Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Colin McRae Rally 04

Codemasters •  Six by Nine (PC)
19.09.2003
02.04.2004
kompatibilní
76
87 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Čtvrtý díl série, který na PC dorazil s více jak půlročním zpožděním oproti konzolovým verzím. Jedná se o první díl bez oficiální WRC licence, a tak byly všechny vozy a jezdci vybráni z jiných závodních šampionátů.

Oproti třetímu dílu hra přišla se značným vylepšením chování vozů, které již nejsou tak citlivé a přetáčivé. Úprav se dočkal také model poškození a grafická stránka celkově. Hra nabídla přes 20 vozů různých kategorií jako WRC 4WD, 2WD nebo skupiny B. Dále také 8 regionálních rally závodů po celém světě.


Poslední diskuzní příspěvek

Tak jsem si právě oživil vzpomínky na 4 díl. Jelikož teď mám čerstvě něco odježděného z CMR 2 a CMR 2005 tak to CMR 04 schytá. Grafika není zlá, na CMR 2005 se nechytá ale je tam rozdíl jednoho roku, to se dalo čekat.

Co se ovšem čekat nedalo je ovládání vozu. V CMR 2005 je MG ZR, kterou jsem dostal po vyhrané kariéře s WW Golf bestie, kterou mám co dělat abych zkrotil. Tady v 04 stejné auto na asfaltu jezdí divně, sedí na cestě jak přibité, ve stejných rychlost bych v CMR 2005 už lítal mimo trať. A to nemluvím o zvucích, ty jsou v CMR 2005 o třídu lepší. Tady jsou auta podivně ztlumená.

Překvapilo mě také jak snadné bylo vyhrát Finsko nebo Španělsko a to i po nárazech, kdy jsem měl v jednom případě rozhozené řízení, nemluvě o ztracených sekundách po nárazu než jsem se vymotal.
V CMR 2005 v kariéře na střední obtížnost jsem nebyl schopen zajet žádnou trať na bedně (natož na prvním místě) na poprvé. To taky o něčem vypovídá. Tady dělám rekordy, až na UK.

Za mě ne. Trojku už raději ani nebudu instalovat.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Kdyby takto vypadal třetí díl, byli bychom ušetřeni jednomu velkému zklamání. Jenže na kdyby se nehraje a v rally to platí dvojnásob. A tak jedno veliké zklamání z dílu třetího pronásleduje menší zklamání z dílu čtvrtého. Necelý rok po uvedení nevydařené trojky vychází díl čtvrtý, který sice odstraňuje zásadní nedostatky (především jízdní model) dílu třetího, ale nepřináší nic moc nového a pouze recykluje většinu ze svého předchůdce (tratě, auta, grafiku i zvuky), což je na plnohodnotné pokračování žalostně málo. Na druhou stranu hratelnost úpravou jízdního modelu poskočila o úroveň víš a to je pro závodní hru podstatné.
CMR 4 se hraje opravdu dobře, o poznání lépe než jeho předchůdce, a vzhledem k tomu, že krom vlastních předchůdců neměl v době vydání pořádnou konkurenci, nebylo pro fandy rally závodění řádné alternativy. Ale takhle přeci měl vypadat již CMR 3!

Pro: Upravený – povedený jízdní model a vylepšená grafika.

Proti: Absence licence FIA = WRC nejsou v továrních barvách. Všudy přítomná recyklace předchozího dílu. Zábava z CMR 2.0 nebyla překonána.

+25
  • PC 80
Čtvrtý díl této světoznámé závodní série má oproti předchůdci mnohem příjemnější jízdní vlastnosti, obsahově si jsou ale velmi podobní. Pro mě je čtyřka druhým nejlepším dílem této série.

Menu je přehledné a vzhledově povedené. Hra nabízí velké množství vozů rozdělených do čtyř kategorií (4WD, 2WD, Group B a bonusové vozy). Vozů je celkem 21, žádné Škodovky mezi nimi bohužel nejsou. Nejraději jsem jezdil s Citroenem Xsara WRC, neboť jsem s ním vždy dosahoval nejlepších časů a líbilo se mi jeho zbarvení. Vozy mají příjemné arkádové jízdní vlastnosti, hru jsem nejčastěji hrál s volantem při pohledu z interiéru. Systém poškození vozů je na vysoké úrovni, po dvou etapách se vždy nabídne možnost vůz opravit. Potěšilo mě, že lze přetáhnout časový limit. Možností nastavení vozu je zde podobně jako u předchůdců. Bohužel, hra automaticky nevybírá vhodné pneu, musí se vybírat manuálně, na což jsem párkrát zapomněl :)

Na výběr je velké množství tratí rozdělených do osmi zemí, v každé zemi je šest etap a jeden speciální okruh, na kterém se jezdí proti jednomu viditelnému soupeři. Docela mě štvalo, že okolo cest ve Finsku jsou hluboké příkopy, ze kterých se moc obtížně dostává. Tratím bych vytkl i jejich malou délku, všechny se dají zajet pod pět minut. Nejjednodušší mi přišla Austrálie společně se Švédskem, nejobtížnější Francie se Španělskem, cesty zde jsou neuvěřitelně klikaté.

Hra obsahuje pouze obyčejně mody Championship, Stages, Quick Race a Rally. Mod Arcade, který mě ve druhém díle moc bavil, zde není. Šampionát je jednoduché vyhrát na obtížnosti normal a advanced, až na poslední stupeň obtížnosti, expert, je nutné jezdit rychle a bez chyb.

Grafické zpracování hry je na vysoké úrovni, vozy jako by z oka vypadly svým reálným předlohám a tratě jsou taktéž zdařilé. Líbilo se mi zpracování pohledu z interiéru. Ozvučení vozů i hlas navigátora jsou celkem povedené.

CMR 04 je zábavný a pohledný rally simulátor, který ale nepřináší nic nového. Nejvíce mě na tomto titulu zklamala chudá nabídka herních modů, naopak nejvíce mě potěšily velmi zdařilé jízdní vlastnosti aut.

Pro: jízdní vlastnosti vozů, pěkná grafika, ozvučení, bonusové vozy, rozmanité tratě, zdařilý pohled z interiéru

Proti: absence vozů značky Škoda, pouze obyčejné mody

+14
  • PC 70
Tak tu asi zase budu za černou ovci. Je jedna věc, na které se s vámi shodnu. Třetí a čtvrtý díl měly být jen jedním dílem. Kombinací určitých aspektů obou dílů mohla vzniknout opravdu povedená závodní hra.

Po grafické stránce se toho změnilo hodně málo. Přibylo listí ve stromech, které se i hýbe, a tráva, která taktéž podléhá vanutí větru. Jiných změn jsem si ale nevšiml. Ono je pravděpodobné, že tam bude více polygonů a lepší textury, ale já zkrátka neměl šanci to zaznamenat. Další změnou je efekt oslnění sluncem. Řekl jsem oslnění? Kdepak, tohle není oslnění. Ve trojce jste při jízdě proti slunci neviděl nic (a tak to má být), tady je to jen trochu zvětšený světlý flek na obrazovce. Dle mého je to tak trochu zbytečný ústupek.

Když jsem hrál trojku, zanedlouho jsem si na jízdní model zvykl a neměl jsem žádný problém. O to víc jsem byl zvědavý na čtyřku, která je po údajně nezvladatelném modelu z trojky mnohem lepší. No, řeknu vám jedno... trojka se mi řídila líp. Asi vím, že si za to můžu sám, protože jsem, jak už to tradičně dělávám, ignoroval výběr pneumatik a vlastně úpravy vozu všeobecně, ale auto zkrátka klouzalo víc. Takže pokud někdo mluvil v souvislosti s trojkou o řízení motorových člunů, pak čtyřka je na tom hůř. Zmínil jsem výběr pneumatik. Možnosti výběru součástek bohužel ve hře zůstaly, dokonce se vrátila i nutnost zabývat se opravami. Odstraněno nebylo vynulování nastavení vozu (u mě jen řízení, které je ve výchozím nastavení strašně pomalé) při každé nové rally. Hra se nyní neukládá po každém závodě, ale vždycky až v pauze určené k opravě vozu.
Pravdou je, že ačkoliv mi jízdní model moc nevyhovoval, byl v zásadě čitelnější, než ve trojce. Pokud by někdo, kdo v životě neseděl za volantem, po mně chtěl, abych mu pustil nějakou rally hru, pustil bych mu právě CMR 4. Jízdní model v sobě zkrátka neskrývá žádné záludnosti, je dokonale prostý, ale zároveň poněkud nudný.

Dost zvláštní byla možnost testování nových součástek. Vám se někdy povedlo nějakou z těch podmínek splnit? Já se musím přiznat, že jednou jsem se docela blížil, ale ty limity a požadavky byly natolik smrtelné, že jsem nikdy žádnou součástku úspěšně neotestoval. Nejvtipnější byl tuším test převodovky, kdy se po mně chtělo, abych držel otáčky v rozmezí asi tak 3 pixelů na otáčkoměru. I když jsem měl pedály, zvládnout se to nedalo. Hráči na klávesnici by kroutili hlavou asi tuplem.

Dostávám se k tomu, že ježdění mě zkrátka už tolik nebavilo. Možná za to trochu může i to, že jsem hrál tři hry série hned za sebou a mohl jsem být poněkud přesycen, nicméně v CMR 3 jsem strávil mnohem více času a neomrzel mě. Krom jízdního modelu se změnil také design tratí. Zatímco v trojce jsem slintal na dokonalostí navržených tratí, tady je to jen nuda a šeď. Zkrátka to není ono, na tratích nejsou věci, co člověka překvapí, okolí není tak poutavé. A co víc, některé úseky jsou kompletně vykradené ze trojky. Takže abych řekl pravdu, ačkoliv jízdní model by mi zas tak nevadil, neslanost nemastnost tratí mi už vadila opravdu hodně a velmi brzo zapříčinila nudu. Stále nejde srazit značku ani patník a dokonce ani cedule naskládané kolem cesty (resp. jak které, člověk nikdy předem neví). Naopak balík slámy už se konečně chová jako balík slámy, tudíž není přibitý k zemi a náraz do něj neudělá zvuk jako náraz do zdi.

Velkou výhodou mohla být přítomnost dvojkolek, třídy B a bonusových vozů. Problém je, že podmínky pro odemknutí jsou poměrně tvrdé a pokud člověka hra nebaví, těžko bude jezdit jen proto, aby si něco odblokoval. A tak jsem si s žádným žihadlem z "béček" nezajezdil.

Navzdory kritickému komentáři není CMR 4 vyloženě špatnou hrou. Problém je v tom, že je to jednak vykradená trojka a že jízdní model mě osobně už nepřišel tak zábavný. Přibyly některé drobné nedostatky, jiné zase ubyly. Tratě jsou nudnější, a to se promítlo do celé hry. Uvidím, jak si povede pětka...

Galerii obrázků naleznete zde: http://steamcommunity.com/id/SasakrCZ/sc ... ilter=shortcut_12026

EDIT: A ještě jedna "novinka" mě překvapila. Při okruhových závodech na konci každé rally se kamera přepnula na nárazník a kamera z kokpitu byla nedostupná. Zvláštní, že ve trojce to fungovalo normálně.

Pro: Velmi čitelný jízdní model, balík slámy už není jak kámen

Proti: Nudné řízení a nudné tratě; značky, patníky a cedule nejdou srazit; přítomnost tuningu a výběru součástek, ukládání až v garáži, zbytečné testování součástek

+6 +7 −1
  • PC 70
I když byla čtverka celkem povedená, nějak nedokážu překousnout to, že se jednalo jen opravenou trojku. Autoři vylepšili nepovedenou fyziku z trojky, přidali pár tratí a aut a tím to hasne. Proč dělat něco nového, když stačí opravit něco nepovedeného a vydat to jako novou hru, peníze budou tak jako tak :)

Pro: pár hodně povedených tratí, líbivá grafika (na tu dobu), pokud vám nebude vadit, že se auta chovají spíše jako motorvé čluny, možná se i pobavíte

Proti: Je to jen trojka v jiném kabátu

+4