Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

O tom, jak zlé videohry dělají z lidí psychopaty

Normálně cizí rozhovory neposlouchám, ale nedávno jsem tak seděl na nádraží a slyším nějakou ženu vykládat: „To je hrozný, ten počítač byl úplně dodělanej. To je z těch her. Museli jsme ho dát na vopravu.“

Se zájmem jsem ji poslouchal ještě nějakou chvíli a zřejmě mi budete zazlívat, že jsem ji ve své hlavě ihned odsoudil jako hloupého člověka. Inu, její projev nesl známky omezené slovní zásoby a podtón v hlase mi zkrátka trochu lezl na nervy.

Nicméně jsem přemýšlel o tom, co to vlastně znamená „dodělanej“. Domnívám se, že počítač zaplnila pořádným bordelem. Stáhla si seznam lištičku, Google lištičku, Winamp lištičku, současně nikdy nemazala historii, cache, ani temporary files a počítač to přestal zvládat. A první, co ji napadlo, bylo hodit věc na synáčka a jeho zlé počítačové hry. Ano, já vím, jsou to všechno jenom mé domněnky…

Avšak nemůžu se zbavit dojmu, že běžný průměrný obyčejný český občan má k počítačovým hrám velice odmítavý postoj. Vzpomínáte na tu scénku ve filmu Slunce, Seno, když si kupovali první počítač? Ano, jak tam ten chlápek napsal 5 samyc. Když ten kluk prohlásil, že „na tom ve škole hrajem bezva hry!“ dala mu postava hraná Helenou Růžičkovou (budiž jí země lehká), pohlavek se slovy „Ať tě to ani nenapadne, hrát na něčem tak drahém hry!“
Každopádně je tato postava dobrým a přesným archetypem čecháčka nesnášejícího videohry. Razí názory, že hry hrají jen děcka nebo dětinští podivíni. A co je nejhorší, televizní média jejich zabedněný a zkreslený pohled na hry ještě přikrmují. Přilévají zkrátka olej do ohně.

Vzpomeňme na Anderse Breivika, který hrál Call of Duty, nebo na toho kluka Lanzu. No a nedávný incident, co se odehrál dokonce v Česku. Kluk údajně napodoboval scénku ze hry Mafia: The City of Lost Heaven (která je skoro přes 10 let stará) a díky tomu zemřel při autonehodě. Média na tuto skutečnost horečnatě upozorňují a stále opakují, jak jsou hry špatné.

A pak se průměrný Čech, který právě přišel z hospody, podrbe na zadku, říhne si a podotkne, jak by ty smrady hrající hry řezal bičem. A česká slípka dodá, že hry jsou strašná ztráta času a že nechápe, jak někdo takto může promrhat svůj volný čas a následně si pustí seriál Ordinace v Růžové zahradě.

No dobře, teď to skoro zní, jako bych chtěl tento článek psát útočně a že trpím nenávistí vůči Čechům a házím je do jednoho pytle. Ano, přiznávám, že předchozí slova zněla trochu zapškle. Ale věřte, že nechci vůbec na nikoho útočit (možná jen na ta česká média), ale chtěl bych v následujícím článku jen rozumně a objektivně popsat svůj názor, zkušenosti a pohled na celou záležitost o tom, že hry negativně ovlivňují lidské myšlení, zvyšují agresivní projevy jedince a dělají z něj potenciálního vraha.



zdroj: Wired

Rozhodl jsem se předem, že článek bude dlouhý, protože chci napsat vše, co mám na srdci, takže pokud si říkáte tl:dr, tak vás zklamu. Prostě „ber nebo neber“. Rád bych ale nejdříve něco řekl o hráčích. Často se v televizi mluví o „počítačových hrách“, každopádně se zdá, že si reportéři v TV Nova zapomněli zjistit, že existují také hry na jiných platformách. Hráč může kromě PC používat také Playstation 3, Nintendo Wii, XBOX 360, či jiné konzole, případně nějaký přístroj s androidem (mobil, tablet) a hromadu dalších. Fakt nechápu, proč se pořád mluví jen o PC hrách.

Ale to není to, o čem jsem chtěl mluvit. Chtěl bych spíše jasně definovat, kdo to vlastně je ten „hráč“, protože když se řekne hráč, tak si bohužel všichni představí nějakého beďarovitého tlustého nerda, co má 6 dioptrii na každém oku a hraje od 06:00 do 23:00 World of Warcraft. Pod sebou má bažanta, aby nemusel chodit na záchod a vedle sebe ledničku s energy drinky, aby měl pravidelný přísun potravy. Jediným jeho životním údělem je mít level 75 a cestu k vytyčenému cíli klidně dosáhne i přes syndrom karpálního tunelu.

Když řeknu hráč, nemyslím v žádném případě nikoho takového. Pochopte, že tohle jsou EXTRÉMY. Takových extrémů je minimum a velká většina hráčů (aspoň dle mé osobní zkušenosti. Statistiku bohužel nemám, takže mi buď věřte, nebo ne), jsou běžní lidé, kteří hrají příležitostně. Třeba hodinu denně před spaním. Tak hraji třeba já a neshledávám na tom nic špatného. Stejně jako křížovky, sudoku, či osmisměrky, jsou hry prostě takovým dobrým tréninkem mozku, paměti, koncentrace a zábavou. A když se to s nimi nepřehání (stejně jako s čokoládou nebo alkoholem), tak mohou být i prospěšné. Vždyť i chirurgové hrají hry, páč prokazatelně zlepšují postřeh a důslednost. Osobně věřím, že i prostorovou představivost.

Ostatně celkově zastávám názor, že hráči her jsou většinou nadprůměrně inteligentní lidé. Ale aby to nevypadalo jako tupý výkřik do tmy, tak dobrým příkladem jsou moji spolužáci na průmyslovce (a jelikož spoustu z nich umí programovat a počítat derivace a integrály, tak těžko o nich prohlašovat, že jsou to blbci) nebo třeba komunita tady na Databázi.

Většinu lidí zde považuji za docela dost inteligentní. Je to vidět třeba na jejich vyjadřování. Bohatá slovní zásoba, minimum gramatických chyb, schopnost jasně formulovat. Rozhodně nikdo z hráčů nepíše ve stylu „sem hrál gétéá a byla to úpe nejwíc hra.“ Stejně tak umí hry poměrně komplexně zhodnotit. Neřeknou vám jen „líbí“ a „nelíbí“, oni vám řeknou „dobrá hratelnost, atmosféra, hudba, ale průměrný level design“ nebo „silný příběh, to ano, ale s nevýraznými postavami.“

Celkově je vidět, že hraní her je tak nějak sofistikovanější zábava, než třeba koukání na filmy. Samozřejmě nic proti filmům nemám a neříkám, že hry jsou snad nedej bože mnohem lepší. Vše má své klady a zápory. Jen platí, že na filmy koukají i lidé, pro které filmy nejsou žádný koníček či vášeň, ale jen vyplněním nudného dne. U hráčů ale často platí, že kromě zábavy je to pro ně vždy zároveň i vášeň.

Možná je to tím, že hry hráče nenutí jen pasivně vnímat, ale také se aktivně zúčastňovat. Stejně tak je hráč nucen si hru trochu osvojit. Než třeba začne hrát Diablo II, musí zjistit, co je to levelování postavy, na co jsou ty skilly, jak fungují waypointy a mnoho dalšího. Takže je možná i přirozené, že hry přitahují zvědavější jedince, kteří rády všechno zkoumají do hloubky. Vždyť i na VUT hraje každý druhý. Proto razím názor, že jsou hráči inteligentní lidé. Samozřejmě nic neplatí na 100% a můžete najít i případy, co budou dokazovat opak toho, co jsem napsal.



zdroj: Venturebeat

Samozřejmě že hry s sebou nesou i pár nevýhod, mezi které patří třeba obezita, možnost poškození zraku, zdravotní potíže, závislosti atd. Většinou tyto výtky ale neplatí pro hry, ale obecně pro užívání počítačů, takže by se měla taková závislost na blogování nebo internetu kritizovat stejně jako závislost na počítačových hrách. A co se týče těch očí, já jsem hrál hry přes deset let a nikdy jsem problémy se zrakem neměl, až teprve v osmnácti se mi vyšplhaly dioptrie na 2,5. Mé mamce se vyšplhaly dioptrie na úplně stejnou úroveň v úplně stejném věku jako mně, takže moje krátkozrakost je evidentně daná geneticky, což není tak zvláštní, protože jsem po své mamce také zdědil centrální heterochromii. Ani nemusím dodávat, že má mamka hry nehrála.

Teď bych se rád vrhl na téma „hry a násilné chování“. Samozřejmě, že z úplně zdravého jedince se nestane po hraní her sériový či masový vrah, případně terorista, který by v případě, že by hry nehrál, vyrostl jinak v naprosto zdravého jedince dodržujícího zákony a obecná morální pravidla. To je snad jasné i těm Čecháčkům s největším pivním pupkem. Doufám!

Zkrátka když nějaký psychopat postřílí celou školu s kulometem a hrál před tím PC hry, tak ho ke střelbě nedonutily hry, ale to, že je psychopat. Nicméně když už jsem užil tohle slovo, rád bych o něm něco málo napsal. Je to především dost archaické slovo a v psychologii už dávno dávají přednost výrazu „porucha osobnosti“, která se dělí na celou řadu různých kategorii (narcistická, schizotypní, hraniční atd.).

Určitě vás ihned napadla otázka: „A co když je tedy někdo tzv. psychopat? Co když ho potom hry negativně ovlivní, co když se v nich inspiruje?“ To je velice možné, ano. Na druhou strany pořád platí, že hry nejsou příčina a příčinu problému bych hledal jinde. Když ale psychopat uvidí hry a nechápe, že je to jen jako a začne to napodobovat doopravdy, tak to neznamená, že hry jsou špatné. Psychopata může ovlivnit všechno. Může si přečíst třeba Bibli a donutí ho to vraždit. Nebo se koukne na film. Případně bohatě stačí, aby kolem něj prošel nějaký kluk s míčem v ruce a jelikož on má narušené vnímání reality, tak ho třeba zabije, protože byl paranoidní a myslel si, že kluk má v míči bombu.

Samozřejmě, že příklad s míčem byl lehce zavádějící, stejně jako slovo „psychopat“. Hry jsou pochopitelně silnějším zážitkem a dovedou působit sugestivněji, než třeba míč, takže je větší potenciální skutečnost, že se člověk s poruchou osobnosti pomátne a udělá nějakou hovadinu. Je to možné, ano. Jenže podle téhle logiky by se muselo zakázat opravdu vše, co přináší nějaký silný sugestivní zážitek. Hororové filmy, metalová hudba atd. Stále nevidím důvod vidět ve hrách příčinu.

Další přirozená otázka je: Proč se tedy ukázalo, že Breivik, Lanza i m4rty09 hráli hry? Jsou oni důkazem, že hraní her donutí lidi udělat něco velice násilného a krutého, jako je masová vražda nebo něco šíleného jako je honička na dálnici? Skutečnost je taková, že hry dnes hraje veliká část populace. V USA je součástí běžné domácnosti Xbox hned po televizi. Kdo nehrál Call of Duty, ať hodí kamenem. Šance, že několik masových vrahů hrálo hry, je obrovská. Stejně jako šance, že všichni tři jedli ovoce, zeleninu a nosili mikinu s kapucí. Že by za to mohla ta mikina? :-)

Možná, že někteří z vás se hluboce zamysleli a došli k závěru, že vinit hry z toho, že někdo spáchal masovou vraždu, je naprosto absurdní. Možná to uznáváte. Ale je tu další problém. Že hry možná nedonutí někoho vraždit, ale stejně platí, že dovedou člověka trochu ovlivnit k agresivnímu chování.

Nelze totiž popřít skutečnost, že existuje několik výzkumů, které dokazují, že děti hrající hry jsou agresivnější, než děti, co je nehrají. Pár odkazů na konkrétní výzkumy můžete najít třeba v této diskuzi.
I nad tímto jsem se hluboce zamyslel a osobně věc vidím asi takhle:

1) O výzkumech, které něco odhalily, než o těch, co nezjistily vůbec nic, se pochopitelně mnohem lépe píše a proto je o nich více slyšet. True Story.
2) Výsledky nejsou vždy úplně jednoznačné, přesné a je nutno je brát s velikou rezervou.
3) Ano, uznávám, že by některé hry v některých situacích u některých dětí mohly vést k postupnému zvyšování agrese. Opět ale nemyslím, že jsou na vině hry. Je třeba dítěti jasně stanovit hranice (že nemůže sedět u PC pořád), vysvětlit mu, že je to vše jen jako (jsou to polygonové otexturované objekty, ne skuteční lidé, kdo se vraždí mezi sebou), dávat mu dostatek lásky atd. Ano, jinými slovy je to o výchově.
Já jsem vyrůstal na hraní násilných her. A vyrostl ze mě naprosto normální, zákony dodržující a morální člověk (aspoň se snažím). Vždy jsem věděl, že hry jsou jen jako. Vždy jsem věděl, že u nich nemůžu být furt a aniž by mě někdo buzeroval, klidně jsem se od počítače zvedl a šel dělat něco jiného. Takže můžu jen říct: „Díky, mami a tati.“
4) Myslet si, že dřív byly děti hodné, slušné, morální, uctivé atd. není nic jiného, než typický strejcovský syndrom „Jó, za starých časů bývala obloha modřejší a tráva zelenější,“ který je však poměrně nesmyslný. Samozřejmě, že násilí a šikana existovaly vždycky. My si na základce dávali přes držku, ještě než jsme se s hrami setkali. Vždyť ani Adolf Hitler nehrál Call of Duty.

Vlastně mám naopak pocit, že násilí spíše ubývá. Ve středověku vás při procházce v lese přepadli banditi, oloupili vás o zlato, ubodali mečem a zmizeli. Dnes už stačí, aby Greenpeace natočili video z jatek a všichni si zakrývají oči s křikem „Chudáčci zvířátka.“

Takže když to shrnu. Ano, uznávám, že hry mohou ovlivnit negativně chování, inspirovat vraha, zvýšit agresivitu u dítěte. Stále ale nevidím důvod, proč kvůli tomu považovat hry za nástroj zkázy. Takové případy jsou zkrátka vzácné a hry tam figurují jako vedlejší faktor. Hlavním faktorem bývá psychická porucha, špatná výchova, nějaký druh traumatu (týrání, znásilnění).

A tím se dostávám k samotnému závěru toho, o čem jsem chtěl mluvit. Vadí mi to, jak se ke hrám staví veškerá média a především televize Nova. Nebudu tu psát tupé výkřiky a vulgarity na adresu televizních novin. Nehejtuju Novu proto, že je to momentálně IN. Jenže způsob, jakým hry prezentují mě prostě jako dlouholetého hráče uráží.
Člověk by při sledování zpráv mohl nabýt dojmu, že hry jsou to nejhorší zlo na světě, které mě donutí hodit napalm na školku. Vysílají velice patetické reportáže, které hrají na city, hledají poměrně zavádějící souvislosti tam, kde nejsou, pouští do toho dramatickou hudbu a snaží se prostě z her udělat zlo numero uno. Zlo, které mě donutí vyvraždit svou rodinu a podpálit barák. Způsob, jakým hry prezentují je prostě přehnaný, pitomý, uvádí jen extrémní případy a ještě tím vymývají mozek Čecháčkům, o kterých jsem mluvil na začátku.

Nadávat na hry je dnes prostě moderní. Dřív se ze všeho obviňovala metalová hudba, dnes se ze všeho obviňují hry. Ptáčci na střeše šuškají, že to televize dělá kvůli tomu, že jim hry brzy seberou velký podíl na trhu. Ač nevěřím v tyhle konspirační teorie, opravdu vidím jen to, že média neustále na hry útočí, až to někdy hraničí s fanatickou hysterii. V konečném důsledku to působí pouze groteskně. Podobně jako když chlápek zahynul při hraní Geocachingu a TV Nova udělala z tohoto druhu zábavy pomalu těžce nebezpečný sport.

Nejsem jediný, kdo dostal vztek na TV Novu a jejich ubohé zprávy. Například jeden chlápek – jistý Adam Jícha – natočil Youtube Vlog, ve kterém poslal celou Novu do píče a byl neuvěřitelně vulgární. Co je velice důležité na tom videu je to, že zmínil, že se neumí vyjádřit, a já tohle otevřené přiznání považuji za docela dost férové. Následně své video zveřejnil na Facebookové zdi portálu TN.CZ. TV Nova na to zareagovala tak, že si jej pozvala do vysílání. Tu je výsledek:


Každopádně bych celý rozhovor zhodnotil jako pěknou prasečinu. Ptám se: Proč si TV Nova nepozvala do vysílání nějakého odborníka, který by dovedl věcně argumentovat a hezky by všechny ty kecy o hrách vyvrátil, a místo toho si pozvou vyklepaného kluka, který sám o sobě prohlásil, že se neumí vyjádřit? No odpověď je jasná – je to z důvodů manipulace. Když tam dosadí někoho, kdo před kamerou začne koktat (a já bych koktal na jeho místě taky), tak můžou ukázat „Vidíte, jak jsou hry zlé? My máme pravdu! A teď vám ukážeme, kdo z námi nesouhlasí. Vidíte, jak koktá a jak se klepe? Ano, tak to byla ukázka toho, co jsou hráči her zač!“ A Čecháčci se ještě více utvrdí v nenávisti her.

Ostatně na videu je vidět i pár křiváren. Třeba Rey Koranteng položil otázku „Sám jsi slyšel od odborníků, že hry mohou ovlivnit chování člověka. Co mi na to řekneš?“ Já osobně bych odpověděl: „Ale pane Korantengu, vy jste špatně poslouchal. Ten odborník nic takového neřekl. On řekl, že když je někdo závislý na počítačové hře a chce někoho zabít, tak přestane vnímat rozdíl mezi fikcí a skutečností. Mohu jen předpokládat, že formulace „Má potřebu někoho zabít“ znamená, že má nějakou duševní poruchu. Dále psycholog zmiňoval třeba dysfunkční rodinu a hry coby jediný kontakt s realitou. To pak ano – to ho může ovlivnit, stejně tak jako ho může ovlivnit téměř cokoliv. Hry samy o sobě ale zdravého člověka do takové míry neovlivní, aby začal zabíjet. Příště, prosím, pane Korantengu poslouchejte pozorně. Děkuji.“

Tak a tím jsem se dostal na úplný konec článku. Vy všichni, co jste jako postava z filmu Slunce, Sena, zkuste si někdy nějakou tu hru třeba i zahrát a najednou uvidíte, že hry nejsou tak zlé a špatné, jak říká televize. Zkuste si zahrát třeba Planescape: Torment a až jej dohrajete, potom se ke hrám vyjadřujte.

Neumíte si představit, jak jsou hry ve skutečnosti skvělé. Některé hry jsou bez nadsázky umělecká díla, která by měla mít stejnou úctu jako filmy nebo hudba. Doom je podle mě stejný klenot na poli her, jako Kmotr na poli kinematografie nebo Beatles na poli hudby. Tak to vidím já. Díky za pozornost, i když nevěřím, že to někdo dočetl až sem. A budu rád, když do komentářů napíšete svůj názor.

Matthias

Chcete aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

Dobrý článek. Je opět evidentně vidět, že další rozumný člověk se nenechal ovlivnit Tv Nova a jejími kecy o hrách. Ti co se nechají těmito kecy ovlivnit jsou blbci. Jejich názor jim neberu, ale je to kravina :)
Líbí se mi jak zdejší dementokrati, posunují DH na kvalitu rovnou blesku :DDD tenhle článek to je fakt eňoňuňo :D
Líbí se mi matísku, jak se oháníš slovem psychopat přitom se vsadím, že ani nevíš co to je. rychle zagoogli ;-)
@Hrashek (25.04.2013 15:44): no ja se v práci setkávám s lidma, že pak spíš ani žádný už vidět nechci.:) a chci zážitek klídeček ve svém compo růžku, něco víc než film a baví mě to. furt i 31letech. Už jsem "starej pankáč" a mý játra taky chtěji klid, tak je pro mě zdravější se schovat do světa počítačů a už né se snažit být všude a vše stihnout jako dřív. A hurá mažeme na konzík s bandičkou a nový lidi a čundr a tamle todle....uáá uáá. Papuče lahváče na spaní tepláky dát kocourovi granule a šup sebou před comp:)
Musim udělat malýho barťase a vysílat ho mezi lidi za mě:)
@bartas (25.04.2013 14:43): Tak to máš recht... I když,když sem byl mladší,tak sem všechny ty činnosti,co tu popisuješ provozal... Ale to byla jiná doba... Dneska chodim mezi lidi do práce (dost se setkávam a komunikuju s lidma právě v práci)... Když mám volno,tak samozřejmě s kamarády do hospůdky... Ale je fakt,že u toho kompa strávim dost času... Ale uznej sám,lepší hrát hry a uvolňovat se od stresu a relaxovat,než trávit hodiny na "xichtbooku" a povídat si o tom,co sem měl k obědu,jak to dělá dnešní líná mládež...
Článek dobrej. Ale je fakt, že je jednodušší, pohodlnější zmáčknout tlačítko power na počítači a na pár hodin kidnout k počítači, než se naučit hrát na kitáru a jezdit s kapelou, než si pořídit skejt, bmx...a učit se triky, jezdit někam do skejtparku, nebo vrazit peníze třeba do motorky a štelovat si ji, sebrat se a lézt po horách - investovat do vybavení atd., Takže hraní her je takový "zevl koníček", i když kolikrát zábavný s prožitky a i inteligentní viz. strategie typu Civilizace ...
A když sedíte(me) několik hodin denně u počítače, tak nechodíte(me)mezi lidi a je to prostě asocialní koníček a nějaký chatování na multiplayeru to nezachrání. Ani občasný sraz.
Chce to nepřehánět, jako se vším.
Jen poopravím, Růžičková neříkala Na něčem tak drahém hrát hry ale S něčím tak drahým hrát hry, a o to je to vtipnější :)
@Matthias (21.04.2013 08:17): Já bych místo Tormentu vzal radši něco stravitelnějšího, pokud by mně šlo o příběh, tak nějakou dobrou adventuru (Longest Journey, Broken Sword, Fate of Atlantis) - lehko se to naučí ovládat, nejsou tam statistiky atd. a pokud bych se chtěl zaměřit spíš na gameplay tak třeba Portal nebo World of Goo (i když je fakt, že zrovna tyhle působí trochu "dětsky", tak možná nějakou strategii - Age of Empires/Mythology nebo Warcraft 3...).
Dlouhej článek si zaslouží dlouhej komentář. :-)

S průměrným Čechem (a nejen Čechem) se prostě člověk musí smířit.

Ad hráči her jsou většinou nadprůměrně inteligentní. Dnes už hraje hry skoro každý. Ale ti, co hrají na PC nebo klasických konzolích, se už pomalu stávají menšinou. Máme tu hromadu casual her na Facebooku, hry na Android/iOS také většinou nebývají příliš komplexní (ale výjimky jsou). Nemyslím, že z toho, že člověk hraje Angry Birds (a že jich je) nebo nějakou podobnou blbůstku se dá usuzovat, že je velmi inteligentní. Komunitu tady na DH nepovažuju za příliš reprezentativní vzorek. Taky kolik nás je v porovnání např. s ČSFD - pár. A přitom ani ČSFD moc nevypovídá o průměrném divákovi, stačí se podívat na návštěvnost Troškových veleděl (aktuálně Babovřesky).

Ad násilí. Dokonce bych řekl, že existuje slušná šance, že existence her snižuje počet násilných činů. Jednak platí staré "kdo si hraje, nezlobí" a kromě toho si může člověk snadno vybít zlost ve hrách jako Mafia nebo GTA (pro otrlejší možná ještě Carmageddon nebo Postal).

Násilí ubývá, ale nemyslím si, že by to bylo tím, že by lidi samotní byli "lepší", tedy méně agresivní než dřív. Naopak můj názor je, že to má na svědomí relativně dobře fungující společnost. Není ani potřeba chodit do Afriky nebo Pákistánu, stačí se podívat, co se dělo při katastrofách (teď nevím přesně, o co se jednalo, možná Katrina) i v poměrně civilizovaných USA - rabování atd. Od druhé světové války taky neuplynulo ani 100 let a to, co se tehdy dělo, si rozhodně se středověkem nezadá.

K médiím - proti Nově se asi nedá dělat nic jinýho než ji ignorovat. Osobně když vidím většinu reportáží, tak se střídavě směju a brečím. Ono samozřejmě média mají velký vliv na lidi, ale na druhou stranu nabízejí to, co lidi vyžadují (nabídka-poptávka) - zvlášť komerční televize. Nechápu ale, proč tam ten kluk lezl (že by touha po slávě?). A když už s tím souhlasil, měl si předem připravit a nacvičit odpovědi na (možné) otázky.

A doporučovat někomu, kdo nikdy nic nehrál, zrovna Planescape, no nevím... Buď ho odradí rovnou začátek a prostředí, nebo "složité" ovládání (pro někoho, kdo nikdy nic nehrál) nebo ho to prostě přestane bavit a nic z toho mít nebude (protože je to mnohem náročnější než Ordinace), čímž se jenom utvrdí ve svém mínění. Inteligentní člověk totiž neodsoudí něco, o čem toho moc neví.

A ještě dodám, že si nemyslím, že je tento článek vzhledem k umístění na DH zbytečný. Vždycky je možné na dát na něj například do relevantní diskuse odkaz.

hvezdosvit:
Nesouhlasím s tvrzením "Sice ne výlučně, ale obecně přitahují hry spíše lidi nějak deprivované, protože cesta od chtěnému k virtuálně prožitému je velmi snadná.". Ledaže považuješ opravdu velkou část světa za "nějak deprivovanou".
"Plus čas od času se zamyslet, zda hry jsou stále ještě zábava, relax, inspirace a ne bez přemýšlení přejímaný návod, jak řešit problémy v reálném životě." No nevím, normálního člověka ani nenapadne brát hry jako nějaký návod a psychopat nad tím asi moc přemýšlet nebude...
"neuvěřitelnej pubertální egocentrickej žvást," - souhlasím, přesně to byl tvůj příspěvek
Pěkný článek. Možná, pro úplnost, by bylo dobré přihodit pár odkazů na výzkumy související s hraním her. Opravdu hodně jich je např. na BBC World, ale dokonce i na Men's Health webu jsem tři nebo čtyři viděl.

Mimochodem, Koranteng ve videu zcela bezostyšně lže. Navíc asi čtyři vteřiny poté, co skončí videa z archívu TV Nova. To je vrchol směšnosti. Zase jsem jednou pyšný na to, že na televizi už léta nekoukám :)
@Adieu (13.04.2013 12:09): Jawohl! Jen zapomínáš tu bezva hru, ve které se přetahují vězni s tankem. Vítěz se pak smí za odměnu projet po poražených.

Což mi připomíná, jak nesmírmě mě mrzelo, že Rapelay je takřka nehratelná blbá mrdka, neboť znásilňovací hra s anime děvčaty (já bych tedy ocenilo, kdyby byli v nabídce i chlapci) mi vždycky přišla jako fajn nápad.
Tak já svoje okolí už nějakou dobu opravuji, když špatně použijí výraz počítačová hra, pak je hned upozorním, ať raději používají výraz videohra. A přináší to celkem překvapivé výsledky.

A TV Nova se utluče časem sama. Když se podíváš, kdo je její cílová skupina, pak to jsou "husákovi děti" a starší, kteří ani neví, co je to Matrix, nebo kdo je princezna Leia. Často se mámy ptám, proč to v půl osmé přepíná na novu, na ten bulvár, proč si tam nenechá tu Primu nebo jedničku. Místo odpovědi se ale dočkám jen syknutí (to abych byl zticha). Takže vždy raději opustím místnost.
Nejlepsi je to srovnani Beatles s Doomem, to by urcite potesilo vsechny posahany beatlemaniaky.

"Izbina je jako kakodemon".
Je to takový hodně opatrný a roztěkaný, ale početl jsem si a nemám s tím nějaký problém :)
@Kwoky (14.04.2013 19:58): Přesně... Smutné ale je,že se k tomu stejně staví i jiná světová média... Jak je jasně vidět na videu na které jsem dával odkaz... Je smutné,jak bulvár proráží do každého média... Solidní zprávy snad už ani nejsou...
Podobně se Nova navážela i do rally poté, co se stala tragédie a zahynuli snad čtyři mladí lidé. To, že stáli v zakázaném prostoru v reportáži zaznělo jen okrajově a z jezdců se snažili vyrobit vrahy, jako by to udělali schválně. Vypadá to, že Nova to takto prostě dělá a když je možné se někde popást po senzaci, tak to prostě udělají. A peoplemetry se točí do zblbnutí...
Jak už tu bylo mnohokrát napsáno,článek je docela trefný,hezký a jsou v něm vidět citové pochody... Televize a nejen české,ale i světové hry mylně odsuzují... Bohužel už se nepozastavují nad ostatními médii jako jsou filmy,knihy a také porno... Stejně jako hry můžou mít negativní vliv na psychicky slabé jedince,tak i filmy,knihy a porno můžou mít stejný,ne li větší vliv... Každý rozumně uvažující člověk si to uvědomuje... Bohužel dnešní media jsou zaměřena na lidi bez vlastního názoru a zdravého uvažování... Nevím,jestli někdo z vás viděl krásné video o této problematice,které bylo před nějakým časem zveřejněno na portálu Videa česky... Jestli ne,určitě se na něj podívejte a rozesílejte ho,mezi své kamarády a známé,kteří nás,hráče odsuzují... http://www.videacesky.cz/navody-dokument ... ry-a-nasili-ve-hrach
Podobný téma jsem rozebíral ve SCORE č. 150, třeba jste to někdo i četli :D
Vulgarismy by potřebovaly cenzuru, nebo aspoň upozornění na začátku článku.
@Aba (12.04.2013 16:07): Hra na holocaust je můj sen! Vytvořit si svého hugo-bossovsky oháklého esesáčka, vybrat mu charakter (shovívavý esesáček s mírným hlasem, esesáček s temným smyslem pro humor, uřvaný esesáček s vášní pro karban, zakomplexovaný nenávistný esesáček, cynický esesáček vymýšlející pro celý tábor hry) a potom se s ním procházet a řešit problémy, jako třeba koho zastřelit, koho zmučit, v jaké zadnici najít židovský poklad, z které Židovky si udělat sexuální otrokyni či kde postavit strážní věže. Minihry samozřejmostí - převez traktorem všechna těla do jam; ubliž do minuty co nejvíce rodinám; obehraj v kartách ostatní důstojníky.
Sezení u kompu má řadu negativních zdravotních dopadů, ale vrahy nevyrábí. Stačí si porovnat celkové číslo hráčů s celkovým číslem vrahů z řad hráčů. Dostaneme se na podobné číslo, jako je počet vrahů a násilníků z řad kuchařů? Hasičů? Manažerů? Pravděpodobně ano, pokud budeme uvažovat jen dospělé hráče. U dospívajících obecně je riziko k provedení nějaké hlouposti trochu vyšší a u dětí je téměř nulové. Druhá věc je, co dělají hry s psychikou člověka. Mahjong není counterstrike ale úplně stejně není sekání trávníku na golfovém hřišti stejně náročné na psychiku jako práce na pokladně v supermarketu. Od toho jsou věková omezení ve hrách, aby odstínily mladší generaci od násilí, které se v některých hrách vyskytuje. Jenže co je virtuální násilí nebo hra plná napětí proti účasti ve skupině agresivních ožralů táhnoucích městem, že? Je pravda, že bezohledný člověk bude raději hrát nějakou brutální střílečku než vláček, Mária nebo šachy, a ta jím vybraná hra ho zrovna dvakrát nezklidní, ale úplně stejné riziko je, že člověka nezklidní tlak na termíny v zaměstnání. A k tomu Korantengovi - jako většina lidí kteří si myslí, že mají v něčem pravdu (podpořeno studií nějakých moralistů), není pro něj problém manipulovat s fakty aby dosáhl potvrzení svého názoru nebo uvedl diskuzi do varu. Tento přístup jen ztěžuje komunikaci, někdy se tomu říká "setkání s blbcem" a prý není nic horšího - když tlačíte druhou stranu někam, kde ji chcete mít jen proto, aby to navenek vypadalo, že protistrana se mýlí a vy nikoliv. Také se tomu dá říkat "ovlivňování skutečnosti", "demagogie" apod. Co pomůže je otevřená komunikace bez persekuování protistrany za jiný názor nebo ostré ohrazení se proti něčí demagogii, pokud je ale chuť být otevřený jen na jedné straně a na druhé stojí demagog, je asi lepší se nehádat - stejně byste zaseklého člověka nepřesvědčili, že se mýlí. Slabý nebo tématu neznalý člověk svěší před silným demagogem uši, silný člověk se mu postaví, nebo mu dokonce vysvětlí v čem se mýlí. Mně ale toto slovíčkaření nebaví, a tak bych asi řekl něco jako "Vidím, že tě o tvém omylu nepřesvědčím, ani nemám potřebu tě přesvědčovat. Mějte se tu jak chcete, já si du dát ještě dvě hodinky TF2 .-)"
@Marty McFly (12.04.2013 11:03): Nic proti tvému lovu velryb jen jsem se ti snažil něco tím naznačit. Je celkem zábavné sledovat tvou naprosto oprávněnou reakci, jelikož jsi se vyhradil proti něčemu co jsem hypoteticky naznačil, ale důležité jakým způsobem, svými morální zásadami. A teď si představ, že tu jsou starší generace či alternativní subkulturní proudy(nehráči), které ty morální zásady mají trochu vyšší, stejně tak práh empatie a už jen takové simulace zabijení(např. střílečky) které se snaží o co nejvěrohodnější požitek ze zabijení, ano požitek ze zabijení(nelze jinak nazvat, kde se vojáci ranění plazí, skuhrají apod. to vše v super grafice ať je požitek co nejreálnější) jako hluboko za morálními hranicemi a očividně pak logicky a zcela oprávněně zaujímají k hrám ten nejčernější postoj. Mně osobně vadí stupidita těch hráčů, co se cítí jako oběť nějakého tlaku a nepochopení(ostatně co čekat když hraním her ztrácejí empatii). Přičemž s ještě větší arogancí a ofensivním postojem tyto vášně rozpoutávají, stejně tak neschopností komunikovat s vnějším okolím, viz. čůráček ve videu tv nova. ("Lidi hrajou hry aby nezabíjeli zvířata a sebe navzájem <--- už jen v téhle tezi je vědecká obec rozdělená :D, respektive není ale je dost debilních hráčů počítačových her který většinou vnímají světjen duálně. Hry jsou zdravé!!!)
Přišlo by ti normální kdyby vyšla hra (kterou jsem naznačoval) a hrál ji nějaký tvůj kamarád a popisoval ti jak si ji užívá nebo nějaké detaily či nechutnosti přímo nějaké "gestapo mise"?



@Matthias (12.04.2013 14:56): takový něžný mladý chlapec a taková vulgarita! Matthiasi, Matthiasi.
Neurazila.
Díky za všechny prozatímní komentáře :) Ano i ty kritické... Je pravda, že článek vznikl spontánně a jeho smyslem bylo vypustit ze sebe přebytečnou páru a nebyl původně určený pro DH. Teprve až mi to nabídl Karasman, tak jsem ho sem poslal... A díky tomu obsahuje moje zkušenosti a osobní pocity, než objektivní podložená fakta a také, že je méně přesvědčivý zato hodně útočný :)

Na druhou stranu jsem se to v článku snažil aspoň férově několikrát zmínit a také jsem se snažil věci co nejvíce konkretizovat. Třeba má odvážné tvrzení o inteligenci hráčů jsem podložil konkrétními případy a ještě jsem popsal, co si pod slovem "inteligentní" představuji a nakonec jsem dokonce zmínil vlastní hypotézu, proč jsou inteligentní (že je přitahuje složitější zábava atd...). Ale uznávám, že je hodně subjektivní a příště bych ho mohl pojmout více objektivnějším a faktografičtějším způsobem :-))

@Aba (12.04.2013 04:52): Ty zmrde!

(snad tě má vulgarita neurazila, jen se ti snažím ukázat, jak na mě působí to "matísku". Btw. oslovíš mě tak příště, nebudu to vůbec číst, ani na to reagovat. Smůla)
Ja teda za najväčší prínos interaktívnej počítačovej zábavy považujem fakt, že práve vďaka hrám sa tí zvedavejší a rozumnejší z hráčov častokrát prepracujú k základom informatiky. Dodnes nostalgicky spomínam na naše Kluby výpočtovej techniky, alebo Atari kluby, kde sme v mladosti trávili kopu času. Starší členovia viedli krúžky programovania, mladší sa venovali hrám a ja osobne som sa prvýkrát začal trocha rýpať v strojovom kóde vďaka tomu, že som si potreboval pridať viac životov v hre Manic Miner na PMD-85. Kto ma ale po tomto priznaní začne nazývať cheaterom, tomu sa zle pomstím! xD
@Aba (12.04.2013 04:52): Ne, nechtěl bych hru na koncentrák. Stejně tak bych nechtěl hru na znásilňování (a že existuje a má své diváky) a nebo simulaci života příslušníka KGB.

Nechápu proč něco takového naznačuješ, nebo jak to s tím co jsem napsal vůbec souvisí. To že mám rád jednu obecně nepřijatelnou věc neznamená že jsem člověk bez morálních hodnot a zásad.

Napsal bych podrobnější odpověď, ale tón kterým jsi ty své řádky napsal mi říká že jsi jen pouhý troll co nechce konstruktivní diskuzi, ale jen vyvolat hádku.
Mně to přijde zmatené, nedostatečně zevrubné. Ze snahy o vytvoření souvislosti mezi násilím obecně a videohrami občas vzniká guláš. Vlastně jediné, proti čemu se článěk nějak přesně vymezuje, je názor o přímočarém názorů, který tvrdí, ze hry dělají z lidí vrahy.

Osobně jsem doufal v něco jiného; být na mě, omezil bych útoky na TV Nova, protože to podle mě nemá cenu, a podrobil i samotné hráče trochu (sebe)kritiky.

"Vždy jsem věděl, že hry jsou jen jako. " Ale oni hry nejsou jen jako. Proč bys je jinak hrál? Oni právě k tomu "reálnému světu" poměrně otevřeně promlouvají a na člověka mají velký vliv. Právě tuhle fikční hodnotu videoher není radno podceňovat. Pro escapistu (hráče) to je součást reality, ne něco izolovatelného, co na něj nijak nepůsobí.

Na to bych navázal tím, proč vlastně ty hry hrajeme. Co nám ty výrůstky zla nabízejí. To by oklikou poskytlo odpoveď na otázky lidí, co o hrách přemýšli jako o méněcenných.

To jsou ale jen takové mé osobní postřehy, co bych sám udělal jinak. Snaha se cení :-)
@Aba (12.04.2013 04:52): a proč ne. Záleží na hratelnosti. Jen je nutno v reálu nezapomenout na zlaté pravidlo nečiň jinému, co by se tobě samotnému nelíbilo. Vždy se vcítit do kůže druhého. Doprovodná diskuze a odsouzení společnosti je taková brzda na retardy, kterým výše zmíněné nedochází. Něco podobného ostatně vnímáme i dnes a budeme tomu vystaveni i nadále, dokud hry nepřestanou být pro společnost nové a rostoucí a pozornost se nepřesune někam jinam.
Jako mnohem větší problém, než odsouzení her, vnímám omezené možnosti jednotlivce se psychopatovi (ať už dělá ve volném čase cokoliv) bránit. Jak vyhrožování, tak přímému útoku.
takovýhle hovna kdyby jsi si psal do profilu matísku(tak jako já) tak bych to chápal, ale takové canci cpát do článků, to už fakt sem můžete otisknout můj profil.
Radši piš komentáře ke hrám ty ti jdou výborně.
Celkově ale z toho co jsem četl, si myslím že by ti vážně neuškodilo ten komp vypnout a znovu nabrat trochu reality do žil, tohle to co jsi totiž vážně napsal, je celkem pokřivené vnímání světa až občas pohádkové, což je celkem nebezpečný signál.
Možná někdy najdu sílu si to dočíst.
Upřímně ten článek je hnůj. Sice jsem asi jedinej co si to tu myslí, ale kvalitách se nerovná ani zpravodajství na TV Nova.
Omlouvám se že jsem zase hrubej, ale jinak se občas vyjadřovat neumím i když nehci, jako třeba právě v tomto případě a proto jsem zvolil ten nejméně iritující hovnosled.



@Marty McFly (11.04.2013 22:43): a co hru na koncetrák? nechtěl by jsi si zkusit? Jen tak týrat židy, chytat je při útěku a pak výmýšlet jak potrestat, tu psi, tu nahnat do ostntých drátů atd. Nechtěl bys? hm?
Pěkné. Akorát za aktivitami médií bych nehledal konspirace a spiknutí, prostě jenom hledají senzacechtivé témata a apelují jimi na své publikum. A troufám si tvrdit, že většina dospělé hráčské populace tyhle bulváry nesleduje, případně je nebere vážně. A takoví lidé jsou jim ukradení.

BTW já Novu konkrétně už nějaký čas úplně bojkotuji. Nějak se mi nezamlouvají jejich praktiky s házením trailerové muziky (většinou od Two Steps From Hell, plus nedávno Requirem for Dream) úplně do všeho, včetně údajně seriózních zpráv/reportáží.
Podle me to jako zamysleni celkem ujde a je to celkem ctive, ale rozhodne si nemyslim, ze to ma sanci nekoho presvedcit. Zaprve proto, ze je to nepratelsky naladene proti tem, ktere by to teoreticky presvedcovat melo (a naprosto nechapu spojeni cechacka s nenavisti k hram) a zadruhe proto, ze nektere argumenty jsou z meho pohledu celkem pochybne. Napriklad tvrzeni ze hraci jsou nadprirozene inteligentni X tvrzeni ze v US domacnostech maji bezne xbox; argument se zrakem; to o sugestivnich zazitcich atd. Nekde by to treba chtelo i nejaka tvrdsi data. Treba tvrdit, ze pripady toho, kdy hra zvysi u ditete agresivitu, jsou vzacne, mi pripada jako dost odvazne tvrzeni. Jasne ze jde o vychovu, ale hry proste dneska ve vychove deti taky hraji roli (celkem by me treba zajimalo kolik procent deti u nas hry hraje), takze si myslim, ze je minimalne dobre i pri te vychove sledovat jak je to dite hrou ovlivnene a ne jen nad tim mavnout rukou.
Samozrejme souhlasim s tim, ze hra z cloveka zlocince neudela a demonizace her v mediich mi pripada hloupa. Ta reportaz te novy, to je vylozena manipulace.
Kdo ví jestli to je jen kec či se to dostane do finální verze hry, ale pokud bych mohl v Assassins Creed 4 lovit velryby, tak bych se nezlobil. Naopak, uvítal bych to. Je to něco co je v normálním životě naprosto nemyslitelného a právě proto je fajn si to neškodně zkusit.

Každý kdo má rád střílečky někdy zabíjel virtuální nepřátele. Většinou to jsou postavy lidské. Ale něco takového bych si v reálném životě nedokázal představit, násilí se mi příčí, z válčení je mi smutno ... ale v tom virtuálním mám krev a násilí rád, protože to nikomu neubližuje a já se můžu vyblbnout.
A což teprve když zastáváte nepřijatelnou teorii, že násilí virtuální pomáhá proti tomu být násilný v reálném světě. U zdravých jedinců. Ale nejen hry, i filmy.


Mimochodem
/////Doom je podle mě stejný klenot na poli her, jako Kmotr na poli kinematografie nebo Beatles na poli hudby.//////

Souhlas, to určitě, ale co když to vezmeme dál a zkusíme zhodnotit kvality takového The Longest Journey, Baldur's Gate, nebo i té rok staré PS3 hry Journey. Tyhle 3 hry jsou pro mě umění v tom klasickém slova smyslu.
Doom je přesně to co má být - co nejrychlejší brutální střílečka. Je to zkrátka herní svět, platí tu jiná měřítka.

My hráči to víme, svět okolo ale jen kroutí hlavou. Tyhle problémy (nepochopení hráčů okolím) tu byly v 80. letech, byly tu i v 90. letech a jsou tu dodnes. 30 let herního vývoje a změnilo se jen málo.

Breivik byl magor kvůli WoWku a nebo to byl jen magor co hrál WoWko (a k tomu dalších 100 her ... a k tomu si třeba četl New York Times, ovlivnily ho NY Times ? Ne).

Brutální hry (a za tím si stojím) nejsou sami o sobě zlé. Může je tak pochopit chorý mozek promile jedinců. Ostatní hráči se u nich hezky vyblbnou.
Koranteng je negr a TV Hovna jsou prostě hovna. Ještě teď se smíchem vzpomínám na tu reportáž věnující se facebookové stránce "Maminkovský pedoráj", kde byli recesisté psychology objektivně zhodnoceni jako nebezpeční pedofilové.
Výborný článok.

V niektorých hrách (napr. Star Wars KotoR / Bioshock) máte možnosť morálnej voľby, takže si môžete sami vybrať, či budete hrať za zlého človeka alebo za dobráka. Väčšina hráčov si určite vyberie tú dobrú stranu, pretože kto by mal to srdce ublížiť malej sestre zbierajúcej adam v prípade Bioshocku? Osobne sa vo všetkých hrách prikláňam k dobru, pretože mi to jednoducho nedá ubližovať nevinným, no poviem si, že to druhýkrát dohrám za zlú stranu, no pri opätovnom hraní to zase nejde. Ale na druhú stranu, vo Falloutovi ma bavilo ničiť mestá - Klamath, Den a vyľudňovať ich. Hral som Postal 1 a 2 a myslím, že tých pár hodín hrania nezmenilo môj charakter alebo videnie na svet a hneď po vypnutí hry a PC som nezačal vidieť červeno a nehľadal, kde mám ukrytú pušku.

Je veľká škoda, že sa u nás (v Česku a na Slovensku) hry nepovažujú za umenie - ako to majú napríklad v Kórei, kde sa profi hraním StarCraftu môžete živiť - a považujú sa skôr za niečo detinské a trápne, hlavne keď starší ľudia vidia dospelého človeka hrať hry a počujú všetky tie čudné zvuky a výbuchy, streľbu a nárek umierajúcich, je to naozaj ako vytrhnuté z kontextu a v prípade rodičov sa vás môžu spýtať, či vám nešibe alebo či ste normálny. Je to naozaj veľká škoda, pretože mnohé hry (viz. Planescape Torment, ako už autor článku napísal) predčili filmy, knihy a dokonca by sa dalo povedať, že v hrách sú obsiahnuté všetky zložky umenia - cutscény nahrádzajú filmy, v Skyrime sme si mohli prečítať množstvo kníh a básní z vymysleného sveta, v každej hre vidíme množstvo obrazov a level design v hrách je architektúra samotná! Zoberte si modelovanie postáv, osvetlenie, prácu s kamerou,... Hry sú IMHO najväčším umením vôbec pretože ich priebeh môže hráč ovplyvňovať a sám si ho tvoriť.

Hry veľmi veľa dávajú. Zlepšujú mnohé vlastností jedinca, ktoré nechcem rozpisovať (sústredenie, rýchlosť rozhodovania,...), pretože pre každý žáner a podžáner by sa dalo napísať pol tucta vlastností.
Škoda také že více lidí nevyzdvihuje pozitivní vlastnosti her - hráč je ten kdo děj posunuje dopředu, ten kdo dělá rozhodnutí jestli jít doleva či doprava, ten kdo musí ve strategii vymyslet správnou taktiku jak porazit protivníka, či vybrat si správné kombinace zbraní, vybavení a skill pointů aby neměl zmršenou postavu.

Hry jsou o přímé kontrole, kdežto u TV jen člověk sedí a nechává na sebe dopadat proud informací.
Souhlas! Dobrej článek!

Ačkoli jsem si nedávno pořídil střelnou zbraň (150 lb kuše), samozřejmě ji nehodlám nikdy použít na lidi/zvířata. Kdyby se ale něco nehezky pokazilo a já například v sebeobraně někoho opravdu zastřelil, vsaďte se, že to svedou na hry a mojí závislost na nich.

Jen snad doplním, že na televizi (především zpravodajství) se zásadně nedívám. Doporučuje dělat totéž. Mainstreamová media místo informování manipulují s obyvatelstvem. Bohužel to není jen v tématu počítačových her, ale i politice, kultuře apod. (třeba CZECHTEKK). Nemyslím si však, že je v tomto případě cílem zamezit obecné konkurenci her TV, ale jednoduše nás tam krmí čímkoli, co nás oblbne a zamezí nám přemejšlet o důležitějších věcech. Místo, abysme se dozvěděli v televizních novinách jak je to Islandem, tak se strachujem, aby náš synek náhodou nepobodal spolužáka, páč pařil večer 2 hodiny Csko.
Přesně tak. Mimochodem toto je téma na které jsem sám mnohokrát narazil. Buď lidé počítačové hry odsuzovali jako neškodnou blbost (která ale není hodná dospělého člověka a vhodná je snad jen pro děti) a nebo satanův nástroj k ovládnutí světa.

Nuff said, vše důležitý jsi už řekl ty, Matthiasi :-D

Pěkný článek, místy nesouhlasím s naznačenou kauzalitou nebo s použitým srovnáním nesrovnatelného, ale čím blíže ke konci jsem dočetl, tím více naše názory konvergovaly.
Nova je bulvár, na té reportáži je to velmi dobře vidět. Vřelé díky za její uvedení. Slova doktora Hubálka jsou vytržena z kontextu a navíc zcela zřetelně dezinterpretována. Nezapomeňte na ten výjev prosím a až budete sledovat reportáže této i jiných televizí a vždy používejte kritické myšlení. Cui bono.
Televize, zvlášťě ty komerční, potřebují odvrátit pozornost samy od sebe. Od explicitního násilí a zobrazení neúcty k člověku v odpoledních vysílacích časech.
Jsou hry nevinné? Nejsou. Měli bysme se snažit, aby byly? Ne. Jsou součástí kultury. Kdo četl například díla Markýze deSade, mi nejspíš dá za pravdu. Dílo se nepálí, nezakazuje, když nemá hodnotu, zanikne samo. Dílo je informace, se kterou se pracuje.
S hrami je to jako p0rnem. Zklidní nadržence, ale na druhou stranu posouvají hranice vnímání všech konzumentů. Sice ne vúlučně, ale obecně přitahují hry spíše lidi nějak deprivované, protože cesta od chtěnému k virtuálně prožitému je velmi snadná. Ti z hráčů, kteří to nemají v hlavě zásadně v pořádku, dřív nebo později udělají nějaký průšvih. A udělali by jej, i kdyby hry nehráli. Rozhodující pro asociální jednání je spíš vrozená dispozice, nízká míra sociální interakce a bezvýchodná situace.
To nejlepší, co proti škodlivosti her můžeme udělat, je věnovat se svým dětem, ale i ostatním svým blízkým a vysvětlovat, proč se na obrazovce děje, co se tam děje a proč my jsme často nositelem toho děje. Plus čas od času se zamyslet, zda hry jsou stále ještě zábava, relax, inspirace a ne bez přemýšlení přejímaný návod, jak řešit problémy v reálném životě.
Na závěr bych řekl, věkové omezení je velmi správná věc a mělo by být respektováno. Orientačně. Mít s kým věci kdykoliv probrat je mnohem mnohem důležitější.
Moc hezky napsané. Ale mám dojem, že tady na DH se to ztratí, protože s tím zde víceméně každý bude souhlasit. A ti, co by si to měli přečíst především, sem téměř určitě nechodí...
Byla by docela sranda vzít klasický kriminální případy a potom srovnat kdo hraje počítačové hry a kdo ne. Podle mě by se páni konspirátoři na Nově asi divili. Pro ně s tou jejich logikou neustálého zaměňování příčiny a následku by to bylo dostatečně vypovídající.

Jinak všeho moc škodí, samozřejmě.
Slušně napsaný článek, jen bych řekl by bylo lepší dát někam jinam, kde si ho přečte někdo kdo je třeba proti těm hrám zaujatý nebo o tom ví právě jen to co mu servíruje bulvár. Zde ten článek ztrácí účinek, jelikož většina DH se s tím názorem ztotožní a bude souhlasit.
Fajn článek. Mám dojem, že se ti občas trochu vymkl z ruky, asi jak ti zrovna plynuly myšlenky, ale nakonec proč ne. Celkem jasně si vyjádřil svůj názor.

Hlavní důvod, proč se média (nepochybně nejen TV) trefují do her, bude určitě v tom, že je to prostě snadný terč. Stačí ukázat násilné scény z nějaké hry a můžeš na tom stavět, jak jsou hry špatné. Už se to ale nestaví do žádného kontextu ani se třeba nemluví o tom, že hry mají svůj doporučený rating. To by totiž narušilo prezentaci her jen jako zábavu pro děti. Pokud někdo bere jako bernou minci "zprávy" na Nově, obávám se, že bude jeho pohled značně omezený a deformovaný i na spousty jiných věcí, nejen hry (zrovna ten geocaching je trefným příkladem). Apel na takové lidi na konci článku je poněkud zbytečný, vzhledem k tomu, že takový člověk těžko bude číst článek na DH.
Pěkný článek, velmi podobný názor na hry a jejich působení na hráče mám i já.