Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Radomír Bobek • 43 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Risen 2: Dark Waters

  • PC 70
Hlavní devizou Risen 2 je originální prostředí a atmosféra, kde se šestnácté století se zámořskými objevy a následnou kolonizací nových světů mísí s Piráty z Karibiku. Už původní Risen měl tímto způsobem našlápnuto, dvojka jde ovšem mnohem dál.

K nejdůležitějším kladům podle mého patří herní doba delší než v jedničce (přímo ve hře 31 herních hodin, reálně na Steamu 40 hodin). Značného vylepšení doznaly též dialogy, které jsou kvalitně a poměrně humorně napsané a hlavně došlo ke značnému rozšíření herních možností v závislosti na naučených schopnostech postavy (pickpocket, vyhrožování, ukecávání, podlá rána z pistole). Hlavní hrdina také umí jako správný pirát pomocí plížení vykrádat domy nic netušících NPC (i když tento herní mechanismus by chtěl ještě maličko poladit).

Vývoj postavy doznal od minula značných změn. Postava má pět primárních atributů (boj na blízko, střelba, výdrž, lstivost, voodoo), které je možné zvedat za získané glory points (zkušenosti). U různých učitelů je možné se naučit za poměrně mastný obnos (zejména na začátku hry) různé talenty (zlepšení boje na blízko se šavlemi, zlepšení střelby, kradení atd.). Atributy a talenty pak zvedají hodnoty příslušných skillů. Systém je originální, postava tak může v bojích nic netušícího protivníka kopnout (obří kraby je tak možné převrátit na krunýř a nějakou dobu rubat bez nebezpečí), hodit mu sůl do očí, nechat cvičenou opici vykrádat domy či používat voodoo magii. Jen zamrzí, že některé zajímavé skilly jsou nedotažené (výroba zbraní se hodí na pouhé tři meče/šavle, z toho jsou ještě dva kousky prakticky stejné, opičku využijete pravděpodobně jednou za celou hru) a nemálo je jich úplně zbytečných (parry, throwing, nuff said, gunsmith, pistols, liquid courage nebo distiler), protože místa k jejich využití jsou buď pevně daná a je jich málo nebo je jejich účinek velmi slabý v porovnání s pořizovací cenou.

Největší problém Risen 2 spočívá ve špatně vymyšleném boji na blízko, který je velmi podobný (z hlediska nepředvídatelnosti výsledku) tomu, co Piraně předvedli v Gothicu 3. Hlavní hrdina útočí a pohybuje se velmi pomalu, u zvířat není problém být chycen do nekonečné smyčky útoků (které na rozdíl od lidských protivníků nelze krýt), vyrobit v boji téměř cokoli složitějšího (riposta) je otázka náhody. Postupem času se boje stanou díky vybavení jednoduššími (ke konci díky jednomu nevyváženému skillu dětsky snadnými), nicméně na chuť jsem jim za celou hru nepřišel. Druhá možnost je samozřejmě používat muškety/brokovnice, s nimi ovšem Risen 2 velmi připomíná TPS a navíc jsou s nimi boje pro změnu velmi jednoduché (jeden z neoficiálních patchů vyšel speciálně kvůli vyvážení chování střelných zbraní).

Risen 2 také pokračuje ve značném zjednodušování a „odflákávání“. Hlavní hrdina coby pirát neumí plavat, při pádu do vody je „teleportován“ na pevninu. Neexistuje dorážení nepřátel, takže mnohá NPC nelze zabít, navíc se dvacet sekund potom, co dostala na budku, s hlavním hrdinou baví, jako by k žádnému boji nedošlo. Páčení zámků je evidentně dělané na gamepad. Ve hře se vyskytují QTE, které působí v daném žánru jako pěst na oko. Animace téměř čehokoli jsou kapitola sama pro sebe, při vykopávání skrytých truhel se nejprve zanoří lopata do textury, pak se lopata teleportuje ze záběru a hrdina z této textury následně vytáhne truhlu, celé to působí neskutečně amatérsky. Veselý bug je také tzv. morfující flóra, kdy podle vzdálenosti od objektů typu strom/keř tento zběsile mění tvar (tento bug se mi nepodařilo odstranit ani pomocí neoficiálních patchů). O dvou DLC, která byla od počátku evidentní součástí hry a která samostatně nestojí za zlámanou grešli (primitivní content a mizivá herní doba), už řeč byla. Herně je také poměrně odfkláknutý celý konec hry, což představuje dva ostrovy z deseti, byť hodně malé.

Risen 2 je ve výsledku velmi zábavná a originální záležitost, která často dává vzpomenout na vynikající sérii Gothic, případně na první díl. O to větší škoda je, že zkušení tvůrci (opět) nezvládli soubojový systém a že je hra plná dalších drobných bugů a nedodělků.

Pro: originální prostředí, herní doba, zajímavý a stylový vývoj postavy

Proti: špatný boj na blízko, nevyváženost, bugy, nedodělky

+28