Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Risen 2: Dark Waters

27.04.2012
31.07.2012
75
154 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Risen 2: Dark Waters od zkušeného týmu Piranha Bytes je přímým pokračováním úspěšného RPG titulu Risen z roku 2009.

Příběh navazuje na události předešlého dílu a hráče uvádí do situace, kdy je lidstvo samotné již značně ohroženým druhem. V prvním díle probudivší se Titáni ničí, sužují a zabíjejí vše, co se jim postaví do cesty. Inkvizice, která měla za cíl boj s tímto silným nepřítelem, byla zatlačena do Krystalové pevnosti, své poslední bašty a přilehlého přístavního městečka Caldera. To se stalo také útočištěm pro přeživší uprchlíky z různých koutů světa a mimo jiné i hlavního hrdinu hry. Ten se v Caldeře utápí alkoholem, snažíce se zapomenout na temnou minulost. Bohužel přístav Caldery sužují obří mořské nestvůry a zásoby města se tak začínají povážlivě ztenčovat, stejně tak šance na přežití. Hrdina čelíce těmto novým potížím se znovu vydává na cestu za zastavením mořských nestvůr a snad i samotných Titánů.

Hratelnost Risen 2 spoléhá na vysokou obtížnost a dává tak vzpomenout na své předchůdce ze série Gothic. V bojích bude hlavnímu hrdinovi po ruce jak klasické RPG náčiní v podobě mečů, šavlí, seker a magie, tak i poměrně netradiční pistole a dokonce i dělo (jen na určitých místech). Samozřejmostí je několik druhů brnění či magických rób. Zvýšen byl i počet speciálních zbraní.

Herní svět je rozdělen na několik různě velkých ostrovů, mezi kterými se hráč může přesouvat pomocí své lodi a na kterých bude pokračovat ve své pouti. Během cest narazí na mnoho starých známých (například pirátka Patty), stejně jako na zcela nové NPC charaktery s nejrůznějšími úkoly. Některé se poté i přidají k hrdinově výpravě.

Notně byla vylepšena grafická stránka hry, která také dostala výraznější barevnější nádech, aby více podporovala svůj pirátský styl. Grafický engine umí zobrazit více polygonů a detailnější textury, speciální práce byla věnována i lepšímu ztvárnění postav. Engine nově umí zobrazit například 3D mraky, které nahrazují původní "skybox" a působí tak lépe. Vylepšeny byly i veškeré animace, které jsou nyní plynulejší a nemalá pozornost byla věnována efektům smrtí, kdy už nehrozí přehnané "odlétávání" mrtvých nepřátel.

Ke hře vyšla tři rozšíření - A Pirate's Clothes přidávající pirátský oděv a prsten zvyšující zkušenosti hrdiny, Treasure Isle, dokončující příběhovou linku z prvního dílu o hledání pokladu kapitána Steelbearda a Air Temple se starým známým druidem Eldricem, který se snaží zastavit novou hrozbu - chrliče.


Poslední diskuzní příspěvek

@player (23.12.2017 17:14): Jak píše Snake, tak problém by být neměl. Ale taky mě asi jednička bavila více, i když dvojka je úplně jiná a neznamená to, že by tě nemohla bavít více právě ona.

Jinak pár odkazů tam určitě je a objevují se tam některé postavy z jedničky. Ale ve zkratce jsi v jedničce sejmul Titána a teď se vrací další Titáni, tak je třeba jim nakopat prdel. Nějaké extra větší chápání v tom není. Spíše ti utečou detaily a určité odkazy, což může být škoda, ale hlavní příběh pochopíš hned.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Na pokračování série Gothic, resp. Risen od mých milovaných Piranha Bytes jsem se nesmírně těšil už od dob oznámení. Jenže demo se mi dost nepříjemně sekalo, takže jsem hru odložil s tím, že si ji zahraju někdy v budoucnu. Nakonec mi to však nedalo a zkusil jsem plně opatchovanou hru (v minulosti se párkrát zadařilo, tak proč ne i tentokrát) v plné verzi a světe div se, ono to běží hratelně.

První dojmy jsou skvělé. Přenádherná grafika a atmosféricky vymodelované prostředí doslova nadchne. Jakmile však prvotní nadšení opadlo, začal jsem si všímat mnoha drobností, které mi více či méně kazily jinak brilantní zážitek ze hry. Věcí, které bych od profíků z PB nečekal. Hra je oproti předchůdcům nepříjemně tuhá a těžkopádná. Hlavní postava se loudá strašně pomalu (naučte sakra hlavní postavu konečně nekomicky skákat!) a stejně tak je na tom s bojem. V něm vidím asi největší problém, protože cca do půlky hry je boj vyloženě otravný. Jakmile se však hrdina naučí pár dovedností, přestává být boj prudou, nýbrž docela slušnou zábavou. Přesto jsem si na tuhle formu „uklikávání“ nepřítele do konce hry pořádně nezvykl (anebo jsem lama a neuměl ho ovládat).

Druhá věc, co mi dost vadila, byl samotný design. Nechápejte mě špatně, jednotlivé ostrůvky jsou vypiplané nadstandardně - tedy přesně tak, jako to hoši z Piranha Bytes umí. Z hlediska gameplaye to už ale taková sláva není. Co se questů týče, ty jsou na úrovni předchozích PB her, ovšem co se týče exploringu, tam se dostavilo asi největší zklamání vůbec. Obsah truhel je dost bídný, systém jejich umístění ve světě se dost opakuje a mnohokrát jsem si řekl: „Aha, tamhle jde vyskočit, tam bude určitě truhla s dalším nepodstatným lootem.“ V tomhle ohledu je Risen 2 nečekaným krokem zpátky. Mimochodem, systém aktivních plošinek, na které lze vyskočit, je pěkně trapnej. Nehledě na to, že vypadají dost hnusně a hrdina na ně skáče dost hnusnou a pomalou animací a prostě bych je ze hry vyřadil úplně. A pamatujete, jak jste v Gothicu nacházeli zajímavé předměty na každém rohu? Tak i to Risen 2 bohužel postrádá. Džungle je až na pár nepodstatných rostlinek a o něco málo podstatnějších skrytých pokladů většinou dost prázdná a doplácí na to především rozlehlé Mečové pobřeží, které i přes nesporné kvality dokáže občas docela nudit. Motivace pátrat po nových itemech tu citelně chybí. Zatímco Gothic 3 to s rozlohou a množstvím itemů přeháněl, Risen 2 je naopak až moc střídmý. Rozloha je v pořádku, ale vybavení je prostě málo. Podíl na tom má nejspíš i absence magie a tedy i magických svitků. Ve hře sice existuje voodoo, ale k němu jsem se nedostal (to plánuji až při druhém hraní). Zaměřil jsem se na muškety, které mi mnohokrát zachránily život. Střelné zbraně ostatně fungují velmi dobře. Při boji dokáží pomoci, ale přesto není hra díky nim přehnaně lehká.

Příběhově je to ale naopak nejpropracovanější „Gothic“. Na špičku žánru sice nemá, ale snaha se cení. Dialogy jsou fajn, tvůrci se nesnaží o filmovost, ale spíše hráče pobavit lehce humorných pojetím. Vrchol hry je pro mě malá příběhová odbočka na gnómském ostrově, kde se naplno projevily silné stránky hry - tedy humor a zajímavé postavičky. A také jsem se u hry po dlouhé době opravdu příjemně nasmál. Po stránce questů mě naopak nejvíce bavila Antigua – ostrov ne moc velký, avšak hodně obydlený. Faktem je, že mě vždy více bavily pasáže ve formě adventury (tedy kecání s lidmi), než ty akční, což Antigua splňovala nejvíce. A každopádně oceňuji absenci dungeonoidního finále.

Možnost vlastnit loď, se kterou lze cestovat po herním světě, a najímání posádky mi připomnělo jisté hry od Bioware, kterými se patrně Piranha Bytes při tvorbě Risen 2 inspirovali. Ačkoli voice-acting a kvalita dialogů není na takové úrovni, šlo o velmi příjemné zpestření. K dokonalosti chyběla snad jen romance. Hudebně je to podobné prvnímu dílu. Opět žádné výrazné melodie, spíše jen takové klidně pobrnkávání podporující už tak velmi poklidnou atmosféru. Na Risen 2 se mi líbí fakt, že si hráč sám určuje tempo a hra ho nikam nežene, jak bývá u moderních titulů zvykem. V tomhle ohledu PB ctí oldschool pařany.

Naopak UI jde vstříc požadavkům dnešních hráčů. Je v mnoha ohledech zjednodušený a přehlednější. Ačkoli hra vyšla i na konzole, práce s UI je i za pomocí myši velmi přesná a rychlá. Levelování jako takové ve hře sice není, ale místo zkušenostních bodů hráč využije XP přímo, zde pojmenované jako „sláva“. Jsem ovšem rád, že PB nezapomněli na nutnost běhat za učiteli, což je prvek pro tuto sérii charakteristický a jeho absenci bych tvůrcům jen tak neodpustil. Dočkal jsem se i novinky v podobě „špinavých triků“, které jsem moc nevyužíval. Více jsem si brousil zuby na opičku a papouška. Svého mluvícího „Feldmaršálka Dudy“ jsem se však nedočkal. Zakoupený zvěřinec se na samotné postavě nijak neprojeví. Použít je lze jen v určitých momentech a poté zmizí neznámo kam. Asi si je hrdina nacpe zpátky do své bezedné kapsy či kdoví kam. No nebyla by bžunda nosit na ramennou držkujícího papoucha? I když, držkující gnóm byl taky fajn! Kurva jo!

Abych to nějak zakončil, Risen 2 rozhodně není špatná hra a těch nadstandartních 40 hodin jsem si dost užil. Ovšem v rámci série jsem měl ze hry pocit, jako kdyby tvůrci udělali krok zpátky. Pokud ale hoši z Piranha Bytes vyslyší fanoušky a u Risen 3 napraví všechny neduhy dvojky, mohlo by jít o nejlepší hru této série vůbec. Tak snad nezklamou.

Pro: nádherné prostředí, relaxační atmosféra, zajímavé questy, humor, vývoj postavy, dlouhá herní doba, stále je z toho cítit ojedinělý rukopis Piranha Bytes

Proti: těžkopádnost, bojový systém, nezajímavý loot a nejslabší motivace k exploringu v sérii, nevyváženost, opakující se animace a přehnaná gestikulace při rozhovorech, pár bugů

+28
  • PC 70
Hlavní devizou Risen 2 je originální prostředí a atmosféra, kde se šestnácté století se zámořskými objevy a následnou kolonizací nových světů mísí s Piráty z Karibiku. Už původní Risen měl tímto způsobem našlápnuto, dvojka jde ovšem mnohem dál.

K nejdůležitějším kladům podle mého patří herní doba delší než v jedničce (přímo ve hře 31 herních hodin, reálně na Steamu 40 hodin). Značného vylepšení doznaly též dialogy, které jsou kvalitně a poměrně humorně napsané a hlavně došlo ke značnému rozšíření herních možností v závislosti na naučených schopnostech postavy (pickpocket, vyhrožování, ukecávání, podlá rána z pistole). Hlavní hrdina také umí jako správný pirát pomocí plížení vykrádat domy nic netušících NPC (i když tento herní mechanismus by chtěl ještě maličko poladit).

Vývoj postavy doznal od minula značných změn. Postava má pět primárních atributů (boj na blízko, střelba, výdrž, lstivost, voodoo), které je možné zvedat za získané glory points (zkušenosti). U různých učitelů je možné se naučit za poměrně mastný obnos (zejména na začátku hry) různé talenty (zlepšení boje na blízko se šavlemi, zlepšení střelby, kradení atd.). Atributy a talenty pak zvedají hodnoty příslušných skillů. Systém je originální, postava tak může v bojích nic netušícího protivníka kopnout (obří kraby je tak možné převrátit na krunýř a nějakou dobu rubat bez nebezpečí), hodit mu sůl do očí, nechat cvičenou opici vykrádat domy či používat voodoo magii. Jen zamrzí, že některé zajímavé skilly jsou nedotažené (výroba zbraní se hodí na pouhé tři meče/šavle, z toho jsou ještě dva kousky prakticky stejné, opičku využijete pravděpodobně jednou za celou hru) a nemálo je jich úplně zbytečných (parry, throwing, nuff said, gunsmith, pistols, liquid courage nebo distiler), protože místa k jejich využití jsou buď pevně daná a je jich málo nebo je jejich účinek velmi slabý v porovnání s pořizovací cenou.

Největší problém Risen 2 spočívá ve špatně vymyšleném boji na blízko, který je velmi podobný (z hlediska nepředvídatelnosti výsledku) tomu, co Piraně předvedli v Gothicu 3. Hlavní hrdina útočí a pohybuje se velmi pomalu, u zvířat není problém být chycen do nekonečné smyčky útoků (které na rozdíl od lidských protivníků nelze krýt), vyrobit v boji téměř cokoli složitějšího (riposta) je otázka náhody. Postupem času se boje stanou díky vybavení jednoduššími (ke konci díky jednomu nevyváženému skillu dětsky snadnými), nicméně na chuť jsem jim za celou hru nepřišel. Druhá možnost je samozřejmě používat muškety/brokovnice, s nimi ovšem Risen 2 velmi připomíná TPS a navíc jsou s nimi boje pro změnu velmi jednoduché (jeden z neoficiálních patchů vyšel speciálně kvůli vyvážení chování střelných zbraní).

Risen 2 také pokračuje ve značném zjednodušování a „odflákávání“. Hlavní hrdina coby pirát neumí plavat, při pádu do vody je „teleportován“ na pevninu. Neexistuje dorážení nepřátel, takže mnohá NPC nelze zabít, navíc se dvacet sekund potom, co dostala na budku, s hlavním hrdinou baví, jako by k žádnému boji nedošlo. Páčení zámků je evidentně dělané na gamepad. Ve hře se vyskytují QTE, které působí v daném žánru jako pěst na oko. Animace téměř čehokoli jsou kapitola sama pro sebe, při vykopávání skrytých truhel se nejprve zanoří lopata do textury, pak se lopata teleportuje ze záběru a hrdina z této textury následně vytáhne truhlu, celé to působí neskutečně amatérsky. Veselý bug je také tzv. morfující flóra, kdy podle vzdálenosti od objektů typu strom/keř tento zběsile mění tvar (tento bug se mi nepodařilo odstranit ani pomocí neoficiálních patchů). O dvou DLC, která byla od počátku evidentní součástí hry a která samostatně nestojí za zlámanou grešli (primitivní content a mizivá herní doba), už řeč byla. Herně je také poměrně odfkláknutý celý konec hry, což představuje dva ostrovy z deseti, byť hodně malé.

Risen 2 je ve výsledku velmi zábavná a originální záležitost, která často dává vzpomenout na vynikající sérii Gothic, případně na první díl. O to větší škoda je, že zkušení tvůrci (opět) nezvládli soubojový systém a že je hra plná dalších drobných bugů a nedodělků.

Pro: originální prostředí, herní doba, zajímavý a stylový vývoj postavy

Proti: špatný boj na blízko, nevyváženost, bugy, nedodělky

+26
  • PC 85
No, takže nakonec 45 hodin. Kvality Risen 2 jsou roztroušené dost nerovnoměrně napříč různými aspekty hry. První dojmy jsou otřesné - v jednom kuse vám do obrazu objekty, zoomují na vás odfláknuté keříky a koruny stromů a první ostrov vypadá z větší části docela hnusně. Souboje působí primitivně a opožděně, stejně dementní se zdá páčení zámků. I po příběhovo-dialogové stránce jsou věci poněkud meh.

Eventuelně ale člověk dorazí na Sword Coast, kde se věci začnou otáčet k lepšímu - místní džungle disponuje mnohem širší paletou zelené, Risen 2 ukáže, že dovede vypadat opravdu hezky a vůbec je vidět, že na Mečovém pobřeží si dali autoři záležet asi nejvíc. (Aby taky ne, myslím že v žádné jiné lokaci hráč tolik času už nestráví.)

Sem tam se konečně objeví i složitější zámek, na který už nestačí chvíli mávat myší, a z pod něj se vyloupne přece jen poměrně zajímavý systém jejich otevírání. Zlepšení lze pozorovat i u soubojů, jakmile se hráč naučí alespoň kopat a vykrývat údery protivníka. Nicméně boj na blízko je i tak poměrně mizerně zvládnutý, hlavně kvůli pomalým reakcím panáka a nemožnosti nějak rozumně rozlišit, o co se zrovna se zbraní pokouší. (Asi jsem prostě levej, ale za celou hru se mi povedla jediná riposta.)

Postavu lze rozvíjet několika směry a velká část questů s tím taky počítá. Příklad: Do jedné knihovny se lze dostat buď vypáčením dveří na balkónek a seskočením dolů, nakopáním anusu neúplatného strážného, nebo taky jeho odlákáním pomocí cvičené opičky. S tou poslední možností podle mě autoři moc nepočítali, ale vyšlo to a já se zaradoval, že něco podobně důvtipného ještě v rpgčkách dneska lze i bez skriptování. Leckoho lze ukecat ať už oblbováním, nebo výhrůžkami a lahůdkou pro mě byly úseky, kde někoho ovládáte s pomocí na míru vytvořené voodoo panenky. S voodoo sceptre of power je ostatně taky docela sranda, takže specializace na voodoo namísto mušket nelituju.

Po Mečovém Pobřeží už se budete moct vydat, kam sami chcete. Problém prvního Risenu - vedlejšáky nahuštěné v prvním aktu a nuda v těch pozdějších jsou dobře vyřešeny právě rozdělením na jednotlivé ostrovy a hlavní questy jsou všechny docela zajímavé. O to víc mrzí docela otřesný úvod a konec konců i závěrečná štace, která přišla docela náhle a neméně náhle následovaly i titulky bez možnosti pokračovat ve hraní.

Negativ je vůbec mrtě: Jedno z těch největších je právě doskakování objektů a "zoomující" vegetace. To první lze částečně ošetřit přepisováním .ini souborů, ale pak se zase začnou dostavovat pády, vytuhování hlavní postavy, nemožnost načíst save a jiné veselé eskapády. Vůbec bugů je tu snad skoro tolik co v G3. Jeden z hlavních questů se mi rozbil, zmizel jako nesplněný a já zůstal s dvojicí zvláštních předmětů a bez hlavního questu. Naštěstí se dalo pokračovat i tak, ale do útrob Fire Temple bych se už bez pomoci internetu nepodíval.

Pak je tu řada dalších maličkostí a podivných rozhodnutí.
- Meče a šavle se používají prakticky stejně, i tak ale mají oba druhy zbraní vlastní skillset.
- Když konečně získáte recepty na permanentní lektvary, řadu vedlejších ingrediencí už může být problém sehnat a jeden permalektvar vůbec nejde vyrobit. Vaření kořalek mi přijde nepřiměřeně nákladné.
- Přestože na Sword Coast tvrdnete docela dlouho, v lokaci není jediný trenér na meče nebo šavle.
- Dvě z asi 4-5 unique zbraní, které lze ukovat, mají identické vlastnosti.
- Výroba amuletů/cetek - zaznamenal jsem jen asi 2 amulety, které nelze koupit/najít/dostat.
- Nejlepší hadry lze získat relativně brzo ve hře a pak už v tom holt člověk běhá furt.
- Prsteny/amulety/náušnice snad ani dýky a bohužel ani papoušek (natož opička) nejsou na postavě vidět.
- Nemůžete mít vlastní voodoo healovací klacík, při tom ve hře jsou další podobné voodoo klacíky jen dva. (A používal jsem jen jeden.)
- Poražená stráž než aby přivolala posily vás nechá dělat si co chcete.
- Obvykle nejde někoho zabít a vzít si důležitý předmět z mrtvoly. Zabíjet lze jen ty, co se snaží zabít vás, ostatní se zase zvednou.

A určitě jsem řadu věcí zapomněl. Risen 2 dovede docela snadno nasrat a leccos je prostě odfláknuté nejen po technické stránce. Nakonec ale pořád dělá většinu věcí správně, má tu správnou Piraňovskou atmosféru a hlavně humor a dokonce i pár velmi dobrých nápadů. Nebýt všech těch bugů a chyb, vrazil bych tam s klidem aspoň 90.
+24
  • PC 65
Dohráno za 30 hodin za postavu sharpshooter/thief i se všemi DLC.

První díl jsem chválil a zároveň pomlouval za to, že byl až příliš podobný Gothicu 2. Risen 2 se konečně snaží nabídnout něco nového a to pirátskou tématiku, voodoo magii, trochu jiný soubojový systém a rozdělení světa na ostrovy, mezi kterými plujeme vlastní lodí. To všechno tady je, ale přesto je stále cítit, že to je hra od Piranha Bytes. Stále mě to děsně bavilo a hratelnost je na vysoké úrovni. Těch 30 hodin uteklo jak voda, přesto jsem celou dobu skřípal zuby a říkal si - "škoda, že to není lepší".

Co se tedy nepovedlo? Ze začátku jsem měl takový ten klasický pocit, že moje postava je děsně levá a slabá a souboje mi dělaly problémy. Což je překvapivě fajn. To vše se ale zásadně změnilo jakmile jsem se dostal k mušketě. Poté byly souboje až trapně jednoduché a nudné. Koupil jsem si i opičku na kradení věcí, ale tu jsem využil za celou hru asi 5x. Později jsem si pořídil i papouška, který znehybní jednoho nepřítele, ale ve finále byl úplně k ho*nu. To stejné "dirty tricks", které jsem nepoužíval, protože mi to nestálo za námahu. Hra prostě nabízí spoustu možností, ale většina z nich nestojí za nic / nedají se nikde použít.

Celkově thief v tomhle díle trpí, protože všude je milion zamčených truhel, ale k jejich otevření potřebujete vyřešit minihru, kterou jsem za celou hru luštil asi 1000x a stejně jsem v truhle nikdy nenašel pořádný loot. Přinejlepším zlatou sošku, kterou jsem za velké peníze prodal, načež jsem ve finále měl 30 000 zlaťáků v kapse a nevěděl, co s nimi. Ekonomika je tady špatně vybalancovaná a to stejné platí o craftingu, který je obrovským zklamáním, protože vůbec nemá cenu se mu věnovat. Největší vtip je ale kapsářství, které se provádí tak, že započnete s NPC dialog a vyberete jednu dialogovou možnost. Co to má sakra být?

Dobrý příběh jsem nečekal a také jsem se ho nedočkal. Co jsem ale od hry očekával bylo shánění posádky na loď a jejich následné využití. Získání nějakého bonusu od každého člena. Panáci ale jen stojí na palubě a čekají, jestli je náhodou neoslovíte a nevezmete si je do party, načež s nimi pak můžete běhat po ostrově a pomáhají vám v boji, což jsem občas uvítal a minimálně Patty měla k některým událostem svoje komentáře, což potěšilo.

Celkově zatím nejslabší hra od Piraní, ale když člověk přivře obě oči, tak se bude bavit, přičemž hra má i ideální délku, aby se nevyčerpala a nezačala nudit.

Pro: Hratelnost, je to konečně něco jiného jak 4 předchozí hry, NPCčko jako doprovod po většinu hry

Proti: Totální nevybalancovanost všeho, moc překombinované, nízká obtížnost, crafting je k ničemu, slabý příběh

+23
  • PC 90
Zlá grafika, primitívny combat, žiadne cut-sceny, nulová znovuhrateľnosť, lacný voice acting, neoptimalizované, množstvo zbytočných skillov, kecy, kecy, kecy. Platení recenzenti sa opäť raz vyznamenali. Boj v jednotke je príliš náročný, tu je príliš "dumbed down", character build je v jednotke príliš jednoduchý, tu je zas príliš komplikovaný. Podľa mňa ich hodnotenie RPG je postavené na: základ 75%, +10% za to ak majú u nás reklamu, +10% ak je to Bioware, -10% ak je to z Nemecka.

V skutočnosti, je cítiť Piranhu a Gothic počas celého hrania Risenu 2, okrem hádam prvých 3-4 hodín kým sa to rozbehne. Combat možno zo začiatku pôsobí trochu ako klikačka, ale to pôsobilo vždy v týchto hrách. Po pár leveloch a nových bojových skilloch (parry, riposte, kick) plus triky s ľavou rukou (dirty tricks, firearms, voodoo, throwing), sa z combatu vykľuje stará klasika.

Pokojný soundtrack znovu vytvára atmosféru akoby sa ani nič nedialo tak ako v jednotke. Hra vám opäť nenúti vlastné tempo a hráč sa rozhoduje ako bude pristupovať k plneniu hlavného questu. Svet mi prišiel autentický a grafika je nádherná (ani nie tak technologicky, ako skôr esteticky).

Budovanie charakteru je založené na neotrelých skilloch, pričom akési hlavné vetvy sú tri: Melee/Firearms/Voodoo a tiež tri sekundárne, ktoré sa väčšinou používajú ľavou rukou Toughness/Thievery/Firearms, ktoré funguje aj ako dominantný boj (muškety) alebo sekundárny (pištole). Každý smer má aj rôzne nebojové "talenty" - vykecávanie, zastrašovanie, pick pocket, lock pick, alchýmia, kovanie, rituály, atď. Je toho dosť, a ak by som mal pomenovať najvýraznejšiu zmenu oproti predošlým hrám od Piranha, tak je to práve pestrejší character building. Už teraz sa teším na druhé prejdenie za voodoo postavu.

Ak čakáte nejakú prevratnú evolúciu, ste na zlej adrese, toto je len ďalšia verzia starého dobrého Gothicu a nového, dobrého Risen 1. Kritika ohľadom toho, že Piranha ešte pred releasom ohlásila 2 rôzne samostatné DLC je však na mieste (jedno DLC bolo súčasť pre-orderu). Rovnako ako aj dosť otravné blikajúce textúry, ktoré však podľa slov developera, budú odstránené najnovším NVIDIA driverom.
+22 +24 −2