Komentáře
Kateřina
Poslední dopis
Lure of the Temptress
Muselo to dát příšernou práci, v reálu to vypadá jako když v přeplněné Bille nechodí kasy. Zatímco se snažíte něco udělat, postavy si na obrazovce navzájem překážejí a ještě se u toho omlouvají. Často čekáte dlouhé sekundy, sledujete, jak se motají a zapomínají, co vlastně chtěly. Když se objeví závan důležitého rozhovoru, jiná postava začne klábosit s někým jiným a dialogy se tak různě míchají.
Všechno ostatní (dobrá grafika, špatné zvuky, průměrný příběh) mi oproti strašné hratelnosti připadá podružné. Jak něco takového mohlo projít testováním u budoucích tvůrců asi nejpřístupnější adventurní série Broken Sword, je mi záhadou. Nemít jiné zkušenosti s point-and-click adventurami, s pokorou bych se vrátil k parseru a textovým adventurám.
Gyakuten Kenji 2
Pořád se jedná o vizuálního román okořeněný o pár adventurních prvků. Vedle starších zvláštních mechanismů jako otisky prstů, detektor kovu a zastavování a zoomování videa přibyl mechanismus "myšlenkových šachů" což je víceméně další typ výslechu, kde ovšem podle emocí protivníka tlačíte nebo ho necháváte vydechnout. Ta hlavní podoba výslechů, kde důkazem reagujete na rozpor v tvrzení tu však zůstává dominantní a je to tak dobře.
Největší silou je příběh, který na začátku vypadá nudně a průměrně. Jako další návrat do zákulisí a minulosti vedlejších postav hlavní série. Postupně se však případy propojují a příběh pokračuje stále šílenějšími šarádovějšími cestami, plné zvratů, amnézií, nájemných zabijáků, nových loutkařů a dvojníků a přitom silnou myšlenkou a vynikajícím a překvapivým záporákem.
Výsledkem je ještě větší odklon od realismu, vše je však skvěle konstruované a gradované. To stejné se dá říci o vizuálu nových postav, který je správně japonsky ujetý. Hudba a zvuky zůstaly stejně a opět se kolovrátkově opakují dle situace, ale i díky tomu se budete s každou další hrou cítit jako ryba ve vodě.
Figment 2: Creed Valley
Pro: atmosféra, dabing, hudba
Proti: délka
Callahan's Crosstime Saloon
Adventura splňuje i další náležitosti, která si Legend pro své tituly v dané době vytyčily: kvalitní grafika, dabing, hudba a pohled z první osoby. Ten je zde přece jen trochu jiný – obrazovek je jen pár, zato jsou panoramatické, takže se můžete volně rozhlížet do všech stran. To může být místy až zahlcující: plné bary, náměstí nebo obchody s nejrůznějším zbožím vyžadují důkladné prozkoumání a styl „všechno na všechno“ zde dostává nový význam. Navíc u některých aktivních bodů si autoři opravdu pohráli – u jednoho objektu můžete mít klidně i deset a více voleb k vyzkoušení.
Ve hře se hodně čte – nejen dialogy. Kvůli omezenému množství animací a pixelhuntingu jsem byl na textu závislý i při zkoumání možných akcí s předměty. Obtížnost je vysoká, ale váš herní průvodce postupně zvyšuje míru nápovědy, pokud se vám nedaří. Narazil jsem však i na hádanky, u kterých jsem přesně věděl, co dělat, ale nevěděl jsem, jak to správně naklikat. Celkově jsem se musel uchýlit k návodu častěji, než by mi bylo milé – a to opomíjím dva kvízy, které snad byly jen protipirátská ochrana... doufám. :)
K univerzu hry jsem před hraním přistupoval s ambivalentním pocitem – přitahovalo mě i odpuzovalo. Mám raději sci-fi než fantasy, tady však jde o na první pohled nesourodý mix. Nakonec se však ukázalo, že všechna ta podivnost lokací a postav je "jen" skvělým zdrojem pro vtípky a odkazy. Vyznění je ale překvapivě civilní – mnohem víc než časoprostorové paradoxy, kletby a morální dilemata se tu řeší lidské problémy a obavy. A to mám rád.
Pro: atmosféra, humor, postavy, texty
Proti: málo animací, obtížnost a občas ovládání
Stardew Valley
Většinou už jsem potom měl jen ranní rutinu: sklizeň plodin a péči o zvířata, pak výpravu do dolů. Nevěřícně zírám, kolik věcí jsem ještě neviděl, neposbíral a nevyrobil. Přesto mě začala trochu zmáhat rutina – jako v tom reálném životě. Neopakovatelné úkoly jsem většinou splnil a ty donáškové se už nevyplatí. Je čas se posunout k jiným hrám :)
Moc se mi líbilo, jak je hra po grafické i uživatelské stránce jednoduchá, a přesto nabízí tunu obsahu a možností. Občas jsem měl problémy s ovládáním – někdy jsem omylem vykopal plodinu, jindy nestihl včas přepnout na zbraň. Velkým plusem jsou scény s ostatními obyvateli, které získáváte prohlubováním vztahů a tím, že dorazíte ve správný čas na správné místo. Občas vás scénka dokáže chytit za srdce.
První dva roky byly naprosto báječné, a pokud si chcete odpočinout od reálného života a místo toho řešit kravičky nebo bubáky, Stardew Valley je skvělá volba. Původní sérii Harvest Moon pro SNES jsem nehrál, ale přijde mi, že Stardew Valley opravdu dobře vystihuje kouzlo tehdejších her. A zároveň inspirovala řadu dalších – více či méně podařených – nových napodobenin.
Pro: množství obsahu a možností, roztomilá grafika a příběh
Proti: 130h už je prostě moc, občas ovládání
Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth
Mechanikami je hra v lecčems stejná a podobná hlavní trilogii. Argumenty a výslechy se teď odehrávají i mimo soudní síně a vazby (jedno z míst činu je však přímo soud a jeho zázemí). Hra je o něco více klasickou adventurou, pohybujete se po svých ve 2D a interagujete tak s předměty a osobami. Dalším novým prvkem je dedukce, kdy spojujete buď motivy nebo části okolí s předmětem.
Zatímco původní trilogie vytvářela zdání, že se odehrává v našem reálném světě, který se jenom hodně pojaponštil, tady se lore rozšiřuje o fiktivní státy. Celá zápletka se dost točí kolem evropského státu Cohdopia rozděleného do dvou menších. Trochu připomíná Československo. I jiná místa jsou zajímavá, třeba jeden případ se děje na palubě letadla, které je několikapatrové s výtahem:)
Hra mě po původní trilogii neurazila a už brzy navážu pokračováním Gyakuten Kenji 2. Nové mechanismy hru ozvláštnily, zároveň však chybí ten klasický střet obhájce a žalobce v soudní síni se všemi přehnanými gesty.
Metal Death
Popis hry je trochu nepřesný—pokud na příšery pouze najíždíte, končíte. Je nutné je skutečně zničit ještě před srážkou, a to přesně načasovanou „střelbou.“ Jedna barva se ovládá klávesou Z, druhá X, zatáčení probíhá šipkami. Docela mě zaujalo, jak by se hra ovládala volantem...
Na delší hraní to ale moc není. K dispozici jsou pouze dvě obtížnosti a jedna skladba. Chyběl mi nějaký žebříček nejlepších skóre, který by motivoval k opakovanému hraní.
edit: Ohledně ovládání volantem jsem objevil trailer, přidávám do videjí:)
Pro: diesel, erotika, metal, násilí
Proti: chybí žebříček
Metro Exodus
Zřídka se při čtení svých starých komentářů setkávám s pasážemi, které nezestárly dobře kvůli vývoji v reálném světě. U série Metro se mi to však podařilo. Ještě v komentáři k Metro 2033 jsem se podivoval, kdo by v postapokalyptickém světě stále prosazoval komunismus či fašismus, a tvrdil jsem, že bych raději viděl reflexi současného světa. Komentář k následujícímu dílu jsem psal v předvečer invaze – už jsem tehdy reflektoval své pomýlení, ale nikdy by mě nenapadlo, že úroveň ruského zmrdství zdaleka nedosáhla svého vrcholu. Nyní, po třech letech války, statisících mrtvých a nuceném exodu tvůrců hry i autora předlohy Glukhovského, si sypu popel na hlavu. Původní Metro je sice „jen“ kniha a hra, ale zároveň jeho poselství a reflexe jsou stále aktuální.
Pro: atmosféra, grafika, lokace, putování vlakem
Proti: chování mutantů, zvuky
Return to Monkey Island
Zprvu mně drzá, moderní, až karikaturní, stylizace jak z flashového období před mnoha lety šokovala. Po prvním šoku jsem se však rychle přizpůsobil a nová stylizace mi překvapivě rychle sedla. Grafické proměny nakonec byly i v předchozích dílech a postavy jsou jasně rozpoznatelné. Další věcí co jsem si všimnul, je inkluze, na každého piráta je aspoň jedna pirátka. Pravdou je, že už v původním MI byla řada silných ženských postav a asi jsem jenom přecitlivělý. RtMi má skvěle zpracovaný deník s událostmi předchozích dílů, většinu postav potkáte a v prostředí můžete také sbírat kvízové otázky pro opravdové znalce. V hudbě a dabingu nic nevrže.
Jako servis pro fanoušky je hra výborná, ale samotné hraní mi trochu drhlo. Nápověda je sice pěkně zpracovaná, ale proč hra neulehčí život jinak? Třeba proč občas nepročistí přetékající inventář, abych v něm nemusel neustále scrollovat věcmi, které už nevyužiju? Stále se opakuje vtip, kdy na první pohled banální problém má komplikované řešení, ale proč člověk často ani neví, kde začít? A proč tolik hádanek spoléhá na repetitivní pobíhání mezi lokacemi bez výraznější mozkové investice?
Příběhově se nejedná o nic světoborného a závěr mě vyloženě zklamal. Tady z mého pohledu mohli autoři předvést více pokory. Prostě si nedají říct... jenomže já už nejsem pankáč a chci mít pěkný závěr s nějakou myšlenkou a poučením, ne zopakování konce dvojky.
Pro: atmosféra, humor, postavy, množství pomrknutí na předchozí díly, pěkně zpracovaný deník a nápověda
Proti: nejasná zadání, přetékající inventář, líný příběh
Hacknet - Labyrinths
Rozšíření i částečně adresuje mé výhrady vůči původní hře. Tentokrát pracujete v týmu, jste společně na chatu s ostatními hackery s osobnostmi, kteří vám třeba osvěží jaký nástroj použít či odlehčí situaci vtípkem. Vše je to jasně nascriptováno a vy žádnou možnost interakce nemáte, přesto hra působí o kousek živelněji.
Portfolio vašich nástrojů se také téměř zdvojnásobilo a nejsou jenom o hackování toho kterého portu. Úkoly samotné jsou komplexnější, hledáte cesty kudy dál, jsou tu i slepé větve a alternativní postupy. I tak hra není přehnaně náročná, jenom v takových dvou misích se hodí vedle paměti a pečlivosti i rychlé prsty. A samozřejmě si každý soubor k vymazání radši zazálohujte.
Pro: atmosféra, hudba, reálné názvosloví
Proti: omezená dynamičnost a interaktivita
Yakuza Kiwami 2
Zůstávají pozitiva předchozích dílů: ...Yakuza má kouzlo, že dokázala udělat z nouze ctnost a mnohé viditelné nedostatky prodat jako hodnotu navíc. Japonská nadsázka a infantilnost dokázala asi z 4 zvuků namísto plnohodnotného dabingu, z 4 prkenných animací namísto realismu a ze zápletky mimo rámec západní logiky vytvořit postavy a svět, který si zamilujete. To nejdůležitější pro příběh, emoce, jsou tu podány dobře. Přitom hlavní hrdina je ve stylu akčních filmů z 80.let naprostý nadčlověk, se kterým nelze moc soucítit... (Red 2024). Opět tu je nostalgická atmosféra blízko mému dospívání. Všechny postavy mají moji oblíbenou véčkovou Motorolu Razr V3 a mnohé postavy potkáváte znovu.
Vizuálně tu menší posun vidět je. Zdá se mi že je v ulicích vice lidí, více odlesků a potěší i popojíždějící auta. Souboje lépe odsýpají, celý RPG a bojový systém mi přijde mnohem jednodušší a přehlednější. Soupeři už nejsou tak otravní - neuzdravují se a dá se jim snadněji vyhnout. Ani není nějaká velká motivace s nimi neustále bojovat... za snězení jídla dostanete mnohdy více zkušenosti než za souboj.
Pár miniher zmizelo, například autíčka, bowling nebo kulečník. Některé mi přišly těžší, jiné jednodušší. Hodně jsem si užil golf, šipky a baseball. Vrátil se kabaret a přibyla nová tower defense minihra, ve které rozšiřujete a vylepšujete gang. Mnohem víc mě tu však bavil turnaj – jednak kvůli svižnějším soubojům, ale také díky atraktivnějším typům turnajů. Například bojujete ve stylu všichni proti všem, zvrchu na vás padají různé zbraně, a občas se dokonce z podlahy spustí plamenomet.
Co mi naopak nesedlo byl příběh samotný. Už od začátku jsem tam neměl tu emoční investici a postupně mě bavil méně a méně. Závěr byl až fraškovitě překombinovaný. V příběhu mě tak bavily spíš pomrknutí do minulosti. Z toho pohledu mi přišla skvělá část "The Majima Saga" odehrávající se vlastně před hlavní částí a spustitelná samostatně v menu. Jedná se jen o asi dvouhodinovou záležitost, kdy hrajete za Majimu a zjistíte proč vlastně z klanu odešel.
Yakuza Kiwami 2 se mi celkově líbila víc než předchozí díl.
Pro: atmosféra, humor, vylepšený vizuál
Proti: překombinovaný příběh
Sifu
Ve hře vás čeká pět misí/prostředí vždy zakončené bossfightem. Příběh je vyloženě spartánský, prostě cesta za pomstou. Nenáročná grafika má díky stylizaci své kouzlo. Fanoušky imerze potěší i kantonský či mandarínský dabing. Prostředí je chytře rozvrženo s pár zkratkami, zkratkou se vyhnete souboji ale i obvykle ztratíte možnost si vzít nějaký ten bonus u svatyně.
Vše je vlastně podmíněno boji a dá se říci, že bojům s bossy. Ostatní protivníci vás mají jenom pozdržet a pošramotit. Občas vás bohužel hra vypeče, buď nepočítáním zásahu na schodech nebo vám kamera zamíří do zdi. Boj samotný je však opravdu komplexní a moc zábavný. Nezáleží asi ani tak na nějakých velkých kombech, spíš jde o správné načasování a užití těch základních. Také se mi moc líbilo, že techniky hodně vycházejí ze skutečnosti a boj tak vypadá realisticky.
Nejzajímavějším prvkem je asi stárnutí hlavní postavy. Jakmile ve hře zemřete, neznamená to konec. Můžete navázat kde jste skončili, ale zestárnete, přičemž když umíráte opakovaně tak se zrychluje i stárnutí. Postava stárne nejen vizuálně, ale také některé dočasné dovednosti můžete získat jen do nějakého věku a celkově se vám věkem snižuje zdraví a zvyšuje útok.
Hra se mi líbila a až trochu pomine frustrace z její obtížnosti tak se k ní rád vrátím:)
Pro: komplexní, zábavný a v rámci možností realistický boj, stylizované a promyšlené prostředí
Proti: slabý příběh, občas kamera, frustrace pro neumětely
Flight of the Amazon Queen
Primárně vtipné adventury moc nemusím. Když už devadesátková oddychová šílenost tak bych spíš ocenil něco ve městě typu Tamča a Tyrča spíš než toulání po džungli a nějakém chrámě (tam už moje pobavení skončilo úplně). Vtipné konkurenční devadesátkové adventury často dokázala pozdvihnout ještě větší ujetost a nekorektnost. Například proč očividní němečtí náckové nejsou dabováni s vtipným německým přízvukem a používání všechno na všecho nevede k vtipným situacím? Tady je nejčastější odpověď je že něco nejde, což je při větším počtu nemizících předmětů otrava.
Na druhou stranu audivizuálně je hra pěkná, herní mechanismy fungují, dabing je ok. Prostě hra technicky bez problému jako konkurence funguje. Což je neuvěřitelné, protože ji víceméně dělali dva lidi. Doporučuji si přečíst něco o vývoji hry, buď je to ke stáhnutí u hry (GOG) nebo online třeba zde. Lucas Arts byla obrovská společnost s bianco šekem a licencí. Tohle byli dva nadšenci, kteří vytvořili konkurenční hru s postavami svých kamarádů a velkým bojem vůbec hru nějak vydat. Výhledově je možné pokračování, i když je to bokovka autorů, podle vlastních slov na několik let http://amazonqueengame.com.
Pro: funguje bez problémů, dabing a grafika
Proti: na vtipnou dobovou adventuru nemastné neslané
Cat Quest
Hodnotou navíc oproti jiným RPG na krácení času jsou vtipné dialogy a stylizace. Jedná se o kočičí svět a mnohé názvy jsou slovní hříčky. Po pár hodinách soustavného hraní vás to i přes úvodní pawriocity a okouzlující clawlines omrzí. Pokud hledáte RPG s komplexním příběhem a systémem tak ruce pryč. Pokud hledáte RPG na zkrácení času na zastávce, tak je Cat Quest dobrá volba.
Pro: jednoduchý systém, slovní hříčky
Proti: jednoduchý systém, slovní hříčky omrzí
Burning Daylight
U takto krátkých her zadarmo je vždy nabíledni otázka, jestli se je vyplatí vůbec instalovat. U Burning Daylight jsem rozhodně nelitoval, i když jsem přeci jen očekával více "hraní".
Pro: atmosféra, působivá animace a lokace, sdělení
Proti: malá interaktivita a krátkost
Final Fight
Trochu tu fungují skoky ve výskoku nebo smashování zblízka, občas jde vypozorovat nějaký pattern nepřítele a časem jsem se naučil lépe časovat házení protivníkem či použití zbraně, ale pořád nevidím potenciál, že bych se ve hře cítil jako vítěz. Jídlo, kterým si můžete doplnit zdraví se nachází obvykle jen tam, kde ho nepotřebujete. Mimo protivníků vás potrápí prostředí od padajících lustrů, házené molotovy či kutálející sudy. Nenašel jsem způsob jak se jim spolehlivě vyhnout, tak jsem aspoň ocenil, že stejně na tom jsou mnohdy nepřátelé a umírali jsme pěkně spolu:)
Mlátičky v SP nejsou můj šálek čaje, ale zde mě bavila dobová atmosféra a nepřátelé. Mnoho postav mé oblíbené bojovkové série Street Fighter má historii a pochází ze stejného univerza jako Final Fight. Můžete zde hrát za Codyho, Guye či Haggara a mezi protivníky se mimo jiné potkáte s Andorem (Hugem), Poison, Rolentem či Sodom. Rolento je ve Street Fighteru moje oblíbená postava a i tady vás se svými granáty pořádně potrápí.
Pro: atmosféra, známé postavy
Proti: obtížnost
The Fall of Lazarus
Další rozměr tomu dávají příběh a hádanky, přičemž obojí bylo pro mě rozporuplné. Hádanek je málo, mají nápad, ale jsou pro hráče neintuitivní, někdy u hádanek nevíte, co dělat kvůli ovládání. Jinak většinu času strávíte putováním z místa na místo a neubráníte se pocitu umělého prodlužování herní doby. Příběh je těžko stravitelný, vodítek je málo a že se jedná o alegorii, jsem pochopil až mimo hru překládáním achievementů v hex editoru, identifikováním přehrávaného němého filmu a pročítáním fór. Lekačky nefungovaly, anglický dabing mi hru spíše kazil.
Hra je v současnosti zadarmo, takže klidně vyzkoušejte sami.
Pro: architektura a navigace lodi, nápaditost hádanek
Proti: málo hádanek hodně chození, zmatečný příběh a ovládání
The Deed
Hra má tři fáze. V první se můžete seznámit s postavami a nasbírat předměty. Až si naplníte inventář, fáze končí společným jídlem. Ve druhé fázi nastražite falešnou stopu a provedete samotnou vraždu. Ve třetí už přichází inspektor a výslech.
Adventurku lze dohrát za pět minut. Hlavní síla ovšem spočívá v množství kombinací a konců. Inspektor vás na konci vyslechne a dle vaší a jiných výpovědích a důkazů určí pachatele.
Za jeden dolar hra určitě stojí, má dobrý nápad, atmosféru a dialogy. Příjemná pro mě byla absence časových limitů, jediný je při útěku z místa činu dle použité zbraně. Pokud vám nevadí repetetivnost, můžete projít hrou vícekrát a vyzobávat achievementy. K nákupu dvojky za pět mě však jednička nepřesvědčila. Zvláště když jsem se dočetl, že ve dvojce už je těch časových limitů více. Nenašel jsem zde žádný RPG prvek, zmíněný v popisu i v diskuzi hry.
Pro: dobrý nápad, atmosféra, různé konce
Proti: krátkost a repetetivnost
Final Fantasy IV: The After Years
O sedmnáct let se také posunul tamní svět. Vedle staré sestavy vyrostla nová generace. Každá původní postava má svoji vlastní epizodu, která trvá cca 3h. Každá je lineární, často hrajete jen za jednu, dvě postavy, málokdy máte kompletní skvadru. Jste tak občas v situaci kdy nemáte nikoho, kdo by vás mohl léčit nebo jste jenom s mágy, což soubojům dává nutnost více plánovat. Vše se odehrává v původním světě a linky se různě prolínají. Často tak navštívíte stejná místa, vidíte příběh z jiné perspektivy a navštívíte stejné dungeony s odlišnými postavami (naštěstí bedny se každou epizodu resetují:)) Příběh i samotné lokace je víceméně taková fanouškovská variace původních motivů a dění. Celkově se vše recykluje od nepřátel po lokace, i když pár nových míst a protivníků tu je. Zlatým hřebem je poslední epizoda, kdy se všichni hrdinové konečně spojí a následuje epický závěrečný dungeon a završení příběhu.
Rozsah mě mile překvapil a hra se mi líbila. Řadu věcí docení právě hráči původní hry. Líbilo se mi, že postavy a vztahy jsou více propracovány a hra se nijak nezjednodušila. Dále je vidět, že epizody sice vznikaly epizodicky a občas tím trochu utrpělo tempo. Nicméně vše bylo řádně promyšleno a události jedné epizody vnáší více světla do dění epizody předchozí.
Pro: grafika, postavy, příběh,
Proti: náhodné souboje, lineárnost vývoje postav
Final Fantasy IV: Interlude
Pro: grafika, příběh
Proti: náhodné souboje, lineárnost vývoje postav
Pro: grafika
Proti: hratelnost