jisté podobnosti tu jsou, což je z mého pohledu jen dobře.
Na úvod se sluší říct, že původní Deus Ex jsem nehrál (ale už pracuju na nápravě :)), tím pádem nemám moc možností srovnání, ale co už.

Jako prvně musím určitě pochválit příběh. Vývojáři hojně staví na konspiračních teoriích, zejména Iluminátech. Což, jakožto člověk, který se v těchto věcech rád hrabe, jen vítám. Nečekané zvraty, zamotanost a všudypřítomná otázka "Komu vlastně můžu věřit," hru rozhodně kvalitativně vyzdvihují. Vše je pak završeno skvěle napsanými i zahranými charaktery. Můj nejoblíbenější byl asi Pritchard – skvělý týpek.
Lore skvěle doplňují i E-booky, noviny, e-maily atd.. Jen škoda, že při stealth postupu není moc času na jejich přečtení. Ty, které jsem ale stihl přečíst, rozhodně stály za to.
Side questy rozhodně stojí za plnění, jen škoda, že jich je tak málo. Rozhodně bych se nezlobil, kdyby jich bylo o něco víc.

Přestože je to už devět (!!!) let, grafika je dle mého stále na skvělé úrovni. Interiéry i exteriéry jsou detailně zpracované a promyšlené, k cíli nikdy nevede jen jedna cesta. Soundtrack je rovněž perfektní, skvěle doplňuje atmosféru. Michael McCann rozhodně odvedl výbornou práci.

Arzenál je slušný, přestože mi u některých zbraní přišlo, že zabíraj až moc místa. Každopádně mi nejvíc sedla útočná puška, pistole s tlumičem a brokovnice. Ale i zbytek zbraní se mi po stránce designu líbil.
Bossové jsou...ok. Zpracovaní byli pěkně, ale nejednalo se o nic, co by mě nějak extra zaujalo. Možná je to tím, že většina z nich neměla moc prostoru se projevit, většinou tak v jedné cutscéně. A taky jsou až příliš snadné.

Systém krytí...co to jako je? Ultimátní cover tlačítko bych ještě přežil, ale to, že čumím do země a stejně vím o všem, co se děje za mým krytem, to je trochu moc. A ty akrobatické kousky při přesunu z krytu do krytu radši nebudu komentovat. Každopádně kdejaký gymnasta by Adamovi mohl jen tiše závidět. Naštěstí vás hra nijak nenutí tohle používat. Dost mě taky mrzela absence vyklánění do stran. Rozhodně by mi to zpříjemnilo hraní, ať už ve stealth sekvencích nebo v přestřelkách.

Augmentace jsou fajn, ale praxis kity jsou až příliš snadno dostupné. Nestihl jsem odehrát ani polovinu hry a už jsem nevěděl, do čeho to mám všechno vrážet. Podobně je to s prachama, není je za co utrácet. Moje asi největší investice byly do energetických tyčinek a léků. A jednou jsem koupil tlumič.

Suma sumárum, i přes těch pár negativ se jedná o nadmíru kvalitní titul, který rozhodně stojí za zahrání, pakliže jste fanoušci stealth akcí, cyberpunku či jen kvalitního příběhu. A samozřejmě vám nesmí vadit nutnost u hry přemýšlet. Protože to tu občas musíte dělat taky.

Pro: příběh, charaktery, soundtrack, grafika, level design

Proti: cover system, absence vyklánění, přílišná dostupnost praxis kitů, bossfighty

+24

Fallout: New Vegas - Lonesome Road

  • PC 10
Tak jsem dohrál Lonesome Road. A bylo to...příšerné.

Ne vážně, může mi někdo říct, jak někdo vůbec může uvažovat nad tím, že vydá něco takového? Nudná koridorová střílečka s absurdně přestřelenou obtížností, doprovázená rádoby tajemnými zhulenými kecy hlavního záporáka. Tomuhle opravdu někdo dokáže říct Fallout?

Abych nebyl úplně zlý, tak E-DE je fajn společník. Prostředí je taky po stránce designu zajímavé, stejně tak těch pár nových hraček, co tady najdete. Tím to končí.

Lonesome Road opravdu nedoporučuju. Pokud chcete koridorovou postapo střílečku, dejte si radši nějaký díl Metra, uděláte stokrát líp.
+5 +7 −2

Fallout 4

  • PC 85
Hned na úvod se přiznám, že nejsem zrovna příkladný fanoušek Falloutu. Vlastně jsem dosud hrál pouze F1 a F:NV, přičemž NV je pro mne jasný vítěz (ano, vážně jsem to řekl). Tahové souboje prostě nejsou můj šálek kávy, mnohem radši mám akční přístup.
V čemž F4 rozhodně vyniká. Již to není tak úplně RPG, ale spíš FPS/TPS s RPG prvky. Oproti New Vegas je zde mnoho změn:

► Hlavní hrdina je nadabovaný. Což by bylo samo o sobě super, ale jeho projev mi přijde takový...bez emocí. Celkově to na mě působí, jako kdyby dabérovi dali text, který má namluvit, aniž by měl potuchy o kontextu. A tohle není problém jen hlavního hrdiny, ale i většiny NPC. Chybí tu emoce. Snad jen Kellog je celkem cool týpek.

► Dialogy jsou nyní omezeny na 4 možnosti: otázka, sarkasmus, dobrák a zmetek. Ve finále je však úplně jedno, co vaše postava řekne. Dialogy jsou plytké a nudné a většina NPC vám prostě jen odvykládá naučený text. Ne fakt, takhle to vypadá, když chcete, aby se žák páté třídy naučil referát nazpaměť. Hnus. Oproti skvělým a promyšleným dialogům z New Vegas je to opravdu propastný rozdíl.

► Zrušení dovedností a plné zaměření na perky. Tahle změna mi zas tolik nevadila, je to prostě posun k akčnějšímu pojetí hry. Za mě asi ok, ale bylo mi líto, že některé fajn perky zde nebyly (např. Viva la resistance nebo Jízlivý Imperalista z NV).

► Konečně přidán pořádný crafting a modifikování zbraní. Jasně, v NV bylo do jisté míry obojí, leč velmi omezené a celkem k ničemu. Tady můžete každou zbraň vylepšit spoustou různých modifikací, což dodává i jistou individualitu-málokdo střílí zcela stejnou zbraní. Navíc se konečně vyplatí sbírat ten okolní bordel, kterého je ve Falloutech požehnaně.

► Power armor je nyní na speciální baterie, které musíte najít nebo zakoupit. Vzhledem k tomu, že jej prakticky nepoužívám, mi to nijak nevadilo. Nyní už to není to OP brnko, ale jeho použití si musíte dopředu promyslet.

► Velká část zbrojí netvoří neměnný celek, ale jednotlivé součásti, které můžete různě kombinovat. Tohle se mi moc líbilo a dost jsem se na tom vyřádil. Ještě by to chtělo možnost zbroje nějak nabarvit :)
Pozn.-kombinace kožené vesty, kovových chráničů, černého šátku, klobouku a revolveru vypadá skvěle :)

► K dispozici je možnost stavět osady, popřípadě vylepšovat ty již postavené. Tuhle možnost jsem tak nějak vynechal, nezaujala mne. Ale někoho to třeba zabaví.

► Zbraně se neopotřebovávají. Asi to pro děcka bylo moc těžký...

►V Pustině se nyní vyskytují i lehce obtížnější legendární enemáci, ze kterých vám po zabití padne nějaký solidní kousek (např. automatická brokáda s výbušnou munici je skvělá)

***Za zmínku dále stojí***

►Pip-boy je děsně nepřehledný. Vlastně je snad horší než v NV. Nesčetněkrát jsem se v něm ztrácel či omylem vyhodil item. Tu radioaktivní zelenou jsem po chvíli začal nenávidět.

►Enemáci toho vydrží až nechutně moc. Jasně, nikdo tu nechce realističnost, ale když chlápkovi z jednoho metru vystřílím dva zásobníky z brokovnice do hlavy, tak fakt nečekám, že se po takové náloži ještě zvedne.

►Soundtrack i ozvučení zbraní je fajn. Jen u energetických zbraní mi bylo líto to, že než jako laserové zněly spíš jako obyč palné

► Questy jsou...meh. Najdou se skvělé kousky, které mají vtip i nápad (např. Silver Shroud), ale většina je prostě nezajímavý průměr. Hlavní příběh má pár zajímavých momentů, ale ty jsou opravdu výjimečné. Jinak je hlavní linka plytká, nezajímavá a po dohrání ji nejspíš rychle zapomenete.

►Frakce jsou děsně debilní. Máme tu Minutemany a jejich nekonečné: "Another settlement needs your help", dále je tu Brotherhood of Steel, což je opět jen nezajímavá banda v energozbrojích, bojovníky za práva syntetiků od Railway a v neposlední řadě taky šílené a děsně zlé vědátory z Institutu. Dlouhou dobu jsem se tedy rozmýšlel, která z těchto frakcí je mi nejméně protivná. Nakonec jsem to vyřešil jednoduše-pomocí Railway jsem se dostal do Institutu a v jeho službách jsem následně vyvraždil Railway i Brotherhood of Steel.

►Pokud čekáte města velká jako Primm, Novac, Westside, Freeside, New Vegas nebo Goodsprings, máte smůlu. Jediné velké město je tu Diamond City, jinak je tu jen minimum opravdu podstatných osad. Většina usedlosti jsou pouze místa pro generické úkoly u Minutemanů. Škoda.

Suma sumárum, Fallout 4 má hromadu záporů. Příběh, frakce, questy a NPC jsou neskutečně mdlé, nezajímavé a přinejlepším průměrné. Na druhou stranu sám musím uznat, že jsem se celkem bavil. Průzkum Pustiny má něco do sebe a zejména ta radioaktivní oblast na jihu, kde musíte mít ideálně hazmat oblek, je super. Rovněž mi vyhovovalo akčnější ladění hry. A najde se i pár zábavných úkolů, jen je potřeba hledat. A přidání legendárních enemáků je taky určitě posun k lepšímu.
Pokud tedy hledáte kvalitní příběh a dialogy, hledejte dál. F4 je pouze pro ty, co si chtějí zahrát akční Fallout s hromadou lootění a průzkumu.

*******************
Doba hraní: 44 h (Steam)
Frakce: Railway, později Institut

Pro: akčnější ladění, modifikace, zbroje rozděleny na součásti, power armor na baterie, radioaktivní zóna na jihozápadě mapy, legendární enemáci a itemy

Proti: NPC, prožití, dialogy, absence durabelity zbraní, pip-boy, questy, příběh, frakce, minimum osad

+27

Alan Wake

  • PC 85
My name is Alan Wake. I´m a writer.

Tahle hra v mojí knihovně ležela opravdu dlouho. Sám vlastně ani nevím, proč jsem její rozehrání tak odkládal a dostal se k němu až nyní. Narovinu musím říct, že času stráveného v městě Bright Falls a jeho okolí rozhodně nelituji. Byla to pecka, fakt žejo.
Žánr hry kombinuje psychologický horor a TPS. Osobně sice preferuji pohled z první osoby, jelikož se mi při něm lépe míří a je pro mne snazší se vžít do hry, avšak tohle je jen drobnost, která můj konečný pocit ze hry neovlivnila.

Hlavním tahákem hry je nejspíš temná až děsivá atmosféra. Onen strach tady není způsoben jen lacinými jumpscary, ty ve hře nenajdete. Ne, onen strach je stavěn na základě jakési neznámé entity či síly, ve hře nazývané The Darkness . Pravděpodobně se tedy nebudete vyloženě bát, ale napětí a určité znepokojení určitě pocítíte. A když ne, zkuste to hrát ve tmě. A pak se běžte v noci projít do lesa, samozřejmě bez baterky :)
Po stránce příběhu není co vytknout. Zpočátku se zdá jako klasické "Je tam divné jezero, a to dělá bordel," avšak po čase zjistíte, že je ve skutečnosti složitější, než se zdálo. Mnohokrát se v něm ztratíte a je šance, že ani na konci hry nebudete schopni říct, co se to vlastně stalo.
Dialogy, NPC i monology hlavního hrdiny jsou rovněž skvěle napsané, postavy jsou zapamatovatelné, a i přes relativně krátkou dobu, kterou s nimi strávíte, si k nim vybudujete citové vazby. Stejně tak soundtrack je udělán velmi dobře a skvěle dotváří atmosféru hry. Kladně hodnotím i grafiku, modely postav a optimalizaci. Za celou dobu jsem nezaznamenal jediný bug nebo propad FPS.
Akčním pasážím nemám moc co vytknout, snad jen jejich velké množství v některých fázích hry. Stejně tak se mi líbily bossfighty. Přestože nebyly téměř žádnou výzvou, bavil jsem se (strážce parku, který vám odříkává pravidla chování v rezervaci, zatímco se vás snaží rozsekat sekerou je prostě top). Nutnost enemáka nejdříve "osvětlit" a až pak zastřelit hodnotím jako fajn mechaniku, která funguje a do konceptu hry dobře zapadá.

Velkým mínusem je pro mne nízká obtížnost a až na pár chvil (vybavují se mi asi dvě) obrovský nadbytek nábojů, světlic i baterií do baterky. A to nejsem člověk, co by jel headshots only (prostě TPS, co po mně chcete :D) nebo nějak extra syslil světlice.
Jako poslední mínus bych asi zmínil enemáky. Všichni jsou stejní. Jasně, máme tu rychlého šmejda, klasického šmejda a velkýho silnýho šmejda. Ale v praxi je to prostě furt šmejd se sekerou/krumpáčem/mačetou/motorovkou.... Jasně, občas vás chce zabít i bagr nebo letící barel, ale...po čase to prostě omrzí.

SHRNUTÍ: Alan Wake je nepochybně velmi kvalitní počin, nabízející skvělou temnou atmosféru, příběh, soundtrack a nové mechaniky, které nejen obohacují gameplay, ale i fungují (a to je co říct). Celkový dojem sráží nízká obtížnost a stále se opakující enemáci.

Vybrané skladby, které mi utkvěly v paměti:
Old Gods Of Asgard - Balance Slays The Demon
Petri Alanko - A Writer's Dream
Petri Alanko - The Clicker
Poets of the Fall - War
Petri Alanko - Tom The Diver (Orchestra)

Dodatek k bonusovým epizodám: 28.3.2020

Celkem dvě bonusové epizody, každá zabere cca 60-90 minut. Veškeré klady a zápory základní hry platí i zde. Pakliže vás tedy Alan Wake bavil, určitě doporučuju projít, už jen kvůli doplnění příběhu. Taky se mi líbil nápad v podobě přidávání předmětů/ objektů a interakce s prostředím pomocí slov z rukopisu (pochopíte, až rozehrajete).


***************
Doba hraní: cca 8 hodin
PC verze z Epic Game Store

Pro: atmosféra, příběh, grafika, optimalizace, NPC, soundtrack, bossové

Proti: nízká obtížnost, nadbytek munice, stále stejní enemáci, místy přehnaně akční

+30

Samorost

  • PC 80
Herní výzva 2017
5. "Rychlovka"


Upřímně, čekal jsem krátkou hru. Ale to, že ji dohraju cca za deset minut, to jsem opravdu nečekal. Samorost vyniká svojí poněkud netradiční grafikou a tajemnou atmosférou. Adventury osobně moc nemusím, ale u Samorosta jsem se upřímně bavil. Škoda jen, že je akorát na jedno hraní, protože řešení se snadno zapamatuje.

Pokud potřebujete nějakou krátkou hru na uklidnění, Samorost je jasnou volbou.

Pro: originalita, free, chytlavé, uklidňující

Proti: hra mohla být delší

+23

Gothic 3: Forsaken Gods

  • PC 15
Herní výzva 2017.
"No fujtajbl!"



Se sérií Gothic se to má následovně. První díl krutopřísnáepickogigadobrá hra. Dvojka je pak asi dvakrát lepší. Pak přichází poměrně dost zmrvený Gothic 3. A tohle ZLO je pak výsměch celé sérii.

"Gothic" FG jsem si chtěl vždycky zahrát. Tak nějak jsem nevěřil zdejším komentářům. "Přece to nemůže být taková sračka, ne?" říkal jsem si. VŠEM SE TÍMTO OMLOUVÁM, ŽE JSEM VÁM NEVĚŘIL. PROMIŇTE!!!

Protože nechci hru pouze hejtovat, musím na ní něco i pochválit. Ok, dem na to.

Líbí se mi velké množství nových zbraní a zbrojí, přičemž jejich design je opravdu pěkný. Poměrně dobře je i zpracovaný (po grafické stránce) finální boss. Taky je fajn se potkat se starými parťáky. Ale to je asi všechno.

Jako nejhorší věc v celé hře považuji jedno. Hlavní hrdina. Z toho sympatického ironického chlápka se náhle stal mix náboženského radikála a nácka, Nic víc. To, jak se chová, mi ničilo nervy celou hru. Rovněž se obávám, že mě to poněkud poznamenalo. Kolikrát jsem chtěl skočit z té skály, abych ho viděl padat na držku. Nicméně, mělo to háček. Hru bych si pak musel nahrát a...strávil bych s ní více času!!!

Optimalizace-příšerná. Stejně tak AI nepřátel i společníků. I když, tohle tu bylo už v Gothic 3.
Dialogy jsou opravdu ohavnost, horší jsem snad nečetl. Úkoly jsou pak klasické zabij/přines. Mám pocit, že tam byl jeden, dva, co mě docela bavily, ale...nevzpomínám si. Asi tak dobré nebyly.
Jo a mimochodem, ten finální boss, který má být údajně to nejsilnější, s čím jste se kdy utkali...ehm, jaksi lehnul na čtyři ohnivé koule. Ano, ohnivé koule. Jedno z nejzákladnějších kouzel. Když jsem to pak ještě zkoušel usekat mečem, pro jistotu do něj nešlo ani seknout.

Konec. Opravdu, tohle nazvat Gothic...ne, to nejde. Ani kdybyste mě mučili.

Pro: staří parťáci, nové zbraně a zbroje, snadná odinstalace

Proti: HLAVNÍ HRDINA, optimalizace, úkoly, dialogy, primitivní boss fight, AI

+14 +15 −1

Mafia II

  • PC 90
Herní výzva 2017
8. "Pokračování příště!"


Je druhý díl lepší, než ten první? Není. Je jeho dobrým nástupcem? Ano, je.

Mafia II mi nikdy nebyla sympatická. Nevím proč, ale je to tak. Jenom pomyšlení na to, že bych si jí někdy zahrál, jsem se vyhýbal jako čert kříži. Inu, osud tomu chtěl, abych si ji zahrál v rámci Herní výzvy. No a protože chci výzvu splnit se vším všudy, tak napíši i nějaký ten komentář.

Hru začínáte krátkým, ale dle mého velice zábavným tutoriálem. Prostředí Sicílie za 2. světové války se mi líbilo.

Původně jsem si myslel, že nic lepšího, než první díl už nebude. Dvojka nad jedničkou vyhrává pouze v jedné věci. Hratelnosti. Zdokonalení střelby, krytí a hlavně pěstního boje, se povedlo na jedničku!

Nechybí výborné hlášky, zejména balící hlášky Joa. Oproti jedničce zde nejsou mafiáni žádní hodní pánové, tady se točí děvky, drogy, prachy a vraždy. Celkově mi přijde dvojka více akčnější, dynamičtější. Později jsem zjistil, že druhý díl si zahraji možná i radši, než ten první.

Kámenem úrazu je však jednoduchost. Většinu misí jsem dal naprosto v pohodě, oproti jedničce, kde jsem umíral skoro furt.
Nevyvážené jsou také miste. Některé máte spíchnuté za pár minut, jiné trvají třeba i hodinu (například předposlední mise). Některé mise jsou také poměrně nudné. Například jeď za Joem do baru, vyhoď ho před barákem a potom jeď zničit auto s mrtvolou.
Smutné je i to, že se z misí poté stává stereotyp. Jeď z bodu A do bodu B a z bodu B jeď přes celé město až do bodu C.

Mafia II je také mnohem kratší, než její předchůdce. První díl jsem hrál cca týden, druhý díl jsem měl dokončený za víkend.

Na závěr snad jen řeknu, že jsem si hru neskutečně užil a rád si ji někdy v budoucnu zopakuji.

Pro: hratelnost, příběh, hlášky, grafika, Mafia, návaznost na předchozí díl

Proti: občas zbytečně dlouhé a nudné mise, autosave

+28

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Herní výzva 2017
3. "Only the best!"


Mafia, klasika českých her. Srdcová hra. Jak strašně se stydím, že jsem ji hrál až tento rok. Nu což, chyba byla napravena a já se mohu podělit o své zážitky.

Přestože je Mafia střílečkou, není to jen o bezhlavém střílení samopalem do lidí. Zde jsou mafiáni obchodníci. Nezabíjejí zbytečně, spokojí se s přelámáním páru kostí. A jindy samozřejmě udělají hotový bordel v...no, v bordelu (že ano, Tome?!)

Grafika se sice nemůže měřit s herními tituly současnosti, ale nenechává se zahanbit.

Co jsem si stačil povšimnout, je to, že Mafia: The City of Lost Heaven, je mnohdy spíše film, než hra, díky mnoha cutscénám, což mi nevadí. Hlavně díky tomu, že za každou cutscénou je autosave-jinak se hra uložit nedá, což mě neskutečně štvalo, ale dalo se to s obtížemi přežít.

Musím říct, že Toma jsem si oblíbil, především pro jeho lidskost a smysl pro čest. Vlastně, Tom ani mafián není. Je to chlap, co se do toho všeho dostal vlastně nechtěně.

Mafii jsem se neskutečně užil a budu na ni mít krásné vzpomínky.

Mafia: The City of Lost Heaven. Není co dodat.

Pro: příběh, hlavní hrdina, nutnost přemýšlet a taktizovat, postavy, dialogy, zábavné mise

Proti: jediným možným způsobem uložení je autosave

+26 +27 −1

Risen 2: Dark Waters

  • PC 80
Jelikož mě první díl série Risen naprosto nadchl, rozhodl jsem se zkusit i dvojku.

Hru jsem rozjel v pohodě, jelikož jsem si tenkrát pořídil nový stroj (který mám dodnes). Ihned mě upoutala pěkná grafika, tu musím opravdu pochválit.
Dočkal jsem se však zklamání, protože druhý díl již není pokračováním toho krásného středověkého fantasy, ale tentokrát se setkáváme s pirátskou tématikou. Škoda. Přesto jsem hru rozehrál a dohrál.

Hra má úžasné dialogy a propracované postavy (zrovna si nerozvzpomenu na příklad, ale hláška gnóma, který se lidskému jazyku učil od pirátů, mluví za vše. Kurva jo!)

Sice nevím, proč jsem se rázem objevil ve službách Inkvizice, ale hodnost důstojníka mi náladu zase zvedla.
Propracované jsou i postavy. V jedničce mi přišla třeba Patty jako hotový babochlap, ale ve dvojce? Hm, to je něco jiného :D
Můžete posoudit sami: odkaz

Naštěstí jsem u Inkvizice nezůstal dlouho a stal se pirátem. A uznávám, bavilo mě to!
Inventář byl také pěkně proveden, dovednosti upraveny a zjednodušeny. Proč ne?

Příběh je takový klasický, neurazí ani nijak extra nezaujme. Přesto jsem se upřímně bavil. Výborné byly i různé minihry (střelba na cíl, soutěž v chlastání). U některých úkolů je možné i více řešení-konečně!

Dobrá, klady máme za sebou, pojďme se podívat na věci, které u mě srážejí hodnocení dolů.

První věc, co mě opravdu štvala, bylo, že protivníka, kterého zmlátíte, nemůžete dorazit. A co hůř, ani obrat! Takže když někdo někomu ukradl klobouk, tak jsem jej prostě nemohl zmlátit. Ne! Buďto mít určitou úroveň dovednosti nebo si ten předmět prostě koupit! Já nejsem mušketýr, já jsem pirát!!!
Páčení zámků mě strašně nudilo. Bylo to zdlouhavé a paklíč se vám stejně nemohl zlomit. Ke konci hry jsem se na truhly vykašlal, přesto neutrpěl žádnou ztrátu.

Pakliže se při jisté události dáte na stranu Inkvizice, dostanete k dispozici muškety. Od té doby pro mě hra nebyla výzvou, všechny potvory jsem odstřelil z dálky a šavli jsem měl jen na okrasu. Možnost mít s sebou společníka rovněž hru výrazně zjednodušila.
Škoda je i co se týče mazlíčka (opice, papoušek). Hrdinovi nesedí nikde na rameni, ani se neprohání kolem. Prostě mazlíčka máte uschovaného v bezedné kapse. Vzhledem k tomu, že jsem nosil kalhoty a hra se odehrává na tropických ostrovech, asi se jim poblíž mého rozkroku nedýchalo moc dobře.

Boj s mečem vypadá dobře, když bojujete s člověkem. Když útočíte třeba do přerostlého kraba, vypadá to celkem špatně.
Finální boss je naprostá šaškárna. Pomocí muškety jej prostě rozstřílíte na kousky. Pokud bychom brali jako hlavního bosse Krakena, tak musím uznat, že ten je celkem fajn, protože to chtělo pár pokusů. Mara je ale opravdu trapná.

Risen 2 není špatná hra, to vůbec. Kolikrát jsem se přistihl, když jsem se díval na palmy, moře a pláž. Rovněž některé úkoly (třeba zmocnění se lodě), byly opravdu dobré a chtělo to u nich přemýšlet. Mnohdy i vtipné dialogy, s pěknou dávkou sarkasmu. S Risen 2 se budu loučit rozhodně v dobrém a určitě si ji někdy zahraji znova. Tentokrát se ale dám k domorodcům :)

Pro: minihry, grafika, dialogy, promakané postavy, nečekané zvraty, některé úkoly

Proti: soubojový systém, s mušketami má hra nízkou obtížnost, odemykání truhel, poraženého protivníka nelze obrat

+15

Gothic

  • PC 90

Když jsem se kdysi ptal svého spolužáka, jestli by mi nedoporučil nějaké fajn RPG, okamžitě mi doporučil Gothic. No, teď už vím, že měl pravdu.

Už při shlédnutí intra se mi rozbušilo srdce. U tak staré hry jsem opravdu nečekal tak dobré intro. Sice mě trochu štvalo, že jsem si nemohl zvolit alespoň pohlaví, nicméně, s hlavním hrdinou jsem se tak dokonale sžil, že během dvaceti minut hraní jsem tuhle "nedokonalost" přehlédl.

Jako obrovský klad beru atmosféru. Prostředí trestanecké kolonie, kde vám každý podřízne hrdlo pro sebemenší hrudku rudy, mě naprosto okouzlilo. Rovněž pěkné dialogy, kterým mnohdy nechyběl vtip, mě opravdu zaujaly. Super je také to, že hra se s vámi neštve. Nenašel sis zbraň? Tvůj problém, máš lépe hledat. Je na tebe ten vlk moc silný? Měl si mu utéct. A mohl bych pokračovat dál a dál.

Přestože svět, ve kterém se Gothic odehrává, není nijak rozlehlý, je v něm spousta jedinečných ruin, jeskyní a i takové kuriozity jako třeba skřetí aréna, horská pevnost, klášter a mnoho dalšího. Bohatá je i fauna, najdete zde směšně jednoduché mrchoždrouty, ze začátku vražedně silné vlky, až fakt nebezpečné stínové šelmy či břitvy.

Hra rovněž disponuje velkým množstvím zbraní a zbrojí, přičemž na každou zbraň potřebujete určité statistiky, třeba na zbraně tváří v tvář potřebujete hlavně sílu, zbraně na dálku zase potřebují zvýšenou obratnost. Hra je tím těžší a nutí vás přemýšlet, do čeho investovat dovednostní body-ty také můžete dát do široké škály dovedností (akrobacie, získání trofejí nebo třeba plížení).

Kladů je opravdu mnoho a mnoho, jenže příliš dlouhý příspěvek by nikdo nečetl. Proto radši přejdu k těm záporům, kterých jsem za celou hru shledal jen pár.

Tím prvním je lehce zdlouhavý soubojový režim, kdy se protivník trvale vyhýbá, přestože sami vidíte, že jste zasáhli a dokonce se ozve i charakteristický zvuk, nicméně, hra to prostě neuzná. No, co se dá dělat.

Množství bugů nebudu komentovat, snad jen to, že nějaký zásadní bug, který by mi znemožnil splnit úkol, jsem nenašel. Horší je to s inteligencí NPC, zvlášť při plnění nějakých questů. Bohužel jsem to pak musel řešit pomocí návodu. Škoda.
Opravdu špatný je fakt, že volba tábora nemá žádný význam na hlavní dějovou linku, jen získáte jeden či dva úkoly specifické pro daný tábor, jinak nic.

Rovněž mě dost štve, že povolání nejsou od sebe striktně oddělena a že za chvilku jsem na všechny strany sesílal ohnivé koule, zatímco jsem běhal v těžké zbroji se sekerou na zádech. Hra také mohla být trochu těžší, ale to je věc vkusu.
I přesto je Gothic super hrou a rozhodně by se mohl srovnávat třeba se Zaklínačem nebo Oblivionem. Jsem rád, že jsem si jej mohl zahrát a zanechal ve mně moc pěkné vzpomínky.

Pro: atmosféra, příběh, volnost, sympatický hlavní hrdina, protivníci se s vámi nemazlí, zajímavé questy

Proti: soubojový systém, hra by mohla být těžší, inteligence NPC

+25