Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Final Fantasy VI

Final Fantasy III, Final Fantasy VI Pixel Remaster

Square •  Tose Co. (PS1, PS3, PSP, Vita, GBA) •  Square Enix (PC)
11.10.1994
30.09.1999
05.02.2007
30.06.2011
06.12.2011
28.08.2012
06.11.2012
26.06.2013
15.01.2014
06.02.2014
16.12.2015
19.04.2023
kompatibilní
86
25 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Šestý díl série Final Fantasy vyšel původně roku 1994 na konzoli SNES a zaznamenával celosvětové úspěchy u kritiků i hráčů. Hra zůstávala při portování na různé platformy takřka nezměněna, až do jejího vydání pro mobilní platformy. Došlo k zásadní změně vizuální stránky a zrychlení soubojů. Právě tato verze byla později vydána i na PC.

Vrací se tradiční Active Time Battle systém použitý poprvé už u čtvrtého dílu. Každá z postav má vlastní ukazatel, který se naplňuje a umožní provedení akce (útok, magie, obrana, aj.). K dispozici je hráči, na předchozí poměry série, velké množství použitelných bojovníků, přičemž každý z nich používá unikátní zbraně a schopnosti.

Příběh, tentokrát zasazený do industriální doby rozkvětu techniky, (nepříliš) koexistující s magií, sleduje osudy několika hrdinů a postav. Zápletku právě tvoří rozpory mezi Empire za technický pokrok, a Espery, reprezentující naopak magii.


Poslední diskuzní příspěvek

@Pralev (11.09.2025 15:09): Jo já před nějakým časem zkoušel znovu hrát originál FF VII i Dragon Origins, ale obojí mi přišlo po letech hodně zdlouhavý a pomalý, nedokázal jsem se už do toho ponořit a lámat přes koleno to už nebudu. Technicky jsem FF VII nedohrál ani před lety, skončil jsem před finálním Sephirothem, takže až bude ta remaster trilogie nějak kompletní tak bych šel asi do ní.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Než začnu s příspěvkem a vlastní recenzí, chtěl bych zdůraznit něco, co dokonce ani nedávám do spoiler tagu, protože bych zpětně hrozně moc chtěl, aby mi tuhle informaci někdo řekl předtím, než jsem tu hru začal hrát - levelujte si a cvičte všechny postavy, na závěr je budete všechny potřebovat! 

A teď už ke hře samotné a proč dávám poměrně nízké hodnocení, byť tím asi půjdu bohužel hodně proti proudu, protože co jsem tak četl, tak je tenhle díl hodně chválený a obdivovaný. S mými očekáváními se hra moc neprotla, ale hlavně jsem si v ní užíval jen pár míst (začátek a částečně druhou půlku hry, kromě konce, viz dále), jindy mě prostě nebavila a to je pro mě nejdůležitější ukazatel a největší vliv na výsledné hodnocení. Jak jsem už psal u jiných svých příspěvků - když u hry vidím různé objektivní nedostatky, ale každý den se těším, až k ní po práci sednu, musím jí dát vysoké hodnocení. Když je ta hra objektivně dobrá, promakaná a promyšlená, ale já se do hraní musím doslova nutit, je něco hodně špatně. A to byl pro mě přesně případ šestého dílu.

Největší změna oproti pětce a vůbec předchozím dílům je další překopání systému, jak fungují postavy. Předně čtyřčlennou partu tu nemáte nastálo, ale v různých částech hry si z poolu asi 14 nebo 15 postav (neobjevil jsem úplně všechny, jak jsem zjistil u závěrečných titulků) volíte, koho si zrovna dáte do party. Někdy jste příběhem limitováni jen na některé postavy, někdy vám hra určité postavy doslova vnutí, někdy hrajete za víc skupin a přepínáte mezi nimi. Uznávám, že toto vše mě mělo varovat a měl jsem z toho pochopit, že mám levelovat všechny a hrát za všechny, aby měly dobrý gear a abych jejich mechaniky dobře znal. Moje chyba, na konci jsem trpěl.

Změnil se tu systém magie, kdy už neexistují dedikovaná magická povolání. Naopak, každá postava má unikátní povolání a nějakou svou jedinečnou schopnost. Líbí se mi, že v některých ohledech hra obsahuje "minihry", kdy třeba Blitz u monka obnáší zadat nějakou správnou kombinaci tlačítek, abych použil jeho schopnost. Tohle mě překvapivě bavilo. Co se magie týče, po určité chvíli hry začne hrát objevovat a získávat espery, které může kdykoli přiřadit svým postavám (každé v jedné chvíli jen jednoho a jeden nemůže současně být přiřazen k více postavám) a každý esper odemyká postavě unikátní sadu kouzel. Grinděním tedy takto můžete odemknout postavě všechna kouzla z jednoho espera, potom jí dát jiného, zase všechna kouzla odemknout, atd. Tímto způsobem jste tedy schopni s notnou dávkou grindu odemknout všechna kouzla všem postavám. Na mě to působilo trochu zvláštně, ani zdaleka ne tak zábavně jako jobs v pětce a navíc tu v podstatě není variabilita - místo abyste se snažili přijít na nějakou zábavnou a fungující kombinaci, tak se prostě snažíte postupně odemknout všechno všem.

Další velký průšvih je příběh. Nikdy jsem nečekal, že nějaké hře tohle vytknu, protože já prostě miluju příběhové hry a miluju spoustu textů, pro mě třeba nekonečné texty v Pillars of Eternity, lore svitky a knížky v Dragon Age apod. jsou lahůdka a potěšení. Ale tady jsem často až trpěl, jak ty příběhové pasáže byly zdlouhavé a nekonečné, postavy furt něco řešily, v určitých fázích hry jsem v cutscénách trávil doslova víc času než hraním a vážně to vůbec nebylo zábavné. Hlavním důvodem asi je to, že ten příběh není žádná velká hitparáda a dialogy jsou fakt cringe. Aspoň záporák je pořádně charismatický a povedený, ale opět (jako v předchozích dílech) mu chybí nějaká smysluplná motivace. Prostě jen chce být nejmocnější a všechny a všechno zničit.

Další věc je, že zdaleka ne všechny postavy jsou stejně silné (třeba monk Sabin byl u mě od začátku až do konce hry s brutálním odstupem nejsilnější postava, na konci dával okolo 10k damage za kolo, když ostatní dávali třeba 1-2k, navíc měl i takovou rychlost, že byl na tahu 2x častěji než všichni ostatní, naopak postavy jako Gau, Setzer, Strago, Relm, ale i třeba Locke hrály druhé housle) a ne stejně zábavné. Postupně jsem si tak vykrystalizoval partu svých oblíbenců (Sabin, Terra, Edgar a Cyan, v závěsu za nimi pak Celes), za které jsem hrál výrazně nejvíc a se kterými jsem vše drtil, ale ty ostatní postavy a jejich síly a slabiny jsem takřka neznal (asi nejvíc to odnesl chudák Gau, který mě nebavil doslova vůbec a na konci hry měl asi 300 hitpointů, když většina mých postav měla 3-4k :-D).

Hra je pomyslně rozdělená na dvě poloviny, ta první je taková víc příběhová a lineární, druhá polovina je pak takový open world a přestože mám rád nelineární RPG a nevadí mi, když mě hra nevede úplně za ruku, tady to byl dá se říct negativní extrém, kdy jsem v té druhé půlce často vůbec netušil, kam mám jít a co mám dělat, a když jsem zkoušel prošmejdit různé lokace náhodně, dostával jsem často šíleným způsobem na frak. Podobně jako v pětce (a možná i v předchozích dílech) je tu absolutně neuvěřitelné množství missable contentu, což jsem při hře i tušil, po dohrání a prolítnutí očima nějakých fór a návodů se mi to potvrdilo :-)

Teď konečně k tomu mnou proklínanému závěru hry a tomu, jak tu fungují těžší souboje a bossové. Předně, konec hry jsem si svou vinou neuvěřitelně ztížil, jak jsem už zmínil, měl jsem totiž pořádně vylevelované a osahané jen 4 postavy, zatímco většina ostatních neměla ani levely, ani gear, ani kouzla (to je nejdůležitější), ani můj skill, jak za ně hrát, protože jsem je pořádně neměl osahané. Závěrečný obrovský rozsáhlý dungeon mě ale doslova donutil vytvořit tři party a hrát za všechny tři. Jeden takový dungeon s dvěma povinnými partami jsem už předtím absolvoval, ale ten jsem abusoval tak, že jsem vše čistil jen jednou partou a ta druhá jen mačkala tlačítka, aby první partě otevírala cestu dál (a vynechával jsem druhou partou i random encountery - vždycky jsem tou druhou partou ušel nějaký kus cesty a když už jsem tušil, že přijde souboj, přepnul jsem na první partu, odbojoval ho tou, přepnul zase na druhou a šel dál - takto druhá parta nemusela bojovat ani jednou). V tom finálním dungeonu tohle bohužel nefunguje, protože všechny tři party mají na cestě několik povinných nepřeskočitelných bossů.

A teď přijde to peklo. Dám to radši do spoileru, ať tu těm, kdo to ještě nehráli, nespoileruju bosse a mechaniky: Moje hlavní parta byla Terra, Sabin, Edgar a Cyan. Levely okolo 50, perfektní gear, všechna kouzla z esperů odemčena, každý souboj s prstem v nose. Druhá parta Strago, Relm, Setzer a Gau, levely okolo 30, nic moc gear, takřka žádná kouzla. Dát s touhle partou 3 povinné bosse bylo na několik večerů, kdy jsem musel úplně šíleným způsobem ty bosse cheesovat, využívat specifických itemů z hlavní party (naštěstí si jde itemy mezi souboji přesouvat mezi postavami i partami), random tu hrál neskutečnou roli, jednoho bosse jsem dal v podstatě jen díky tomu, že Setzer měl Fixed dice, což je útok, který dával náhodně cca 300-9999 damage, a relic Master's code, díky které Setzer zaútočil na bosse 4x za kolo. A při jednom pokusu jsem měl dost štěstí na vysoké rolly damage, takže jsem toho bosse v podstatě zergnul, než mě stihl udolat. Třetí parta byla Celes a Locke (ano, opravdu jsem takový retard, že jsem ty party ani nerozložil rovnoměrně, takže poslední parta měla jen dva členy). Oba levely cca 40, nic moc gear, cca třetina kouzel odemčená. Dát s touhle partou bosse Goddess byl neuvěřitelný výkon, nic tak šíleného jsem ještě snad v žádné hře nemusel absolvovat, ChatGPT mi natvrdo napsal, že s takovým složením a itemy, které mám (resp. nemám), toho bosse asi ani porazit nemůžu. Nakonec opět šílený cheese a random, protože Goddess náhodně občas na někoho zakouzlí Entice (charm), na který neexistuje imunita a nejde ho vůbec nijak dispelnout, takže jediné, co jde dělat, je tu postavu druhou postavou zabít, pak ressurectnout a to vše nějak stihnout, aniž by mi lehla ta druhá postava. Nakonec jsem to dal tak, že jsem sundal Reflect ringy, protože reflektování bossových blesků sice chránilo moje postavy, ale healovalo bosse, Lockemu jsem dal bumerang, kterým dělal poměrně slušnou damage, Thunder shield, aby ho blesky healovaly, a Master's code, aby útočil 4x za kolo, a Celes jsem dal nejsilnější meč, Dragoon's boots a Dragon's horn, takže její attack se změnil na Jump a po skoku zaútočila 2-4x za kolo, navíc při Jumpu byla mimo obrazovku a Goddess na ni nemohla sesílat kouzla. Samozřejmě to chtělo i velkou porci štěstí, protože ty boss fighty jsou o náhodě jak blázen - stačí jedno nešťastně načasované kouzlo od bosse v nejnepříjemnější chvíli a celá strategie jde do kytek a člověk může začít nový pokus. Jednou se ale zadařilo, Goddess zrovna hodně kouzlila jen blesky a já jí dával takový damage, že lehla. Asi nemusím dodávat, že s hlavní partou jsem pak těmi jejími bossáky projel jak nůž máslem a totéž se týkalo i závěrečného bosse, kterého jsem sundal na první pokus, aniž bych vůbec stihl zjistit, co vše dělá a umí.

Už jsem napsal příšerně dlouhý příspěvek, tak se to pokusím jen na závěr nějak shrnout. Hra má výrazně příběhovější podání než předchozí díly, ale na můj vkus je toho příběhu často až příliš a není moc kvalitní. RPG prvky naopak ustoupily do pozadí a levelování postav a odemykání věcí tu není ani zdaleka tak zábavné jako v předchozích dílech (hlavně v pětce). Oproti tomu je tu ale těch postav hodně, jsou jedinečné a mají hodně prostoru. Hra je navíc dost nelineární, opět nabízí obrovskou svobodu v různých přístupech, kombinacích itemů a objevování bambilionu různých skrytých míst a věcí. MOŽNÁ si ji za pár let zkusím zahrát znovu, s návodem, aby mi nic neuteklo, a s jiným přístupem (levelovat všechny a fakt ty postavy střídat). Na to, že jsem ale o tomto díle četl jen samou chválu, jsem čekal mnohem víc a moc mě nebavil, pětka byla o hodně lepší.

Pro: Variabilita postav, skriptované scény, minihry, člověk fakt musí namáhat mozek u některých bossů

Proti: Nudný příběh, nudný gameplay, nucení hrát za postavy, za které člověk hrát nechce

+17
  • GBA 75
Na šestku jsem se po podařené pětce těšil. Původně jsem znal pouze její in-game intro s kráčejícími mecha stroji a všude ukazovanou scénu s vlakem, což mě spolu s coverem hry navádělo k pocitu, že se jedná o ryze steampunkové dobrodružství. Inu, tak takhle to úplně není, uvedené scény tam sice jsou, ale vlastně jen na okamžik a těch několik hratelných částí s mechy trvá sotva pár chvilek. Šestka je celkem příjemné klasické dobrodružství, tentokrát se zlomyslným záporákem Kefkou a s hrozbou zničení světa za pomoci nadpřirozených sil.  

Systém povolání a kombinace omezených pasivů z pětky zmizel a je vystřídán systémem učení a maxování kouzel z esperů, což není tak úplně špatné a díky tomu se může (téměř) každý naučit všechna kouzla, nicméně v tomto mě pětka přece jen bavila víc, jelikož zde odpadl ten aspekt promyšleného kombinování. Zhruba vše, o co se hráč může snažit, je dosahování univerzálnosti postav skrze grind a používání dvou relikvií (relics) s cílem více zefektivnit souboje.  

Opět jsem se pustil do verze GBA na emulátoru, která si mě získala. Je to v podstatě první větší remaster původní hry s mírně vylepšeným pixel artem (sotva pár pixelů sem tam někde), novou lokalizací a dodatečným obsahem. Jako bonus je tedy přidaný nový dungeon, čtyři esperové a dva superbossové. K tomu ještě zdlouhavé bitkaření v aréně kolosea. Koloseum jsem vynechal, ale espery a superbossy jsem si poctivě vyběhal v šíleně zamotaném dungeonu (navíc dvakrát), kde je třeba nastřídačku ovládat tři skupiny postav. Docela chuťovka a po celkem snadném postupu celou hrou byla tohle teprve opravdová výzva. Původně jsem si myslel, že to sfouknu rychle, nicméně nakonec se mi to protáhlo skoro na dva dny hraní.  

Pixel art je příjemný, líbivý. K tomu hraje relativně klasická „FF“ hudba, z níž jsem si oblíbil hlavně melodii z první mapky světa. Po mapce se opět běhá, pluje a létá, ale už tu není široká paleta dopravních prostředků z předešlého dílu.  

Příběhově jsem nijak ohromený nebyl a hráč vlastně dostane to, co od hry z této slavné éry očekává. Nejvíce tedy táhnou postavy společně se záporákem, o němž jsem doufal, že dostane více prostoru, než kolik dostal. Kefka je zákeřný zloun až na kost a vypozoroval jsem některé společné rysy s Albedem z Xenosagy, na Albeda však pochopitelně nemá.
Postupně hráč může nabrat až 14 postav do party a střídat je podle potřeby (aktivní parta má maximálně 4 členy), vzácně hra požaduje rozdělení do několika týmů v závislosti na sofistikovanějších dungeonech.
Osobně jsem se držel hlavně ústředního Edgara a Terry, tu jsem pak asi v půlce vyměnil za jinou členku (Celes). Rád jsem taky využíval asasina Shadowa, pak Edgarova bratra Sabina, gamblera Setzera a v první půli ještě zlodějíčka Lockeho. Ostatní jsem víceméně nechával na lavičce náhradníků, jen v bonusovém dungeonu našel ještě významné uplatnění Mog díky své relikvii Molulu’s Charm (repelent proti náhodným soubojům).
Pro svoji potřebu si sem zapíšu i další členy z lavičky… Samuraj Cyan (jeho unikátní styl Bushido mi moc nesedl, protože nejlepší útoky se nabíjí dlouho skrze ukazatel, zatímco nepřítel stále útočí), zdivočelý sirotek Gau (toho jsem zazdil úplně), mimik Gogo mi překvapivě pomáhal v bonusovém dungeonu, ale taky často umíral a nedokáže dělat nic jiného než kopírovat, ani používat předměty. Yetti Umaro šel taky zcela mimo mě. V jisté části hry jsem ještě používal dědulu Strago s vnučkou Relm, kteří tvoří bitevní duo – Relm je pictomancerka; kreslením vyvolá kopii nepřítele a u několika konkrétních spustí jejich útok, který se pak Strago naučí v jeho unikátní mechanice (lore). Ty jsem si všechny dokázal sehnat, což mě těší. 

Většinovou výplň hry pak tvoří honba za espery, mlácení elementálních draků a maxování kouzel z těch esperů. Tato stvoření se mohou libovolně lepit na jakoukoli postavu v partě a procentuální ukazatel dává informaci o rychlosti učení, a taky kolik procent kouzla už se daná postava naučila, aby jej pak na 100 procentech mohla začít používat. Do jistého momentu mě celkem bavilo se tomuto věnovat, ale později už se z toho stával stále větší grind, jak esperů přibývalo. Můj původní plán vymaxovat všechna kouzla na všech postavách vzal rychle za své, téměř jsem tedy vymaxoval hlavní partu k úplnosti a komplet všechna kouzla ze všech esperů má nakonec jen Edgar (po dokončení bonusového dungeonu a poražení dvou superbossů).  

Hru jsem si užil, ale ten finální dungeon mě poněkud unavil a rád už odkládám hru jako dohranou (na koloseum nemám nervy). Kompletoval jsem kde co, kromě plného bestiáře (občas je třeba mít štěstí v RNG a to bylo často nepřejícné). Hru jsem dohrál za necelých 50 hodin, poslední třetinu na chatě.  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 48 hodin
Levely 30 – 74
Všichni esperové (včetně bonusových)
Všechna kouzla ze všech esperů: Edgar
Všechna lore: Strago
Kaiser Dragon, Omega Weapon kaput 

Pro: Postavy; hudba; finální dungeon v GBA

Proti: Maxování všech kouzel - grind

+15
  • PC 80
Final Fantasy je pre mna nova a neznama seria. zacal som hral od prveho dielu, ale az tento siesty som uspesne zvladol dohrat dokonca, bez toho aby som sa niekde hlupo zasekol na tazkom bossovi. pride mi to knizny roman prevedeny do hry, eposalne, obrovske mnozstvo postav (14 hratetlnych? tolko ich nemate ani vo fife na ihrisku), sialeny zaporak, z ktoreho by som vedel pochopit preco sa niekto boji klaunov a hromada obsahu popri hlavnom pribehu...hral som pixel remaster verziu zo steamu, tak som skoro cely den huntil bossov, ktory v tej hre ani nie su, az ked som si uvedomil, ze je to verzia zo SNESU, kde tiez neboli :D takze okrem mojej hluposti mi nenapada takto ziadne minus, ked tak dopisem ci mi nieco extremne vadilo

Pro: pribeh, postavy, obsah

Proti: nic mi nenapada

+8 +9 −1