Risen 2: Dark Waters od zkušeného týmu Piranha Bytes je přímým pokračováním úspěšného RPG titulu Risen z roku 2009.
Příběh navazuje na události předešlého dílu a hráče uvádí do situace, kdy je lidstvo samotné již značně ohroženým druhem. V prvním díle probudivší se Titáni ničí, sužují a zabíjejí vše, co se jim postaví do cesty. Inkvizice, která měla za cíl boj s tímto silným nepřítelem, byla zatlačena do Krystalové pevnosti, své poslední bašty a přilehlého přístavního městečka Caldera. To se stalo také útočištěm pro přeživší uprchlíky z různých koutů světa a mimo jiné i hlavního hrdinu hry. Ten se v Caldeře utápí alkoholem, snažíce se zapomenout na temnou minulost. Bohužel přístav Caldery sužují obří mořské nestvůry a zásoby města se tak začínají povážlivě ztenčovat, stejně tak šance na přežití. Hrdina čelíce těmto novým potížím se znovu vydává na cestu za zastavením mořských nestvůr a snad i samotných Titánů.
Hratelnost Risen 2 spoléhá na vysokou obtížnost a dává tak vzpomenout na své předchůdce ze série Gothic. V bojích bude hlavnímu hrdinovi po ruce jak klasické RPG náčiní v podobě mečů, šavlí, seker a magie, tak i poměrně netradiční pistole a dokonce i dělo (jen na určitých místech). Samozřejmostí je několik druhů brnění či magických rób. Zvýšen byl i počet speciálních zbraní.
Herní svět je rozdělen na několik různě velkých ostrovů, mezi kterými se hráč může přesouvat pomocí své lodi a na kterých bude pokračovat ve své pouti. Během cest narazí na mnoho starých známých (například pirátka Patty), stejně jako na zcela nové NPC charaktery s nejrůznějšími úkoly. Některé se poté i přidají k hrdinově výpravě.
Notně byla vylepšena grafická stránka hry, která také dostala výraznější barevnější nádech, aby více podporovala svůj pirátský styl. Grafický engine umí zobrazit více polygonů a detailnější textury, speciální práce byla věnována i lepšímu ztvárnění postav. Engine nově umí zobrazit například 3D mraky, které nahrazují původní "skybox" a působí tak lépe. Vylepšeny byly i veškeré animace, které jsou nyní plynulejší a nemalá pozornost byla věnována efektům smrtí, kdy už nehrozí přehnané "odlétávání" mrtvých nepřátel.
Ke hře vyšla tři rozšíření - A Pirate's Clothes přidávající pirátský oděv a prsten zvyšující zkušenosti hrdiny, Treasure Isle, dokončující příběhovou linku z prvního dílu o hledání pokladu kapitána Steelbearda a Air Temple se starým známým druidem Eldricem, který se snaží zastavit novou hrozbu - chrliče.
@SilentWolf (22.11.2021 09:05): Haha, touché. Ba ne, třeba souboják prvních dvou pracoval s načasováním útoků, to je opak spamu (o příšerné trojce, totiž star wars kidech, hekajících jako právě sodomizovaný Chewbacca, radši pomlčím). A hry to byly aspoň obtížné, questy zpravidla vyžadovaly třeba nějaké reálné úsilí. Hlavní rozdíl je ovšem asi ta atmosféra, to je jak nebe a dudy. Pirátská tématika je přitom fajn, ale působí to na mě tak nedomyšleně na každém kroku, až to vytrhává z jakékoli sugestivity.
Jako když jsem třeba nešetřil nijak zvlášť pochodněmi, nakonec mi došly a dlouze jsem pak hledal merchanta, co by je měl. Temné noci jsou fajn, no, ale když mi pak hra nedá možnost vyrobit něco tak primitivního jako vlastní pochodeň, nemohu ji vytrhnout ze země, kde prostě má být staticky, a namísto toho musím ve tmě jako v prdeli hledat v nezmapovaném prostoru správného obchodníka, lituji, že nehraju radši nějaké pořádné RPG. Zatraceně, byla taková tma, že jsem marně hledal i nějaké místo na přespání, totiž posunutí ingame času. :D Nebo například jdu s npcčkem vykuchat nějaké zvíře do pralesa, to uděláme, načež to vždy musím sám postavě, která mě na místo dovedla a po jejímž boku jsem bojoval, oznámit, co jsme to udělali, že jsme quest splnili, hurá! Tady se snad někdo bál scriptovat. :D
Jako když jsem třeba nešetřil nijak zvlášť pochodněmi, nakonec mi došly a dlouze jsem pak hledal merchanta, co by je měl. Temné noci jsou fajn, no, ale když mi pak hra nedá možnost vyrobit něco tak primitivního jako vlastní pochodeň, nemohu ji vytrhnout ze země, kde prostě má být staticky, a namísto toho musím ve tmě jako v prdeli hledat v nezmapovaném prostoru správného obchodníka, lituji, že nehraju radši nějaké pořádné RPG. Zatraceně, byla taková tma, že jsem marně hledal i nějaké místo na přespání, totiž posunutí ingame času. :D Nebo například jdu s npcčkem vykuchat nějaké zvíře do pralesa, to uděláme, načež to vždy musím sám postavě, která mě na místo dovedla a po jejímž boku jsem bojoval, oznámit, co jsme to udělali, že jsme quest splnili, hurá! Tady se snad někdo bál scriptovat. :D
Pro: nádherné prostředí, relaxační atmosféra, zajímavé questy, humor, vývoj postavy, dlouhá herní doba, stále je z toho cítit ojedinělý rukopis Piranha Bytes
Proti: těžkopádnost, bojový systém, nezajímavý loot a nejslabší motivace k exploringu v sérii, nevyváženost, opakující se animace a přehnaná gestikulace při rozhovorech, pár bugů