Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Na pokračování série Gothic, resp. Risen od mých milovaných Piranha Bytes jsem se nesmírně těšil už od dob oznámení. Jenže demo se mi dost nepříjemně sekalo, takže jsem hru odložil s tím, že si ji zahraju někdy v budoucnu. Nakonec mi to však nedalo a zkusil jsem plně opatchovanou hru (v minulosti se párkrát zadařilo, tak proč ne i tentokrát) v plné verzi a světe div se, ono to běží hratelně.

První dojmy jsou skvělé. Přenádherná grafika a atmosféricky vymodelované prostředí doslova nadchne. Jakmile však prvotní nadšení opadlo, začal jsem si všímat mnoha drobností, které mi více či méně kazily jinak brilantní zážitek ze hry. Věcí, které bych od profíků z PB nečekal. Hra je oproti předchůdcům nepříjemně tuhá a těžkopádná. Hlavní postava se loudá strašně pomalu (naučte sakra hlavní postavu konečně nekomicky skákat!) a stejně tak je na tom s bojem. V něm vidím asi největší problém, protože cca do půlky hry je boj vyloženě otravný. Jakmile se však hrdina naučí pár dovedností, přestává být boj prudou, nýbrž docela slušnou zábavou. Přesto jsem si na tuhle formu „uklikávání“ nepřítele do konce hry pořádně nezvykl (anebo jsem lama a neuměl ho ovládat).

Druhá věc, co mi dost vadila, byl samotný design. Nechápejte mě špatně, jednotlivé ostrůvky jsou vypiplané nadstandardně - tedy přesně tak, jako to hoši z Piranha Bytes umí. Z hlediska gameplaye to už ale taková sláva není. Co se questů týče, ty jsou na úrovni předchozích PB her, ovšem co se týče exploringu, tam se dostavilo asi největší zklamání vůbec. Obsah truhel je dost bídný, systém jejich umístění ve světě se dost opakuje a mnohokrát jsem si řekl: „Aha, tamhle jde vyskočit, tam bude určitě truhla s dalším nepodstatným lootem.“ V tomhle ohledu je Risen 2 nečekaným krokem zpátky. Mimochodem, systém aktivních plošinek, na které lze vyskočit, je pěkně trapnej. Nehledě na to, že vypadají dost hnusně a hrdina na ně skáče dost hnusnou a pomalou animací a prostě bych je ze hry vyřadil úplně. A pamatujete, jak jste v Gothicu nacházeli zajímavé předměty na každém rohu? Tak i to Risen 2 bohužel postrádá. Džungle je až na pár nepodstatných rostlinek a o něco málo podstatnějších skrytých pokladů většinou dost prázdná a doplácí na to především rozlehlé Mečové pobřeží, které i přes nesporné kvality dokáže občas docela nudit. Motivace pátrat po nových itemech tu citelně chybí. Zatímco Gothic 3 to s rozlohou a množstvím itemů přeháněl, Risen 2 je naopak až moc střídmý. Rozloha je v pořádku, ale vybavení je prostě málo. Podíl na tom má nejspíš i absence magie a tedy i magických svitků. Ve hře sice existuje voodoo, ale k němu jsem se nedostal (to plánuji až při druhém hraní). Zaměřil jsem se na muškety, které mi mnohokrát zachránily život. Střelné zbraně ostatně fungují velmi dobře. Při boji dokáží pomoci, ale přesto není hra díky nim přehnaně lehká.

Příběhově je to ale naopak nejpropracovanější „Gothic“. Na špičku žánru sice nemá, ale snaha se cení. Dialogy jsou fajn, tvůrci se nesnaží o filmovost, ale spíše hráče pobavit lehce humorných pojetím. Vrchol hry je pro mě malá příběhová odbočka na gnómském ostrově, kde se naplno projevily silné stránky hry - tedy humor a zajímavé postavičky. A také jsem se u hry po dlouhé době opravdu příjemně nasmál. Po stránce questů mě naopak nejvíce bavila Antigua – ostrov ne moc velký, avšak hodně obydlený. Faktem je, že mě vždy více bavily pasáže ve formě adventury (tedy kecání s lidmi), než ty akční, což Antigua splňovala nejvíce. A každopádně oceňuji absenci dungeonoidního finále.

Možnost vlastnit loď, se kterou lze cestovat po herním světě, a najímání posádky mi připomnělo jisté hry od Bioware, kterými se patrně Piranha Bytes při tvorbě Risen 2 inspirovali. Ačkoli voice-acting a kvalita dialogů není na takové úrovni, šlo o velmi příjemné zpestření. K dokonalosti chyběla snad jen romance. Hudebně je to podobné prvnímu dílu. Opět žádné výrazné melodie, spíše jen takové klidně pobrnkávání podporující už tak velmi poklidnou atmosféru. Na Risen 2 se mi líbí fakt, že si hráč sám určuje tempo a hra ho nikam nežene, jak bývá u moderních titulů zvykem. V tomhle ohledu PB ctí oldschool pařany.

Naopak UI jde vstříc požadavkům dnešních hráčů. Je v mnoha ohledech zjednodušený a přehlednější. Ačkoli hra vyšla i na konzole, práce s UI je i za pomocí myši velmi přesná a rychlá. Levelování jako takové ve hře sice není, ale místo zkušenostních bodů hráč využije XP přímo, zde pojmenované jako „sláva“. Jsem ovšem rád, že PB nezapomněli na nutnost běhat za učiteli, což je prvek pro tuto sérii charakteristický a jeho absenci bych tvůrcům jen tak neodpustil. Dočkal jsem se i novinky v podobě „špinavých triků“, které jsem moc nevyužíval. Více jsem si brousil zuby na opičku a papouška. Svého mluvícího „Feldmaršálka Dudy“ jsem se však nedočkal. Zakoupený zvěřinec se na samotné postavě nijak neprojeví. Použít je lze jen v určitých momentech a poté zmizí neznámo kam. Asi si je hrdina nacpe zpátky do své bezedné kapsy či kdoví kam. No nebyla by bžunda nosit na ramennou držkujícího papoucha? I když, držkující gnóm byl taky fajn! Kurva jo!

Abych to nějak zakončil, Risen 2 rozhodně není špatná hra a těch nadstandartních 40 hodin jsem si dost užil. Ovšem v rámci série jsem měl ze hry pocit, jako kdyby tvůrci udělali krok zpátky. Pokud ale hoši z Piranha Bytes vyslyší fanoušky a u Risen 3 napraví všechny neduhy dvojky, mohlo by jít o nejlepší hru této série vůbec. Tak snad nezklamou.

Pro: nádherné prostředí, relaxační atmosféra, zajímavé questy, humor, vývoj postavy, dlouhá herní doba, stále je z toho cítit ojedinělý rukopis Piranha Bytes

Proti: těžkopádnost, bojový systém, nezajímavý loot a nejslabší motivace k exploringu v sérii, nevyváženost, opakující se animace a přehnaná gestikulace při rozhovorech, pár bugů

+31
  • PC 70
Hlavní devizou Risen 2 je originální prostředí a atmosféra, kde se šestnácté století se zámořskými objevy a následnou kolonizací nových světů mísí s Piráty z Karibiku. Už původní Risen měl tímto způsobem našlápnuto, dvojka jde ovšem mnohem dál.

K nejdůležitějším kladům podle mého patří herní doba delší než v jedničce (přímo ve hře 31 herních hodin, reálně na Steamu 40 hodin). Značného vylepšení doznaly též dialogy, které jsou kvalitně a poměrně humorně napsané a hlavně došlo ke značnému rozšíření herních možností v závislosti na naučených schopnostech postavy (pickpocket, vyhrožování, ukecávání, podlá rána z pistole). Hlavní hrdina také umí jako správný pirát pomocí plížení vykrádat domy nic netušících NPC (i když tento herní mechanismus by chtěl ještě maličko poladit).

Vývoj postavy doznal od minula značných změn. Postava má pět primárních atributů (boj na blízko, střelba, výdrž, lstivost, voodoo), které je možné zvedat za získané glory points (zkušenosti). U různých učitelů je možné se naučit za poměrně mastný obnos (zejména na začátku hry) různé talenty (zlepšení boje na blízko se šavlemi, zlepšení střelby, kradení atd.). Atributy a talenty pak zvedají hodnoty příslušných skillů. Systém je originální, postava tak může v bojích nic netušícího protivníka kopnout (obří kraby je tak možné převrátit na krunýř a nějakou dobu rubat bez nebezpečí), hodit mu sůl do očí, nechat cvičenou opici vykrádat domy či používat voodoo magii. Jen zamrzí, že některé zajímavé skilly jsou nedotažené (výroba zbraní se hodí na pouhé tři meče/šavle, z toho jsou ještě dva kousky prakticky stejné, opičku využijete pravděpodobně jednou za celou hru) a nemálo je jich úplně zbytečných (parry, throwing, nuff said, gunsmith, pistols, liquid courage nebo distiler), protože místa k jejich využití jsou buď pevně daná a je jich málo nebo je jejich účinek velmi slabý v porovnání s pořizovací cenou.

Největší problém Risen 2 spočívá ve špatně vymyšleném boji na blízko, který je velmi podobný (z hlediska nepředvídatelnosti výsledku) tomu, co Piraně předvedli v Gothicu 3. Hlavní hrdina útočí a pohybuje se velmi pomalu, u zvířat není problém být chycen do nekonečné smyčky útoků (které na rozdíl od lidských protivníků nelze krýt), vyrobit v boji téměř cokoli složitějšího (riposta) je otázka náhody. Postupem času se boje stanou díky vybavení jednoduššími (ke konci díky jednomu nevyváženému skillu dětsky snadnými), nicméně na chuť jsem jim za celou hru nepřišel. Druhá možnost je samozřejmě používat muškety/brokovnice, s nimi ovšem Risen 2 velmi připomíná TPS a navíc jsou s nimi boje pro změnu velmi jednoduché (jeden z neoficiálních patchů vyšel speciálně kvůli vyvážení chování střelných zbraní).

Risen 2 také pokračuje ve značném zjednodušování a „odflákávání“. Hlavní hrdina coby pirát neumí plavat, při pádu do vody je „teleportován“ na pevninu. Neexistuje dorážení nepřátel, takže mnohá NPC nelze zabít, navíc se dvacet sekund potom, co dostala na budku, s hlavním hrdinou baví, jako by k žádnému boji nedošlo. Páčení zámků je evidentně dělané na gamepad. Ve hře se vyskytují QTE, které působí v daném žánru jako pěst na oko. Animace téměř čehokoli jsou kapitola sama pro sebe, při vykopávání skrytých truhel se nejprve zanoří lopata do textury, pak se lopata teleportuje ze záběru a hrdina z této textury následně vytáhne truhlu, celé to působí neskutečně amatérsky. Veselý bug je také tzv. morfující flóra, kdy podle vzdálenosti od objektů typu strom/keř tento zběsile mění tvar (tento bug se mi nepodařilo odstranit ani pomocí neoficiálních patchů). O dvou DLC, která byla od počátku evidentní součástí hry a která samostatně nestojí za zlámanou grešli (primitivní content a mizivá herní doba), už řeč byla. Herně je také poměrně odfkláknutý celý konec hry, což představuje dva ostrovy z deseti, byť hodně malé.

Risen 2 je ve výsledku velmi zábavná a originální záležitost, která často dává vzpomenout na vynikající sérii Gothic, případně na první díl. O to větší škoda je, že zkušení tvůrci (opět) nezvládli soubojový systém a že je hra plná dalších drobných bugů a nedodělků.

Pro: originální prostředí, herní doba, zajímavý a stylový vývoj postavy

Proti: špatný boj na blízko, nevyváženost, bugy, nedodělky

+28
  • PC 85
No, takže nakonec 45 hodin. Kvality Risen 2 jsou roztroušené dost nerovnoměrně napříč různými aspekty hry. První dojmy jsou otřesné - v jednom kuse vám do obrazu objekty, zoomují na vás odfláknuté keříky a koruny stromů a první ostrov vypadá z větší části docela hnusně. Souboje působí primitivně a opožděně, stejně dementní se zdá páčení zámků. I po příběhovo-dialogové stránce jsou věci poněkud meh.

Eventuelně ale člověk dorazí na Sword Coast, kde se věci začnou otáčet k lepšímu - místní džungle disponuje mnohem širší paletou zelené, Risen 2 ukáže, že dovede vypadat opravdu hezky a vůbec je vidět, že na Mečovém pobřeží si dali autoři záležet asi nejvíc. (Aby taky ne, myslím že v žádné jiné lokaci hráč tolik času už nestráví.)

Sem tam se konečně objeví i složitější zámek, na který už nestačí chvíli mávat myší, a z pod něj se vyloupne přece jen poměrně zajímavý systém jejich otevírání. Zlepšení lze pozorovat i u soubojů, jakmile se hráč naučí alespoň kopat a vykrývat údery protivníka. Nicméně boj na blízko je i tak poměrně mizerně zvládnutý, hlavně kvůli pomalým reakcím panáka a nemožnosti nějak rozumně rozlišit, o co se zrovna se zbraní pokouší. (Asi jsem prostě levej, ale za celou hru se mi povedla jediná riposta.)

Postavu lze rozvíjet několika směry a velká část questů s tím taky počítá. Příklad: Do jedné knihovny se lze dostat buď vypáčením dveří na balkónek a seskočením dolů, nakopáním anusu neúplatného strážného, nebo taky jeho odlákáním pomocí cvičené opičky. S tou poslední možností podle mě autoři moc nepočítali, ale vyšlo to a já se zaradoval, že něco podobně důvtipného ještě v rpgčkách dneska lze i bez skriptování. Leckoho lze ukecat ať už oblbováním, nebo výhrůžkami a lahůdkou pro mě byly úseky, kde někoho ovládáte s pomocí na míru vytvořené voodoo panenky. S voodoo sceptre of power je ostatně taky docela sranda, takže specializace na voodoo namísto mušket nelituju.

Po Mečovém Pobřeží už se budete moct vydat, kam sami chcete. Problém prvního Risenu - vedlejšáky nahuštěné v prvním aktu a nuda v těch pozdějších jsou dobře vyřešeny právě rozdělením na jednotlivé ostrovy a hlavní questy jsou všechny docela zajímavé. O to víc mrzí docela otřesný úvod a konec konců i závěrečná štace, která přišla docela náhle a neméně náhle následovaly i titulky bez možnosti pokračovat ve hraní.

Negativ je vůbec mrtě: Jedno z těch největších je právě doskakování objektů a "zoomující" vegetace. To první lze částečně ošetřit přepisováním .ini souborů, ale pak se zase začnou dostavovat pády, vytuhování hlavní postavy, nemožnost načíst save a jiné veselé eskapády. Vůbec bugů je tu snad skoro tolik co v G3. Jeden z hlavních questů se mi rozbil, zmizel jako nesplněný a já zůstal s dvojicí zvláštních předmětů a bez hlavního questu. Naštěstí se dalo pokračovat i tak, ale do útrob Fire Temple bych se už bez pomoci internetu nepodíval.

Pak je tu řada dalších maličkostí a podivných rozhodnutí.
- Meče a šavle se používají prakticky stejně, i tak ale mají oba druhy zbraní vlastní skillset.
- Když konečně získáte recepty na permanentní lektvary, řadu vedlejších ingrediencí už může být problém sehnat a jeden permalektvar vůbec nejde vyrobit. Vaření kořalek mi přijde nepřiměřeně nákladné.
- Přestože na Sword Coast tvrdnete docela dlouho, v lokaci není jediný trenér na meče nebo šavle.
- Dvě z asi 4-5 unique zbraní, které lze ukovat, mají identické vlastnosti.
- Výroba amuletů/cetek - zaznamenal jsem jen asi 2 amulety, které nelze koupit/najít/dostat.
- Nejlepší hadry lze získat relativně brzo ve hře a pak už v tom holt člověk běhá furt.
- Prsteny/amulety/náušnice snad ani dýky a bohužel ani papoušek (natož opička) nejsou na postavě vidět.
- Nemůžete mít vlastní voodoo healovací klacík, při tom ve hře jsou další podobné voodoo klacíky jen dva. (A používal jsem jen jeden.)
- Poražená stráž než aby přivolala posily vás nechá dělat si co chcete.
- Obvykle nejde někoho zabít a vzít si důležitý předmět z mrtvoly. Zabíjet lze jen ty, co se snaží zabít vás, ostatní se zase zvednou.

A určitě jsem řadu věcí zapomněl. Risen 2 dovede docela snadno nasrat a leccos je prostě odfláknuté nejen po technické stránce. Nakonec ale pořád dělá většinu věcí správně, má tu správnou Piraňovskou atmosféru a hlavně humor a dokonce i pár velmi dobrých nápadů. Nebýt všech těch bugů a chyb, vrazil bych tam s klidem aspoň 90.
+27
  • PC 90
Zlá grafika, primitívny combat, žiadne cut-sceny, nulová znovuhrateľnosť, lacný voice acting, neoptimalizované, množstvo zbytočných skillov, kecy, kecy, kecy. Platení recenzenti sa opäť raz vyznamenali. Boj v jednotke je príliš náročný, tu je príliš "dumbed down", character build je v jednotke príliš jednoduchý, tu je zas príliš komplikovaný. Podľa mňa ich hodnotenie RPG je postavené na: základ 75%, +10% za to ak majú u nás reklamu, +10% ak je to Bioware, -10% ak je to z Nemecka.

V skutočnosti, je cítiť Piranhu a Gothic počas celého hrania Risenu 2, okrem hádam prvých 3-4 hodín kým sa to rozbehne. Combat možno zo začiatku pôsobí trochu ako klikačka, ale to pôsobilo vždy v týchto hrách. Po pár leveloch a nových bojových skilloch (parry, riposte, kick) plus triky s ľavou rukou (dirty tricks, firearms, voodoo, throwing), sa z combatu vykľuje stará klasika.

Pokojný soundtrack znovu vytvára atmosféru akoby sa ani nič nedialo tak ako v jednotke. Hra vám opäť nenúti vlastné tempo a hráč sa rozhoduje ako bude pristupovať k plneniu hlavného questu. Svet mi prišiel autentický a grafika je nádherná (ani nie tak technologicky, ako skôr esteticky).

Budovanie charakteru je založené na neotrelých skilloch, pričom akési hlavné vetvy sú tri: Melee/Firearms/Voodoo a tiež tri sekundárne, ktoré sa väčšinou používajú ľavou rukou Toughness/Thievery/Firearms, ktoré funguje aj ako dominantný boj (muškety) alebo sekundárny (pištole). Každý smer má aj rôzne nebojové "talenty" - vykecávanie, zastrašovanie, pick pocket, lock pick, alchýmia, kovanie, rituály, atď. Je toho dosť, a ak by som mal pomenovať najvýraznejšiu zmenu oproti predošlým hrám od Piranha, tak je to práve pestrejší character building. Už teraz sa teším na druhé prejdenie za voodoo postavu.

Ak čakáte nejakú prevratnú evolúciu, ste na zlej adrese, toto je len ďalšia verzia starého dobrého Gothicu a nového, dobrého Risen 1. Kritika ohľadom toho, že Piranha ešte pred releasom ohlásila 2 rôzne samostatné DLC je však na mieste (jedno DLC bolo súčasť pre-orderu). Rovnako ako aj dosť otravné blikajúce textúry, ktoré však podľa slov developera, budú odstránené najnovším NVIDIA driverom.
+25 +27 −2
  • PC 65
Dohráno za 30 hodin za postavu sharpshooter/thief i se všemi DLC.

První díl jsem chválil a zároveň pomlouval za to, že byl až příliš podobný Gothicu 2. Risen 2 se konečně snaží nabídnout něco nového a to pirátskou tématiku, voodoo magii, trochu jiný soubojový systém a rozdělení světa na ostrovy, mezi kterými plujeme vlastní lodí. To všechno tady je, ale přesto je stále cítit, že to je hra od Piranha Bytes. Stále mě to děsně bavilo a hratelnost je na vysoké úrovni. Těch 30 hodin uteklo jak voda, přesto jsem celou dobu skřípal zuby a říkal si - "škoda, že to není lepší".

Co se tedy nepovedlo? Ze začátku jsem měl takový ten klasický pocit, že moje postava je děsně levá a slabá a souboje mi dělaly problémy. Což je překvapivě fajn. To vše se ale zásadně změnilo jakmile jsem se dostal k mušketě. Poté byly souboje až trapně jednoduché a nudné. Koupil jsem si i opičku na kradení věcí, ale tu jsem využil za celou hru asi 5x. Později jsem si pořídil i papouška, který znehybní jednoho nepřítele, ale ve finále byl úplně k ho*nu. To stejné "dirty tricks", které jsem nepoužíval, protože mi to nestálo za námahu. Hra prostě nabízí spoustu možností, ale většina z nich nestojí za nic / nedají se nikde použít.

Celkově thief v tomhle díle trpí, protože všude je milion zamčených truhel, ale k jejich otevření potřebujete vyřešit minihru, kterou jsem za celou hru luštil asi 1000x a stejně jsem v truhle nikdy nenašel pořádný loot. Přinejlepším zlatou sošku, kterou jsem za velké peníze prodal, načež jsem ve finále měl 30 000 zlaťáků v kapse a nevěděl, co s nimi. Ekonomika je tady špatně vybalancovaná a to stejné platí o craftingu, který je obrovským zklamáním, protože vůbec nemá cenu se mu věnovat. Největší vtip je ale kapsářství, které se provádí tak, že započnete s NPC dialog a vyberete jednu dialogovou možnost. Co to má sakra být?

Dobrý příběh jsem nečekal a také jsem se ho nedočkal. Co jsem ale od hry očekával bylo shánění posádky na loď a jejich následné využití. Získání nějakého bonusu od každého člena. Panáci ale jen stojí na palubě a čekají, jestli je náhodou neoslovíte a nevezmete si je do party, načež s nimi pak můžete běhat po ostrově a pomáhají vám v boji, což jsem občas uvítal a minimálně Patty měla k některým událostem svoje komentáře, což potěšilo.

Celkově zatím nejslabší hra od Piraní, ale když člověk přivře obě oči, tak se bude bavit, přičemž hra má i ideální délku, aby se nevyčerpala a nezačala nudit.

Pro: Hratelnost, je to konečně něco jiného jak 4 předchozí hry, NPCčko jako doprovod po většinu hry

Proti: Totální nevybalancovanost všeho, moc překombinované, nízká obtížnost, crafting je k ničemu, slabý příběh

+25
  • PC 70
"Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky." Hérakleitos z Efezu. Piranha Bytes tohle starobylé a mlčky přijímané rčení popřeli vydáním Gothicu 2. Už třetí díl je ovšem v mnohém odlišný a Risen v procesu vzdalování pokračuje. Fantasy propriety neustále ubývají, magie se tlačí do pozadí a v lore se hromadí historické prvky a technika.

Příběh Dark Waters navazuje na předchozí díl, ale reálie se zcela změnily. Piráti povýšili na hlavní frakci a zaujali pozici hybatele děje. Jedná se o stereotypizované piráty, tak jak si je představují Němci žijící ve vnitrozemském industrializovaném Porúří, takže postavy do zemdlení básní o rumu, ženách, cti, soubojích a pokladech. Etalon pravého piráta je mýtický kapitán Steelbeard a ostatní jsou jeho více či méně věrné kopie. Bohužel to znamená, že jen málokdo má vlastní osobnost. Větší rozdíly se dají najít mezi vojáky Inkvizice a složitějšími charaktery oplývají budoucí členové posádky.

Tak jako v každém díle, i v tomhle byly překopány souboje. Štít zmizel a nahradily ho různé finesy a přednastavené údery. Problém je, že se dají použít jen proti lidským protivníkům, a i proti nim fungují jen v optimistických představách Piranha Bytes. V praxi jsem přežíval díky neurotickému klikání na levé tlačítko myši a popíjení léčivého alkoholu. Soubojový systém se podobá zmršené variantě z Gothicu 3, naštěstí včetně užitečnosti střelných zbraní. Rozdíl mezi mečem a puškou je doslova propastný. Každý souboj tváří v tvář stojí otloukaného hrdinu spoustu zdraví a zavání smrtí. Naopak puška řeší problémy rychle a elegantně, ve stylu Indiana Jonese v dobyvatelích ztracené archy. Po získání spolehlivé muškety obtížnost prudce klesla a z opatrného postupu smrtonosnou džunglí se stala bezstarostná procházka po přírodě.

Díky střelným zbraní je Risen 2 s přehledem nejjedodušší hra Piranha Bytes. Byl by jednoduchý i bez nich, protože převážnou většinu času má hrdina k ruce nesmrtelného pomocníka. Ten zaměstnává pozornost nepřítele a pak stačí běhat okolo bojující dvojice a tvářit se užitečně. Jediná obtížnější pasáž je proto na Mečovém pobřeží, kde Steelbeard svědomitě dohlíží na zásoby rumu a Patty mu dělá společnost. Obtížnost nezvyšují ani questy. Většina je lehce splnitelná, protože mapy nejsou nijak rozlehlé a komunikace s NPC je většinou dost přímočará. Problémy vznikají jen kvůli náladovému quest logu. Ten něco zapisuje a něco ne, takže je lepší na něj nespoléhat a psát si poznámky ručně. Několikrát jsem narazil na bug, kdy mi postava nenabídla dialogovou volbu vedoucí ke splnění úkolu. V jednom případě jsem se kvůli tomu téměř dostal do slepé uličky. Naštěstí z ní vedla jiná cesta. Není těžké na ni přijít, pokud je tedy člověk věštec.

Zasazení do alternativního Karibiku se projevilo i na hratelnosti. Magii vystřídalo woodoo a hrdina může používat různé špinavé triky. Hra slibuje pomoc zlodějské opičky či bojového papouška. Protože mám sebeúctu, tak jsem se tímhle směrem nevydal a investoval cenné zkušenostní body do užitečnějších vlastností. Zlí jazykové navíc tvrdí, že tyto vedlejší talenty jsou nevýrazné, zřídka kdy opravdu užitečné a nerealisticky předražené co se týče výcviku. To samé ostatně platí o výrobě zbraní a destilování lektvarů. Vyplýtval jsem na ně spoustu zlaťáků a pak je nevyužil.

Pokud Risen 2 něčím opravdu vyniká, tak je to příběh. Je nejpropracovanější ze všech dosavadních dílů "série". Zápletka dává smysl, má své osudové momenty, nenadálé zvraty i infarktové okamžiky. Výhradu mám jen k lokacím. Ke Gothicům neodmyslitelně patří podzemní oblasti. První Risen jich nabídl vrchovatě, ten druhý jimi úzkostlivě šetřil. Dungeony jsou malé, doslova pár místností spojených krátkými chodbami. Je to trochu škoda, protože dokáží vykouzlit hutnou strašidelnou atmosféru a alespoň trochu zvyšují obtížnost. Mapy a hudba dostojí vysokému standardu Piranha Bytes. Asi si soundtrack nikdy nepustím, ale hraní podkresloval parádně. Bohužel dabing postav mě občas iritoval. Piráti zaplevelují konverzaci bohatými metaforami, divoši zase domorodými výrazy, a ten kdo vymyslel gnómy, tak asi neměl všech pět pohromadě.

K druhému Risenu jsem přistupoval skepticky. Díky pohlcujícímu příběhu a silné atmosféře si udržuje zábavnost předchozích dílů, často téměř sobě navzdory. Ke konci jsem se přistihl, že mi bude tento svět chybět, což o sobě mnoho her říct nemůže.

Pro: atmosféra, hudba, příběh, Patty, střelné zbraně, sympatická délka

Proti: náladový quest log, málo podzemních prostor, dialogy, tupý soubojový systém, zamčené truhly obsahují šunty

+25
  • PC --
Je toho tolik, co bych chtěl o Risen 2 napsat. Miliardy bugů, blikajících textur a morfující flóry, zkažených herních principů, nepřirozeně řešitelných questů, špatné koncepci cestování mezi ostrovy a „najímání“ posádky, mizerné motivaci v hraní, spousty zbytečných nepodstatných novinek, málo NPC k rozhovorům, malý svět k prozkoumání a zároveň nevyužitý potenciál…

Piráti jsou fajn, voodoo oproti klasické magii taky. Muškety jsou taky fajn, ale hraní s nimi je příliš jednoduché a potom, co se mi dostala do ruky dvouhlavňová mušketa, byl veškerý challange v tahu.

Bouřka není fajn. Trvá někdy i 3 dny a musel jsem se z ní jednoduše vyspat, protože při bouřce bouří a nejdou slyšet rozhovory. A taky po dvou dnech začne lézt na nervy, protože neslyším cvrlikání cvrlíků a džunglí.

Některé questy snad ani jakoby neměly normální řešení – prostě je potřeba všechny zpráskat na hromadu, splnit quest a pak se se zpráskanými zase normálně bavit, jako by se nic nestalo (sabotáž děl ve Sword Coast). Nejde zabíjet. Pomocí schopnosti Nuff Said! někomu střelím do hlavy, ten lehne, drží se za břicho a po chvilce vstane a nebaví se se mnou. Nejde propichovat na zemi! Bohulibá to činnost ze všech Gothiců.

Otevírání zámků jsem asi do poloviny hry nechápal, i přesto jsem vždy bez problémů otevřel vždycky a všechno. Jenže otevírat všechno je k ničemu, protože loot je naprosto mizerný, zbytečný, nepodstatný a nedůležitý. Jediný loot, který má nějaký význam, je ten v pokladech, které musím hledat podle mapek a které nejsou nikdy zamčené. Tomu ještě předchází nejvíce funny animace ever.

Nevyvážený a vůbec překomplikovaný a nedotažený vývoj postavy. Je hodně nákladný, protože i blbé kopnutí se musím naučit za 500, skilly se nedají rozumně využít (např. thievery na 100 – všehovšudy jsem potřeboval 1x na pickpocket), výroba a oprava zbraní totálně nevyužitá (na co proboha?), na ostrovech chybí učitelé toho co zrovna potřebuju a asi tak od poloviny hry už leveluju jen ze setrvačnosti, aniž bych to potřeboval. Protože jsem prostě kick asser s dvouhlavňovou mušketou a kapsou plnou peněz.

Finální část, která v Risen zkazila dojem snad každému, je v Risen 2 dovedena do absurdna. Ostrov Mrtvých je něco tak odporného, nudného a dementního, že to ani nestojí za další rozjímání.

A DLC? Za ty by Piraně zasluhovaly tak akorát nakopat do prdele.

*/5
+23 +26 −3
  • PC 80
Jelikož mě první díl série Risen naprosto nadchl, rozhodl jsem se zkusit i dvojku.

Hru jsem rozjel v pohodě, jelikož jsem si tenkrát pořídil nový stroj (který mám dodnes). Ihned mě upoutala pěkná grafika, tu musím opravdu pochválit.
Dočkal jsem se však zklamání, protože druhý díl již není pokračováním toho krásného středověkého fantasy, ale tentokrát se setkáváme s pirátskou tématikou. Škoda. Přesto jsem hru rozehrál a dohrál.

Hra má úžasné dialogy a propracované postavy (zrovna si nerozvzpomenu na příklad, ale hláška gnóma, který se lidskému jazyku učil od pirátů, mluví za vše. Kurva jo!)

Sice nevím, proč jsem se rázem objevil ve službách Inkvizice, ale hodnost důstojníka mi náladu zase zvedla.
Propracované jsou i postavy. V jedničce mi přišla třeba Patty jako hotový babochlap, ale ve dvojce? Hm, to je něco jiného :D
Můžete posoudit sami: odkaz

Naštěstí jsem u Inkvizice nezůstal dlouho a stal se pirátem. A uznávám, bavilo mě to!
Inventář byl také pěkně proveden, dovednosti upraveny a zjednodušeny. Proč ne?

Příběh je takový klasický, neurazí ani nijak extra nezaujme. Přesto jsem se upřímně bavil. Výborné byly i různé minihry (střelba na cíl, soutěž v chlastání). U některých úkolů je možné i více řešení-konečně!

Dobrá, klady máme za sebou, pojďme se podívat na věci, které u mě srážejí hodnocení dolů.

První věc, co mě opravdu štvala, bylo, že protivníka, kterého zmlátíte, nemůžete dorazit. A co hůř, ani obrat! Takže když někdo někomu ukradl klobouk, tak jsem jej prostě nemohl zmlátit. Ne! Buďto mít určitou úroveň dovednosti nebo si ten předmět prostě koupit! Já nejsem mušketýr, já jsem pirát!!!
Páčení zámků mě strašně nudilo. Bylo to zdlouhavé a paklíč se vám stejně nemohl zlomit. Ke konci hry jsem se na truhly vykašlal, přesto neutrpěl žádnou ztrátu.

Pakliže se při jisté události dáte na stranu Inkvizice, dostanete k dispozici muškety. Od té doby pro mě hra nebyla výzvou, všechny potvory jsem odstřelil z dálky a šavli jsem měl jen na okrasu. Možnost mít s sebou společníka rovněž hru výrazně zjednodušila.
Škoda je i co se týče mazlíčka (opice, papoušek). Hrdinovi nesedí nikde na rameni, ani se neprohání kolem. Prostě mazlíčka máte uschovaného v bezedné kapse. Vzhledem k tomu, že jsem nosil kalhoty a hra se odehrává na tropických ostrovech, asi se jim poblíž mého rozkroku nedýchalo moc dobře.

Boj s mečem vypadá dobře, když bojujete s člověkem. Když útočíte třeba do přerostlého kraba, vypadá to celkem špatně.
Finální boss je naprostá šaškárna. Pomocí muškety jej prostě rozstřílíte na kousky. Pokud bychom brali jako hlavního bosse Krakena, tak musím uznat, že ten je celkem fajn, protože to chtělo pár pokusů. Mara je ale opravdu trapná.

Risen 2 není špatná hra, to vůbec. Kolikrát jsem se přistihl, když jsem se díval na palmy, moře a pláž. Rovněž některé úkoly (třeba zmocnění se lodě), byly opravdu dobré a chtělo to u nich přemýšlet. Mnohdy i vtipné dialogy, s pěknou dávkou sarkasmu. S Risen 2 se budu loučit rozhodně v dobrém a určitě si ji někdy zahraji znova. Tentokrát se ale dám k domorodcům :)

Pro: minihry, grafika, dialogy, promakané postavy, nečekané zvraty, některé úkoly

Proti: soubojový systém, s mušketami má hra nízkou obtížnost, odemykání truhel, poraženého protivníka nelze obrat

+15
  • PC 85
Na tuto hru jsem se jakožto dlouholetý fanoušek vývojářského studia Piranha bites a jejich her velmi těšil a v koutku duše doufal že by se s ní studio mohlo studio vrátit ke kvalitě jež nesly první dva díly gothicu.Na kolik se mé sny vyplnily je však otázka.

Nejprve co se kladů týče,vypíchnout bych chtěl především perfektně vystihnutou pirátsko-kolonizačně-novověkou atmosféru.Velmi líbivou grafiku,a u Phirana Bites již tradičně do detailu zpracovaný a rozsáhlý svět.Zvláštěpak schopnost vytvářet poutavé herní prostředí a vyvolat dobrou iluzi reálného světa je jedna z nějvětších předností PB.

Kde má však hra zásadní problém je zpracování soubojového systému
jež je zpracován naprosto zoufale,což je pro hru jež má být akční rpg a kde je tedy akce jeden z klíčových herních prvků poměrně problém,soubojový systém v druhém risenu je ukrutně špatný,zamrzí to o to víc když si člověk uvědomí že zrovna souboje bylo něco co bylo v předchozích Piranha bytes hrách zvládnuto velmi dobře,především soubojový systém v prvních 2 gothicích byl super a i ten všemi proklínaný gothic 3 měl stále výrazně lepší soubojový systém než konkurence.Kdyby udělali copy and past soubojového systému z prvního risenu udělali by lépe.

Co bych hře ještě vytknul je ani ne tak příběh jako spíš jeho prezentaci.resp. to že mnoho ve hře načatých témat je nedořešeno.Jak je to s hrdinovo páskou přes oko?Jaké jsou přesně mařiny motivace atd.
Zbytek už jsou jen drobnosti jako chvilkami trochu rozporuplný dabing,prkené animace nebo občasné problémy AI.
Možná mě také trochu zamrzelo že v některých aspektech je hra oproti jejím předchůdcům (na mysli mám hlavně první dva díly serie gothic) krokem zpět,je to např. méně propracované chování a animace zvířat(již nejdou „vylákat“ ze smečky
V noci nespí atd.),horší minihra u páčení zámků či nemožnost plavat atd.
Přesto jsem se ale u hry velmi dobře bavil a v mnoha ohledech mým nemalým očekáváním dostála,bohužel však v aspektech kde jsem si myslel že bude hra jistá v kramflecí selhala-souboje.I tak bych ve svém osobním pomyslném žebříčku Piranha bites her zařadil risen 2 na 3. místo hned za První a druhý gothic(+datadisk).

Pro: Svět,atmosféra,grafika,npc

Proti: Soubojový systém

+13 +14 −1
  • PC 75
Nedávno jsem se prokousal prvním dílem, celkem se mi to líbilo, nainstaloval jsem pln očekávání dvojku. Stejný bezejmenný bojovník pokračuje ve svejch hrdinskej skutcích! Vnitřně jsem tak ignoroval své minulé spojenectví s donem Estebanem a zkousnul tak, že hra musí někde navázat - tak jsem holt teď s inkvizicí - beru.

Graficky se hra viditelně posouvá dále. Prostředí je tak nějak působivější a více realistický. I modely a pohyby NPC (a naštěstí i hlavního protagonisty) jsou o něco přirozenější (jump) a ani při rozhovorech už to nepůsobí tak směšně jako v jedničce.

Prostředí tropickejch ostrovů je v RPG branži jaksi neokoukaný a celkem se jejich zpracování povedlo. Co je však vyloženě odporný, myslím si, jsou jeskyně a dungeony. Díky všudypřítomnejm svítícím krystalům to tam vypadá jak v pinnballu. Svítící různobarvený osvětlení mají všechny dungeony do jednoho (takže vypadají opravdu všechny stejně).

Počasí se chová podivně, někdy jen hřmí a blejská se bez deště. Pokud se už jednou rozprší, zpravilda to trvá 3 i více herních dní. Blesky uhoděj nejmíň každou vteřinu. Brzo jsem se bouřky nabažil začal ji nesnášet. Stále se taky bohužel nepodařilo odstranit jev, kdy každej oheň (dávno opuštěný tábor) vesele plápolá. To třeba v pralese za silnýho deště působí přinejmenším hloupě a bortí to atmosféru opuštěné temné noční džungle. Podobné je to s loučemi v jeskyních a hrobkách.

Zvukově došlo k nějakému zlepšení. Muzika je srovnatelná s pvním dílem, ovšem lepší mi nyní přišlo ozvučení prostředí. Dabing je myslím vcelku profesionální, byl jsem spokojen (EN). Rozhovory jsou napsány košatěji (někdy dokonce až moc).

NEW GAME
Hra začíná skvěle - na Caldeře, má to zajímavou atmosféru, smutnou muziku - vize apokalypsy. Bez přílišnech zdržovaček mě posílaj na tajnou misi - proniknout mezi piráty. Nenásilně tak člověk přichází o oblečení (bohužel ne o výbavu) a musí začít od začátku. První dvě lokace (Tacarigua, Mečové pobřeží) mě vyloženě bavily, plesal jsem jak autoři dokázali ozvláštnit starej koncept, využívají kolonizační atmosféru i domorodé kmeny.

Vystřízlivění přichází přesně v okmažiku, kdy jsem získal (přesněji byl nucen vlastní frakci ukradnout - vybojovat od nich) loď s posádkou. Od té doby pro mě hra ztratila prvotní kouzlo. Z hlavního protagonisty se stává pirátskej kapitán (na inkviziční lodi) a to mě osobně příliš nesedlo - přišlo mi to jako taková fraška. I tak jsou některý Q celkem zábavný a ostrovy jsem tak prozkoumával nadále celkem počlivě. Škoda, že obsah truhel byl generickej a nezajímavej, což mou motivaci k tomuto příliš nepřiživovalo.

Konec hry je potom řešen jaksi vlažně, do ztacena - tedy nikdo už nikam nespěchá, Mara vlastně nikoho nijak neohrožuje a i když mám artefatky, nezdá se že by mě nekdo tlačil k nějaké akci - je to jakoby na mě. Autoři evidentně už ke konci nevěděli, co by vymysleli, aby herní dobu prodloužili a tak poslední lokace - Ostrov mrtvých - je doslova vrchol dementnosti. Proč do toho míchat podsvětí? (snaha přiblížit se pirátům z karibiku, asi) - tam jsem měl pocit, že si nechali kluci s Piranha poradit od specialistů z Bethesdy.Questy, co zde plním jsou jednoduchý přímočarý, nudný a trapný. Ihned po této odpuzující tečce, po které zhořkne celá předchozí pouť přichází hlavní boss - taky řešeno podivně, zbrkle a samotnej chrám vody prakticky hrdina ani nenavštíví - já čekal nějakej finální labyrint - lokaci včetně NPC - doupě titánskýho lorda!

SOUBOJOVÝ SYSTÉM
Boj v jedničce byl boj udělanej dobře - byl obtížnej a člověk se musel postupně učit chvaty a sám si je potom osvojovat. Mělo to něco do sebe. Zde se však objevují střelné zbraně a přestože jsem to zprvu považoval za super nápad, není to dotažený, bohužel. Už v době kdy člověk obdrží první mušketu s bajonetem, stává se prakticky neporazitelným.

Opravdu bez sebemenších potíží jsem potom likvidoval vše, co mi přišlo do cesty zcela jednoduše. Úskok střela, úskok, střela, výpad, dorazit pistolí, hotovo. Fungovalo to na všechny. Když jsem později získal dvouhlavňovou variantu, nic už mě nedokázalo ohrozit. Meč jsem tak zhruba od půlky hry ani nenosil. K čemu? Proč se s nima pižlat? Toto bortí i mnohé souboje (třeba v aréně, ale i s Marou samotnou) - nepřítel postává s mečem, jde pomalu za mnou. Já couvám a krmím ho olovem. Lehnne po 20 vteřinách a ani se mě nedotkne.
Navíc, když už něco takovýho implementuju do hry, udělám to pořádně! Nabíjení je řešeno POUZE časovou prodlevou mezi výstřely - hloupost. Taky to "zaměřovací kolo" bylo odporný, ke všemu ještě měnilo barvu na zářivou oranžovou.

Hra celkově se později stává jaksi linárnější, snazší a čím dál víces projevujou designerské nedostatky:

Questy které nejdou splnit (hráč je splnil v jiném pořadí než bylo autory zamýšleno) visí v deníku - některé NPC postavy nejde vůbec zabít, jen si lehnou na zem a za chvíli zas vstanou a baví se se mnou jakoby nic. Poté, po co napadnu Garciu, podaří se mi utéct z vesnice plné nepřátel skokem z útesu. Opět přicházím a jakoby se nic nestalo - všichni se mnou vesele obchodují.

Levelování postavy jsem plně pochopil asi až v polovině hry, Je to zmatený, divný, jaksi nevyvážený - krok zpět. Inventář je stále řešen jako neomezenej, sběr čehokoli vítán. Mimo to se jej podařilo výrazně znepřehlednit, takže rolování stovkama předmětů (které nelze navíc odložit!) nepotěší, jejich sortování (vše, kořist, vybavení a předměty) je zcela nedostatečný. Samotný itemy přitom vidím v jednom sloupci a 80% obrazovky je nevyužito!

A tak nakonec musím uznat, že Risen 2 (stejně jako předchůce) nedokáže udržet spád hry a atmosféru až do konce. V posledních kapitolách vždy autorům dojde dech. Zde to ale zaskřípalo dokonce i v bojích (což je prakticky hlavní náplň hry), který byly prostě dětsky jednoduchý, nedejbože přidal-li se ke mně (nesmrtelnej) doprovod. Využil jsem ho tak jen zřídka. Stejně tak spád hry se vytrácí - cesta na chrámu vody je vyloženě libovolná. Samy NPC se nechávají slyšet že hlavní BOSS se stáhnul a musí vymyslet novej plán. Zřejmě je to způsob, jak hráče neodvracet od sběru legendárních itemů?

Musím upřímně zalitovat a uznat - moc se to nepovedlo. Osobité jedničce se tato hra jen přibližuje, atmosférou se podobá spíš pirátům z karibiku než Gothicu a celkově se jedná o dost snadnou hru. Hlavní hrdina - namistrovanej kapitán hýří vtipem a drsňáctvím, sráží tak mimoděk závažnost probíhaných dějů často na komedii. NPC (druid nebo speciálně Patty) jsou vyloženě otravní a nesympatičtí, kéž bych mohl cestovat sám bez nich.

75%

Snad to trojka zase spraví.

Pro: Otevřenej svět k průzkumu, zajímavá koloniální atmosféra, některé komplexní Q, dabing

Proti: Snadné, divný vývoj postavy, nezvládnuté boje, malá motivace k průzkumu, pirátsví za každou cenu, závěr hry

+13
  • PC 70
Risen 2 mně bezpochyby zaskočil. Jak jsem si stěžoval na první díl, postradaje inovace, Risen dvojka mne přesvědčil, že Piraně stále nepatří do starého železa. Musím ale přiznat, že než jsem dokázal docenit novinky, utekla asi třetina hry. Takže jsem byl evidentně zkostnatělý pokrytec, který nadával na zastaralost jedničky, a zároveň mu atypické podání druhého dílu nebylo po chuti. :D

No co si budem, Piraně změnili hodně ze svého stylu a Risen 2 už nepůsobí jako původní Gothic. Zároveň ale přináší svěží hru s úplně novou hratelností, originálním podání skillů a emocionalnějším příběhem.

Konečně si v kombinaci atributů a talentů, volí hráč postavu na míru. A že je z čeho vybírat. Nepřátelé jsou obtížní a takový prvek jako pistole dostávají využití. Po prvním chrámovém pavouků, jsem všechny myšlenky odsuzujicí muškety zavrhl velice rychle. Bojový systém je zatím nejzdařilejší, co byly Piraně schopny nabídnout. Špinavé triky, odvetné údery či povalení monstra kopy - toto jsme tu ještě neměli. Souboje jsou už o umu, a zaměření na jeden bojový styl vyžaduje přemýšlení.

Potěší možnosti, jako je ochočení opice, která může vykradat obydlí. Zároveň soutěže ve střelbě, v pití - questy dostávají novou příchuť. Wodoo, které mi nesedělo asi nejvíc, udělá nakonec hru zábavnější.

Ostrovy mezi kterými hráč cestuje, jsou pestré a rozsáhlé. To co ale trochu drhne je nepřehlédnost mapy, bohužel se do některých lokací hráč dostane jen v rámci pozdějšího úkolů, náhodné bloudění nikam nevede. Zároveň, startovní lokace nenabízí nové questy v pozdější fázi hry, ale to lze přičíst nelinearitě hry.

Zpracování postav je opravdovejší, cutsceny mají epičtější formu. Trochu zamrzí, že tlachaní mezi npc je stále stejné ale vlastně co, nejsem tu abych postaval u skupiny pirátů a poslouchal je.

Risen 2 určitě stojí za vyzkoušení, sice trpí na krátkou herní dobu, a některé sběračské úkoly jsou pomalu nesplnitelné. Ale dokáže příjemně zaměstnat a uchvátit. Jsem zvědavý na třetí díl.
+13
  • PC 90
Ukázkové fuck off Skyrimu a jiným trendy RPG, Piraně na to jdou po svém a předvádějí příběh plný humoru a skutečného vyprávění. Svěží rum především pro ty, kteří jsou unaveni rozsáhlými, volnými světy - mě zkrátka tato německá pojetí baví a Peter Molyneux si může vzít příklad, jak se tvoří dějově poutavá hra.
+10 +17 −7
  • PC 70
Risen 2 je prostě Gothic. Kdo pamatuje, tak ví, co očekávat. Ti, kteří nebyli okouzleni sérií Gothic, tak to rád přiblížím v kostce. Skvělé dialogy, dospělý přístup, kreativní řešení problémů, prostor pro to, být svině. Kromě toho také dementní ovládání, dementní systém boje a ze všeho nejvíce - dementní animace. Bože, ty animace. V roce 2012 neumí PB udělat hru, kde by hlavní hrdina neskákal jako krpatec po obrně. Já vím, že se z toho nemá dělat sranda, ale koukněte se na to sami. Je to prostě trapné. S tím ale fanoušci propracovaných RPG od PB dokáží žít. A já patřím mezi ně. Je to totiž jiné než ostatní RPGčka. Je to syrovější, agresivnější a uvolněnější. Není to upjaté s nucením na morální důsledky. Konverzace jsou skvěle napsané a občas se zasmějete nad vulgárním humorem (ostrov gnómů), který sedí na hru jako penis thajské prostitutce.
Pokud dáme tohle stranou, tak máme pirátskou hru(arrr), kterých je jednoduše nedostatek. Co si budeme nalhávat. PB udělali dobrý krok a nebojí se v prostředí trochu zaexperimentovat. Pirátské prostředí mi udělalo radost. Chlast, loupeže a vlastní kocábka. Má to ale jeden háček. Všechny ty fajn pirátské věcičky, jako je plavba lodí nebo rabování, děláte potvrzením tlačítka a sledováním sekvence. Abych byl přesnější, tak ve hře se nedá rabovat. To nejzábavnější na pirátech je prostě odstraněno. Nechápu proč. Je to ale škoda. I když vzhledem k animacím asi ani ne.
Pořád ale máte dost pirátských věcí, kterých si můžete užít. Střílení z pistole, chlastací hry, drsný řečičky.
Příběh je na PB tradiční. Jeden velký bůh/titán a vy ho prostě musíte sundat. Nic extra. Přesto největším tahákem jsou konverzace a RPG prvky, které se vlastně ani u PB nemění. Rozdělujete si bodíky a učíte se od učitelů. Stále to má své kouzlo a stále mě to baví.
Škoda, že z toho nešlo vytěžit víc. Chtěl bych pirátské aktivity a odstranit trapné chyby, které jsou na dnešní dobu prostě nepřípustné.
Dávám také plus za vyřešené ovládání na gamepadu. Je o dost pohodlnější, ale debilní souboje to stejně nevyřeší.
Co se týče posledního souboje s bossem, tak ...no...jak to říct. Byl děsně obyčejný. Takový, které zažijete během hry mockrát. Tohle PB asi stále neumí.
Nevyužitý potenciál mě tedy tlačí k tomu, že nejlepší pirátská hra je stále Assassins creed IV. Fanoušci Gothic však budou potěšení osvěžující atmosférou nedostatkového zboží. Neměli by to minout.

Pro: Gothic, konverzace, průzkum, pirátské prostředí, některé postavy, uvolněnost

Proti: Gothic, dementní animace, hrozná optimalizace, hloupé souboje, absence pirátských aktivit, zabugovanost

+9
  • PC 85
takže začneme od začátku: jsem v inkvizici - v G 1,2,3 a R 1 jsem byl od začátku vždy nemotorný nuzák s klackem - teď mám od začátku slušnej damage pistoli a 400 zl. no to jsem si řek a nahlas WTF? no a potom po příjezdu na Tacariguu jsem polonahý prakticky bez peněz ale aspoň meč a pistole příběh netřeba komentovat. A DLC: hodí se

Pro: rozvoj postavy,příběh,HUMOR,DLC

Proti: konec,slabé chvilky nudy na začátku,společníci omrzí (vyjma Jaffara:))

-5 +13 −18
  • PC 65
Pirátské prostředí, to byl úlet na entou...
Dvě specializace na blízko a obě téměř totožné? fuj
Látkové kabáty místo brnění? Hloupá NPC? Voodoo vyznavače stylizovat jako pošuky?
Atmosféra mi teda dávala zabrat, přitom jádro gothica tam stále je...

Pozadí okolností už je odhalené v Risen 1, takže ani přiběh nepřekvapí.
-6 +4 −10