Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

Stock Car Extreme

  • PC 90
Do brazilské džungle spadlo nákladní letadlo převážející několik počítačů a kopii pravěkého simulátoru rFactor, spolu se všemi zdrojáky k ISImotor enginu. Banda primitivních domorodců si vše odnesla do svých bambusových chatrčí a nějakým zázrakem ty počítače rozjeli, nainstalovali rFactor a začali jej modifikovat... Po pár letech vrtání se v rFactoru vzniklo studio Reiza a hra Game Stock Car. Já si ji koupil a musím těm domorodcům z Reiza studios zatleskat, protože oni dokázali z enginu, kterému se dnes každý vysmívá, vytřískat mnohem víc, než větší studia se svými super "next-gen" simulátory.

Nenechte se zmást obsahem, který na první pohled vypadá, jakoby ve hře byly jen fiktivní auta a okruhy - brazilské "vé-osmičky" opravdu existují a dokonce se v nich ohřáli jezdci jako Rubens Barrichello nebo Bruno Senna. Kromě V8, tu jsou další licencované vozy jako Chevrolet Camaro SS, Mini Cooper S v okruhové specifikaci, Chevrolet Opala, Metalmoro MX18 nebo všechny možné druhy formule 1, které sice nesou fiktivní názvy, ale vychází ze skutečných předloh, pro které autoři neměli licenci.
I když vás třeba na první pohled žádné auto nezaujme, po vyzkoušení si obvykle řeknete "tyvole, to je docela zábava", autoři totiž vybírali vyloženě jen ty auta, které jim připadaly zábavné a to se jim taky povedlo. Mezi tratěmi najdeme především brazilské okruhy, o kterých snad nikdy nikdo neslyšel, ale jsou tu i klenoty jako Red Bull Ring jak v moderní, tak v historické variantě a nebo Kyalami z konce 70. let (moje oblíbené!). Všehny tratě jsou zpracované skvěle a do posledního detailu, sice se nemohou chlubit scanovaním laserem, ovšem vůbec to nevadí...

Fyzika a pocit z jízdy je to hlavní, co dělá simulátor simulátorem a v tom Game Stock Car exceluje. Spojení skvělého force feedbacku, velmi kvalitní fyziky (zhruba na úrovni rFactoru2), výborného ozvučení a velmi dobře naskriptovaného pohybu kamery v kokpitu, vám sprostředkuje skvělý zážitek při hraní, kterému se podle mě zatím žádný jiný konkurenční simulátor nevyrovná. V každém jiném titulu se totiž najde něco, co mně vyloženě kazí požitek z jízdy (ať už je to jalový feedback v iRacingu nebo zvuky a pohyb kamery v Assetto Corsa), tady prostě vše krásně funguje pohromadě a pak už mi ani nevadí, že fyzika pneumatik není tak moc propracovaná jako v rF2. Navíc mě fascinují takové detaily, jako prasácky nalepená izolepa na volantu a vytištěný štítek s optimálními otáčkami v Mini Cooperovi (velký kontrast oproti nevěrohodně vyumělkovaným závodním kokpitům v Assetto Corsa).

Tomuto simulátoru nemám nic moc co vytknout, protože za všemi jeho nedostatky stojí především pravěký engine, na kterým hra běží. Antialiasing v ISImotoru nikdy nefungoval a pořád nefunguje, takže se musí spouštět přes grafické ovladače. Grafika by mohla být lepší, ale už tak si myslím, že borci z Reiza ždímou engine daleko za jeho hranice. Trochu opruz je i nastavovat úhel řízení před každým závodem, ale údajně už makají na nějaké automatizaci...

Pro: skvělý podit z jízdy, zpracování vozů a tratí, zvuky, nový obsah + vylepšování enginu zdarma

Proti: zastaralá, ale pořád celkem pěkná grafika, pro Evropana může být většina obsahu nezajímavá

+8

Assetto Corsa

  • PC 70
Assetto Corsa se mi nehodnotí snadně, na tento simulátor jsem se velmi těšil, mluvilo se o něm jako o prvním "next-gen" simu, který bude v mnoha věcech revoluční. Výsledek mě ale v některých věcech trochu zklamal. Není to ale tím, že by hra byla špatná, ale spíš kvůli tomu, že se žádná revoluce (jak bylo avizováno) nekoná - a navíc v mnoha věcech tento sim strašně zaostává za konkurencí - tím myslím simy jako rFactor, iRacing nebo Game Stock Car. Je jasné, že pokud člověk zná jen NFS, tak Assetto Corsa pro něj bude asi dost šok.

Assetto Corsa není plnohodnotný hardcore simulátor, ale spíš takový hybrid mezi Gran Turismem a rFactorem. A proč to? Chybí v něm dost zásadní věci, které jsou standardem v simulátorech už nějakých 20 let - v závodech vůbec nejsou vlajky, nejde ulít start, nejde ručně startovat motor, je zde pouze sluníčkové počasí, přestože je ve hře něco jako dynamická denní doba, tak tam chybí noc atd. Naprosto stupidní je, že ovládání ani grafika nejde nastavovat během závodu, ale vždy se musíte vracet do menu, což je strašná otrava. To, co mi trochu připomíná Gran Turmiso, je možnost jet kariéru, kde se postupně propracováváte přes výkonostní třídy. To byl podle mě super nápad, kariérní módy jsem měl vždycky rád a často mi v simech chyběly. Co, ale vůbec nechápu je, proč ve hře není žádná odměna - aspoň klasické odemykání aut a tratí. Od začátku totiž máte zpřístupněné úplně všechno, takže vlastně vůbec nemáte důvod kariéru hrát... WTF?
Další věc "odkoukaná" od Gran Turisma je tzv. "photo mode", ve kterým si můžete při závodě nebo v replayi dělat velice pěkné fotečky, ovšem zatímco v GT photo mód fungoval na stejném principu jako zrcadlovka v reálu (nastavujete clonu, dobu expozice atd), tady se vše řeší přes nějaké nesmyslné hodnoty hloubky ostrosti a rozmazání od 0 do 1000, o něčem jako autofokus si můžete nechat jen zdát a tím pádem se vše musí komplikovaně překlikávat a udělat pěknou fotku tak může být dost otrava.

Fyzika je základ všech simulátorů a ta v Assetto Corsa je velmi dobrá, auto reaguje svižně, přes force feedback cítíte každou nerovnost, jízda je tím pádem velmi zábavná, ovšem autoři jakoby zkoušeli fyziku jen na okruhu, protože jakmile zamíříte na nějaké úzké cesty (Trento Bondone nebo fanouškovský Peyregrosse), tak začnou vylézat na povrch nedostatky. Jednak velmi divně fungují tlumiče po doskoku (auto se po dopadu začne odrážet od země jako nafukovací balon a chvíli trvá, než se vzpamatuje) a chování pneumatik mě často taky zarazilo, naposled když mně s RUFem pískaly gumy při průjezdu pomalou zatáčkou v 30km/h - v tomto případě může být pouze chyba v designu zvuků, ale i tak se mi zdá, že jsou auta často nerealisticky nedotáčivé. Jak jsem ale psal, pokud zůstanete na okruzích, tak si není na co stěžovat.

Čím se nejvíce snaží AC zaujmout je grafika a ta je už podle screenshotů docela líbivá, jednotlivá auta jsou vymodelovaná nádherně do posledních detailů, jen škoda, že se stejné péče nedočkaly tratě, které jsou v mnoha místech dost odfláklé a zbytečně to kazí atmosféru. Tratě jsou ale jinak až na pár výjimek laserově nascanované, takže povrch je velmi detailně vymodelovaný a celkový layout je okruhu je taky velmi přesný. Nejde ovšem nijak nastavit počasí, teď nemyslím déšť, ale aspoň změnu oblohy, nebaví mě pořád jezdit za fanfárového sluníčkového počasí, vypadá to pak stereotypně a máte pocit, že jezdíte jednu a tu samou trať pořád dokola.

Zvuky v AC mají kolísavou kvalitu, FMOD občas dělá fajn efekty (např ozvěna v lesních pasážích), ale občas je to houby platné, když samotné samply za moc nestojí. Některá auta mají velice pěkné zvuky (většina GT3 a Lotusů, formule), některé naopak velmi slabé (Abarth, Alfa Romeo, prakticky všechny BMW...). Trochu jsem měl pocit, že AC má asi nějaký blbý zvukový engine, když tam všechny auta zní tak nějak chemicky, ale fanouškovká Miura mě utvrdila v tom, že je chyba pouze ve zvukařích Kunosu :-) Jako celkově ty zvuky nejsou špatné, ale rozhodně to nejsou zvukové orgie jako v iRacingu.

Co se výběru aut týče, tady je to hodně individuální - mně osobně příjde, že většina aut je na jedno brdo - z 99% jsou to rychlé zadohraby, chybí mi nějaká nadupaná závodní předokolka nebo víc historiků (Cobru a Miuru si museli fanoušci udělat sami). V základu je ve hře snad 20 Lotusů a z toho většina je jen variací na jedno auto, všechny jsou tak na jedno brdo. Svěže naopak působí hybridní LaFerarri, zabijácky rychlý Lotus 98T nebo stará dobrá divoká Shelby Cobra. Další auta budou vycházet formou DLC, část bude i placená.

Co je pro mě na AC naprosto zásadní je, že ta hra jde dobře modifikovat a vytvářet do ní nový obsah. Beru ji tak nějak jako nástupce rFactoru, přestože fyzika zatím nepůsobí líp, tak si velmi rád zahraju své staré oblíbené tratě z rF v nové grafice. Už teď je víc než jasné, že nás čeká spousta skvělých módů a z AC se tak stane hlavní platforma pro moddery. Já osobně doufám, že někoho napadne udělat obdoba RallyWorld z rFactoru, to pak budu chrochtat blahem :-)

AC jsem dost detailně průběžně testoval hned od začátku early access kampaně (což bylo tuším rok a půl před vydáním). Zkoušel jsem ji na třech volantech (Logitech DFGT, Fanatec CSR a Fanatec CSW), na každém fungovala trochu jinak. Hra se za tu dobu v některých směrech dost zlepšila, v něčem možná trošku zhoršila, ale celkově si myslím, že Kunos Simulazioni odvedl dobrou práci. Začínali snad v pěti lidech a v době vydání jich (díky early access) mohlo být už patnáct. Rád jsem jim přispěl, ale rád bych viděl některé jmenované věci dotažené do konce (aspoň ty závody hergot!). AC je kvalitní sim, ale není v ničem revoluční.

Pro: Neskutečně detailní zpracování jednotlivých aut, laserově nascanované okruhy, jízdní model, fanouškovské mody

Proti: Závody potřebují dotáhnout, multiplayer, AI soupěřů, některé zvuky, anomálie ve fyzice, stereotypní výběr vozů

+15

Fallout 3

  • PC 0
Fallout 3 je dílo, jehož obrovský komerční úspěch a velkou oblíbenost u teenagerů asi nikdy nepochopím, stejně tak naprosto neobjektivní recenze, které vycházely v době vydání. Ve stejné době, kdy vyšla Mafie2 a vytýkal se ji každý sebemenší nedostatek, vyšel F3, který všude sklízel jen chválu a jakoby najednou všichni byli slepí a neviděli, jak neuvěřitelně je ta hra odfláklá a hnusná po všech stránkách.

Patřím mezi ty, pro které jsou první dva Fallouty nepřekonatelná modla a na F3 jsem se docela těšil. To, že bude hra ve 3d z pohledu první osoby a že nebude na tahy, mně vůbec nevadilo. Co mě ale vytáčí je to, že Bethesda naprosto ignorovala celé Fallout univerzum nastavené v prvních dvou dílech a narvala si tam jen to, co se jim hodí a co je podle nich cool. Kdyby se to nejmenovalo Fallout3, tak proti tomu nebudu mít nic, ale tady jde o pokračování, které vlastně vůbec nepokračuje, ale má svůj vlastní svět s očividně úplně jinou historií, než byla původně vymyslena.

Autoři vybrali jako děj Washington - ok, chtěli aby to bylo asi trochu jiné než predchozí díly, které se odehrávaly na západním pobřeží, to beru. Pak tam ale nacpou FEV, Supermutanty, Harolda, apod. věci, které tam nemají co dělat. Zase jde vidět, že se jim nechtělo vymýšlet úplně něco nového, tak si tam nacpou jen to, co bylo ve starých falloutech cool, vůbec je ale nezajímá to, že to jako celek nemá hlavu ani patu. F1 a F2 jsou sice prehistorické hry, ale jejich děj a příběh každé postavy byly detailně vymyšleny a na to vše se prostě v F3 úplně sere.

Co se mi dál nelíbí je celkový vizuální styl, který působí spíš komiksově a nesedí to k syrovému a realistickém vzhledu z F1 a F2. Původní Fallouty byly seriózní hry, ve kterých byla ale spousta černého humoru, rozhodně to ale nebyly komiksy. F3 na mě působí stylově spíš jako No One Lives Forever, kde ta komiksovost byla vtipná, v F3 ale působí tak nějak nevhodně - pokud by NPCčka chrlily vtipné hlášky a nepřátelé by měly srandovní animace umírání, pak by to dávalo smysl.

Změněn byl i design všech nepřátel, výzbroje a taky architektury. Zase šlo všechno vyloženě do sraček a nechápu proč. Jako příklad uvedu Ghouly, kteří byly původně zamýšleni jako prostě normální inteligentní lidé, kteří jsou ale znetvořeni radiací a virem. V původních Falloutech chodili velmi pomalu, vždyť jejich těla sotva drží pohromadě, až vám jich bylo líto. Tady máme Ghouly ve formě nějakých zelených kostlivců, kteří utíkají rychlej než Usain Bolt a samozřejmě nemají jiný zájem, než vás zmasakrovat. Stejně debilní osud potkal Supermutanty, kteří dřív vypadali fakt drsně, ale Bethesda z nich udělala nějaké ošklivé Orky...viz:
Supermutant v F2 odkaz
Supermutant v F3 odkaz

Co se vizuálu týče, nechápu zdejší ódy na "krásnou grafiku". Hra vypadá obstojně možná uvnitř Vaultů, ale jakmile vyjdete ven, čeká váš smrtelná dávka odporných stále se opakujících textur, odfláklých objektů a naprosto nelogického herního světa v podobě obřího kamenolomu. Zajímavé je, že i v původním Falloutu, který se odehrával snad 200 let před F3 už byla většina malých vesniček navrácena do obyvatelného stavu, ale hlavní město USA pořád vypadá, jakoby atomovky dopadly včera. Všude je bordel, který vypadá hnusně, všude jsou nelogicky rozházené skály a šutry - mám pocit, že Čína během velké války ze vzduchu zasypávala Washington kameny, aspoň to tak vypadá. Ve hře není jedna jediná textura, která by nebyla úplně na blití, grafici nebyli schopni udělat jediný asset aby aspoň trochu evokoval, o co se má jednat, celý svět je jen změť nějakých nelogických tvarů, ze kterých navíc ještě rostou ošklivě vypadající stromy.

Tady jeden příklad Falloutího hnusu: odkaz

k obrázku: je někdo schopen identifikovat tu hromadu za vojákem? Je to hromada trusu nebo šutr ponořený v zemi? Všimli jste si, že cesta je na sračky, ale dřevěný domek a plotek pořád stojí? A co ten kamenolom vzadu? To má být krásná grafika? Myslím, že ten screen docela vystihuje to, jak fušérsky je udělaný celý svět Falloutu 3, takhle debilně to totiž vypadá úplně všude, jen je někde víc budov (které mimochodem ani nemají průhledné okna).

Po technické stránce opět není co chválit. Animace postav jsou to nejhorší, co jsem kdy ve hrách viděl. NPC prakticky plují po zemi s příšernými pohyby a navíc vrhají trojité salta po zásahu brokovnicí - a asi proto je hra tak oblíbená, je to totiž hrozná sranda sledovat jak flusbrokem rozstřelíte super mutanta na sračky.

Herní mechaniky, resp VATS mě moc nechytlo. Není to úplně blbě vymyšlené, ale když už se jim nechtěly dělat vyloženě tahové souboje, tak mohli hru nechat jen jako FPS střílečku. Máme totiž dvě možnosti - buď VATS používat nebudem a budem muset přetrpět příšerné ovládaní zbraně a debilně udělané zásahy a nebo prostě budem muset používat VATS, které ale působí spíš jako cheatování. Ani jedna možnsot mě nebavila.

Rozhovory a Questy jsou klasická nuda ala Bethesda. Oni nemají člověka, který by byl schopný napsat jediný rozhovor, který nebudete chtít po 3 slovech odklikat pryč. Nejsou schopní vymyslet jediné zapamatováníhodné NPC. Celý svět je plný nějakých random ksichtů, lidí bez osobnosti, lidí bez názoru a všichni jsou buď vyloženě dobří a nebo vyloženě špatní... Jó, jak mi chybí Gizmo, Killian Darkwater, Dekker apod.

Už dost. Na to, jaký je F3 odpad, jsem se rozepsal až nějak moc. Teď to hlavní, co mě na F3 sere úplně nejvíc. F3 totiž úplně změnil to, jak lidi vnímají pojem "Fallout". Dřív to byl drsný, syrový, promyšlený svět. Teď je Fallout jen symbolem nějaké post apo komiksové karikatury, kterou ale děcka zbožňují, nosí modré trička se žlutým pruhem a nápisem 101 na zádech... Fotí se v power armoru uplácaném z lepenky a v ruce s třímetrovým kvérem, se kterým by ani neprošli dveřmi. Točí postapokalyptické Fallout filmy, ve kterém je hlavní hrdina vyžrané prase, kde všichni mají dokonale umyté vlasy a čisté oblečení. Vychází komiksové knížky a obrázky, které jsou jen hnusnými karikaturami jako celá tato nepovedená hra.

A než mě fanboys umínuskujete do bezvědomí, zkuste se zamyslet, jestli je tato po všech stránkách odfláklá hra opravdu tak kvalitní, jak si myslíte.

Pro: co?

Proti: jmenuje se to Fallout 3

+13 +26 −13

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad

  • PC 0
Dávám 0% záměrně abych srazil hodnocení a odradil případné zákazníky, kteří se řídí hodnocením. Proč? Protože Tripwire je hnusná banda hajzlů, kteří si vaše peníze nezaslouží. RO2 není až takový průser, ale jejich jednání je do nebe volající. A co že se tedy stalo?

RO2 vyšlo jako téměř nehratelný, zabugovaný hnus, který trvalo půl roku vyladit do hratelné podoby. Autoři nás předem ujišťovali, že do tří měsíců po vydání budou zdarma ke stažení nové vozidla a nové mapy a hra bude mít velkou podporu od autorů - měla to být taková omluva za problémy při vydání. Je to téměř 3 roky od vydání a co všechno vyšlo? 2 nové mapy, z toho jedna je hnusná jak prdel a pár map od fanoušků, které se staly oficiálními jen aby to vypadalo, že hra má nějakou podporu od autorů. Žádné nové vozidla se nekonají, Tripwire veřejně sdělili, že vývoj nových vozidel předávají modařskému týmu složenému z členů komunity, kteří na tom budou makat zadarmo ve volném čase jako idioti. Tento tým fanoušků se nedočkal absolutně žádné podpory a 3 letech zbytečného vývoje se na to museli vykašlat. Strávili na tom stovky hodin úplně zbytečně. Co na to Tripwire? Zamyká a maže témata na fórech - jejich obvyklý postup, jak zahladit stopy jejich prohnilosti.
Aby toho neblyo málo, tak ještě cca před rokem se členové Tripwire aktivně podíleli na sabotáží módů, které v té době byly populárnější než jejich posrané RO2/RS, potřebovali nějak dostat hráče na svou stranu a nenapadlo je lepší řešení,než potopit mody, aspoň na chvíli - a to prosím není žádný výmysl. Dokonce byly rozesílané výhružné dopisy lidem, kteří se snažily tyto problémy řešit, spousta lidí bylo zabanováno na jejich fóře atd. Co to jsou za lidi, když mají potřebu dělat takové prasárny? Jak by řekl Bill Pulman: "Atomovku na ně!"

FUCK OFF TRIPWIRE

Pro: je to barevné a hýbe se to

Proti: hýbe se to hnusně a má to hnusné barvy

+10 +18 −8

ArmA III

  • PC 75
Arma3 je pro mě největší překvapení za posledních pár let. Přestože původní Flashpoint a Resistance jsou pro mě srdcovky, tak první dvě Army mě vůbec nechytly. Bral jsem je jen jako Flashpoint s lepšími 3d modely, ale se stejnými nedostatky a dost mě to štvalo, čekal jsem větší pokrok a proto jsem od Army3 čekal stejné zklamání - proto jsem před vydáním natočil i tuto parodii odkaz První videa a screenshoty mě také nenadchly, říkal jsem si, že zasazení do budoucnosti na řecký ostrov nemají šanci zaujmout a o to víc jsem byl překvapený, až jsem hru jednoho dne náhodou vyzkoušel.

Hned jako první mě do očí praštila skvělá grafika, která exceluje především ve zpracování ostrova Altis. Za ten bych dal grafikům metál, protože mě fakt baví se po něm jen tak procházet. Vegetace je jako živá, města jsou velmi detailně postavené a všechny budovy (kromě kostelů) jsou pro hráče otevřené! Při hraní si připadám si jak na dovolené, jen mě mrzí, že ve hře není žádný civilní život - ani v kampani. Ostrovy jsou prakticky vylidněné a pohybují se na něm jen vojáci a partyzáni.

Zvuky taky doznaly jistého vylepšení, samopaly zní konečně trochu jako zbraně, jen rotačáky mají pořád extrémně debilní zvuk (nechápu, jak to mohlo v BI projít) a proto doporučuji mod SpeedOfSound, který posune zvuky do úplně jiné dimenze. Ze hry zmizel i otravný zvuk "houpání" výstroje, který mě ve dvojce doháněl k šílenství a udýchaná postava už nezní tak debilně jako v původním Flashpointu...

Další velký pokrok je vidět v animacích vojáků, kteří konečně působí trochu jako živí. Bohemce trvalo jen nějakých 12 let, aby se naučili správně používat Motion Capture... Jedinou připomínku bych měl k animaci pomalé chůze se sklopenou zbraní, ta totiž vypadá, jakoby ji snímali z Robocopa a pokud takhle jde několik vojáků za sebou, tak to vypadá vážně komicky. S animacemi souvisí i ovládání, které je konečně zase trochu zábavné a řekl bych, že i trochu zjednodušené - za účelem lepší hratelnosti.

Co mě ale trochu zklamalo je umělá inteligence a to především spolubojovníkům, kterým velíte. V původním Flashpointu jsem s nimi problémy neměl, pouze mě štvalo, jak pevně pořád drží formaci. Tady se ale všichni chovají prostě jako kreténi a nejde s tím nic dělat - např. musíte rychle utéct z města zpátky do tábora, během útěku jste pod palbou a vaši svěřenci místo aby vzali nohy na ramena a upalovali tam, kam jim zavelíte, tak se plouží nejpomalejší možnou chůzí a trvá jim to třeba o 10 minut déle, než vám. Chybí mi v příkazech něco, čím bych je popohnal. Chápu, že se snaží být jakože opatrní, ale ve chvíli, kdy mají za prdelí skupinu tanků se to prostě nedělá! Zpočátku jsem se snažil hrát mise v kampani tak, aby mi nikdo ve skupine neumřel, pak jsem ale zjistil, že jsou ostatní jen na obtíž a často jsem je nechával "na spawnu"... Dále mě zarazilo, jak nepředvídatelná je umělá inteligence nepřátel - i když jim dáte skill na minimum, tak vás občas nepříjmeně zaskočí svou nechutně přesnou střelbou.

Další zklamání bych viděl v chudém obsahu, který dostanete za (podle mě) dost vysokou cenu. Vůbec mi nejde o kampaň, ale o zbraně a jednotky, které mi příjdou nudné ve srovnání s tím, co nabízela Arma2. Budoucnost mě fakt nebaví, takže ty hranaté hrůzy, které hra obsahuje jdou úplně mimo mě. Stýská se mi po starém dobrém UAZu a Mi-17. Navíc mně příjde fakt ujeté, aby v roce 2035 byla hlavní stíhačkou L 159 Alca :-)) Jo a když už jsem u těch vehiklů, tak musím vyzdvyhnout fyziku, která má sice pořád daleko k dokonalosti, ale od Army2 je to velký krok vpřed. Vozidla konečně zatáčí podle toho, kudy jim směřují kola a jízdu si tak můžete občas i vychutnávat... Asi tak do momentu, než pojedete s civilním pickupem 200km/h po rozoraném poli :-))

Co se kampaně (která vyšla až po vydání jako DLC a je rozdělaná na tři samostatné části) týče, není to nic geniálního, ale taky tady není nic moc co vytknout. Zpočátku jsem měl trochu problém zvyknout si na jiný styl vyprávění (žádné cutscény, pouze sledujete dění a briefingy), ale časem jsem si zvykl. Pár misí mě dokonce bavilo natolik, že je občas hrávám znovu pro zábavu. Občas jsem měl dokonce pocit, jakoby mi bylo zase patnáct, kdy jsem poprvé hrál Operaci Flashpoint a byl jsem ztracen v misi "Po Montignacu" :-) Jo, pořád to má stejné kouzlo, je to prostě paráda, když vás hra nevodí za ručičku a vy sami si můžete vybrat, ze které strany, a jakým způsobem zaútočíte...

Hodnotím pouze single-player. Slyšel jsem, že v MP je strašný net code a videa s lagujícími pajduláky to jen potvrzují, proto jsem si nechtěl kazit chuť a zůstal pouze u kampaně a editoru...

Good Job Bohemko, napotřetí se to povedlo. Teď chci nějaký pořádný addon, ve kterém budou UAZy a Gazíky a ne ty futuristiciké hrůzy! :)

Pro: grafika, zpracování ostrovů, atmosféra, volnost, lepší ovládání všeho, kampaň

Proti: nespolehliví spolubojovníci, některé zvuky, zasazení do budoucnosti, žádný civilní život

+13

War Thunder

  • PC 50
Velice dobré to je, ale stejně jako všechny ostatní F2P hry to trpí syndromem dementních hráčů = hrají to všichni, takže kvalita pilotů značně kolísá a je tam až moc těch, kteří neumí pořádně létat / střílet, tak jen bourají do ostatních a nebo se pustí jen do čelních soubojů, které často také končí nevyhnutelnou srážkou. Za to, že to hrajou lamy ale hra nemůže :)

Grafika je super, říkal jsem si, jak to mají hazky vyladěné, že to na mé šunce hraji skoro na max, ale od určité verze (tak 10 updatů zpátky) se něco provedlo s grafikou a už to tak nenáročné není, mně to spadlo o 10 fps dolů a to jsem musel ještě několik detailů hodně ubrat. Pokud bych měl u grafiky něco vytknout, tak možná jen provedení některých map v arkádě, které vypadají velmi ošklivě (většinou ty přehnaně hornaté) ve srovnání s těmi, které jsou podle skutečných lokalit, ty totiž většinou působí až fotorealisticky - grafici v tomto směru odvedli perfektní práci, samotné zpracování modelů letadel je na špičkové úrovni.

Zvuky mě trošku zklamaly, v kokpitu zní letadlo výborně, ale v externím pohledu je zvuk motoru dost nevýrazný a navíc mi příjde, že u všech letadel stejný. Navíc v spectate módu je zvuk totálně zabugovaný, často vypadne zvuk motoru nebo zní jen určitá frekvence.

Dále bych vytknul podle mě dost humpolácky udělané menu a server lobby, menu občas působí nepřehledně, pak si člověk zvykne, ale lobby je vyloženě očesané, u serverů chybí údaje o pingu, nejde řadit jednotlivé hry podle hráčů/kola atd - tyto věci mě vždy odradí od hledání nějaké mise a tak stejně vždycky skončím v instantní bitvě, ale ani tam mi nefungují nabízené filtry.

Celkově je to ale fajn, baví mě to, občas si ale říkám, že to hraju jen kvůli bodům a vidině, že si koupím lepší letadlo atd. Tyto věci mě v hrách celkem štvou, protože se tak vytrácí hraní her čistě pro radost, hráči se pouze honí za statistikami, levelováním atd. To je holt taková nemoc dnešní doby

EDIT: Po 4 letech strhávám 20%
+16

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 70
Je to střílečka a je škoda, že všechny ty přestřelky nevzali autoři tak vážně jako příběh a prezentaci - stále se opakující vzorec "přílivu" desítek naprosto tupých nepřátel, kteří taktizují asi jako pravěcí lidé při lovu mamutů, pro mě není moc zábavný, naopak jsem se musel někdy přemáhat, abych hrál dál. Nutila mě k tomu zvědavost, jak hra dopadne. Příběhová část je hodně vymazlená, ale také dost přitažená za vlasy. Minulý díl měl jakžtakž uvěřitelný a realistický děj, tady je tomu už docela jinak. Při některých "cool" scénkách a misích jsem si říkal, že víc to už přehnat ani nešlo. Ale tak jde hlavně o efekt a ten je tu velký :)

Audiovizuálně je to hodně působivé dílo i přes svůj starý engine plný pavučin. Krom kolísavé kvality 3d modelů a divného nasvícení panáků si moc není na co stěžovat... Snad jen na absenci nějaké pořádné fyziky a demolice prostředí... Tam kde pokulhává obraz, tam to dorovnává dobrá hudba, která hru krásně podtrhuje (ovšem k mému zklamání neobsauje žádný zapamatováníhodný motiv, který bych od něčeho, na čem dělal Zimmer čekal). Vytknul bych zvuky zbraní, které jsou u některých typů fakt směšné (pán, který má na svědomí zvuky by si mohl někdy zajít na střelnici)

Celkově dávám 70% i když jsem původně chtěl dát mnohem míň. Přestřelky mě až na nějaké výjimky (sniperské mise) nebavily tak jako třeba u Call of Juarez2 nebo Brothers in Arms3 a o nic jiného vlastně při hře nejde.

Pro: příběh, atmosféra, prezentace, hudba, spousta působivých (ač trochu přehnaných) scének, odkazy na různé filmy

Proti: krev na monitoru, která byla během hraní neskutečně otravná, příliš mnoho naprosto tupých nepřátel, kteří hru jen zdržují (nějak to natáhnout museli), nesmyslnost některých postupů vojenských sil ve hře a jejich využití

+14 +18 −4

Mobil 1 British Rally Championship

  • PC 90
Určitě jedno z nejlepších rally, které excelovalo hlavně zpracováním tratí, to bylo v té době prostě bezkonkurenční. Třicetikilometrové RZty byly pěkný záhul... Všechny ty tratě byly navíc podle skutečných předloh z britského mistráku. Mně tato hra přivedla spoustu nezapomenutelných okamžiků - třeba když jsem jel šampionát a po servisu následovaly dvě RZ, jedna na šotolině, druhá už celá pokrytá sněhem, musel jsem řešit jaké pneu obuju a jestli to auto vydrží. Nebo noční RZ se skvělou atmosféru (díky fotografujícím divákům). Todle je vyloženě nezapomenutelná hardcore záležitost.

Jinak hra byla nechutně těžká, soupeři zajížděli v šampionátu dost dobré časy a člověk musel jet naplno a bez chyb, aby s nimi držel krok. Ta obtížnost ale měla něco do sebe. Navíc ta odměna za výhru v šampionátu stála za to - zpřístupnění všech vozů kategorie WRC!

Jediná věc, kterou bych této hře vytknul je fyzika, ta byla dost divná. Auta málo zatáčely a navíc najetí na hranatý svah znamenalo někdy dost šílený kotoul.

Přes to vše je ale Mobil1BRC mezi mými nejoblíbenějšími rally simulátory

Pro: fotorealistická grafika, výborné tratě, bohatý vozový park, atmosféra, oficiální licence

Proti: fyzika

+20

Rally Championship Xtreme

  • PC 70
Zas taková sláva to imho nebyla. Hlavně mě pohnuly žlučí ty modely aut "vykradené" ze starého Rally Championship, autoři se ani nenamáhali je nějak přeskinovat, nebo přemodelovat, takže Octavia WRC vypadala jako Kit-car. Na druhou stranu, hra měla na tu dobu ne-úplně-nejhorší (těžko se dá říct dobrou) fyziku a celkem fajn atmosféru. Celé to ale působilo tak nějak narychlo zplácané. Nejvíce mě pobavil Hrdinka na krabici české verze, který tam tvrdil něco ve smyslu, že realističtější hra neexistuje :)

Pro: atmosféra, možnost upravení rozpisu, pár povedených tratí, dalo se to i hrát :)

Proti: modely aut

+5 +6 −1

Day of Defeat: Source

  • PC 65
Day of Defeat má co se kvality týče sestupnou tendenci. Stařičká verze 3.1 byla i přes svou zabugovanost výborná a do určité míry i realistická (třeba oproti CS), další verze sice přinesly zajímavé vylepšení (třeba Brity), ale hra se stávala čím dál více zběsilejší. DoD:S působí oproti minulým dílům poměrně chudě, Britové nebo němečtí paragání jsou pryč, krvácení je pryč a nějaká ta realističnost je taky pryč. Na můj vkus je hra až moc zběsilá a arkádová. Grafika je celkem pěkná, ovšem zvuky jsou otřesné - střelba z STG44 zní jako když jezdíte kartáčem přes koberec :) Day of Defeat jsem hrál několik let klanově, Source verzi taky chvíli, ale už to prostě není to, co to bývalo. Dnes si raději zahraji Red Orchestru :)

Pro: grafika, dobré mapy, atmosféra

Proti: zvuky, arkádovost

+12

RalliSport Challenge

  • PC 70
I přes svou šílenou arkádovost jsem se u Rallisport Challenge celkem bavil. Na tu dobu to mělo výbornou grafiku a celkově fajn atmosféru. Nejvíce se mi zalíbily závody do vrchu (a z vrchu :)), rallycross byl taky fajn. Jinak jak už je u rally her zvykem, tak zvuky jsou otřesné (auta zde zní spíš jako tryskáče)... Fyzika je dost pitomoučká, je to arkáda, takže auto je na cestě jako přilepené. Na druhou stranu, žádná jiná rally hra se nemůže chlubit takovou blbostí, aby se vám při skoku vysypaly okna a světla :)

Srovnávat RBR a todle se opravdu nedá, RBR je totiž hardcore simulátor :-P

Pro: pěkná grafika, různé druhy závodů, vozový park, atmosféra

Proti: zvuky, fyzika

+5

Hidden & Dangerous 2

  • PC 85
H&D2 je pro mě nejlepší druhoválečná singleplayer hra. Nejvíce bych určitě vyzdvyhnul atmosféru, která je zde fakt hustá a to hlavně díky skvělému zvukovému (a hudebnímu) doprovodu a smyslu pro detail, kteří hoši z Illusion Softworks bezesporu mají. Grafika sice může působit poměrně zastarale, ale díky fotorealistickým texturám a detailně zpracovaným herním mapám se jen tak neokouká. AI neurazí, ale ani nenadchne - spolubojovníci občas mají tendenci střílet skrz zdi, hlavně snipeři.

Pro: skvělá atmosféra, povedené zvuky a hudba, cit pro detail

Proti: zastaralý engine, slabší AI, OT-810 v roli německého polopásovce :)

+8

Colin McRae Rally 2.0

  • PC 80
Přestože se jedná o čistou arkádu, ve své době to byl naprostý hit a spousta lidí se u něj baví dodnes!

R.I.P. Colin McRae (1968 - 2007)

Pro: rozsáhlý vozový park, spousta skvělých tratí v čele se skvělou Itálií, povedená hudba, zábava

Proti: nepovedený pohled z kokpitu, zvuky jako z vysavače

+19

Colin McRae Rally 04

  • PC 70
I když byla čtverka celkem povedená, nějak nedokážu překousnout to, že se jednalo jen opravenou trojku. Autoři vylepšili nepovedenou fyziku z trojky, přidali pár tratí a aut a tím to hasne. Proč dělat něco nového, když stačí opravit něco nepovedeného a vydat to jako novou hru, peníze budou tak jako tak :)

Pro: pár hodně povedených tratí, líbivá grafika (na tu dobu), pokud vám nebude vadit, že se auta chovají spíše jako motorvé čluny, možná se i pobavíte

Proti: Je to jen trojka v jiném kabátu

+4

Red Orchestra: Ostfront 41-45

  • PC 100
Můj favorit co se FPS onlinovek týče a zároveň nejlepší hra z prostředí druhé světové války. Nikde jinde jsem nenašel tak dobře vybalancovaný realismus a zábavu zároveň. Red Orchestra se sice odehrává jen na východní frontě, ovšem ke stáhnutí jsou i dost povedené módy, které vás zavedou na jiná bojiště - Normandii nebo Ardény můžete zkusit v módu DarkestHour a boje v Africe v modu Mare Nostrum.

Pro: realismus, atmosféra, zvuky, tankové souboje, spolupráce autorů s fanoušky

Proti: problémový systém zvedání zbraní ze země, který vás nejednou bude stát život :), zpočátku bude trvat dlouho, než si na hru zvyknete, chce to trpělivost

+11

Richard Burns Rally

  • PC 95
Jediný opravdový SIMULÁTOR rally, který kdy vyšel. Řekl bych, že i dost nedoceněný. Ne každý má ruce na to, aby ukočíroval třísetkoňové WRCčko na cestě tak úzké, že se tam sotva vejde jedno auto :) Hra se sice nemůže chlubit oficiálními licencemi na světovou rally, ale i tak nabídla spoustu krásných a nezapomenutelných tratí. Fyzika chování vozu nemá obdoby, kvůli tomu ale dost stoupla obtížnost. Je to prostě hardcore simulátor, který není pro každého.

R.I.P. Richard Burns (1971 - 2005)

Pro: fyzika, grafika, detailní nastavení vozu, různé počasí, výborně zpracovaný povrch vozovky

Proti: chování vozu mimo trať je občas dost zvláštní

+13